Jump to content

Locost på div Ford-prylar


BeLo

Recommended Posts

I torsdags var det HJULAFTON! :D

Plötsligt blev det MYCKET mer bil av rörhögen.

Fortfarande lite sladdrig i aktern pga saknat panhardstag, men den är på G!

Bygger efter ritningar från leto (kommer att publiceras så snart de blir kompletta).

Baserat på Ford Pinto 2.0(Sierra), Taunus spindlar och bakaxel, Escort kylare och pedalställ.

Bifogar bild om det fungerar, annars finns det fler bilder från våra övningar i Karlstad under http://groups.msn.com/Super7Karlstad.

Hälsningar,

Bengt

PS Vi mekar alltid torsdagar, så titta in! DS

post-6-1082498079.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut! Har du gjort bärarmsfästena lite längre för att få en starkare infästning (längre svets), eller ligger det någon annan tanke bakom?

Vad är det som är speciellt med ritningen? Storlekar?

Link to comment
Share on other sites

Bärarmsfästena har dubbla hål 30 mm föskjutna i höjdled. Så även undre stötdämparfästet. Därigenom kan jag enkelt välja markfrigång 11 eller 14 cm allt efter behov. Samma arrangemang bak naturligtvis.

Planen är att åka med 11 cm, men en del av mina bekanta hävdar att jag inte ens kommer att ta mig av gårdsplanen... :blink:

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Oops, glömde frågan om ritningarna...

Hela ramen har modellerats i ProE och ur modellen genereras sedan detaljritningar på varje detalj med måttsättning på tiondelen. Speciellt stor nytta har man av detaljritningarna på rör som lutar i två dimensioner. Tänker man bara rätt när man kapar så passar allt som handsken.

Vi har gjort en del ändringar på de sneda rören som bärarmarna sitter fästade på för att lättare kunna bygga med olika spindlar och hjuldiametrar. I bokramen ligger dessa rör inte i samma vinkel vilket gör att det finns en och endast en höjd som A-armsfästena kan monteras utan att dessa blir sneda. (Höjdmåttet är dessutom fel i boken...) Vi har istället lagt dessa rör i ett gemensamt plan vilket gör att man kan välja höjd helt fritt utan andra ändringar än A-armarnas längder, vilket iofs leder till att man måste hålla koll på framvagnsgeomtrin. Mycket av dessa listigheter och allt CAD-ritande står leto för, så det är han som ska ha all "credit".

Så snart vi verifierat att ritningarna fungerar genom att bygga den första ramen kommer dessa att göras publikt tillgängliga. Om leto även kommer att släppa själva 3D-modellen vet jag inte, det kräver sin man att köra modellen i vilket fall.

Min ram är breddad 5 cm pga kombinationen bakaxel, fälgar och skärmar. Dvs jag monterade fälgarna på bakaxeln, riggade bakskärmarna så att de hamnade snyggt i förhållande till däckskanten och mätte sedan avståndet mellan skärmarna. Detta tomrum som ramen ska fylla visade sig vara 5 cm bredare än bokmåtten.

Vi har just påbörjat ram nummer två baserat på samma modell, men denna blir längre, bredare och också högre i ramen. Eftersom det ligger en 3D-modell i botten är det bara att önska sig måtten man vill ha! (Kan jag säga som inte ens kan köra ProE...)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

1: om du ska höja / sänka A-armarna, behöver du också följa med med styrväxeln annars kommer du få ordentlig Bumpsteer.

2: Vad menar du med att höjdmåttet på A-armarna är fel iboken?,har precis tänkt och svetsa dit mina fästen men nu blir jag orolig på vad du har hittat för fel... har redan korrigerat övre A-armsoffset för att få rätt Caster,med Bokens mått så blir castern ca: 2 grader och inte 5.3 grader som föreskrivet.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hej!

När jag skulle Välja höjd på min bil så lade jag mig på backen för att mäta markfrigången på min vanliga bil(ford mondeo), och från marken till längsgående rambalkar är det ca. 14 cm och då är fortfarande plasten(hasplåten?) under motorn ännu lägre.

Så jag valde att sätta min till 11 cm fram och 12,5 bak.

Man får väl kanske tänka sig för när man skall över farthinder mm....om det går.. ;)

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Efter som jag är lite skyldig till att saker ser ut som dom gör kan jag kanske svar i Belos ställe.

1. Stryväxeln komme också att kunna flyttas.

2. Frågan har varit uppe några ggr tidigare. Senast råkade det bli i "Racing, Hvilke biler kan delta" startad av Rune Næss 2003-11-08, 14:18 (Hur länkar jag till ett annat inlägg?) och det var du som frågade då också ;) .

