Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Nja.... jag hade problem med min adapter, som ovanstående men utan packningslim. Limmet hade inte hjälp för det sitter en packbox i cylindern, eller monteringsplattan till cylindern, som tätar emot axeln. Eftersom du med ovanstående adapter flyttar ut hela kalaset och axeln smalnar av så tätade inte min. Du kanske har satt packboxen i din adapter och då borde det väl funka.

Om inte så är distansen som Christer har (och jag men jag kopierade Christers :) ) väldigt enkel, bara raka cylindrar.

Lånar Christers bild att peka på packboxen

post-3181-0-79066900-1344495017_thumb.jpg

EDIT: Om motor/växellåda glappar pga att bultarna inte är åtdragna, så borde inte detta kunna orsaka läckage.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, nu blev jag lite osäker. Tätar verkligen något mellan växellådans utgående axel och slavcylindern?

Läckt har det inte gjort iaf. Har en egen behållare till bromsvätska till kopplingen, och det har inte försvunnit något alls vad jag kan se. Det har inte droppat något under bilen heller.

Jag har inte flyttat någon packbox, bara flyttat hela paketet som du sa.

Att det läckte när växellådan och motorn delade sig berodde kanske på att slavcylindern då gick för långt och kom utanför "tätningsområdet".

Det kan ju vara så att jag ligger på gränsen. Ska ev. uppdatera svänghjul och koppling i vinter och då ska jag ta en rejäl kik på slavcylindern.

Link to comment
Share on other sites

Rickard: Kan ju vara nåt som skiljer sig för det krävdes inte mycket att märka att det var fel hos mig.

Jag har ju Omega B växellåda med original kopplingscylinder och 14 mm distans till SAAB's B204 original koppling.

Jag gjorde ju också så utan att reflektera speciellt mycket, dessutom när jag var riktigt ny på detta "jobb".

Fick svarvat en snygg distans till Omega's kopplingscylinder

IMG_2237.JPG

som monterades i växellådan bakom kopplingscylindern

IMG_0701.JPG

Efter bullerprovet noterade jag en liten pöl i släpet av det karaktäristiska växellådsoljan så nåt var fel. Bara riva ur och visst var något fel :)

IMG_0953.JPG

Så delade kopplingscylindern och en kompis hjälpte att snabbt fixa 1 st stor och 3 små distanser som sattes emellan. Sedan dess snustorrt

IMG_0968.JPG

IMG_0969.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det här är jävligt skumt alltså. Jag har också Omegans slavcylinder och en i princip identisk distans som din första. Men växellådsolja har det aldrig läckt. Eller så har det det och min är slut...

Frågan är var det läckte på din. Mellan växellådan och distansen, mellan distansen och slavcylindern eller mellan slavcylindern och ingående axel? Är det mellan växellådan och distansen kan det ju vara så att min flänstätning/packningslim gör susen.

För jag är 99 % säker på att mitt läckage var bromsvätska.

Tackar hursomhelst för de detaljerade bilderna. Kommer att vara till nytta om jag måste göra om.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Kan inte svära på var läckaget var. Så som det sitter nu så är alla tätningar som det sitter original.

På läckagebilden ser man att det inte har läckt mellan adapter och cylinder i alla fall och att det finns oljerester i "röret" men skulle tro att det också har läckt mellan adapter och låda, så visst kan din tätning ha hjälpt där.

Det är också en fördel att använda Redline's olja, då denna skiljer sig markant emot "vanlig" olja. Har t.ex. sett att växellådan trycker ut lite olja vid utgående axel, inget snack om att det är vxllådsolja :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar mer och mer misstänka att min växellåda är tom på olja. Den "borde" ju läcka med min lösning. Har dessutom tjockare distans än du.

Bromsvätska smakar ju inte så gott, så den tar man inte fel på. Dricker inte alla den läckande oljan?? Om du nu inte hade oljeläck från lådan kanske din lösa växellåda orsakat en brytning på slavcylindern/lagret som gjort att det sipprat ut lite den vägen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke var oljelekkasje du hadde så kommer du garantert til å få det med den hylsen som du har nå i dag.

Har nettop ordnet dette på min egen bil og så at dette ikke kom til å fungere da packbox kom for langt ut på aksling slik som jocke beskriver her tidligere.

Men jeg endte på en annen løsning enn de som er vist her som er veldig enkel,jeg har desverre ikke noe bilde på løsningen men jeg kan prøve å forklare.

Lagret som går imot trykkplata altså den som sitter ytterst utenfor den grønne damasken på slavesylinderen, den kan du kneppe av med kun handmakt. Der kan du dreie en hylse å smette imellom med rett lengde. Enklere kan det ikke gjøres.

Og Rikard, med simring mener jeg packbox ikke o-ring :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Denna följetång med mitt läckage alltså...

