Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/27/20 in all areas

  1. 9 points
    Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂 🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .
  2. 7 points
    Lite hårdare testkörning idag..
  3. 6 points
  4. 6 points
    Nu ni ska ni få se! Lackerade plåtar på bilden! Flygtema betyder att även grundlacken måste ha MIL-spec. Den spygröna är mao, gundlacken och den mörka matta är topcoaten. Tyvärr så var det inte möjligt att köpa MIL-spec. blackhawk grön som privatperson. Men färgkoden är ungefär samma! De yttre plåtarna som inte är färdiglackerade kommer nitas och sedan lackeras på plats. Motorutrymmet och bagaget kommer ha kvar gundlacken för äkta flygkänsla. Nu börjar det roliga med att slutmontera samtliga delar!
  5. 5 points
    Håller på lite med motorn som får ett ombyggt oljetråg. Det var lite mer pill än jag anade men så är det väl med det mesta verkar det som Bafflar Klart i botten,. Det blir en 2mm aluplåt som skruvas i baffellådan. Pickup Läcktest 0,3 bar och såpvatten Å Å så lite färg, ligger där och torkar nu
  6. 4 points
    Kollade lite på stag mellan bakre fjädring igår! Ser ut som att jag ska ner och bakåt så får jag mer utrymme till avgas! /Thomas
  7. 4 points
    Fy fan, går bra att göra en sida, sen när det kommer till att man ska göra likadant fast spegelvänt på andra sidan så har man värsta ångesten 😞 Tog 2 timmar att mäta in höger sidan, var värt tiden, blev riktigt nöjd med resultatet. Ser bättre ut i verkligheten, är verkligen sämst på att ta kort 😄
  8. 4 points
    Hejsan 7a kamrater Jag tänkte ha en garageträff den 28 Mars hos mej (1,5 mil norr om Uppsala) om nån kanske är sugen å komma, de blir en grillad korv om man känner för de, å kaffe med bulle såklart ! mvh PeÅ Hjelm
  9. 4 points
    gox SKA du hålla dig ifrån. Även om din magkänsla säger att det blir bra, så tänk inte ens tanken.
  10. 3 points
    Så där, dubbelhäftande tejp och lite skruv så var ena sidan på plats .
  11. 3 points
    Dags att börja bygga framvagn. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  12. 3 points
    Oljetråg utbytt till det nya med oljeretur från catch tanken. Skvalp plåt inmonterad innanför tråget. Original oljekylare borttagen och den nya adaptern som skall kopplas till oljekylaren är monterad.
  13. 3 points
    Tackar! Låter som om jag ska satsa på 1 grad. Ikväll var det dags för huven, hålen för avgasröret har för närvarande den här formen. Det blev Roca huvlås från Watski, sved lite men dom är snygga och justerbara. Haken sitter på huven, två M4 och en liten extra förstärkningsplåt i Alu på baksidan för att fördela lasten, limmet är mest för att reducera skrammel. Monterat ser huvlåset ut så här Skyddsplasten fick komma av huven också, kanske lite tidigt men en god motivationshöjare! /T
  14. 3 points
    Var till verkstan idag och fixade bromsoken på andra sidan! Bild på okfäste. Och den andra är den tillverkade glidbulten! sen tyckte jag att jag såg ryggen på tomten, väldigt konstigt, otroligt sen eller väldigt tidig ja ja hoppas han lämnade något kul
  15. 2 points
    Tjenare, Jag har mailat med Ludde på SFRO och som det ser ut så kommer han vara närvarande på kvällen innan körningen dvs fredagen den 31/7. Tanken är att han kör ett föredrag med diskussion runt kl 17.30 och så käkar vi efteråt. Men, vad vill ni höra/veta mer om? Skjut på och önska 😉
  16. 2 points
    Anekdoter från bra och dåliga byggen över åren . Vet att det brukade ringa på hans Sfro telefon på lördags förfesten och ungefär när krogen stängde och keps försedda bilsport läsare 4.30 på morgonen började smida planer på byggen och testar ringa SFRO för rådfrågning
  17. 2 points
    Nja... jag har haft det på det sättet och det har inte funkat vid rondell körning och på bana, det behövs inte mycket lutning av bakdelen för att slang och rör skall bli tomma. Tryckande pump vill ha fullt med bränsle hela tiden. Jag byggde om med sugpump - catchtank - filter - tryckpump men det fungerade inte så bra det heller pga för lång slang mellan catchen och tryckpumpen. Sätt pumpen inne i tanken nersänkt i en sump och baffladtank med "gångjärn" /bengt
  18. 2 points
    Undersida. Skönt med lyft 🙂 Tanken får väl anses vara klar. Jag kommer dock behöva falsa rörets ände där tanklocket fästes. Det är för klent rör för att tåla att man klämmer åt en slang där... Bågen på plats med inkluderat fäste för bälten. Tog en stund innan man hittade någon som för vettigs pris kunde bocka det man var ute efter. Infästning i överkant på platta som sedan har en fyrkantprofil ner. Materialet i bågen är 45*2.5 om jag inte minns fel. Här ser man kolkanistern också. Det är trångt nu Handbromsvajern har hållare med så den inte hoppar runt. Vajern går in i lådan till höger som är hemmabyggd el-handbroms. Lådan har ett hölje av 1mm svetsad alu. Saknas bara skyddet över där vajern kommer in men han inte mer Ser man elhandbromsen. En fjäder på ca 700Nm borgar för att man får rätt tryck och att man inte drar sönder saker. Lådan har även en inbuktning för att bältesupprullaren sitter nära. Skönt med alu i sådanna fall då det är lätt att forma .(Det är grön tush på ovansidan kvar...)
