Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/22/18 in all areas

  1. 5 points
    Tjoho , nu har protokollet från SFRO2, kommit. Jag vill berömma gänget i SFRO som gör det möjligt för oss amatörer att bygga fordon. För min del har jag fått hjälp av besiktningsmannen med goda råd och tekniska lösningar. När det har varit besvärligt har han uppmuntrat till att göra klart. Tack Uno. Nu är det tid att boka reg.besiktning så att det blir några mil innan vinterklädseln skall på. Här i Vara så finns det just nu inga besiktningsfolk så det kommer väl att dra ut på tiden. /bengt
  2. 4 points
    Då har jag ikväll fått gjort SFRO 2 besiktning hos Ludde i Vårgårda. Ludde hade inget att anmärka på utan han tyckte bilen fungerade väldigt bra. :-) Efter första provkörning så fick vi justera till bromsbalansen då han tyckte den bromsade för lite i bak. :-) Sen tog han en längre provkörning och när han kom tillbaka så sa han att bilen kändes bra att köra, fjädring, hjulupphängning och styrning fungerade bra, bromsar fungerade bra. :-) Det som saknades enligt honom var effekten :-) Sen tyckte han att bilen skulle passa bra med bredare bakdäck, han tyckte jag kunde sätta på 245 däck utan att skämmas. Det enda som fattades va material intyg på ramen så det mailade jag när jag kom hem så nu väntar jag bara på att allt ska granskas innan jag kan beställa tid för enskilt godkännande. Så man kan ju säga att jag e väldigt glad nu att jag fick så bra betyg på bilen. Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
  3. 3 points
    Körde barndagen på Eskilstuna GTR i helgen, bra flyt även fast det var ca. 120 bilar, kul var det också.
  4. 3 points
    Länge sedan det hände något nu , men tillslut försvann värmen och ledigheten, och konstigt nog kom då ett litet intresse för att gå in i garaget tillbaka. Sedan sist har mina nya fälgar sett till att de bakre fjäder tornen inte passar längre , lite mera lutning av dämparen krävdes och därmed gör om från början. Förra gången byggde jag i 60x20 rör men det var nog mest en enkel lösning då materialet råkade ligga i garaget. Denna gång blir det plåt som sedan skall renskäras mot innerskärmar, golv och fästas in i baksätes rören och där lämpligt oxå boxas för sidokrafter . ( ser kanske vekt ut med hävarmen men kommer bli ordentligt stark) Enbart punktat flexar det absolut inget när undertecknad prov hoppar. Materialet kommer i sann locostanda ur locket på en 3mm villa tank. Riktigt kanon material ( tro det eller ej ) 🙁Undra vad xxxx den väger
  5. 2 points
    Hmm, fick ett stort paket från england med två glasfiberstolar 🙂 Hm...... behöver banta ....... 😞
  6. 2 points
    Jamen precis. Kikade på både Mixgas-brännaren och Mapgas-brännaren på Jula idag. Återkom gärna med omdöme! Har lagt ut lite krokar på att få hjälp av någon med TIG att gå över svetsarna och se om dom kan göra nåt. Får se vad dom återkommer med. Istället har jag precis gjort ett litet ”instant gratification”, helt icke-funktionellt arbete i att lacka ventilkåpan. Planen var egentligen att allt sånt kunde vänta, men har inte mycket bättre för mig och man mår så bra av nymålade fräscha grejer 🙂. 2 lager avklarade, tänkte lägga 1 eller 2 lager till. Slät hammarlack. /Gustaf
  7. 2 points
  8. 2 points
    Bilen gick fint på Kinnekulle och inga missöden inträdde, den drar starkt och jag kunde hålla ganska jämna steg med karossbilarna på 3:an och 4:an runt banan utan att övervarva. Väl hemkommen drog vi på träff på Nifsta ett par stycken från kringliggande område och vi körde lugnt och fint dit och hem ca. 10 mil. Min tank rymmer 30 liter och soppan tog slut vid hemkomst ! 3 liter milen med ett lambda som lägst kring 0.67 och mycket runt 0.71 är inte bästa inställningen. Måste få igång VEMS tune så jag kan köra och automatmappa mot Lambda 1.0. Jag gilla karaktären på motorn och lådan funkar fint hittills. /Vedde
