Rikard Larsson Posted July 8, 2015 Author Posted July 8, 2015 Oljekylaren sitter där den gör för att hamna i kylarfläktens vinddrag. Tror inte den sitter i vägen för min idé om luftstyrning ut ur huven dock. Får göra lite pappmallar. Quote
Widell Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 (edited) Bara mina tankar. Jag tror ju att det kommer in tillräckligt med luft genom nosen på alla våra bilar. enligt mig så är utflödet ur motorrummet den största boven i jakt på kallare temperaturer i både vattensystemet & oljesystemet. tät botten platta & bara öppen kardantunnel, utan nån ventilation i sidor & en någorlunda tät huv så spelar det ingen roll om man kapar upp större hål i noskonen. skulle vilja göra en jämförelse med den så kallade Moppestruten. sen så kanske man skall försöka göra så att luften inte tar den lättaste vägen till utsläppen på bilen heller. utan så den luften som passerar in genom noskonen kommer till användning & inte smiter förbi vatten/oljekylaren. sen är det ju så med att i turbo maskiner så blir det ju mycket strålningsvärme från turbon med. Förra helgen va det mycket varmt ute ca 35 grader här på öland. Det va inte så behagligt att ut o åka i men jag hade inga problem med värmen i varken olja eller vatten. trots stundtals lite hårdare körning. vist va oljetempen lite högre en när det är runt en 25grader men det va inget att oroa sig över. Edited July 9, 2015 by Widell Quote
Morty Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 Har läst något om en grundregel som säger att luftutsläppet ska vara två gånger arean av insläppet. Luften expanderar en hel del vid uppvärmning. Quote
LUPUS Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 frågan är ju hur man gör det bra ? Gälar i huven som caterham är ju en version men jag har ju ingen ruta så är lite osäker på om jag vill ha varm olja och vatten i ansiktet om något pajjar. ( eller hittar jag på den risken) På sidan finns det ju inte så mycket att göra och nedåt är det ju i mitt fall redan öppet. Någon har ju löst det genom att flytta ut hela sidan i en stor exit bakom motorn men det passar inte riktigt alla bilar. Nät hål på strategiska platser ? Quote
Widell Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 Det finns vissa risker med gälar sant. Det värsta scenariot jag skulle kunna tänka mig är ju en brand i motorrummet. vilket man absolute inte vill va med om. hur skall man undvika risker? (bara ett par idéer jag har lägg gärna till några om ni tycker jag missat nått eller ta bort nått som ni tycker är onödigt) underhålla sakerna, kolla om det fuktar från kopplingar, slanganslutningar, om man tycker en slang ser halvtaskig ut byt ut den innan den går sönder. men vist sen så är det ju det med en olycka sker så oerhört snabbt men man kan minimera riskerna. man kan ju aldrig va helt säker på att sakerna håller & att det inte sker en olycka. Tror tyvärr inte på nät i nått hål varken i noskonen eller på nått utsläpp. Quote
Rikard Larsson Posted July 9, 2015 Author Posted July 9, 2015 Bra diskussion som kom igång här! Kanon! Jag har egentligen inget problem än. Tempen steg, fläkten gick igång, tempen sjönk. Detta i över 25 ° och stadstrafik. Men jag räknar med att plocka ut 100 hästar till... Tror garanterat också att luft ut är största problemet. Jag har öppet under motorn, men tänker att luft ut ur sidorna eller huven kommer att behövas. Även galler över turbon kommer det nog bli. Har en idé om att sätta en fläkt som tar luft under bilen (aktiv downforce ), skickar den genom oljekylaren (flyttad), förbi turbo och ut genom huven. Quote
