jake Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Har ett lite angenämt kylproblem. Hade tidigare kopplat kylsystemet som det var på swiften men med en slang istället för kupé värmeväxlare. Nu har jag kopplat om det enligt skolboken men med en klen bypass förbi termostaten (fanns även innan). Nu har jag problem att få upp tempen i motorn vid normalkörning! Idag var det 18 grader ute och jag hade strax över 70 grader i motorn! Får väl ta bort bypasen, men det är ju smidigt när motorn avluftar sig automatiskt när man startar motorn! Kanske får komplettera med kylargardin ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 gör bypassen mindre... Jag har ett 6mm aluminiumrör som jag klämt ihop till ID<<1mm på min C20XE och det funkar klockrent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Strunta i bypassen och borra ett motsvarande hål i termostaten. Du bör ha en liten bypass via expansionskärlet oavsett för att avlufta kretsen kontinuerligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 Bypasen är ca 5mm nu, ska ta bort den helt. men vad hände nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted September 15, 2017 Author Share Posted September 15, 2017 (edited) Har svetsat om kylaren så att det blev en bättre I-flow. Funkar kanon när man kör, MEN jag lät den stå på tomgång en stund och Tempen gick upp mot 90 grader började den läcka kylvätska, misstänker att jag skruvat åt en slöngklömma för klent! Edited September 15, 2017 by jake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted September 18, 2017 Author Share Posted September 18, 2017 Verkar som bilen ska få sig en mappning om 2 veckor! Lite att pyssla med för att få upp den i rototesten. Sedan upptäckte jag idag att packboxarna till kamaxlarna läcker! Bägge två!! Vart kan man köpa nya? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted October 2, 2017 Author Share Posted October 2, 2017 Mappning imorrn! Får se om det blir en fin kurva eller om det blir ett dyrt fyrverkeri! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 3, 2017 Share Posted October 3, 2017 Hur gick det då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 Kom till 7000 varv sedan började det knacka i motorn troligen laggerras... IGEN! Bara att plocka ur och plocka isär. Får återkomma med domen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Vad kan man plocka ur dom där motorerna med rimlig budget och driftsäkerhet? Vikt på motor och låda/pris vs hojmotor med backlåda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Ush vad tungt med ett nytt ras. Kämpa på! /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted October 4, 2017 Author Share Posted October 4, 2017 12 timmar sedan, Christer J sade: Vad kan man plocka ur dom där motorerna med rimlig budget och driftsäkerhet? Vikt på motor och låda/pris vs hojmotor med backlåda. Vet inte vad man kan ta ut, men det är nog en bra bit norr om 200 hk. Vi kollade inte effekten eftersom vi ställde bränsle, mm jag såg att 20hk flashade förbi. Med tanke på att den tackade för sig på halvgas så bör det ha varit varvet som den inte uppskattade. var inne på hojspåret och tror det går på ett ut viktmässigt, men installationen blir så mycket enklare med kombin jag har nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 Kämpa på!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted October 8, 2017 Author Share Posted October 8, 2017 Det var värre med ramlagren än vevlagren! Lite märkligt kan tyckas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted October 29, 2017 Author Share Posted October 29, 2017 Har hittat rootcause till slammret som uppträdde under mappningen. Det var en ventil som nypt och sedan fått en smäll av kolven. Vid smällen så hoppade knastren av och maldes ner till spån som hamnade i lagren! Att fixa: * ny ventil och knaster, och ev ny styrning. * gå igenom alla styrningar för att se om det är någon mer som riskerar att nypa * nya lager och packningar * byta ringar, de var kreativt slipade till 0.6 ? * rengöra, rengöra och rengöra igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted October 30, 2017 Author Share Posted October 30, 2017 Plockade ur resten av ventilerna, 12st krokiga... det blir drygt att fixa. Nu kan det väl inte va mer som är kass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted October 31, 2017 Author Share Posted October 31, 2017 (edited) dubbelpost! Edited October 31, 2017 by jake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted October 31, 2017 Share Posted October 31, 2017 Plockade ur resten av ventilerna, 12st krokiga... det blir drygt att fixa. Nu kan det väl inte va mer som är kass Hej vilka mått har du på kylaren?vart har du köpt den?Alltid tråkigt när det blir motorhaveri hoppas det löser sig.Skickat från min Z Pro via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted October 31, 2017 Author