Jump to content

Leaderboard

  1. Magnus. Viktorsson

    Magnus. Viktorsson

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      34

    • Content Count

      319


  2. daromer

    daromer

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      15

    • Content Count

      623


  3. Jocke4U

    Jocke4U

    Admin


    • Points

      14

    • Content Count

      3136


  4. sorin

    sorin

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      13

    • Content Count

      670



Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/05/20 in all areas

  1. 11 points
    I nästa nummer kommer jag vara med i Bilsport. Hoppas dom får till en bra artikel.
  2. 9 points
  3. 9 points
    Nu är växellänkaget fixat . Blev lite kortare slag och mer mekanisk känsla . Pimpade med lite kolfiber jag hade över 🙂
  4. 6 points
    Äntligen går bilen som ett skott och funkar som räser som börnar och som glassåkar bil på låga varv som sambon och hundarna gillar. Vädret inbjuder till turer nästan varje kväll. Så skönt att bara vrida nyckeln och köra. Härlig körsommar på er alla! Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  5. 6 points
    Projekt 13" hjul klart! Då har man äntligen fått på de nya 13" hjulen på bilen Blev riktigt bra tycker jag samt lite lättare ute i hörnen vilket alltid är välkommet 15" hjulen vägde in på 16kg/st med spacer och 13" väger ca 12,5 kg. Summa summarum: 14kg lättare bil på rätt ställe samt lite mindre rullomkrets så nu blir den väl ännu hetsigare Skall nu bara få tag i andra framskärmar. Någon som har 13" csr skärmar i kolfiber till salu? Vikt på 15" hjulen: Vikt på 13" hjulen
  6. 6 points
    Tjena, Lägger ut en blänkare här...som många säkert vet och har sett på vår hemsida så har klubbens betalande medlemmar (alltså de klubben består av - av medlemmarna - för medlemmarna) en del rabatter att ta del av. F.n. kostar det 230 kr per år att vara betalande medlem och det är pengar vi driver forumet på, arrangerar subventionerade bankörningar och annat intressant som medlemmarna vill göra. Ni som inte ännu är betalande medlemmar varför inte göra slag i saken och bli medlem redan idag och få sköna rabatter. Dyker ni dessutom upp på den årliga banträffen på Kinnekulle bjuder klubben på skön mat (så redan där är medlemsavgiften "hemräknad" 🙂 )...och mer därtill Kolla in rabatterna på https://www.locostsweden.se/ PS. T.ex. KL Racing är på väg in som sponsor också. DS,
  7. 6 points
    Utfört registreringsbesiktning och en kontrollbesiktning för att få T12BF. Nu är det bara att vänta in nummerskyltarna😀 Fick göra detta i två omgångar då det strulade på transportstyrelsens hemsida när registreringsnummer skulle tas fram. Så fantastisk go känsla att man snart kan använda sin bil som man byggt på i 12.5 år.
  8. 5 points
    Jag har ju uppdaterat väldigt lite senaste veckorna man kan tillägga att det har hänt extremt MYCKET! Allt ledde fram till idag och kan säga att jag höll i en skruvmejsel till 30 min innan jag åkte. Alldeles för många timmar i garaget senaste tiden men nu tar jag någon dags paus för att klippa gräsmattan och fixa med huset. Så här såg bilen ut med en huv som gjordes inatt och fick excenterlås i morse... Har nog aldrig bockat och satt dit en plåt så fort tidigare. För bullerprovet så behövs det ju göras något när man har fullflödes 2.5". 20mm hål verkade funka MEN... För liten så får man väsande ljud och det fick jag när man gasade. Jag hade ingen tid att testa detta dock med 2h till att åka. Hade kört en variant tidigare i veckan men tänkte att det får bära eller brista Värdena sedan då. Ja ett värde stack iväg. Dom sa att det visslade till rejält och det kan mycket väl varit hålet i sig 😛 Men annars var den väldigt tyst Och resultatet så långt är MVG och lättkörd på väg. Givet väntar jag på de slutgiltliga papprena från SFRO när det är granskat. Väntar man bara på att man får en tid för reggbesiktnng. Har en redan men ska försöka jaga tidigare då jag rent krasst är "klar" för den biten, Frågor är isåfall om man ska plocka bort begränsningen för ljudet inför den eller kommer de anmärka isåfall?
