Jump to content

Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT


Recommended Posts

Hej Alla!

Sista limmet håller på och torkar på mitt förra bygge i garaget, lovade min kära fru att inte starta något nytt galet projekt utan att jag skulle köra och njuta av Daytonan. Sedan köpte hon en häst och jag fick card-blanche 😁

1.thumb.jpg.7fa4648ba3a2a9ffee1182c076bb05dd.jpg2.thumb.jpg.0aea68acd2899479d3544a914897bc88.jpg

Innan jag byggde Daytonan var jag inne på att bygga en GT40 men sedan snavade jag över en kaross och då blev det Cobra istället, har velat fram och tillbaka länge hur jag tänkt genomföra bygget och valet föll tillslut över AK40. Hade en del dialog med SGT innan dom blev uppköpta.

Vill börja med att säga stort tack till Magnus, Arto, Fege, Jocke och även några andra. Utan er hade man aldrig vågat ta jämfota hoppet ut över GT40 stupet 😅 Tack för att jag fick terrorisera er med frågor, stort och smått.

Nu har jag Chassit hemma samt delar av hjulupphängningen ifrån AK Sportscars, vill säga hatten av till den leverantören. Alltid snabba på att svara och flexibla, väldigt god kvalitet på chassit och fick även med en del förstärkningar. 8 veckors leveranstid i grunden och fick hem allting före tidsplan, minutiöst packat, hade kunnat släpa allt i ett snöre bakom bilen hem. Kan verkligen rekommendera, ordning och reda.

image.thumb.jpeg.e4659b518b4c2fef9f81c10851a09b4f.jpeg

Till detta kommer det en Ford 302 5.0 HO ifrån en Mustang -90, blir uppborrad och strokad till 347.

image.thumb.jpeg.76e72863938c8a510f68accb99ec745e.jpeg

Har även skaffat Audi DQS Transaxel att försöka para ihop med.

Kommer starta bygget först på allvar efter sommaren, skall förbereda i garaget samt samla lite mer delar innan allt brakar igång.

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Snyggt @Niclas Börjeson och välkommen hit på riktigt ❤️ 

Kommer du bygga hemma eller hos föräldrarna (som jag gissar bilden  med chassit visar)?

Tror du väljer helt rätt med Ak Sportscars/SGT, hade idag valt detta också och inte Tornado 😮 !
 

Link to comment
Share on other sites

Tack, nu börjar det! Skall bara övertala dig tillbaka i fördärvet igen 😄

Kommer bygga hemma i Alingsås efterhand, hawk-eye som du är, så står chassit hos min far. Skall montera motor, växellåda, delar av hjulupphängning innan jag flyttar över.

Dom var väldigt flexibla och öppna (samt uppfriskande trevliga), Tornado var mer allt-eller-inget

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Allmänna bryderier

Håller på så smått och monterar delarna som jag köpte till chassit, blir lite funderade samt fascination av ibland känslan för detaljer emellanåt. 

Motorfästena, kommer nog få göra om dessa ändock för att få vettiga vinklar på drivaxlarna, hade misstänkt stora hål på ena sidan. (15mm i alla 4 fästpunkterna) Fundersam till borrmallen dom använt, eller avsaknaden av densamma 🙂

Alltid en motivations höjare att se en gasglad Boråsare som verkligen använder sitt bygge, tack för titten och showen Magnus! 😃

1.jpg

2.jpg

3.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Grillen inputtad, regnet intar en mer horisontal anfallsvinkel, garaget ursopat, musiken inställd på blodtryckssänkande P2, ungarnas 39 223 olika farkoster är upp pallade längs kortsidan. GT40 bygget kan äntligen starta.

 

Det är nu alla färdiga byggare knäpper upp popcornen och häller upp mellanölen, resan med alla farthinder har börjat inser samtidigt att jag kommer utveckla underbett ifrån att bita mig i underläppen hela tiden. Med min vanliga tur hann jag inte ens ur startblocket innan P1 byttes mot dödsmetall.

