Jump to content

Recommended Posts

Posted
23 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Mycket stiligt och inspirerande 😊

Jag har två frågor som du säkerligen har planerat men jag är nyfiken för att själv veta.

1. Du ser ut att ha slipat panelerna, ska dom lackas eller rollas med bed liner eller nått?

2. Fästena till krängningshämmarrören, nyper dom inte fast röret? Ska det vara någon slityta eller hur går tankarna?

Tack! 🙂

1. Ja, det stämmer att flera av panelerna är slipade. Jag brukar pulverlacka paneler, så är även tanken med dessa.

2. Det är Sellholms lagerbockar, men det är samma som till vanliga hydraulikrör. https://www.sellholmshop.se/produkt/lagerbock-o-25/ 

Visst drar man dom stenhårt så nyper dom, men brukar dra lagom och sedan loctite.🙂 Det är någon slityta innanför och det går inte lacka själva rören, då blir det för tjockt. Förra bilen pulverlackade jag och sedan svarvade av anläggningsytan. Själva knivarna sitter med Sellholms excenterlås.

 

image.png.24840bff845ba26ac032cec40b62eef2.png

image.png.e4e77e4faad21c4788a46df67fc5f3cd.png

 

  • Like 1
Posted

Styrväxeln har fått sin sista vila, hoppas inte behöva flytta på den, så kunde jag göra klart torpedväggen. Det är Arto copycat över hela den kan man säga.

IMG_1873.thumb.jpeg.7723b3b1887bfff64f926552a6720b9e.jpegIMG_1874.thumb.jpeg.412a1d329a0e9151f223c0ef230b2d8d.jpeg
 

Har därefter satt kurs emot bromsarna och dess dragningar, fick börja med vinkelharry för uttag i tunneln 😬

IMG_1912.thumb.jpeg.f85c1c8bbd35c49dc1cfcbc6a7851568.jpeg

IMG_1920.thumb.jpeg.8df8abebcc23dc555b1d234888076f77.jpeg

Sedan dragningar av dessa dyrgriparna.

IMG_1772.thumb.jpeg.f1423bf49c73f1544cb333204bfab84e.jpeg

IMG_1773.thumb.jpeg.3e8c5216f072886acda8c9a984bb89b0.jpeg

IMG_1919.thumb.jpeg.8f8013f936d9f903476b97bbd7b586b0.jpeg
 

Sedan rak-rör-fattigmans-versionen..

IMG_1917.thumb.jpeg.1a806d511b0883e18e64a3d7117dc545.jpeg

IMG_1921.thumb.jpeg.95ef105035621f7c9c5e00bf2b0eaa99.jpegIMG_1918.thumb.jpeg.39bc14b03bcd5fb5d994f8d2c4df9b8f.jpeg

 

IMG_1897.jpeg

IMG_1774.jpeg

  • Like 5
Posted

Missa inte att SFRO vill ha nåt som gör så att bromsledningen inte kan rotera mot oket när man svänger vid användande av banjokoppling. 

  • Like 1
Posted (edited)
2 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Missa inte att SFRO vill ha nåt som gör så att bromsledningen inte kan rotera mot oket när man svänger vid användande av banjokoppling. 

Tack Mats, det hade jag helt missat.

Får klura ut någon lösning, undrar om man kan sätta någon gummiklammer av något slag. Gäller bara på framoket? 

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 1
Posted
1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Jag löste det så här på min bil. Jag hade bara banjokoppling fram så jag vet inte om det gäller  bak med. 

 

banjo.thumb.jpg.1780c5074c236bc0154e9e4f68329c38.jpg

Det där var en snygg lösning! Hade tänkt låsa med klammer eller tie-strap, men detta var bättre!

Posted

Skyddet mot rotation krävs bara när rörelserna riskerar att vrida loss slangen. Bak beror det alltså på vinkel och placering men fjädringsrörelserna är sällan sådana att slangen vrids på samma sätt som fram.

  • Like 2
Posted
58 minuter sedan, therealpinto sade:

Skyddet mot rotation krävs bara när rörelserna riskerar att vrida loss slangen. Bak beror det alltså på vinkel och placering men fjädringsrörelserna är sällan sådana att slangen vrids på samma sätt som fram.

