Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/28/20 in all areas

  1. När kidsen flyttat hemifrån så varför inte göra något kul av överblivna rum. Perfekt, två flugor på smällen, sjuan och hojen behöver inte stå ensamma ute i garaget plus att det frigjordes yta i garaget för fler projekt 👍
    16 points
  2. Så där då var SFRO 1:an gjord ! inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno
    14 points
  3. Hej, Är nybliven Super 7 ägare sedan några dagar tillbaka. Bilen är köpt av Matz här på forumet. Ramen är byggd med Caterham S3 mått, fram och bakvagn samt drivlina kommer från en Fiat. Motorn är en 2L TwinCam som är hämtad från Fiat 131 Mirafiori med dubbla weber 45:or. Alla glasfiberdetaljer är Caterham original, även fram och bakljus, båge samt vindavvisare inkl. speglar. Bilen är väl genomgången men diverse små förbättringar finns på önskelistan. Med vänlig hälsning, Marcus
    10 points
  4. Klart fram, garnerade baket med en svart kant. Strulade lite med den svarta färgen som ville försvaga plasten med någon konstig kemisk reaktion men Biltemas plastfärg funkade, tur att man testade på lite spillbitar först. Sidorutor är inpassade men ska fixas till det slutliga. Mycke pyssel men passformen blev läskigt bra till slut. Ventilationsrutan var inte så lätt att få till hyggligt, håller på att öva med gasolbrännaren för att polera till kanterna, känns just nu som om det kan gå precis hur som helst Nästa projekt får nog bli en öppen bil utan tak och sido
    9 points
  5. Gott Nytt År! Jag får återigen be om ursäkt för otroligt dålig uppdateringstakt, men denna orsakas av att det varit noll aktivitet på själva bygget, dvs ingenting att rapportera. Ramen till 23:an har hängt i taktet i garaget ända sedan Volvo deporterade mig till Kina och efter de årens flängande så har jag roat mig hos Husqvarna i Huskvarna. Nu är det min avsikt att dra ner på jobbandet och fokusera på livets väsentligheter! (Det går lite si och så med det än så länge...) Dock har jag hyrt in E-typen i annat garage för att få mer plats, ställt upp byggbordet igen och plockat ner
    7 points
  6. Äntligen blev det jullov och jag kunde sitta i lugn o ro och reda ut elschemat. Mycket annat kan man ta på en stund då och då men med ett schema delvis på italienska och färger som inte riktigt stämde så blev det lite klurande. Så är det den svåra avvägningen mellan att bara fjockla ihop något för att kunna provstarta och göra det ordentligt från början. Nå, alla delar ska ju hitta sin rätta plats och det är väl (oftast) klokast att göra det bra en gång än flera slarviga. Huvudströmbrytare är alltid bra att ha, lätt åtkomlig från förarplats utan att vara i vägen. Behöv
    6 points
  7. Tack för en väldigt trevlig helg! Extra stort tack till de som arrangerade och @costberg, @Seven V8, @Magnus 2074 som bjöd mig på skjuts.
    6 points
  8. Vart var vi, julledigheten har varit bra! Kom just in från garaget och motorkablaget är färdigt och på plats. Bilen är redo för att koppla in en dator och hålla tummarna för att jag inte gjort några stora misstag och att den vita röken håller sig inne. Har kopplat från allt från styrenheten och tänkte ta det steg för steg. Men låt oss backa bandet lite; Paketet från CBS dök upp den fjärde, och jag fick betala tull då det inte lämnat GB innan nyår. Reklamerade endagarsfrakten och CBS stod vid sitt rykte och återbetalade hela fraktkostnaden. Krimptången från CBS gör jobbet
    5 points
  9. är den röda fel svar 😉? dax för påtryckningar och tända "eld under andras ....." 😎
    4 points
  10. Hej, reconvertering på gång... Som nämnts tidigare fick jag en KTM 250 2takts crossmotor av en kompis. Sedan dess har min dotter mer eller mindre tjatat hål i huvudet på mig att motorn ska i crosskarten då det ska ut och sladdas på sjön. Fick med riktiga isdäck då crosskarten köptes, är nog väldigt kul att köra.... Tanken var ju att jag skulle börja med Elvito, men vad gör man inte för barnen. Såååå.... Börjat med att skrota bort fästena för elmotor och controller samt måtta in crossmotorn. Mvh Pär
