Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/20/19 in all areas

  1. 10 points
    Idag har jag gjort en ny registreringsbesiktning ( T12Bf) i Sundsvall, allt gick bra och nu är även min bil besiktningsbefriad för all framtid.
  2. 7 points
    Allt verkar hoppfullt. Ska montera golvet sen ska jag köra lite hårdare.
  3. 6 points
    Så va en till milstolpe avklarad sfro2 klar och ljudprov😁 dispens på 20kW inskickad ,man kanske kan komma ut på vägen i år som jag tänkt om än lite sent.får hoppas på en fin höst
  4. 6 points
    Anekdot på ämnet ampere . När vi var 18 år började man köra dB race tävlingar hos den lokala leverantören. För att ha en chans att vinna behövde man mycket grejer och en bil. Detta löstes med en lång helg , mycket spånskiva , en Golf typ 1 med 1 månad kvar på besiktningen ( innan skrot) och ett gäng personers bil sterosaker + lite PA grejer . I princip hela bilen var en bas låda och en liten person fick köra för att stolen inte gick att backa -2 x 10" i varje dörr, -8 X 15" bakom föraren -6 X 10" i bandpass låda bakom. Lång historia kort ... slutstegen krävde ström och 6 stycken nya fina inlånade traktor batteri ställdes i en ny svetsad reservhjuls låda och åtminstone ett optima i fram på orginal platsen . Det innebär att det troligen var 160 x 6 amp parallel kopplat bak och kanske ytterligare 100amp i fram . 😎 Någon var ombedd att koppla in en FET strömbrytare och denna nyckel lades alltid på en bänk när vi skruva. ( säkert tänkt i allafall ) Vid ett av dessa "säkra" skruvande tappade jag en fast nyckel av mellan storlek ( ca 15 ) ner till de "säkra" kablarna . Tänkte inte så mycket på det ( var ett lite konstigt ljud) men senare detektera näsan att något måste brinna. Nyckel var borta och den s.k elektrikern hade kopplat bort enbart de framre batteriet 🙄 , de andra 1000 amperen var LIVE Så en 15 ring nyckel är en lagom smält säkring till 1000 amp
  5. 5 points
    Vill sätta en stjärna ⭐ (eller flera) till @therealpinto a.k.a Gustaf Ulander som aktiv på vårt härliga forum med sin värdefulla kompetens och intresse att hjälpa oss bilbyggare och med sin förankring i ett av de största organen för amatörbyggda fordon dvs SFRO. Tack Gustaf för att du finns här på forumet!
  6. 4 points
    Hej Den 22/9 är det Tidningen Klassikers stora årsträff på Skokloster i Uppland. Förra året kom 1600 veteranbilar och flera tusen besökare. Jag tänkte ställa ut Klubben där med flaggor och banderoller och vi köper en klubbplats där det får plats 3 bilar. Mitt vrak kommer stå där och det vore kul om vi kunde få dit en GT40 och en fin Super Seven för att representera klubben. Några som kan tänka sig hänga med mig och sin bil en dag på Skokloster? Jag förväntar mig att alla andra medlemmar runt Mälardalen tar sina sjuor och GT40 och andra skapelser och kommer till träffen och hejar på oss och kollar alla bilar. Väl mötta där! /Veddde
  7. 4 points
    Hej! Högtid att starta en projekttråd när man ändå ligger hemma och jämrar sig, insjuknad i förskole pest. Detta är inget nybygge utan en vidareutveckling av en befintlig sjua. Mitt mål med denna tråd är ju att kunna få ta del av all den kunskap och erfarenheter som ni här sitter på. Jag ser gärna att man lämnar feedback och då framförallt uppläxningar om eventuella fel man gör och tips på bättre lösningar. Man vill alltid lära sig nya saker! Bilens historia Detta är en av Teknikens världs f.d. projektbilar. Det är också den senaste färdiga bilen som spottats ut