Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Jo, det rör sig ganska mycket. Det är svårt att se på filmen men jag skulle vilja veta hur mycket av rörelsen som är upp/ner respektive pga. vridning av bakaxeln. Man känner i bilen att den sätter sig vid gaspådrag. Får som sagt filma rakt från sidan en gång. (Jag som inte skulle köra mer utan bara mecka, stackars mig...).

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur mycket bakaxeln vrider sig. Får sätta kameran rakt från sidan nästa gång...

BeLo: Har du funderat på hur du ska göra med nya bussningar? Tillverka egna i polyuretan eller finns det universal att köpa?

Jag räknar med att svarva själv eftersom jag inte har standarddimension på yttre hylsan (tror jag).

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte heller någon standarddimension. Jag har fått tag på 2-komponents polyuretan så jag ska ge mig på att gjuta :) Blir säkert kul. Hårdheten är 80A, många som svarvar själv har 90A eftersom det är svårt att svarva mjukare, men i och med att jag har 4-länk med vridningar osv. så gick jag på lite mjukare än 90A.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Amazon trådrullar och hade samma problem tom mosade sönder gummit så jag köpte Superflex från KG-trimning 70:- per sats inkl. rostfri hylsa o specialfett. SF-033 heter de. Och numera har jag inga såna tendenser alls och har kört 600mil med dem o de är likafina. http://www.kgtrimning.com/

Link to comment
Share on other sites

Idag plockade jag ut första framskärmen ur gjutformen. Måste säga att jag blev grymt nöjd med resultatet. Har aldrig gjutit kolfiber förr, och den enda glasfibern jag gjutit är formen till skärmen. Det blev två små luftbubblor, men inget som inte går att fixa med nån droppe polyester och slipning.

Här ligger ett lager kolfiber och tre lager glasfiber, båda är 200 g/m².

post-714-1224188561_thumb.jpg

Kom ut ganska enkelt ur formen, vaxade tre gånger med hårt bilvax och hade två lager släppmedel.

post-714-1224188576_thumb.jpg

Här ser man att släppmedlet bildat en film. Den är vattenlöslig och lätt att tvätta bort.

post-714-1224188584_thumb.jpg

Efter lite snabbpolering med 800 våtslippapper och autosol. Ska såklart klarlackas.

post-714-1224188594_thumb.jpg

De vita prickarna är bara löst skit.

post-714-1224188949_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolfibern är spillbitar köpta på ebay. Tog en till synes ganska dålig bit eftersom jag trodde att första gjutningen skulle bli kass i vilket fall. Men alla veck rätade ut sig och resultatet blev bra.

Hur jag gjorde formen finns beskrivet tidigare i tråden, annars finns en sammanställning på http://seven.no-ip.info klicka på "Utanpå". Ett steg är inte med i beskrivningen ser jag. Ett mycket bra tips jag fick av Lars H var att använda Hagmans sprutspackel som sista spackellager efter väggspacklet. Sprutspacklet blir väldigt jämnt och blankt om man slipar med mycket fint sandpapper (typ 800) och polerar med Autosol.

Så här gjorde jag pluggen:

Spånskiva

Masonit

Väggspackel

Slipa

Sprutspackel (4-5 lager)

800-papper

Autosol

Gjuta formen:

2 gånger Biltemas hårdvax (36-612)

ett lager släppmedel (PVA, polyvinylalkohol)

ett lager gelcoat

fyra lager 200 grams matta

Formen släppte, men efter mycket motstånd. Pluggen blev förstörd men formen bra, så egentligen gjorde det inte så mycket. Men i framtiden blir det minst två lager släppmedel.

Gjuta skärmen:

Se till att formen är fin (våtslipade lite)

Vaxa tre gånger

släppmedel 2 gånger

Ett tjockt lager polyesterplast (fick stå och måla med pensel tills det började härda, annars rann allt ner i botten på formen)

Låta härda en timme (man kan nog gå på fortare, men jag var borta en sväng...)

På med ett lager polyester till, denna gången med liten roller

I med kolfibern ock mer ployester, rolla fast kolfibern så alla luftfickor försvinner.

Här lät jag kolfibern börja härda så jag kunde se att den inte rörde sig i formen.

I med 3 lager glasfiber/polyester.

Så, lite mer utförlig beskrivning och som Kajan säger: "Frågor på det?!"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hittar inte numret på det "nya" heller. Det måste gå att regga ändå. Tror Sonett7 fick reda på att man kan stansa in det själv...

Man skulle i värsta fall kunna mäta slaget genom tändstiftshålet, alla saabmotorer i denna generationen har samma borr, och på så sätt få fram volymen (2 liter). Sen har jag ingen magnetventil alltså är det en lättrycks. Typ...

Link to comment
Share on other sites

mitt motornummer tittade de aldrig på och begärde inte det och det finns inte i mina papper. där står ''''motor

Opel 2,0 16v. men en gång i tiden ägde jag en Fors Taunus 20M TS v6 2,0 90hkr. och på den tiden fick man regbevis i brevlådan minst 2ggr om året och varje gång stod det hkr 653 sae. den skulle man haft kvar. och stoppa i en storblockare 572 cui mmmmmmmmmm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det korta svaret är "Vet ej". Jag byggde kardantunneln sist, efter att alla mekaniska delar satt på plats. Byggde så att sakerna fick lagom med plats, men jag tror det är mer än 10 cm mellan rören.

Kolla min hemsida, där finns lite bilder på kardantunneln, främst under "Bromssystem" (handbromsbilderna...).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det går framåt. Vädret taggar en att bli klar, så idag tog jag mig i kragen och demonterade hela bilen. Kompletterade med lite svetsfogar som jag inte kommit åt riktigt innan och slipade ner svetsfogar som var ivägen för "dikt an" aluminiumplåtar. Så nu är det avfettning och målning på programmet.

