Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Här är en bild på hur det såg ut i växellådan. Inte så farligt, men det har ju läckt vid lagret.

urtrampningslager04_640.jpg

vaxellada07_640.jpg

Nya distansen, gjord av tre tårtbitar från den gamla, hoppas det funkar :)

urtrampningslager05_640.jpg

Måste även dela med mig av mitt påkostade centreringsverktyg till kopplingen. Stödlagret i vevaxeln har 15 mm hål, precis som prisolrör. Ett 13 mm borr för att styva upp den mjuka kopparn och några varv eltejp för h7-passning mot lamellen :)/>

centreringsverktyg01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Hei Rikard,ser du er ferdig med distansehylsen nå og den fungerer helt sikkert topp.

Er ute med min girkasse nå så jeg tenkte og slenge inn bilde av det jeg prøvde og forklare sist.

Mener fortsatt dette må være den enkleste løsningen, trenger ikke og ta av slavesylinder engang. :)

post-2223-0-81343700-1358284469_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Från wikipedia:

Brotschen är till exempel toleranssatt 60H7 där 60 är hålets diameter i millimeter och H7 anger inom vilken tolerans hålet får vara, i detta fall 30μm (μ = my = tusendels millimeter) vilket betyder att hålet får vara mellan 60,000 och 60,030 millimeter i diameter.

Link to comment
Share on other sites

Ska byta insug och därmed spridarbrygga. Bromsar en banjokoppling flödet så mycket att man ska försöka fixa något annat?

Annars passar ju en banjo perfekt på inloppet. Vet inte vad som sitter där original. Men en koppling som sticker rakt upp får inte plats under min huv.

Lånat lite av Kilkennys bild:

spridarbrygga_saab9000.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Borra upp en hydraulisk då?

Det går säkert , vet bara att jag råka hålla i en av varje en gång och då titta jag efter lite nogare , hydral var typ dubbel så tung blink.gif och den varianten jag hade var typ 50% mindre "hål" i på alla ställen inklusive banjo "radien".

Nu kanske det är helt ok ändå men om det finns orginal och det till råga på allt i stort sett är gratis så skulle jag köra det

thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mitt förra insug var ingen höjdare. Trodde inte det skulle spela så stor roll att gasspjället satt en bit från insuget. Antagligen blir väl inte effekten lidande, men responsen var inte bra. Det var fem år sedan jag gjorde förra insuget, har lärt mig mycket om bilar sedan dess.

Efter lite försök att mig-svetsa aluminium köpte jag mig en spool gun. Även om jag hade specialpaketet för aluminiumsvetsning från Esab med teflontrådledare m.m. blev det fågelbo i matningen lite för ofta.

Så nu går det hur bra som helst att miga aluminium. Inte snyggaste svetsarna, men det är tätt trots porigt gjutgods. Ett gammalt insug är inte det bästa att ha som första svetsövning :)

spool_gun.jpg

Det nya under trycktestning:

insug04_640.jpg

Det gamla:

insug02_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Jag svetsade aluminium med min mig, utan speciell slang, vilket funkade om jag inte böjde slangen allt för mycket. Lite för stort trådmunstycke hade jag också efter tips. Var hittade du pistolen, pris?

Sen en helt annan sak... Batteripacken på golvet. När du parallellkopplar batterier på det viset så ska du ta ur plus ur det ena yttre batteriet, och minus ur det på andra sidan för att laddning och urladdning ska fungera riktigt. Cellerna jämnar inte ut sig och det kommer att dra mest ström ur det batteriet som är närmast uttaget. Oavsett hur lite eller mycket ström du tar ur. Vi gjorde en test en gång med tre Optimabatterier, parallellkopplade med 35 kvadrat kabel och tog ur 18 A. Mellan batteri 1 & 2 var strömmen 8 A och mellan 2&3 3A. Innebär att det första drogs ur med 10 A, det andra med 5 och det sista med 3A. Dessutom på elbilar och skyliftar ett krav för att garantierna ska gälla på batterierna, under förutsättning att alla byts samtigt dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Pistolen köpte jag på ebay.co.uk. Lite under en tusenlapp, inkl. en rulle tråd. Jag körde också med för stort munstycke och det fungerade hyfsat. Men det är så tråkigt när man får fogelbo i matningen.

