Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Jag har märkt på min diffbroms att med så här lätta bilar så kan det bli så att om man gasar för mycket så diffen låser upp så får man styrproblem. Bilen vill gå rakt fram. Nu har jag inte testat igen efter att slagit i mer av Omegas friktions minskare.

Link to comment
Share on other sites

Med diffbroms tappar du hela röven och snurrar mycket lättare. Dock driver det på bra mycket bättre innan

Thomas. : samma erfarenhet blir understyrd vid moment på över en viss pedalvinkel. Tror inte det är så mycket bilen utan diffen. Tar en stund att lära sig sedan inga problem

Link to comment
Share on other sites

Aha, det kändes som bakändan började vandra i sidled nu när det släppte. Tänkte att det berodde på att man bara hade driv från ena hjulet.

Eller du menar i svängar Lupus?

Tror nya bakdäck är en bra förstainvestering. Mina är runt 8 år gamla.

Link to comment
Share on other sites

Med diffbroms tappar du hela röven och snurrar mycket lättare. Dock driver det på bra mycket bättre innan

Thomas. : samma erfarenhet blir understyrd vid moment på över en viss pedalvinkel. Tror inte det är så mycket bilen utan diffen. Tar en stund att lära sig sedan inga problem

Jo jag har märkt det att man får gasa mer så kommer bakänden eller släppa av lite. men det har ju också med hur mycket det låser upp.

Link to comment
Share on other sites

Är väl mest att du OM det finns gott om mos och det svänget liiite har du ju i princip mycket lite sidogrepp kvar då allt spinner. Detta kan ju hända även på öppen diff men det blir mera bestämt med upplåsning.

Men i vilket fall som helst köp en fördelarna överväger.

Link to comment
Share on other sites

De tillfällen jag märkt av det är vid konbana och väldigt skarp sväng o på 2:ans växel. Gasar man på lite lagom så kan den tendera att gå rakt fram om jag inte släpper av lite eller ger på mer gas.

Link to comment
Share on other sites

De tillfällen jag märkt av det är vid konbana och väldigt skarp sväng o på 2:ans växel. Gasar man på lite lagom så kan den tendera att gå rakt fram om jag inte släpper av lite eller ger på mer gas.

Jepp , har tyvärr dålig erfarenhet (bara åkt diffat) av vad som är last förskjutnings delen där och diff upplåsning ( många bilar understyr ju vid det körfallet ändå)

men nu får vi gå on topic och få en bättre recension på provkörning hem oxå

Link to comment
Share on other sites

Inte bara bra med mycket effekt. Lite problem med kylningen och det skvätter upp lite olja ur oljestickan :)

Har kort oljesticka så det är kanske inte så konstigt.

Är det ok att täta röret till oljestickan eller måste det ventileras.

Tänkte bara trycka ner en skumgummiplugg eller något.

Link to comment
Share on other sites

Fixade lite kosmetisk och sydde (!) en damask till växelspak och handbromsspak.

damask01_640.jpg

Gjorde även instegslister i samma material som instrumentpanelen.

instegslist01_640.jpg

Originalluftfiltret är numera ersatt av ett som det står F1 på (hör suset i bakgrunden).

Placeringen tycker jag är lite lagom raggig och insugsljudet och dumpljudet är barnsligt roliga. Filtret sitter så pass långt fram att det inte får sprut från framhjulen. Mina skärmar går väldigt långt ner mot marken dessutom. Fartvinden gör nog att det blir frisk sval luft trots närheten av ljuddämparen.

luftfilter01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

---- en fin fyrkantsvåg på oscilloskopet på 350 Hz ---- Äntligen börjar det komma in lite intressanta instrument i bilarna. Tempgivare, oljetryck och sånt när man kan ha ett oscilloskop. Förvisso löst än sålänge eller? Du kanske har ett fint oscilloskop inmonterat i brädan? Hoppas det för det skulle verkligen ge en ny dimension och standard till bilbyggeriet och instrumentering. För det är väl inte iPhone-app utan det är en riktig HP eller Tektronix eller likande du kollade med.....