Widell Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 ni som har öppen botten har en attans massa luft som kan strömma den vägen o det bör va så att den utvägen för luften är tillräcklig om det är så att luften som kommer genom noskonen passerar genom ic, vattenkyl & oljekyl. hur som så tror jag inte du Rickard har problem med värmen som det är nu. ta ut din vanliga bil o kör i samma takt med den i samma temperatur så tror jag nog att el fläkten får jobba i den med. Quote
Rikard Larsson Posted July 10, 2015 Author Posted July 10, 2015 Jag har anslutningen till expansionskärlet i gaveln på topplocket. Är det viktigt att slangen är riktad uppåt mot expansionskärlet? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Quote
Jocke4U Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Jag har anslutningen till expansionskärlet i gaveln på topplocket. Är det viktigt att slangen är riktad uppåt mot expansionskärlet? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Jag provade ett tag att ansluta expansionskärlet i gaveln på toppen (dvs utlopp) för att minska längden på slangen. Detta funkade inte för mig; vatten trycktes upp i expansionskärlet och ut i luftningen. Monterade anslutning som det satt tidigare (och även original) dvs på pumpens sugsida och inloppet till motorn...funkar klockrent Quote
Rikard Larsson Posted July 10, 2015 Author Posted July 10, 2015 Den anslutningen har jag använt utan problem sedan jag byggde bilen. Men tidigare har slangen varit riktad uppåt tack vare plattare expansionskärl. Vet inte om mitt höga expansionskärl och neråtriktade slang ställer till det med lutningen. Vill slippa lossa kärlet vid påfyllning och lyftning. Quote
Jocke4U Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Så bra att det funkar för dig, ville bara dela med mig av mina erfarenheter när jag (ytterligare) försökte frångå original design med påfyllning vid pumpens sugsida. Jag hade då en 90 graders vinkel (rakt upp) från anslutningen i toppen till anslutningen i expansionskärlet. Men som sagt, bra att det funkar. Jag fick vikta upp bilen med extra slang :) Quote
Rikard Larsson Posted June 10, 2016 Author Posted June 10, 2016 (edited) Det var ju ett tag sedan jag uppdaterade här. Barn, hus, jobb och livet tar all tid känns det som. Men jag tänkte ge ett livstecken. Har plockat ut all instrumentering för att ersätta med hemmabyggd elektronik. Typ Arduino, Bluetooth och surfplatta. Hastighet och varvräknare ska dock vara analoga. Men det blir inte klart denna säsong känner jag. Tur man kan köra utan instrument. Sensorer och kablage är bytt, så det går inte bara att sätta tillbaka den gamla instrumenteringen. Har även fixat lite med expansionskärl, vevhusventilation och lite andra slangrelaterade saker. Första motorstarten på alldeles för länge igår. Det positiva, den startade på första försöket, lika lätt som bruksbilen. Det negativa, någon hade glömt oljetryckssensorn på arbetsbänken… Den verkade ha bra oljetryck i alla fall 🙂 Edited February 1, 2022 by Rikard Larsson 3 Quote
sorin Posted October 15, 2016 Posted October 15, 2016 Har du monterat stolvärme eller bara tjocka kallingar ? :) :) Quote
Rikard Larsson Posted October 17, 2016 Author Posted October 17, 2016 (edited) Såg du mig körandes i lördags Sorin? :D Edited October 17, 2016 by Rikard Larsson Quote
Christer J Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Bra diskussion som kom igång här! Kanon! Jag har egentligen inget problem än. Tempen steg, fläkten gick igång, tempen sjönk. Detta i över 25 ° och stadstrafik. Men jag räknar med att plocka ut 100 hästar till... Tror garanterat också att luft ut är största problemet. Jag har öppet under motorn, men tänker att luft ut ur sidorna eller huven kommer att behövas. Även galler över turbon kommer det nog bli. Har en idé om att sätta en fläkt som tar luft under bilen (aktiv downforce ), skickar den genom oljekylaren (flyttad), förbi turbo och ut genom