    4 points
  11. Funderade lite på din "tävlingsnummer " R-2 . Sen trillade polletten. Fiffig 🙂 🙂 🙂 Super finn bygge
    4 points
  12. Fina bilder! Det är så man blir sugen på att hälsa på igen.
    4 points
  13. Ja nu är det bara resten kvar ! :-)
    4 points
  14. Dax att elda under eget arsle ! Sfro 1 preliminär bokat slutet januari. ( om Corona tillåter) Tror det är dax att dra lite mera permanenta svetsar 😈
    4 points
  15. Julledighet är bra, har ägnat den åt att få färg på "störtbågen" och karossfäste baktill, båda är nu fastplastade. Så nu var det dags att få fronten inprovad och fortsätta med den stödstrukturen under. Passningen så här långt är över förväntan, iom att karossen är handupplagd med huggen matta och fronten har glasfiberväv/kolfiberväv som är injicerad. Längd, bredd och linjer vid hjulhus matchar!
    4 points
  16. Jag hade en diskussion på jobbet strax innan julledigheten och nu när jag pillar med kabeldragning tänkte jag att jag kunde göra ett litet tips. Det är lite basic men jag ser många på youtube som borde veta som inte gör det, jag möter också många i mitt yrkesliv som borde veta men inte gör det. Det finns ett enkelt sätt att klippa buntband så att de inte blir vassa och rivs: Använd en rekylfri sidavbitare för elektronik lägg platten mot låset när du klipper. Så det är en sån här, enkelslipad, ibland kallad rekylfri som du ska ha: Inte en sån här dubbelsli
    4 points
  17. Absolut roligaste stadiet än så länge! Kul att se att det blir en ”bil” av allt stål... 🙂 har hunnit en bit till nu. Jag har lite problem med att forma plåten runt röret vid stänkskärmen. Fick klippa till en nu plåt och minska ned på omviker runt ramröret. Jag var lite girig på första försöket och tog mer än vad jag klarar av. Många som gått runt långt men jag har problem med det. Skulle nog försökt krympa plåten innan jag började banka på den så hade det nog gått bättre. Men detta få duga på denna bilen. Går alltid att bygga en till när man lärt sig ! 🙂
    4 points
  18. Tack Bengt, Andreas samt övriga medverkande för en trevlig utflykt.
    4 points
  19. Tänkte bara bjuda på en liten bild så här mitt i Julen 😊
    4 points
  20. Hej alla glada forumanvändare. Nu har jag börjat komma igång med bygget som baseras på chassi från Southern GT. Planeringen startade under hösten 2019 och först tänkte jag beställa från Tornado eftersom Andy var mycket alert med att svara på frågor. Till slut blev det dock en beställning från Mick på SGT våren 2020 då leveranstiden var det som slutligen vägde över. Det verkar även som om ett bygge baserat på SGT når en bättre teknisk standard. Hursomhelst, jag flyttade hem min en av mina söner från England för några månader sedan och passade på att få med mig kaross och chassi, rutor, länkarm
    3 points
  21. Vet inte om det har skrivits nåt om den här tidigare på forumet men det kommer snart en kit som använder stora delar av Mazda MX-5 för att bygga en look-a-like av en gammal Alfa formel 1 bil. Länk till hemsidan: https://tipo184.com/ Hela hjulupphängningen samt motor och låda tar de från MX-5'an
    3 points
  22. Hej, nu är den provkörd !! Mvh Pär
    3 points
  23. 29/7-1/8 Helsvetsning ram. Någon sa att det är 700 svetsfogar på en Haynes Roadster - det kan stämma. Man behövde inte gå till gymmet dessa dagar!
