Jump to content

Chribbes GT40


Recommended Posts

Då har man skaffat sig lite pyssel i form av ett Gt40 chassie och glasfiberkaross från Tornado. Var egentligen på jakt efter ett Pantera projekt när denna dök upp på Blocket, så va fan varför inte GT40. Planen i skrivande stund är att plocka ihop bilen som en caferacer som man kan ha som bruksbil på sommarhalvåret. Har lite olika motorer att välja på, men det lutar åt att köra med en Ford modular 5,4 och låda från Audi R8. Började lite smått i helgen och provmonterade kaross på chassiet, var beredd på det värsta efter att ha läst lite på detta forum innan, men tycker nog prylarna lirade helt ok, vi får se när jag kommit längre i processen om jag är lika hoppfull....

420621351_747781847318745_8599682709557795329_n.jpg

427696309_1064555491438559_9075636167050236099_n.jpg

428362520_732858968912048_2816054167911460524_n.jpg

428081743_924919765853486_5027176286053717381_n.jpg

428421127_300600152689496_1520653298665200115_n.jpg

428504514_919893303198148_6909583262811646832_n.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Trevligt med ytterligare ett gt40 bygge.

Har du måttat för den där lådan? Vill minnas jänkarna bestämt hävdar att den inte får plats innanför karossen på en gt40. Vore ju trist om du får problem med det längre fram i bygget tänker jag 😊

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Trevligt med ytterligare ett gt40 bygge.

Har du måttat för den där lådan? Vill minnas jänkarna bestämt hävdar att den inte får plats innanför karossen på en gt40. Vore ju trist om du får problem med det längre fram i bygget tänker jag 😊

Nix inte måttat nånting än, men får väl modda karossen lite i värsta fall, annars får det bli plan B med Windsor och ZF....

Link to comment
Share on other sites

Då Graziano lådan är ~750 mm lång så borde du få in den under huven , jag har ju lyckats peta in Modena 360 lådan under karossen och den mäter  ~850 mm.
Sen hänger det ju lite på längden på modular motorn , men i värsta fall går det ju att peta paket lite framåt.

The Graziano 6.pdf (dropbox.com) Här är en som plockat ihop en Graziano med Coyote motor inspirerande bilder om inget annat :)

Link to comment
Share on other sites

Kul med en till GT40, karossen ser ju riktigt fin ut, Tornado eller?

Min upplevelse är att dom motorerna är tämligen "omfångsrika", jag tyckte det var trångt nog att bygga med SB. Nu är det ju flera som "skohonat" ner både Modular och Coyote så det går bevisligen.

Härligt med en till 40-tummare! Välkommen till träsket och stort lycka till!🙂

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Jo det vart inget direkt smidigt paket det här😜 men på nåt sätt ska den väl få plats. Är för övrigt på jakt efter en LHD dash, någon som har en att sälja eller kan tänka sig att låna ut en som jag kan gjuta av, eller vet vart man någorlunda smidigt kan köpa en, tornadogubben verkar rätt krånglig att ha å göra med...

423766529_1090872688703121_2635450410036318556_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Chribbe Lundin sade:

Jo det vart inget direkt smidigt paket det här😜 men på nåt sätt ska den väl få plats. Är för övrigt på jakt efter en LHD dash, någon som har en att sälja eller kan tänka sig att låna ut en som jag kan gjuta av, eller vet vart man någorlunda smidigt kan köpa en, tornadogubben verkar rätt krånglig att ha å göra med...

423766529_1090872688703121_2635450410036318556_n.jpg

Är det en pantera man ser i bakgrunden?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Trevligt att detta kitt fick en tråd! 
hade det på bevakning men det ligger lite fel i tiden med bil just nu så bevakande bara. 
 

hur är tornadon i kvalitet på karossen? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Maskineriet på plats, försökt få det så lågt monterat det går, tråget ligger ca 3cm under ramen i detta läge, men jag bygger om tråget sen så det ligger flush med ramen. Som synes så sticker lådan ut väl långt så det får bli hål i karossen i bak....

432397989_768900078236451_2857157836436059922_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Försökt få till växellänkage, skaffade en Miataspak som jag tänkte kunde funka, givetvis gick den åt fel håll så jag borrade hål i botten och svetsade på en pinne  att fästa wiren i. Så nu går den åt rätt hål i alla fall, kör med båtreglage kablar, känns lite klena men det känns bra i spaken och funkar just nu i alla fall. Kucklat lite med pedalställ också, tror även det kan funka. Vill få till alla reglage å sånt innan jag lackar ramen....