Link to comment
Share on other sites

Äsch, nu har man fått lite röksignaler vid start på tomgång strax därefter. Slutar ryka om jag gasar upp till 2000 rpm, vet inte om den ökade mängden avgaser spär ut röken så den inte syns eller varför det slutar ryka. När man kör vanligt ser jag inget.

Har lite för mycket glapp i turbon både radiellt och axiellt, den gillade nog inte min hårdkörning :unsure:

Någon med en T25:a i hyfsat skick?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det går säkert. Köpte en begagnad i bra skick igår för 600:-, känns inte lönt med renovering.

Men idag rök det i princip inget på väg till jobbet, men det luktar lite bränd olja. Dock har jag inte noterat någon minskning på oljestickan, så den drar nog mindre olja än en standard T7-motor ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det går säkert. Köpte en begagnad i bra skick igår för 600:-, känns inte lönt med renovering.

Men idag rök det i princip inget på väg till jobbet, men det luktar lite bränd olja. Dock har jag inte noterat någon minskning på oljestickan, så den drar nog mindre olja än en standard T7-motor wink.gif

Det kan bero på andra saker också. Hur såg det ut när du startade och röken kom? Blå eller grå rök? Blått blir det bara om oljan blir förbränd, och så varmt blir det bara i cylindern. Om det kommer blått med en gång så beror det möjligen på att det ligger olja i insuget, eller läcker in via någon ventil. Kommer det grå efter nån minut, så är det oftast turbon som läcker ut i avgashuset och förångas allt eftersom temperaturen stiger. Om bilen är varm och den börjar ryka när den stått någon/några minuter på tomgång är det också ett tecken på dålig turbo. Men kolla färgen på röken.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer först när bilen blivit varm och det är gråaktig rök. Och som sagt är det lite väl mycket glapp både axiellt och radiellt i turbon.

Hoppas bara inte det är min placering av luftfiltret som sabbat turbon. Ska kolla om turbinen är blästrad.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat, förhoppningsvis icke-problem. Kollade kylvattnet igår nästan direkt efter en körning. Hade lite skum som flöt på ytan. Inte mycket och antagligen är det bara rostfärgat. Har ingen glykol i än.

Vad säger expertisen.

kylvatten01_640.jpg

Har antagligen kommit på varför det kom olja ur min oljesticka. När jag kortade oljestickan borrade jag hål i locket och trädde ut stickan. Antagligen där det kom ut olja. Nu rör det sig om några matskedar, men ändå störigt när det blir kladdigt runt om. Har tätat med epoxilim nu och det verkar inte ha kommit mer.

oljesticka01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Det kommer först när bilen blivit varm och det är gråaktig rök. Och som sagt är det lite väl mycket glapp både axiellt och radiellt i turbon.

Hoppas bara inte det är min placering av luftfiltret som sabbat turbon. Ska kolla om turbinen är blästrad.

Många av de där sportluftfiltren är inte bättre än ett myggnät. Håll det mot ljus så ser man rakt igenom.

Kenneth Hansen körde med Mann standardfilter i sina rallycrossbilar, naturligtvis handlade väl det till viss del av sponsorpengar, men det funkade ju tillräckligt bra för honom..

Link to comment
Share on other sites

Nu år det lite svårt att se på bilden om det är olja i kylvattnet.

Med tanke på din oljerök. Har du tittat på trycksidan efter turbon i rören och intercoolern om det är olja där?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det skulle ju kunna krypa olja till kylvattnet via den glappiga turbon.

Men det kan inte röra sig om några mängder. Har inte märkt någon minskning av oljenivån (trots lite läckage vid oljestickan :) ).

Läckaget vid oljestickan berodde nog lite på packningen till locket också. Petade lite på den med en skruvmejsel och då sprack den. Något torr alltså. Nu sitter där en ny och jag har inte märkt en droppe sedan dess.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kul när man kan glädja människor :)

Skjutsade runt en kollega igår. En glad 18-årig tjej som tjatat om att få åka med.

Frågade om hon var farträdd, men det var hon inte, så jag stod på fullt i en kvart.

