Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Körde i fyran (som är 1:1) och kollade varvtal och gps-hastighet. Räknade lite och kom fram till att min volvobakaxel skulle vara 3.29. Det måste betyda att jag har 3.31 (närmsta utväxling jag känner till)

Opel-växellådans utväxlingar finns här: http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html

Hoppas de stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Startade direkt med nya mjukvaran. Regnet hindrade mig dock från att testa utväxlingsinställningarna.

Testade med motorn igång att ändra så att motorn trodde att den hade dubbelt så stora spridare som den har, den dog direkt när jag tryckte på "save" :D

Tack Lupus för att du berättade om online-inställning!

Link to comment
Share on other sites

Det första problemet jag hade var en en givare som inte gav bra signal. Nästa var att jag hade nåt vajsing med med Gear_ratio_delta! (EDIT: korrigerat till rätt :) ). Till detta var det problemet med faktor 10 som beskrivs ovan :)

Fast den har aldrig gått dåligt (ojämnt eller på 3 cylindrar) utan bara med grundladd.

Var ju upp på Kinnekulle helgen efter vår träff och mellan träffarna justerat hjulinställningarna. Efter uppvärmningen så kändes den som en dö sill...och lågt tryck. Tänkte att det var väl f*n. Hissade upp bilen och snurrade på drivlinan och japp, givaren hade flyttats (pga "temporär" infästning och domkraftens bästa plats). Lite massage med hammaren så var det fullt tryck igen :) :D

Jag har inte lärt mig T5Suite tillräckligt och inte blivit vän med den. Tycker man tydligt ser vilken växel via Car PC Dashboard (eller vad den heter, det svarta med orange siffror).

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Min gick på 3 cylindrar p.g.a. trasig box. Nu går den som en dröm, förutom endast grundladd då.

Gear_st_delta har jag inte lyckats lista ut vad det är. Hoppas ändring av gear_st räcker för att visa rätt växel.

Har hittat vad man ska logga för att se om t5 försöker höja laddet men inte lyckas (p.g.a. hårdvarufel ex.).

Jag kan ju ha trasig magnetventil, kopplat fel, trasigt drivsteg till magnetventilen (ganska vanligt) m.m.

Link to comment
Share on other sites

JO, det kan ju vara annat som är trasigt/fel men först verifiera att växel-uträkningen stämmer, allra viktigast tror jag det är för 1:an och 2:an där det finns en laddtrycksbegränsning men att även 3,4,5 visar rätt. Min visar nästan helt rätt och det hjälpte inte med Gear_st. Har försökt få reda på vad Gear_ratio_delta är och har dekompilerat assemblerkoden men ännu inte orkat sätta mig in i det ;)

Jag (och LUPUS) var i alla fall tvungna att justera Gear_ratio_delta för assembler-koden visar tydligt att det används att räkna ut växeln.

När du har stabil växel-uträkning i Trionic men ändå bara grundladd, då kollar du vidare med magnetventil etc...så har har blivit upplärd :)

Link to comment
Share on other sites

Har bra indikation på växlarna nu :)

82 i ettan (var 85 innan, vet inte om det spelar roll?)

2 till 5 visar korrekt 2, 3, 4 och 5.

Fortfarande grundladd. Har konverterat till T7 magnetventil och kan mycket väl ha fuckat up något ;)

Har dock kontrollmätt lödningarna i boxen.

Ska mäta ventilen och kablaget också.

Ska även logga regl_tryck, p_manifold och pwm_ut för att se om boxen försöker höja laddet:

"Trionic is trying to reach higher boost level (Regl_tryck > P_Manifold and Pwm_ut > 2)"

Link to comment
Share on other sites

Kul, jag har också 82 på 1:an

Kan du posta dina värden på:

Gear_st!

Gear_ratio_delta!

Pulses_per_rev!

Eller lika gärna din BIN-fil så kan jag kolla själv :)/>

(mail funkar jocke4u(snubbel-a)gmail.com )

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

I princip tror jag delta värdet är fönstret runt korekt värde. Troligen i ratio med någon offsett på nollan.

Ju mindre pulser och otur med avrundningen i ratio desto större sanolikhet att du inte hamnar spot on på ratio och behöver små justera här.

Link to comment
Share on other sites

Gear_st!