Fick ett ryck och tömde ut växellådsoljan. Knappt 9 dl kom ut. Om den var fylld som den ska så saknas några dl tror jag. Det hängde nån droppe under växellådan och det är helt klart växellådsolja :(/> Jämförde dropparna med oljan jag tömde ut. Tur jag bara var 99 % säker på att det var bromsvätska ;)/>

Tog bort plåten som skyddar svänghjulets undre del och kikade in i sprängkåpan, och det såg inte alls ut som Jockes "katastrof".

Men läcker gör det ju och nu måste jag dela motor och växellåda. Jippiiee!

Link to comment
Share on other sites

Dubbelkolla adaptern för det är ju mkt enkelt att göra en ny adapter som jag har (kopierad av Christer J :) )

Kan du verkligen lyfta växellådan bakåt/neråt?? Jag kan flytta min växellåda max 10 mm bakåt...och sen kan jag ändå inte få ner den :prop:

Går rätt snabbt att hiva ut motorn också (i alla fall min) :D

Link to comment
Share on other sites

Jag kan flytta min växellåda max 10 mm bakåt...och sen kan jag ändå inte få ner den :prop:/>

Lär väl bli så för mig också. Vill helst slippa att ta ur motorn då jag saknar motorlyft.

Men jag kan kanske lossa motorn och flytta den framåt lite för att få isär motor/växellåda.

Jaja, kanske pillar lite med det ikväll.

Har en viggenkoppling på väg hem :)

Link to comment
Share on other sites

Eventuellt. Beror lite på hur lätt jag får isär motorn och växellådan. Vill egentligen ha ett, men jag borde lägga pengarna på att få bilen klar först.

Är det inte så bökigt att komma åt kan jag göra det när som helst.

Och som du sa är ev. gruppköpsrabatt inte avgörande.

Men tack för omtanken.

Link to comment
Share on other sites

Det var inte så farligt att dela motor och växellåda. Behövde inte lyfta ur något utan kunde flytta motorn framåt tillräckligt för att komma åt koppling och slavcylinder bara genom att ta bort kylaren.

Delade slavcylindern för att göra distansen som Jocke och Christer.

Det som slog mig var att den inte blir helt centrerad per automatik. Den trekantiga bottenplattan har en upphöjning som är ca 60 mm i diameter. Den andra delen har honan som är ca 62 mm. Man kan alltså rucka lite på delarna.

Hur gjorde ni? Ögonmått?

Bild på delad omegaslav:

http://db.tt/gbKoQos8

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan! Riktigt intressant tråd du har! Är inne på att göra något liknande jag! :)

Får jag fråga bara, är det inte T5 systemet på den motorn? Varför har du då MS? Intressant att veta varför :)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Varför har du då MS? Intressant att veta varför smile.gif

Lycka till!

Vad är det advokaterna brukar säga .... tillfälligt sinnes förförvirring ... men denna satt i länge smile.gif

Men nu är det ju på rätt spår igen thumbsup.gif , hjäpte min fil trots det var en 9000

Link to comment
Share on other sites

Vad är det advokaterna brukar säga .... tillfälligt sinnes förförvirring ... men denna satt i länge smile.gif

Men nu är det ju på rätt spår igen thumbsup.gif , hjäpte min fil trots det var en 9000

Haha okej! Jag satt och funderade länge och enda fördelen jag kan komma på med MS är Launch Control :P Annars så... nej :P

Härligt att du fått igång det! :) Så sjukt sugen på ett sånt här projekt jag med!

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte MS för alldeles för länge sedan var hemma-meck med Trionic inte aktuellt. Då var det chippning för 6000:- som gällde...

Men tack Lupus för att du fått in mig på rätt spår :)

Din info hjälpte, men jag hade varken samma kontaktstycken (hade ett stort bara) eller färger som du.

Men det var bara att mäta i T5-handsken, pin-numren stod ju i din fina lista.

Plus att kopplingsschemat var bra att ha.

Är det något nån behöver är det bara att höra av sig.

Link to comment
Share on other sites

Verkar ha fel tomgångsmotor. Min har tre poler, kabelhärvan har två.

Typ såhär ser min ut http://www.saab9000....images/iac6.jpg

Tror det är från min första saab-motor.

Vad har du för kablage? Trepoliga kom väl i början på 90 talet har jag för mig. Kolla elschemat.

Link to comment
Share on other sites

Tror min kabelstam är från en ng900. Ecu:n var det (eller programmet iaf).

Kollade elschemat från en 9000 och det är två poler på det? En till +12v och en till pinne 49.

Pdf:erna jag kollat på

http://xl15.myftp.org/13692.pdf

http://xl15.myftp.org/13693.pdf

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...