ur Esthers "fabrik". Byggdes under 2006-2007 av det ursprungliga Esther gänget tillsammans med teknikens värld. Målet var att bygga en helsvensk miljövänlig sportbil som dessutom skulle vara snabbare runt t.ex. Knutstorp än en ny 911. Donator bil var en Volvo V50 1.8 flexifuel. Chassi: Esther Stötdämpare: Öhlins Grenrör/Avgas: Ferrita Bakaxel: Volvo 240 Bromsar: Volvo 240 Inställning och optimering: Polestar, Öhlins, Esther chassiteknik. Bilen var i Öhlins skakrigg, på Gotlandring för att testa ut fjädrar och hos Polestar för att ställa in chassit. (chassiinställningarna skrotades senare och fick skötas av Esther chassiteknik) 2007 Innan bilen levererades till teknikens värld så fick jag chansen att köra den för första gången. (Då endast som övningskörare) 2008 Racerapport SSM 2008 Spec.: 1.8L Duratec på etanol och original sprut. Tävlingsdebut med två fina 2:a platser i Roadsport B på Svenskt sportvagnsmeeting. Bästa tid 1.09.7, då framförd av min far. 2014 Klorofyll hade blivit bortglömd (ner prioriterad) och var i behov av kärlek, vi fick då chansen att köpa tillbaka bilen till Estherfamiljen. Bilen behövde dock en rejäl genomgång men med ny tagen licens så var motivationen på topp. Bilen lackades, växellåda, stötdämpare, hjulupphängningar och bromsar renoverades. Inredning kastades ut och bilen mappades. Vi uppdaterade vagnboken för roadsport. Under våren han jag med att göra debut på bana under en trackday på Knutstorp. Racerapport SSM 2014 Detta blev min tävlingsdebut inom racing. (kört gokart tidigare). Spec.: 1.8 Duratec på etanol med MS sprut. Blev en 3:e och en 5:e placering i Roadsport B med 1.09.85 som bästa tid. En nyttig men framför allt super rolig helg. Racerapport Falkenberg Classic 2014 Första gången jag körde på Falkenberg , mycket trevlig bana och ett bra evenemang. Spec.: 1.8 Duratec på etanol med MS sprut. Var 3:a i Roadsport B hela helgen med 51,75 som bästa tid. 2015 Bilen uppdaterades med en 2.0 Duratec med egenbyggt plenum. Bågen byggdes om till bur och sittbrunnen modifierades kraftigt för att kunna få till en vettig körställning när man är 190 cm +. Fick vikta bilen rätt rejält för att fortsätta i Rodsport B. Målet var att köra alla lopp i SPVM den säsongen och i slutet stå som totalsegrare i Roadsport B. Racerapport Vårracet Mantorp 2015 Första körningen på Mantorp. Spec.: 2.0 Duratec på etanol med MS sprut. Det blev första heat segrarna i både min och bilens karriär. (kval/race 1/race) 1.32.292 blev bästa tiden på ett kyligt Mantorp. Dom riktigt snabba Roadsport B bilarna saknades denna tävling men det positiva var att tiderna mellan de två racen var jämna. Racerapport Kinnekulle 2015 Spec.: 2.0 Duratec på etanol med MS sprut. Till den här tävlingen var det nu anmäld en erkänt snabb Roadsport B bil (Elise S2) och det skulle bli en bra referens på hur Klorofyll och jag fungerade. Race 1 gick åt till att hitta tillbaka till tryggheten med bilen efter en avåkning i kvalet. Jag slutade 2:a dryga 2 sekunder efter segraren. I Race 2 startade jag längre fram (i och med tiderna i race 1) och kunde därför ta rygg på Elisen direkt. På 14/15 varven så kunde jag inte hota Elisen något nämnvärt, mycket för att vi hade en eller två Corvetter från roadsport A emellan oss, det resulterade i att man låg och tampades med A bilar som åker rejält fortare på rakan men som man kör ikapp i böjarna och sen börjar det om. Men en bit in på sista varvet så släpper en av Corvetterna förbi mig så jag får chansen att på