Tack för svar Gustav!

Då kommer det nog räcka i fram, satte en rostfriplåtbit och klammer som loser den.

Kollade i bak nu, där sitter fästet i chassit och oket helt i linje med varandra. Med andra ord så är det ingen rotation som kan uppstå 🙂

IMG_1773.thumb.jpeg.3e8c5216f072886acda8c9a984bb89b0.jpeg

  • Like 1
Posted

Även små steg får man ta med, eller vad var det Iwdal nämnde i sin tråd 😄

Valde att fälla in tutan, det kommer man kanske få sota för ljudmässigt när man använder den kanske. (Provade den i detta läget, fungerade fint)

Men det var snyggast så 😊

IMG_1981.thumb.jpeg.beae1683b57c2089e451bdd12a8479f2.jpeg

  • Like 2
Posted
12 minuter sedan, fege sade:

Stort GRATTIS igen! 🏁

Samma här:icon_thumbup:

  • Like 1
  • 2 months later...
Posted

2 månader mellan uppdateringarna, finns kanske lite förbättrings potential där! 😄

Har dock varit mer aktiv i Garaget!

Det har tillverkats drivaxlar, blev i materialet (med något lustiga namnet) Orvar Supreme.

IMG_2839.thumb.jpeg.00962dd94b0306593af3577162ef0a18.jpeg

IMG_2837.thumb.jpeg.b432719e9ccc0448723994725f2e155b.jpeg

IMG_2838.thumb.jpeg.bf7ee34423854d6527158becb1750ec1.jpeg


Sedan efter lite funderande och skavande och Artos visdomsord, inget passar på en GT40. Så skrotade jag motorfästena och byggde nya.

IMG_2399.thumb.jpeg.05c12f26d1b1aa8177061f74b26f9f73.jpeg

Mitt i Argonångorna fick jag även TIGat ihop tunnel, kommer det färg sen på chassit så behöver jag nog knappt skruva fast pedalstället 😄

#trångtärbra

IMG_2400.thumb.jpeg.5922c72a72207ee53eb3b8d8fa4b149a.jpegIMG_2404.thumb.jpeg.85f09622cc7e759204534cedf3e6bde9.jpegIMG_2414.thumb.jpeg.05d6c592a395f327e9d5747b109de2f3.jpegIMG_2415.thumb.jpeg.978fba53c8c3006effc62f2d5597dbba.jpeg

  • Like 4
Posted (edited)

Attans otur, att det inte finns en serpentin för en Ford 302 -1990 med AC och GEN på samma sida och med visst mått för klarering till allt i en GT40 ram... Blev att, efter närmare 13 788 st utskrifter, skapa en egen. Ungefär "Mother of all inventions" för att få ordning på håldelningen. (Stort tack Micke för hjälp på vägen!)

1.thumb.jpg.21dbb9cbd13d5277882fa675d82f4ea8.jpg

Testbit i Plyfa:

4.thumb.jpg.10d86e7ce4878d1ed94e4120917dfd5f.jpg

6.thumb.png.26fe6f0dd88c93ab63bf8aca3aff9b6c.png

3.thumb.jpg.299da8974f8ec35fe28750696c40a28b.jpg

 

Sedan blev vattenkanalerna klara ifram:

5.thumb.jpg.930455cb4cc9aab17607d71fcd7924d2.jpg

 

 

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 3
Posted

Mer paneler monterade, lustiga är att jag egentligen höll på med vattenledningarna. Men behövde se var brandväggen satt exakt, sedan kan man säga att det drog med sig massa annat!

Stort tack Fege för förstklassig service med akutlån av insug 💯 (hemleverans och allt 😅)

IMG_2866.thumb.jpeg.d31dac2d1b3f1f13b0d7905335f8c2cf.jpegIMG_2895.thumb.jpeg.82a065c58d316b329291f5a008401cf5.jpegIMG_2897.thumb.jpeg.b2df5e576f255e0583b6ea9a11204e4f.jpegIMG_2898.thumb.jpeg.384d4e0a01a97d647149fc1c313feab1.jpegIMG_2899.thumb.jpeg.6d08a231fe59e0f37e26effa9231ffa8.jpeg

 

  • Like 1
Posted
12 timmar sedan, Niclas Börjeson sade:

 

Stort tack Fege för förstklassig service med akutlån av insug 💯 (hemleverans och allt 😅)

 

Inga problem! 🙂 👍

  • Like 1
Posted (edited)

Värmepaketet/ACn monterad, försöker gömma under allt under panelen ifram.