Som sagt, felet är rättat på alla McSorley-ritningar utom "Book Chassis".

Leto

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Idag genomfördes första besiktningen!

Besiktningsman Lennart Rydén anlände som det anstår en SFRO-representant (se bild).

Inga anmärkningar i protokollet, men några synpunkter:

- Säkerhetsbälten ej monterade (Jag hade inte ens satt dit några fästen än)

- Låsmuttrar "överallt"

- Bakaxelinfästning ej klart (Watt-länkage saknas ännu)

Bara att bygga vidare alltså!

Bengt

post-6-1087163203.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Istället för intensifierat byggande under semestern så har det snarare varit det omvända. :(

Sakta men säkert går det trots allt framåt. Senaste framstegen är kylare monterad samt Watt-länkage.

Får jag bara till ett oljetråg och lite el-system så ska första provkörningen inte vara långt borta.

Bifogar några bilder. (Fler finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad)

Hälsningar,

Bengt

post-6-1093694105.jpg

Link to comment
Share on other sites

Panhardstaget blev istället en variant av Watt-länkage. För att spara utrymme bakåt och ge plats för en lågbyggd tank placerades Watt-länkaget framför axeln och gjordes asymetriskt.

Bakom föraren fanns outnyttjad plats medan utrymmet bakom passageraren är tänkt att härbergera ett batteri.

/Bengt

post-6-1093694438.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kompromisser som vanligt...

Eftersom jag placerat länkaget framför axeln blir de horisontella armarna olika långa vilket gör att även de vertikala måste vara olika långa. Den vertikala armen lutar 17 grader för att minska den relativa längdskillnaden.

Om jag tänkt rätt måste övre vertikala delen (från vridventrum) förhålla sig till undre horisontella delen på samma sätt som undre vertikala förhåller sig till övre horisontella. Dvs ÖV/UH=UV/ÖH

Exakt var krängningscentrum hamnar för Watt-länkage resp. Panhardstag har jag inte fått klart för mig. Olika bud verkar finnas. Något som bringa klarhet i detta?

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker, men det jag tror är att wattlänkens krängningscentrum hamnar i proppellerns centrumfäste.

du skulle ju kunna vända länken 'uppochner' så får du samma förhållanden men festet i axeln hamnar lägre.

Link to comment
Share on other sites

Det hade troligen varit listigare att vända det "uppochner" som du föreslår, men eftersom jag har tänkt placera batteriet bakom passageraren blev det som det blev. När jag bygger nästa blir det säkert annorlunda. ;)

Att ha krängningscentrum högt bak behöver inte vara någon nackdel iofs. Det skulle innebära att den mesta krängningen sker fram där den kan justeras med krängningshämmare. Eller också passar det utmärkt att krängningen sker fram och centrifugalkrafterna överförs till asfalten bak vilket medför en överstyrd bil. Betydligt roligare än understyrt (inom rimliga gränser). Jag hoppas kunna provköra chassit innan snön lägger sig och det är först då sanningen uppenbaras.

Hälsningar,

Bengt

PS Oljetråget sektionerat i helgen, nu fattas bara lite el innan första åkturen! Visst ja, en tank vore kanske bra... DS

Link to comment
Share on other sites

Med högt krängningscentrum bak får man liten eller obefintlig lastförskjutning i sidled bak vilket gör att bakhjulens grepp blir väldigt av/på. min bil exempelvis släpper väldigt tvärt, vilket inte är riktigt vad jag önskar mig.

Krängningshemmaren använder du för att balansera bilen, inte för att minska krängning. (såvida du inte kör med citroens gashydrauliska fjädring då krängningshämmaren behövs för att hindra krängning, eftersom fjäderkraften på samma axel är lika på båda sidor oavsett krängning.)

Dessutom, om du har krängnin på ena axeln men inte på den andra genererar du en vridande kraft i chassiet, som inte direkt är önskvärd.

Link to comment
Share on other sites

Med de små fjädriongsrörelser det handlar om med en sånhär bakvagn så borde det inte vara något problem att montera ena staget under ramen, och på så sätt få ner det ur vägen för bateriet. Markfrigången borde inte bli allt för lidande.

Det jag skall göra på min bil för att lösa mina problem är att flytta ner panhardstaget, eller gjöra en wattlänk som din, men med lägre krängningscentrum.

I vilket fall som helst så kommer jag att få stagen under ramen, ganska lågt dessutom, men mellan hjulen kan jag ha mindre markfrigång än vid tråget.

Eventuellt en mumfordlänk, men det kräver mer jobb.

