Kjelland28 Posted July 31 Posted July 31 gör det klassiska startgas testet när den står på tomgång. spruta lite startgas runt insuget och se om motorn varvar upp. En bekant slog alltid i en liter röd sprit i tanken varje tankning på bilar som gick illa det löser visst avlagringar från bensin efter ett par såna så gick många av dom bättre 1 Quote
therealpinto Posted August 1 Posted August 1 Min enkla erfarenhet av förgasarbilar och enklare insprutning är att när motorn "vaknar" på högre varv är det sällan relaterat till tändningsfel (om det inte handlar om att fördelaren vridit sig så tändläget är helt fel). Jag skulle alltså ändå börja med att försöka se över bränsle/förgasare. Som Torbjörn säger, kolla flottörnivå och nålventiler, kolla att det är tätt mellan förgasare och insug. Det kan vara värt att kolla ventilspel också, det kan bli liknande symtom om en ventil ligger på lite (dvs spelet är för litet). Likaså är det bra att kolla att kam och fördelardrev står rätt (kamremmen kan hoppa någon kugg om remspänningen är på gränsen). Kompressionsprov är också bra för att undanröja mekaniska fel. Quote
BeLo Posted August 1 Author Posted August 1 Tack för alla goda råd! Jag har haft hjälp av @JaBa med felsökning idag och vi konstaterar att ettan och tvåans cylinder inte verkar tända som de ska. I alla fall inte hela tiden. Det märks när man rycker av tändhatten på både ettan och tvåan, men inte så markant som man förväntar sig. Vi trodde att vi var en lösning på spåren då avstånden mellan vingarna och "magneterna" i fördelaren var ganska litet vid ena vingen. Efter justering fungerade bilen bra under en kort provtur. Satte ihop allt för att ta en längre tur och symptomen var tillbaka igen. Försöker nu kolla förgasaren till ettan och tvåan (igen)... Sannolikt drar jag med mig liket ner till Kinnekulle imorgon. Om någon av er som ska dit råkar ha en tändmodul resp. fördelare till en Sierra liggande så skulle jag gärna testa att byta, bara för att försöka hitta felet. Om prylarna är till salu så är det naturligtvis praktiskt, men primärt nu är att ringa in felet. Se bilder på fördelare och tändmodul. Quote
tpau Posted August 1 Posted August 1 Jag tar med en fördelare som jag tror är samma. Har tyvärr ingen tändmodul, finns den att köpa på biltema? 1 Quote
Christer J Posted August 1 Posted August 1 Tändmodulem funkar eller inte alls i 99% av fallen. Bytte du fördelararmen? Du kan ha överslag ner i axeln, eller avbrott från mitten till yttre kontakten pga bränt motstånd. Tändmissar i form av överslag eller utebliven gnista känns som hugg när man kör, betydligt mer distinkt än bränsleblandningsfel. Får den för lite brukar förgasarna nysa tydligt. Går motorn runt med jämn takt på startmotorn om du tar bort tändspolekabeln? Kompfel pga ventilspel eller annat gör att motorn haltar i varvet. Drar du bort töndkabel flr tändkabel så ska motorn gå mer lika många varv på alla cylindrar. Där.der.skiljer minst har du problemet, vilket du redan lokaliserat. Återstår tjuvluft, flottörnivå, skräp i främre förgasaren. Synkade okej? Det måste gnista ca 1 cm i luft för 1 mm gnistgap i motorn. Strunta i färg eller hur kraftig gnistan ser ut. Det beror på luftfuktighet, partiklar och annat. Och när du drar tändkablar så lossa alltid i änden närmast tändspolen så kittlas det mindre i fingrarna 3 Quote
BeLo Posted August 18 Author Posted August 18 HURRA! Problemet är löst! Efter mer än ett års fruktlöst felsökande med diffusa och svårtolkade symptom har jag nu krupit till korset och inhandlat en ny fördelare m.m. Det blev 123/Tune+ fördelare, 123/Big-Fat-Spark Tändförstärkare och en 123/Big-Fat-Coil från 123ignition. Tack för tipset @Kjelland28! Bilen går bättre än någonsin trots att jag bara kill-gissat en tändningskurva. Efter en kort tur runt Karlstad lastade jag och frun bilen och tog en 80-mils runda till Linköping, Norrköping, Lidköping, Gillstad, massor av härliga småvägar runt Kinnekulle och därefter hem igen. Funkade kanon! Tändkurvan lägger man in via telefonen och blåtandsuppkoppling. Smidigt! Förslag på förbättringar och kommentarer mottages tacksamt! Mitt enda återstående problem är att motorn gärna "nyser" om man ökar gaspådraget försiktigt mellan 2000-3000 rpm. En dutt med ax-pumpen och rejält gaspådrag fungerar utan nysning. Jag har inte kopplat in vakuumslangen till fördelaren, men har sett att man kan mappa fördelaren att anpassa tändningen vid undertryck. I default-kurvan ser det ut som att tändningen ökar 10 grader vid undertryck? Borde inte tändningen minskas om motorn "nyser"?!? Det måste väl orsakas av att cylindern tänder innan insugsventilen stängt helt? Återigen tacksam för tips! Slutligen vill jag passa på att tacka för goda råd och uppmuntrande tillrop inför och under träffen på Kinnekulle, trots att det inte blev ett enda varv kört. Extra tack till @tpau som tog med fördelare att testa med och till Johan Westerberg som lånade ut nya nålventiler att testa med. TACK! /Bengt Quote
