cealm Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Det är just detta som är så spännande eller irriterande med reglerna och dess tillämpning. Hur många gånger har jag inte skrivit, "Samma regler olika tillämpning". Det är inte ett specifikt besiktningsorgan på vägen mot regplåtar jag tänker på utan gäller alla. Är det småsaker är det fullt naturligt med lite olikheter men så grundläggande saker som styrning, effekt mm så blir det anmärkningsvärt. Alla skall tillämpa VVFS 2003:22 för amatörbyggda bilar plus tillkommande SFRO erfarenhetsmässiga riktlinjer. Det är inte svårt att hitta andra exempel i trådarna där frågor om vad som är tillåtet och inte tillåtet debatteras. Som parentes kan nämnas att jag tror mig med stor sannolikhet att träffa rätt kan gissa var i landet besiktningen gjordes. Å andra sidan så har vi bra besiktningsorganisationer så som helhet är det svårt att klaga. Det är och förblir en pedagogisk svårighet för alla att förklara det större olikheter som trots allt bevisligen finns / kan finnas. Quote
Petta_B Posted April 15, 2013 Author Posted April 15, 2013 Man får väl hoppas att om man gör om något enligt SFRO besiktarens anvisning, så ska det räcka vid nästa besiktning. Inte så roligt att göra om svetsar efter lack. Quote
Petta_B Posted April 21, 2013 Author Posted April 21, 2013 Fick lite tid över så här på söndageftermiddan. Vad gör man då? Ut i garaget förstås. Svetsade ihop ett par lykthållare och brände dit dem på ramen. Quote
kengren Posted April 21, 2013 Posted April 21, 2013 Fick lite tid över så här på söndageftermiddan. Vad gör man då? Ut i garaget förstås. Svetsade ihop ett par lykthållare och brände dit dem på ramen. Det där ser ju bra ut, en sak mindre innan du är i mål kenneth Quote
Petta_B Posted June 30, 2013 Author Posted June 30, 2013 Har inte hänt så mycket på bygget den senaste tiden. Det har varit mycket annat i vår, studenten osv. Men nu är i alla fall ramen färdig för lack (tror jag). Jag har kollat runt lite vad jag ska lacka med och fick en superbra kontakt med en kille på en färgfirma i E-tuna. Det blev en hel kartong med grejor, så nu är det bara att spruta på. Quote
daromer Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Epoxy primern är bra där. Skyddar ordentligt. Sedan ett par bra lager med färg så är du i mål :) Quote
Petta_B Posted July 13, 2013 Author Posted July 13, 2013 Nu är ramen målad. 2 lager epoxygrund och 2 lager halvblank svart har sprutats på. Några rinningar blev det nog, men det blir i alla fall ett bra rostskydd :)/> Quote
cealm Posted July 13, 2013 Posted July 13, 2013 Fin ram. Du kör samma kulörer som jag, först grått sedan övermålning med svart. Jag har samma metod som du en automatmetod tror jag "rinningar", för jag har det på alla ramar så numera ingår det i standardutförandet. Utan rinnngar är tillval (och svårt eller omöjligt) för mig. Quote
Petta_B Posted July 13, 2013 Author Posted July 13, 2013 Självklart måste man vara utrustad när man lackar. Kunde ha valt en svalare dag. Quote
Petta_B Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 Det har hänt en del även om jag inte har skrivit på länge.Låg på stranden i Spanien i 2 veckor och funderade på bygget. Har bl.a tagit bort oljepluggen från tråget för att vinna markfrigång. Idag beställde jag aluminiumplåtar till golv och kaross. Golvplåten är 2mm tjock. Hur tätt behöver man sätta nitarna, och vilken dimension skall man ha? Räcker Ø3,2mm? Någon som gjort det tidigare kanske kan hjälpa mig, så slipper jag räkna på det. :) Quote
