Kjelland28 Posted September 8, 2021 Author Share Posted September 8, 2021 Jo du resonerar precis som jag har gjort 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 13, 2021 Author Share Posted September 13, 2021 I helgen blev det montage av skelettsvänghjulet koppling och sen på med lådan igen. Blir intressant att se hur gassvaret låter med det svänghjulet, borde bli rätt rappt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 21, 2021 Author Share Posted September 21, 2021 Lite infästningspunkter till kylarfästen och båge Kylare som den ska sitta 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 2, 2021 Author Share Posted October 2, 2021 Byggt en båge idag Köpte bockning och material av Hydroscand till ett bra pris. i morgon ska jag fundera på bältesinfästningarna 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 4, 2021 Author Share Posted October 4, 2021 Helsvetsade och riktade bågen. började fundera på själva infästningen av noskonen. Sen kändes det som om det var dags att kolla hur bilen ser ut med skärmar fram. Kan bli nödvändigt med en del plastjobb sen hjulet ligger utanför med 85 mm, nedan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted October 4, 2021 Share Posted October 4, 2021 Wow! Man inser hur otroligt smal en 7:a är i orginal. Numera måste man väl inte ens ha skärmar, men en skärm som täcker halva hjulet måste väl göra att man bara blir hälften så blöt. 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 4, 2021 Author Share Posted October 4, 2021 Jo så är det väl men det blir smygigare om det täcker ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 6, 2021 Share Posted October 6, 2021 On 2021-10-04 at 18:38, BeLo sade: Wow! Man inser hur otroligt smal en 7:a är i orginal. Numera måste man väl inte ens ha skärmar, men en skärm som täcker halva hjulet måste väl göra att man bara blir hälften så blöt. 😉 En sjua måste nog ha skärmar? Undantaget gäller ju för byggen som ska efterlikna bilar med årsmodell 1953 eller tidigare. Lotus Seven fanns väl först 1957, möjligtvis kan man slippa om man hänvisar till en Lotus Mark VI som förebild som byggdes 1952-1957 men problemet är ju att den har bakskärmar som är integrerade med karossen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 4, 2021 Author Share Posted December 4, 2021 Har inte blivit så mycket byggt på två månader beroende på att min gasfot var lite disträ. Men för den som tycker att det är kul med att ta reda på sin statiska kompression så satte jag ihop en liten kalkyl för det. Min B18 kommer att ha 10,77:1 vilket nog är på gränsen med standard kolvar och ingen knackdetektering. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1REc_Lp0xGNDOlbaH9eqESiJSyQqoJXaeXF28xIiVsB4/edit?usp=sharing 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 9, 2022 Author Share Posted January 9, 2022 Nu har bilen fästen för säkerhetsbälte ! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 14, 2022 Author Share Posted January 14, 2022 Gjort strålkastarfästen och flyttat upp kylet 2 cm. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 14, 2022 Author Share Posted January 14, 2022 Hittade ett annat amatörbygge https://thekneeslider.com/dennis-franz-builds-a-v8-motorcycle-with-a-glorious-soundtrack/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 21, 2022 Author Share Posted January 21, 2022 Har justerat lite för instrumentlådan och plocka i torkararmaturen Sen var jag bara tvungen att hänga dit instrumentet Och så här ser det ut från förarplatsen, ska nog dra det lite åt höger, ca 3-5 cm. tror oljetryck och temp hamnar framför ratten. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 22, 2022 Author Share Posted January 22, 2022 Igår blev det lite mer jobb på torkar arrangemanget, fick upp motorn ända upp i hörnet. I morgon blir det lite pill med instrumentet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 24, 2022 Author Share Posted January 24, 2022 (edited) Så där då var scuttlen klar då 🙂 Blev så här på bilen, instrumenten förskjutna 5cm mot passageraren så att man ska se varvräknaren tydligt, Oljetryck och oljetemp hamnar framför ratten, nödvändiga brytare under instrumenten. svetsade färdigt kylar fästet och kollade hur det blev. svetsade dit lite fästen för bromsrör och kabelhärvor också. Översiktsbilder Allt började med det här Edited January 25, 2022 by Kjelland28 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 25, 2022 Author Share Posted January 25, 2022 Upphängd för isärtagning och färdig målning av hjulupphängning etc. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted January 25, 2022 Share Posted January 25, 2022 1 timme sedan, Kjelland28 sade: färdig målning Vilken målningsmetod använde du och typ av färg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 25, 2022 Author Share Posted January 25, 2022 Har faktist kört en locost metod pensel och hamerite färg 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 3, 2022 Author Share Posted February 3, 2022 (edited) Ihopsatt igen och motor nertråcklad pillar med kylarinfästningen igen, nu den övre delen. Edited February 5, 2022 by Kjelland28 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 5, 2022 Author Share Posted February 5, 2022 Provsittning för passagerare ! 🙂 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 8, 2022 Author Share Posted February 8, 2022 Gav upp med att få dit minins generator där den gamla satt nu får den bo ovanför bränslepumpen. 😐 Har mixtrat till en liten växelspak och flyttat handbromsen så att den går fritt från växelspaken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 Snyggt! Men ska du verkligen ha kvar fläkten!?! 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 Jag har tänkt att jag provar med mekanisk fläkt och luftstyrare så får vi se hur väl det funkar, Ett system mindre att bygga och som kan krångla. 😃 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 10, 2022 Author Share Posted February 10, 2022 Huvudbromscylinder och mekanisk koppling som ska göras färdig i morgon. Kollapsdel till styrningen av vanlig fyrkantprofil som styrs upp av två skruvar Handbroms under handskfacket, omlänkare och en fönsterhake gör att original Volvo 940 handbromsvajer funkar Dagens projekt var att få till ett avgasrör från grenröret och till utsidan av bilen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 (edited) Koppling kopplad Broms och bränslerör Fäste för rören. Edited February 12, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted February 12, 2022 Share Posted February 12, 2022 On 2022-02-10 at 18:54, Kjelland28 sade: Kollapsdel till styrningen av vanlig fyrkantprofil Hej, ett tips är att du stämmer av din konstruktion av rattaxel med din kontrollant. Jag har läst flera diskussioner om hur rattstång ska tillverkas och jag ska själv snart också tillverka en rattaxel så jag är nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 Uno och jag hade en ingående diskussion om rattaxelkollaps och ratt infästning vid första byggbesiktningen och min rattaxel är gjord efter de principer som beskrivs i bygghandboken med pluggsvetsningar i okänt material etc kollapslängden är över 210 mm och kuggstången kommer träffa motorblocket långt innan kollapslängden är förbrukad. Vridöverföringen görs via två fyrkantprofiler som löper i varandra 25x25x2 och 20x20x2 på den den yttre är det på två sidor ställskruvar som pressar den inre profilen till ett hörn, i ytteränden på varje profil sitter ett runt rör med en diameter som passar det gamla rattaxelröret som gett splinesbitarna som pluggsvetsats. Hylsorna är svetsade på resten i en jigg för att linjera. Rattinfästningen är gjord så att ratten kan glida bort från föraren vid en krock. Ska man köpa de D-formade grejerna som säljs så kostar det ju en mindre förmögenhet. detta gör samma jobb till en betydligt facilare kostnad, dock så är det ju inte den snyggaste lösningen kanske. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted February 12, 2022 Share Posted February 12, 2022 3 minuter sedan, Kjelland28 sade: Vridöverföringen görs via två fyrkantprofiler som löper i varandra 25x25x2 och 20x20x2 Tack för informationen, det var mycket intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 (edited) Det skulle ju gå att svarva fram en ca 20 mm lång tapp och sen fräsa ett fyrkantigt hål i den och borra och gänga för press-skruvarna i så skulle lösningen se snyggare ut Edited February 19, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 15, 2022 Author Share Posted February 15, 2022 (edited) Lite bromsrörsdragning. Edited February 15, 2022 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 18, 2022 Author Share Posted February 18, 2022 Bromsar fram 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 1, 2022 Author Share Posted March 1, 2022 Fick hem lite blinkers från England 513 kr för två blinkers med anslutnings kabel och och 200kr i tull och Postnord avgift. Men de är E märkta och samma som på caterham ! 🙂 Från Minispares, köpte en liten ny generator för 370 kr och kuggstången 2,2 varvs quickrack för 700 kr plus frakt innan brexit där också. Har skissat lite på skärmstag fram, kommer detta att hålla ? 