stigge Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 Det var väldigt inspirerande att få tillbringa tid i Ronnys garage. Såpass eggande att jag faktiskt har varit i mitt eget garage en stund i dag och kapat och funderat över småsaker inför årets uppstart!Porschen är trots allt lite småborgerligt trist att leka med. 1 Quote
family guy Posted August 3, 2016 Author Posted August 3, 2016 Det var väldigt inspirerande att få tillbringa tid i Ronnys garage. Såpass eggande att jag faktiskt har varit i mitt eget garage en stund i dag och kapat och funderat över småsaker inför årets uppstart! Porschen är trots allt lite småborgerligt trist att leka med. Tänk att man kan ha sån inverkan, själv känner jag mig mest förvirrad. Men om min blotta närvaro kan tillföra något så kommer jag självklart och utgör moraliskt stöd i ditt garage när du behöver det. Quote
family guy Posted August 3, 2016 Author Posted August 3, 2016 Försöker gå till botten med varför oljetryckslampan inte släcks. Kopplade multimetern mellan stiftet på givaren och jord och startade motorn, det hände absolut ingenting. Kontakten är alltså konstruerad så att den är öppen vid inget oljetryck och sluten vid adekvat oljetryck. Jag hoppas innerligt att det är givaren som är trasig, annars har jag att göra. Quote
Rikard Larsson Posted August 4, 2016 Posted August 4, 2016 I ditt fall hade jag bytt givare till en med vanlig funktion. Borde finnas någon med samma gänga. Quote
family guy Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 Låter som en ypperlig idé. Bara jag får loss den så ska det väl gå att hitta en vettig ersättare, kruxet är att mitt motorfäste sitter i vägen så att man inte får in en hylsa. Till råga på allt har jag målat blocket så den sitter nog skapligt fast. Quote
family guy Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 Så här ser kontakten ut. Nån som vet hur man hittar en med samma gänga men som är normalt sluten? Fin, konisk rörgänga tolkar jag förkortningen NPTF som. Quote
Rikard Larsson Posted August 4, 2016 Posted August 4, 2016 (edited) http://www.ebay.com/itm/SOB808-Oil-Pressure-Switch-1-4-x-18-NPTF-Bedford-Saab-Vauxhall-/121227595948?hash=item1c39ba50ac:g:52gAAOxy3zNSnILr Står inte att den är NC men eftersom den passar gamla saabar är jag 99 % säker. EDIT: Här står det NC :) http://www.allareservdelar.se/delar/SOB808/LUCAS-CAV Edited August 4, 2016 by Rikard Larsson Quote
family guy Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 Tack Rickard! Jag vill ha igång bilen igen snarast möjligt så jag får nog förära någon av bildelskedjorna ett besök idag. Kanon att den passar SAAB 900, då borde det ju finnas prylar tillgängliga. Jag fick i alla fall bort kontakten trots idiotisk (min egen) konstruktion av motorfästet, fick svarva ner en 24mm hylsa tills den kom in mellan kontakten och motorfästet. Provade med multimetern mellan gängan och stiftet samtidigt som jag trycksatte kontakten med tryckluft. Den är stendöd, tack och lov för det. Var lite orolig att oljepickupen låg dikt mot botten av tråget eller nåt annat svåråtgärdat. Quote
family guy Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 Rickard, vad tror du om Biltema 61585? Quote
family guy Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 Det var tydligen inte så enkelt, Meca och Autoexperten påstår att SAAB 900:s kontakt har gänga M14x1.5. Får väl söka på Bedford i stället. Quote
family guy Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 Se på f-n..Köpte en ny Mondeo-kontakt på Biltema, den är NC! Då kan jag skrota det onödiga reläet, det är faktiskt mycket möjligt att det varit onödigt ända från början. Quote
Christer J Posted August 4, 2016 Posted August 4, 2016 (edited) Det finns Saabgivare med både M14 & 1/8 NPT på 900 Edited August 4, 2016 by Christer J Quote
family guy Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 Där ser man, jag har aldrig ägt någon SAAB förutom ett snabbt mellanspel med en V4 på nittiotalet. Tydligen finns det både öppnande och slutande kontakter till Mondeo, såvida det inte blivit helt knas i kopplingsschemat. Det fick jag ändå av en Fordverkstad. Nu är nya kontakten på plats i alla fall, men jag har ännu inte ändrat i elcentralen. Lampan tänds nu när motorn startar. Quote
stigge Posted August 6, 2016 Posted August 6, 2016 Ibland är du bara för mycket ingenjör, Ronny :banana: Quote
family guy Posted August 6, 2016 Author Posted August 6, 2016 Ibland är du bara för mycket ingenjör, Ronny :banana: Nja, en riktig ingenjör kör SAAB. Som min chef, han har två stycken. Och en Opel GT. Quote