  9. 4 points
    senaste veckan åkte motorn i och lite montering av småsaker och ljusterna innan uppstart🍻😎🏁
  10. 4 points
    Har inte hänt mycket här på sistone pga tillskott i familjen men några nyheter har det blivit Aeroscreen och nya backspeglar Superleggera fälgar med toyo r888 däck. Från 16kg till 12 kg per hjul. = tot 16kg viktbesparing märks tydligt att fjädringen arbetar mkt effektivare nu! Bilen är nu ochså reggad med hayabusa motorn. Fick dispens för 20kw/100kg och besiktnings befrielse. Blev lite knas kanske betr vikt/hk i pappren men det viktiga är att den är helt laglig att köra nu! Idag har vi kört 10mil. Bilen går verkligen Skit bra! Kul med sommar och bilåkande 🙂Hoppas det blir lite fler träffar med 7or snart
  11. 4 points
    Inser nu att den snodda bilden från nätet inte bara är Bosse bildoktorn som frågar utan och oxå SFRO 🙂
  12. 4 points
  13. 3 points
    Ertappad under en byggpaus.....dreaming....
  14. 3 points
    Bjuder på lite bilder som Kristoffer Kling på Klingfota har tagit på bilen. Bilderna är med i bilsport nummer 10
  15. 3 points
    Börjar närmaste uppstart 😎🏁
  16. 2 points
    Idag var en bra dag! Igår var jag uppe i Uppsala och hämtade @veddes trailer, tack för det generösa erbjudandet Fredrik! Imorse klockan 8 såg det ut såhär: Hade ett möte med Marlon klockan 10 i Norrtälje för komplettering av SFRO2 och bullerprov. Jag har lagt många kvällar på att mäta och mäta igen på hjulupphängningen. Jag vet att tidiga Zero hade problem med toe in på ena bakhjulet, tydligen var min en tidig Zero. Höger bak stod en millimeter toe in, lite mätande och räknande på lagerhuset visade att jag borde ha en 0,12mm schims, Min bror hjälpte mig med 0,1 och 0,02 schimsband vilket löste problemet galant, ”I love it when a plan comes together” som Hannibal Smith brukade säga. I fram hade jag blivit lurad av mitt lutande garagegolv, använde rotationslaser för att mäta in en bra plats där bilen borde stå. I slutändan Hittade jag en plats där jag enbart behövde 2mm plåt under ena framhjulet för att få marken horisontell. Med bilen rak visade det sig att jag hade 1,5 grader camber på ena hjulet och 0.8 grader på andra hjulet. På en Zero ger ett varv på övre spindelled ca 0,8 grader camber, lossa och skruva in höger övre spindelled ett varv så blev det lika där. Jag hade också kanske lite för mycket toe med 2 mm per sida. Justerade ner till ca 1.25 mm per sida. Vid min provkörning var det en trevlig bil, men frågan var vad en mer kunnig förare skulle säga. Marlon kom tillbaka efter en relativt kort provkörning med komplimanger för bilens körbarhet, win! Tillbaka upp med bilen på trailern för en kort färd till Norrtälje flygfält. Marlon körde 4 vändor fram och tillbaka, kändes nästan fånigt tyst; Fast jag stod nästan 100 meter bort så det kändes inte helt tryggt. Efter mätning körde han tillbaka med tummen upp och ett leende, 75 dBa sammanvägt, jag hade gått för mycket all in på ljuddämpning, bilen strålar ca 13% av tillåtet buller 🤪. Med det här har jag tydligen passerat SFRO2 och Bullperprov! 🎉🏎 Enskilt godkännande är bokat till nästnästa Måndag, hoppas att postgudarna är med mig så att det går ihop sig. Ett särskilt tack till Marlon som kunde ta sig an mig på kort varsel och för det fantastiskt trevliga bemötandet! /T
  17. 2 points
    Hej Seven vänner Nu har vi fått ihop vågutrustning för cornerweight. På lördag 4/7 kl 10 ses vi hos PeÅ( Onslunda 98, 743 93 Vattholma). Vi kommer även ha grillkorv med bröd och lite dricka. Meddela mig om ni kommer så vi kan köpa lämpligt med mat och dryck. Väl mötta hos PeÅ /Vedde/PeÅ/Mats Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  18. 2 points
