Kjelland28 Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 Kan vara intressant Jörgen ! Vad har den för mått och vad vill du ha för den ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 14, 2019 Author Share Posted December 14, 2019 (edited) Så där, då har jag till slut både kyl och stolar att sitta i. Nu tillbaka till mina A-armar min 1-fas MIG är lite i klenaste laget, punkta gick bra men att bara få ut 70-80 Amp i svets ström gör det svårt att helsvetsa. provade att förvärma bitarna till 300 grader först men det är krångligt och sen tog gasolen slut. Lösningen blev en Mastercraft 220 3-fas svets som krämar ut ca 140-150 Amp utan att huvudsäkringarna går. nu får jag skära upp svetsarna på bild 2 och göra om dom. Så då var dom klara ! Edited December 15, 2019 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 21, 2019 Author Share Posted December 21, 2019 Efter att länge ha jagat en styrled som skulle passa både i A-armen M18x1,5 och i hjulspindeln konmått (topp) 14 mm, så har jag nu gett upp det och beställt 2 st transitleder konmått (topp) 15,4mm och en 1:8 upprymmare/brotsch. I februari så ska den stå på egna hjul ! 😃 Saknar fortfarande bromsok till fram (140 spindel) men det lutar åt att jag går på nya orginal för svidande 1200 spänn styck blir ju lätt att montera då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 Intressant! Jag köpte ju Tornado's aluminium spindlar fram men skaffade sedan Granada Mk2 spindlar - samma geometri, nättare och lättare att hitta bra bromskit. Har inte kollat jättemycket på det men tror jag skulle vilja brotscha upp hålet lite för att få ner konan lite och få mer gängor på muttersidan. Vilken styrled köpte du? Är 1:8 kona "standard"? Var hittade du brotschen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 22, 2019 Author Share Posted December 22, 2019 (edited) Brotsch och brotsch det är väl mer ett steglöst tvåskärigt borr med kona 1:8. Hittade det faktiskt via en tråd på forumet. 🙂https://www.axminster.co.uk/taper-reamers-ax791111 den lilla 5-19 mm och dom bekräftade att den ska ha kona 1:8, kostade 329 inkl. frakt. Det visade sig vid leveverans att den upprymmaren inte alls hade konicitet 1:8 utan1:4,6. 😕 får göra retur på den och beställa via ebay istället. skulle enligt tråden i forumet funka fint, ska se om jag kan leta upp tråden senare. ska man ta upp hålet mycket så kunde det vara bra att borra upp hålet till en diam en bit under konans minsta diam. sen är det väl som vanlig viktigt med smörjning så använd olja och ta det försiktigt i steg det kan ju behövas lite matning för att det ska skära. Tänker att man får trycka till lite och sen bara hålla kvar så att det får gå rent och sen mäta. ska dubbelkolla hur väl den passar i volvokonan som faktiskt verkar vara 1:8 kan vara std, transitlederna och många andra som jag tittat på har 1:8 bifogar en del av autodoc's orderbekräftelse. I deras katalog står det om leden att konmåttet är 15,4 mm gänga mot A-armen M18x1,5 och den konar 1:8. Edited February 12, 2020 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 22, 2019 Author Share Posted December 22, 2019 Tråden https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/7183-brotscha-spindel/&tab=comments#comment-71400 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Brotsch och brotsch det är väl mer ett steglöst tvåskärigt borr med kona 1:8. Hittade det faktiskt via en tråd på forumet. 🙂https://www.axminster.co.uk/taper-reamers-ax791111 den lilla 5-19 mm och dom bekräftade att den ska ha kona 1:8, kostade 329 inkl. frakt. det skulle enligt tråden i forumet funka fint, ska se om jag kan leta upp tråden senare. ska man ta upp hålet mycket så kunde det vara bra att borra upp hålet till en diam en bit under konans minsta diam. sen är det väl som vanlig viktigt med smörjning så använd olja och ta det försiktigt i steg det kan ju behövas lite matning för att det ska skära. Tänker att man får trycka till lite och sen bara hålla kvar så att det får gå rent och sen mäta. ska dubbelkolla hur väl den passar i volvokonan som faktiskt verkar vara 1:8 kan vara std, transitlederna och många andra som jag tittat på har 1:8 bifogar en del av autodoc's orderbekräftelse. I deras katalog står det om leden att konmåttet är 15,4 mm gänga mot A-armen M18x1,5 och den konar 1:8. Tack för infon. Fick erbjudande att ta en sväng till en av våra bilbyggar-kollegor som håller till i närheten av mig, som har brotsch (vad det nu kallas, bara