huven. Jag har också öppet under motorn och kardantunneln samt mellan bärarmarna, sidoplåtarna sitter innanför karosslinjen och jag hade räknat med undertryck bakom noskonens utsvängda del mot bärararna och att det mesta av kylluften skulle gå ut den vägen. Jag känner ändå ett ganska högt och varmt lufttryck om jag lättar på växelspaksdamasken. Flödet ut under beror säkert mycket på hur låg främre delen av ramen är jämfört med bak. Men det är nog ganska turbulent och inget optimalt. Jag har nu kapat upp nosen på ovansidan och satt en luftskärm mot kylarna för att minska trycket inne i motorrummet, ska sätta igen mellan bärarmarna samt gälar på sidorna för luft ut från oljekylaren. Oljetempen är mitt problem, den sitter bakom de andra kylarna i en låda med slang in, men inget ut. Räknade med att det skulle blåsa igenom, men så är det nog inte. Ett par mil på banan så är det för varmt. Quote
sorin Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Såg du mig körandes i lördags Sorin? :D :) :) Japp . En Blå Honda Accord som blinkade till dig :) :) Quote
Rikard Larsson Posted October 17, 2016 Author Posted October 17, 2016 Aha, precis vid korsningen Sallerupsvägen/Västra skrävlingevägen? I så fall vinkade jag tillbaka :) Tror jag såg dig i Östra hamnen för några veckor sen förresten. 15 september... Quote
sorin Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Ja precis i den korsningen . Det måste ha varit min gamla Indy .Den nya ägaren har garage där nånstans . Quote
Rikard Larsson Posted November 21, 2018 Author Posted November 21, 2018 He's back! 🙂 Kan inte fatta att det är 2 år sedan jag skrev i tråden senast. Än mindre fattar jag att jag inte kört ordentligt på 4 år! Jag skulle ju bara uppgradera motorn... Kortfattat bytte jag till E85, bytte turbo, spridare, kamaxlar, renoverade toppen, svarvade kolvar, topplockspackning, ventiltryckare och lite till. I med anpassad mjukvara och bilen gick som skit (för fett enligt bredbandslambdan).OK, tänkte jag, det får bli mappning. Men ingen vad jag vet mappar Trionic i Skåne, så det blev lite dipp i motivationen. Försökte själv mappa lite, men fick inte rätt på det. Sen kom barn nummer två och hus nummer två och pockade på uppmärksamhet. Men nu under pappaledigheten började jag kolla på Motor Trend (app likt Netflix men med bättre innehåll 🙂 ). Framför allt Engine Masters gjorde mig inspirerad. Så jag gick ut i garaget för att kolla om kamaxlarna stod rätt. Det gjorde de, men jag upptäckte sprickor i två av tändstiften. Fick även för mig att skicka spridarna på koll. Varför inte montera originalspridare så länge? Monterade även andra kammar (B234i istället för B202). Såg att förfiltret till bränslet var smutsigt och bytte det. Tankade i bensin och typ original programvara. Provkörde på gatan. Gick bra tills jag gasade till... Dog nästan. Där började jag bli smått våldsbenägen. In i garaget och såg av en slump att det flödade dåligt i förfiltret. Testade en annan pump och då var det fart. Gjorde en besiktningsovänlig installation med dränkbar pump i cola-flaska och provkörde igen. ÄNTLIGEN!!! Gick som ett skott. Fullt ös i ettan och tvåan och trean upp till kanske 130. Körde bara på GLT (0,5-0,6 bar), men jävlar vad go känsla. Kunde inte köra så mycket eftersom jag hade runt en liter bensin 🙂 Så summan av kardemumman: Felet har nog flyttat sig efterhand. Pump och filter var bra när jag mätte dem i början, men beckat igen nu antagligen. Tändstiften var nya, men jag har kanske sabbat dem vid i/urmontering. Spridarna vet jag inte, ska bli spännande att höra vad firman säger. Kamaxlar; kanske är de vassaste originalkammarna (B202) inte bara att slänga i? Kanske måste ställbara drev till? Kanske var programvaran som skulle vara anpassad till min setup inte tillräckligt korrekt? Hursomhelst vet jag att maskinen är OK i grunden. Nu kan jag börja byta sak efter sak för att se om/var det felar. Hoppas någon pallat läsa ända hit 😛 Men bara att skriva detta gav mig motivation. Ha det gött så länge. 5 Quote
