Jump to content

Ronnys SlowCost


Recommended Posts

Att dela upp den i tre delar är förstås ett tips att fundera på, känns ju ganska överkomligt för en stackars plåtslagarnovis. Jag måste dock i så fall lägga till ett par längsgående plattstål så jag får något att nita i.

Jag avvaktar och ser, som tur är finns det mer att göra på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Ser att du har vikt in karossidan (borde stavas med sss!)vid nedre ramröret.

Har funderat mycket över hur att få luftströmning genom kylaren när intaget är stort men utsläppet är litet till obefintligt (nästan). Luften som kommer in genom kylaren måste också komma ut!

Min motor är på 2,9 l (V6) och kylaren är liten så kylproblemet är verkligen något att ta ad notam. Verkligheten kom också att visa det vid de första provkörningarna även om överhettningen hade andra orsaker.

För att öka luftgenomföringen gjorde jag extra utsläpp mellan noskonen och chassisidan - se bild.

Antas

Funderare - ibland.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det vare en aspekt att ta i beaktande. Min noskon är tämligen bred i nederkant så jag kommer att få ett naturligt utsläpp för luften där. Tyckte så sent som för en stund sen att det var missprydande, men nu blev det plötsligt funktionellt och det är ju den sanna skönheten. Tack för det påpekandet!

Plåten vid sidan av motorrummet har dock en öppning i bakkant för att ventilera motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

Som framgår av bilden i föregående inlägg har jag satt dit en utåtvinklad "deflektorplåt" för att i viss mån förhindra att skräp tar sej in via hålet för bärarmens bakre rör. Funderar på att göra en gummitätning där.

Utsläpp i bakkant av motorrummet har jag fixat med en utvinkling av karossplåten. Fick göra mindre utvinkling där avgasröret går annars kommer det att ta i karossplåten. Såg en snygg inbuktning för avgasröret som "Belo" (tror att det var han) hade gjort. Den var inknackad i plåten. Jag provade att göra en likadan inbuktning på en tidigare modell av karossida (återigen - borde stavas med sss!). Tillverkade en form av trä och knackade och hamrade med en mjuk gummiklubba, gick mycket bättre än jag hade förväntat. Nu blev det den kantiga modellen (se bilden) av utbuktning, den får duga tv.

Antas

Knack och böjare.

Edited by Antas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den första jag såg med sådana luftutsläpp är Arrowsmith.

Det är snyggt med "frånluftsuttag/galler". Personligen har jag haft funderingar att montera något liknande dessa

car builders solution

- de galler som jag skriver om finns i deras online katalog på sidan 231 - det är de som är längst upp på den sidan

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Jag tror helt korrekt att det var Arrowsmith som inspirerade till utsläppen i bakkant. Det jag missade när sidostyckena fabriserades var att jag redan hade gjort ett avgassystem som anpassats för att sitta ganska tätt mot sidan. :stupid: Lite massage av plåten löste problemet.

/Bengt

post-25-0-02541600-1328559503_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så här har jag tänkt mig utsläpp från motorrummet, en diskret springa på sådär 30-35 mm.

IMAG0470.jpg

Det är bara denna plåt jag viker runt på undersidan av ramen, resten får bli kant i kant med nederdelen av ramrören.

Varma fötter säger man förstås inte nej till, men en nackdel är ju att de luktar så illa. Får nog bli täckt för fossingarna i alla fall.

För övrigt tycker jag gott att vi kan komma överens om att karosssida hädanefter skall stavas med tre s, språket utvecklas hela tiden och finner ständigt nya vägar efter hand som förutsättningarna ändras.

En eskimå som har det stökigt hemma kan t.ex. mycket väl beskyllas för igloooordning.

Nån som kan tipsa om något rimligt prissatt verktyg som kan klippa 1mm aluplåt med snygga kanter?

Link to comment
Share on other sites

Skaffa två riktiga plåtsaxar.

http://www.p-lindberg.se/ImageBaseDK/9/0/2/9028746_zoom_1.jpg

En höger och en vänster. Klipper mitt i en stor plåt utan att "knöla" till den.

Det klarar man inte med de så kallade "plåtsaxar" som säljs lite varstans.

Varför luftutsläpp på sidan?

Ska du ha golv under motorn?