det gör jobbet 😉 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 22, 2019 Author Share Posted December 22, 2019 (edited) en riktig brotsch har fler skär vanligtvis fler än 3 och skapar ett hål eller en kona med större nogrannhet och formriktighet än vad en tvåskärig historia klarar. skulla vara kul att få en bild på den brotschen ! :-) Edited December 22, 2019 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 Här är den Brotchen som alla har hört talas om, men inte vet om den finns. Sex skär, och som upplysning; jag gav 18 spänn, när Jula sålde den sista. /bengt i Vara 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 22, 2019 Author Share Posted December 22, 2019 (edited) Efter lite funderande 1:8 innebär väl 1 mm ökning på diam per 8 mm längd, 0,5 mm på radien per 8 mm. Vinkeln från centrumlinjen borde bli 1/tan*0,5/8 = 3,5763343749973510306847789144588 , brotschvinkel blir den x 2 =7,1526687499947020613695578289176 grader eller 7,15 grader lite avrundat. Söker man sen på Ebay som nån föreslog så dyker det upp grejer ! :-) Det går ju inte att slå det Bengt gav för sin. Utan det landar på ca 650kr plus frakt. Men dom finns ! :-) https://www.ebay.com/itm/XKUT-XECUTIONER-1-1-2-TPF-7-15-DEGREE-BALL-JOINT-TIE-ROD-TAPER-REAMER-1776/152858750471?hash=item2397176e07:g:E14AAOSwSFZajyNy m .fl Edited December 22, 2019 by Kjelland28 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Det finns en variant hos RS-online, länk. Jag har en sådan men jag har tyvärr inte provat den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 23, 2019 Author Share Posted December 23, 2019 Kunde inte se vad det var för konicitet på den måste ju vara 1:8 för att passa styrledskonornaSkickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 Måtten från databladet: Overall length of debarring reamer head: 122mm (excluded shaft) Diameter of top/bottom debarring reamer head: 9.8mm/25.10mm (edges for the flute) Alltså skillnaden i diameter är 25,1 - 9,8 = 15,3mm. Detta över en sträcka på 122mm ger 122 / 15,3 = 8. Alltså 1:8 konicitet. Jag har en sådan liggandes och måtten verkar stämma mer än så kan jag inte säga eftersom jag inte provat den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 24, 2019 Author Share Posted December 24, 2019 Ja nu ser jag, läste fel på bladet. Den ska nog funkaSkickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 26, 2019 Share Posted December 26, 2019 Det skiljer lite mellan den som @Kjelland28 och @bexander länkar till. @Kjelland28 på Ebay https://www.ebay.com/itm/XKUT-XECUTIONER-1-1-2-TPF-7-15-DEGREE-BALL-JOINT-TIE-ROD-TAPER-REAMER-1776/152858750471 (angivet i tum så konverterat) Enligt formeln som bexander skrev (25,4-11,1125)/114,3 = 8 (exakt) @bexander på RS Online https://se.rs-online.com/web/p/products/0456894/ Dvs (25,1 - 9,8) / 122 = 7,973856209150327 Alltså en väldigt liten skillnad - om det funkar bra eller mindre bra vet jag inte men man är ju lite "binär". Ska det vara 8 så ska det inte vara nästan 8 😉 😄 Bilderna från http://www.magafor.com/841/uk.htm# Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 26, 2019 Author Share Posted December 26, 2019 (edited) Mekanik är sällan helt digital. Det som händer i koniska förband är ju att man defacto skapar en grepp-passning i konan och så länge som man klarar av att dra ner framändan så mycket att det blir ett grepp så långt bak så att det inte kan vicka nåt så går det nog bra. Skulle vi mäta upp den befintliga volvo-leden och konan i styrspindeln så skulle vi nog se en liten diff antagligen. Men det är klart att ju närmre invändig och utvändig kona är så desto bättre ! 🙂 Edited July 19, 2020 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 @Jocke4U Jag antog helt enkelt att det måste vara 8. Jag tänkte, vem gör en brotch som är 7,97? Nu när jag tänker på det igen så visst skulle man kunna göra en som är 7,97... det är trots allt en universalbrotsch. Med de måtten som är angivna i databladet är den 7.97 och inte 8 . Dock om man använder 25,07 och 9,82 istället för 25,1 och 9,8 så blir det exakt 8 men det är fortfarande inom korrekt avrundning. Det är nära nog för mig men var och en får göra sin egen bedömning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 31, 2019 Author Share Posted December 31, 2019 (edited) Tillverkat lite SFRO1 bussningar och hängt ihop ena sidan! 