Jump to content

ulwe

Recommended Posts

Bakre avgasburken klar t.v. , för att minimera svetssprutet så tog jag ugnsfolie och virade runt rören, satte alutejpen (tack för tipset) därefter så det inte gled omkring. Bara alufolie räcker inte, smälter bort snabbt. Där alutejpen satt på järnet blev det otroligt kladdigt, Biltemas labeloff funkade faktiskt vettigt o få bort det med. Testade även bakplåtspapper, tyckte att det tål ju värme...... brann upp direkt!

avgasburkmaskad.jpg

avgasburkiso.jpg

avgasburkfram.jpg

avgasburksida.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Morty sade:

Detta kommer bli bra!
Du har inte funderat på att skaffa en Tig-svets?

Jodå, funderingar finns, det är alltid kul att skaffa grejer, men.... Det är här mitt nyfunna motto kommer in "Gräv där du står" så blir det i alla fall nåt gjort, ha ha! 😏

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Avgasbygge fortsatte men stoppade snabbt när jag såg hur trångt det blir vid pinjongen. Fick låna en medbringare av kardantillverkarn för att få ihop adaptermåtten. Mycket svarvning, samborrning av hål och CNCfräsning som inkluderade en datorkrasch (har bara fräst plast o trä förut, nu kom det alu-spån i tangentbordet.....) så passar allt nu så himla bra, riktig sugpassning. Stolt och lycklig!!
Så i veckan blir det en tripp o beställa kardan med ny längd 57.5 cm, originalet är 145 cm, säger en del om hur långt bak motorn är nu 😃 
Inser att det är felskrivet på aluklumpen, 7075 T6, aj aj aj....

fräs.jpg

framsida.jpg

baksida.jpg

ibil.jpg

Edited by ulwe
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mycket Ukraina och caddande i helgen. När jag gav upp tanken på lika längd för grenrörspiporna blev det enklare, finns en chans att kunna byta packning t.ex. utan att riva bort exakt allting.

grenrör1.JPG

grenrör2.JPG

grenrör o resten.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Imponerande bra jobbat som vanligt! 

Det där med att cadda grenrör och sedan kapa bitar och bygga efter det är både spännande kul. Kommer att bli bra det där.:icon_thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack Arto! Har gjort fler förberedelser, börjar kapa rör imorrn.

Bilder på skumklossar för att kolla rördragningen i praktiken, och en träfixtur att hålla kollektorn i ett fast läge medan man punktar.

koll5.jpg

koll1.jpg

koll2.jpg

koll3.jpg

koll4.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är till hjälp gällande vinklar men om du räknar på rörets omkrets och delar med 360 får du fram hur mycket varje grad är i sträcka.

Blir en hjälp att hitta dina vridningar mellan bockarna.

Edited by Hansol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Började med att svarva 4 träpluggar att stoppa i flänsens hål, som en hjälp att centrera första röret mot flänsen. Om jag sen lägger 2 krökar plant, ände mot ände, ritsar dom tillsammans och sätter en rits på krök 2 med vinkel/avstånd som jag behöver så blir det antagligen tillräckligt nära. Diametern skiljer mest på de 180 graders bockar jag hade liggande, tunt gods på utsidan av dom också.

Ja, det var kul att se slutresultatet av den träkoppen. Börja serieproducera kåsor nu då? Högt styckpris!

Link to comment
Share on other sites

Ena grenröret klart, CAD-kartan stämde inte riktigt med verkligheten men blev ganska likt, cylinder 5 blev lite kort men ja ja.... 26 delar i det här så mycket kapande blev det. Gott att det räckte med att ta bort ett rör för att komma åt överallt.

Hur planar man bäst flänsen? Stor bandslip? Gigantisk fräs? Blir aktuellt när den andra är klar, har inte börjat rita på den ens.

punktat grenrör.jpg

halvvägs grenrör.jpg

grenrör färdigt.jpg

kollektor.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Andra sidans grenrör caddat, fräste provmallar under påsken och fick hem 4 långböjar idag + M10x1.25 muttrar för flänsarna. Distraheras lite av nyinköpt Jaguars reparationsbehov, besiktade u.a. men rosten döljs under plastkåporna undertill.... ser fram emot en månads rostlagning, ha ha.

passida_cad1.JPG

passida_cad2.JPG

mallpassida1.jpg

mallpassida2.jpg

mallpassida3.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Avgasrör klart!