2,70

3,30

4,40

7,00

12,60

Har 3:31 utväxling i bakaxeln och R28 växellåda, så uträkningarna är:

0,814*3,31=2,69

1*3,31=3,31

1,34*3,31=4,44

2,11*3,31=6,98

3,81*3,31=12,61

Gear_ratio_delta!

3

3

4

12

24

Pulses_per_rev!

50 (läser av de 5 hjulbultarna på ena framhjulet)

Link to comment
Share on other sites

50 (läser av de 5 hjulbultarna på ena framhjulet)

Appp Apppp Appppp detta innebär ju att när du spinner ( eller bara har ett normalt hälsosamt slipp under acceleration riskerar/kommer du tappa laddtryck och gå i limphome blink.gif detta grund av att den räknar fel.

Detta fungerar nog bara så länge du sätter STORA delta och det inte är mer än små fel mellan fram och bakdäck. Det är ju en kontinuerlig division av speed och motor rpm som ger i princip stabil ratio ( finns ju bara stela saker att mäta mellan normalt) du blandar nu in däck slipp + att du ju kommer vilja spinna prop.gif

Jag hade flyttat givaren till växelådan eller diffen ( + att 5 pulser är kanske lite lite att räkna fram vettig spedd på 1:an , men det märker du i och för sig snabbt)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Verkar som ecu:n begär laddtryck som den ska. Så jag har nog hårdvarufel.

Regl_tryck (begärt tryck) är 1,25 bar samtidigt som PWM_ut är 980.

Magnetventilen klickar till när man ger den ström direkt från batteriet.

Lutar åt bränd drivkrets. Jag brukar ju råka ut för det...

Link to comment
Share on other sites

Då spånar vi fritt :

Litar du på tryck mätaren eller är det loggad data. Runt ca 1.45 bar slår det i från orginal på tryckvakt.

Ryckte du direkt på turbon eller på dosan.? Ja du borde få över 1 bar om allt är rätt och turbon ser fri luft

Har föresten haft liknande fenomen med slitna stift på den trimmade 9-5an. Även tändkasett kan ge detta (återigen 9-5 med 1.4 bar ladd) , men nu låter vi murphy vara så länge för det borde vara något enklare

Du har ju lött om boxen , dubbel kollat minst två gånger ? Bytt frekvensen på sw som hör ihop med omlödningen ? ( kör själv än så länge t5 ventil)

Turbon förspänd enligt de vanliga få varven ?

För övrigt mystiskt att den bara dör OM det inte är 1.45 bar , borde ju bara kunna vara total brist på soppa eller knack regleringen som går bananas av soppa/stift eller kasett

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Ett steg fram och ett tillbaka.

Nu fungerar magnetventilen. När jag lödade om boxen lyfte jag upp ben 5 som man ska. Värmde med lödkolv och lyfte med en nål. Där någonstans lyckades jag klyva benet så även om det var helt uppböjt var det fortfarande kontakt under.

Så nu försöker den ladda på, men precis som när jag pluggade w-slangen bryter något vid knappt 1 bar.

Funderar på om man skulle prova med en helt annan programvara.

Link to comment
Share on other sites

Kör original mjukvara med steg 2 via tune me up i t5suite.

Vet inte om originalmjukvaran är från B204L eller E. Är det L kan man ju testa utan steg 2.

är mjukvaran tunad från en strikt orginal fil ? tuna en redan tunad fil ( utan dilemmas s.k stämplar i ) kan gå fel då mycket skalas med typ procent.

Så med risk att vara som en pappegoja orginal , kan ju vara t5suite som buggar ur , kan den göra ibland med lite otur.

Link to comment
Share on other sites

Japp, tunat en originalfil.

Ska leta upp en original B204L (185 hk) och testa. Den bör ju ladda mer än grundladd.

Störigt att jag har 16 MHz-box, begränsar urvalet lite.

Är nog inte med...din box har väl en original mjukvara? Så oavsett om du har en 16 MHz-box så finns det en original-mjukvara...är väl det jag kör med också (kommer inte ihåg riktigt). Kolla serienumret på boxen och sök reda på originalet. Få standard/original att funka först, sen stegar du upp....risk att du annars går vilse i felsökningen.

By the way.... är http://trionic.mobixs.eu/ offline?? Har varit så några dagar/veckor????

Link to comment
Share on other sites

Han som pillade med det hela har slutat om jag förstår saker rätt.