LUPUS Posted November 21, 2018 Posted November 21, 2018 Kamaxlar; kanske är de vassaste originalkammarna (B202) inte bara att slänga i? Kanske måste ställbara drev till? Nej , behövs inga speciella drev , mina ligger fortfarande i lådan ( även om man säker hittar lite till då ) jag körde någon vecka med mina b202 innan jag autotuna upp skillnaden ( andas ju bara liiiite bättre på toppen ) så borde inte va katastrof för test 4 år med stilla stående E85 stående kan ju kanske ställa till det om slangar , filter , pumpar mm är på gränsen för kompatibelt . Quote
Rikard Larsson Posted November 21, 2018 Author Posted November 21, 2018 Hur kan det komma sig att du gick från B202-kammarna efter test? Det blir ny pump, filter och slangar. Både Biltemas och Swedols slang får torrsprickor. Nu blir det "plaströr" likt originalbilar. Quote
LUPUS Posted November 21, 2018 Posted November 21, 2018 1 timme sedan, Rikard Larsson sade: Hur kan det komma sig att du gick från B202-kammarna efter test? Skrev nog otydligt , körde mina b202 en vecka eller två innnan jag mappa om bilen . troligen gick den lite fett från början så i princip var det nästan bra ändå. De justter bara dreven är inte monterade än , de skall sitta på den riktigt vassa kammen som oxå ligger i lådan ännu. Eller kanske blir nästa bil, tror b202 räcker just nu , b202 flyttar registert ca 500 rpm högre upp om jag får gissa , drar min till 7100 varvtals stopp , där uppe är orginalen lite väl snälla Quote
Rikard Larsson Posted November 21, 2018 Author Posted November 21, 2018 Ah, jag som fattar trögt. Trodde dina B202-kammar låg i lådan 😆 Tack för infon. Quote
Rikard Larsson Posted December 3, 2018 Author Posted December 3, 2018 (edited) Jag har tröttnat på gummislang som spricker och ska byta allt mot nylonslang. Köpte 8x1 mm slang på Ebay. Testade 1/4" kopplingar från Swedol. Satt som en smäck. Testade även med en saab originalbanjo. Fullt tryck från kompressorn, och sen slet och drog jag. Funderade på en liten slangklämma för säkerhets skull. Men det kändes överflödigt efter testet. Skulle väl vara p.g.a. värme och mjuknande slang. Edited February 1, 2022 by Rikard Larsson Quote
vedde Posted December 3, 2018 Posted December 3, 2018 Kul att du är på G och fick så bra resultat direkt./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted December 6, 2018 Posted December 6, 2018 Var köpte du slangen, håller den för E85, man kanske borde kolla på att framtidssäkra nu när bränslet går up exponentiellt i pris varje halvår. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted December 6, 2018 Author Posted December 6, 2018 Det är vanlig nylonslang för tryckluft. Har läst att den funkar till allt och den känns som originalslang i t.ex. saabs tankarmaturer. Nylon är ju mer som plast än gummi och det är gummi som brukar vara problem. Men jag ska slänga i en bit i en burk med E85. Quote
Rikard Larsson Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 (edited) Detta var vad som krävdes för att få loss slangen. Slangen började ge med sig innan kopplingen lossnade. För att få loss vanliga gummislangar från kopplingar testade jag gipsexpandertång. Vet att det finns speciella tänger, men det funkade faktiskt bra. Köpte lite kopplingar på Swedol för att göra egen tankarmatur. Provtryckte även fuelrailen. 8 bar kändes lite onödigt, men det höll. Edited February 1, 2022 by Rikard Larsson 3 Quote