Jag har utsläpp på sidan enbart för att bilen har plant golv hela vägen. På min andra bil finns inget golv under motorn och den kyler jättebra utan utflyttade kaross-sidor. (Ha! En fantastiskt korrekt staving av karosssidor.) :prop:

Link to comment
Share on other sites

Golv under motorn? Njaa, det har du ju förstås rätt i.. Men å andra sidan är det ingen som ser att motorrummet är öppet nedåt och det ser ju ganska tufft ut.

Sen finns ju förstås den teoretiska möjligheten att en luftkudde bildas under bilen i sådär 300 km/h :)

Jag har sneglat på Biltemas plåtsax och tryckluft har jag ju, men vad tror ni om denna annars? Detta med plåtbearbetning är i princip ett oskrivet blad för mig och att botanisera på sidorna för plåtverktyg i Verktygsbodens katalog är ungefär som att läsa en golftidning för mig.

Plåtsax

Link to comment
Share on other sites

All plåt till "rörhögen" kapade jag med vinkelslip, el-sticksåg, hand-plåtsax och en bänkmonterad plåtsax MIn Länk

Mest har jag använt vinkelslip med tunna skivor. Använd ALLTID andningsskydd vid kapning av aluminium!!!! Dammet är skadligt för lungorna!

För böjning av kanter har jag använt en billig plåtbock MIn Länk .Den var i vekaste laget men för aluminium har den fungerat. Längre kantvikningar fixade ett plåtslageri "lätt som en plätt" både billigt (=fika) och snyggt.

Hela karossen tillverkade jag av reklamskyltar. Det blev billigt =LOCOST! Dessutom hade jag så många skyltar att jag kunde tillåta mej att experimentera, gjorde t.ex. två(!) modeller av karosser.

Var inte rädd eller tveka för plåtjobben. De är roliga, man ser äntligen hur målet för all nedlagd tid och kreativitet kommer att te sej.

Ta kontakt med reklamfirmor, tigg skyltar så att du har material att misslyckas/lyckas/öva/experimentera/skapa med.

Njut av byggandet!

Antas

På väg mot ver.3.0 av instrumentbräda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också såna däringa luftutsläpp av båttyp. Dom låter jättegott och luften får en fantastiskt fräsch doft efter att den passerat genom motorrummet. racesmile.gif

post-65-0-73481500-1328644595_thumb.jpg

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

glöm nu inte bort att vi ska till KITCAR SHOW i maj...........

där finns det alla typer av roliga tillbehör att klämma, titta, köpa !

PeÅ

Hallå! Jaaa, och ni som ska dit får gärna ta med er kameran och ta lite bilder

åt oss andra här på forumet. Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också såna däringa luftutsläpp av båttyp. Dom låter jättegott och luften får en fantastiskt fräsch doft efter att den passerat genom motorrummet. racesmile.gif

post-65-0-73481500-1328644595_thumb.jpg

Fördelarna lägger si på hör verkar det som, jag ska genast åka och provlyssna på ett par.

Jag gör nog i alla fall så att jag tillsvidare kör enligt ursprungsplanen, det här är ju något man lätt kan bygga om sen när friska pengar trillar in.

Sen kan det ju som PeÅ säger också vara klokt att botanisera på Stoneleigh först.

Link to comment
Share on other sites

På tal om något helt annat, igår fick jag besked från Transportstyrelsen att min ansökan om ursprungskontroll godkänts.

Jag körde helt enligt Jörgen Bocks mallar och ansökan trillade igenom på en vecka.

Ytterligare en liten milstolpe passerad.

Link to comment
Share on other sites

family guy: --- ursprungskontroll godkänts --- Så roligt att Transportstyrelsen godkänt det du redan visste. Suck! Så onödigt med ursprungskontrollen och speciellt på amatörbyggda bilar. Ärendet är behandlat av bland annat mig i ett par andra trådar men jag blev bara tvungen att skriva detta inlägg. Så där nu känns det bättre igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag har jag slutligen fått bevisat att jag trots allt inte är inkarnationen av Leif Mellberg, plåten och jag verkar komma från olika planeter.

Trots dessa dåliga förutsättningar har jag i alla fall nu fått till en scuttle som kan duga åtminstone de första säsongerna.