    Enskilt godkännande härmed godkänt. Däremot kunde jag inte få regnummer då TS inte verkade sammarbeta med bilprovningen. Således kunde jag inte besikta för T12BF men det tar vi senare. Nu ska man bara vänta.... Jag tänker att jag ska göra större uppdatering när allt är på plats. Lite mycket annat just nu.
  19. 2 points
    Tänker arrangera en rundtur på vägar runt Kinnekulle i samband med vår träff på Kinnekulle Ring 31/7 o 1/8. Vi åker på vägar som är asfaltbelagda, väl lämpade för våra fordon och kommer att se bla. utsikt, kyrkor, slott och koja. Stopp för fika/glass och ev. konstutställning och som avslutning så finns chans till tankning. Rundturen är ca. fyra mil. Anmäl dig i denna tråd, mest för att jag skall klura ut när vi behöver starta för att inte missa föreläsningen/käket på fredag kväll. Du behöver bara ange föraren. Ta med kompis/närstående som får chans till en fin titt på Kinnekulle. Sen får vi bara hoppas på bra väder. "Köstar det nött som vi skaraborgare säger" Nä. Jag återkommer med starttid ca. 1 vecka innan träffen. Bengt Johansson 0705430023 1. Bengt Johansson 0705430023 2. 3. 4. 5. 6. 7.
  20. 2 points
    halva den energin hade byggt klart Elviton
  21. 2 points
    Fantastiskt kul Magnus! Vilken känsla ❤️❤️ Sjukt bra jobbat med jäkligt fin bil
  22. 2 points
    Tjenare, Notera: Jag har inget med Macserien att göra mer än att testa potentiellt bra produkter - inget eget kommersiellt intresse. En liten uppdatering från Macserien. Mailade lite med dom och torsdags kom Anders hos dom med ett "prova-på-kit". Detta bestod av: Mac 121 Aluminiumrent (som var huvudsyftet i.o.m. att rengöra växelådan i alu, fick ca 1,5 liter för test) Sen fick jag ett gäng andra prova-på-produkter Prick Bort (en kraftig avfettning) Flygrost bekämpare (något liknande fälgrent tror jag) Interiörtvätt (för interiör tvätt t.ex. textil) Fälgrent blackline (fälgrengöring) Vinylglans (rengöring av gummi och vinyldetaljer) Flugbort blackline (för att ta bort insekter etc) Mac A-25 Allrent (ett kraftschampo) Dessa produkter kan köpas av Macserien, jag har haft kontakt med Anders Johansson (Västra Götaland) och Roger Johansson (Östergötland / Jönköping). Sen säljs dessa produkter även av Mackans Garage som även har lite demo-filmer, bl.a. A-25 #1, A-23 #2, och Mac 62TE (båttvätt, nu är jag landkrabba men intressant), det kan finnas fler filmer på Mackan's YouTube kanal. Nåväl nu till testet av Mac 121 Aluminiumrent. Min växellåda innan, som var tvättad och avfettad (kallavfettning) rätt bra innan. Drog på i alla fall på lite Prickbort men detta gjorde inte synbar verkan i.o.m. att den var ganska ren från olja och smuts. Efter två behandlingar med Mac-121 och varmvatten på högtryckstvätten: Slutsats: Överlag är jag mycket nöjd över resultatet och en del oxid försvann och klart bra resultat. För att få en perfekt gnistrande ren yta så krävs nog mekanisk lösning som glasbläster. Tror det blir svårt för något kemiskt att klara av det. Det är även fördel om man kan komma åt med borsten men en växellåda med många djupa hål så är det inte helt enkelt Bäst resultat blir det på bakre delen som är relativt slät och inte så mycket porer som främre delen. Jag rekommenderar Mac-121 Aluminiumrent och kommer fortsätta använda det för liknande delar. Nu ska stålgrejerna få lite färg och piff så kommer helhetsintrycket bli ännu bättre.
  23. 2 points
    Skall lista ut vad som fattas och kolla med elektrikern som kopplar in på nätet , tydligen skötte de kontakten med lokala nät leverantören. har en steca 3203 från ett kursat företag jag skall använda det blir bara 3.3 kW i första test anläggningen. batteri finns ju oxå från en elbil 🤔 , men det får nog vänta
  24. 2 points