cealm Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 --- sätta nitarna ---- Jag lagt 4-kantrör i golvet som man egentligen står på dvs golvplåtarna (om mina vore nitade) behöver inte så många nitar för att sitta uppe säkert. Har du en bild hur ditt golv ser ut nu rammässigt? Skulle jag nita med min konstruktion så räcker 5 till 8cm man eventuellt "råkar stå på golvet" när man går i bilen i övrigt var tionde cm kanske 12cm. Det är avsiktligt jag valt fyrkantrör att stå på för att aldrig en riskera att trampa igenom. Jag till och med provade ut hur jag gick in och ur bilen för att placera dessa rätt. Men som sagt jag har inte nitat golv i Sevenbilarna. I den Cobra replika jag hade en stund installerade jag al-golvplåt och självborrande skruv. Det golvet blev så sladdrigt att jag svetsade in minst 20mm fyrkant så jag garanterat skulle stå på dessa och självborrande skruvarna satt på 12 eller till och med 15m runtom. Lite tätare just där man klev i och mindre tätt där man inte kounde komma åt tex under stolarna samt fram under pedalställ mm Det är hur jag tänkte och gjorde och kommer att fortsätta göra, dvs bärande i bilen är de rör jag har i sittbrunnen och golvplåtarna är egentligen inte bärande för förare / passagerare. Quote
Rikard Larsson Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Grundar det inte på några efterforskningar, men jag kör 4,1 mm nit till det mesta. Quote
Petta_B Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 Jag har också ett ramrör som man kan kliva på men jag kan ju sätta nitarna lite tätare runtom fotplatserna. Åkte till Jula och handlade lite nit. Det blev 4mm. Jag har en nittång men jag tänkte låna en nitpistol på jobbet, för många nitar blir det. Quote
Petta_B Posted August 31, 2013 Author Posted August 31, 2013 Nu är golvet på plats. Använde 2mm halvhård aluminiumplåt, 4mm popnit och PL400. Jag glömde ta med nitpistolen från jobbet så det blev att klämma för hand. Jag sparade ytterkanterna, för jag har tänkt att sidoplåtarna ska bockas in och nitas ihop med golvplåten. Quote
Tabac Posted August 31, 2013 Posted August 31, 2013 Det ser ut att vara stora huvuden på nitarna ?? Är det en speciell sort av popnit ?? Quote
Petta_B Posted September 1, 2013 Author Posted September 1, 2013 Det ser ut att vara stora huvuden på nitarna ?? Är det en speciell sort av popnit ?? Nej, det är vanliga huvuden. Vidvinkeln på kameran kanske lurades lite. Quote
Petta_B Posted October 12, 2013 Author Posted October 12, 2013 Första sidoplåten monterad. Då måste man ju hänga på glasfiberdelarna också så man ser att det passar. Klart motivationshöjande :)/>/> även om man måste plocka bort dem igen :(/>/> . Quote
Jonas Posted October 14, 2013 Posted October 14, 2013 Har du Jesus i garaget!? :prop: :hypocrite: :prop: Quote
Petta_B Posted October 14, 2013 Author Posted October 14, 2013 Har du Jesus i garaget!? :prop:/>/> :hypocrite:/>/> :prop:/>/> Scarey. Så där ser inte jag ut. Måste vart någon bakom ryggen :unsure:/> Quote
Petta_B Posted November 13, 2013 Author Posted November 13, 2013 Det har varit lite dåligt med uppdateringar på sistone. Det betyder inte att bygget stått stilla. Idag fick jag en leverans av stålspunna bromsslangar. Tänk att man skiner upp lika mycket som en unge på julafton av en sån leverans. Så i helgen blir det att göra klart bromsarna. Annars har jag fått på båge och bränslepump. Hjulen är också på förresten. Det går sakta men säkert framåt... Quote
Rikard Larsson Posted November 14, 2013 Posted November 14, 2013 Jag är precis likadan, spelar ingen roll vad det är för paket. Det ska hämtas så fort som möjligt på Posten :) Ditt bygge ser rent och snyggt ut :thumbsup: Quote