12mm rundstål 5 mm plattjärn till fästen. ska också ha plattor i änden på varje järn som ska limmas mot insidan av skärmen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 2 timmar sedan, Kjelland28 sade: 12mm rundstål 5 mm plattjärn till fästen Jag har plattjärn 20x8mm, två stycken till varje skärm - kört 1200mil med det utan problem. Skärmarna är ganska tunga glasfiber/polyester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 Klokt att använda 3 skärmstöttor tycker jag (som har detsamma). Under de drygt 5000 mil jag kört, framför allt på små ofta gropiga vägar så har jag svetsat dem säker 3-4 gånger, Trots att ett stag är av kan man ändå fortsätta, vilket räddat mig flera gånger. Som framgår av bilderna så har jag succesivt lagt till förstärkande fjädrar för att fördela lasten bättre. Den mystiska böjen mot höger i bild kommer sig av att jag bytte till Wilwood-ok och naturligtvis satt bromsslangens anslutning exakt bakom där staget bakåt passerade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 Jag har också en övergång till plattjärn inne i skärmen där jag gängat fästhålen för skärmarna. Tyvärr blir det gärna små sprickor i lacken där jag gjort en slits för att leda in rundstången. Jag får helt enkelt försöka åka på bättre vägar! 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 Vad finns det mer för märkningar på blinkersen? Det som går att se på bilden säger tyvärr inte att den har korrekt märkning för blinkers fram (1) eller bak (2). Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 2, 2022 Author Share Posted March 2, 2022 Det står 011 till vänster om E11 och till höger står det 1020 vilket jag tolkar som nån slags typnr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 3, 2022 Share Posted March 3, 2022 Okej, då är det ju tyvärr, formellt sett, fel märkning. För blinkers fram ska det vara en ensam 1 (och något E i en cirkel då). Jag vet flera andra som fått samma typ av belysning när man beställt till Land Rover, Mini mm. Du får väl avgöra själv om du vill chansa på att märkningen går igenom en regbesiktning eller inte. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 3, 2022 Author Share Posted March 3, 2022 E 11 i cirkel har jag, och 011 till vänster. Läste lite inlägg från 2011 där det pratades om just 11 som blinkers fram. Kan det vara så att detta kommer sig av det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted March 3, 2022 Share Posted March 3, 2022 https://sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_20180403.pdf Kolla sidan 26 och frammåt i denna länk. 🙂 (om du inte redan har den infon) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 4, 2022 Share Posted March 4, 2022 011 är inte en märkning som jag hittar i ECE-reglementena så vad den där är märkt för är svårt att säga. I E-märkningens värld är det skillnad på 1, 01, 11, 011 osv. Generellt sett så avser det som inleds med 0 en revision av ett reglemente och inte en typ av belysning. Tyvärr är det här väldigt krångligt och det är inte lätt att hitta rätt och bra information. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 7, 2022 Author Share Posted March 7, 2022 Pillade lite med förgaseriet i helgen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted March 13, 2022 Share Posted March 13, 2022 Snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted April 8, 2022 Share Posted April 8, 2022 On 2022-02-12 at 21:22, Kjelland28 sade: Det skulle ju gå att svarva fram en ca 20 mm lång tapp och sen fräsa ett fyrkantigt hål i den och borra och gänga för press-skruvarna i så skulle lösningen se snyggare ut Jag skall snart fixa en rattstång och din lösning med två fyrkantsrör är intressant, tyvärr förstår jag inte hur du menar när du säger att det skulle gå att fixa lösningen lite snyggare - du har inte en skiss eller något som förklarar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 8, 2022 Author Share Posted April 8, 2022 Jag gör en ritning i kväll och lägger upp här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 9, 2022 Author Share Posted April 9, 2022 blev idag stället. Kollapsrattaxel egen design. En 25x25x2 profil, en 20x20x2 profil, en hylsa diameter=40 längd=60. Hylsan fräses ur i fyrkant 25x25 djup 30mm och 20x20 djup 30mm med fin passning mot rören och pluggsvetsas sen mot på 25x25 röret. DXF-fil rattaxel 2.dxf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Kollapsrattaxel egen design Tackar 🙏 Aha, nu förstår jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Jag kan ha fel men vill minnas att SFRO inte gillade 2 rakt glidande rör, i alla fall en rakt glidande axel i ett rör liknande denna: https://www.borgeson.com/18-collapsible-shaft Om jag kommer ihåg rätt så var risken att den "nyper" och inte kollapsar som den bör. Fick rekommendationen om en Kadett-axel som inte är rak inuti utan ges mer utrymme för kollapsbarhet. Några bilder: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/7584-neozeven/page/2/#comment-88728 Men var några år sedan, @therealpinto kanske kan göra ett inspel 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 I mitt fall så sitter det en knut i varje ände och delarna efter löper i andra vinklar. Ritningen beskriver bara ett sätt att åstadkomma en kollapssektion och som alltid behöver man prata igenom det med sin besiktningsman. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.