Niclas Börjeson Posted August 25 Author Posted August 25 23 timmar sedan, swedishGT40 sade: Mycket stiligt och inspirerande 😊 Jag har två frågor som du säkerligen har planerat men jag är nyfiken för att själv veta. 1. Du ser ut att ha slipat panelerna, ska dom lackas eller rollas med bed liner eller nått? 2. Fästena till krängningshämmarrören, nyper dom inte fast röret? Ska det vara någon slityta eller hur går tankarna? Tack! 🙂 1. Ja, det stämmer att flera av panelerna är slipade. Jag brukar pulverlacka paneler, så är även tanken med dessa. 2. Det är Sellholms lagerbockar, men det är samma som till vanliga hydraulikrör. https://www.sellholmshop.se/produkt/lagerbock-o-25/ Visst drar man dom stenhårt så nyper dom, men brukar dra lagom och sedan loctite.🙂 Det är någon slityta innanför och det går inte lacka själva rören, då blir det för tjockt. Förra bilen pulverlackade jag och sedan svarvade av anläggningsytan. Själva knivarna sitter med Sellholms excenterlås. 1 Quote
Niclas Börjeson Posted August 26 Author Posted August 26 Styrväxeln har fått sin sista vila, hoppas inte behöva flytta på den, så kunde jag göra klart torpedväggen. Det är Arto copycat över hela den kan man säga. Har därefter satt kurs emot bromsarna och dess dragningar, fick börja med vinkelharry för uttag i tunneln 😬 Sedan dragningar av dessa dyrgriparna. Sedan rak-rör-fattigmans-versionen.. 5 Quote
Mats Karlsson Posted August 27 Posted August 27 Missa inte att SFRO vill ha nåt som gör så att bromsledningen inte kan rotera mot oket när man svänger vid användande av banjokoppling. 1 Quote
Niclas Börjeson Posted August 27 Author Posted August 27 (edited) 2 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Missa inte att SFRO vill ha nåt som gör så att bromsledningen inte kan rotera mot oket när man svänger vid användande av banjokoppling. Tack Mats, det hade jag helt missat. Får klura ut någon lösning, undrar om man kan sätta någon gummiklammer av något slag. Gäller bara på framoket? Edited August 27 by Niclas Börjeson 1 Quote
Mats Karlsson Posted August 27 Posted August 27 Jag löste det så här på min bil. Jag hade bara banjokoppling fram så jag vet inte om det gäller bak med. 2 Quote
Niclas Börjeson Posted August 27 Author Posted August 27 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Jag löste det så här på min bil. Jag hade bara banjokoppling fram så jag vet inte om det gäller bak med. Det där var en snygg lösning! Hade tänkt låsa med klammer eller tie-strap, men detta var bättre! Quote
therealpinto Posted August 27 Posted August 27 Skyddet mot rotation krävs bara när rörelserna riskerar att vrida loss slangen. Bak beror det alltså på vinkel och placering men fjädringsrörelserna är sällan sådana att slangen vrids på samma sätt som fram. 2 Quote
Niclas Börjeson Posted August 27 Author Posted August 27 58 minuter sedan, therealpinto sade: Skyddet mot rotation krävs bara när rörelserna riskerar att vrida loss slangen. Bak beror det alltså på vinkel och placering men fjädringsrörelserna är sällan sådana att slangen vrids på samma sätt som fram. Tack för svar Gustav! Då kommer det nog räcka i fram, satte en rostfriplåtbit och klammer som loser den. Kollade i bak nu, där sitter fästet i chassit och oket helt i linje med varandra. Med andra ord så är det ingen rotation som kan uppstå 🙂 1 Quote
Niclas Börjeson Posted August 28 Author Posted August 28 Även små steg får man ta med, eller vad var det Iwdal nämnde i sin tråd 😄 Valde att fälla in tutan, det kommer man kanske få sota för ljudmässigt när man använder den kanske. (Provade den i detta läget, fungerade fint) Men det var snyggast så 😊 2 Quote