Petta_B Posted November 18, 2013 Author Posted November 18, 2013 Nu är alla bromsrör och slangar dragna. Nästa problem var bromswirearna. Jag hittade inget bra wirelås så jag fick göra ett eget. M10 skruv som jag borrade ett 3,5 mm hål rakt igenom. Låses med mutter. Fungerar klockrent. Kul när man kommer på en enkel lösning som dessutom är locost. :prop:/> Quote
kengren Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Nu är alla bromsrör och slangar dragna. Nästa problem var bromswirearna. Jag hittade inget bra wirelås så jag fick göra ett eget. M10 skruv som jag borrade ett 3,5 mm hål rakt igenom. Låses med mutter. Fungerar klockrent. Kul när man kommer på en enkel lösning som dessutom är locost. :prop:/>/> Det var en smart lösning - så här efteråt önskar jag att jag skulle ha löst det på samma sätt.... kenneth Quote
family guy Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Det har varit lite dåligt med uppdateringar på sistone. Det betyder inte att bygget stått stilla. Idag fick jag en leverans av stålspunna bromsslangar. Tänk att man skiner upp lika mycket som en unge på julafton av en sån leverans. Så i helgen blir det att göra klart bromsarna. Annars har jag fått på båge och bränslepump. Hjulen är också på förresten. Det går sakta men säkert framåt... Två av slangarna slutar i en T-koppling med till synes en pluggad utgång. Jag blir lite nyfiken eftersom jag själv står i startgroparna att börja dra bromsrör men ännu inte riktigt hittat det snyggaste sättet att lösa övergången mellan rör och slang till frambromsarna. Hur har du tänkt göra? Quote
Thomas Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Varför inte låta rören gå in i slangarna direkt. Quote
cealm Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Handbromsspaken du använder, vilken bil har donerat den? Quote
Petta_B Posted November 18, 2013 Author Posted November 18, 2013 Två av slangarna slutar i en T-koppling med till synes en pluggad utgång. Jag blir lite nyfiken eftersom jag själv står i startgroparna att börja dra bromsrör men ännu inte riktigt hittat det snyggaste sättet att lösa övergången mellan rör och slang till frambromsarna. Hur har du tänkt göra? T-kopplingarna på bilden var bara ditsatta tillfälligt. Om du tittar på bilden nedan så ser du hur jag löst det fram. Cealm, Handbromsspaken kommer från en Volvo S70 Quote
family guy Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Tack för den upplysande bilden, det ser elegant ut. Jag hade ett uppslag med separata skottgenomgångar (adapters), men det där ser så snyggt ut att jag tror jag snor konceptet. Gängan på slangkopplingen är alltså så lång att man kan gå igenom en plåt och får plats med en mutter på andra sidan? Ursäkta nivån, det är första bygget.. Quote
Petta_B Posted November 18, 2013 Author Posted November 18, 2013 Tack för den upplysande bilden, det ser elegant ut. Jag hade ett uppslag med separata skottgenomgångar (adapters), men det där ser så snyggt ut att jag tror jag snor konceptet. Gängan på slangkopplingen är alltså så lång att man kan gå igenom en plåt och får plats med en mutter på andra sidan? Ursäkta nivån, det är första bygget.. Du har helt rätt. Lång gänga genom fästörat och kontramutter. Quote
cealm Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 ---- Cealm, Handbromsspaken kommer från en Volvo S70 ---- Oj, då är det nog samma i en 1998 V70 diesel, jag kör en sådan dagligen, hmmmm skall bara klara av återbesöket på besiktningen sedan kanske den kan lånas...? Eller sno den.... Quote