  9. 2 points
    Hej, För information. Vi kommer slå på/tvinga till att man använder HTTPS istället för HTTP. Går man till forumet på adressen http://forum.locostsweden.se så kommer man bli skickad till https://forum.locostsweden.se HTTPS innebär att kommunikationen mellan forumet och din webläsare är säker (krypterad). Ni ser detta t.ex. i webläsaren: Idag: Inom kort: Det kan ev innbära att ni måste ändra på URL'en som ni använder. Använder ni Tapatalk kan denna bli påverkad. Detta kommer troligen ske inom 2-3 dagar. Mvh Joacim
  10. 2 points
    Det är nu genomfört! Har även uppdaterat PHP från 5.6 till 7.2 och förhoppningsvis ger det bättre prestanda :)
  11. 2 points
    Hej! Har inte sett bilder eller filmer från körningen än! Om ni sitter på något kan ni väl lägga upp här? 🙂 /Martin
  12. 1 point
    Goddag, Efter att ha gått i Locost-drömmar i ca 10 år så gjorde jag häromdagen slutligen slag i sak och köpte ett avstannat projekt. Mer detaljerad information efterhand men i grova drag är projektet som det står idag: Ram och upphängning: Esther #31 Motor: Ford Pinto med grupp A topp och extraktorgrenrör. (men är funderar på om jag ska byta till Zetec ändå...) Växellåda: Ford Type-9 med Quaife-drevssats Stötdämpare: AVO/SPAX Bakaxel: Ford Escort Bilen har tidigare gjort SFRO 1 med några få anmärkningar (som alla är åtgärdade av mig nu), men detta var 2006. Om jag förstod tidigare ägaren rätt så är dock reglerna ändrade och den undre spindelleden (Volvo 740) är tydligen inte godkänd längre. Uppskattar tips angående detta om någon ligger inne med bra information: 🙂. Ford Taunus spindlar. Även öppen för diskussion kring Zetec vs Pinto. Är lite sugen att använda Pinton för 1: Jag har den redan, kostar inget extra. 2: Har en fin topp till den 3: Har ett fint grenrör till den. Är sugen på Zetec:en för att få en modernare motor med högre driftsäkerhet. Har bekanta som race:ar Ginettor med Zetec-motorer i så kan förmodligen också hitta bra race-oljesumpar etc. till vettiga priser. /Gustaf
  13. 1 point
    Hej Nu är det dags för reg.besiktning. Då det saknas besiktningspersonal i Vara funderar jag att lasta bilen och göra det på annan ort. Om nu inte bilen "går" igenom, kan jag då visa upp den på konkurrerande besiktningsföretag? Hittar ingen information om detta någonstans. Jag förstår om det kommer att kosta och att de säkert vill jävlas med långa väntetider. Men är de skyldiga att ta emot mig? /bengt
  14. 1 point
    Mitt mål är fortfarande att få ihop elsystemet. I bak är det lampor som saknas, men de ska monteras på stänkskärmen, vilken ju då behöver monteras. Men för att kunna passa in mot hjulet behövde jag först ha dit drivaxlar o lager. Började med att passa in mot kurvaturen på karossen (tror Britterna kallar den för cresent panel). Därefter montera hjul och kolla att det passar i hjulhuset, passagerarsidan gick bra men förarsidan behövde lite övertalning. skärmen fäster jag med 9 st M5x20, 25 mm bricka o gumminitmutter, förhoppningen är att få ett lagom starkt förband om olyckan är framme så inte hela karossidan blir bullig. Bilen blev galet bred med skärmar på. Nu är det bara fästa förarsidan, sen av och montera gummilist emellan. Funderingarna har även börjat gå mot hur jag ska fästa stensprutsskydden på bakskärmarna, min favorithypotes just nu är rostfri M3 med kullrig insexskalle o gumminitmutter då blir skallen nästan lika liten som en popnit, men det känns som om jag övertänker det lite. Hur har ni gjort? Vad var lärdomarna?