Allt borrande och nitande gjorde mig alldeles matt, och på slutet tror jag faktiskt att popnittången ledsnade. Bitar av "pinnen" stannade kvar i nitskallen, beror det på slitet verktyg eller på trött bilbyggare?

IMAG0489.jpg

Baksidan blev lite taggig, men ingenting som några meter "ormskinn" inte råder bot på.

IMAG0488.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där skäms inte för sig. Jag förstår att du blev trött på poppandet. Jag har också tredelad scuttleplåt, dock inte så mycket pop på den utan mer svets istället.

Edit: Tillägg: Snygg turbindrift du har i bilnosen. Där sparar du vikt genom att slippa en tung bensinmotor.

Vad blir det för sluttid på 1/4 milen tror du?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Snyggt!

Se upp för "tennisarmbåge" med så många nitar. Talade med en sjukgymnast som förtäljde att "tennisarmbåge" är en vanlig åkomma bland plåtslagare, snickare, målare och liknande yrkespersoner (OBS! Till alla feminister - jag skrev INTE "yrkesmän"). Enl honom börjar skadan numera uppträda bland de som jobbar vid datorer hela dagarna.

Ur mitt perspektiv ser "turbinen" framtill ut som ett utkast till snöslunga!

Antas

Ägare av många snöslungehjärnspöken.

Link to comment
Share on other sites

Huga, jag som sitter vid en dator hela dagarna och sen går hem och popnitar. Här ligger man uppenbart i riskzonen trots att man inte tagit i en tennisracket sedan gympan i skolan, det finns helt klart ingen rättvisa i världen.

Turbinen i fram är mycket riktigt tänkt att fungera som snöslunga, inspirationen har jag hämtat från järnvägens underbara värld:

Schnschlunga.jpg

Som en liten bieffekt kansek snömassorna kan bidra till att ta ner temperaturen i motorrummet något också. Kvartsmilen kan dock ta en liten stund, lite beroende på snödjupet.

Har för övrigt redan bestämt mig för att ta ut c-c måttet mellan nitarna något, och kanske rentav gå ner i dimension. Nu körde jag med 4mm nitar vilket kanske var att ta i.

Men vad tror ni om orsaken till att delar av "pinnen" blir kvar? Är det tången eller mig det är fel på? Problemet uppstod mot slutet, så jag hoppas på det senare.

Link to comment
Share on other sites

Kanske armen slaknade och du inte höll tången vinkelrätt mot niten? Annars är det väl niten det borde hänga på, pinnen är ju försvagad där den är tänkt att gå av. Rätt längd och håldiameter så det inte är olika tjocklek där du nitat?

Link to comment
Share on other sites

Kanske armen slaknade och du inte höll tången vinkelrätt mot niten? Annars är det väl niten det borde hänga på, pinnen är ju försvagad där den är tänkt att gå av. Rätt längd och håldiameter så det inte är olika tjocklek där du nitat?

För att få lättklämda nitar så skall kan köpa popnit med aluminiumsplint - om man köper popnit med stålsplint så får man jobba på ordentligt, de är "tungnitade" - biltema säljer billiga popnit med aluminiumsplint

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jo, nog slaknade armen mot slutet alltid. Jag grät som en liten flicka när jag drog i de sista nitarna med bägge händerna runt skänklarna.

Jag köpte mina nitar på Biltema, men tyvärr inte dem med aluminiumsplint. Ska nog i alla fall investera i en häftigare tång, antingen tryckluftsdriven eller en "Heavy duty" variant med långa skänklar. Och så ta ut lite mer avstånd mellan nitarna förstås..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då blev det slutligen dags för lite karosseripyssel igen, denna gång hade jag förberett mig med att köpa hem ordentligt med aluplåt samt nitar i den lite mer behändiga dimensionen 3,2 mm.

IMAG0675.jpg

IMAG0676.jpg

Blev hyfsat för att vara hemmagjort, dock fick jag inte riktigt till bockningen över radien längst bak. Detta hamnar på listan över sånt jag får finjustera senare, kanske med slipning och lödning. Eller så hittar jag bara en tillräckligt fet gummilist och täcker över med.

Tanken är att det så småningom ska bli ett kapell över skuffen så jag tar det med ro.

