Petta_B Posted May 31, 2015 Author Posted May 31, 2015 KL Racing har ett triggerhjul 60-2 med diameter 138 som ska sitta på remskivan (se bild). Skulle inte det gå att använda till orginalsprutet? Quote
Jari Posted May 31, 2015 Posted May 31, 2015 KL Racing har ett triggerhjul 60-2 med diameter 138 som ska sitta på remskivan (se bild). Skulle inte det gå att använda till orginalsprutet? Den har jag inte sett tidigare, såg ju riktigt smidig ut. Tycker det borde funka. Får man med något fäste för givaren också? Quote
Petta_B Posted May 31, 2015 Author Posted May 31, 2015 Den har jag inte sett tidigare, såg ju riktigt smidig ut. Tycker det borde funka. Får man med något fäste för givaren också? Det finns färdiga fästen och givare, se länken: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/rem-hjul/-remskiva-b230-8v-3-spar-.html Quote
Petta_B Posted June 18, 2015 Author Posted June 18, 2015 Jag blev lite snål så jag tillverkade en egen triggerskiva och gängade i remskivan. Det borde funka. Nu ska det bara göras ett fäste till givaren. 1 Quote
Petta_B Posted June 29, 2015 Author Posted June 29, 2015 Och så hände det äntligen. Jag snickrade ihop ett givarfäste till min vevaxelgivare och ställde givaren 1 mm ifrån triggerskivan. Första försöket hoppade den igång. Till och med tomgången var bra. :banana: Quote
Rikard Larsson Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Stabilt fäste till sensorn. Bra, har läst om folk som haft stora problem med flexande fäste och haft svårt att hitta felet. Quote
Petta_B Posted June 30, 2015 Author Posted June 30, 2015 Stabilt fäste till sensorn. Bra, har läst om folk som haft stora problem med flexande fäste och haft svårt att hitta felet. Som bas till givarfästet tog jag vinkeljärn 50x50x5. Det borde bli stabilt. Jag får väl banta lite för att viktkompensera :-) Quote
Petta_B Posted July 17, 2015 Author Posted July 17, 2015 Idag fick Sjuan komma ut ur garaget för första gången. En provtur blev det också.Härligt tryck i den men jag behövde lufta bromsarna så den fick komma in i garaget igen. :) 1 Quote
Petta_B Posted July 17, 2015 Author Posted July 17, 2015 På begäran så lägger jag ut en länk på mycket användbara kopplingsscheman mm. till er som bygger med Volvomotor. http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html Quote
ThomaZ Posted July 18, 2015 Posted July 18, 2015 Så glad över att det blev bil av det där projektet jag sålde för två år sen! Gick verkligen till rätt person. Grattis, och lycka till framöver! Mvh ThomaZ Quote
Petta_B Posted July 18, 2015 Author Posted July 18, 2015 Så glad över att det blev bil av det där projektet jag sålde för två år sen! Gick verkligen till rätt person. Grattis, och lycka till framöver! Mvh ThomaZ Tack Thomas, men hur har det gått med dina byggen? Quote
ThomaZ Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Jag har en förmåga att starta fler projekt än jag avslutar… jag blev så trött på att hela tiden ha ofärdiga bilar i garaget så min andra Locost (som startades av Rayman) har nu blivit såld till en kompis i Gimo. På dess plats står nu en Mercedes SLK55 AMG 2007. Fantastisk bil men knappast Locost.Min V8 konvertering av en Datsun 240Z -72 visade sig tillslut omöjlig att besiktiga (för mycket motor) så där är original sexan på väg tillbaka in. Har just renoverat toppen.Minns inte om du hann se min Kawasaki GPZ1100 -81 som håller på och byggas om i Bulldock stil, men den rullar på, har fått tag på en Suzuki GSX1100R-93 som har fått donera front och sving, hjul och så vidare. Klar vilket år som helstJ Quote
Petta_B Posted July 23, 2015 Author Posted July 23, 2015 Jag har en förmåga att starta fler projekt än jag avslutar… jag blev så trött på att hela tiden ha ofärdiga bilar i garaget så min andra Locost (som startades av Rayman) har nu blivit såld till en kompis i Gimo. På dess plats står nu en Mercedes SLK55 AMG 2007. Fantastisk bil men knappast Locost. Min V8 konvertering av en Datsun 240Z -72 visade sig tillslut omöjlig att besiktiga (för mycket motor) så där är original sexan på väg tillbaka in. Har just renoverat toppen. Minns inte om du hann se min Kawasaki GPZ1100 -81 som håller på och byggas om i Bulldock stil, men den rullar på, har fått tag på en Suzuki GSX1100R-93 som har fått donera front och sving, hjul och så vidare. Klar vilket år som helstJ Kul att höra vad som händer. Synd att inte 240Z:n blev som du tänkt. Jag gillade den skarpt.P Quote
Thomas Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 240 borde gå med SFRO bes. och bytta axlar o bromsar. Det finns V8 med låg effekt. Quote