  15. 1 point
    Påbörjat svetsning. Blir inte snyggt, men några omgångar av slipa/svetsa/slipa/svetsa så ska det nog lösa sig. Annars får jag löda igen det sista... Iallafall tog gasen slut mitt i det hela. Nån som har tips på en gasdepå med bra pris på mison (argon/co2) i malmö-området? /Gustaf P.S. Utsidan där jag svetsat är för ful för att visas på bild. Men insidan kan ni väl få se. 🙂
  16. 1 point
    Hittade denna grupp på FB, här går man verkligen in på att trimma Duratec-motorn. Det är bara att gå med och följa resan. Gruppen heter "Duratec in detail"
  17. 1 point
    Den här semestern blev det inte så mycket sjua, men bra ändå 😱 Jag har i alla fall gnetat på med elen, men mycket återstår... Som motivationshöjare monterade jag förarstolen och började titta lite på intstumentplacering. Jag har lite kortare ben o längre bål än de flesta så i många bildar skymmer ratten övre halvan av mätarna, tyvärr verkar det bli så här också... har dock en ratt som är 26 cm på insidan och är sugen på att byta till en som är 29 cm på insidan, sen går det att lyfta rattstången någon cm. Ska labba lite för det här känns inte helt optimalt 🤔 /T
  18. 1 point
    Jo det blev automatiskt https när jag loggade in idag. Och jag slapp den röda varningstexten om osäker sida på ipaden Är lite orolig för förstora förändringar i datavärden, då det för min del brukar inebära ett par dagas miklande med dator djävulen. Är ju härligt när det går automatiskt 🤓
  19. 1 point
    Snyggt! Jag märkte inget för övrigt. Kollade min länkadress och den var forum.locostsweden.se/index.php?/discover/unread/ Tror http/https i alla fall i Chrome inte är med i länkadresserna. Edit: Länkadresserna i bokmärken alltså.
  20. 1 point
    Borstat bort rost, rengjort med thinner och sen penslat på lite hammarlack. Ser iallafall trevligare ut än ytrost! 🙂
  21. 1 point
    Sista semesterdagen åkte jag till bilprovningen. Efter några timmar i en dropin-kö och lite strul i besiktningshallen kom bilen ut godkänd. Jag har provat lite olika setups med de dubbla spjällen och tror att jag är färdig med det nu. De är stängda och fullt öppna samtidigt men öppnar ej i samma takt. Spjällen närmast motorn öppnar sig fortare i början och låter därmed spjället före kompressorn tidigare ta kontroll över luftflödet . Vakumslangen som manövrerar bypass-ventilen har anslutits på olika platser vilket har haft inverkan på laddtryck, ljud/oljud, bränslemappen och temperatur på insugsluften. Med den här dubbeltrottel-setupen reagerar motorn äntligen på inställningar i megasquirt, på ett sätt som jag uppfattar som logiskt och konsekvent. Jag tycker att bilen redan nu är lättare köra än orginalmotorn med förgasare. 🙂 Vid en åktur nyligen fick jag punktering. Det visade sig att luften läckte ut mellan fälghalvorna i splitfälgarna och 8 skruvar som höll ihop dem gått av ! Jag har köpt nya skruvar och kommer att byta i samtliga fälgar. Är det någon som råkat ut för något liknande ?
  22. 1 point
    Jag anser att motorkaraktär, vikt och tillgänglighet till fin effektkurva är så mycket bättre på en modern motor än en gammal tvåventilare. Om du senare funderar på att köra bana, så kommer du snabbt märka skillnaden. En två liters Zetec kan man i princip få gratis. En Duratec borde gå att få för ett par tusenlappar. Duratecen drar med sig lite extra kostnad för sprängkåpan jämfört med Zetecen. I slutändan är det för det flesta av oss inte grundmotorn som är den ”stora” kostnadskillnaden såvidare man inte går för något exotiskt.
  23. 1 point
    Austin Maxi leden används till Taunusspindlar också. Tänk på att SFRO inte är direkt förtjusta i Taunusspindelns geometri och det kan krävas högt et på fälgarna för att komma inom deras riktlinjer gällande styrradien.
  24. 1 point
    Nya Ford Transit styrleder monterade. (hade dom liggande - dom gamla hade säkert fungerat också)
  25. 1 point
    Vid årsmötet 2018 togs beslutet att ändra klubbens inriktning. Från att har enbart fokuserade på bilar som liknar ursprunget Super Seven så har vi öppnat även upp för andra amatörbyggda personbilar - det kan vara väldigt olika t.ex. Cobra, GT40 m.fl.. Detta för att amatörbyggda personbilar har ungefär liknande utmaningar och roliga upplevelser. Våra uppdaterade stadgar finns publicerade på våran hemsida - tillgängliga för alla att ta del av. Se länken nedan . http://www.locostsweden.se/new_member.html
×