Jörgen Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Om man kört hojj i många år så är det inga problem att använda koppling på ett bra sätt, tvärtom vad Hewland skriver sist, dock om man vill köra mer inspirerat eller tävlar med hojj så är det vanligaste och snabbaste att man inte använder koppling utan släpper av snabbt på gas en liten liten aning för att sen peta i nästa växel. gör man detta rätt så trillar nästa växel i lätt. Vi gör samma inom kartingen på växelkartarna och där använder vi kopplingen endast i starten, ingen koppling vare sig upp eller nerväxling. Jörgen B Quote
cealm Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 R1 kollegan jag nämner om i ett tidigare inlägg har detta inprogrammerat i styrsystemet. Han kan köra både lugnt och mycket inspirerat och bilen sköter uppväxling med att tändsystemet klipper tändpulser och vid nedväxling ger styrsystemet mellangas. Allt detta sker programmerat under bråkdelar av tiden. Han har "paddelväxling" så det är bara att paddla upp eller ner samtidigt som vänsterfoten kan vila bekvämt. Quote
vedde Posted July 16, 2014 Author Posted July 16, 2014 Hej JO om man har råd att köpa en qick shifter så är det ju inget problem för så släcker ju den tändningen. Problemet är för oss hobby förare som inte har all dyr race tech i bilen. Jag får väl testa och se om jag kan våga cross växla enligt sagd metod. Jag kör ju hoj till vardags och har inga problem med växling å vanligt sätt och får till den ganska snabbt tycker jag. Måste testa lite mer och se när den slirar - konstigt är att original kopplingen inte hade detta beteende innan den tog slut! Den nya är en Barnett racekoppling. /Fredrik Quote
Christer J Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Som tidigare sagts så har oljan har en stor del i funktionen på MC. På grabbens förra cross har jag i ett svagt ögonblick tippat i "superoljan" som "alla" kör på, men som inte funkar. Etiketten kan vara hur flashig som helst, medan Castrol och Mobil funkar. Kopplingen används ganska flitigt på 85 & 125 tvåtakt, så där märks det stor skillnad om den greppar eller slirar. Quote
HovstaSX360 Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Efter att ha läst några oljetrådar på sporthoj bestämde jag mig för att prova Biltemas mc-olja då den påstods fungera bra med mc-kopplingar och jag tyckte mig märka att växlingar och starter gick bättre. Vet dock inte vad det var i motorn tidigare så det är svårt att dra några slutsatser av det. Nu kör jag inte längre på Biltemas mc-olja men inte pga av några problem. Jag ville bara ha lite tjockare olja än Biltemas 10-40. Kör nu på Q8 superbike racing 10-50 som också funkar bra (Hydroscand i Örebro hade billigt på 20liters dunk). Jag vill minnas att några på sporthoj fått problem med kopplingsfunktionen när de använt det anrika märket Castrols mc-olja ! Quote
HovstaSX360 Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Såg precis att du hade Barnettkoppling. Det är inte alla som är nöjda med sina Barnettkopplingar. Det beror kanske på vad man jämför med, men har hört flera säga att orginal var bättre. Har du kollat vad R1 ägare tycker om Barnett? Quote
vedde Posted July 17, 2014 Author Posted July 17, 2014 Nej men jag ville ha en som kunde leverera hårdare fjädrar då detta var rekommenderat av fler bec ägare i UK. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted August 14, 2014 Author Posted August 14, 2014 En tur som skulle gå till Nifsta men som slutade med regn och blött och trasig bil. Stannade för att säga hej då till Stefan och sen ville den inte starta igen. Jag fick inte på tändningen. Blir meck imorrn. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted August 27, 2014 Author Posted August 27, 2014 Ett trasigt startrelä som byttes och nu funkar det. Tittar på en Duratec.... Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted August 30, 2014 Author Posted August 30, 2014 Oj! Titta vad som hittat hem till mig idag. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