sista halvan gå om Elisen och vinna racet knappt med endast 1,5 tiondel tillgodo. Bästa tid blev 59.933, under minuten var ett delmål! Racerapport SSM 2015 Årets höjdpunkt! För att fira detta anmälde jag mig för att köra både Roadsport B och Modsport 3. Jag skaffade inga slicks men däremot ett par Avon ZZR till att köra med i Modsport och jämföra med Kuhmo som jag körde med i Rodsport. Spec.: 2.0 Duratec på etanol med MS sprut. Race 1 Roadsport slutade med en start krock där jag efter att ha vejat för en stillastående bil lyckats med konstycket att slita av och köra runt med en stackars Caterhams ljuddämpare under bilen under ett halvt varv. Kom i mål 4 varv efter resten av fältet. Race 2 Roadsport, här började dom stora problemen med motorn. Det var som att den helt plötsligt började misstända, efterhand så har jag kommit fram till att någon av följande 3 alternativ var orsaken. Kanske en blandning av alla 3? Ferrita ljuddämparen hade separerat invärtes på alla möjliga vis. Läste någon stans att megasquirt boxen jag hade var extra kännslig mot högvärme. I den extrema hettan så betedde sig etanolen på ett annat vis än mappningen/hårdvaran var anpassad för. Problemet med motorn kom och gick under hela helgen. Race 1 Modsport, bilen gick felfritt och jag kunde på sista varvet ta mig upp på en 3:e plats bland bilarna på slicks. Race 2 Modsport, bilen gick som skit igen och tiderna var 1,5 sekund högre igen. Räckte till en 6:e plats. Bilen gick bara rent ett av fyra race den här helgen och jag blev utan några poäng i Roadsport, det enda positiva var att det i alla fall blev ett personbästa på Knutstorp med 1.08.691. Det gjordes ett par försök att få fart på bilen efter SSM men utan framgång. 2016 MS sprutet ersattes av ett Autronic SM4 och nytt elsystem byggdes. Bränslesystemet uppdaterades med förpump och catchtank. I maj fick vi bonus från jobbet och den räckte precis till att finansiera ett 45 mm ITB kit ifrån Webcon/Alpha. Etanolen slopades och bilen levererade ~160 whp vid mappning. Detta resulterade i att jag tog klivet upp i Roadsport A. Racerapport SSM 2016 Spec.: 2.0 Duratec 160 whp Race 1 slutade med en 6:e plats. Race 2 slutade med en 7:e plats och nytt person bästa på 1.06.675. Bilen gick överlag bra men det fanns tendenser till misständningar/plötsliga hackningar likt året innan. Plockade senare av Ferrita ljuddämparen plockades av och jag insåg då att den skramlade något fruktansvärt. Den sågades upp kunde sedan kasseras. Det var inte mycket som var helt invändigt så den ersattes tillfälligt av två Simons ljuddämpare. Racerapport Falkenberg Classic 2016 Spec.: 2.0 Duratec 160 whp Race 1 slutade jag 8:a 10 sekunder bakom närmsta bil. Race 2 slutade jag 5:a 30 sekunder bakom närmsta bil. Helgen bjöd inte på så mycket tät racing för min del utan jag var rätt avhängd framåt och hade ingen direkt att fightas med. Det blev i alla fall ett personbästa på 50.969. 2017 Motorn revs ur och plockades isär. Man kunde se att den spikat i alla fal. Även kanske varvats lite på gränsen för högt för standard botten. Ny motor köptes in för att hinkas i men den har pga olika anledningar blivit stående på garagegolvet sedan dess. 2019 Nu har sidoprojekt avyttrats och motivationen är på topp för att skruva ihop och fortsätta utveckla bilen. Under 2020 så måste bilen kunna användas till glassätning, konbanor och bankörningar. Planen innefattar en rejäl uppstädning i motorrummet samt lite uppdateringar på kammar, oljesystem och fälgar.
