Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Regbes bokad - Gävle 18/6 09:30. Nu skall jag bara hinna klart och få till en SFRO Motorbyte med Gustaf innan dess samt vägning.

Nu blir det aktivitet av må jag säga.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar och lycka till!

Gällande kopplingen, jag har ju R1-motor (2003) i min också så jag vet vad du går igenom. Hehe. Inte det lättaste att ens komma iväg på plan mark och i backe lär vara ännu intressantare. Brukar ta omvägar för att slippa behöva stanna vid ett rödljus om det lutar uppåt.

Är det bara plant upplever jag att det enklaste sättet att ta sig iväg faktiskt är att inte röra gasen öht.

Vet inte om det är att tomgången styrs automagiskt så den agerar lite "anti-stall" men det känns som om den är mindre motorstoppsbenägen på tomgång än när jag ger gas.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo jag kan tänka mig det, jag har ju bara provat den et par ggr så jag räknar med att det kommer med tiden. Ett par skor med tunn sula tror jag kan hjälpa en del då man får mer känsla i pedalen så att säga.

Fan så sugen jag är att kunna åka ut och åka med den! Men man vill ju inte bryta mot några lagar.

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu skall ni få höra, var ute igår och fick provköra en Lamborghini, där kan man prata om att det gick undan och att den hade HK så det räkte. Den bidrog med rysningar och ståpäls på undertecknad förare som inte sparde på krutet och paddlade mig upp i 5:an och allt för många km/tim.

V10:ans vrål bakom ryggen när man närmade sig 8000 varv var så mäktigt att jag vid sänggående fortfarande hade ett brett leende på läpparna som resulterade i träningsverk dagen efter.

Det var den första och enda supersportbil jag har kört och jag gillade det!

Bara en liten anekdot om vad som kan hända på landet.

Från en löjligt lycklig förare.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det var den första och enda supersportbil jag har kört och jag gillade det!

Blir avundsjuk...coolt och gillar man inte att åka supersportbil tror jag inte man hänger på detta forum heller :prop:

Grattis!

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer bilderna på mitt hemmasnickrade plenum:

image.thumb.jpeg.7edadbafca4fc4c54b528e55038a77f6.jpeg

image.thumb.jpeg.f34b69e2f850547d7009f655d26d87e6.jpeg

image.thumb.jpeg.44f1885e834d44e541564f5afb8d6028.jpeg

image.thumb.jpeg.6e403191ae048f7431e30d8f40a1ee41.jpeg

image.thumb.jpeg.4acbe0b8098761c094ea040bd954f615.jpeg

Och sist men inte minst Lambon jag fick köra:

image.thumb.jpeg.9bdd2c9deaef8621a24cb8fde32c6a9c.jpeg

Nu går det bra, PeÅ kom över med mitt avgasystem som var så j-la fint så det skall dit en sväng så man kan provlyssna.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut.

Har du limmat ihop ditt plenum?

(Inte det minsta avundsjuk på din Lambo runda :-)

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tabac: Räknar!???? Jag kollade på den svindyra boxen som Pipercross säljer och utgick ifrån deras yttermått. Sedan gjorde jag så gott jag kunde för att få den ung. lika stor, finns inga som helst beräkningar bakom - Jag kör på känsla då jag kör med std ECU behöver jag inte tänka på optimering och annat.

Jonas: Då jag inte har möjlighet att svetsa ALU men ville ha den i det materialet blev det limma, på förlag av PeÅ. Jag använde PL 300 som jag satt karosssen med och det är både segt, starkt och tål olja och bensin. Vi får se hur länge det håller ihop. Motorn går lika bra med den som med std boxen i alla fall.