IMG_2426.thumb.jpeg.c13f6752d7918584a8102519dca68531.jpeg
Sedan rördragning för ledningarna till kylaren.

IMG_2738.thumb.jpeg.4bab323090e2067633dd3fb816b50181.jpeg

Köpte, billigt, R12 AC kopplingar på eBay, blir intressant och se hur det är att svetsa i dom… Risk för att det hamnar i återvinningen 😅

 

 

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 4
Posted
8 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Tips, skit i svetsen. Använd silverlod istället.

Tack för tipset, får läsa på lite om det 👍

Tunnväggiga aluminiumrör kanske bäst lämpar sig för det

Posted
On 2024-12-08 at 19:18, Niclas Börjeson sade:

Mer paneler monterade, ...............

 

 

Så jäkla vackert, bra jobbat!

  • Like 1
Posted
On 2024-12-04 at 17:05, Niclas Börjeson sade:

Attans otur, att det inte finns en serpentin för en Ford 302 -1990 med AC och GEN på samma sida och med visst mått för klarering till allt i en GT40 ram... Blev att, efter närmare 13 788 st utskrifter, skapa en egen. Ungefär "Mother of all inventions" för att få ordning på håldelningen.

6.thumb.png.26fe6f0dd88c93ab63bf8aca3aff9b6c.png

3.thumb.jpg.299da8974f8ec35fe28750696c40a28b.jpg

 

Snacka om o gå med exakt samma tanke.

Precis på dom placeringarna tänkte jag montera mitt också, och är lika irriterad att dom inte gör gen/ac kit för gt40 🤣

Dock måste jag förskjuta fram acn någon cm troligen för frigång runt oljeadaptern och tråget. Hur ser det ut där för dig? Bara så du inte råkar ut för strul längre fram tänker jag.

  • Like 1
Posted
56 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Snacka om o gå med exakt samma tanke.

Precis på dom placeringarna tänkte jag montera mitt också, och är lika irriterad att dom inte gör gen/ac kit för gt40 🤣

Dock måste jag förskjuta fram acn någon cm troligen för frigång runt oljeadaptern och tråget. Hur ser det ut där för dig? Bara så du inte råkar ut för strul längre fram tänker jag.

Ja, det var ett himla doktorerande innan man insåg att det var bara att ta fram skjutmåttet..

 

Ser du på bilden ovan så är centrum linjen mellan gen/AC förskjuten precis pga av det. Men nästa problem kommer ganska omgående, chassit 😅

Jag har en Sanden 508 typ Konpressor, det finns plats bakom den, samt att den har ett par fästöron i bakkant jag tänker använda, skall göra klart det när jag rycker motorn nästa gång.

Men sammanfattningsvis har jag plats bakom, skall se om jag hittar någon bild.

Posted

Så nära racketsport jag kommer tror jag!

IMG_2923.thumb.jpeg.b7fe67a03bfcda2b5df9f1751ca36cab.jpeg

modifierat fäste till vattenpumpen, skall komplettera med m4 gummikuddar. Tror Fege var något på spåret där 😄

IMG_2925.thumb.jpeg.baed5db5b800b013c98fbe1c5dfece7f.jpeg

Miniversionen av kantbocken fungerade oväntat bra, förutom att rymma ur skruvstädet och slå sönder tårna..

IMG_2926.thumb.jpeg.458e57ebb0a5f4413713b11670e67b09.jpegIMG_2927.thumb.jpeg.f70553f8a9eca450a8e5a6b03a21a6ef.jpegIMG_2929.thumb.jpeg.a05b9a65944398cf88b5630c728f364d.jpegIMG_2931.thumb.jpeg.9d1ad120893f90f713f0deb9d2f9436f.jpegIMG_2930.thumb.jpeg.4d0c7f6bf3cc56a62ba336f1a0c66938.jpeg

Körde sedan fast, saknar övre termostathuset.. så sista röret för vänta.