Den observante ser att chassit står på vågar, de visade tillsammans 87 kg. Smidigt att man kan lyfta runt det själv (korta sträckor...).

post-714-1237498690_thumb.jpg

En sorglig hög...

post-714-1237498705_thumb.jpg

post-714-1237498718_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är fullt ös som gäller. Men man har ju annat än verkstaden att rå om. Dock är det väl inte omöjligt att jag är klar i april, så man kan besiktiga klart i maj. 29/4 är ju ingen hård deadline längre.

Angående ytbehandlingen så ska jag köra med det hatade/älskade hammarlack... Den släta varianten.

Vissa hävdar att den hör hemma på folkracebilar och rullebörar, men faktum är att det finns en hel del sjuor med ramen hammarlackad med bra resultat.

Jag byggde ett upprullningsstativ till föräldrarnas poolöverdrag. Det byggdes i 50 mm stålrör och målades med ett lager hammalack. Det står ute året runt med ett blött poolövredrag rullat på sig hela sommaren. Om det går bra, ska nog min sjua klara sig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bakhjulen är nu flyttade fram, så ett par feta slicks sen har man en dragster!

I övrigt har jag gjutit nya bussningar till bakvagnen, de gamla var för mjuka. Bakaxeln vred sig vid gaspådrag så att kardanen slog i toppen på kardanfångstringen. Det gick att lösa med att ställa dämparna hårdare, men det kändes inte bra, se http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=68219

Skippade att göra nån form och gjöt direkt i ytterröret för bussningen. Glömde kameran tyvärr, men kort sagt, innerröret i mitten av ytterröret och hälla polyutetanet emellan...

Polyuretanet är 2-komponents med hårdhet 80A, alltså lite mjukare än svarvbart. Har ju 4-länk, så det måste vara möjlighet till lite rörelse.

Link to comment
Share on other sites

Här har vi bilder på bussningsgjutningen.

Först blandat, konsistens som sirap ungefär.

post-714-1240052466_thumb.jpg

Tejpen agerar gjutform.

post-714-1240052473_thumb.jpg

Bakaxeln presentabel.

post-714-1240052484_thumb.jpg

Och plåten börjar komma på, det verkar bli en bil av detta trots allt! Limmat med PL400, men inga nitar, vill inte ha några nitar synliga. När limmet torkat ska jag banka ner plåten så den ligger ovanpå ramröret. Funderar på att efter det nita ovanifrån med försänkta nitar, är det lönt att nita? PL400 är ju ganska starkt... Durkplåten är limmad och nitad. Känns solitt och bra, ingen bongotrumma här inte.

post-714-1240052493_thumb.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Limmet sitter inte bättre än färgen den häftat mot, så se till att den sitter i första hand.

Var det mot förmodan lite flåtigt på rören av tumavtryck eller något innan du målade så

kan den med släppa och därmed limmet också

Link to comment
Share on other sites

Jag ville heller inte ha nit synlig från början men nu tycker att nit ser bara fräck ut och det kommer synas en del nit på min bygge och framförallt på motorhuven kommer det sitta några som blir synliga.

Link to comment
Share on other sites

Gummit köpte jag på ebay.com, tror det blev 80-90 dollar med frakt för 48 oz, 1.4 liter. Blev lite över :whistling: Men det kanske blir framvagnsbussningar också. Får se om de håller först bara.

Hittade försänkta popnitar på ebay.co.uk, har inte hittat någon som säljer inom räckhåll, och ska man skicka efter tar man ju det billigaste. 100 nitar 4x8 mm, 3 pund, som hittat.

I övrigt är det bara att jobba på

post-714-1240468592_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat!

Blir riktigt grymt stuk på bilen! Riktigt snyggt blir det oxå med 32 mm bärarmsrör! Själv så blir det en liten tur till Allum för att hämta upp ett paket...

Ös på fullt nu så lovar jag att göra samma sak!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tack Mattias!

Ikväll blev det gjutning. Pluggen till bakskärmarna vaxad och behandlad med släppmedel. Samma som till framskärmarna fast nu breddad 5 cm.

post-714-1240516286_thumb.jpg

Pluggen till bakdelen klädd med aluminiumfolie och packtejp. Ska göra one-off och alltså bara göra en gjutning, ingen negativ form. Idén med aluminiumfolie visade sig inte vara så bra. Glasfibern blev lite vågig... Jaja, bara att spackla!

post-714-1240516264_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick lossat bakdelen från sin plugg idag och var såklart tvungen att prova den på. Ser lite stor ut, men det blir bättre när störtbåge, skärmar och stolar trillar på plats. Jag har gjort den lite högre än vad som är normalt för sjuor för att linjen från motorhuven ska fortsätta snyggt över bakdelen.

post-714-1241731623_thumb.jpg

post-714-1241731632_thumb.jpg

post-714-1241731641_thumb.jpg

post-714-1241731648_thumb.jpg

post-714-1241731656_thumb.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Snyggt hörru!

har själv haft tanken att höja bakändan för att få flyt i linjerna, plus att man ser ut att sitta lägre an man faktiskt gör.....kanske.....

vad blir det för färg sen då?

Link to comment
Share on other sites

Precis, jag som är ganska lång måste ha hög störtbåge och den blir ju "lägre" med högre bagagelucka.

Färgen blir antingen svart eller mörkgrå metallic, blir bra med kolfiberskärmarna och scoopet. Men färgen får vänta tills i vinter, måste ju köra så fort som möjligt (på två sätt...) :eclipsee_steering:

EDIT: Ordmärkaren och korrekturläsaren i mig ändrar till att färgen blir PPG Delfleet, kulören som ovan ;)

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...