  19. 2 points
    Tack Arto, man behöver bolla dessa saker med lika sinnade, det händer ju att man lyckas med en tanke vurpa då och då Men denna kändes rätt! /Thomas
  20. 2 points
    Är små taggad nu, för ovanligheten så har man tillbringat nästa varje kväll i garaget senaste veckan 🙂 Monterat allt till vevhus evakueringen. Kvar att göra just nu är Byta oljetråg. Montera oljekylare Montera temp och oljetrycks mätare.
  21. 2 points
    Fästena för tanken på gång. Kommer köra med montageband som sitter i fästen som på framsidan går att spänna. Det är dock ont om plats i bakkant så överväger att köra m6 istället för m8 där. Får se lite hur det banar iväg. Givet kommer det en matta emellan så tanken inte kan gnaga Bakkanten Framkanten
  22. 2 points
    Jag gillar POR-15 då den biter som tusan när man följer deras process och dessutom går det fint att bättra på efter justeringar med svets etc. På sjuan så rollade jag chassit med en element-rulle. Gick bra men inte helt kul. Går att spruta också. Glömde att maskera några gängor och då var det bara att ta fram gängsnitt/tapp för att kunna skruva på/i något - vissa satt ju dumt till - så maskera 😉
  23. 2 points
    Idag blev det testmontering av vattenpump! Ska montera den djupare så att generatorn får plats. /Thomas
  24. 2 points
    Hej, @Jocke4U och tack ! Den fungerar alldeles utmärkt. Kör man med 42x3,2 (tror jag) hydralrör till bil blir det alldeles utmärkt. De 40x2 mm jag använde nu kan bli lite platta i böjen samt märken vid rullarna men vid tjockare gods går det väldigt bra. Använder man vinkelhake, märker upp noga samt beräknar utböjningen funkar det. Kan gärna vara behjälplig om så önskas. Har börjat montera det elektriska, motor och controller på plats. Mvh Pär
  25. 2 points
    Det var en massa jobb att fixa till vingen, många timmar blev det. - Rikta plåtfästena så att de blir parallella och vinkelräta mot varandra. -Gjuta fast plåtfästena med glasfiberväv och epoxi. - Gjuta ytor i båda halvorna där de möts och limmas ihop, tidigare var de på vissa ställen mindre än 2 mm i bredd, nu är de 10mm breda. - Limma ihop halvorna med glasfiberväv i skarven med epoxi. - Slipa och laga alla defekter/hål i gelcoaten. Så nu kan jag övergå till att tillverka ändplattor och infästningen av vingen till karossen, har inte bestämt höjd över motorhuven. Frågan är hur högt man vågar ha den utan att bli ifrågasatt av polisen. Nästa uppdatering blir när allt är lackerat ovh monterat.
  26. 2 points
    Jag har gjort verktygen i min fräsmaskin. Högst upp i dynan har jag använt en radifräs. Med biten fastspänd i ett rundmatninsbord kunde radien göras även i ändarna av det ovala hålet. Pressverktyget i stål gjordes på samma sätt fast med en pinnfräs med rund nos ( radie 1mm större än i dynan.)