    3 points
  24. Rent spontant så håller jag med, det är fel 😄 Men det kan bli snyggt och du ska välja det du vill ha och inte vad andra säger är rätt eller fel. 👍
    3 points
  25. Riktigt coolt! Här hemma dividerar vi om det är utbyggnad av garaget eller ett inglasat uterum som är nästa projekt på tur. Frugan skulle ju kunna få tro att hon vunnit, för en stund.. 😛
    3 points
  26. Kommer bli garageträff snart, jag kallar på Sms och via forumet som vanligt. Skickat från min iPhone med Tapatalk
    3 points
  27. Jag har tidigare tipsat Kellermann. Kellermann har numera också ett bak/bromsljus med rätt E-märkning för bil (R1, S1), det heter Bullet 1000 RB. I samma serie finns blinkers (Bullet 1000 Extreme). Båda dessa är 39 mm i diameter så de är väldigt kompakta. Observera att det är bara den modellen av bakljus som har position och bromsljus som har rätt märkning. Det finns en variant som har blinkers i samma men den är bara märkt för motorcykel. Skulle man behöva separat positionsljus/parkeringsljus (E-märkt A) finns även det, Atto WL. Länkar till Kellermann;
    3 points
  28. Börjat med styrväxelinstallationen. Rattaxeln smyger ner så fint med ett par centimeter till godo åt alla håll ! :-) härnäst blir det ett par temporära förlängningar till styrstagen.
    3 points
  29. Motorn blir en klassisk Ford 302, har ett block från -68 i garaget och renoverade originaltoppar, resten byts mot nya delar. Passar kanske på att stroka till 331, men inte mer. Vill inte ha ringarna på fel sida kolvbulten och behålla en lite mer varvvillig karaktär. Dessutom är det mer hälsosamt för växellådan jag köpt från Chris Cole att hålla ner vridmomentet något, även om han påstår att den håller för 347 med effektuttag kring 450 hk om man inte "dumpar kopplingen" varje dag. Dock går det bra att uppgradera lådan med annan ingående axel (som är dyr...) om man vill köra mycket bana med slic
    2 points
  30. Nej det är väl så. Man har aldrig tillräckligt [emoji3] Såg din profilbild och kom att tänka på att jag är lite sugen på att köra Martini Stripning på min D-type bastard.
    2 points
  31. Hej, byggt ett litet offgridsystem för ytterbelysningen: Mvh Pär
    2 points
  32. Riktigt snyggt bygge, ska bli intressant att följa! Jag tog den snabba vägen och köpte en färdig 7:a under julhelgen, får se om jag ger mig på att bygga en egen senare. Men inser att det är ett väldigt stort projekt.
    2 points
  33. Byggmiljön ser ut så här. Lite bökigt kommer det bli att ha bilen på lyft vid vissa moment, men smidigt att kunna arbeta på rätt höjd.
    2 points
  34. Helt rätt man ska inte tänka för mycket innan man börjar. Då kanske nån påpekar hur galen man är... 😂
    2 points
  35. 2020-05-25 Första lasset stålrör hemma. Väntar på en beställd kapsåg som drog ut på tiden. 14/6 - 16/6 Börjat bygga ram.
