Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/18/19 in all areas

  1. 9 points
    Dags för en lite uppdatering. Det slutade senast med att jag skulle fixa lite stenskott och en spricka i fästet för vindavvisaren men det blev bara mer och mer.... Slipade ner fästet och lagade sprickan med kemisk metall. Kanske världens sämsta bild men men.. I varje fall två lager grundfärg och två lager matt svart färg. Därefter tre lager med matt klarlack. Skönt med lite färgångor i garaget ☠️ När jag ändå hade tagit loss vindavvisaren så tog jag loss scuttle för att jag tänkte laga den felade temperaturmätaren på ett mer proffsigt sätt än min tidigare fix. Och när jag ändå hade lös en del av mätaren så bestämde jag mig för att ta loss alla mätare och polera upp glaset framför mätarna som var lite repiga... och när jag ändå tagit loss allt så varför inte lacka om hela instrumentbrädan för att få bort några skavanker...och när jag ändå hade isär allt annat så bestämde jag mig för att skapa en inre skala på hastighetsmätaren så det ska bli lättare att se hastigheten och lite annat pyssel som dök upp. Vill förresten inte glömma bort att tacka Christer J för att han ställt upp som bollplank när jag behövt klia mig i skallen lite extra. Dessutom ganska finurliga lösningar han gjort med mätarna. Vart var vi nu igen, det började med att fixa en list men det blev lite mer jobb än så. Först slipa ner instrumentpanelen. Luckan på handsfackets insida skulle få lite färg. Dags för resten av instrumentbrädan att få ny färg. En nyans mörkare än tidigare. Lack dammar precis överallt så täckte över sjuan. Avslutade med matt klarlack, precis som den var lackad tidigare. Mycket bra val från början av Christer att välja matt klarlack. En lös mätartavla för att experimentera med en inre skala. Var i kontakt med ett antal tryckerier men ingen kunde ställa upp med någon direkt hjälp Den här mätaren hade en lite skavank som jag faktiskt inte sett innan jag tog isär den. Bytte mätare och förde över Christers finurliga lösningar så funktionen är densamma. Jag passade också på att mörklägga lite mer bakom den gamla TCS-symbolen på instrumentet som tidigare kunnat synas en aning när man kört i mörker. Ny mätare köptes och monterades så nu är vattentempen helt korrekt. Höll på att glömma putsningen av mätarglasen. Min sambo hjälpte mig att få till skalan och tryckt på självhäftande papper. Inre skalan och alla mätare monterade. Allt fungerade på första försöket, ibland blir man snopen. Allt för denna gången..
  2. 6 points
    Tjena alla bilbyggarvänner, Vi har idag lagt upp några nya forum-delar kring "Våra Bilar" för att dela in byggdagböckerna i olika kategorier: Locost 7/Seven GT40 Övriga Detta för att göra det enklare att navigera och hitta det man vill läsa. Det finns fortfarande många trådar som ligger under "Locost 7/Seven" som kommer flyttas in till "GT40" eller "Övriga" på sikt. Vill man ha nya sådana kategorier, kontakta mig eller @heralue så fixar vi det. Vi ska ju vara Sveriges bästa klubb/forum för amatörbyggda personbilar. PS. Är man inte redan betalande (sponsrande) medlem så varför inte bli det - vi är ju en härlig gemenskap och kostar bara 230 kr/år 😉 DS. / Jocke
  3. 5 points
    Tog lite nya bilder idag 😄
  4. 4 points
    Hej Har läst igenom detta fantastiska bygge med eldriven drivlina. Har erfarenheter av lithium ion batterier. När det gäller arbetstemperatur skall man hålla dem svala, runt 10-20C för att de skall prestera som bäst. Så kyl dem så mycket det går. ESR i ett samsung INR18650-20R batteri ligger runt 20 mOhm och de har en kapacitet om 2 Ah. Det är en rätt så bra måttstock på en typisk cell för ändamålet. ( används en hel del i truck applikationer här i Sverige ) Likaledes så ökar ESR vid minusgrader, vilket minskar deras kapacitet. Det är inte så farligt då de värms upp snabbt när man lastar dem. Om de blir för varma ökar läckströmmen och man kan råka ut för en värmeutveckling som kan orsaka en kortslutning av batteriet vilket kan utveckla en eldsvåda. Praktiska prover jag sett är inte så farliga i verkligheten, diesel och bensin brinner mer och innehåller mer kalorier per volym!... Vill man ha lång livslängd skall man hålla delta för i och urladdning låg. Ladda dessutom inte för mycket utan ligg på runt 80% kapacitet. Vänliga hälsningar Andreas
  5. 3 points
    Här kommer lite före och efter bilder 😄
  6. 3 points
    Hej, skruvar vidare, kul detta 😀 Mvh Pär
  7. 3 points
    Måndagar brukar var rätt så tråkiga men inte denna måndag 🙂 @Rikard Larsson @bexander Jag älskar er 🙂 🙂 . Tusen Tusen tack för hjälpen . Så glad jag blev idag .