Petta_B Posted November 24, 2013 Author Posted November 24, 2013 Vad tråkigt det är att meka med sina andra bilar när man har bygget i garaget. Idag bytte jag styrleder på frugans Beetle. För en gångs skull gick det enkelt. Behövde varken vinkelslip eller slägga. Nu har jag hela eftermiddagen att ägna åt sjuan. :) Quote
Petta_B Posted January 17, 2014 Author Posted January 17, 2014 Nu var det länge sedan jag uppdaterade tråden men det betyder inte att bygget stått stilla. Bilen står på sina hjul nu och bromsartna är klara och motorn sitter i. Jag håller på med slang och kabeldragning. Då stöter man ibland på små problem. Ett som jag behöver hjälp med är framblinkers. Det som finns att läsa på forumet är inte särskilt nytt. Jag åkte till Swedol och tittade på föreslagna artikeln EL-25140. De hade inte alls rätt märkning längre. Snälla hjälp. Vad använder ni? Quote
svinto Posted January 18, 2014 Posted January 18, 2014 Jag använder blinkers från en Golf mk1. Inte jättesnyggt men funktionellt och typ gratis. Quote
Petta_B Posted January 20, 2014 Author Posted January 20, 2014 Jag använder blinkers från en Golf mk1. Inte jättesnyggt men funktionellt och typ gratis. Jag testar ditt förslag "Svinto". Hittade ett par på tradera för 50 spänn. Får väl försöka göra några snygga fästen när de kommer hem. Locost! Kan tänkas att det blir några snygga MC-blinkers efter besiktning. Quote
Petta_B Posted January 25, 2014 Author Posted January 25, 2014 Nästan klar med alla slangar. Det blev lite udda placering av IC'n men den fick inte plats i noskonen. Får väl försöka föra luften till den via något scoop eller så. Avgassytemet klart också. I alla fall nästan. SFRO och SBP kanske inte blir riktigt nöjda så jag får väl slänga dit en burk också. Quote
Mildseven Posted January 26, 2014 Posted January 26, 2014 Nästan klar med alla slangar. Det blev lite udda placering av IC'n men den fick inte plats i noskonen. Får väl försöka föra luften till den via något scoop eller så. Avgassytemet klart också. I alla fall nästan. SFRO och SBP kanske inte blir riktigt nöjda så jag får väl slänga dit en burk också. Byt ut den där vakumslangen som är genomskinlig mot en som är armerad. Den suger i hop sig och då funkar den inte som det är tänkt //Per Quote
Petta_B Posted January 27, 2014 Author Posted January 27, 2014 Byt ut den där vakumslangen som är genomskinlig mot en som är armerad. Den suger i hop sig och då funkar den inte som det är tänkt //Per Precis som du säger Per så ska jag byta ut samtliga vakumslangar mot nya. De som följde med donatorn var ett riktigt hopplock av slangar. Quote
Petta_B Posted October 20, 2014 Author Posted October 20, 2014 Så blev det höst och dags att krypa in i garaget igen. Något som är grovt motivationshöjande är att shoppa nya grejor. Idag damp det ner ett litet paket. Lika roligt varje gång. Quote
Petta_B Posted October 25, 2014 Author Posted October 25, 2014 Det blir trångt när man försöker sätta dit huven. Jag har skaffat ett scoop men det blir ändå trångt. Går det på något vis att vrida fördelaren/fördelarlocket 90 eller 180 grader? Det skulle hjälpa massor. Jag har sett andra med B230 som gjort det, hur? Quote
Petta_B Posted October 31, 2014 Author Posted October 31, 2014 Om jag vrider fördelarplattan 180 grader så finns det inget att borra i. Jag får göra ett par nya fästen och sedan byta plats på tändkablarna. Det borde funka. Quote
Petta_B Posted December 14, 2014 Author Posted December 14, 2014 Det är lite långt mellan uppdateringarna, men bygget står inte stilla. Idag blev det ett par fästen till framblinkers. Blev väl okej men det kanske blir några snyggare efter besiktning. Ventilkåpan är på plats efter sänkning av oljepåfyllningen. Svanhalsen är borta :) Annars är det mest inkoppling av motorstyrning. Snart klart, bara snygga till lite. Quote