    2 points
  36. Efter lite fundering så blir det nog att kapa till ett chassi själv, har börjat rita upp det nu
    2 points
  37. Båda sidorna klara och huven går nu smärtfritt att öppna/stänga (återstår finjusteringar)
    2 points
  38. Jag tänkte mig nåt åt detta hållet.
    2 points
  39. Tack Mats, Nej det har jag inte klurat på men det hamnar väl kanske i bakhuvudet nu, kanske🙂 Tänker du längs kanten på varje orange fält separat eller? Om inte får du gärna förtydliga var linjerna i så fall skulle läggas om du vill. Jag har ju inte haft som första mål att få den att se så vacker ut som möjligt på det viset men ändå så. Det är ju kul att stripa så länge man inte frångår 60-talskänslan. Nu fixar väl karossformerna det mesta? Alla GT40 är ofantligt vackra, även dom o-lackade under byggnation som är klädda i polyesterskruden👍
    2 points
  40. Hej, blir en videouppdatering. Mycket testkörning :-) Mycket funderingar dessutom.. Mvh Pär
    2 points
  41. Vad glad jag blev att få se alla fina bilder du tagit på årets roligaste dag! Tack för att du plåtade och delade med dig! Mvh Marcus
    2 points
  42. Bara göra som jag - var särbo 😉 Diverse rum i huset med bildelar, dock inget garage med fönster till vardagsrummet...än 😉 😄
    2 points
  43. tror jag just uppfann det nu 🙂 Men lite som på jobbet , har man ingen deadline så blir det inte gjort.
    2 points
  44. Hei Jeg bor i Norge og har bestilt kit av Darren. Det er stor forskjell mellom hva som blir lovet og kommunisert kontra hva som faktisk blir levert. Jeg bestilte flat pack chassis i februar og fikk det tilsendt i slutten av april. Så der leverte han nesten som forventet. Resten av delene for å få rolling chassis er lovet gjennom lang tid. Jeg mangler nå 4 bærearmer og 2xhubs foran. Dette er lovet i lang tid uten at det kommer noe. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å få dette levert av Darren fordi det er enklest med tanke på geometri osv. Kommunikasjon er veldig vanske
    2 points
  45. Igår så fick jag klartecken från min SFRO besiktare att min lösning för att få bort uniballsen i framvagnen var ok och även mina övriga ändringar av bakvagn samt förstärkning av ram. Känns skönt att kunna fokusera frammåt snart igen. Dessa har tillverkats. Gjorde hylsor av 35/25 mm ämnesrör. Gängdelarna svarvades och gängades från S355J2 stång. Hylsor och gängdelar svetsades sedan av en av svetsarna på mitt jobb. Efter det fick de åka med i ett normaliseringsprogram i jobbets värmebehandlingsugn innan innerdiametern svarvades upp för att passa mot mina PU-bussningar. Efter att bilde
    2 points
  46. Den här bilden fick jag från en kollega efter att jag förklarat vad jag och mina underarmar tyckte om hans kabeldragning. 😉
    2 points
  47. Jag kanske var otydlig, det brukar behövas en form av SFRO-besiktning men är det bara karossen som ändrats blir det ju inte en hel besiktning. Så det blir inte så stor insats. Gustaf
    2 points
  48. Det börjat nu bli dags att summera året och det får väl gå till handlingarna som ett som man gärna lägger bakom sig. Några ljuspunkter har det ju dock varit och en av dem är ju uppstarten av detta projekt. Eftersom man inte kunnat umgås med andra så har det ju blivit lite byggtid och nu sitter bakaxeln där den ska och nu har motorn sänkts ner så får man börja klura på infästning av motor och växellåda. Önskar er alla ett gott nytt byggår med mycket körglädje!
    2 points
  49. Tordes chansa på att spacklet torkat så jag tog ett ryck och slipade av för att kunna plasta sista lagret. Har även fortsatt att klä sidorna med alu. Tog också beslut om att inte lägga ner så mycket tid på finish utan jag kommer försöka sätta ihop bilen med div skavanker och missöden, det som ska målas kommer till en början bli handmålat, allt för att höja motivationen och kunna komma ut i trafiken. Har ju egentligen ingen aning om vad som kommer att funka eller hur jag vill ha det till slut. Vet bara att det har blivit tröttsamt att försöka hitta den bästa lösningen hela tiden, jag får gör
    2 points
×
×
  • Create New...