  8. 4 points
    Blästring och lackering av chassie 👍🏁
  9. 3 points
    Oj många intryck från gårdagen, men vi tar det från början! Lättstartad går fint direkt på tomgång, börjar åka mot besiktningen och reflekterar över hur bekvämt jag sitter med tanke på vad det är för bil, känner att 10-20 mil inte skulle vara något problem! Bilen uppför sig mycket trevligt i landsvägsfart ( 80 ) lugn o fin, så man kanske skulle ta och prova lite vad som händer om man trycker till den där högra pedalen😈 jäklar vad det trycker iväg 😁mycket bra vrid utan att jag kan varva ur (fortfarande inkörning)! Besiktningen gick bra, roligt och se när besiktningsmannen skulle försöka vika ihop sig för att kunna testa, lite Christer Glenning varning😂 Hemfärd förbi mitt jobb och visar upp bilen så de fattar vad jag pratar om hela tiden🙄 snacka om flugor på en sockerbit😀 Vi tog E4:n på färden hem till Örjan, solen sken och lite trafik så jag tog och testade pedalerna lite igen, matade på genom växlarna några gånger och testade lite mer fart och hur bilen uppförde sig under lite hårdare inbromsning! Mycket snäll och trevlig maskin ganska odramatisk. En sista acceleration för att testa hur den beter sig i högre farter, släppte vid ca 200 km/h då hon blev lite orolig / lätt i framvagnen vid den farten, så lite justering för att stabilisera för racefart är väl det som jag kan lämna till ägaren att lägga på to do listan! Man tänker lite på hjältarna som körde dessa maskiner i 200Mph under 60-talet! Åter i garaget och lite diskussion sen ska man åter till verkligheten. (fruns Ford focus är inte en racebil direkt ) Tack för förtroendet och nu längtar man ju inte mindre till sin egen första besiktning! Kör hårt alla bilbyggar hjältar! /Thomas
  10. 3 points
    Ja då var motor urplockas och hänger i motorstativet. Nu väntar rengöring, penseltrim och planering. 😀 Detta ska bli riktigt kul. I oktober sätter arbetet igång med urplock av motor så är det någon som vet om det finns intresse för en Pinto komplett med en typ9-låda så hör av er. På återskrivande //Mats
  11. 3 points
    Gjorde en ny regbesikting i Skövde och det gick bra. De gick igenom alla tillägg såsom typ av bromsar, styrväxel, bur osv. Slapp vägning, och skylten med motorkod hittade vi inte. Bad dem testa bromsarna, var perfekta och det bjöd de på. Kostade 1495:-, ärendet kanske tog ca 15min. Nu har bilen T12BF. 😎
  12. 3 points
    har börjat fått till en luftburk för att klara ljudprovet lite glasfiber och polyester imorgon efter en tripp till Fel... förlåt Biltema
  13. 3 points
    Tjena, Uppgraderade forumet till senaste version p.g.a. säkerhetsfixar - nu kör vi version 4.4.6. Jag försöker lägga på alla uppgraderingar löpande så har vi ett kontinuerligt uppdaterat forum. Vi har inte några speciella "underhållsfönster", d.v.s. att det uppgraderas vid givna tidpunkter eller under "svensk sovtid". Därmed kan man uppleva en kortare störning någon gång i månaden. / Jocke
  14. 2 points
    Tack tack 🙂 Det är roligt att hjälpa folk som blir glada 🙂 Gustaf
  15. 2 points
    Var till Opus i Gävle idag och "hämtade" koden T12BF så nu ska det vara färdigbesiktat.