 

Skulle provmontera uprights bak, inser dels att nedre fästet missade båten ifrån England och dels att jag fått nedre ledlager i torktumlad variant. Den var 15.55mm (samt oval) och själva stången var 15.85, övervägde vaselin och våld men slutade med beställning av nytt ledlager.

 

Skall köra med Corsa C rattservo, är klen västkusträka och behöver hjälp.

Montaget innefattade något kontroversiella metoden CAD, skriva ut, barnens klipp och klistra samt finlir med Vinkelharry. Fungerar väl när man inte kan skicka små upplagor för utskärning.

Valde att linjera med linjelaser i chassit för att få en god grund (minutiöst upphängd med varenda buntband i hela verkstaden), vilket såklart behövdes sidledförskjutas några millimeter efter provmontage av instrumentpanelen. (Tack för test av karossdelar Magnus) 

Den tysk som (i ett mörk källarutrymme) konstruerade fästet till tändningslåset, måste haft sten i sandlådan under sin uppväxt. Alla har vi nog varit där, med stil och finnes samt små bokstäver försöka lirka loss plastbiten. Slutade såklart med oundviklig våldstrappa innehållande svordomar och batteriverktyg.  

 

Chassit har även hamnat i Borås på Magnus GT40 träff, väldigt trevlig tillställning. Kul och inspirerande att träffa likasinnade, för att terrorisera med diverse frågeställningar. 😄

 

 

Närmast på tur är undrebärarmar fram, påväg att köpa hydraulrör. Ni som har byggt själva, har ni kört med 25mm eller 28mm i grovlek?

 

 

 

upright.jpg

styr.jpg

eee.jpg

eeeeee.jpg

sdsds.jpg

dwewe.jpg

träff.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rotar på alla fronter, har lyckats modifiera Anders (Tack) tankar lite efter knixande, även mina blir i rostfritt. 

Delarna utskurna och verkar passa ihop, får stänga in mig i helgen och bränna ihop utan intermezzon.

Kör med Wemas givare som skruvas med i en BSP gänga, riktigt pålitliga och robusta. Det kan jag rekommendera:

https://www.seasea.se/instrument/motor-tankinstrument/givare-sensorer/nivågivare-wema-s3-eu-i-rostfritt

Finns även för alla tänkbara Ohm mätare också.

 

Ni som bygger med SGT, bakre bellhouse för bromsskivan. Vad har ni för höjd/spacing på den, samt material tjockhet? Tänkte uppgradera till flytande bromsar, men behöver lite mått.

 

 

12.jpg

rree.jpg

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Första tanken är ihopsvetsad, det utvecklades sig till en wrestling match med tillhörande brännmärken då man inte vill avbryta den perfekta svetsen. Varenda svetstång, tving och likt en bläckfisk fick man hålla ihop plåtarna, nu skall jag bara försöka provtrycka. 🧐

Någon som sysslat med Betning på hobbynivå, eller skall man bara kapitulera vid gränsposteringen och köra borstad ytfinish? 

tank.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Niclas Börjeson sade:

........................................Någon som sysslat med Betning på hobbynivå, eller skall man bara kapitulera vid gränsposteringen och köra borstad ytfinish? 

 

Skitsnygg tank, rak och fin!

Det finns BETPASTA att pensla på, vänta en kvart, borsta av med rostfri borste och sedan skölja av. 👌

Edited by Arto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hittade en bild på min övre knut, vänstra "halvan" med splines är Corsa orginal. Jag pressade isär knuten på en annan styraxel som råkade ligga på hyllan, den hade splines så avståndet till styrväxeln ordnade sig superenkelt. Det är bara att pressa i lagren som i vilken kardan som helst, borra/gänga och i med en låsskruv med gänglåsning. Det verkar som väldigt många bilmärken kör med samma dimension på knutarna (15mm/40mm). Lösa knutar finns att köpa på ebay om man skulle råka sabba.