😀 Ser ut att funka nu får jag vänta in transitlederna som kanske kommer i morgon och upprymmaren som ska komma 2 jan enligt DHL. liten uppdatering upprymmare på posten och lederna kommer nog i morgon enl avisering. Edited January 1, 2020 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 31, 2019 Author Share Posted December 31, 2019 Gott Nytt År alla bilbyggare!! 🍾🍾🍾🎉 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 1, 2020 Share Posted January 1, 2020 Dina bildlänkar ovan funkar inte för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 3, 2020 Author Share Posted January 3, 2020 Hoppas bilderna funkar nu! Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted January 3, 2020 Share Posted January 3, 2020 Vad är det för svetsad hylsa på övre bärarmen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 3, 2020 Author Share Posted January 3, 2020 Hylsan är ett krängningshämmarfäste a la caterham modell. Har gjort det så att orginal caterham gummiskyddet passar ! 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 7, 2020 Share Posted January 7, 2020 Nu har du kanske redan fixat men jag beställde Brotch själv häromdagen. Samt jag har 2 140 spindlar kvar på hyllan då jag "råkade" köpa 4... 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 8, 2020 Author Share Posted January 8, 2020 Du såg vad jag hade skrivit om den brotschen /upprymmaren som jag beställde ? Den var fel kona på som den fick jag skicka tillbaka. Tänkte om du beställt samma ! Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 8, 2020 Share Posted January 8, 2020 Beställde denna från Ebay. Får hoppas jag tog rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 8, 2020 Author Share Posted January 8, 2020 egentligen så är 1:8 kona 7,15 grader och finns också att beställa på ebay. vet inte hur känsligt det är kan ju hända att det funkar ändå ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 8, 2020 Author Share Posted January 8, 2020 fast det står i princip samma på både 7 och 7,15 graders 1-1/2 tum per foot i kona Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 8, 2020 Share Posted January 8, 2020 Ja differansen där kan man ju fundera på och jag tänkte jag gör en test på något gods. Det är det närmaste jag hittat så långt. (Inte sökt tillräkligt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 13, 2020 Author Share Posted February 13, 2020 (edited) Liten Uppdatering ! 😊 Nu bara en brotschning bort från färdig framvagn minus kapad kuggstång. Jag drog i ihop min spårvidd fram lite jämfört med hur jag tänkte ha det så nu ser det ut att bli fram 1370 mm och bak 1424 mm, vilket jag har för mig ligger i linje med tidiga sevens, smalare fram alltså. Total fjädringsväg fram blir ca 103 mm och bak 114 mm. Har fått ett bra pris på renovering och trimning av toppen så när skattepengarna dyker upp blir det iväg med toppen byte till B20 ventiler, planing, portning och konvertering till blyfritt. hoppas på ca130 hkr med D-kam, dubbla SU och kanske ett extraktor grenrör. framvagnsbilder Blev lite arbete på kardantunneln och golv igår. Saknas dom tre sista rören i tunneln på bilderna glömde fota det. Missade också fota ombygget i skuff delen. LIte blandade bilder till ! Mina infästningar för broms och bränslerör, kommer att använda en tjock armerad gummiduk med ett hål (med grepp passning) igenom för varje rör gummiduken bultas fast med en M8 med låsmutter i fästet på bilden. Blir samma på bakaxeln. Bild under produktion av stolsinsfästning, 2 st 20x20x2 med spår för en 10mm pinne och längst bak så har jag 2 st 6mm plattjärn på stolen en som glider ovanpå rören och ett som styr emellan rören samt en pinne som går ner i inställningsplåten ( den har U-spår istället för hål nu), ska lägga upp en bild på den färdiga så småningom. Har inte vägt det men det känns lättare än köpegrejerna jag hade till de första stolarna Flyttade ratten 30 mm bakåt vilket tvingade fram en liten låda för rattaxeltätning Till sist en bild på mig och min byggkonsult Emma. Nu senast så har hon hjälpt oss starta en uppdatering av badrummet genom att slänga ett glas i handfatet så att det sprack. Edited March 13, 2020 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 14, 2020 Author Share Posted March 14, 2020 (edited) Updaterat ! 🙂 Rapportera inlägg (IP: 78.82.94.112) Postad 13 Februari (redigerade) Liten Uppdatering ! 