Kjelland28 Posted August 18 Posted August 18 (edited) Vad gött att det är löst. Hur många progressionshål har dina förgasare på Volvo B20 så funkar det bäst med 4 hål har jag för mig att jag läst, om det är tre så brukar dom ha lite ryck för sig. Ska gå att borra ett extra själv om man är försiktig. saxat från Misabs sida WEBER 45 DCOE 152G Weber 45 DCOE 152 G komplett med trattar. Den har 4 progressionshål och är mest lämplig för körning på allmän väg. Weber 45 DCOE 152 G största fördel är en mycket smidigare övergång från tomgång till de högre registrerna jämfört med 45 DCOE 152. Kullagrad spjällaxel. Tillverkad av Weberfabriken i Spanien. Edited August 18 by Kjelland28 1 Quote
tpau Posted August 18 Posted August 18 Oh vad härligt att det fungerar igen, grattis! Det finns något som heter snålsmällar, när den blir för mager för att tända riktigt och nyser, säger inte att det är det symptomet du har en låter som det. När du kör dellast/vakum kan du med fördel ställa på tändningen en del, om hela 10 grader är lämpligt vet jag inte. Gällande tändkurva så är gammal sanning att trimmad pinto ska ha fullt avancerad fördelare vid 3500 och då ska det vara 35 grader. Sen hävdar gurusarna på Turbosport att en väl ihopskruvad pinto på modern soppa har mbt vid 28 grader. Själv har jag 30 som max. /T 1 Quote
BeLo Posted August 18 Author Posted August 18 Ja, det verkar rimligt att den nyser pga av för mager blandning, eftersom det fungerar om jag ger en liten gasdutt för att aktivera accpumpen och sedan gasar mer rejält. Jag har alltid haft en känsla av att den motar lite runt 3000 rpm, innan den vaknar till ordentligt. Kanske har ett samband? Frågan är då - Vilka munstycken är det jag ska byta och hur stora borde de vara? Nuvarande uppsättning är som följer: Halsring: 36 E-rör: F2 Huvud: 135 Luft: 175 Lågfart: 50F8 Acc:45 Bleed: 70 F-nivå: 8,0 Jag har bara kopierat litan jag fick efter bänkkörning då man gjorde en del justeringar. Vet själv inte vad hälften betyder... Quote
Christer J Posted August 19 Posted August 19 Jag har brotschar till munstycken. Sparade massor av tid och pengar op det. Du ska ha större lågfartsmynstycken. Mer etanol i bensinen = mer bränsle 1 Quote
Kjelland28 Posted August 19 Posted August 19 std bestyckning för Volvo B20 din torde vara rätt nära. enligt detta ligger du lågt på huvud och lågfart munstyckena och du ligger högt på luft. Tuning video 1 Quote
BeLo Posted August 19 Author Posted August 19 Mycket intressant video @Kjelland28! Här finns det mycket att lära! Jag börjar med att testa lite större lågfartsmunstycken, eftersom det är i det området som jag har problem. När jag körde på rullande landsväg ökades dessa från 50F6 till 50F8, men det verkar inte räcka. Jag beställer en uppsättning 55F9 och testar så får vi se! Fortsättning följer! Var hittar man brotschar till munstycken @Christer J? Om det är till någon hjälp för er som eventuellt kan tipsa om lämplig bestyckning så har min Pinto: Kamaxel RL30K (304/292 grader med 12,82/12,32 lyft tror jag) Marginellt borrad med Mahle 92 mm kolvar och stora ventiler, men inte särskilt högt komp. Funkar bra även på 95 oktan även om det undviks i möjligaste mån. Gav 170 hk vid 7300 rpm på rullande landsväg. (Jag vågade inte varva mer med min orginalvev, även om effektkurvan fortsatte luta uppåt:-) Quote
Christer J Posted August 20 Posted August 20 Det finns en del varianter. Ettansmopeder har också https://shop.otdtools.se/product/munstycksbrotschar-06-2-mm 1 Quote
BeLo Posted August 21 Author Posted August 21 Med nya lågfartsmunstycken, 55F9, så försvann "nysningarna" och bilen drar snällt från tomgång och upp genom hela registret. Fantastiskt! Fortfarande ett minimalt "motstånd" strax innan 3000 varv, men verkligen inget att hänga upp sig på. Bilen går bättre än den gjort på alla år. Tidigare var den lite kinkig på låga varv, även innan fördelaren började bråka, men nu kan jag cruisa på 1500 varv utan problem. Annars är väl tanken att aldrig släppa den under 3000... 😉 Vilket forum vi har!! Tack för all hjälp! 4 Quote
Kjelland28 Posted August 22 Posted August 22 Har du kollat hur många progressionshål du har ? de påverkar övergången mellan lågfart till mellanregister. det går att borra ett extra om du bara har tre 1 Quote
Christer J Posted August 22 Posted August 22 Grattis till uteblivna nysningar. Nu tar utforskningen av några tiotal olila emulsionsrör vid 😄😄 2 Quote
super7 Posted August 23 Posted August 23 13 timmar sedan, Christer J sade: Grattis till uteblivna nysningar. Nu tar utforskningen av några tiotal olila emulsionsrör vid 😄😄 Det är ju därför man kör med insprutning😊 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.