Hennes statusuppdatering på Facebook lite senare:

Alltså idag har jag varit med om det absolut COOLASTE i hela mitt liv!!!♥ Det är så OFATTBART HÄFTIGT att jag inte finner ord!!!! Jag var helt LYRISK timmarna efteråt. :D:D:D:D

Det var som att åka världens häftigaste & läskigaste karusell samtidigt, det gav en enorm ADRENALINKICK!! Var alldeles hes och torr i halsen efter att ha skrattat och skrikit så mycket som jag gjorde. Jag har nog aldrig haft så fantastiskt livslevande KUL när jag har åkt bil förut!! xD

En FANTASTISK kreation, hemmabyggd av självaste föraren!

FREDAG DEN TRETTONDE ÄR SÅ BÄST!

Link to comment
Share on other sites

Kul att du kunde göra en människa glad smile.gif

En undring om din kylare. Hur mycket byggde du om den? Har du monterat den liggandes? Tog du då bort locket eller sitter det kvar (framgår inte av de bilder jag sett)? Väger den verkligen nästan 7kg?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Kul när man kan glädja människor :)/>

Skjutsade runt en kollega igår. En glad 18-årig tjej som tjatat om att få åka med.

Frågade om hon var farträdd, men det var hon inte, så jag stod på fullt i en kvart.

Hennes statusuppdatering på Facebook lite senare:

Alltså idag har jag varit med om det absolut COOLASTE i hela mitt liv!!!♥ Det är så OFATTBART HÄFTIGT att jag inte finner ord!!!! Jag var helt LYRISK timmarna efteråt. :D/>:D:D:D

Det var som att åka världens häftigaste & läskigaste karusell samtidigt, det gav en enorm ADRENALINKICK!! Var alldeles hes och torr i halsen efter att ha skrattat och skrikit så mycket som jag gjorde. Jag har nog aldrig haft så fantastiskt livslevande KUL när jag har åkt bil förut!! xD

En FANTASTISK kreation, hemmabyggd av självaste föraren!

FREDAG DEN TRETTONDE ÄR SÅ BÄST!

Alltså... var fan är LIKE-knappen? :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

En undring om din kylare. Hur mycket byggde du om den? Har du monterat den liggandes? Tog du då bort locket eller sitter det kvar (framgår inte av de bilder jag sett)? Väger den verkligen nästan 7kg?

Ja, den sitter liggande. Halsen med locket är bortkapat och igensvetsad. Flyttade även ena anslutningen då ett ramrör var ivägen.

Den väger 3,25 kg.

Link to comment
Share on other sites

Bytte turbo till en bättre begagnad igår. Lättmeckat, 1 timme och 6 minuter från motorhuv av till på. Hade klarat det på under en timme om inte en pinnbult saknats på den nya turbon :)

Skönt att inte behöva skämmas vid rödljusen av blåröken.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Hmm, börjar misstänka att det inte var turbon, eller inte bara turbon i alla fall.

Köpte en begagnad som kändes bra i glappet och säljaren intygade att den var rökfri.

Nu vet man ju inte, men säljaren känns väldigt seriös.

Hur som helst. Har kör 10 mil och det ryker fortfarande ibland. Dock betydligt mindre än med förra turbon.

Aldrig när man kör, och inte alltid på tomgång, men ibland.

Har lite svårt att släppa varför det slutar ryka när man varvar upp till 2000 rpm. Då blir oljetrycket högre och det borde ryka mer om det är turbon tycker jag. Eller gör det ökade oljetrycket att det tätar bättre?

Link to comment
Share on other sites

kan ju vara tätningarna till ventilstyrningarna som är slitna, dock inte så vanligt men det händer...ventilspelet i styrningarna som är för stort?

..kolvringar som inte tätar tillräckligt ?

Kolvringar tätar bättre ju mer man varvar, på tomgång så är det minst tätning, om man känner exvis på en vevhusslang så "pumpar" det en hel del på tomgång men så fort du varvar

upp så ska det sluta,gör det inte det så är det ringarna som är slitna.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Var ute och skrämde medtrafikanter en stund nyss. Inte ett spår av rök.

Efterdragningen av toppen gjorde nog susen.

Bytet av turbo var dock inte i onödan, den gamla var helt klart på slutet av sin karriär. Och det rök betydligt mindre med den nya turbon, så jag hade nog två fel på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...