Samma metod och delar användes även till växellänkaget men där svetsades det friskt.

Styrled.thumb.jpg.fee0cf6f347dc3e3a9b73d72d6d94f39.jpg

Tog även en bild på resterna av orginal Corsa-axeln i "bra-ha-hyllan".

IMG_0003.jpg.bec75bba331228afe6666c665c827d30.jpg

 

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter empiriska studier på nätet och med hjälp av informationen ifrån Arto och Sören, så lyckades jag faktiskt finna en styrled.

Så för alla som skall bygga Corsa Elservo, så är det 17.5mm (0,688") - 54 Spline 

image.thumb.png.339b2b23561a1b99851cdfed1eefdb61.png

Samt efter en arkeologiskt utredning i överblivna delar så fann jag en DD 3/4" stång med tillhörande led till styrväxeln. Vilken passar ihop med följande led:  

image.png.00b75085fbb5232e9cafd2efe367b64b.png

Hur byggde man bilar innan internet 😁

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Då fanns det skrotar där bilarna stod i långa rader, där botaniserade man med glädje, skjutmått och måttband som vapen. En fantastisk tid👌😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Håller på och mixtrar med styrväxeln, med nya uprights så skall den bakåt men även uppåt efter lite mätande.

Modifiering pågår med öm hand, likt hålla en nyfödd men med vinkel-Harry och gnistregn. Stålfästet borta och nu slutligen dags att spänna upp i svarven för att runda av den gjutna delen. 
10% chans att lyckas - 90% chans att plocka ner den ifrån takstolarna pga vobbel. 😄

 

IMG_9355.jpeg

IMG_9356.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 steg fram, 3 bakåt och sedan lite sidledes. Som livet i största allmänhet, men denna kvällen var det bakvagnen på vänstersidan som kom på plats.

Magnus hade vänligheten att låna ut hjul, kunde inte låta bli att provmontera. 🤩

Lurar på nedre 4-länkarmen, den har en liten glugg likt en hockeyspelares garnityr i slutspelet att röra sig på. Ser att några av er andra har notchat det tvärgående röret för att få mer rörelsemån.
Är det att rekommendera? Hade 110mm i rörelse ifrån ändlägena.

 

IMG_9383.jpeg

IMG_9385.jpeg

IMG_9384.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra tempo!👌

Ja, nedre momentstaget hamnade nära plåten vid full utfjädring men tog ändå inte i på min bil. Det ska funka utan modifieringar men i värsta fall slipa ur lite. Det blir ju även en aluminiumplåt med hål som påverkas av det hela.

Det är viktigt att ställa in alla hjulvinklar ganska bra innan man börjar modifiera, det påverkar mer än vad man kan tro. Du ska hitta en "sweet spot" där du har nästintill ingen bump steer, det får gå en aning mot toe in vid infjädring. 7° kaster, 1° camber, 2mm toe in. Det bästa är att ha stötdämparen monterad men utan fjäder så ändlägena blir rätt. 

Ta god tid på dig och njut av tiden i garaget😉

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-10-25 at 11:17, Arto sade:

Bra tempo!👌

Ja, nedre momentstaget hamnade nära plåten vid full utfjädring men tog ändå inte i på min bil. Det ska funka utan modifieringar men i värsta fall slipa ur lite. Det blir ju även en aluminiumplåt med hål som påverkas av det hela.

Det är viktigt att ställa in alla hjulvinklar ganska bra innan man börjar modifiera, det påverkar mer än vad man kan tro. Du ska hitta en "sweet spot" där du har nästintill ingen bump steer, det får gå en aning mot toe in vid infjädring. 7° kaster, 1° camber, 2mm toe in. Det bästa är att ha stötdämparen monterad men utan fjäder så ändlägena blir rätt. 

Ta god tid på dig och njut av tiden i garaget😉

Tack för input Arto.