/Fredrik

Locost & Lambo förare :prop:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag börjat kolla på att inreda min bil med lite snygg diamantalu på golvet och lite invändiga sidor för att få den lite mer ombonad, känns lite naket med synlig ramkonstruktion i kupén. Tror det kan bli bra med skinnklädd masonit(som man hade förr i tiden) :lol:

Får se hur långt jag kommer innan besiktning. Kanske dumt innan bankörning där vikten skall hållas nere.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bygger som en galning för att hinna klart. Kontaktade Gustaf angående tid innan regbes den 18/6 hoppas han kan, annars får jag hitta en annan tid vilket verkar vara svårt.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Perfekt byggväder hela helgen, nu har man fått lite gjort. Kontaktade Gustaf och förhoppningsvis kan han på fredag göra min SFRO 2-Motorbyte besiktning. För som han sa Pappersarbetet kan ta botåt 10 dagar. Det hoppas vi inte för då missar jag min tid hos SBP.

Målet med at få det klart till midsommar kan bli verklighet om jag inte får några stora påpekanden från SFRO eller SBP, bara att hålla tummarna.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag tid med Gustaf på måndag eftermiddag hemma hos mig.

Hoppas det går som jag förtjänar och att jag kan komma iväg till SBP på måndagen efter.

Håll tummarna. :thumbsup:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

I eftermiddag smäller det, Gustaf kommer hit för en halv SFRO2 som man gör vid motorbyte. Hoppas han finner den god nog att gå vidare till SBP, för den tiden är nästa måndag morgon.

Pappersarbetet måste ju hinna igenom, i västa fall får jag åka till Norrtälje och lämna/hämta pappren.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

SFRO 2 godkänd av den gode Gustaf! :racesmile:

Nu blir det att åka till Norrtälje med pappren så jag har de med mig nästa måndag till SBP.

Hu va skönt!

Tack för ett trevligt möte Gustaf! :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack för gratulationerna.

Jonas: en ½ SFRO2 kostar 2250 och en utökad regbesiktning hos SBP kostar ca:1000. så 3250 räknar jag med. Sedan kom Gustaf till mig och då blev det lite milersättning och restidsersättning.

Ganska överkomligt tycker jag.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Var i Norrtälje igår och fick papperna stämplade av Marlon. Vi hade ett långt och trevligt samtal kring SFRO och bygge i allmänhet. Tack för en trevlig pratstund Marlon!

Nu laddar jag för SBP på måndag kl 09:00 i Gävle. Då får man hålla tummarna igen, men å andra sidan är den ju redan godkänd av 2 eminenta herrar på SFRO så jag har ju inget att vara nervös för.

Kul skall det bli i alla fall att få köra den på gatan och kanske Ulva träffen nästa tisdag, Wenngarn på onsdag och kanske Nifsta(gottröra) på torsdag. Hela veckan klar m a o.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Igår var jag på lanseringen av Maclaren i sverige, riktigt häftig bil, kolfiber chassit väger 75kg och alu V8:an producerar 600hk och 600Nm.

Lycklig kille som fick provsitta, jag - bild kommer.

Nu väntar jag bara på inbjudan till provkörningen :hypocrite:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Häftigt ! Hur får man såna inbjudningar ?? :unsure:

Fast dom har inte nått några framskjutna placeringar i olika

GT-mästerskap ännu. Flera av deras bilar har fått bryta av olika

orsaker.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo, man får inbjudan om man är motorjournalist, bra kund hos ÅF(autoeuropa) eller jobbar i en motororganisation. Jag jobbar på Motormännens Riksförbund.

Ända sedan deras F1 kom som modell har jag gillat dem, oavsett hur det går i olika mästerskap. De gör det ingen annan gör och är duktiga på det - tycker jag.

Cool bil är det hur som, även om man aldrig kommer i närheten av att köpa en så har jag suttit i en i alla fall. :lol:

image.thumb.jpeg.7712f156b0c21db2a029e5a41e7d4460.jpeg

image.thumb.jpeg.2ab02bdaecc246367b7db649d88bdcf8.jpeg

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat Plasti dip, en gummifärg som man kan skala av om man inte gillar den.