  27. 2 points
    Jag vill ha kalluft till motorn utan något som sticker upp genom motorhuven. Eftersom luftintaget sitter baktill på motorn får det bli via instrumentöverbyggnaden mellan vindavvisaren och motorhuven. Först gjordes en uppsamlare som skall leda luften vidare till luftfiltret via hål i torpedväggen. Efter att ha testat och justerat metod på lite provbitar togs hålen upp Efter pressning av intagshålen gjordes hålen genom brandväggen. Det som är kvar att göra är en låda som omsluter luftfiltret och tätar mot huven.
  28. 2 points
    Jag har köpt ram-material på Ståldepån i Spånga och Bromma Stål. 18 meter 100x50x4 18 meter 50x50x3 18 meter 25x25x3 2 meter 60x60x4 Vi får väl se hur långt det räcker. :) Har öven köpt en styrväxel från en Sierra här på forumet. Jag tänker skita i subframen fram och bygga eget. Blir lite snyggare men förmodligen inte lättare. Så nu ska jag mäta upp framvagnen och börja kapa lite rör. Lite lågt på energifronten men det blir lite bättre när det känns som vår ute. Återkommer. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  29. 2 points
    Har justerat sittastill stolarna till lite mindre sittastill till förmån för enklare i och ur.... Hoppas min kontakt med att klä dom snyggt nu nappar på erbjudandet.
  30. 1 point
    Ja fälgarna är gjutna där, men frågan är om dom borrat dem också för "pin-driven" eller om jänkarna gjort det själva då det är anpassat för deras kit. Oavsett så blir de spännande o se om de passar nu efter rättningen av adaptrarna som numera är centrerade ner till 2/100delar och med rätt centrumhål också.
  31. 1 point
    Hej, Beställde mina första delar för ett par veckor sen och går nu i väntans tider 🙂 Har läst mycket nyttigt i era poster och tackar för all inspiration och kunskap. Har läst hos er som har kit från SGT att upphängnings geometrin inte funkar i Sverige. Går därför och funderar på hur jag ska lösa upphängningen som första steg. Har beställt chassi och kaross. Vill få till en ganska orginal-look. I nuläget lutar det år Ford 302 och Audi-låda. Vi hörs! /Robban
  32. 1 point
    Välkommen! Å så kul, ju fler desto roligare, vilket GT40-party vi kan ha.
  33. 1 point
    Elektriska bilar och custom byggen. Jag skissar redan idag på nästa projekt. Däremot måste jag se om jag hittar dit och isåfall skulle kunnat lyssna 🙂
  34. 1 point
    Går framåt. Målat chassit, fixat till karossen och börjat med elektroniken. Får väl se om det funkar i praktiken...
  35. 1 point
    Den designen på avgasflänsen såg bekant ut. Snyggt!
  36. 1 point
    Min absoluta uppfattning är att måla efter SFRO 1. Då är det ett rullande chassi med allt det som ska sitta där när man gör första besiktningen. Sedan ska det inte behöva bli så mycket mer svetsa och fästen för diverse saker. Man behöver inte bygga hela bilen körklar med varje detalj innan målning. Det första jag gjorde efter målning var limma och poppnita alla aluplåtarna, (några få som sitter skruvade där man behöver komma åt i framtiden) Då har man en bil motsvarande stuket "självbärande kaross" och kan återmontera det man plockat bort. Det jobbet går hur snabbt som helst om man varit lite noggrann innan rivningen. Övriga prylar monterar man med nitmutter, poppnitar etc. med plåtarna på, rakt igenom både plåt och ev. ramrör bakom. Mindre lättare grejor kan man bara borra och gänga. Nu tar det ju lite tid med rambygge och allt, så gången som passar dig kommer att klarna vartefter och under tiden. Kör igång bara En varm rekommendation är om du inte gjort det, att besöka några GT40-byggare men gärna även andra och sedan börja fin-planera bygget. Hör av dig om du är sugen att hälsa på
  37. 1 point
    Liten Uppdatering ! 😊 Nu bara en brotschning bort från färdig framvagn minus kapad kuggstång. Jag drog i ihop min spårvidd fram lite jämfört med hur jag tänkte ha det så nu ser det ut att bli fram 1370 mm och bak 1424 mm, vilket jag har för mig ligger i linje med tidiga sevens, smalare fram alltså. Total fjädringsväg fram blir ca 103 mm och bak 114 mm. Har fått ett bra pris på renovering och trimning av toppen så när skattepengarna dyker upp blir det iväg med toppen byte till B20 ventiler, planing, portning och konvertering till blyfritt. hoppas på ca130 hkr med D-kam, dubbla SU och kanske ett extraktor grenrör. framvagnsbilder Blev lite arbete på kardantunneln och golv igår. Saknas dom tre sista rören i tunneln på bilderna glömde fota det. Missade också fota ombygget i skuff delen.