Petta_B Posted July 31, 2015 Author Posted July 31, 2015 (edited) Idag var det dags för bullerprov. Gränsvärdet var visst 84dB. Jag fick 83dB så det var ju godkänt med marginal :whistling: . Fick lite anmärkningar på bromsarna, annars verkade det mesta vara som det skulle. Får väl ta tag i anmärkningarna och fixa dem på en gång så jag får börja åka. Upptäckte dagen före bullerprovet att laddningen inte funkar som den ska. Bytte laddningsregulator för kolen var helt slut, men det hjälpte inte. Åkte till skroten och hämtade ett par generatorer men ingen funkade. Kan det vara något annat fel eller hade jag bara oturen att få två trasiga generatorer? Batteriet visar 13V när allt är avslaget. Med motorn igång visar batteriet 12,3V och mäter jag vid generatorn får jag samma spänning där. Edited July 31, 2015 by Petta_B Quote
Thomas Posted July 31, 2015 Posted July 31, 2015 Verkar som nåt skumt elfel. Har du lampa eller nåt för magnetiseringen? 13v är lite väl mycket. Är instrumentet pålitligt. Quote
Jörgen Posted July 31, 2015 Posted July 31, 2015 Den lilla laddlampan måste vara kopplad på dom flesta generatorer för att laddningen ska komma igång. Quote
Biiren Posted August 1, 2015 Posted August 1, 2015 Tjena. Såg din fina kuggkrans. Funkar den bra till orginal sprutet?? Tillverka mera?? Quote
Petta_B Posted August 1, 2015 Author Posted August 1, 2015 Den lilla laddlampan måste vara kopplad på dom flesta generatorer för att laddningen ska komma igång. Jag har ju inte originalinstrumentet så den lampa jag trodde var laddningslampa talade bara om att jag hade spänning. Jag lade till en lampa mellan d+ och tändningen och vips så laddade den 14V. Tack för tipsen. :) Quote
Petta_B Posted August 1, 2015 Author Posted August 1, 2015 Tjena. Såg din fina kuggkrans. Funkar den bra till orginal sprutet?? Tillverka mera?? Kuggkransen funkar perfekt till originalsprutet. Ska höra med killen på jobbet som gjort den, annars kan du få CAD-filen och be någon göra den. Quote
Biiren Posted August 1, 2015 Posted August 1, 2015 Hade ju varit kanon. Vilken tjocklek på plåt hade du? Quote
Petta_B Posted August 1, 2015 Author Posted August 1, 2015 Hade ju varit kanon. Vilken tjocklek på plåt hade du? 8mm plåt. Provade att bifoga en dxf-fil men det gick inte. Quote
Petta_B Posted September 4, 2015 Author Posted September 4, 2015 Idag var jag hos Gustaf R och gjorde SFRO2 Det gick galant så nu är det bara SBP kvar sen är den klar för gatan :racesmile: 1 Quote
Petta_B Posted September 5, 2015 Author Posted September 5, 2015 Tack alla. Det var ett stort steg. Quote
r Anders Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 (edited) Grattis! Jag tror jag mötte dej på E20 i Eskilstuna i fredags, med 7an på släpet? Edited September 5, 2015 by r Anders Quote
Petta_B Posted September 6, 2015 Author Posted September 6, 2015 Grattis! Jag tror jag mötte dej på E20 i Eskilstuna i fredags, med 7an på släpet? Tack! Det kan stämma. Jag jobbar i Eskilstuna. Quote
Petta_B Posted September 8, 2015 Author Posted September 8, 2015 Tack för gratulationera. Idag fick jag klart med ursprungskontrollen. Jag har varit lite sen med att skicka in den. Nu väntar jag bara på pappren från sfro så att jag kan regbesikta. Fortsättning följer. Quote
Petta_B Posted September 24, 2015 Author Posted September 24, 2015 KLAR! :racesmile: Efter tre mycket lärorika år så är "Sjuan" klar och godkänd i alla instanser. Nu är det bara väntan på att regbevis och skyltar dimper ner i brevlådan. Självklart ösregnade det hela vägen till bilprovningen och tillbaka men vad gör det när den blev godkänd. En liten detalj hade jag missat. Reflexer bak. Jag ombads springa över till Mekonomen och köpa ett par så slapp jag komma tillbaka. Så nu sitter de också på plats. Regskyltar blir tyvärr av den större storleken. Jag försökte tjata till mig små men förgäves. Quote
kengren Posted September 24, 2015 Posted September 24, 2015 Grattis till ditt jobb, härlig känsla?......... kenneth Quote
Petta_B Posted September 25, 2015 Author Posted September 25, 2015 Grattis till ditt jobb, härlig känsla?......... kenneth Tack ! Det känns väldigt bra. Men det är mycket som ska göras innan man får den som man vill ha den. Man blir nog aldrig helt nöjd. Quote
Petta_B Posted September 29, 2015 Author Posted September 29, 2015 Idag kom regplåtarna så nu blir det ut och åka till helgen :banana: Och vad blev det för slutsiffra? En nolla såklart. De är duktiga på transportstyrelsen. Hur svårt kan det vara att ge taklösa bilar besiktningsperiod på sommaren. Quote
Jörgen Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 Beror nog på att dom inte vet att du inte har ett tygtak för på regbeviset står det bara "cabriolet" och dom allra flesta "cabbar" har ju tak :D . Sen kan man be besmannen vid reggbes om att få en siffra som passar på sommaren. J Quote