  8. 3 points
    Tack, Jocke4U ! Ibland funderar jag över min mentala hälsa samt om hjärnan slutade utvecklas efter 15 årsdagen. Tolkar ditt uttalande som att det troligen är på det viset men att det är ok....eller ?? Mvh Pär
  9. 3 points
    Pär - du är galen på en bra/skönt sätt 😄😉 Keep it going - we love it !
  10. 3 points
    Hej, elcrossen klar Mvh Pär
  11. 2 points
    Hej, äntligen nytt projekt 😉 Var gräsänkling 24 timmar passade då på att hämta grejer till HSB:s stora förtjusning .....not. Hämtade skoter utan motor och med spräckt chassie. Kommer inte att använda framvagnen. Ska inte bygga en cross med påskruvat larvband utan en dedikerad Snöcross. Mvh Pär
  12. 2 points
    Hej! Köpte mig en MNR Vortx RT+ sommaren 2016. Bilen var byggd 2010 och hade ett stuk av banracing look. Genomfört med bilarna Super Seven, Super 7, Westfield är att denna är byggd med rörram istället för fyrkant profilrör. Istället för den vanliga 4-cyl Ford motorn så sitter det en Yamaha R1 motor från 2007 i bilen. När vintern kom så bestämde jag mig för att plocka ner bilen i delar för att byta ut lite slit delar och höja upp finishen på hela bilen. Jag kommer att lägga upp steg för steg vad jag har gjort och hoppas ni kommer att gilla och följa mina förbättringar på bilen. Bilen är näst intill klar nu men jag lägger upp hela bygget här, tänkte att det kanske vore kul för andra att se och hur man gjort vissa lösningar.
  13. 2 points
    Hej, helt korrekt Jörgen 👍 Därav min fundering kring skrotning av främre delen av bandtunneln för ökad attackvinkel, då kommer bandet att "äta" sig bättre framåt i snön. Vikten är högintressant, tyvärr blir batteripacket inte optimalt i version 1. Där blir det 20-25 kg för mycket. Men det kommer att korrigeras. Elcrossen vägde ca 110 kg. Kommer denna under 150 kg blir jag glad. Ska väga den i morgon som den står nu så ska du få en mer kvalificerad gissning. Mvh Pär
  14. 2 points
    Lite mer lös info ur toppen på min skalle ! 🙂 Satt och funderade lite till på det här med Volvo och motorer. Det finns ju en del roliga fordmotorer i Volvobilar, antar att det var nån sorts Duratec. T5 mellan 2011-2014 B4204T6 och B4164T 2011-2015, ska vara turboladdade fordfyror dessa borde ju passa mot nån typ av fordlåda. även den lilla motorn B4164T kan ju vara gångbart 180 kusar med volvohatten på borde kunna bli 200-220 eller så utan volvohatten ( lite mindre säkerhetsmarginal) kruxet kan ju vara att dom är direktinsprutade är det möjligt att kör en sån på en megasquirt eller liknande ? Fast det går väl alltid att plugga och köra med en egen insprutning. fördelen med dessa motorer är att dom är byggda för ett relativt högt effektuttag = bra driftsäkerhet i stommen. Tror det var allt för den här gången 🙂 Kan ju lägga upp tabeller på lite äldre Volvo motorer från första v70 modellen med, detta är femmor inte mycket längre( ca 600 mm från framsida multi V hjulet till växellådsflänsen) än en rödmotor , tror att alla funkar med en M90 låda bolt on här är ett gäng från V70N 2008- också bolton med M90 vit lådan Längden på dessa fem-cylindriga motorer ( 600 mm från framsida multi V hjulet till växellådsflänsen) skiljer inte mycket från en volvo fyr-cylindrig rödmotor Och här kommer fyrorna alla har samma block men olika vevaxlar och slag samt olika borrning det fanns diam 81 och 83 samma sak där bolton med M90 vit lådan Den strukna är en Mitsubishi direktinsprutad köpt motor. Längd för en volvo fyra T4 är ca 500 mm från framsida multi V hjulet till växelådsflänsen. Den strukna är 1.8 i det är en mitsubishi motor på 125 hkr direktinsprutad säkert en helt ok motor men tror inte den har samma hålbild mot växellådan
  15. 2 points
    Coolt projekt - lite som en sån här fast från andra hållet liksom (snöskoter -> snö-cross snarare än cross -> snö-cross). Plus eldrift förstås - så din blir ju rätt mycket coolare ändå! Inte sugen att bygga el-sjua? /G
  16. 2 points
    Det är ABSOLUT OK - och jag älskar dina byggen och den kreativitet du utstrålar - så jäkla skönt!! Du ger en skön energi till forumet och sådant behövs!! PS. Tänk bara på att ladda dina egna batterier ibland 😉 . DS.