😊 Nu bara en brotschning bort från färdig framvagn minus kapad kuggstång. Jag drog i ihop min spårvidd fram lite jämfört med hur jag tänkte ha det så nu ser det ut att bli fram 1370 mm och bak 1424 mm, vilket jag har för mig ligger i linje med tidiga sevens, smalare fram alltså. Total fjädringsväg fram blir ca 103 mm och bak 114 mm. Har fått ett bra pris på renovering och trimning av toppen så när skattepengarna dyker upp blir det iväg med toppen byte till B20 ventiler, planing, portning och konvertering till blyfritt. hoppas på ca130 hkr med D-kam, dubbla SU och kanske ett extraktor grenrör. framvagnsbilder Blev lite arbete på kardantunneln och golv igår. Saknas dom tre sista rören i tunneln på bilderna glömde fota det. Missade också fota ombygget i skuff delen. Edited March 14, 2020 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 14, 2020 Author Share Posted March 14, 2020 (edited) LIte blandade bilder till ! Mina infästningar för broms och bränslerör, kommer att använda en tjock armerad gummiduk med ett hål (med grepp-passning) igenom för varje rör gummiduken bultas fast med en M8 med låsmutter i fästet på bilden. Blir samma på bakaxeln. - Bild under produktion av stolsinsfästning, 2 st 20x20x2 med spår för en 10mm pinne och längst bak så har jag 2 st 6mm plattjärn på stolen en som glider ovanpå rören och ett som styr emellan rören samt en pinne som går ner i inställningsplåten ( den har U-spår istället för hål nu), ska lägga upp en bild på den färdiga så småningom. Har inte vägt det men det känns lättare än köpegrejerna jag hade till de första stolarna Flyttade ratten 30 mm bakåt vilket tvingade fram en liten låda för rattaxeltätning Till sist en bild på mig och min byggkonsult Emma. Nu senast så har hon hjälpt oss starta en uppdatering av badrummet genom att slänga ett glas i handfatet så att det sprack. Edited March 14, 2020 by Kjelland28 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 21, 2020 Share Posted March 21, 2020 On 2019-12-26 at 14:19, Jocke4U sade: Det skiljer lite mellan den som @Kjelland28 och @bexander länkar till. @Kjelland28 på Ebay https://www.ebay.com/itm/XKUT-XECUTIONER-1-1-2-TPF-7-15-DEGREE-BALL-JOINT-TIE-ROD-TAPER-REAMER-1776/152858750471 (angivet i tum så konverterat) Enligt formeln som bexander skrev (25,4-11,1125)/114,3 = 8 (exakt) @bexander på RS Online https://se.rs-online.com/web/p/products/0456894/ Dvs (25,1 - 9,8) / 122 = 7,973856209150327 Alltså en väldigt liten skillnad - om det funkar bra eller mindre bra vet jag inte men man är ju lite "binär". Ska det vara 8 så ska det inte vara nästan 8 😉 😄 Bilderna från http://www.magafor.com/841/uk.htm# Än en gång har snålheten bedragit visheten - billigt är oftast sämre.... &%¤#%¤# 😡😡 Köpte en billig RS-Online Tapered Reamer enligt och den gick slut på en gång. Beställde då en riktig och den gnagde ur enligt förväntan. Dock behöver jag köpa en ny borrmaskin då den andra (ej billig men billgare märke än andra) gav upp i ett annat jobb och batteridragaren (Makita) tar slut på batterier. Slutsats och note to self (igen 😈😞 Det är oftare billigare att köpare dyrare och bättre!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted March 21, 2020 Share Posted March 21, 2020 Likadant med den jag köpte på Ebay. Har kört 4 spindlar och bra tar den men givet så syns det också på den redan 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 21, 2020 Author Share Posted April 21, 2020 Lite uppdateringar ser att det var ett tag sen jag la till nåt här. Har bytt till nya packboxar och nya lager, har också svetsat om en del svetsar som jag inte var nöjd med. Sen vart det montering bromsar och sen nya hjulbultstubbar med M12 fingänga samma som 740 axeln bak, stubbarna till bakaxeln passar direkt i naven till 140 spindlarna ! 🙂 Japp ena lagret sitter fast på axel men jag gör inget åt det nu ! inväntar bara den sista hjulbultstubben, av nån anledning så saknades det en i paketet sen på med skivor fram och ok runt om, fälgar och sen ner på golvet ! Har en topp till B18 motorn på väg som ska skickas till Krilles motor för renovering, B20 ventiler, planing och portning. resten av motorn ska upp i motorstället och få ny kam lättade lyftare lättat svänghjul och när toppen kommer så finns det ett par nyrenoverade SU och en F-kam som ska på. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 20, 2020 Author Share Posted May 20, 2020 Dags för lite uppdateringar igen fått dit tätningen i navet fick köpa nya plåtringar, den som följer med biltemas lagersats var en hel millimeter för stor 😡 CVI däremot hade fina såna för 35 kr styck.sen åkte bromsskivor och ok på av bara farten. Sen vart jag lite sugen på att få ner den på sina egna hjul så dagen efter så .... Lite fartsudd i bilden. där jag sitter i Kuggstång till en mini med 2,2 rattvarv i utväxling beställd tror det landar runt 2,5 varv på min bil om jag kan locka fram lite mer rörelse ur kuggstången. Orginal har den bara 4 tum slag och en 240 kuggstång har lite drygt 6 tum. Behöver nog spacers bak med 10 mm också. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Ser riktigt bra ut!!! Speciellt stolarna 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Japp, fast min egna infästning på förarsidan blev inte så bra som det var tänkt så nu blir det en köpelösning. Såg din film från bankalaset vad har du för utväxling på ratten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 Härligt jobbat, bara att kötta på så blir det klart i ett huj!Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 23 timmar sedan, Kjelland28 sade: Japp, fast min egna infästning på förarsidan blev inte så bra som det var tänkt så nu blir det en köpelösning. Såg din film från bankalaset vad har du för utväxling på ratten ? Jag vet faktiskt inte vad det sitter för styrväxel. Kan kolla om det står något i Sfro pappren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 31, 2020 Author Share Posted May 31, 2020 En styck styrväxel till en mini Nu ska den bara kortas lite ! Håll tummarna för att slaget ger tillräckligt styrutslag, plan b är att se om det går att korta styrarmar på en 140 spindel på något sätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 (edited) Till slut så hade jag lite tid att titta vad som gömde sig i paketet. Styraxeln från 240'n passade direkt på minin's kuggstång 😃. bara att plocka isär och kapa lite nu då. Om detta funkar så har jag en ca 2,5 varvskuggstång för 1100 kr. Fick mitt senaste tradera fynd också ! Hur tror ni jag tänker flytta växelspaken längre bak i bilen ? 🙂 Edited June 9, 2020 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 Sjyst lådbil där. Får ju rump-värme dessutom. Vet dock inte hur du tänkt får den styrstången monterad men jag antar att du löser det 😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 (edited) Detta är ett fordon som trots bensindrift ska köras med sladd i svängarna ! 🙂 Sen är det betydligt smidigare att baxa runt 190 kg på den där vagnen ! 🙂 Edited June 9, 2020 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 17, 2020 Author Share Posted July 17, 2020 (edited) Motorkonfigurationen börjar arta sig. Blir std renoverad B18 med nya lager och kolvringar, lättat svänghjul, Orginal dubbla SU 🙂 jag vet men jag gillar att göra på mitt sätt, efter att ha pratat med Gunnar proffessorn Lundström så blir det nog en NH76 eller NH158 kam sen kommer vi till det mer exotiska, om pengarna räcker, vippbrygga med ändrad utväxling för snabbare och högre lyft 1:1,55-1,6. Målet en rapp 1,8 liters motor med 150-160 kusar och bra bottendrag. Edited July 17, 2020 by Kjelland28 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 12, 2020 Author Share Posted August 12, 2020 Nu är det snart dags att börja pilla med 7:an igen nu när semesterturnen är över. Har bestämt mig för att vipparmsbryggan får bli på nästa motor. ska börja med att montera kylet och justera noskonen i bredd så att den stämmer med chassit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 12, 2020 Share Posted August 12, 2020 Spännande läsning. Ser att jag kan låna många bra lösningar från dig när jag kommer igång med mitt projekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 12, 2020 Author Share Posted August 12, 2020 Det går så bra det, har du frågor och funderingar så är det bara att fråga på. Vill man spara tid och arbete så är nog mitt tips som jag sagt förr att bygga sitt chassi anpassat till utrymmet mellan de inre däcksidorna när hjulen är på den bakaxel man valt och i fram skaffa den noskon man vill ha och och anpassa noskonen eller chassit så att det matchar. I mitt fall blir det till att göra noskonen 4 cm smalare och kanske använda spacers bak p g a att jag byggde ett std Mcsorley 442 chassi utan att veta detta.🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 12, 2020 Share Posted August 12, 2020 Håller med. Jag fick köra spacer bak och noskonen jag köpte vart för bred och fick kapas ito och smalnas av... Ytterligare 10+h jobb för det 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 12, 2020 Share Posted August 12, 2020 Vad har ni köpt för noskoner?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.