Share Posted October 31, 2017 5 timmar sedan, janke5 sade: Hej vilka mått har du på kylaren?vart har du köpt den? Alltid tråkigt när det blir motorhaveri hoppas det löser sig. Skickat från min Z Pro via Tapatalk Det är en 4-raders coolex polo kylare, köpt på eBay. Kylaren är inte så lätt att få in i en bokarm, har svetsat om den två gånger. och köp Max en 3 raders den räcker och blir över till 250 överladdade på bana. Kör du sugis räcker det med en 2raders och en stor fläkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted November 1, 2017 Share Posted November 1, 2017 Det är en 4-raders coolex polo kylare, köpt på eBay. Kylaren är inte så lätt att få in i en bokarm, har svetsat om den två gånger. och köp Max en 3 raders den räcker och blir över till 250 överladdade på bana. Kör du sugis räcker det med en 2raders och en stor fläktTack får gå in å titta på polo måttKör b230fk m 18t 531topp å lite annat.Skickat från min Z Pro via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted November 1, 2017 Author Share Posted November 1, 2017 Usch nästa kalldusch, ventilerna har tagit i varandra därav är de krökta. Kammarna är nog vassare än vad som är praktiskt möjligt. Styrningarna behöver bytas oss en hel jävla hög ventiler. Det kan gå att återanvända kammarna om man kör med mindre overlap... men det känns ju inte robust! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 2, 2017 Share Posted November 2, 2017 Har det varit så på gränsen med kammen att ventilerna tagit i varandra utan att det blivit något egentligt fel (överkuggad rem t.ex.)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted November 3, 2017 Author Share Posted November 3, 2017 On 2017-11-02 at 13:15, Rikard Larsson sade: Har det varit så på gränsen med kammen att ventilerna tagit i varandra utan att det blivit något egentligt fel (överkuggad rem t.ex.)? Har mätt upp nu och kollat fler ventiler och nä det är två ventiler som krockat och det är den som tappat knastret. Känns inte så förvånande! Har även mätt upp var krökningen sitter och det är vid 10-12mm öppning! Remmen måste ha hoppat en jävla massa kuggar för en dyl sallad ( och det har den inte gjort ) dessutom är bara 10 ventiler krokiga (borde vara alla) OCH det finns inga märken i kolvarna!!! Jag drar slutsatsen att detta hänt innan jag startade motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted April 6, 2018 Author Share Posted April 6, 2018 Efter sjukt mycket strul har jag en hel och fin topp! Jag upptäckte tidigare att det varit kollition mellan kol och topp. Har högkompskolvar med en riktig knytnäve som sticker upp, det är framkanten på denna som kolliderat. Dvs inte ovanpå utan på ”sidan” av kolvenHar filat både kolv och topp och har nu 0.8-1mm spel... räcker det? Kolven kan ju aldrig svälla sig större än borret och även toppen blir ju större när det blir varmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 1mm är nog minimum, det man inte tänker på är att vid höga varvtal så sträcker/flexar sig stakar lite och har man för tight så krockar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted April 14, 2018 Author Share Posted April 14, 2018 Exakt 1mm axielt är min, särsikt när man som jag tänkte varva över 10000.... nu är der radiellt spel så den får leva med sina 0.8mm ✌️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted April 18, 2018 Author Share Posted April 18, 2018 Har haft ett något mystiskt startproblem sedan jag fick ihop motorn. Den har vägrat att synka när stiften sitter i (utan stift går det bra)! Men när jag kopplar på ett extra startbatteri så hoppar den igång snällt. Cammarna sitter numer helt rätt, de gamla dreven var slipade och jag tror att det blödde ut en hel del komp pga detta. Misstänker att batteriet inte orkar få tillräcklig snurr på motorn och att elsystemet svajjar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 Startproblemet låter som det jag hade när jag först skulle starta min Blackbird BEC med Megasquirt. Jag hade ett triggerhjul på veven med 12-1 tand och ett 1-tandshjul på kammen. Som jag förstod det mäter MS tiden mellan varje tand och när det fattas en tand blir tiden längre och första tanden efter den långa pausen är referens-tand. Svagt batteri, hög komp och lätt svänghjul gör att varvtalet varierar så mycket när man kör med startmotorn att MS inte vet vilken lång paus som är den rätta. Jag tog bort en till tand på vevens triggerhjul så det blev ett 12-2 och sen fungerade det. Ett annat sätt hade varit att använda ett triggerhjul utan saknade tänder tillsammans med mitt 1-tands kam-hjul. Numera har jag ett lithium batteri som ger sån fart på motorn att det troligen skulle fungerat med det ursprungliga 12-1 hjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 Gick upp från ett shorai 14Ah 210 CCA till 36Ah och 540 CCA. Blev en jävla skillnad i snurr på motorn! Tyvärr så var det ohemult tungt, hade nog klarat mig med storleken under men de var slut så jag får leva med 300g staffvikt!