Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Bara mina tankar.

Jag tror ju att det kommer in tillräckligt med luft genom nosen på alla våra bilar. enligt mig så är utflödet ur motorrummet den största boven i jakt på kallare temperaturer i både vattensystemet & oljesystemet. tät botten platta & bara öppen kardantunnel, utan nån ventilation i sidor & en någorlunda tät huv så spelar det ingen roll om man kapar upp större hål i noskonen. skulle vilja göra en jämförelse med den så kallade Moppestruten. 150-4%20strut.jpg

sen så kanske man skall försöka göra så att luften inte tar den lättaste vägen till utsläppen på bilen heller. utan så den luften som passerar in genom noskonen kommer till användning & inte smiter förbi vatten/oljekylaren. sen är det ju så med att i turbo maskiner så blir det ju mycket strålningsvärme från turbon med.

Förra helgen va det mycket varmt ute ca 35 grader här på öland. Det va inte så behagligt att ut o åka i men jag hade inga problem med värmen i varken olja eller vatten. trots stundtals lite hårdare körning. vist va oljetempen lite högre en när det är runt en 25grader men det va inget att oroa sig över.

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

Har läst något om en grundregel som säger att luftutsläppet ska vara två gånger arean av insläppet. Luften expanderar en hel del vid uppvärmning.

Link to comment
Share on other sites

frågan är ju hur man gör det bra ?

Gälar i huven som caterham är ju en version men jag har ju ingen ruta så är lite osäker på om jag vill ha varm olja och vatten i ansiktet om något pajjar. ( eller hittar jag på den risken)

På sidan finns det ju inte så mycket att göra och nedåt är det ju i mitt fall redan öppet.

Någon har ju löst det genom att flytta ut hela sidan i en stor exit bakom motorn men det passar inte riktigt alla bilar.

Nät hål på strategiska platser ?

Link to comment
Share on other sites

Det finns vissa risker med gälar sant. Det värsta scenariot jag skulle kunna tänka mig är ju en brand i motorrummet. vilket man absolute inte vill va med om. hur skall man undvika risker? (bara ett par idéer jag har lägg gärna till några om ni tycker jag missat nått eller ta bort nått som ni tycker är onödigt) underhålla sakerna, kolla om det fuktar från kopplingar, slanganslutningar, om man tycker en slang ser halvtaskig ut byt ut den innan den går sönder. men vist sen så är det ju det med en olycka sker så oerhört snabbt men man kan minimera riskerna.

man kan ju aldrig va helt säker på att sakerna håller & att det inte sker en olycka.

Tror tyvärr inte på nät i nått hål varken i noskonen eller på nått utsläpp.

Link to comment
Share on other sites

Bra diskussion som kom igång här! Kanon!

Jag har egentligen inget problem än. Tempen steg, fläkten gick igång, tempen sjönk. Detta i över 25 ° och stadstrafik.

Men jag räknar med att plocka ut 100 hästar till...

Tror garanterat också att luft ut är största problemet. Jag har öppet under motorn, men tänker att luft ut ur sidorna eller huven kommer att behövas. Även galler över turbon kommer det nog bli.

Har en idé om att sätta en fläkt som tar luft under bilen (aktiv downforce ), skickar den genom oljekylaren (flyttad), förbi turbo och ut genom huven.

Link to comment
Share on other sites

ni som har öppen botten har en attans massa luft som kan strömma den vägen o det bör va så att den utvägen för luften är tillräcklig om det är så att luften som kommer genom noskonen passerar genom ic, vattenkyl & oljekyl. hur som så tror jag inte du Rickard har problem med värmen som det är nu. ta ut din vanliga bil o kör i samma takt med den i samma temperatur så tror jag nog att el fläkten får jobba i den med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har anslutningen till expansionskärlet i gaveln på topplocket. Är det viktigt att slangen är riktad uppåt mot expansionskärlet?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jag provade ett tag att ansluta expansionskärlet i gaveln på toppen (dvs utlopp) för att minska längden på slangen. Detta funkade inte för mig; vatten trycktes upp i expansionskärlet och ut i luftningen. Monterade anslutning som det satt tidigare (och även original) dvs på pumpens sugsida och inloppet till motorn...funkar klockrent

Link to comment
Share on other sites

Den anslutningen har jag använt utan problem sedan jag byggde bilen. Men tidigare har slangen varit riktad uppåt tack vare plattare expansionskärl. Vet inte om mitt höga expansionskärl och neråtriktade slang ställer till det med lutningen. Vill slippa lossa kärlet vid påfyllning och lyftning.