Petta_B Posted April 18, 2015 Author Posted April 18, 2015 Blev tvungen att modifiera huven lite. Liten bil stor motor. Slängde dit skärmarna också. Eller rättare sagt slet som ett djur för att få till det.Jag tror nästan det var det svåraste på hela bygget. Quote
Petta_B Posted May 19, 2015 Author Posted May 19, 2015 Jag har ett litet problem som jag hoppas få hjälp med. Jag har kopplat all el och allt fungerar utom en liten detalj, motorn. Jag har spänning fram till tändspole och spridare. Soppapumpen låter när jag drar på tändningen. Startmotorn går men jag får ingen gnista på stiften och det kommer ingen soppa genom spridarna. Vad är felet? Tändmodul? Impulsgivare? startspärr? Tacksam om någon som haft liknande problem vill dela med sig av sina erfarenheter. PS. Det är en volvo B230fk , LH2.4-boxar med vikingchip. Quote
Petta_B Posted May 19, 2015 Author Posted May 19, 2015 Får du signal från pulsgivaren/vevaxelgivare Jag har resistansmätt den och får 183 ohm mellan två av de tre stiften. När jag kör på starten borde jag väl få en låg spänning på ett av stiften men det får jag inte. Kan jag räkna med att den är kass då? Quote
Thomas Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 (edited) Är den induktiv eller hall? om det är en induktiv magnetkärna med tråd så ska du kunna se med en multimeter spänningspulser. och har du den lös och för med t.ex. en skiftnyckel snabbt fram o tillbaka över/nära den så ska den pulsa. Aha det är en sån Volvo. sitter den i bakkant av motorn? ibland knäcks den när motorn paras med lådan. Och det är viktigt om det är en sån med givaren bak att svänghjulet hamnar precis i rätt bulthål. Men det kanske du har koll på. Edited May 19, 2015 by Thomas Quote
Petta_B Posted May 19, 2015 Author Posted May 19, 2015 Är den induktiv eller hall? om det är en induktiv magnetkärna med tråd så ska du kunna se med en multimeter spänningspulser. och har du den lös och för med t.ex. en skiftnyckel snabbt fram o tillbaka över/nära den så ska den pulsa. Aha det är en sån Volvo. sitter den i bakkant av motorn? ibland knäcks den när motorn paras med lådan. Och det är viktigt om det är en sån med givaren bak att svänghjulet hamnar precis i rätt bulthål. Men det kanske du har koll på. Det är en sådan som sitter mellan motor och låda, se bild. Jag får inget utslag på min multimeter när jag drar skiftnyckeln fram och tillbaka. Den verkar död. Quote
Petta_B Posted May 31, 2015 Author Posted May 31, 2015 Nu har jag gått igenom eldragningen för sjuttielfte gången. Jag hittade faktiskt ett par lösa tåtar men nu ska allt vara rätt kopplat. Motorn startar inte i alla fall så jag börjar ana att det är något mekaniskt. Som Tomas nämnde här ovan så måste svänghjulet sitta rätt. Jag skruvade bort startmotorn för att kolla att det satt rätt och upptäckte att svänghjulet inte har några hål som givaren kan läsa.Kan det vara så att det sitter fel svänghjul på? Vad blir då den enklaste åtgärden, sätta dit en triggerskiva på remskivan eller lyfta ur motorn och byta svänghjul? Quote
Jari Posted May 31, 2015 Posted May 31, 2015 Det enklaste är nog att sätta dit ett riktigt svänghjul med triggerhål. Att sätta dit någon typ av 60-2 triggerhjul (som behövs om du skall köra original LH2.4 sprut) på remskivor blir nog klumpigt. Skall du köra med annat sprut, typ MS eller liknande, så kan du använda ett mindre triggerhjul på remskivan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.