432533383_1550439479226028_3692546807075792318_n.jpg

432447784_2077333315957206_1964680677123667821_n.jpg

434494870_449674050827346_6059348204467150175_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Testmonterat fram å bakvagn, bak lirar men fram va inge ball, skrubben vart väldigt hög, mest pga av märkligt långa hjulnav. Så ska testa att svarva om dessa eller göra nya, och sedan förlänga eller göra nya längre länkarmar, bör gå att få in hela spindeln en sisådär 5-6cm i fälgen...

434333372_413107397991253_8042784464035826553_n.jpg

432983795_1106171393986093_4565491221991804579_n.jpg

434324613_333154173077716_5169518447207056796_n.jpg

432605082_435624205548762_2408899873175875204_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för spindlar? Tornado som levererat? Det ser inte ut att vara samma gjutning som andra Tornadospindlar jag sett.

De ser ut att ha Taunus/Cortina eller kanske troligare Granada (1972-85) geometri och värt att veta är kanske att det finns flera leverantörer av spindlar med den geometrin från England, där hela konstruktionen är avsedd för en lätt Locost/Seven. Flera av dem är olämpliga för bilar med totalvikter över runt 1000 kg (RMD som Rally Design säljer säger till exempel max 950 kg totalvikt). 

Ett "enkelt" sätt att lösa viktfrågan kan vara att helt enkelt använda original Granadaspindlar (eller få spec på max designvikt från Tornado) men det löser ju inte scrub tyvärr.

Egentligen skulle jag rekommendera en helt annan spindel och nya bärarmar för att rätta till geometrin...

 

Link to comment
Share on other sites

Nu löser det inte geometrin men jag köpte och skippade Tornados alu-gjutna spindar och skaffade original Granada stålspindlar/hubbar, mycket nättare och förtroendet för materialkvalitet större. Lagren passade inget vidare heller på Tornados hubbar.

Nu byggde jag inte klart men hade samma approach som med sjuan att kompensera med fälgars ET som blev mycket lyckat med Cortina på Westfield.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, therealpinto sade:

Vad är det för spindlar? Tornado som levererat? Det ser inte ut att vara samma gjutning som andra Tornadospindlar jag sett.

De ser ut att ha Taunus/Cortina eller kanske troligare Granada (1972-85) geometri och värt att veta är kanske att det finns flera leverantörer av spindlar med den geometrin från England, där hela konstruktionen är avsedd för en lätt Locost/Seven. Flera av dem är olämpliga för bilar med totalvikter över runt 1000 kg (RMD som Rally Design säljer säger till exempel max 950 kg totalvikt). 

Ett "enkelt" sätt att lösa viktfrågan kan vara att helt enkelt använda original Granadaspindlar (eller få spec på max designvikt från Tornado) men det löser ju inte scrub tyvärr.

Egentligen skulle jag rekommendera en helt annan spindel och nya bärarmar för att rätta till geometrin...

 

Yes det är spindlarna som följde med kitet, vad menas med Granada/Cortina geometri? I mina ögon är det bara en spindel med runt 7gr kpi vilket känns som ett normalt värde. Känns som fel väg att gå att öka kpi för att minska skrubb, utan spindeln måste hamna längre in i fälgen. Så jag har svårt att se vad en annan spindel skulle tillföra för fördelar. Sedan vet jag inte hur hållfastheten är på dessa, men får kolla med Tornado om dom kan lämna nån spec på dom, som lekman har jag dock svårt att dom skulle va en svag länk, ser bastant och välgjord ut....

Link to comment
Share on other sites

En annan spindel kan göra så att navytan inte är så himla förskjuten som den är på cortina spindeln.

Därmed förflyttas scrubben in i fälgen per automatik.

Corvette c5 är ett bra exempel på en spindel som är kompaktare i axiellt led.

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Chribbe Lundin sade:

Men i detta fall är själva navet den stora boven, typ 10cm långa. Borde gå att minska till hälften tänker jag, skulle då få en skrubb på ca 3-4cm...