Rikard Larsson Posted May 10, 2019 Author Posted May 10, 2019 (edited) Slangbiten som badat i E85 i 4 månader är helt opåverkad 👍 Påbörjat en tankarmatur. Min tank är av okänt ursprung och lite vågig på toppen. Gjorde en platta i 4 mm aluminium och en motsvarande ring med gängade hål som sitter på insidan av tanken. När jag spände ihop det plattades det vågiga aluminiumet på tanken till helt ok. Blir lite Hylomar blå som tätning sen. Pumpen är en GST450 och ska fästas med något annat än gul plasttejp, kanske svart silvertejp? 😄 Bara anslutningarna kvar, blir skottgenomföringar. Har två frågor angående tankarmaturen. Hur högt från botten ska pumpen sitta? Jag har en kvadratisk nedsänkning i tanken där pumpen ska ner, men vad ska man sikta på att ha mellan botten och silen? 1 cm? Och hur ska man utforma returen? Tidigare har den bara gått ner i hörnan på tanken. Finns det någon vetenskap? Mynna ut under bränslenivån? Långt från där pumpen suger? Originalbilar har returen nära pumpen, men det är kanske av praktiska skäl? Edited February 1, 2022 by Rikard Larsson Quote
Mildseven Posted May 10, 2019 Posted May 10, 2019 Jag har haft bromslang i plast till lastbil i min i 5 år och det funkar i E85 Quote
Rikard Larsson Posted May 12, 2019 Author Posted May 12, 2019 (edited) Tankarmaturen klar. Blev en rostfri Aba-klämma istället för tejp 😉 Returen är den vita slangen och hamnar i tankens hörn ungefär 20 cm från pickupen. Strömmatningen isolerades med två nylonbrickor och en bit slang i mitten. Om någon tycker att armaturen sitter snett i tanken är det korrekt. Där fanns ett skvalpskott i tanken som jag såg först när hålet var uppsågat. Var lite i vägen men det klarade sig med lite vridning och uppförstoring av hålet. Edited February 1, 2022 by Rikard Larsson 2 Quote
Rikard Larsson Posted May 13, 2019 Author Posted May 13, 2019 Första starten med nya pumpen avklarad. Lite för gamla kopparbrickor bara 🙂 Enligt manometern har jag för högt bränsletryck. 2,8 bar på tomgång, 3,2 bar utan vakuumslang till bränsletrycksregulatorn (ska vara 3,0 bar). Vet inte om det är fel på mätaren eller för klen retur/bränsletrycksregulator. Men den går fint för första gången på några år... 3 Quote
Rikard Larsson Posted May 13, 2019 Author Posted May 13, 2019 Manometern visar rätt, har jämfört med en riktigt bra. Verkar vanligt med för klen BTR på saabar med lite kralligare pumpar. Vissa mappar bort det, vissa lever med det och hoppas att adaptionen tar hand om det och vissa rättar till problemet... Jag tillhör de sistnämnda. Antagligen börjar jag med att borra upp original BTR. Räcker inte det får det bli nån pwm-styrning på bränslepumpen. Quote
Rikard Larsson Posted May 14, 2019 Author Posted May 14, 2019 (edited) Tanken återmonterad och t.o.m. isoleringshatt över pluspolen! Ena öppna anslutningen på tanken ska pluggas och den andra användas till avluftning. Har en tanke på att ha en solenoid som öppnar avluftningen bara när pumpen går, för att minska lukten i garaget. Någon som har erfarenhet eller åsikter om det? Ett 8 mm hål gör kanske varken från eller till på lukten i garaget? Edited February 1, 2022 by Rikard Larsson Quote
Jocke4U Posted May 14, 2019 Posted May 14, 2019 Jag hade en sån här och det luktade inget. https://www.demon-tweeks.com/se/mocal-in-tank-breather-valve-moctrv67/ På årsmötet och besöket på Indigo Sportscars så berättade dom om hur jäkligt som hade för att få ner kolväten (hmmm, reservation om det var något annat) men tydligen var det påfyllnadsslangen som "läckte". 1 Quote