family guy Posted August 6, 2016 Author Posted August 6, 2016 Släpper Megasquirtgrubblerierna för en stund och kopplar av med lite mekaniska delprojekt. Fäste för varningstriangeln. Och en dragögla för det osannolika scenariot att man någon gång skulle behöva bogserhjälp. Och så är den ju bra att ha när man ska vinscha upp bilen på trailer. 1 Quote
family guy Posted September 5, 2016 Author Posted September 5, 2016 Liten sammanställning av helgens aktiviteter, sköt den ofrånkomliga tuningen framåt och tog tag i diverse kvarvarande mekaniska utmaningar i stället. En plåt som täcker upp mellan kylare och insidan på noskonen måste man ju ha. Först en ordentlig mall.. Som blir en aluplåt, elegant kantskodd med en präktig list från Biltema. Gick vidare med kåpa för fläkten. För att slutligen ge mig på den ultimata surdegen, huven. Det blev en rejäl urkapning för att ge plats åt plenumkammaren, men det ser ju riktigt fränt ut. Vet man inte bättre kan man tro att jag har kompressor. 3 Quote
family guy Posted September 7, 2016 Author Posted September 7, 2016 Ikväll har jag kört 8 km med sjuan, 4 för att kalibrera hastighetsmätaren och 4 till för att kalibrera hastighetsmätaren rätt. Plus en uppmjukning med fruns bil för att mäta upp 4 km. Den går ganska varmt, men det kan kanske bero på att den går för magert i vissa körfall? Kylfläkten går i alla fall igång, även om Polofläkten kanske inte direkt orsakar orkan i motorrummet. Nu behöver jag bara få till tuningen såpass att jag slipper skämmas vid besiktningen samt hitta en grusplan där jag kan prova om bromsarna tar jämnt. Quote
PeÅ Posted September 8, 2016 Posted September 8, 2016 bromsarna skall inte ta jämnt, de bästa är om dom endast uppnår bromsverkan vid tryck på mittre pedalen...... PeÅ, full av vetskap :doh: 1 Quote
family guy Posted September 8, 2016 Author Posted September 8, 2016 bromsarna skall inte ta jämnt, de bästa är om dom endast uppnår bromsverkan vid tryck på mittre pedalen...... PeÅ, full av vetskap :doh: Å fan... Då får jag bygga om. Quote
r Anders Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Såg jag en kompressor i plast? tänk vad dom hittar på nu för tiden :racesmile: Bra jobba Ronny :thumbsup: 1 Quote
kengren Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Grannen hade en folkrace-bil som hade 2 bromspedaler, de olika pedalerna påverkade fram respektive bakvagn. Användes för att "sladda" igenom kurvorna. Om det var godkänt eller inte vet jag inte, men så såg bilen ut när den kom i hans händer 1 Quote
PeÅ Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 hejsan hur går de i plastbranchen ? eller blev de styren i en plastpåse å några dygn på plattan....... :w00t2: Quote
family guy Posted October 6, 2016 Author Posted October 6, 2016 hejsan hur går de i plastbranchen ? eller blev de styren i en plastpåse å några dygn på plattan....... :w00t2: Jotack, det har gått bra. Monterade tillbaka förarstolen igår och provsatt, känns bergstadigt. Nu väntar jag bara på att Marlon ska komma hem så att vi kan få till en slutbesiktning. Han är bortrest till den 16:e. 1 Quote
vedde Posted November 16, 2016 Posted November 16, 2016 Besiktigad än?Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
family guy Posted November 16, 2016 Author Posted November 16, 2016 Besiktigad än?Skickat från min SM-G930F via TapatalkNej, det hann bli för kallt för bullerprov. Jag väntar tills våren och tar det som det kommer.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
PeÅ Posted November 17, 2016 Posted November 17, 2016 19 timmar sedan, family guy sade: Nej, det hann bli för kallt för bullerprov. Jag väntar tills våren och tar det som det kommer. Skickat från min iPhone med Tapatalk idag är de varmare, inte tveka, bullra på nu.... 3 Quote
family guy Posted April 4, 2017 Author Posted April 4, 2017 Stor dag idag, SFRO 2 och bullerprov avklarade utan större obehag! Fick en liten att göra-lista, men inga stora saker. Polskydd på batteriets pluspol, en slangklämma på slangen som går från insugsröret till MAP-sensorn, styrstopp samt skriva ett materialintyg. Borde vara gjort på några kvällar. Omdömet efter provkörning blev; "Det är i alla fall inte den värsta bil jag kört". Det får man väl se som en framgång för en förstagångsbyggare.. Vägningen visade lite obalans hjulen emellan, så in bra inställning av corner weight borde göra bilen trevligare, likaså en bättre inställning av bromskraftfördelningen. Det blir mycket lättare att göra när man fått skyltar och får vistas lagligt i trafiken. 2 Quote
postmanpat Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 GÖTT Ronny, ut och bränn gummi nu. Du är alltid välkommen till "schlätta" /bengt 1 Quote
Tabaco Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 Hur gör du praktisk för att få till en bra "bromskrafts-fördelning" ?? Quote