Är just det jag menar, navet på en c5 är mycket kortare och därmed kommer spindeln in i fälgen på ett annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Det vi menar är att många engelska firmor har kopierat den spindel som under säg tiden 1975-1990 var kanske enklast att få tag på, dvs Taunus 1971-82 (eller Cortina då i England). Det gjorde man ju inte för att det var en bra spindel, den lider av kass scrub, lite caster, ingen trail, jättesmå bromsar - utan just för att den var billig och enkel att hitta. Hade man då designat en framvagn runt den, men inser att tillgången på originalspindlar viker är det "enkelt" att bara kopiera geometrin så man slipper förbättra resten av bilen 😉

Det finns tyvärr en hel del exempel på gjutna aluminiumspindlar som inte håller måttet, det förekommer både att materialet är för dåligt, att gjutningen i sig är dåligt utförd och att konstruktionen helt enkelt inte är tillräckligt bra. 

Nu är det inte meningen att säga att Tornados grejer är dåliga men det är till exempel klokt att fråga vad de har för dimensionerande belastning. 

När det gäller konstruktionen med relativt lång stubbaxel så kan ju det hänga ihop med val av lager (både typ och dimension). En kortare stubbaxel med modernare lager kanske korrigerar en del geometri om man fortfarande rymmer bromsar osv. men då flyttar man ju också in hjulet i hjulhuset så då kanske man behöver nya bärarmar ändå...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, therealpinto sade:

Det vi menar är att många engelska firmor har kopierat den spindel som under säg tiden 1975-1990 var kanske enklast att få tag på, dvs Taunus 1971-82 (eller Cortina då i England). Det gjorde man ju inte för att det var en bra spindel, den lider av kass scrub, lite caster, ingen trail, jättesmå bromsar - utan just för att den var billig och enkel att hitta. Hade man då designat en framvagn runt den, men inser att tillgången på originalspindlar viker är det "enkelt" att bara kopiera geometrin så man slipper förbättra resten av bilen 😉

Det finns tyvärr en hel del exempel på gjutna aluminiumspindlar som inte håller måttet, det förekommer både att materialet är för dåligt, att gjutningen i sig är dåligt utförd och att konstruktionen helt enkelt inte är tillräckligt bra. 

Nu är det inte meningen att säga att Tornados grejer är dåliga men det är till exempel klokt att fråga vad de har för dimensionerande belastning. 

När det gäller konstruktionen med relativt lång stubbaxel så kan ju det hänga ihop med val av lager (både typ och dimension). En kortare stubbaxel med modernare lager kanske korrigerar en del geometri om man fortfarande rymmer bromsar osv. men då flyttar man ju också in hjulet i hjulhuset så då kanske man behöver nya bärarmar ändå...

Vad är "trail"?. jag vet inte om man kan säga att spindeln har dålig skrubb, utan det är mer en fråga om offset på prylarna man sätter på den, nav fälgar osv. Och som jag skrev tidigare, känns konstigt att ha en överdriven kpi på spindeln (även om det kan va enda utvägen med mkt offset på framfälgarna) som jag förstått det så kräver en hög kpi även mer caster  för att lira, och då har man kanske ett hjul som ändrar camber på ett oönskat sätt vid sväng. Då jag ska köra med fälgar med et 35 bör det funka med 6-7gr kpi och ett kompakt navpaket, självklart med längre länkarmar. Bild på BMW e46nav vs Tornados. En annan pryl är att belastningen på spindeln torde bli markant mindre med korta hjulnav oxå....

434314573_442730488231237_99351079291240611_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spindeln är ju gjord för ett visst nav, och Tornados nav ser ut som en kopia på Granada (logiskt kanske) som har en "djup" skiva som skruvas bakpå navet, alltså inte kläms mellan fälg och nav.

Får man till en stubbaxel för BMW-navet istället med lager som klarar vikten ser det betydligt bättre ut och då är det helt andra förutsättningar (samtidigt som en del av skillnaden "äts upp" om BMW-navet har skivan mellan nav och fälg). Givetvis förutsatt att man ändå rymmer bromsskiva och bromsok...

Det jag menar med "trail" är att hjulaxeln inte sitter i centrumlinjen mellan spindellederna. Det ger en form av självcentrerande effekt.

Hjulupphängningar är en kompromiss mellan en massa saker och någonstans gäller det att balansera kompromissen så det fungerar tillräckligt bra på gata. Det känns ju som du för ett sådant resonemang med insikt så det ska nog lösa sig.

Link to comment
Share on other sites

On 2024-03-26 at 18:28, Chribbe Lundin sade:

Vart inte så illa som jag trodde med lådan, sticker ut lite men helt ok...