Link to comment
Share on other sites

Så bra att det funkar för dig, ville bara dela med mig av mina erfarenheter när jag (ytterligare) försökte frångå original design med påfyllning vid pumpens sugsida.

Jag hade då en 90 graders vinkel (rakt upp) från anslutningen i toppen till anslutningen i expansionskärlet.

Men som sagt, bra att det funkar. Jag fick vikta upp bilen med extra slang :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Det var ju ett tag sedan jag uppdaterade här. Barn, hus, jobb och livet tar all tid känns det som. Men jag tänkte ge ett livstecken.

 

Har plockat ut all instrumentering för att ersätta med hemmabyggd elektronik. Typ Arduino, Bluetooth och surfplatta. Hastighet och varvräknare ska dock vara analoga. Men det blir inte klart denna säsong känner jag. Tur man kan köra utan instrument. Sensorer och kablage är bytt, så det går inte bara att sätta tillbaka den gamla instrumenteringen.

 

 

Har även fixat lite med expansionskärl, vevhusventilation och lite andra slangrelaterade saker.

 

 

Första motorstarten på alldeles för länge igår. Det positiva, den startade på första försöket, lika lätt som bruksbilen.

 

olja01.thumb.jpg.79bea5bd9c5359b31f4a95491e4b906f.jpg

Det negativa, någon hade glömt oljetryckssensorn på arbetsbänken… Den verkade ha bra oljetryck i alla fall 🙂

 

 

 

 

Edited by Rikard Larsson
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bra diskussion som kom igång här! Kanon!

Jag har egentligen inget problem än. Tempen steg, fläkten gick igång, tempen sjönk. Detta i över 25 ° och stadstrafik.

Men jag räknar med att plocka ut 100 hästar till...

Tror garanterat också att luft ut är största problemet. Jag har öppet under motorn, men tänker att luft ut ur sidorna eller huven kommer att behövas. Även galler över turbon kommer det nog bli.

Har en idé om att sätta en fläkt som tar luft under bilen (aktiv downforce ), skickar den genom oljekylaren (flyttad), förbi turbo och ut genom huven.

Jag har också öppet under motorn och kardantunneln samt mellan bärarmarna, sidoplåtarna sitter innanför karosslinjen och jag hade räknat med undertryck bakom noskonens utsvängda del mot bärararna och att det mesta av kylluften skulle gå ut den vägen. Jag känner ändå ett ganska högt och varmt lufttryck om jag lättar på växelspaksdamasken. Flödet ut under beror säkert mycket på hur låg främre delen av ramen är jämfört med bak. Men det är nog ganska turbulent och inget optimalt. Jag har nu kapat upp nosen på ovansidan och satt en luftskärm mot kylarna för att minska trycket inne i motorrummet, ska sätta igen mellan bärarmarna samt gälar på sidorna för luft ut från oljekylaren. Oljetempen är mitt problem, den sitter bakom de andra kylarna i en låda med slang in, men inget ut. Räknade med att det skulle blåsa igenom, men så är det nog inte. Ett par mil på banan så är det för varmt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

He's back! 🙂

Kan inte fatta att det är 2 år sedan jag skrev i tråden senast. Än mindre fattar jag att jag inte kört ordentligt på 4 år!

Jag skulle ju bara uppgradera motorn...

Kortfattat bytte jag till E85, bytte turbo, spridare, kamaxlar, renoverade toppen, svarvade kolvar, topplockspackning, ventiltryckare och lite till. I med anpassad mjukvara och bilen gick som skit (för fett enligt bredbandslambdan).OK, tänkte jag, det får bli mappning.

Men ingen vad jag vet mappar Trionic i Skåne, så det blev lite dipp i motivationen. Försökte själv mappa lite, men fick inte rätt på det.

Sen kom barn nummer två och hus nummer två och pockade på uppmärksamhet.