Link to comment
Share on other sites

Nej, du får ett RC som är konstant relativt ramen (det blir ju i propellerns mitt), vilket är bättre.

Med högt RC bak, blir det ju mer krängning fram (precis som du säger). Sätter du kränghämmare fram kommer den understyra mer. Det släpper "tvärt" bak som du säger, p.g.a. innerhjulet bak nästan åker i luften p.g.a. jacking-effekterna. Lösningen är mjukare fjädrar bak, vilket ju leder till ännu mer understyrning, om allt annat hålls lika. Det går inte riktigt att komma ur, det är bara att leva med det och försöka hitta en kompromiss som man kan acceptera.

Seven-bilar är ju generellt sätt extremt lättkörda, så i verkligheten tror jag inte det är ett stort problem. Kör på så där, det kommer nog rock-n-rolla ändå. :) :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt att ramen rör sig nedåt? Tror snarare att den går uppåt p.g.a. jackingeffekten. Eller?

Men om man sätter propellern i chassit kan man ju sätta den lägre än om den ska sitta på axeln, så man kan vinna nån decimeter eller så, vilket ju skulle göra en stor skillnad tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Intressant ämne det här med krängning kontra "lastförskjutning"...

Min "propeller" sitter 45 mm över bakaxelcentrum, så det borde inte bli så illa. Jag räknar med att vinsterna över panhardstagets relativt stora sidorörellse blir större än nackdelarna. Det var när jag insåg att däckbanan i sämsta fall, vid infjädring på "fel" sida, rör sig 10 mm i sidled som jag bestämde mig för Watt-länkage.

Jag vill fortfarande tro att högt RC bak ger mycket lastförskjutning bak, dvs överstyrt, eftersom lastförskjutning och krängning är varandras motsatser. Krängningshämmaren fram skulle i så fall vara tänkt att minska överstyrdheten.

Möjligen sviktar mitt minne då jag inte bedrivit teoretiska studier i ämnet på 20 år...

Någon som har koll på var tungdpunkten brukar hamna bak? Lägre än RC vore intressant!?! Krängning åt "motsatta hållet" måste gå som på räls eftersom X2000 använder det! ;)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jo, har man räls till förfogande behöver man inte oroa sig så mycket över grepp i sidled :whistling:

lagom höjd på RC är så lågt du kan få det.

Att ha RC högre än CG är inte bra. det ger opålitligt grepp och tvärt släppande bakvagn. ingen balancerad överstyrning.

Krängning är en förutsättning för lastförsjutning, utan krängning ingen lastförsjutning.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är missvisande att använda begreppet "lastförskjutning". För mig är det last på släp/i bakluckan som åker i sidledes vid kurvtagning. Viktförskjutning är bättre.

Oavsett krängning eller ej har du ju EXAKT samma viktförskjutning vid samma kurv-acceleration (alltså "g-kraft"). Det förändras inte.

Att ha ett högt RC bak (kanske över CG) och ett RC fram som ligger under CG, borde rimligtvis precis som DIRAVI säger, innebära 1) överstyrt och 2) instabilt överstyrt med tvära släpp och svårt att veta var gränsen går.

Bilen kommer ju också att "knäa" i kurvtagning, alltså luta framåt. Detta precis som framhjulsdrivna "hatches" gör, där de ofta antingen har stel axel bak eller nån form av bärarm infäst framför som ger högt RC bak och lägre RC fram (där dessutom vikten ligger). Dessa bilar lyfter ju ofta inre bakhjulet. Lite tendens åt det hållet kan jag tänka mig att det kanske blir under "steady state" kurvtagning.

Jag vill inte på något sätt "skjuta sönder" din konstruktion, BeLo. Jag tycker du bör fortsätta bygga och se hur det blir. En Seven är ju alltid extremt lätt att bygga om om man vill, speciellt där bak där allt är snällt och lätt att komma åt. Jag tycker inte du bör förändra för att två teoretiker tycker till och har åsikter. Verkligheten och din körstil är det enda som gäller, så gör inga förändringar för att vi har yppat oss.

Link to comment
Share on other sites

Det DirAVI sade att den rörde sig nedåt först. "krängningscentrum som rör sig neråt vid infjädring". Infjädring kan ju betyda att hjulen går upp eller att ramen går ned... ;) Vad jag kan förstå så säger ni samma sak, men tänker på lite olika sätt. :)

Link to comment
Share on other sites

Lite "skottlossning" tror jag bara är bra och inget som stör mig! Jag är bara tacksam att ha några att bolla idéer med. Jag kommer testköra bilen med befintlig konstruktion så får vi se. Risken är att jag kommer att tycka att vägegenskaperna slår allt jag varit i närheten av oavsett om lösningen är bra eller mindre bra...