  16. 2 points
    Halloj! Blev i måndags pappa för första gången så blir lite mindre tid i garaget en tid framåt. Läge att tänka igenom och planera allt som behöver göras innan SFRO2. Bilen är väldigt nära klar för besiktning... Tänkte slänga ut lite frågor jag gått och funderat på och hoppas nån kanske har lite visdom att dela med sig av! 🙂 Behöver man ha damasker färdiga för växelspak och handbroms inför SFRO2? Eller är det OK med hål runt omkring ner mot kardantunnel? Jag har "Volvo Rallye VDO" instrument från typ en Volvo 240 eller nåt sånt. Har kopplat in mekanisk hastighetsgivarvajer från Ford-lådan och hastigheten stämmer "nästan" men inte inom godkända gränser. Går det att justera på nåt enkelt sätt eller är man rätt körd? Backup-lösning är Kjell&Co cykeldator så får jag kanske bygga om mätaren i framtiden... Om det skulle gå att lösa så är inte hastighetsmätaren stabil utan armen liksom ligger och "vibrerar" lite. Gissar att allt detta kan bero helt på att jag försöker para en mätare och en vxl-låda som inte alls har med varann att göra, men nån med lite mer förståelse kanske vet hur man kan göra 🙂 Jag tycker motorn går lite varm när jag provkör den, kylvattnet uppe i 97-98 grader. Vad är rimlig arbetstemperatur en standard Ford Pinto? Har 88 graders termostat och en rätt rejäl mercedes-kylare med tryckande elfläkt. Termostat öppnar definitivt och elfläkten går. Är fundersam om jag kan ha fått en luftficka nånstans som blockerar systemet lite grann men har försökt lufta så gott det går men inte upplevt nån effekt... Buller... Funderat mycket på detta. Insug: Tror jag ska försöka göra nån typ av luftburk eller liknande för insuget så att mätningen som görs rakt från sidan inte får insugsljudet rakt mot sig. Tänker mig typ en liten "utbuktning" på huven där luftfiltret sitter med en öppning framåt. Lite ljudisolering på det så kanske nivån blir låg nog... Vad tror ni? Avgas: Har för tillfället en enda ganska liten 2,5" ljuddämpare från Biltema . Rätt säker detta inte kommer dämpa nog. Vad är er erfarenhet, räcker det att skaffa en Apple-dämpare eller ska jag klura mer? Värt att nämna är att jag monterat hela avgassystemet stumt. Upplever inte att det varit nåt problem när jag kört, men kan det påverka ljudnivån? Supertacksam om nån har nåt tips/råd på något avovanstående! 😄 Mvh Gustaf
  17. 2 points
    Har skruvat fast en vajer så att det går att öppna dörrarna inifrån.
  18. 2 points
    Lackboxen levererar 🤘😉🏁
  19. 1 point
    Lite otroligt att inte pundet rasat mera jag har en awd styr ECU jag väntat tre år på att köpa från USA , för dyr nu
  20. 1 point
    Jag fasnade för escort mk2 https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=562_580_581&products_id=16456
  21. 1 point
    Går lite trögt med Maxi bygget men det händer lite då och då . Nu när jag känner mig klar med alla uppdateringar på Westfielden för denna säsong ska jag lägga lite mer tid på Maxi . Jag har satt på karossen och monterad dörrarna för att se hur de passar . Passagerar sidan passar dörren perfekt men förar sidan kommer att ge mig huvudvärk . Det blir lite jobb för att få allt som det ska . Jag är nästan klar med kedjesträckaren , en hylsa i rammen som ska svetsas klar .
  22. 1 point
    Grovkap med sticksåg och finskärning med kapskiva för rostfritt(skär finare än aluskiva) och så lite handfilande för att ta bort graderna 👍 Funkar bra, men skitar ner. Nu åkte styrväxeln ihop, saknar låssprint till förspänningsmuttern och gummimask för dammskydd till inkommande axel... Nån som vet vart man kan få tag i dammskyddet? Begagnat duger alla gånger, bara o blästra rent gummit i värsta fall så blir det som nytt.