kengren Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Ser tungt ut.... ;)/> Ser ut som en Duratec - välkommen in i gänget. Den är inte tung. Helaluminium 82 kg???? kenneth Quote
vedde Posted August 30, 2014 Author Posted August 30, 2014 Vi får se om det blir och när, vill ha en kompressormatad duratec för att få en lite mer allround bil. Är lite hysterisk nu för långåka. / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
fege Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Ser ut som en Duratec - välkommen in i gänget. Den är inte tung. Helaluminium 82 kg???? kenneth Men inte som en BEC-smäck! Min väger 65 kg inklusive växellåda... Quote
Pac Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Oj! Titta vad som hittat hem till mig idag. Grattis! Nu svängde du upp på den breda motorvägen emot paradiset! :D Respiratorer är bra men tyvärr väger installationen av dem en hel del. :( Quote
vedde Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Hej Jag är väl medveten om detta men jag tror att man kan få en bra kombination på detta sätt. Bec är kul på bana men inte långåka, och jag åker 1 till 3 banor per år och massor på gatan. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
Christer J Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Grattis! Nu svängde du upp på den breda motorvägen emot paradiset! Respiratorer är bra men tyvärr väger installationen av dem en hel del. Vi har ju en till faktor att ta med i beräkningen när vi pratar om vikt, nämligen effekt. Förhållandet där är enklare att justera med laddtryck än att banta några kilon Tills för några veckor sedan har jag haft samma uppfattning som Vedde, mer väg än bana. Men en vass sugDuratec skulle sitta fint i min bil också, tillsammans med annan bakaxel och hjul (Pac du vet ju lite om vad jag funderat på, men hyschhh jag gillar turbomotorn också) Quote
fege Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Självklart går det att få snurr med en Duratec och åker man mycket gata (och inte vill leva med surret) så är väl bilmotor att föredra. Charmen med sjuor och dess ägare är att det finns lika många idéer om hur det skall se ut som byggare. Så vill man ha bilmotor, BEC, turbo, V8 eller vad det nu må vara så är det bara att köra på. Bara man är nöjd själv! Quote
Pac Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 (Pac du vet ju lite om vad jag funderat på, men hyschhh jag gillar turbomotorn också) "My lips are sealed" :) Quote
Micael Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 (edited) Det är ju det jag alltid har sagt om dig Vedde. Du är en riktig karl. :) Nu börjar det roliga! Edited August 31, 2014 by Micael Quote
Guest micke r1 Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Nu börjar det roliga! Ja iaf för oss bec åkare,nu har vi ju snart en till att åka om :lol: O just du som stog så nära att lämmna prospect stadiet o bli en fullvärdig medlem i....... :516: Quote
vedde Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Jag har inte bytt än! Vem vet kanske det blir en ny bil kring den nya motorn? Kanske bygger jag en salumotor som någon annan kan stoppa i sin sjua? Hyr som helst lär det te ett bra tag innan jag ens är i närheten till att byta, men jag tycker det är kul med förändring. Only time will tell. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Kan detta vara ett plenum att ha om man skall köra överladd? http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=151274772186&alt=web Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Var inte farligt dyrt för gjuten aluminium, måste hitta lite mått bara så den inte breddar för mycket. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
Micael Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Jag kollade på ett sånt men insuget var åt fel håll. Men det beror ju på hur man bygger med intercooler och jox. Quote
vedde Posted September 11, 2014 Author Posted September 11, 2014 (edited) Blev ett Nissan Pulsar gtir plenum och TB från Ebay, vi får se om det passar. Eller går att anpassa. Kommer med flyg med min engelskboende bulvan den 24:e. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Edited September 11, 2014 by vedde Quote