Jag ska ta och damma av min gamla "Racing and sportscar chassis design" och se om den ger någon ledning. Jag minns att jag tyckte boken var mycket bra, men tyvärr omöjlig att få tag i. Jag har kört en kopia och skulle kunna trycka den genom scannern på jobbet om någon är intresserad av en pdf-variant. (Går boken inte att köpa får upphovsmannen faktiskt skylla sig själv!)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Boken "Racing and sportscar chassis design" finns nu skannad till pdf-format. Problemet är bara att filen blev 128 MB stor! Om jag inte hittar någon lämplig ftp-site att lägga upp den på så får jag skanna om den med sämre upplösning så att den blir mailningsbar. Skumt att den blev så stor trots pdf!?! :icon_blink:

Bengt

Link to comment
Share on other sites

[datornördläge=på] Om den är scannad som bilder (dvs varje sida är en bild, och textinnehållet är inte omvandlat till "riktig" text igen med hjälp av ett ocr-program) så blir det lätt rätt stort. Minskar man ned storleken genom att sänka upplösningen i bilderna eller genom att ställa komprimeringen hårdare finns risken att det blir luddigt och svårläst på skärm, och helt omöjligt att skriva ut i läsligt skick.

Jag har visserligen oförskämt snabbt bredband här hemma, men jag tar mycket hellre en tung fil i bra kvalité än en halvtaskig kopia.

Hm.

Undrar om jag inte borde kunna snika åt mig serverutrymme på jobbet så att du ska kunna lägga upp filen där ett tag tills de flesta har fått tag på den. Då borde det också gå att försöka krympa den lite ... [datornördläge=av]

Skicka PM om det låter vettigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

God Jul och Gott Nytt År på er alla!

Själv fick jag en efterlängtad klapp i form av avgaskrökar och kollektor från Dalhems. Nu fattas bara flänsen att skruva i toppen...

Efter en lång törnrosasömn har liket i garaget fått liv igen! Med provisorisk eldragning och handgas startades maskineriet upp och ljuv musik uppstod. Kan det bero på att t.o.m. grenröret lyste med sin närvaro? Skickar med en bild på galenskaperna. En kort filmsnutt filmad med kameran, men skapligt ljud faktiskt, finns också, men eftersom den blev 10 Mb så får den anstå.

Jag jobbar (sporadiskt) på att sätta upp en ny server som bl.a. kommer att erbjuda ftp där den tidigare utlovade boken kommer att finnas i scannat skick liksom filmsnutten.

Bengt

post-6-1104007519.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Dammar av min gamla byggtråd...

Det går framåt sakta men osäkert.

Tank svetsad i svart 1mm plåt. Tack vare skvalpplåtarna slog den sig inte så farligt. Den rymmer ca 38 l, trots att den bara är 10 cm hög i bakkant. Utnyttjar hela bottenytan t.o.m. med uttag för att diffklumpen ska få plats.

http://groups.msn.com/Super7Karlstad/belo....oto&PhotoID=418

Avgassystemet börjar bli klart. Grenröret byggt av 180 graders krökar från Dalhems enligt ritningar som ligger på http://groups.msn.com/Super7Karlstad under dokument.

Bild: http://groups.msn.com/Super7Karlstad/belo....oto&PhotoID=482

Instrumentpanelen ser lite hög ut, men blir förhppningsvis bättre med lite prylar i.

Bild på version 1.0: http://groups.msn.com/Super7Karlstad/belo....oto&PhotoID=506

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

"Racing and Sports Car Chassis Design" är omöjlig att köpa, så jag har fått scanna en gammal kopia. Köp boken om du hittar den!

Massor av gamla sanningar om chassin, framvagnsgeometrier och annat användbart.

Boken har pga av storleken (123Mb) hittills inte funntis tillgängligför nedladdning. Jag kastade nyss upp en tillfällig länk på www.suntec.se. Om man klickar på "Bok" i övre vänstra hörnet så öppnas pdf-dokumentet (hoppas jag).

Scanningen blev sådär, men jag har inte tagit mig tid att göra om den.

Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Mekjuntan har "mottagning" varje torsdagskväll, så det är bara att titta in!

Om det passar bättre att passera Karlstad någon helg så är ni naturligtvis välkomna även då, men ring först så att någon är hemma och kan se till att kaffet står på.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

F..n :banghead: :icon_angry: SFROs besiktningsman ringde och sa att han inte kunde komma :mad: Så nu är det bara att sätta sig ner och vänta på att han ska behaga ta sig tid och komma vid senare tillfälle :notworthy:

Inte kul :mad: :mad:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...