Lackat ikväll, får se hur det blev imorgon när det härdat klart.

image.thumb.jpeg.3dbc3fda5e747ec470cde1542ca16d8b.jpeg

image.thumb.jpeg.2e273fea7e59fb07ecdead2822ac4b2a.jpeg

image.thumb.jpeg.9a1c98827ff7ce6eb2a8b1ebb786c5ac.jpeg

2 burkar gick år till 2 skärmar och en noskon, kanske får skaffa en till till scutteln och framskärmarna om det blev bra.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

09:30 Påbörjad besiktning

10:30 Godkänd besiktning Utan anmärkning :racesmile:

Tack PeÅ för hjälpen med svetsningen, Tack R1 Micke för alla råd och delar, Tack Stigge för lånet av trailer. Tack alla andra som bistått med råd, hjälp och delar. :notworthy:

Nu är sommaren räddad, och målet på att vara klar till midsommar höll också!

Nu blir det gasa av i Uppland, håll utkik på en träff nära dig!

Väl mötta på Kinnekulle alla som skall dit. Nu skall det bli lägre varvtider!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för gratulationerna, det värmer.

Jag träffade en locostbyggare från Gävle på SBP som länge och väl stod och studerade min bil. Han och en kompis bygger var sin men det hade stoppat någonstans efter SFRO 1, brist på tid. Hoppas det kan sporra att se min bli godkänd på SBP så vi får lite fler sjuor i Norduppland.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

09:30 Påbörjad besiktning

10:30 Godkänd besiktning Utan anmärkning :racesmile:

Tack PeÅ för hjälpen med svetsningen, Tack R1 Micke för alla råd och delar, Tack Stigge för lånet av trailer. Tack alla andra som bistått med råd, hjälp och delar. :notworthy:

Nu är sommaren räddad, och målet på att vara klar till midsommar höll också!

Nu blir det gasa av i Uppland, håll utkik på en träff nära dig!

Väl mötta på Kinnekulle alla som skall dit. Nu skall det bli lägre varvtider!

/Fredrik

Betalade du för 1 tim eller 2?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för gratulationerna.

Antas- Detta var ingen vanlig 1:a regbesiktning utan en utökad regbesiktning på en redan befintlig bil, som man gör vid montering av dragkrok(fast den är en lättare regbes).

Den är fastprissatt till 940kr och sedan åkte jag på vägning för 300kr då jag ändrat i bilen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

OOps

Upptäckte att jag ju glömde tacka en av de viktigaste - Gustaf Ridderstolpe för alla råd och stöd och en bra genomförd SFRO besiktning. Tack Gustaf det är ett nöje att ha med er på SFRO att göra!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Vedde

Tack själv, kul att få hjälpa till och bidra med nånting man faktiskt klarar av.

ULVA avlöpte ju riktigt bra igår, riktigt fint väder ju, och en hel del kul bilar åxå.

GRATTIS till omregistreringen av bilen Vedde, den låter riktigt 'gött' måste man säga.

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

Sådärja!

Det blev 4 Team Dynamics Pro Race 1.2, svarta och 4 Toyo R888 i medium. Beställda från Demon-Tweeks som gjorde ett suveränt paketpris på däck och fälgar. Får se om de hinner fram i tid till Kinnekulle.

Race is on!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Sådärja!

Det blev 4 Team Dynamics Pro Race 1.2, svarta och 4 Toyo R888 i medium. Beställda från Demon-Tweeks som gjorde ett suveränt paketpris på däck och fälgar. Får se om de hinner fram i tid till Kinnekulle.

Race is on!

/Fredrik

Bra val! 13 eller 15 tum? :)

När jag beställde däck+fälg från Demontweeks så fick jag dem på mindre än en vecka om jag inte missminner mig.

Så du borde absolut få dem innan Kinnekulle tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla gratulationer

Det blev 13" för jag tycker 15" blir för stora för bilen. Vi får väl se hur det går.

Skall bli jäkligt kul att få testa med R däck på Kinnekulle, jag har aldrig kört med det förut.

Bara 2 v kvar, nu ökar suget.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Fick mina nya bälten idag, 3" breda röda 6-p bälte, men jag kör nog bara med 4 för den i skrevet verkar inte öka komforten när man kör.