Men nu under pappaledigheten började jag kolla på Motor Trend (app likt Netflix men med bättre innehåll 🙂 )Framför allt Engine Masters gjorde mig inspirerad. Så jag gick ut i garaget för att kolla om kamaxlarna stod rätt. Det gjorde de, men jag upptäckte sprickor i två av tändstiften. Fick även för mig att skicka spridarna på koll.
Varför inte montera originalspridare så länge? Monterade även andra kammar (B234i istället för B202). Såg att förfiltret till bränslet var smutsigt och bytte det.

Tankade i bensin och typ original programvara. Provkörde på gatan. Gick bra tills jag gasade till... Dog nästan. Där började jag bli smått våldsbenägen.

In i garaget och såg av en slump att det flödade dåligt i förfiltret. Testade en annan pump och då var det fart.

Gjorde en besiktningsovänlig installation med dränkbar pump i cola-flaska och provkörde igen.

ÄNTLIGEN!!! Gick som ett skott. Fullt ös i ettan och tvåan och trean upp till kanske 130. Körde bara på GLT (0,5-0,6 bar), men jävlar vad go känsla. Kunde inte köra så mycket eftersom jag hade runt en liter bensin 🙂

Så summan av kardemumman:
Felet har nog flyttat sig efterhand. 
Pump och filter var bra när jag mätte dem i början, men beckat igen nu antagligen.
Tändstiften var nya, men jag har kanske sabbat dem vid i/urmontering.
Spridarna vet jag inte, ska bli spännande att höra vad firman säger.
Kamaxlar; kanske är de vassaste originalkammarna (B202) inte bara att slänga i? Kanske måste ställbara drev till?
Kanske var programvaran som skulle vara anpassad till min setup inte tillräckligt korrekt?

Hursomhelst vet jag att maskinen är OK i grunden. Nu kan jag börja byta sak efter sak för att se om/var det felar.

Hoppas någon pallat läsa ända hit 😛 Men bara att skriva detta gav mig motivation.

Ha det gött så länge.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Kamaxlar; kanske är de vassaste originalkammarna (B202) inte bara att slänga i? Kanske måste ställbara drev till?

 

 

Nej , behövs inga speciella drev , mina ligger fortfarande i lådan ( även om man säker hittar lite  till då ) 

jag körde någon vecka med mina b202 innan jag  autotuna upp skillnaden ( andas ju bara liiiite bättre på toppen )   så borde inte va katastrof   för test 

 

4 år med stilla stående E85 stående kan ju kanske ställa till det om slangar , filter , pumpar mm är på gränsen för kompatibelt .     

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

Hur kan det komma sig att du gick från B202-kammarna efter test?

Skrev nog otydligt ,   körde mina b202 en vecka eller två  innnan jag mappa om bilen .   troligen gick den lite fett från början så i princip var det nästan bra ändå. 

De justter bara dreven är inte monterade än , de skall sitta på den riktigt vassa kammen som oxå ligger i lådan ännu.   

Eller kanske blir nästa bil,   tror b202 räcker just nu ,   b202 flyttar registert ca 500 rpm högre upp om jag får gissa ,   drar min till 7100 varvtals stopp ,  där uppe är orginalen lite väl  snälla    

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Jag har tröttnat på gummislang som spricker och ska byta allt mot nylonslang. Köpte 8x1 mm slang på Ebay. Testade 1/4" kopplingar från Swedol. Satt som en smäck. Testade även med en saab originalbanjo. Fullt tryck från kompressorn, och sen slet och drog jag. Funderade på en liten slangklämma för säkerhets skull. Men det kändes överflödigt efter testet. Skulle väl vara p.g.a. värme och mjuknande slang.

bransleslang01.thumb.jpg.2fd6ba0fba9878e6cb2599f5e2d78ac0.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Var köpte du slangen, håller den för E85, man kanske borde kolla på att framtidssäkra nu när bränslet går up exponentiellt i pris varje halvår.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det är vanlig nylonslang för tryckluft. Har läst att den funkar till allt och den känns som originalslang i t.ex. saabs tankarmaturer.

Nylon är ju mer som plast än gummi och det är gummi som brukar vara problem.

Men jag ska slänga i en bit i en burk med E85.