    Då är idioti full bordad ! Står en släpkärra med 12 sol celler i garaget .... Inverter har legat där länge någon som vet hur man kopplar 😝
  25. 2 points
    Från CAD till färdig detalj... Totalt tror jag det är runt 15 timmars arbete på det här motorfästet...
  26. 1 point
    Grattis, visst är det skönt! Nu är det bara sista lilla kvar. Hoppas du har ett "bra" besiktningsorgan bokat. Sen får du komma på träffar med bilen[emoji16] Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  27. 1 point
    Bengt Johansson (postmanpat) 1 på körning 1 på grill Anders Kamperin (Offroad) 1 på grill. Per Adelsson(Pac), 1 på körning (B) Göran Nilsson. 1 körning, 1 grill Kjell Andersson. funktionär 1 på grill Roland Käll, funktionär 1 på grill Andreas Svensson, grill och körning. (B) Jakob cederblad(jake),1 körning, 1 grill (B) Jari Kinnunen, 1 körning, 1 grill Per Ersson funktionär 1 på grill Leif Larson ( men bara kanske beror på om jag kommer hem eller icke covid-19 jobb) kan jag åter komma närmare och när är sista dagen för bestlut? Mikael Nordin 1 körning. Christer Johansson (Christer J) 1 funktionär, 2 på grill, ingen körning Fredrik(Vedde) Engzell, Funktionär, 2 på grill och 1 körning. Mattias Kristiansson 1grill, 1 körning🤟 2 funktionär Lars Andersson. 1 grill 1 körning Per Lindberg 1grill 1 körning Horst Grieger 1 körning Magnus Viktorsson (Ford GT40) 1 körning Magnus Viktorsson (BMW E30) 1 körning Peter Björk (Mazda Miata) 1 körning
  28. 1 point
    Hej Här kommer en skiss, hoppas den kan hjälpa dig.
  29. 1 point
    Jag kör Barkmnans, vet inte om det finns på fler ställen med. Dom har bra sortiment och kunnande på allt med färg med. Historiskt sett så har Air liquides haft högre tryck i sina flaskor med om man jämför med tex AGA. svetsgrejer generellt så rekommenderar jag Sundholm i Eskilstuna.
  30. 1 point
    Man löser inte ett fel med ett annat fel 😂
  31. 1 point
  32. 1 point
    Köar för körning. , bra arrangerat och löjligt varmt 🍺 blev nog lite biten på konbana , synd det blir mycket väntan i denna sorts körning , men det är ju däcksparkar tid ( på avstånd) Glömde räkna men var vi 10 sjuor totalt ?
  33. 1 point
    Här får ni lite löpinspiration, skapar energi och välbefinnande 😄
  34. 1 point
    Du ska inte med och köra c19 Summer race ? 🙂 Kodtar en flaska östeuropeisk sprit. Längden är 40+ och avgörs med krona klave. Sedan ska man räkna med att det tar hela dagen. Ingen hjälp eller så 😉
  35. 1 point
    Hej, började bygga en locost för ett gäng år sen och på grund av diverse orsaker har bygget stått still ett antal år. Nu finns dock förutsättningar på plats så nu är bygget igång igen. bilder finns fram för allt här: Locosthemsida men jag planerar att även stoppa in några bilder här med jämna mellanrum.
  36. 1 point
    Jag har en trailer i Uppsala om du behöver låna. 1200 och lastar 950kg. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  37. 1 point
    Haha kan ju hoppas. Vilken tid siktar du på i år då? Hade du kört 1.04?? Det lär du ta i år! När ska vi dra ihop en liten träff för vårat område då? /Martin
  38. 1 point
    Jocke Nu vet jag inte vilka stolar du valde, men om det blev Tillett B5 så går dom att montera med runners utan att du förlorar höjd. Bulan sticker ner under stolsfästena så pass mycket att runners får plats. Sen är väl GT40 en väldigt trång bil (som många sjuor), så kan du få till ett justerbart pedalställ kan det underlätta att få till en bra sittställning.
  39. 1 point
    Jag tog min ofärdiga bil till fruns jobb en kväll. Stor inhängnad parkeringsplats och alla hade kört hem. Det var kul 🙂
  40. 1 point