  23. 1 point
    Tjenare, Några uppdateringar på forumet Tapatalk pluginen är uppdaterad. Bör inte märkas någon större skillnad Installerade en ny plugin som inte visar hela inlägget som man citerar. Vill man se hela citatet så kan man expandera det samma. Se nedan för exempel
  24. 1 point
    @Frena Egentligen det är mest min huvud som strula tror jag 🙂 . Tröttnat lite när jag har insett hur mycket jobb det är , men jag ska ge mig på den igen snart .
  25. 1 point
    Ok då intresset varit överväldigande blir det jag Mats och Noshest som står på klubbparkeringen. Kul om andra kommer förbi och säger hej. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  26. 1 point
    Dalhems är svindyra, dom har vansinniga påslag på allt dom tar in. Kolla med Autotec i Västerås istället, dom brukar jag köpa av när det handlar om saker från Summit, får lägre priser än dom du ser på sidan konverterat till SEK. Dom måste ha otroliga rabatter 😃
  27. 1 point
  28. 1 point
    Då var bilen igång igen med en ny motor. Hittade en R1 motor från 2007 med 1900 mil på mätaren. Provkört ca 2mil och allt känns bra än så länge. Original på topplocket sitter det EGR ventil för avgasreningen. Kommer att göra som på bilden nedan för att öka upp flödet på vevhusventilationen. Kommer att sätta in en catch tank som är kopplad till växellådan och till topplocket, med möjlighet att olja kan rinna ner i motorn igen. Oljetråg / Oljetryck / Accsump kommer jag att titta på i vinter och se vad man kan hitta på för vettig lösning som inte drar iväg alltför mycket i pris.
  29. 1 point
    Det där är ju en riktigt bra idè. Vet att den lilla extra grejjen på det här systemet ger nästan 3db. Det är ju även enkelt att labba lite med systemet jag har fter jag har räknat på skaken. Nu är ju iofs problemet att bilen låter mycket...jämt och ganska linjärt över varvtalet men .... jag tror det finns en lösning!
  30. 1 point
    bla bla many projects 😂
  31. 1 point
    Hittade detta https://dalhems.com/en/p/63902cf93e384ada9e95a171012915cc/Engine-Mount
  32. 1 point
    Dalhems i Vessigebro säljer mycket prylar från Summit Racing. De kanske kan ta hem det kitet?
  33. 1 point
    Kol? Vad har du räddat världen ifrån nu då? Det förekommer väl inte i nåt elfordon från 2000 talet i alla fall?
  34. 1 point
    Då skall vi se om jag kommer ihåg rätt... 🙂 Jag köpte kolfiberhylsor rostfria, gavlar och perforerat innerrör från PJ. Övrigt hade jag hemma men det var bara en bit rakt rör och en kapad 60 gradersböj till ändrör. Kolfiberhylsorna var vardera 50 cm långa men den ena kapades av ca 10 cm. Hylsorna tejpades ihop på utsidan och plastades med epoxi och kolfiberväv på insidan. Gavlarna fästes med popnit för att kunna packa om dämparen och jag använde Aqoustafil som dämpmaterial. Funkade riktigt bra så länge man får skarven omlott inne i dämparen. Missade detta på första försöket och fick lite missfärgning av kolfibern precis dämpmaterialet var skarvat. Ljudvolymen var inte ett problem med min hojmotor i alla fall och jag hade marginal tillgodo vid mätningarna på Kinnekulle och Falkenberg.
  35. 1 point
    Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Fästena ser så fint lackade ut att den kanske inte har kontakt...startkabel mellan generatorn och batteriets minuspol borde ge svar på det. Ibland är det enkla fel - jag har själv gjort en sådan miss med jordning för länge sedan. Gustaf
  36. 1 point
    Jag hade gärna kommit med min nybyggda Velox VII men frugan vill inte fira sin födelsedag i Skokloster🤔 jag förstår ingenting.