Dags för Jaguaren. Fördel: Ingen rostskyddsbehandling, lätt att preparera för svets... Nackdel: Ingen rostskyddsbehandling, saknas plåt.

avgasgrenrör.jpg

avgasgrenrör2.jpg

jaguartröskel.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Är tillbaka i plastningsträsket, med formtillverkning. Insida passagerardörr klar, bygger tjocklek på utsideformen just nu. Insida baklucka ihoplimmad o spacklad en gång, utsidan att limma ihop när det finns plats för det.
Mitt i fräsningsdelen så pajade datorn som styr det hela, nu vet jag hur läckande kondensatorer ser ut. Tog 8 dagar att få reparerat, men nu kanske den fungerar 20 år tilll!!

insida passagerardörr.jpg

utsida passagerardörr.jpg

insida baklucka.jpg

utsida baklucka.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På gång med passagerardörren, går snabbare när man har nåt att utgå ifrån, alla pappersmallar fanns kvar.
Insidan gjorde jag med vacuuminjicering, betydligt tunnare och lättare än förardörren, och enklare att få plats med stålförstärkning där det behövs, dvs fönsterbågen.

förardörren.jpg

passram1.jpg

passram2.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Pyssel med bakluckan senaste tiden, äntligen hänger den där. Ville hålla locket så enkelt som möjligt, så Lexus luckmonterade elmotorlås är nu karossmonterat med cykelwireöpppning. KISS-syndromet. Exakt hur det fungerar vet man ju inte förrän efter lack och vald tätningslist, som det är nu poppar den upp ur låset i alla fall.

baklucka1.jpg

baklucka2.jpg

baklucka3.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stolarna är jättefina, Cobra Nogaro. Problemet är att jag vill linjera pedaler, rattaxel, stol och gubbe. Har väntat med att göra detta, men nästa steg är bälten och fästen, så fram med fogsvansen ha ha 😅  Bra att kunna stänga dörrarna, typ....

stolar_cut.jpg

stolar.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick hem bälten (Securon 500/30) men ett var gruvligt transportskadat, fick tillbaka pengarna i alla fall. Började med fästen i helgen, övre omlänkaren blir lite special, positionen känns bra, ligger rätt på kroppen. Tänker fylla grönmarkeringen med plåt så det blir starkt nog. Klammorna är tillfälligt!

övrelänk1.jpg

övrelänk2.jpg

övrelänk3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då är handbromsen på plats kombinerad med fångring för kardan, och styrservopumpen väntar på slangar som tillverkas nästa vecka. Ny gastub behövs för att permanenta handbromsen 😁.

handbroms1.jpg

handbroms2.jpg

handbroms3.jpg

styrservopump på plats.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått ihop öppningen av dörr, dels fjärröppning med solenoid, också inifrån a la hundkoja och en nödöppning. Fick gå ner en del i dimension av wire, dom bromsade varandra annars. Och har handlat i en modellflygbutik, det blev FÖR trångt vid övre läget annars.

modellflyg.jpg

passdörr insida.jpg

passdörr ininsida.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Första gången med kylfläkt på plats, plastade fast fästskruvar i veckan och tog upp fläkthålet nu. En servoslang har det trångt, putsade ner motorfästet på framvagnsbalken och ska borra ur och plasta in en strömlinjeformad inbuktning i fläktkåpan.

kylare1.jpg

kylare2.jpg

kylare3.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Länge sen någon uppdatering, men har hänt litegrann i alla fall. Fick en jobbig influensa i februari (covid??) och i samband med den fick jag för mig att sluta röka, efter 35 år. Det funkar, men att nikotin är uppiggande märker jag nu. Konstant trött, men det är väl bara att jobba sig igenom, ha ha! 
Bromsrören är på plats, och därmed bokade jag byggbesiktning som blir om 2 veckor. Så nu städas det upp några lösa ändar, som tankfastsättning och var jag EGENTLIGEN vill ha batteriet. Platsen som är kvar i bagaget är bakom bakaxeln och 100Ah batteri är tungt. Lutar mer åt motorrummets passida, då sitter det i alla fall innanför hjulbasen..... och 62 Ah är lättare.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Covid kan ge den efterverkan, Har en bekant som säger samma sak hon är konstant trött, har bättrat sig sakta över två år nu. hon var sjukskriven nästan ett år efter covidpå grund av det. Lycka till med besiktningen vem åker du till, Uno ?

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Covid kan ge den efterverkan, Har en bekant som säger samma sak hon är konstant trött, har bättrat sig sakta över två år nu. hon var sjukskriven nästan ett år efter covidpå grund av det. Lycka till med besiktningen vem åker du till, Uno ?

Det är Luigi som kommer, han har kikat på den en gång tidigare, jag ville visa bilen innan jag plastade in en sorts störtbåge i karossen.

Link to comment
Share on other sites

Tankinfästningen klar, rostfria band är klädda med krympslang.
Batterihyllan tar sig, provade detta med hammarform, ek höll ihop bra trots att 2 mm rostfritt är styvt.

band tankfäste1.jpg

band tankfäste2.jpg

övre tankfäste.jpg

batterihylla1.jpg

batterihylla2.jpg

batterihylla3.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Då är batterihyllan klar, gjorde den löstagbar för att få lite bättre åtkomst till grenrör/avgasrör. 62 och 80Ah batteri passar. Det är ju trist att behöva kapa sönder ett av de få verkliga 3D trianguleringsstagen som ramen har, men.... andra sidan är kapad sen länge, så det är väl bara verkligheten som kommer och gör sig påmind?
En nackdel med den här placeringen är ju värmen underifrån, visst var det så att nån modell av Jaguar hade fläktkylning till batteriet? Har läst nånstans att batterier och värme är minst lika dåligt som kyla, någon med erfarenheter?

ramfäste.jpg

hyllambatt.jpg

80Ah batteri.jpg

servorör.jpg

Link to comment
Share on other sites

Googla och fundera på SAAB 900 Turbos batteriplacering.