Ska försöka hålla ångan uppe ett tag till, men tyvärr har jag kniven mot strupen. Den 12:e april kommer ett nytt kök och innan dess ska det gamla rivas ut, det ska läggas golv och målas väggar och tak. Var är Martin Timell när man behöver honom?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ju bra med aluminiumet.

--- Var är Martin Timell --- Ring 118800 är det inte de som har svar på allt? Jag kan kanske hjälpa dig med svaret: Han är långt borta och håller sig undan ett köksbyte i Tullinge.

Link to comment
Share on other sites

dessa är det jag har. Rostfritt är det o inte kromat som jag skrev 355:- för 5 gälars och 269:- för 3 gälars

http://www.watski.se/f/Ventilationsgaller-Rostfri-3-GALLER-2924922

Här är en till variant i stort sätt lika men bättre pris :)

http://www.rorsman.se/Inredning/Ventilation/Ventiler/VENTIL_RF_330X110

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tjolahopp!

Nä, det har inte varit så värst mycket att skriva om på sista tiden, köket har varit en riktig resa. Nu är det dock i princip klart vilket ger mig fria händer att börja med hallen. Och sen kanske badrummet...

Jag har i alla fall precis städat bort det sista mdf-dammet från garaget så det vore väl fan om man inte skulle kunna sticka in lite bilpyssel emellan snart? Har tänkt att montera ihop så att bilen står på hjul igen nu när garaget inte är fullt av diskbänkar, vitvaror och diverse köksmöbler i platta paket.

Jag har i alla fall beställt skärmar från Alan på AGM Sporstcars så du ska få tillbaka skärmen jag fick låna. Kanske kan svänga förbi nån dag?

För resten av skattepengarna har jag också beställt en hastighetsmätare, det blev en från Speed Hut med givare "Ford style" som jag hoppas ska passa på typ 9 lådan.

Hur går det själv då?

Link to comment
Share on other sites

Tjolahopp!

Nä, det har inte varit så värst mycket att skriva om på sista tiden, köket har varit en riktig resa. Nu är det dock i princip klart vilket ger mig fria händer att börja med hallen. Och sen kanske badrummet...

Jag har i alla fall precis städat bort det sista mdf-dammet från garaget så det vore väl fan om man inte skulle kunna sticka in lite bilpyssel emellan snart? Har tänkt att montera ihop så att bilen står på hjul igen nu när garaget inte är fullt av diskbänkar, vitvaror och diverse köksmöbler i platta paket.

Jag har i alla fall beställt skärmar från Alan på AGM Sporstcars så du ska få tillbaka skärmen jag fick låna. Kanske kan svänga förbi nån dag?

För resten av skattepengarna har jag också beställt en hastighetsmätare, det blev en från Speed Hut med givare "Ford style" som jag hoppas ska passa på typ 9 lådan.

Hur går det själv då?

jo tack, blivit kickad på SAS, bilen till salu, och det regnar konstant, allt är väl bra.................hahahaha

allt är bara bra, bilen körs emellanåt och barbet bara växer.

Nu är det semester ! ska nog bara slöa i år, hoppas jag, slår en signal om nån vecka för att kolla om det passar med ett hem besök.

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Arbetet fortskrider med varierande intensitet, nu står bilen åtminstone på hjul igen.

IMAG1302.jpg

Köpte skärmar från AGM Sportscars i somras, bra pris och helt ok kvalitet.

Även inredningen har fått ett lyft med snyggstolar från Stig Of Bälinge (Begagnade Intatrim). Förarstolen sitter på seat runners från Car Builder Solutions så att frugan kan få provköra nån gång.

IMAG1307.jpg

I helgen var jag flitig och gjorde ett par skärmfästen.

IMAG1304.jpg

Fick också ett ryck och gjorde om scuttlen, det var lite för mycket nitar för min smak. Nu ser det lite mer städat ut.

IMAG1306.jpg

Bakskärmarna står på tur, sitter bara med en tving just nu.

IMAG1308.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den är snygg, bara så du vet! Jag gillar speciellt att den är luftdriven. Är det den vanliga 150hk fläkten eller tog du lilla varianten på 135hk Det är svårt att se på bilden vilken det är.

Link to comment
Share on other sites

Det har hänt en del ser jag, kul.

Om vädret tillåter glider jag gärna förbi och sparkar lite däck, kanske kan fresta med en motivationstur till rosenhill.

/john

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...