Rikard Larsson Posted May 16, 2019 Author Posted May 16, 2019 (edited) Tänkte borra upp returhålet i bränsletrycksregulatorn. Öppnade upp en för att se så man inte borrade i något viktigt om jag borrade för långt. Inga problem, en metallplatta i botten på hålet (längst ner till höger på bild). Desto större problem var det att borra. Måste vara något dundermaterial. Testade lite olika borr och hastigheter och hade såklart smörja. Kom max. 2-3 mm och då skulle jag bara borra upp från 3,5 till 4,5 mm hål. Insåg att det inte går med mina borr och gav upp. Testade med variabelt spänningsaggregat på bränslepumpen. Var tvungen att komma ner i 6 V innan bränsletrycket började bli hanterbart för bränsletrycksregulatorn. Har svårt att tro att en borrad btr hade löst det. Så jag måste fixa en PWM-styrning av pumpen. Edited February 1, 2022 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted May 17, 2019 Author Posted May 17, 2019 Hittade en 20 A pwm-styrning i gömmorna. Hoppades att det skulle gå att få tillräckligt flöde på pumpen för att maxa spridarna utan att bottna btr. Men det gick inte. Spridarna är 875 cc och kräver 210 liter/timme som max. Kom upp i ca 150 liter/timme innan btr hade svårt att hålla bränsletrycket nere på tomgång. Så det får bli en tvåstegs reglering av bränslepumpen. Men 150 liter/timme räcker till 300 hk, så det går att köra ändå 😉 Quote
LUPUS Posted May 17, 2019 Posted May 17, 2019 Flödar den så in i h ... hur är den teoretiskt mot en Bosch 044 en sådan funka ok i min setup ( innan den skar av värmen problem ) Quote
Rikard Larsson Posted May 18, 2019 Author Posted May 18, 2019 Ja, den flödar som f-n. Jag har labbat lite med 044-kopior och 2-liters pet-flaskor för att mäta flödet när jag hade extern pump. Det var rätt lugnt. Med denna är det lite mer hysteriskt 🙂 Teoretiskt flödar den ca det dubbla mot en 044. Ska försöka filma returen, ganska coolt. Quote
steel Posted May 18, 2019 Posted May 18, 2019 (edited) 😀👍Kul....men fel spår, batteridrift är det som gäller 😉☇☇☇ Vore iofs kul att se returflödet. Mvh Pär Edited May 18, 2019 by steel Quote
Rikard Larsson Posted May 18, 2019 Author Posted May 18, 2019 Jag driver ju bränslepumpen på batteri 😁 3 Quote
Rikard Larsson Posted May 19, 2019 Author Posted May 19, 2019 Nu blir kanske Steel besviken, men jag drev pumpen med nätaggregat 😉 14 V mätt vid pumpen. 3,2 bar bränsletryck. 6 mm innerdiameter på både tryck och retur. 1 Quote
LUPUS Posted May 21, 2019 Posted May 21, 2019 (edited) Det där såg ju ut som en hel del , inte helt lätt att hitta någon PWM krets som klarar den strömmen heller ? E85 , lamda 10 så inget kommer tillbaka 😁 Edited May 21, 2019 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted May 21, 2019 Author Posted May 21, 2019 Den drar inte mer än max 18 A vid 5 bars bränsletryck. Så det är helt ok. Har inte mätt vad det drar på "lågvarv" när jag sänker den till 8 V. Men antagligen under 15 A i alla fall. PWM-styrningen jag hittade var som sagt på 20 A och det verkar funka fint. Kommer att köra två lägen. Under 1 bars laddtryck blir det PWM ner till 8 V. Över 1 bar blir det förbikoppling av PWM-styrningen med ett relä och full sprutt. Kommer även att kunna koppla förbi PWM-styrningen manuellt om den pajjar när jag kör. Quote
Rikard Larsson Posted June 7, 2019 Author Posted June 7, 2019 (edited) Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂 Målade avgassystemet med värmetålig färg. Får nog måla intercoolern svart också.Det svarta gallret framför försvinner typ. Edited February 1, 2022 by Rikard Larsson 11 Quote
Rikard Larsson Posted June 10, 2019 Author Posted June 10, 2019 (edited) Regbesiktning 2 gick bra. Fick igenom T12BF 🙂 Besikta Valdemarsro. 1200:- för besiktningen och 479:- för en vanlig. Ringde i morse och fick tid samma dag. Det var lite gråzoner med felplacerade framblinkers och diffust halvljus, men jag behöver inte komma tillbaka. NÅGONSIN! 🤩 Edited April 19, 2021 by Rikard Larsson 7 Quote
vedde Posted June 10, 2019 Posted June 10, 2019 Skönt eller hur, välkommen i klubben.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.