Jepp Dilemma verkar ha lagt ner mer eller mindre över natten utan att förvarna någon av de andra moderatorerna på forat sad.gif + stängt ner download sidan

Men soruce kod mm är sparat och i princip gäller det väl att någon axlar manteln och fortsätter. Han har ju i princip byggt rubbet själv så det finns ju risk att det inte kommer några direkt nya versioner på länge. Rent praktiskt hade han väl önskat det hela lycka till men det är mystiskt blink.gif

nya down load är http://socalsaab.com/suites/suites.htm

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Problemet är att min originalmjukvara (4660841) är från en B204E och ger bara grundladd. Därför jag tunade upp den för att testa magnetventilen.

Bläddrar du bland alla orginal sw som är med i sök funktionen så ser du ju vilka som är 16 och 20 ta sedan en 185 orginal. till 16 mhz

Link to comment
Share on other sites

Jepp Dilemma verkar ha lagt ner mer eller mindre över natten utan att förvarna någon av de andra moderatorerna på forat sad.gif + stängt ner download sidan

Men soruce kod mm är sparat och i princip gäller det väl att någon axlar manteln och fortsätter. Han har ju i princip byggt rubbet själv så det finns ju risk att det inte kommer några direkt nya versioner på länge. Rent praktiskt hade han väl önskat det hela lycka till men det är mystiskt blink.gif

nya down load är http://socalsaab.com/suites/suites.htm

Var är källkoden? Sourceforge, google code,....eller annat? Det krävs ju att den senaste versionen finns publikt tillgänglig för att någon skall ha en chans att vidareutveckla...utan att veta så känns det väldigt amatörmässigt att bara stänga av; kan inte minnas att jag har läst eller hört att han vill lägga av (vilket man får respektera). Nu är det nog inte tokmycket jobb att hålla T5Suite igång men det första problemet som troligen inträffar är att Microsoft gör förändringar i .NET framework som gör att mindre ändringar/omkompilering krävs. Kärnan i T5Suite borde vara tämligen stabil.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vilken form den finns i inte letat. Men en del av de mer inblandade moderatorerna höll på att sätta upp en ."bygg" dator man kunde remote logga in på. Men det var nog mest för att komma åt programvaror det köpts licenser för idaho etc.

Och som sagt nedstängningen skedde typ som en lampa. Ingen verka veta. Får hoppas han kommer tillbaka och kanske i bästa fall bara gått i väggen.

Finns ett gäng svenska moderatorer pm dem om du vill få hjälp med source tror den är enkel att få se

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Piss å mög.

Laddade i ny programvara. Original 185 hk sånär som på ändrade utväxlingar, avaktiverad bakre lambda och T7-magnetventil.

Exakt samma resultat, knappt 1 bar sen spott och fräs.

Får mig att misstänka hårdvarufel.

Var ska man börja? Tändkassett?

Link to comment
Share on other sites

Fixade skyltbelysning mellan körningarna.

Hade en E-märkt och ful på regbesiktningen.

Nu sitter det tre 5 mm lysdioder i försänkningen, precis som jag planerade för måååånga år sedan :)

skyltbelysning01_640.jpg

Svårt att fota med mobilen, men det blev lagom mycket ljus :thumbsup:

skyltbelysning02_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Har en svart i reserv till brukshäcken. Man ska ju inte ha det på T5-motor, men som test bör det gå.

Annars har en kompis en röd liggandes.

Jag har kört så länge både på min T3 9000 och T5 900. Dessutom finns det mååååånga originalverkstäder som monterar blandat svart o rött på T5 och T7 bilar. Det är inte rätt, men som test funkar det alldeles utmärkt. Hoppas du får ordning på grejorna.

Jag tänkte på laddtrycket. Refererar du till Trionic eller ditt instrument? När du kör utan C slangen i magnetventilen spå rusar trycket upp väldigt fort och fördröjningen, strypningen till instrumentet kan göra att inte instrumentet hinner med att visa tryckstegringen innan bränslet stängs av.

Link to comment
Share on other sites

Testade steg 2 (235 hk / 323 Nm) på väg till jobbet imorse. Tror jag har lyckats bygga en bil som jag är rädd för :blink:

Blöt vägbana spelar såklart in, men första fullgasrepan i tvån resulterade i ganska rejält bakhjulssläpp, mycket rattande och höjd puls.

Jag vill ha diffbroms!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...