  • Like 2
Posted

Hej Niclas,
ska du köra ett färdigt termostathus, eller ska du fixa fläns o svetsa egna rör för o få det som du vill ha det? (Jag är inne på det senarenämnda men söker mått för flänsen för utskärning)
Och hur tänker du med termostatens vara eller icke vara, ska du köra utan och reglera med pumpen bara, eller ska du köra minflöde på pumpen och använda termostat också för att få den körvänligare? (Är själv kluven i frågan, men är nog inne på termostat, men det drar med sig att jag måste få till ett bypassrör för kupevärmen. Man skulle gått på elektrisk värme på framrutan istället...)

Posted
3 timmar sedan, fege sade:

M4 gummikuddar ligger och väntar på dig på hyllan. 🙂

Töppen! 🙂

Då skall vi lösa ett utbyte av delar i dagarna 🥳

  • Like 1
Posted
3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Hej Niclas,
ska du köra ett färdigt termostathus, eller ska du fixa fläns o svetsa egna rör för o få det som du vill ha det? (Jag är inne på det senarenämnda men söker mått för flänsen för utskärning)
Och hur tänker du med termostatens vara eller icke vara, ska du köra utan och reglera med pumpen bara, eller ska du köra minflöde på pumpen och använda termostat också för att få den körvänligare? (Är själv kluven i frågan, men är nog inne på termostat, men det drar med sig att jag måste få till ett bypassrör för kupevärmen. Man skulle gått på elektrisk värme på framrutan istället...)

Jajamen, har grubblat över detta en del också.

 

Har dragit följande slutsatser:

  • Med temp kontroll på pumpen: Kör utan termostat.
  • Utan temp kontroll på pumpen: Kör med termostat och borra ett hål på 2–3 mm för att få genomflöde.

Sedan får man kolla lite på hur man skall använda bilen, båda metoderna kommer med för och nackdelar.

Kör du med:

Fördelar:

  • Stabil arbetstemperatur: Termostaten hjälper till att hålla motorn inom optimal temperatur, speciellt vid kallstart.
  • Snabbare uppvärmning: Motorn når rätt driftstemperatur snabbare
  • Motorn mår bättre: Kommer i rätt temperatur fortare, ger bättre förbränning och effektivitet osv.. ja du fattar

Nackdelar:

  • Motstånd i kylsystemet: En termostat skapar ett flödeshinder, vilket kan minska effektiviteten hos en elektrisk vattenpump.
  • Risk för överhettning om termostaten fastnar: Om den fastnar i stängt läge får kylarvätskan inte cirkulera, gäller såklart alla motorer och det kanske inte är så vanligt att just termostaten havererar. 

Kör utan:

Fördelar:

  • Bättre flöde: Inga restriktioner i kylsystemet, vilket innebär att pumpen arbetar mer effektivt.
  • Ingen risk för termostatfel: Tar bort risken att en defekt termostat orsakar överhettning.
  • Jämnare kylning: Med en elektrisk pump kan kylningen styras mer exakt utan att behöva vänta på att termostaten öppnar.

Nackdelar:

  • Långsammare uppvärmning: Utan termostat kan motorn ta längre tid att nå driftstemperatur, särskilt i kallt väder.
  • Risk för underkylning: Om pumpen går konstant och kylaren är effektiv kan motorn kylas för mycket, vilket påverkar prestanda och slitage negativt

 

Kör du med kontroller så rekommenderar dom att man sätter en blanking plate som stryper flödet, kör du med termostat så rekommenderas att borra ett litet hål för att få flöde igenom systemet.

 

Sammantaget ovanstående, så kommer jag troligen köra med termostat för att kunna använda bilen även  till vardags och även bana.

Så jag kör med kontinuerlig drift och termostat, hoppas det blev förståeligt 🙂 

 

Posted

Kör du med termostat så kan du cirkulera genom expansionskärlet och/eller kupevärmaren(vilket det troligen inte föreligger något behov för på sommaren)
Så det är inte stopp i flödet bara för att termostaten är stängd, det går bara inte igenom kylaren vilket väl är avsikten.
Med det sagt så tycker jag det var bra summerat, och jag instämmer nog med att man bör köra termostat för att skona motorn.
Högflödespumpen man kör lär leverera tillräckligt flöde ändå skulle jag tro.