  37. 1 point
    Ska finnas en fullt ut godkänd kontrollbesiktning innan. Sen kan detta ju ske samma dag om man kan boka så. I ena fallet ska det dock vara en vanlig besiktningsman och i andra en besiktningsingenjör.
  38. 1 point
    Så här såg det ut när den monterades. Rikard
  39. 1 point
    Hade dom roligt o ta sig i och ur bilen på besiktningen? 😄
  40. 1 point
    Här har det inte hänt så mycket. Beställt och fått lite prylar. Poly-bussningar Kylare (var inte tänkt så - inte det jag behöver först men @heralue tipsade och lika bra att passa på 😄 ) Fler och större paket på väg...
  41. 1 point
    Grattis att bli far är något stort, låt bilen vila några dygn och njut av det nya livet
  42. 1 point
    Efter en del kvälls och nattmanglande i kryptan som som kallas för garage fick jag i dag vid 9 tiden besiktigat bilen för första gången sedan registreringsbesiktningen 2012. ca 18 mil hade den gått sedan registreringsbesiktningen ... När jag bokade tiden visade prognoserna på bra väder. Men det höll sig inte så på kvällen innan fick jag knöka ner en presenning i bilen. Inget hjälpte det då när jag körde med bilen från jobbet till besiktningen så öppnade himmelen sig och jag blev fullständig genomdränkt. Men det var det värt för i slutändan fick jag ett "blankt" besiktningsprotokoll. Besiktigade hos Opus i Borås ute på den "nyare" delen av Viared. nästa grej är att fixa T12BF. Mycket nöjd med besiktningsmannen jag fick för jag fick möjlighet att fixa lite med bilen väl inne i hallen utan att han knorrade eller gav mig "poäng" då jag hade missat att dra åt en bult!
  43. 1 point
    Snyggt jobb som alltid Christer !!
  44. 1 point
    I brist på något vettigare o posta upp på forumet så kommer en "väldigt" spännande bild. Det är uträkning av plåten jag har för att se om det räcker för båda tankarna, och det gör det efter lite pusslande. Med det sagt så har jag börjat så smått med o köpa grejer och ska börja skära plåtar till tankarna snart.
  45. 1 point
    Tackar. Nu blev det inte den bilen då den såldes innan jag han dit. Nu blev det en 9000, -96:a, som står och väntar på att donera motor mm. Kommer att påbörja det arbetet nästa helg. Bilder kommer då. //Mats
  46. 1 point
  47. 1 point
    Hej, film på BOOMBOX ! Mvh Pär
  48. 1 point
    Jag lyckades att backa ut !
  49. 1 point
    Filar vidare på de nedre A-armarna Bara plåten som stötdämparfästet ska sitta i kvar! Sådär delarna till förarsidan klara! 😁
  50. 0 points
    Så där då har man konstaterat några saker. Plockade ur motorn ur bilen, började att ta lös toppen, fanns inga tecken på skador. Lyfte av cylindrarna och då visade sig felet på motorn ganska snabbt. 2 st vevstaks lager har skurit och roterat i vevstaken, därav det hamrande / knackande ljudet i motorn. Fortsatte att plocka isär motorn för att se ifall det fanns några fler fel att hitta, hittade inga mer fel. Började räkna på hur mycket det skulle kosta att slipa om vev alternativt hitta en begagnad vev. Jobb plus delar, lager, 2 st vevstakar, packningar m.m. skulle hamna mellan 8-10 000:- beroende på vars man köper alla delar. Har funderat nu i några veckor, letat lite olika alternativ. Andra motorer m.m. Hittat en Yamaha R1 som var krockad men motorn hade klarat sig. Tog beslutet att köpa den, förhoppningsvis så landar den hos mig i mitten av nästa vecka. Kommer att sälja iväg den gamla motorn i delar eller paket om någon är intresserad, vev och vevstakar är det ända som har anmärkningar.
×
×
  • Create New...