Petta_B Posted September 30, 2015 Author Posted September 30, 2015 Beror nog på att dom inte vet att du inte har ett tygtak för på regbeviset står det bara "cabriolet" och dom allra flesta "cabbar" har ju tak :D . Sen kan man be besmannen vid reggbes om att få en siffra som passar på sommaren. J Tycker i alla fall att cabbar skulle få besikta på sommaren oavsett om man har tygtak eller inte. Cab är en sommarbil. Jag bad faktiskt besikningsmannen om en sommarsiffra men han kunde inte göra något åt det , sa han. De hade datastul som vanligt, så det var svårt att nå transportstyrelsen den dagen. Nu har jag ju 3 år innan jag behöver besikta så det är ju inget bekymmer än. Quote
janke5 Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Hej fint bygge har åxå satt i en b230fk men letar scoop till huven .vart fick du tag i din? Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk Quote
Petta_B Posted December 23, 2015 Author Posted December 23, 2015 Hej fint bygge har åxå satt i en b230fk men letar scoop till huven .vart fick du tag i din? Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk Jag köpte alla mina glasfiberdelar av Henke på hjcc. Jag vet inte om han håller på längre men kolla på hans hemsida hjcc.se . Quote
janke5 Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Tack Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk Quote
Petta_B Posted May 8, 2016 Author Posted May 8, 2016 (edited) Nu börjar nästa fas. Bilen är skattad och försäkrad så nu får man köra lite. Det är då man upptäcker en del som borde gjorts annorlunda. Första längre körningen så visade temp mätaren 115 grader. Stängde av och lät den svalna. Tyckte inte det stämde så jag bytte givare och mätare. Nu visar den 90grader istället, skönt, var rädd att kylet inte räckte till. Upptäckte också att fläkten var sugande och att jag placerat den framför kylaren. Gör om gör rätt. Nu sitter den bakom kylaren och fartvinden borde komma åt kylaren bättre. Fartvind är skönt men blir lite jobbigt om man åker längre sträckor. Skulle vilja ha någon typ av aeroscreen, brooklandsrutor eller vindruta. Har inte hittat något i Sverige och det känns inte bra att skicka så ömtåliga saker från England. Så om någon har sådana till salu så hojta. Annars får man väl bygga något eget. Edited May 8, 2016 by Petta_B 1 Quote
Matz Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Tack för besöket för förra veckan, hoppas rutan kommer till användning :-) Quote
Petta_B Posted August 11, 2016 Author Posted August 11, 2016 Tack för besöket för förra veckan, hoppas rutan kommer till användning :-)Tack själv Matz. Rutan blir kanon för glassätaråkning. Har även skaffat en aeroscreen i kolfiber om det blir banåkning. Återkommer med bilder när jag monterat.Har åkt på ett litet bakslag. Den har börjat blåryka rejält, mest vid avsläpp och tomgångskörning. Antar att det är tärningarna i turbon. Frågan är vad jag skall göra åt det. Köpa en renoveringssats och renovera själv, köpa färdigrenoverad mittendel, ny eftermarknads turbo. Tacksam för kreativa förslag. Quote
tpau Posted August 11, 2016 Posted August 11, 2016 Det roligaste och mest lärorika måste ju vara att renovera själv. Men det tar ju förmodligen några veckors kalendertid, vilket ju inte är kul mitt i åksäsong Vad sägs om att försöka hitta en billig begagnad att hänga dit emedan du renoverar? /T Quote
Jörgen Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 Tack själv Matz. Rutan blir kanon för glassätaråkning. Har även skaffat en aeroscreen i kolfiber om det blir banåkning. Återkommer med bilder när jag monterat. Har åkt på ett litet bakslag. Den har börjat blåryka rejält, mest vid avsläpp och tomgångskörning. Antar att det är tärningarna i turbon. Frågan är vad jag skall göra åt det. Köpa en renoveringssats och renovera själv, köpa färdigrenoverad mittendel, ny eftermarknads turbo. Tacksam för kreativa förslag. Blåryker den som du beskriver så är det troligen ventilstyrnigarna som börjar ge sig eller oljeringarna , när en turbo börjar ge sig så är det vit rök som uppkommer. Jörgen Quote
Christer J Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 Blåryker den som du beskriver så är det troligen ventilstyrnigarna som börjar ge sig eller oljeringarna , när en turbo börjar ge sig så är det vit rök som uppkommer. Jörgen Beror ju på om den bara läcker på avgassidan.. odtast så lossnar lagren och det läcker även på kompressor sidan. Då suger den in och förbränner oljan och då blir det blått. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.