Kilkenny Posted December 3, 2009 Author Posted December 3, 2009 Hej martin! Mja, den iden har jag också bearbetat lite grann, kan som vanligt inte bestämma mig förrens alldeles innan. :) En annan variant är scallops, det hade gett ett äldre stuk och det kan vara fränt, tror jag. Svatr bil med svartmatta scallops? Hursomhelst ska Fälgarna lackas idag, dom blir ljuslila, det är snyggt :) Quote
Kilkenny Posted December 3, 2009 Author Posted December 3, 2009 Yepp, den luktar skumt, och ger en svag lila ton. Breddad vs obreddad :thumbsup: Quote
Morty Posted December 3, 2009 Posted December 3, 2009 Jag använde den till andra omgången grundfärg på ramen. Helt ok att rengöra sprutan i vatten, men i övrigt föredrar jag att spruta lösningsmedel baserad färg. Förmodligen bara vana och nya tricks som ska till. Har du bestämt vilken färg du ska ha på fälgarna nu?? Quote
ezroller Posted December 4, 2009 Posted December 4, 2009 Vita fälgar har den fina egenskapen att bromsdammet syns tydligt. Riktiga räserbilar generar mycket bromsdamm och det ska synas! :D Quote
Kilkenny Posted December 6, 2009 Author Posted December 6, 2009 Första lagret toppskikt Finslipning, (ta bort sliprepor å rinningar) sedan ett förhoppningsvis sista lager, pust :) Quote
Janne E Posted December 7, 2009 Posted December 7, 2009 Som vanligt när du är i farten blir det fanastiskt snyggt :notworthy: Janne Quote
Kilkenny Posted December 7, 2009 Author Posted December 7, 2009 :icon_oops: Eller så är jag bra på att ta kort i fördelaktiga vinklar tack :) Quote
r Anders Posted December 7, 2009 Posted December 7, 2009 Eller så är jag bra på att ta kort i fördelaktiga vinklar. Bra tips, istället för att lägga massor med jobb på putsen så går man en fotokurs istället :lol: Quote
Kilkenny Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Det finns två trevliga ljud, Det ena är physsssssssssssssssssssssssssch, dvs ljuden av det (förhoppningsvis) sista lagret lack som läggs. Det andra är physch, alltså ljudet av den första välförtjänta ölen man öppnar efter att ha lagt det (förhoppningsvis) sista lagret lack. Imorrn får vi se hur det blev :) Quote
DRC Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Sedan finns det ett tredje... ...och det är när kärran din rullat genom besiktningen felfri, mellanlandat i garaget för att stoppa i den nymappade styrboxen och rullat ut på rakan. Puttrar iväg på ettan, trycker på fullt, lättar aningen på gasen inför nästa växel och då kommer det, PHYSSSSSSSSSSSSSSCH!!!!(för du har ju självklart en diskret återcirkulerande avlastningsventil, dock mysigt ändå), möter gasen med kopplingen perfekt och ger åter fullt och sedan är det dags igen... Quote
Janne E Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 Hoppas att Physsssssssssssssss ljuden kom i den ordningen som du skrev :lol: Gjorde försök med omvänd ordning för många år sedan, det blev inte så lyckat :D :D Men kul var det och det gjorde inte så mycket på det bygget ( avslöjar aldrig vad det var för bygge) :zipped: Janne Quote
Kilkenny Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Har alltid trott att jag hört röster, men nu vet jag att det bara är martins :lol: Styrbox var det ja, hmmmmm, om man skulle åka å kolla på en sån kanske...... Quote
Kilkenny Posted December 15, 2009 Author Posted December 15, 2009 (edited) Mjaha, vart köper locostmaffian sina heftiga 15tums-ostar då? Internet? Edited December 15, 2009 by Kilkenny Quote
DRC Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Ska du ha r-däck (gatlegala) eller vanliga? Quote
cealm Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 DRC: Lura nu inte på Kilkenny R-däck. Han skall ha Traktordäck, men det är ok med lågprofilare. Quote
DRC Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Jag trodde ni höll på med att bygga åt "prestandabilshållet", men åk på regummerat om ni vill.!! Närmaste skrot har säkert ett par fina ifrån -87.... ;) Nog skämtat! Om du inte har känningar hos någon däckgubbe är det bara ett måste att handla över nätet då verkstäderna tar oförskämt mycket mer betalt, dvs EJ LOCOST!! Säg vad du ska har för storlek och ca budget så kan jag säkert finna en uppsättning ute i vida världen om den känns obekväm. Quote
Kilkenny Posted December 15, 2009 Author Posted December 15, 2009 Ok here it goes: 205-45-15 fram å 225-45-15 bak, R däck tar vi nog när däcksvarvar-impulserna har lagt sig (duh) kanske säsong 2. Eller kanske jag ska slå till på 40 profil? Är inte så påläst på det här med däck å profiler :icon_oops: CEALM: NEJJAGHÖRDIGINTELALALALALALALALALALALA Quote