Du har helt rätt med kopplingen av batteripaketet, med det används inte med den kopplingen (underhållsladdas bara över vintern). Har experimenterat med lite olika kopplingar, 12, 24 och 36 V på min elcykel, 36 V var roligast :D

Här är ett bra exempel:

rehcs.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med mitt gamla insug var tomgången för hög efter att jag bytte till Trionic. Misstänkte läckage men sket lite i det eftersom jag ändå skulle byta insug.

Nu med mitt nya insug är tomgången för låg :blink:

Framför allt om man torrgasar så dippar varvtalet efteråt och motorn dör nästan.

Det sitter en justerskruv på gasspjället (saab original), men jag trodde att tomgångsmotorn skulle klara sig själv?

Ska man behöva justera skruven?

Link to comment
Share on other sites

Den skruven är en grundinställning och sedan ska tomgångsmotorn sköta resten.

Funkar tomgångsmotorn? kolla genom att lägga i växel och slira ner varvet och se om den vill öka själv eller dra på nåt som drar mkt el.

Om tomgångsmotorn funkar så kan du öppna lite på spjället.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, tomgångsmotorn sitter inte på spjällhuset som original. Var för trångt för det, så nu sitter den direkt på insuget med en M18 banjo, kanske banjon som bromsar flödet? Borrade ändå upp banjobultens fyra sidohål till 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Det behövs väldigt litet hål för att gå på tomgång så det räcker om det inte är strypt på annat håll.

var suger den ifrån?

Har du LMM så ska den vara efter den och efter spjället.

Link to comment
Share on other sites

Den suger från fria luften. Ska dock sätta på ett vevhusventilationsfilter.

Nästan längst till höger där det sitter en plugg på bilden sitter nu en banjo.

insug04_640.jpg

EDIT: Ingen bra idé jag hade att suga från friska luften, tomgångsmotorn är inte helt tät ens när den är stängd. Ändrat till original nu.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

känner du om det suger genom den? vad har du för sprut?

jag kör med eftermarknadssprut och kör utan tomgångsmotor. n den behövs mest på vintern och första minuten efter man startat.

Link to comment
Share on other sites

Om du kör med tomgångsmotor så måste den suga igenom luftmassemätaren också (innan spjället) för att känna av flödet och kunna reglera bränslet. ( så brukar det vara )

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hur kompenserar den för tomgång. Är det varvtalsmappat o lambda o MAP sensor?

Men är allt riktigt så långt och tomgågnsmotorn gör sitt jobb så öppna lite på spjället.

Link to comment
Share on other sites

Hemma själv en natt för ovanlighetens skull, och vad gör man då? Tar en helkväll och helnatt i garaget såklart :) Sjukt produktiv var jag också. Hade skrivit en lista på vad jag skulle göra (jag skriver aldrig listor) och sen var det bara att köra på.

Kollade gängorna på oljekyleriet så jag kan beställa nya slangar (M20x1,5 är det)

Bytte bränslepump till en större och kraftigare, fick göra nytt fäste och justera kablarna.

Kortade gaswiren och gjorde nytt fäste till den.

Skruvade ihop nya IC-rör och silikonslangar och monterade ny sensor för insugsluften. Behövdes till det nya insuget.

Gjorde fäste till MAP-sensorn.

Fäste tomgångsmotorn.

Kopplade in bränsletrycksmätare.

Fyllde på växellådsolja.

Skruvad på skyddsplåten framför svänghjulet på växellådan.

Pluggade ett numera onödigt hål i expansionskärlet till kylvattnet.

Här nånstans var klockan halv ett och jag funderade på vad man kan göra utan att störa grannarna. Så jag tog en dubbel espresso och satte kniven och avbitaren i kabelhärvan till motorn och rensade bort allt onödigt. Plus att dragningen numera passar min bil mycket bättre.

Vid femtiden blev det en varm och go dusch och två timmar sömn innan jobbet :thumbsup:

Bäst att bevisa lite av sakerna med bilder :)

Gaswire med "omlänkning" och fäste.

gaswire01_640.jpg

Banjokoppling och fäste för tomgångsmotorn och fäste för MAP-sensorn.

insug05_640.jpg

Påfyllning av växellådsolja. Nippel och 6 mm slang. Tog några timmar för oljan att rinna in i växellådan...

vaxelladsolja01_640.jpg

Alla som slaktar sina originalhärvor verkar få ICA-kassar fulla med överbliven kabel, jag fick nog ihop sådär två hekto.

kabelharva01_640.jpg

Men men, det är värt att kunna dra om kablarn lite så det passar bättre. Ska tejpas med specialtejp för kabelhärvor.

kabelharva02_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Har tejpat kabelhärvorna, både till belysning, instrumentpanel och motorn, med riktig kabelstamstejp från 3M. Blev väldigt trevligt faktiskt.