Arto Posted September 2 Posted September 2 12 minuter sedan, fege sade: Stort GRATTIS igen! 🏁 Samma här 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 2 Author Posted December 2 2 månader mellan uppdateringarna, finns kanske lite förbättrings potential där! 😄 Har dock varit mer aktiv i Garaget! Det har tillverkats drivaxlar, blev i materialet (med något lustiga namnet) Orvar Supreme. Sedan efter lite funderande och skavande och Artos visdomsord, inget passar på en GT40. Så skrotade jag motorfästena och byggde nya. Mitt i Argonångorna fick jag även TIGat ihop tunnel, kommer det färg sen på chassit så behöver jag nog knappt skruva fast pedalstället 😄 #trångtärbra 4 Quote
Niclas Börjeson Posted December 4 Author Posted December 4 (edited) Attans otur, att det inte finns en serpentin för en Ford 302 -1990 med AC och GEN på samma sida och med visst mått för klarering till allt i en GT40 ram... Blev att, efter närmare 13 788 st utskrifter, skapa en egen. Ungefär "Mother of all inventions" för att få ordning på håldelningen. (Stort tack Micke för hjälp på vägen!) Testbit i Plyfa: Sedan blev vattenkanalerna klara ifram: Edited December 4 by Niclas Börjeson 3 Quote
Niclas Börjeson Posted December 6 Author Posted December 6 Hoppar lite mellan uppgifterna när man kör fast, gick emellan med att för att få ordning på motorrumsplåtarna. 7 Quote
Niclas Börjeson Posted December 8 Author Posted December 8 On 2024-12-07 at 17:31, fege sade: Stiligt Niclas! 👌 Tack! Quote
Niclas Börjeson Posted December 8 Author Posted December 8 Mer paneler monterade, lustiga är att jag egentligen höll på med vattenledningarna. Men behövde se var brandväggen satt exakt, sedan kan man säga att det drog med sig massa annat! Stort tack Fege för förstklassig service med akutlån av insug 💯 (hemleverans och allt 😅) 1 Quote
fege Posted December 9 Posted December 9 12 timmar sedan, Niclas Börjeson sade: Stort tack Fege för förstklassig service med akutlån av insug 💯 (hemleverans och allt 😅) Inga problem! 🙂 👍 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 10 Author Posted December 10 (edited) Värmepaketet/ACn monterad, försöker gömma under allt under panelen ifram. Sedan rördragning för ledningarna till kylaren. Köpte, billigt, R12 AC kopplingar på eBay, blir intressant och se hur det är att svetsa i dom… Risk för att det hamnar i återvinningen 😅 Edited December 10 by Niclas Börjeson 4 Quote
swedishGT40 Posted December 11 Posted December 11 (edited) Tips, skit i svetsen. Använd silverlod istället. Edited December 11 by swedishGT40 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 12 Author Posted December 12 8 timmar sedan, swedishGT40 sade: Tips, skit i svetsen. Använd silverlod istället. Tack för tipset, får läsa på lite om det 👍 Tunnväggiga aluminiumrör kanske bäst lämpar sig för det Quote
Arto Posted December 12 Posted December 12 On 2024-12-08 at 19:18, Niclas Börjeson sade: Mer paneler monterade, ............... Så jäkla vackert, bra jobbat! 1 Quote
swedishGT40 Posted December 14 Posted December 14 On 2024-12-04 at 17:05, Niclas Börjeson sade: Attans otur, att det inte finns en serpentin för en Ford 302 -1990 med AC och GEN på samma sida och med visst mått för klarering till allt i en GT40 ram... Blev att, efter närmare 13 788 st utskrifter, skapa en egen. Ungefär "Mother of all inventions" för att få ordning på håldelningen. Snacka om o gå med exakt samma tanke. Precis på dom placeringarna tänkte jag montera mitt också, och är lika irriterad att dom inte gör gen/ac kit för gt40 🤣 Dock måste jag förskjuta fram acn någon cm troligen för frigång runt oljeadaptern och tråget. Hur ser det ut där för dig? Bara så du inte råkar ut för strul längre fram tänker jag. 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 14 Author Posted December 14 On 2024-12-12 at 10:24, Arto sade: Så jäkla vackert, bra jobbat! Tack Arto! 