cealm Posted December 16, 2009 Posted December 16, 2009 Kilkenny: Såklart du inte hörde, jag skrev ju T R A K T O R D Ä C K . Så känsligt det var då, hmmm. Ok gör som du vill då men skyll in på mig om du har taskigt fäste!! Quote
Morty Posted December 16, 2009 Posted December 16, 2009 Klart Kilkenny ska ha R-däck. Finns ingen anledning att fis-köra en sjua i dåligt väder.... Tänk bara på att R-däck finns i mindre antal dimensioner jämfört med vanliga gatdäck. Vissa dimensioner tillverkas bara av en tillverkare osv.. Det finns en anledning till att jag kör 195/50-15 (tillgång och pris) www.camskill.co.uk har bra priser på R-däck och sist jag kollade så var det billigare att köpa därifrån även om man inkluderade frakten. Toyo däcken brukar man däremot få tag på billigt lite överallt i Sverige. Quote
Kilkenny Posted December 16, 2009 Author Posted December 16, 2009 Klart jag ska ha R-däck, men det är ju synd att svarva sönder såna innan man ens lärt sig köra bilen. börjar billigt tror jag ändå :thumbsup: Quote
BeLo Posted December 16, 2009 Posted December 16, 2009 Det är praktiskt att åka på R-däck eftersom man kan ta 7:an till träningen och slipper traila eller ha följebil med ban-däcken, men om man använder bilen flitigt på gatan så går det en omgång per sommar. Ca 700 mil på första omgången förra sommaren och 500 på den nuvarande (då är de nästan lagliga ett tag till...) Till sommaren blir det alltså en omgång gatdäck som komplettering! /Bengt Quote
Kilkenny Posted December 22, 2009 Author Posted December 22, 2009 Så, sedan jag lackat däcken har det inte hänt någonting med bilen, inte ens garaget har blivit städat. Men jag har en idé om hur lacken ska se ut :) (igen, gäsp) Två baslacker, med en starkt färgad smal "pinstripe" imellan, kan växa framåt och smalna av bakåt, ser jättebra ut inne i huvvet :huh: Den 6:e börjar 11 dagar ledigt, undrar vad jag ska göra då? Quote
Jocke4U Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Hoppas du valde "klisterlack" till däcken för klarlack tror jag kanar lite väl mycket :D Quote
Michael Th Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 sedan jag lackat däcken hmm använder du mjukmedel då?? för många år sedan var några "persson" tror jag som byggde en Saab 93 "cabbe" som använde mjukmedel i billack och målade galon för att få färganpassad inredning, grön metallik om jag inte missminner mig.. var på den tiden då jag fortfarande läste spoilernytt.. (bilspurt)typ slut80-tidigt 90 tal.. Quote
Kilkenny Posted December 22, 2009 Author Posted December 22, 2009 Jag köpte nyaste spoilernytt för en vecka sedan, har inte läst den ännu, och känner ingen större lust heller, den får nog bli skithuslektyr :thumbsup: Det är väl ett bra tecken? Quote
Jocke4U Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Jag köpte nyaste spoilernytt för en vecka sedan, har inte läst den ännu, och känner ingen större lust heller, den får nog bli skithuslektyr :thumbsup: Finns det några bra Kitcar/Seven tidningar eller är det för nischat? Var köper man dessa? Quote
Kilkenny Posted December 23, 2009 Author Posted December 23, 2009 Witch kitcar? - köpte jag mycket av innan jag började bygga, mycket bilder å godis men väldigt repetetiv Quote
Thomas Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 I England finns massor. Jag köpte forr i en butik i Karlskrona som var välsorterad men de finns inte kvar. jag har iofs inte letat efter nån annan butik. men ett tips är de större tidningsbutikerna. Quote
Arrowsmith Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Which KitCar är en tidning med flera fina bilder i...... :whistling: Quote
Thomas Posted December 24, 2009 Posted December 24, 2009 Ja det verkar ju vara en riktigt seriös tidning. Quote
vedde Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Bra med de Engelska är att många leverantörer gör reklam i dem så man kan hitta saker man behöver. Numer har de flesta webshop så det går ju fint att handla. /Fredrik Quote
DRC Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Ok here it goes: 205-45-15 fram å 225-45-15 bak, R däck tar vi nog när däcksvarvar-impulserna har lagt sig (duh) kanske säsong 2. Eller kanske jag ska slå till på 40 profil? Är inte så påläst på det här med däck å profiler :icon_oops: CEALM: NEJJAGHÖRDIGINTELALALALALALALALALALALA Ska du köra 205-45 fram så bör du ha 225-40 eller 235-40 bak om du vill ha hyfsat lika rullomkrets, 0.7% mindre resp. 0.5% större. Ska du däremot köra 195-45 fram så är det 215-40 eller 225-40 bak som gäller, 0.6% mindre resp. 0.7% större. Men detta är då endast om du vill ha lika rullomkrets samt höjd på däcken fram och bak. Quote