Nu väntar jag bara på leveransen av däck och fälgar som ligger hos DHL någonstans och jag har inte fått ett tracking number från Demon-Tweeks heller, suck. Vi får hålla tummarna att de hinner komma innan Fredag så jag hinner provmontera och testköra dem innan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

De nedre fästpunkterna på ett 6-punkts bälte är inte där av komfort skäl utan för att hålla ner bältet och hindra det från att glida upp på magen vid en kollision. På så sätt kan man minska risken för skador genom att fördela kraften där kroppen är som starkast och bl.a. undvika att trycka ut tarmarna fel väg. Personligen tycker jag inte att de bidrar till försämrad komfort.

Demo Tweeks beställningar brukar jag få med Schenkers.

Link to comment
Share on other sites

De nedre fästpunkterna på ett 6-punkts bälte är inte där av komfort skäl utan för att hålla ner bältet och hindra det från att glida upp på magen vid en kollision. På så sätt kan man minska risken för skador genom att fördela kraften där kroppen är som starkast och bl.a. undvika att trycka ut tarmarna fel väg. Personligen tycker jag inte att de bidrar till försämrad komfort.

Demo Tweeks beställningar brukar jag få med Schenkers.

Se bara till att de nedre remmarna sitter på sidan av "paketet" så att inte dess innehåll också trycks ut fel väg.. Jag har sett sånt på bild och det ser inte skönt ut, så tänk på att strama till allt ordentligt. Det sitter inte där för att hänga slappt, då ökar risken att de hamnar på fel ställe vid en smäll. Samma gäller fallskyddssele och fallskärmar.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat Plasti dip, en gummifärg som man kan skala av om man inte gillar den.

Lackat ikväll, får se hur det blev imorgon när det härdat klart.

2 burkar gick år till 2 skärmar och en noskon, kanske får skaffa en till till scutteln och framskärmarna om det blev bra.

/Fredrik

Jag är lite nyfiken, hur blev det med "gummifärgen"?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag förstår funktionen med de två nedre fästpunkterna men jag kanske inte hinner få dit dem innan Kinnekulle, och det kan ju inte bli sämre än att köra med det vanliga 3-p bältet. Testade lite i Söndags och man sitter fint med fyra punkter. Jag kör ju inte som en vilde heller.

Plastidip färgen blev ganska bra i matt svart, men den verkar ganska känslig för mekanisk åverkan. Jag skall tvätta bilen i veckan och då kan jag bättre se hur den har hållit för lite åkning och stenar. Skall fixa kameran och lägga lite bilder här innan helgen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

SUCK!

Ringde Demon-Tweeks för att få ett paketnummer och, såklart var 2 fälgar restade och kommer på onsdag! Nu hittade killen 2 lika på en annan order som också väntade på fälgar och la över hans två på mig och skickar idag. Nu får vi bara hålla tummarna att fraktbolaget gör sitt och får fram det till Fredag, så får jag åka ner på lördag morgon i värsta fall. Onödigt tyckte både han och jag att båda ordrarna skulle bli liggande, speciellt när jag skulle på Trackday weekend denna helgen.

Håll tummarna att det går.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag förstår funktionen med de två nedre fästpunkterna men jag kanske inte hinner få dit dem innan Kinnekulle, och det kan ju inte bli sämre än att köra med det vanliga 3-p bältet. Testade lite i Söndags och man sitter fint med fyra punkter. Jag kör ju inte som en vilde heller.

Plastidip färgen blev ganska bra i matt svart, men den verkar ganska känslig för mekanisk åverkan. Jag skall tvätta bilen i veckan och då kan jag bättre se hur den har hållit för lite åkning och stenar. Skall fixa kameran och lägga lite bilder här innan helgen.

/Fredrik

Ja, berätta gärna ifall den sitter bra och tål stenskott.

Funderar på att kleta sånt där på insidan av skärmarna för att slippa såna där retliga "stjärnor" som uppstår vid stenskott inifrån.

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter

Tror den är för tunn för att täcka på det sätt du tänker på insidan, där kan man sätta annat som inte behöver synas.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...