family guy Posted April 4, 2017 Author Posted April 4, 2017 Hur gör du praktisk för att få till en bra "bromskrafts-fördelning" ??Det vete fåglarna, det får jag se när jag har plåtar och kan börja köra med bilen.Det borde väl göras bromsprov vid registreringsbesiktningen också, där bör man få lite input.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
steel Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 Grattis, skön känsla när det närmar sig. " Inte den värsta bil jag kört " hmmm... Mvh Pär 1 Quote
Jörgen Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 (edited) Just nu, family guy sade: Det vete fåglarna, det får jag se när jag har plåtar och kan börja köra med bilen. Det borde väl göras bromsprov vid registreringsbesiktningen också, där bör man få lite input. Skickat från min iPhone med Tapatalk inget bromsprov ska göras på regbes, ska bara titta på sfro2 papprena och kolla lampors olika höjder och märkning, vilken däckdim du har ,hjulbas och spårvidd och en vägning osv,,allt som ska in i regbeviset. Som sagt ingen vanlig bes ska göras som en del stationer gärna vill . och Grattis förresten Edited April 4, 2017 by Jörgen Quote
family guy Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 Tack så mycket! Allt detta händer mig för första gången så jag är glad att få sånt här berättat. Quote
family guy Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 När frågan om registreringsbesiktning ändå är på tapeten, några bra tips om vilket besiktningsföretag man ska vända sig till? Quote
family guy Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 Ok, det är inte helt lätt att hänga med i svängarna. Marlon trodde att ansökan om enskilt godkännande görs i samband med besiktningen/kontrollen, men Opus bilprovning hävdar att ansökan om enskilt godkännande skall skickas in och godkännas av transportstyrelsen först.https://bilprovning.se/Besiktningar/Enskilt-godkaennande Hur är det egentligen? Quote
vedde Posted April 5, 2017 Posted April 5, 2017 Gävle - SBP klart bäst!Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote
family guy Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 Det var tydligen inte så svårt, bara att fylla i en ansökan hos TS. Namn, personnummer och ramnummer var allt man behövde uppge för att få iväg en ansökan. Nu har jag ett ärendenummer så det ska vara fritt fram att boka besiktning. Quote
Kjelland28 Posted April 6, 2017 Posted April 6, 2017 Angående bromskraft, som nån här skrivit förr ut på nån "inhägnad" grusväg och ställ in så att framhjulen låser först. fin lir får du nog ta efter besiktning. kan va bra att ha nån som står brevid bilen och ser vilka hjul som låser först ! minst ett år tills jag är i det läget skulle jag tro. 1 Quote
vedde Posted April 10, 2017 Posted April 10, 2017 När besiktigar du?Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
family guy Posted April 10, 2017 Author Posted April 10, 2017 Så snart jag gjort mig kvitt med Marlon, förhoppningsvis har vi rett ut allt innan påsk. Sen är det bara att jaga tider. Sugen på Gävle. 1 Quote
family guy Posted April 13, 2017 Author Posted April 13, 2017 Pratade precis med Marlon, han har papperen klara och ska lägga dem på lådan så nu ska jag boka tid för besiktning. SBP i Gävle är ju en favorit, men Marlon rekommenderade även Opus Librobäck i Uppsala. Vad tror ni om det? Quote
family guy Posted April 13, 2017 Author Posted April 13, 2017 Här vilar vi inte på hanen, jag ringde Librobäck och bokade för säkerhets skull. Det blev den 5/5 kl 0920, jag tog lite höjd för att Postnord kanske schabblar bort försändelsen från Marlon. Den borde egentligen skickas med ridande kurir. 2170:- fast pris låter ju som lite av ett fynd! 1 Quote
family guy Posted April 22, 2017 Author Posted April 22, 2017 Att stänkskärmsstagen skulle paja förr eller senare var väl väntat, men att det skulle bli redan nu var jag inte riktigt med på. Regbesiktning 5:e maj, så än finns tid. Quote
tpau Posted April 22, 2017 Posted April 22, 2017 Lite motigt, men nära målet nu, kämpa på! Av nyfikenhet; Har du hunnit förstå grundorsaken? styvhetsövergång? Svetsdefekt? Materialval? /T Quote
family guy Posted April 23, 2017 Author Posted April 23, 2017 Här tappas inte modet, det här är bara en liten bula på vägen. Grundorsaken är först och främst att de är byggda enligt boken med plattjärn sista biten. Materialet har helt enkelt utmattats av vibrationerna. Jag siktar på att lappa och stärka upp just nu, längre fram får det bli nya stag i bockade rör hela vägen. Quote
Christer J Posted April 23, 2017 Posted April 23, 2017 Jag har hydraulrör med plattjärn sista biten precis som dina. Tre stag till skärmen och. Hittills 1200 mil utan problem. Har svetsfogen hel genombränning? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.