Tejpen är tygbaserad och det ser ut som i originalbilar.

Köpte den på ebay.co.uk, kom hem på mindre än en vecka. 100:- för två rullar á 25 m. Gick åt en (än så länge).

Har även monterat en kopplingslåda dit nästan alla kablar går. Så alla kopplingar mellan sensorer och lampor och mätare i instrumentpanelen o.s.v. sker i den.

Lite buntband på kabelhärvan, vakuumslangar, gaswire och annat löst så blir det nog bra.

kabelharva02_640.jpg

kabelharva03_640.jpg

kabelharva04_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Den suger från fria luften. Ska dock sätta på ett vevhusventilationsfilter.

Nästan längst till höger där det sitter en plugg på bilden sitter nu en banjo.

insug04_640.JPG

Hej , tomgångsmotorn ska inte suga ifrån atmosfären, ska kopplas plenum/före spjällhus, annars så kan du få konstig tomgång.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hur kompenserar den för tomgång. Är det varvtalsmappat o lambda o MAP sensor?

Men är allt riktigt så långt och tomgågnsmotorn gör sitt jobb så öppna lite på spjället.

Hej , Trionic5 har mapsensor ,T7(saab 95) har LMM.

Jobbar grovt med lambda/mapsensor och finjuserar med tändning i egna tomgångsmappar, vilka man EJ rör vid

programmappning,

När det gäller spjällöppning så är det mycket viktigt att justerskruven är rätt justerad , lossar muttern på justerskruven och skruvar ut ett par varv, spjället är nu helt stängt.skruva in tills du träffar anslagstungan med skruven.

Skruva sen in ytterliggare 1/3 varv och lås muttern ,du ska då ha ett spel mellan spjäll och hus på ca 0,05 mm.

Detta är viktigare än man tror , kan börja gå konstigt på tomgång och vid frikoppling.

Allt enligt SAABs verkstadshandbok ,vilka jag har domm ala till T5.har provat på min egen med fel inställning och den började gå konstigt.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Skitbra info Jörgen!

Men varför måste tomgångsmotorn suga innan spjället? Tänkte att den nöjde sig med filtrerad luft från var som helst ifrån eftersom motorn inte har luftmassemätare.

EDIT: Ingen bra idé jag hade att suga från friska luften, tomgångsmotorn är inte helt tät ens när den är stängd. Ändrat till original nu.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Antagligen för att den är gjord för att funka både med undertryck/övertryck, är inte helt säker prova gärna som du tänkt kanske funkar bra ändå om inte gör som orginalet,men en sak är mkt viktig och det är att den ska ha filtrerad inluft för den är lite känslig för smuts och kan kärva och då blir det väldigt lustig tomgång och även under gång.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jag testar, fungerar det dåligt får jag mecka dit en slang innan spjället.

Har hittat en sak som kan vara boven, spjällägesgivaren.

När jag kollar live-data från T5 suite tänds aldrig indikeringen för stängt spjäll ("throttle closed").

Mätte tps:en och som lägst får jag runt 900 ohm mellan jord- och signalstiftet. Låter högt för en bottnad potentiometer.

Kopplade in en annan tps från en Ford och då tänder "throttle closed" som man förväntar sig. Men den tps:en passar inte fysiskt...

Link to comment
Share on other sites

Enligt handboken: Lägesgivare ,spjällskiva

"Mätning mellan stift 1-2 , 1,6 - 2,4 kOhm och V 5+-0,1

Tomgång mellan stift 2-3 , 0,8 - 1,2 kOhm och V 0,5+- 0,4

Fullgas mellan stift 2-3 , 2,0 -3,0 kOhm och V 4,5+-0,4

Spjällägesgivarens stift ät guldpläterade

Spänningsmatning 5 V "

Sen måste du använda SAAB:s TPS annars så funkar det dåligt.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Där normalt sett ett handskfack finns på en vanlig bil har jag bara ett par liter tomrum.

Tänkte montera en sånhär 6,5" stor (liten) subwoofer:

Raptor6-33.jpg

152 mm djup. Så jag tror den får plats så den kan spela neråt. Då syns den inte, bara hörs :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...