Kilkenny Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 okej, ingen ide jag ens försöker låta påläst: Varför vill jag det? är det bara höjden du tänker på? :unsure: Quote
DRC Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 En del gör det för det estetiska skäl, andra för det ska likna original. I ditt fall kanske du kan tänka på om du vill ha en helt "plan" bil, om du nu har byggt chassiet så, eller om den ska ha lite frammåtlut. Det blir inte skitmycket, men ändå. Jag är definitivt ingen stjärna på området, men det känns ganska rätt med liknande omkrets och höjd..., plus att det ser rätt bra ut. Däremot har jag inte satt mig in vilken bredd som passar dina fälgar bak bäst, men jag skulle tro att du inte kan (bör) ha mindre än 225. Har du räknat på vad du vill ha för höjd på hjulet för att det ska fylla ut skärmarna samt få någorlunda efterlängtad höjd på bilen din? Quote
Kilkenny Posted December 29, 2009 Author Posted December 29, 2009 Räkna? Nej, jag provmonterar och bygger skärmarna efter hur det ser ut, ögonmått kan man kalla det, 15 tum ser ganska stort ut, jag har faktiskt släppt idén om 17tum eller större, för tillfället iallafall :) Sen så har jag rätt mycket justermöjligheter för att få till liiite framåtlut, stukat ska det va! :thumbsup: Siktar på max 11cm markfrigång under hela bilen. Quote
ezroller Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Du får ju tänka på om hurvida framvagnsgeometrin påverkas tex... vad för dimension har du räknat fram framvagnen för? Mindre rullomkrets = större styrradie vettu... Jag tänker köra 205/60 -15 fram på fälgar med 43-45mm inpressning för att nå en styrradie på ca 15-20mm. Har 140-spindlar jag oxå. Sak nummer två; vad är hastighetsmätaren kalibrerad för? ANvänder du våvlo mätare från donatorbilen eller eftermarknads?? Har du original får du försöka matcha hjulen med utväxling & mätare. Såvida du inte vill ge dig på att göra en ny tavla.. ;) Quote
Kilkenny Posted December 29, 2009 Author Posted December 29, 2009 (edited) Programmerbar mätare, styrradien kan man trixa till sedan, får se vad den blir först, max 60mm var det va? Edited December 29, 2009 by Kilkenny Quote
ezroller Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Max 60mm men jag tror nog man kan få problem med mindre radie om man har breda däck i föhållande till radien. Liten styrradie går dessutom fortare i kurva!! Jag hade sett till att göra allt för att komma så nära idealet som går. Quote
ezroller Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Fxörtydligande: mindre styrradie än 60mm men mer än 20mm kan fortfarande vara ett problem. Quote
cealm Posted December 30, 2009 Posted December 30, 2009 (edited) I inlägg 663 fanns en bild dock inte på din bil det var kanske mer "ett självporträtt" Kilkenny. Har kameran gått sönder eller har du kört den i elektriska, sorry menar engelska hjulet? Seså Kilkenny ut och ta lite kort nu för det är väl inte så att du undanhåller oss fakta? Bygger du om din bil till ångdrift trots att du lovade att inte göra det? Eller har du hällt trimbetong i motorn. Eller har du fyllt ramen med lättbetong för att pressa 2010-års bantider? Upp till bevis! För säkerhets skull kollade jag av mina trådar och 6x4 fyller bildkvoten. 3,5-tråden finns inget att ta kort på än för rören är på väg mot Arboga. Det finns lite fina bilskisser att titta på i alla fall. .. Edited December 30, 2009 by cealm Quote
Kilkenny Posted December 31, 2009 Author Posted December 31, 2009 Jag skulle ALDRIG undanhålla er fakta, ej heller ljuga för den delen :) Quote
cealm Posted December 31, 2009 Posted December 31, 2009 (edited) Bra Kilkenny, då är det bara korten att gotta oss åt som är kvar. Skall bara putsa glasögonen så jag ser dem bättre när bilbilderna kommer Edited December 31, 2009 by cealm Quote
Kilkenny Posted January 5, 2010 Author Posted January 5, 2010 Jag skottade faktiskt igår, fastfrusen jävla skare å elände :) Fått mina däck idag, så jag hoppas på krängning å balansering imorrn, så ska vi se hur stuket blir, spännande :racesmile: Dessutom börjar min semester idag, jag ska ligga på locket å trycka i mig chips jobba på som tusan i garaget är det tänkt, bara byggfläkten kan hålla undan kylan så håller nog arbetslusten i sig. Quote
cealm Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Kilkenny: Tur för dig att du gjorde den där strykningen, du vet annars .......... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.