De löste det men en värmesköld och förmodligen lite experimenterande med luftflöden.

Får du in en värmesköld under batterihyllan gärna som lutar enkel så att luften rör sig över av skorsteneffekt kanske det räcker.

/T

Link to comment
Share on other sites

Ja, värmesköld vid katalysatorn blir det definitivt, och en sköld på 2 sidor av batteriet är inte konstigt. Sen har jag hjulhuset framför batteriet och "gälar" i närheten så friskluft finns ju nära.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Byggbesiktning avklarad, har inte fått protokollet ännu men inga stora grejer, mest synpunkter runt förarplatsen. Dessutom bra att det regnar mest hela tiden, jagar lämplig ECU som går ihop med en vettigt stor digital dash som kan uppfattas som bra vid registreringsbesiktning.

ECU kandidater MaxxECU Race, MS3PRO eller modifierad Original Lexus...

Displayer: DD-EFI (bara för MS3PRO) , Powertune, Haltech iC7

Edited by ulwe
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Instrumentbräda på gång, gjorde ett grovfräst ämne för att se hur det funkar, kapar, sågar, fyller i... delar upp den i minst 4 delar som Topp, mittendel/stomme och höger/vänster underdel. Vill ha in lite mer form också, ser för rakt ut nu.

Värme/fläktpaket kom nyss från Trendab.

Ibräda1.jpg

Ibräda2.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fyllt på i datorn hur det såg ut i garaget + mösskärm, släpp och radier. 
Var hittar man små luftutsläpp, typ 25 mm, till dörrarna? 3d-printa egna?

bräda.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Håller på med dragning av bränsleslang, i det ingår modifiering av spjällhuset, som original är begåvat med traction control, det tas bort. Följer instruktionerna i den här videon, han vet allt om dessa motorer men är jobbig att lyssna på 😬.
Har kommit halvvägs, hålen för TRACS spjällaxeln utnyttjas till luftslang till tomgångsmotorn på ena sidan, råkade av nån anledning ha en 1/2" BSP gängtapp så slangnippel är beställd på båtfirma.  Och i andra hålet sätts tempsensor.

 

spjällhus.jpg

spjällhus halvvägs1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bränsleslangarna är AN6 med PTFE slang för att vara framtidssäkrad, just nu är ju etanolhalten reducerad men den kommer väl tillbaka.
All EGR är nu borttaget för att komma åt bättre. Bränsle in i första railen kopplas vid original dämpklocka via en banjo till Honda, bränsle retur vid original regulator. Tanken är byggd i England, inklusive allt.
Pågår även en del aktivitet med instrumentbräda, men efter 3 års plastande behövdes nåt annat som t.ex. motorpyssel. Värmepaketet har dock fått en plats bakom instrumentbrädan.

bensin in egr borta.jpg

returslang.jpg

tank.jpg

värmepaket.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu sitter det en Bosch tempgivare i spjällhuset.
Helgen hade focus på remkretsen, AC borttaget sen länge, nu försvann servopump, remspännare och 2 brythjul. Trimmade ner alumimiumhusen, och pressade i en alu-stav i den ena. Remspännarhuset har ett hål, tanken där är att fylla hela utrymmet med metall-epoxi och slipa / fräsa ner sen.
Nästa steg att göra en old-school remspännare.
Tar med en bild hur originalet ser ut.

Hur tvättar man ren en generator? 30 år olja o smuts. Den är på 120 amp så den räcker förhoppningsvis till, men ser ju vedervärdig  ut.

original.JPG

min nya remkrets.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Efter att pratat ECU med folk, så blev jag rekommenderad att sätta ett 36 - 2 tandhjul på vevaxeln, original på min årsmodell är 12 för insprutningen är semisekventiell, nyare årsmodeller har hel sekventiell. Så senare årsmodell är på plats.
Skaffade en ultraljudstvätt, funkar vettigt att göra ren plastbitarna, men aluminium blir inte bra, blir bara svart oxid. Skaffade saltsyra för att ta bort det svarta...... stack rätt så fränt i näsan, och var lika svart ändå, i fortsättningen så ska det ske utomhus!!
Tänk vad lite återmontering och vit färg kan göra för humöret, wow :banana:
Remspännarkonsolen är fylld med "metallepoxi", planerar att fräsa ner det och den andra brythjulskonsollen.

36minus2.jpg

vit markering.jpg

remspännare och bryt.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...