😊 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 14 Author Posted December 14 56 minuter sedan, swedishGT40 sade: Snacka om o gå med exakt samma tanke. Precis på dom placeringarna tänkte jag montera mitt också, och är lika irriterad att dom inte gör gen/ac kit för gt40 🤣 Dock måste jag förskjuta fram acn någon cm troligen för frigång runt oljeadaptern och tråget. Hur ser det ut där för dig? Bara så du inte råkar ut för strul längre fram tänker jag. Ja, det var ett himla doktorerande innan man insåg att det var bara att ta fram skjutmåttet.. Ser du på bilden ovan så är centrum linjen mellan gen/AC förskjuten precis pga av det. Men nästa problem kommer ganska omgående, chassit 😅 Jag har en Sanden 508 typ Konpressor, det finns plats bakom den, samt att den har ett par fästöron i bakkant jag tänker använda, skall göra klart det när jag rycker motorn nästa gång. Men sammanfattningsvis har jag plats bakom, skall se om jag hittar någon bild. Quote
Niclas Börjeson Posted December 14 Author Posted December 14 Tidskrävande, men väldigt trevligt jobb.. 😊 Försöker forma plåtarna efter chassit och lägga förstärkningarna rätt. 5 Quote
Niclas Börjeson Posted December 16 Author Posted December 16 Så nära racketsport jag kommer tror jag! modifierat fäste till vattenpumpen, skall komplettera med m4 gummikuddar. Tror Fege var något på spåret där 😄 Miniversionen av kantbocken fungerade oväntat bra, förutom att rymma ur skruvstädet och slå sönder tårna.. Körde sedan fast, saknar övre termostathuset.. så sista röret för vänta. 2 Quote
swedishGT40 Posted December 17 Posted December 17 Hej Niclas, ska du köra ett färdigt termostathus, eller ska du fixa fläns o svetsa egna rör för o få det som du vill ha det? (Jag är inne på det senarenämnda men söker mått för flänsen för utskärning) Och hur tänker du med termostatens vara eller icke vara, ska du köra utan och reglera med pumpen bara, eller ska du köra minflöde på pumpen och använda termostat också för att få den körvänligare? (Är själv kluven i frågan, men är nog inne på termostat, men det drar med sig att jag måste få till ett bypassrör för kupevärmen. Man skulle gått på elektrisk värme på framrutan istället...) Quote
fege Posted December 17 Posted December 17 M4 gummikuddar ligger och väntar på dig på hyllan. 🙂 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 17 Author Posted December 17 3 timmar sedan, fege sade: M4 gummikuddar ligger och väntar på dig på hyllan. 🙂 Töppen! 🙂 Då skall vi lösa ett utbyte av delar i dagarna 🥳 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 17 Author Posted December 17 3 timmar sedan, swedishGT40 sade: Hej Niclas, ska du köra ett färdigt termostathus, eller ska du fixa fläns o svetsa egna rör för o få det som du vill ha det? (Jag är inne på det senarenämnda men söker mått för flänsen för utskärning) Och hur tänker du med termostatens vara eller icke vara, ska du köra utan och reglera med pumpen bara, eller ska du köra minflöde på pumpen och använda termostat också för att få den körvänligare? (Är själv kluven i frågan, men är nog inne på termostat, men det drar med sig att jag måste få till ett bypassrör för kupevärmen. Man skulle gått på elektrisk värme på framrutan istället...) Jajamen, har grubblat över detta en del också. Har dragit följande slutsatser: Med temp kontroll på pumpen: Kör utan termostat. Utan temp kontroll på pumpen: Kör med termostat och borra ett hål på 2–3 mm för att få genomflöde. Sedan får man kolla lite på hur man skall använda bilen, båda metoderna kommer med för och nackdelar. Kör du med: Fördelar: Stabil arbetstemperatur: Termostaten hjälper till att hålla motorn inom optimal temperatur, speciellt vid kallstart. Snabbare uppvärmning: Motorn når rätt driftstemperatur snabbare Motorn mår bättre: Kommer i rätt temperatur fortare, ger bättre förbränning och effektivitet osv.. ja du fattar Nackdelar: Motstånd i kylsystemet: En termostat skapar ett flödeshinder, vilket kan minska effektiviteten hos en elektrisk vattenpump. Risk för överhettning om termostaten fastnar: Om den fastnar i stängt läge får kylarvätskan inte cirkulera, gäller såklart alla motorer och det kanske inte är