Link to comment
Share on other sites

Detta var vad som krävdes för att få loss slangen. Slangen började ge med sig innan kopplingen lossnade.

bransleslang02.thumb.jpg.b9d7a06a0f89c333260df28712f3ae81.jpg

 

För att få loss vanliga gummislangar från kopplingar testade jag gipsexpandertång. Vet att det finns speciella tänger, men det funkade faktiskt bra.

slangavdragare01.thumb.jpg.d46070b626fe3c8e1126f115f3dafc8e.jpg

 

Köpte lite kopplingar på Swedol för att göra egen tankarmatur.

slangkoppling01.thumb.jpg.53a5173de36e28484ffa422d385aeae2.jpg

 

Provtryckte även fuelrailen. 8 bar kändes lite onödigt, men det höll.

fuelrail_02.thumb.jpg.5fea557fafddfd399ca4fe5537fbfebd.jpg

Edited by Rikard Larsson
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Slangbiten som badat i E85 i 4 månader är helt opåverkad 👍

Påbörjat en tankarmatur. Min tank är av okänt ursprung och lite vågig på toppen. Gjorde en platta i 4 mm aluminium och en motsvarande ring med gängade hål som sitter på insidan av tanken. När jag spände ihop det plattades det vågiga aluminiumet på tanken till helt ok. Blir lite Hylomar blå som tätning sen.
Pumpen är en GST450 och ska fästas med något annat än gul plasttejp, kanske svart silvertejp? 😄
Bara anslutningarna kvar, blir skottgenomföringar. 

Har två frågor angående tankarmaturen.
Hur högt från botten ska pumpen sitta? Jag har en kvadratisk nedsänkning i tanken där pumpen ska ner, men vad ska man sikta på att ha mellan botten och silen? 1 cm?

Och hur ska man utforma returen? Tidigare har den bara gått ner i hörnan på tanken. Finns det någon vetenskap? Mynna ut under bränslenivån? Långt från där pumpen suger? Originalbilar har returen nära pumpen, men det är kanske av praktiska skäl?

b-armatur01.thumb.jpg.78640c83f0267a64550352aac2a0bbfd.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Tankarmaturen klar. Blev en rostfri Aba-klämma istället för tejp 😉 Returen är den vita slangen och hamnar i tankens hörn ungefär 20 cm från pickupen. Strömmatningen isolerades med två nylonbrickor och en bit slang i mitten.
Om någon tycker att armaturen sitter snett i tanken är det korrekt. Där fanns ett skvalpskott i tanken som jag såg först när hålet var uppsågat. Var lite i vägen men det klarade sig med lite vridning och uppförstoring av hålet.

b-armatur02.thumb.jpg.40a299d04289a46eed19e945f3eda8c7.jpg

b-armatur03.thumb.jpg.e52aeb634f2764fa73fb7b6eb114218b.jpg

b-armatur04.thumb.jpg.e407e70b6bf1f63a849aae88dcaa3afd.jpg

Edited by Rikard Larsson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Första starten med nya pumpen avklarad. Lite för gamla kopparbrickor bara 🙂

Enligt manometern har jag för högt bränsletryck. 2,8 bar på tomgång, 3,2 bar utan vakuumslang till bränsletrycksregulatorn (ska vara 3,0 bar). Vet inte om det är fel på mätaren eller för klen retur/bränsletrycksregulator.

Men den går fint för första gången på några år...

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Manometern visar rätt, har jämfört med en riktigt bra.

Verkar vanligt med för klen BTR på saabar med lite kralligare pumpar. Vissa mappar bort det, vissa lever med det och hoppas att adaptionen tar hand om det och vissa rättar till problemet...

Jag tillhör de sistnämnda. 

Antagligen börjar jag med att borra upp original BTR. Räcker inte det får det bli nån pwm-styrning på bränslepumpen.

Link to comment
Share on other sites

Tanken återmonterad och t.o.m. isoleringshatt över pluspolen!

Ena öppna anslutningen på tanken ska pluggas och den andra användas till avluftning. 

Har en tanke på att ha en solenoid som öppnar avluftningen bara när pumpen går, för att minska lukten i garaget. Någon som har erfarenhet eller åsikter om det? Ett 8 mm hål gör kanske varken från eller till på lukten i garaget?

b-armatur05.thumb.jpg.1af43fce1f8180c3834318d28c1dbb16.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag hade en sån här och det luktade inget. https://www.demon-tweeks.com/se/mocal-in-tank-breather-valve-moctrv67/

På årsmötet och besöket på Indigo Sportscars så berättade dom om hur jäkligt som hade för att få ner kolväten (hmmm, reservation om det var något annat) men tydligen var det påfyllnadsslangen som "läckte".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tänkte borra upp returhålet i bränsletrycksregulatorn. Öppnade upp en för att se så man inte borrade i något viktigt om jag borrade för långt. Inga problem, en metallplatta i botten på hålet (längst ner till höger på bild).