vedde Posted September 13, 2014 Author Posted September 13, 2014 Nu vart kärran lite mer allsidig O Tack PeÅ för plyfan. / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Challenge på Lunda imorgon! Sista körningen för säsongen. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted September 21, 2014 Author Posted September 21, 2014 Då gav kopplingen upp efter 3 åk. SUCK Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted September 25, 2014 Author Posted September 25, 2014 Undrar om man kan använda denna på min Duratec?o Får se om det går. /Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Nu är Duratecen i bitar, blocket bör väl tvättas, glasblästras och honas? Bör man göra samma med toppen? / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
Micael Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Jag spolade av min med högtryckaren och sen sprajade jag på lite fin silvrig färg. Håller säkert inte lika bra som att blästra och primer och två kompslack. Det är ju Alu så vad ska hända? Man får ju inte glömma att det är en Mondeomotor.........:) Quote
vedde Posted October 12, 2014 Author Posted October 12, 2014 Jo men då det är en alu motor vill jag att den är fin. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
vedde Posted November 4, 2014 Author Posted November 4, 2014 Köpte denna badge som förpliktigar. Quote
vedde Posted April 24, 2015 Author Posted April 24, 2015 (edited) Hej Ebay är toppen, hittade Duratec special verktyg för kamkedjan -$15 och fri frakt. / Fredrik Edited April 24, 2015 by vedde 2 Quote
Guest micke r1 Posted April 25, 2015 Posted April 25, 2015 Vedde ! hört lite "rykten" att dom nyare yamaha motorerna kan få problem med smörjningen när de börjar att gå fort o kan skära. iofs kan ju en beggad motor vart med om bakhjuls åka vara misskött mm mm o kan där av pajja Har du läst nåt om detta ? Quote
vedde Posted April 25, 2015 Author Posted April 25, 2015 Nej det har gått mig förbi. Tur att jag inte åker fort då, ingen risk att den skär. Min hade gått 1500 Californien miles när jag köpte den. Quote
vedde Posted April 25, 2015 Author Posted April 25, 2015 Skrämde barn i bilar idag när man trotsar kylan och åker seven runt Uppsala -helldriver! 1 Quote
Guest micke r1 Posted April 25, 2015 Posted April 25, 2015 ha ha björklinge-------->uppsala under 5 minuter med den på klart att dom blir rädda Quote
vedde Posted April 26, 2015 Author Posted April 26, 2015 $1.5 från kina fraktfritt, den blåste ner när det gick över 100. Måste nog köpa en hel balaclava istället så den inte kan åka ner. Tror de tar $2 för den. Quote
vedde Posted May 16, 2015 Author Posted May 16, 2015 Liten uppdatering till Duratec kom häromdagen Borde spara vikt och ge bättre styrningsmöjligheter. / Fredrik Quote
Guest micke r1 Posted May 16, 2015 Posted May 16, 2015 Coolt! kopiera Nicklas duratec(han som va me o körde på tierp) då roligt komma :) Quote
Christer J Posted May 16, 2015 Posted May 16, 2015 http://csr200.blogspot.se/ Denna var lätt med Duratec 2,3. Den gick fint i maskineriet. Jag var på Gelleråsen samtidigt med honom i höstas, något för MickeR1 att tampas med. Quote
Guest micke r1 Posted May 16, 2015 Posted May 16, 2015 Har redan åkt på stor styk av denna, hade inte en chans på räkorna på tierp...han har kört fortare än kimmen på mantorp iaf för nåt år sen. Quote
Guest micke r1 Posted May 16, 2015 Posted May 16, 2015 Han har en 260 hk duratec o åkte på radical slicks :) Quote
vedde Posted May 16, 2015 Author Posted May 16, 2015 Det blir dyrt att kopiera hans med Cosworth prylar, gör min egen sugmotor till att börja med sen får vi se om det blir kompressor med tiden. /FFredrik Quote
Guest micke r1 Posted May 17, 2015 Posted May 17, 2015 Du får hänga lite med " giganterna" dom kan nog lära dig ett o annat hur man får ihop pengar till ditt bygge..;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.