  38. 1 point
    Tack Jocke, man blir ju lite besviken när man upptäcker skitjobb men humöret börjar räta till sig någelunda igen😃. Handlade dom på sgt.
  39. 1 point
    Jag skrev nog lite otydligt, sorry. Jag har köpt tankarna, när man gör det och dom ska vara "pressure tested" är det svårt att låta bli att ha synpunkter. Hade jag svetsat dom själv och haft tre små läckor hade jag varit helnöjd och gladeligen sytt igen hålen. Det går väl knappt att provtrycka med mindre tryck är att använda en sådan där handske som mätare så det går ju inte att skylla på det heller. Nu kör jag med betydligt högre tryck för jag vill vara säker, handsken är borta och ca:0,6 bar. (Mätt med däcktrycksmätare så dålig precision) Diskmedlet avslöjar inga läckor nu så tanken får stå så till imorgon kväll. Får se om den håller samma då. @heralue Micke: Köpte du dina tankar i UK, eller egen tillverkning? Om det var UK var nog turen med i bilden på ett eller annat sätt Edit: lade till bild
  40. 1 point
    Hej Snyggt som vanligt, en liten fråga dock. Kommer det ett filter på catch-tanken eller vart blir avluftningen? Torkel hade väl ytterligare en Catch tank med filter om jag minns rätt.
  41. 1 point
    Ja man kanske är lite miljö skadad, men va skönt det vore ibland att bara öppna tanklocket och utlösa ett släcksystem och bryta strömmen! Bild på tjänstebilen!
  42. 1 point
    Japp stämmer,EWP 150 och direkt från Davies Craig! Flyttade ner och bakåt idag så blir det bättre plats!
  43. 1 point
    Jag skulle ändå vilja säga att för kritiska bultförband behöver man maskera, eller ta bort färgen, på anliggningsytorna om det är pulverlack, men det är ju ingen stor sak att fixa, bara man har koll på det. Gustaf
  44. 1 point
    Jodå, nästan varje dag nu. Inget gjort idag dock då det vart att förbereda för imorgon. Ska springa tjörnarparen ultra. Sägs vara extremt blött och geggigt så är nog inte så mycket springa. Vi är många kollegor som åker och kör allt från 50km till 100miles 🙂 Ska bli skoj men är man hemma i tid så hinner man nog några timmar till i helgen och få klart tanken med.
  45. 1 point
    Inte så att jag har kört min än men det jag hört är 1 grad för väg och 2 grader för bana, finns säker nån som kan rätta mig om jag har fel !
  46. 1 point
    Det ser bra ut och lika starkt som julabrännvin. Hur mycket rymmer tanken, 159 liter ?
  47. 1 point
    Vilka snåljåpar..... letar man lite så finns version 2018 fortfarande gratis. Men jag skulle nog leta noga efter solidworks.
  48. 1 point
    Köpte denna pumpen: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorstyrning/branslepumpar/branslepump-2000036967 Samt denna mätaren: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/branslegivare-2000037781 Dom hade 2 olika givare men osäker på skillnaden. Det såg ut som om att den ene hade uttag för bränslelampa också och inte bara signal?
  49. 1 point
    Därefter vaxa hela pluggen, sen bygga upp delningsplan för första formdelen. Använde 5 mm foamboard som jag var tvungen att skydda med packtape. Satte Biltemas möbeltassar som lokaliseringsguide. Och så vaxa det området en gång till, det finns en del experter som rekommenderar 8 - 10 gånger...... Penslade 2 gånger med släppfilm, först infärgad röd sedan med svart så man har en chans att se om det täcker. Provade de sista långside-delarna med bara 1 ggr släppfilm, funkade lika bra det. Gelcoat, vänta en timme, blanda polyester och talk till spackel och runda av de skarpa hörnen så glasfibern har en chans att följa konturerna utan att lyfta och göra luftbubblor. Vänta en timme, så polyester och glasfiber. Använde 600 g matta och 100 mm miniroller och lade ett lager per dygn, experter sa att krympen blir mindre så men att ändå ytan håller sig aktiv och binder bra.
  50. 1 point
    Det går inte så fort, men lite framsteg är gjorda iaf. Gör mallar till karossen i masonit. Skall bli i aluminium som blivit över när jag byggde min sjua. Siktar på att bli klar till våren, men det är så mycket annat som är roligt att pilla med :)
×
×
  • Create New...