    Tack för tipsen ang. bromsarna. Ska testa med app. Nåt tips på app? Vill "fulköra" minimalt innan besiktning så försöker bara få det genom besiktning så får jag ställa in balansen bättre sen. Igår så gjorde jag en liten insats och bytte ut vattentempmätaren och givaren till Biltema 32-221 som hade rätt gänga för motorn och rätt diameter för instrumentpanelen. Nu vet jag åtminstone att mätaren visar (någorlunda) rätt. Efter det så varmkörde jag bilen och hissade samtidigt upp det hörnet jag har expansionskärlet i med domkraft. Hörde hur det bubblade lite och temperaturen gick upp till 90 grader och sen stannade den där. Startade elfläkten och då sjönk temperaturen. Verkar spontant som att detta problemet kanske är löst! 🙂 Har även monterat givaren till hastighetsmätaren. Rengjorde ordentligt och använde riktigt bra självhäftande monteringstejp. Håller inte det så får jag lösa nåt ännu bättre... Rullade bilen ur garaget och fick åtminstone respons. Inte kunnat testa så mina teoretiska beräkningar på hjulomkrets och diff-utväxling stämmer än! (Mäter kardanens rotationshastighet) /G
  41. 1 point
    Hej, Jag är ny här på forumet och har läst ett antal trådar och kan konstatera att det finns en fantastisk mängd kunskap här. Har gått i olika projekt tankar ett tag men att bygga en super seven känns som både ett kul byggprojekt och en kul bil att putsa på sedan. Tanken primärt är en bygga en köpa glass bil som inte gör bort sig om man dyker upp på någon track day. Saab har jag sett flera bygga på och det känns spontant som en bra motor att utgå från som går att komma över till vettiga pengar. Några frågor som dykt upp så hår långt är då: Ska man bygga ett standardchassi eller ett 442e för att lättare få plats med motorn? Har inte sett en bra spec på hur många meter rör det går åt, är det någon som har en bra sammanställning? Vart köper man materialet lämpligen i Stockholm? Bor på Ekerö, finns det några i Stockholms området som man kan möta upp vid tillfälle och spana lite? Byggstart blir inte förrän senare i höst så det lär dyka upp många fler frågor innan jag kommer så långt. Ser fram emot era tankar och synpunkter både specifikt på frågorna och generellt vad jag ska tänka på Vänligen Sören
  42. 1 point
    Jag valde 442E för att få plats och kanske slippa lite krångel. Motorn och växellåda i sig har inte varit trångt att få in och det finns ganska gott om plats. Däremot extra bredden gör underverk om du vill ha lite skönare stolar och det var trångt nog 🙂 Du kan spana in min tråd på migg Saab+7 bygge som jag gjort med standardkomponenterna många kör med där.
  43. 1 point
    Sjyst lådbil där. Får ju rump-värme dessutom. Vet dock inte hur du tänkt får den styrstången monterad men jag antar att du löser det 😄
  44. 1 point
    0.7" på båda. Dvs 700 som dom benämns på vissa ställen 🙂 Blev dock en OBP då det fanns för riktigt bra pris: https://www.ddesign.nu/category/tillbehor-handbromsar Ser exakt likadana ut och har samma mått som Wilwood. Wilwood kostar någon hundring mera.
  45. 1 point
    Nu fick han en kompis också...
  46. 1 point
    Det borde fungera och vara ok så länge du har homogent gods och kan uppnå samma åtdragningsmoment/klämkraft på skruvförbandet. Passa då på att svarva flänsen så du får en bra styrning på bitarna så du slipper onödiga vibrationer.
  47. 1 point
    Northwest byggde min på under 3 dagar! Dom hjälpte mig med allt. Så låter skumt utan svar.
  48. 1 point
    Det måste vara pga lockdown. Jag fick riktigt snabb respons och leverans när jag handlade av dem!
  49. 1 point
    Här är lådan omkring luftfiltret som tätar mot huven och färdigställer kalluftintaget.
  50. 1 point
    Har gjort ett tillägg med en extra mätare som är programmerbar och kan även styra en utgång. Det är en utcomp 3 från Reveltronics, kan i stort sett visa allt, går att bläddra i olika visnings vyer som man kan konfigurera fritt. Jag valde denna då jag vill komplettera med växellådstemp, bränsletryck, intercooler vattentemp, insugstemp mm Sitter i innertaket längst fram
×
×
  • Create New...