 

Om du inte ska försöka gå stenhårt på "original look" så kan du ju alltid plasta in en täckbit i mitten över växellådans ände som bygger ner en bit, och sen utnyttja höger o vänster sida av den för att bygga diffusortunnlar 😄
Typ som bild om du förstår vad jag menar (röda linjen är nedbyggnad i karossplasten)
image.png.6cfff2ce81e1914bd692172291150948.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-04 at 13:12, swedishGT40 sade:

Om du inte ska försöka gå stenhårt på "original look" så kan du ju alltid plasta in en täckbit i mitten över växellådans ände som bygger ner en bit, och sen utnyttja höger o vänster sida av den för att bygga diffusortunnlar 😄
Typ som bild om du förstår vad jag menar (röda linjen är nedbyggnad i karossplasten)
image.png.6cfff2ce81e1914bd692172291150948.png

Ja kanske blir någon variant i bak, dock tror jag inte man tänker på lådan när slutrören kommer dit...

 

Link to comment
Share on other sites

Börjat kolla lite på drivaxlar, är såklart två olika storlekar på flänsarna 86cc mellan bultarna vid hjulen och den större på lådan. har en drivaxel som passar på lådan och noterade att den är av rörtyp, så jag har en ide om att försöka skarva ihop den med den yttre delen genom att sticka in den axeln i röret och svetsa ihop det hela. Åkte till den lokala skroten och kollade på en sisådär 500 drivaxlar och lyckades hitta en axel med rätt knut och exakt rätt yttermått för att passa med sugpassning i den andra axeln. Tanken är att borra ett gäng hål i rördelen och svetsa i och kanske svetsa några punkter i ändan, vill inte mata på all svets i ändan då jag misstänker att det kan bli en avhärdning i axeln just där. Och skulle det inte hålla så tänker jag att svetsarna släpper och axeln bara "frihjular". Om inte annat har jag en perfekt mall för att beställa dyra customaxlar senare, och lär garanterat kunna provköra bilen å se om allt lirar som tänkt.

 

Även köpt ett gäng mätare från Taiwan för fikapengar som jag tänkte se om dom funkar, tycker dom ser ut att kunna passa hyffsat....

Link to comment
Share on other sites

Jobbat vidare lite med spindlarna, vart lite osäker på stålkvalitet på nya stubbaxlar till BMW naven. Så jag köpte ett par BMW E46 spindlar på skroten och kapade loss stubbaxlarna, sen var det bara stå å nöta i svarven några timmar. Vart en betydligt biffigare anslutning i spindeln samt en grövre bult. Vinsten totalt vart 4cm tightare navpaket..

434483643_942110670703403_3488472136686073852_n.jpg

434739869_1411475819536421_334373269612030024_n.jpg

434277245_946163713724321_3201213743003009366_n.jpg

434692875_1355353041818141_8639826581993901095_n.jpg

434347599_847174253800144_5751173707933872601_n.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite nytt har hänt i garaget, har jobbat vidare med framvagnsprylarna, gjort fästen till bromsok och promonterat prylarna, länkarmarna behövde förlängas 6cm för att få hjulen på rätt plats, skrubben verkar hamna på ca 2-3 cm grovt mätt, stor skillnad i vart fall....

440195865_790638726036889_2093955372092773747_n (1).jpg

440263250_3724590411192988_8804285151566818421_n (1).jpg

440372318_331537183365665_4353341782624773787_n (1).jpg

440167059_1109438820353574_8216602497682474110_n (1).jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Testar stuket lite, har lite problem att få till en bra rideheight, tänkte man skulle ha en rake på chassiet på minst en cm+ i bak, men då blir den väldigt låg fram(som på bilderna) Får nog köra rakt chassie och höja fram lite. Och trattarna fick plats under rutan Jippie!! vart lite orolig för dessa......

440096673_941872857414902_1639971467343395216_n.jpg

440114846_1114299999681456_7799047116231376586_n.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Håller med Niclas, här går det undan! Jag har RH 100mm fram och 125 bak vilket inte alls är ovanliga siffror. Det går att plussa på några mm. för skogskörning om man vill😉 

Edit: Inga luftfilter?

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Gissar att dom flesta kör med högre gummin i bak än dessa 285-35-18, tycker det blir lite Paris/Dakar stuk om jag höjer den mer i bak. Har 110 bak 100 fram nu. Kanske skulle ha lägre gummin fram oxå, men måste ha minst 18" fälgar med dessa bromsar, så jätte mycke lägre blir det inte...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...