  17. 2 points
    Handbromsen inklusive orginal vajrar till trummorna passa perfekt , enbart bocka lite fästen och kortning av single drag vajern Baksätes plåten gjord , kan lova jag hade denna in och ut 20 gånger för alla hål. Pappmallar är alldeles för förlåtande jämfört med 0.8 plåt nästa steg blir att justera in kaross på ramen , börjar hoppas att en 92:a inte är helt rak från fabrik ........eller så är min kryssmäta ram sned. Det verkar hur som helst inte lina upp helt perfekt över allt
  18. 2 points
    Har hon funderat på att ge dig fotboja som piper om du lämnar gården ?
  19. 2 points
    Jag beställde tanktätninglim den 1 November från USA med billigaste fraktalternativet tyvärr var det kanske inte det klokaste valet då försändelsen försvann på vägen. Efter en massa kommunikation å strul så skickades en ny sändning och jag fick hem burkarna i förra veckan. Nu har jag nitat ihop svepet med skotten det gick utan problem. Limmet är hanterbar i 2 timmar innan det börja sega sig sedan tar det 10 dagar innan det är fullt härdat. Jag jobbar vidare med locket och grejerna som skall sitta på locket å sedan blir det att konstruera en ram till tanken. Fortsättning följer.
  20. 1 point
    @vedde Ja det är det . Pluggas in på baksidan av mätaren .
  21. 1 point
    Fjäderbenen har vart en akilleshäl på renaulter ett tag. På laguna 1 -00 där satt själva vridlagringen nere i fjädern vilket gjorde att den tog stryk av vatten och grus på min bil gav den upp efter 18000 mil Fransk ingenjör konst är av en annan sort än den vi är vana vid, har kört renault sen 2006, Den består av 50 % ren konst och 50% efterhandskonstruerade lösningar på det som konsten ställde till med. Fast det är rätt krocksäkra bilar dom har haft fler eller samma antal stjärnor som Volvo på mellanstora bilar typ Laguna. I den senaste Lagunan en 1,5 l diesel från 2012 vibrerar motorn så mycket på tomgång att instrumentpanelen kommer i självsvängning och smackar i karossen med ett jävligt irriterande smattarnde. Bilia har försökt fixa det vilket efter 4 nedtagningar an panelen fick bilen tyst i 13 månader, ( deras lösning var att stoppa in foam bakom panelen, denna foam åts upp att panelens rörelser och sen lät det igen. Bilia vill inte ta nåt som helst ansvar för att det nu låter igen utan vill ha 7800 kr för att försöka igen, tror inte det va ! Åkte till mekonomen och köpte 2m vakuumslag i gummi diam 14mm kostnad 70 spänn. slangen trycktes ned utmed rutan och klipptes av i rätt längd och vips så var ljudet borta. tog 5 min och hade samma resultat ! 🙂
  22. 1 point
    Då tar jag den ! Har du swisch ? Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  23. 1 point
    Klä på dig och kör en runda! Vill se 😜
  24. 1 point
    Nu så Har varit fullt upp med bilbyggandet så orken har inte funnits att hålla sidan uppdaterad. Nu är bilen besiktigad och godkänd så det känns toppen. Saker som är gjorda senaste veckan är: Montera baklysen. Monterat regskyltar och skylt belysning. Kapat längst fram på framskärmarna och justerat in dem. Luftat bromsarna igen då det fanns kvar luft och jag hade bara ca 10% bromsverkan. Justerat handbromsen. Monterat kardan tunneln. Monterat bälten och förar stolen. Monterat kederlist på bakskärmarna Monterat det nya insuget med luftfilter. Strippat allt som varit löst. Monterat sido bågarna. Säkert glömt något. Var på Opus bilprovningen och var lite svårt att komma upp på lyften då den var så låg. Han som besiktigade hade stor problem med att köra, blev bara typ 12 motorstop. Fick typ rulla bilen inne på bilprovningen, fick rulla upp bilen på bromstest bänken. Fanns väll några saker som han inte tyckte om men som jag hade bra förklaringar på att det skulle göras om, tex knapp panel var inte färdig, saknar sido blinkers, hade med såna och visade att vars dom skulle sitta. Annars var allt bra så det känns väldigt kul efter att bilen har stått i delar i 2 år och nu är på vägarna igen. Har väll några punkter kvar som ska göras men nu tar jag det som lugnt ett tag och tar det eftersom. Här kommer lite bilder på bilen.
  25. 1 point
    27 maj, 2017 Före och efter bilder 😄
×