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Har du vägt Kölnaxeln? Vill du köpa Swiftprylar så har en kompis några motorer och 1-2bilar i Varberg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 On 2018-05-02 at 23:24, loop sade: Har du vägt Kölnaxeln? Vill du köpa Swiftprylar så har en kompis några motorer och 1-2bilar i Varberg. Halloj. Köln axeln väger 80kg med hjulen jag har nu = axeln väger ~65 kg med bromsar. Har två motorer så jag av står över. Men tack för erbjudandet 👍🏽 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 (edited) Har varit och mappat bilen idag. Är vääääldigt nöjd över att det inte blev fyrverkeri😁😎. Sedan blev det inte riktigt som jag tänkt mig 🤔. Den blev riktigt snäll med Max moment från ~4500-7500 varv 😳. Hade räknat med att den skulle vara tokvass. Vikt effekt kvot på 2.5 kg/hk (tävlingsvikt/vevaxel hk) är ju ... err ja inte ... ja rätt bra tror jag😏! Edited May 6, 2018 by jake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted May 13, 2018 Author Share Posted May 13, 2018 1.22 blev dagens bästa uppmätta tid på gälleråsen (klockade bara 1 pass innan batteriet tog slut). Känns riktigt bra, bilen höll ihop, det gick kontrollerar och fint. Största hindret mot en bättre tid var nog felet bakom ratten. Det enda som pajade var stolen som fått smaka lite väl mycket på Chapmans ande 😳. Men då får jag förstärka den och så kan jag göra resten av bilen klenare eftersom den höll 🙃. Det som bör kollas: olje avluftningen på växellådan geggar lite och det blir svårt att få i 3an när man kör hårt. Kränghämmare fram oljekylen är för effektiv 😳 Koppla om relät till kylfläkten så den stannar när jag krankar. Laga förarstolen avgassystemet sprider lite väl mycket av suzukins skönsång över nejden! mäta insugstempen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted May 23, 2018 Author Share Posted May 23, 2018 Det har snorat såååå in i Norden kring lådan så jag blev tvungen att lyfta motorn (igen!). Konstaterade att lådan år ihoplimmad med silikon. Och att utgående axel är tät, däremot så läcker det mellan låda och struten kring utgående axel. Så plocka dän och försöka limma ihop det... oljan i lådan var grå! Och det verkade som det kom ut mycket olja, men det är ju omöjligt att avgöra när det rinne ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted May 30, 2018 Author Share Posted May 30, 2018 Har tätat, enligt konstens alla regler satt i motorn och när allt var ihop så vägrade den givetvis att starta! In med datorn och det visade sig att vevaxelsignalen slog mellan 0 och 250 varv och motorn går "trögt". Ut med stiften (har ju brutalkomp) för att få mer snurr och vips var signalen hur stark och bra som helst. I med stiften och nu snurrar motorn jätte lätt och startar givetvis? Fattar ingenting! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted June 2, 2018 Share Posted June 2, 2018 Skulle det inte kunna vara dålig elektrisk kontakt någonstans på väg till eller från startmotorn ? Ett oxidskikt som efter flera körningar med startmotorn bränts igenom ? Eftersom motorn varit ur ligger det nära till hands att misstänka jordförbindningen. Passar på att dra en historia om vad dålig jordning kan leda till. En bekannt som förr i tiden var aktiv i rallycross berättade om hur man bytt gaswire efter att ha fått gashäng. Med den nya wiren hände det igen ! Det visade sig att startmotorströmmen jordade (jag minns inte om det var helt eller delvis) via gaswiren och lämnade små svetsloppor i wiren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted June 6, 2018 Author Share Posted June 6, 2018 On 2018-06-02 at 22:37, HovstaSX360 sade: Skulle det inte kunna vara dålig elektrisk kontakt någonstans på väg till eller från startmotorn ? Ett oxidskikt som efter flera körningar med startmotorn bränts igenom ? Eftersom motorn varit ur ligger det nära till hands att misstänka jordförbindningen. Passar på att dra en historia om vad dålig jordning kan leda till. En bekannt som förr i tiden var aktiv i rallycross berättade om hur man bytt gaswire efter att ha fått gashäng. Med den nya wiren hände det igen ! Det visade sig att startmotorströmmen jordade (jag minns inte om det var helt eller delvis) via gaswiren och lämnade små svetsloppor i wiren. Tack för tipset. Det är ju en ganska enkel sak att flåtta in dem. 👍🏽 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted July 13, 2018 Author Share Posted July 13, 2018 (edited) Fettade in batteripolerna och det blev faktiskt bättre... inte helt bra, men bättre. Har köpt en Kränghämmare från England, tog över en månad att få den. En salig röra av tum och mm. Och den passade ... nästan! Fick anpassa under stötdämparbulten och vända uppochner på fästena. När jag får tillgång till svarven så blir det att modifiera de obskyra bultarna till övre bärarmen till 11 mm skaft och M10 gänga. Just nu är det lite glappt! 