så vanligt att just termostaten havererar. Kör utan: Fördelar: Bättre flöde: Inga restriktioner i kylsystemet, vilket innebär att pumpen arbetar mer effektivt. Ingen risk för termostatfel: Tar bort risken att en defekt termostat orsakar överhettning. Jämnare kylning: Med en elektrisk pump kan kylningen styras mer exakt utan att behöva vänta på att termostaten öppnar. Nackdelar: Långsammare uppvärmning: Utan termostat kan motorn ta längre tid att nå driftstemperatur, särskilt i kallt väder. Risk för underkylning: Om pumpen går konstant och kylaren är effektiv kan motorn kylas för mycket, vilket påverkar prestanda och slitage negativt Kör du med kontroller så rekommenderar dom att man sätter en blanking plate som stryper flödet, kör du med termostat så rekommenderas att borra ett litet hål för att få flöde igenom systemet. Sammantaget ovanstående, så kommer jag troligen köra med termostat för att kunna använda bilen även till vardags och även bana. Så jag kör med kontinuerlig drift och termostat, hoppas det blev förståeligt 🙂 Quote
swedishGT40 Posted December 17 Posted December 17 Kör du med termostat så kan du cirkulera genom expansionskärlet och/eller kupevärmaren(vilket det troligen inte föreligger något behov för på sommaren) Så det är inte stopp i flödet bara för att termostaten är stängd, det går bara inte igenom kylaren vilket väl är avsikten. Med det sagt så tycker jag det var bra summerat, och jag instämmer nog med att man bör köra termostat för att skona motorn. Högflödespumpen man kör lär leverera tillräckligt flöde ändå skulle jag tro. 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 19 Author Posted December 19 Fick modifiera trösklarna ifrån det som kom i panelkitet, passformen var lite som något Stevie Wonder fått ihop en fredagskväll. (Skämt och sido, panelkitet är guld värt) Men nu sitter det som en sportmössa, även rum för givarna till tankarna. Offrade Biltemas hålslag för att runda av avsluten, så slår sig inte panelen lika mycket. Ni som har SGT40 kit, hur har man tänkt med denna plåten emot motorn? Är det för att spänna fläktremmen i farten, eller ölnedkastet? 😄 (hål utan lock) 2 Quote
fege Posted December 19 Posted December 19 Nice! 👍 Typiskt hål för snabba rembyten ...😁 https://youtu.be/BQhfcdQf1QA?si=tNTO-5CrwsQBPPio Quote
fege Posted December 19 Posted December 19 Kan det vara då att man skall sätta någon formad bula över hålet ifall man kör med original, mekanisk vattenpump? 🤔 1 Quote
Niclas Börjeson Posted Saturday at 10:05 PM Author Posted Saturday at 10:05 PM (edited) On 2024-12-19 at 23:01, fege sade: Nice! 👍 Typiskt hål för snabba rembyten ...😁 https://youtu.be/BQhfcdQf1QA?si=tNTO-5CrwsQBPPio Haha! 🤣 Överlägset snabbast, bytt rem innan man ens hunnit in i depån! Ja, beroende på vilket hål så hamnar den över vattenpumpen eller veven. Så det känns mest logiskt 👍🏼 Edited Saturday at 10:06 PM by Niclas Börjeson 1 Quote
Niclas Börjeson Posted Saturday at 10:40 PM Author Posted Saturday at 10:40 PM Godkväll alla plåtkonstnärer! För att citera yngsta barnet: ”Är det en kaststjärna? Ska du bli ninja?” Känner min bilbyggarhobby har en svajig framtid bland efterföljande generation 😄 Hur som helst, kaststjä… förstärkningen är på inrådan ifrån Arto. Upphängningen av bakhuven är lite ranglig och behöver styvas upp. Har klurat lite på det ett tag och, något över konstruerad kanske, kommit fram till en lösning. Satt tillslut som ett yxhugg i skenbenet, stabilt 🥳 4 Quote
Niclas Börjeson Posted Wednesday at 08:30 PM Author Posted Wednesday at 08:30 PM Konsten att behärska Origami, eller träna inför att vika ihop expansionskärlet. 😄 har försökt rita en i ett så stort stycke som möjligt… kan säga att jag återkommer på den punkten.. Men gav mig i kast med oljekylaren istället, inser att det är trångt med snesträvan. Får se med ledningarna sen. 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.