  • Like 1
Posted

Fick modifiera trösklarna ifrån det som kom i panelkitet, passformen var lite som något Stevie Wonder fått ihop en fredagskväll. (Skämt och sido, panelkitet är guld värt) Men nu sitter det som en sportmössa, även rum för givarna till tankarna.IMG_2907.thumb.jpeg.f3d5a5ea8e0f3d7131ba86cde9e4bf82.jpeg

IMG_2939.thumb.jpeg.79c39753702ef981a212a9a69008b28c.jpeg
IMG_2905.thumb.jpeg.3e10af7dd264c57161358aa93e4961dc.jpeg
 

Offrade Biltemas hålslag för att runda av avsluten, så slår sig inte panelen lika mycket.

IMG_2906.thumb.jpeg.90ce95c42ad82d02e3d0a37d9c2cfffb.jpeg

 

Ni som har SGT40 kit, hur har man tänkt med denna plåten emot motorn? Är det för att spänna fläktremmen i farten, eller ölnedkastet? 😄 (hål utan lock) 

IMG_2954.thumb.jpeg.80714be335c9abc505cb21ee7fcab535.jpeg

  • Like 2
Posted

Kan det vara då att man skall sätta någon formad bula över hålet ifall man kör med original, mekanisk vattenpump? 🤔

  • Like 1
Posted (edited)
On 2024-12-19 at 23:01, fege sade:

Nice! 👍

Typiskt hål för snabba rembyten

...😁

https://youtu.be/BQhfcdQf1QA?si=tNTO-5CrwsQBPPio

Haha! 🤣

Överlägset snabbast, bytt rem innan man ens hunnit in i depån!

 

Ja, beroende på vilket hål så hamnar den över vattenpumpen eller veven. Så det känns mest logiskt 👍🏼

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 1
Posted

Godkväll alla plåtkonstnärer!

För att citera yngsta barnet: ”Är det en kaststjärna? Ska du bli ninja?” Känner min bilbyggarhobby har en svajig framtid bland efterföljande generation 😄

IMG_2971.thumb.jpeg.979d5cd0cb71a560704fd3b22c0b365a.jpeg

Hur som helst, kaststjä… förstärkningen är på inrådan ifrån Arto. Upphängningen av bakhuven är lite ranglig och behöver styvas upp. Har klurat lite på det ett tag och, något över konstruerad kanske, kommit fram till en lösning.

Satt tillslut som ett yxhugg i skenbenet, stabilt 🥳

IMG_2973.thumb.jpeg.804ab7770ceb004c2bc8b8603419b4d9.jpegIMG_2974.thumb.jpeg.bf4e173162958e069d666248767a1080.jpegIMG_2977.thumb.jpeg.c5d6130d380e70a6a2749d903d4cb141.jpegIMG_2978.thumb.jpeg.c4831319ce861931e78a3941635e69be.jpegIMG_2979.thumb.jpeg.f2811cd7251f798a9d328301022f89a3.jpegIMG_2980.thumb.jpeg.d6dc9424bcbd96a1a5783881104761fd.jpeg

 

  • Like 4
Posted

Konsten att behärska Origami, eller träna inför att vika ihop expansionskärlet. 😄 har försökt rita en i ett så stort stycke som möjligt… kan säga att jag återkommer på den punkten..

 

Men gav mig i kast med oljekylaren istället, inser att det är trångt med snesträvan. Får se med ledningarna sen.

IMG_2957.thumb.jpeg.7c0f24edb698df2a59248791ceb7ba63.jpegIMG_2966.thumb.jpeg.8189bc10e1952be9721f522c3b14a2f1.jpegIMG_2967.thumb.jpeg.e22e77407252b88041497a8411834fd4.jpegIMG_2968.thumb.jpeg.1d4941717fae736cd7ff1645f79a5bda.jpegIMG_2970.thumb.jpeg.a5d8c721b2b3c3b3ea280321e557f531.jpeg

  • Like 3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...