😏 Edited July 13, 2018 by jake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted August 12, 2018 Author Share Posted August 12, 2018 Får sammanfatta dagens övning på kinnikulle med 1 lyckande och 3 besvikelser. + bilen går mycket bättre med krängaren och överlag purrar den bra. - lådan krånglar, har sprungit läck igen (samma ställe)! Och det är ett elände att växla när man kommer upp i varv!😤 - batteriet stekte sig själv! 🙄 - Bilen är väldigt studsig över ojämnheter. Min misstanke är att det är för lite kompressiondämp och för mycket returdämp! Främst bak där den verkar ha gått på genomslagsgummit en del 🤔. Får bli en vinteranalys! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted December 23, 2018 Author Share Posted December 23, 2018 Istället för att jobba med problemen från kinnikulle så håller Chapman på med en lättningsövning... ska bli spännande att se vad vågen stannar på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted December 24, 2018 Share Posted December 24, 2018 Intressant! Skriv gärna vad den totala skillnaden blev redan mellan kölnbakaxeln mot timken med gjutjärnsdiffhuset och sedan med det nya aludiffhuset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted February 10, 2019 Author Share Posted February 10, 2019 Ska försöka att redovisa en viktnedbryrning när jag är klar. 😊 Har fått låna en bakaxelrikt, just nu har axeln 0.7 grader toe ut på bägge hjulen. Har dock inte riktigt bestämt vad jag skall ha för värden på den färdiga axeln. några rekommendationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted February 12, 2019 Author Share Posted February 12, 2019 Då kan man titulera sig mästerskränkare också😇 Valde ganska konservativa värden på magkänsla. 0.2 grader toe in och 0.5 grader camber ... ska bli spännande att se hur den beter sig 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted February 16, 2019 Author Share Posted February 16, 2019 (edited) Fick lite färg på bryggan idag. Kanske borde ha skippat grundfärg det är ju några gram iallafall! Snackade även med mannen bakom den mesta vinnaren i roadsport och jag borde ha gett axeln något mer camber och toe... Han påpekade dock ödmjukt att jag aldrig kommer att köra bilen tillräckligt fort så det kommer att göra nån skillnad 🤣🤘 Edited February 16, 2019 by jake 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted February 28, 2019 Author Share Posted February 28, 2019 (edited) Edit: hade fel ingångsvikt på kölnaxeln av någon anledning? Nu är det rätt! Då ska ni få en efterlängtad viktnedbrytning 😇 Kölnaxeln vägde 80kg komplett! Nedbrutet: hjul 11kg st bromsok: 1.63kg st bromsskiva: 2.26kg st olja ~1.1l = ~ 0.9kg vikt endast kölnaxel med fästen 37kg Org differential 3.5kg quaife diff 5.5kg Engelsk axel org (utan diff, med gjutjärnsstrut, utan bromsar, utan fästen) 34kg Engelsk axel med alustrut, quaife diff, org utväxling, fästen : 32,5kg Summa kardemumma jag har sparat 5kg på den här övningen och fått en diff på köpet. Ytterligare besparingar man kan göra om man vill gå all in 😁 Ta bort onödigt matreal i medbringaren: ~200g Hålborra drivaxlarna ~1kg/st Återkommer när axeln är i bilen så får vi se om racevikten hamnar under 400 kg 😀 Edited March 24, 2019 by jake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Tack för vikterna! Rätt stor besparing, särskilt som det är ofjädrad vikt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 12 timmar sedan, jake sade: Då ska ni få en efterlängtad viktnedbrytning 😇 Kölnaxeln vägde 80kg komplett! Nedbrutet: hjul 11kg st bromsok: 1.63kg st bromsskiva: 2.26kg st olja ~1.1l = ~ 0.9kg vikt endast kölnaxel med fästen 49,5 kg Org differential 3.5kg quaife diff 5.5kg Engelsk axel org (utan diff, med gjutjärnsstrut, utan bromsar, utan fästen) 34kg Engelsk axel med alustrut, quaife diff, org utväxling, fästen : 32,5kg Summa kardemumma jag har sparat 17kg på den här övningen och fått en diff på köpet. Ytterligare besparingar man kan göra om man vill gå all in 😁 Ta bort onödigt matreal i medbringaren: ~200g Hålborra drivaxlarna ~1kg/st Återkommer när axeln är i bilen så får vi se om racevikten hamnar under 400 kg 😀 400 kg! Spinkig 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Det är bara att gratulera att du har fått bort så många kilogram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted March 1, 2019 Author Share Posted March 1, 2019 12 timmar sedan, bexander sade: Tack för vikterna! Rätt stor besparing, särskilt som det är ofjädrad vikt! Nästan så jag bör fundera på om det är bättre att köra med org diffen... några kg börjar ju slå hela % på vikten 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Låt diffen sitta, sök kilo på något annat ställe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.