Desto större problem var det att borra. Måste vara något dundermaterial. Testade lite olika borr och hastigheter och hade såklart smörja. Kom max. 2-3 mm och då skulle jag bara borra upp från 3,5 till 4,5 mm hål. Insåg att det inte går med mina borr och gav upp. 

Testade med variabelt spänningsaggregat på bränslepumpen. Var tvungen att komma ner i 6 V innan bränsletrycket började bli hanterbart för bränsletrycksregulatorn. Har svårt att tro att en borrad btr hade löst det. Så jag måste fixa en PWM-styrning av pumpen. 

btr01.thumb.jpg.fca53f502b1b646727e3fdaf64fe4ccf.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Hittade en 20 A pwm-styrning i gömmorna. Hoppades att det skulle gå att få tillräckligt flöde på pumpen för att maxa spridarna utan att bottna btr. Men det gick inte. Spridarna är 875 cc och kräver 210 liter/timme som max.

Kom upp i ca 150 liter/timme innan btr hade svårt att hålla bränsletrycket nere på tomgång. Så det får bli en tvåstegs reglering av bränslepumpen.

Men 150 liter/timme räcker till 300 hk, så det går att köra ändå 😉

Link to comment
Share on other sites

Ja, den flödar som f-n. Jag har labbat lite med 044-kopior och 2-liters pet-flaskor för att mäta flödet när jag hade extern pump. Det var rätt lugnt. Med denna är det lite mer hysteriskt 🙂

Teoretiskt flödar den ca det dubbla mot en 044. Ska försöka filma returen, ganska coolt.

Link to comment
Share on other sites

😀👍Kul....men fel spår, batteridrift är det som gäller 😉☇☇☇

Vore iofs kul att se returflödet.

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Det där såg ju ut som en hel del ,    inte helt lätt att hitta någon PWM krets som klarar den strömmen heller ?      E85 , lamda 10   så inget kommer tillbaka    😁

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Den drar inte mer än max 18 A vid 5 bars bränsletryck. Så det är helt ok.

Har inte mätt vad det drar på "lågvarv" när jag sänker den till 8 V. Men antagligen under 15 A i alla fall.

PWM-styrningen jag hittade var som sagt på 20 A och det verkar funka fint.

Kommer att köra två lägen. Under 1 bars laddtryck blir det PWM ner till 8 V. Över 1 bar blir det förbikoppling av PWM-styrningen med ett relä och full sprutt. Kommer även att kunna koppla förbi PWM-styrningen manuellt om den pajjar när jag kör. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂
Målade avgassystemet med värmetålig färg. Får nog måla intercoolern svart också.Det svarta gallret framför försvinner typ.

bil26.thumb.jpg.015a0df581681e468d7fdefe5356e9c0.jpg

bil25.thumb.jpg.7769d40b5db6723ce2800fcd9b607a88.jpg

bil24.thumb.jpg.edc98860fb0f9a035659bd09d13f3643.jpg

bil23.thumb.jpg.7bce220a6d1f417f79bb720bac081cea.jpg

bil22.thumb.jpg.0128f58a76cc6ec37c6f4867d5886d23.jpg

bil21.thumb.jpg.0585cd9c11552feec1be3d496c5515c5.jpg

bil20.thumb.jpg.45777788c8fbcc2008ab300102c70c99.jpg

 

Edited by Rikard Larsson
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Regbesiktning 2 gick bra. Fick igenom T12BF 🙂 

Besikta Valdemarsro. 1200:- för besiktningen och 479:- för en vanlig. Ringde i morse och fick tid samma dag.

Det var lite gråzoner med felplacerade framblinkers och diffust halvljus, men jag behöver inte komma tillbaka. NÅGONSIN! 🤩

regbesiktning03.thumb.jpg.913c3d981a2ec7f51e5bebdb5cd7d899.jpg

regbesiktning04.thumb.jpg.5ac142c8cd108a5df281cb433061cfd4.jpg

regbesiktning05.thumb.jpg.8855a5c2bd1f1d384fed81466c263dab.jpg

Edited by Rikard Larsson
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...