Testade med dämparen, stagen tar inte i något vid ändlägena. Så då skall det fungera tänker jag.

 

Bra tips! Skall justera in det efter bästa förmåga och tillgång till verktyg 😀

Tråkigt om ex krängaren tar i något vid slutmontage.. 🥵

Edited by Niclas Börjeson
Link to comment
Share on other sites

Ackompanjerad utav ledorden ifrån Gimli - "Garanterad katastrof, liten chans till att lyckas - vad väntar vi på" så applicerades en intet ont anande Ford styrväxel i svarven. Med överraskande god kvalitet utav gjutningen av aluminiumhuset, förvandlades upplagsytan till rund dito istället. 🥳

Svetsplattorna till lagerhusen är aningens overkill kanske, blir troligen genomgående bult istället.

Behöver uprights för att justera in höjden och läget i längsled, så fortsättning följer. 

Men jag avslutar med dom berömda orden man konsekvent hör vid utfarten till byggvaruhandeln efter surrning av last, "Det här kommer ingenstans"

 

svarv.jpg

på plats.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Dags att kasta ut skelettdelarna över garagetgolvet och fyra igång TIGsvetsen, tank nummer två på ingång. Tidsödande för att det inte skall slå sig, fick kyla med tryckluft och svetsa i etapper... det är då man passar på och plockar ur alla stickor ifrån rostfriaborsten.

Dom var 3 skvalpskott som är svetsade ifrån insidan.

Betpastan fungerade utmärkt!

 

 

IMG_9381.jpeg

IMG_9415.jpeg

IMG_9421.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, Jag tittade på den nedersta bilden och det kom plötsligt en tanke.  Det ser ut som om tanken ligger dikt an mot ramen? Jag har dragit några rör mellan tank och ram, AC passagerarsida och broms/koppling på förarsidan. Finns det plats eller har du någon finurlig plan för rörplacering?

Elledningarna hamnade f.ö. ovanpå mitt-tunneln då det kändes lite b med sprucken tank tillsammans med elektrisk kortslutning mellan tank och ram, om man skulle råka få en smäll i sidan menar jag.:huh:

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Arto sade:

Hmmm, Jag tittade på den nedersta bilden och det kom plötsligt en tanke.  Det ser ut som om tanken ligger dikt an mot ramen? Jag har dragit några rör mellan tank och ram, AC passagerarsida och broms/koppling på förarsidan. Finns det plats eller har du någon finurlig plan för rörplacering?

Elledningarna hamnade f.ö. ovanpå mitt-tunneln då det kändes lite b med sprucken tank tillsammans med elektrisk kortslutning mellan tank och ram, om man skulle råka få en smäll i sidan menar jag.:huh:

Det finns en finurlig plan, eller ja, det är plats mellan tank och chassit.🙂

Dom stående chassibenen (även ett tvärstag) där tanken klämmer emot chassit är utav annan dimension, så det blir ett utrymme mellan. Utrymmet är ca 17mm och med tankens distanser så är det ca 19-20mm utrymme att dra el/slang/broms osv.

Jag är inne precis som du också nämner att dra el ovan kardantunneln tillsammans med AC rören, broms/koppling enklare el ute i mellanrummet. 

 

tank utymme.jpg

Link to comment
Share on other sites

Känner mig som Pettsson och Findus, fastnar på ena saken efter den andra pga brist på vissa delar.. I fall ni undrar över den något o-ortodoxa anfallsvinkeln på bygget.

Påbörjat projekt krängare och kylare 😁

Kommer köra med Sellholms Knivkrängare, blir 280mm fram och bak.

kräng1.jpg

krängg.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Apropå kylare och passform, glad ihågen skulle jag montera kylaren... den tar i vingarna på chassi.. Episkt fail. 

Snabbt misstänktes den kines som i Arcal gas ångor loppat ihop den skevt, men den slog på bara någon millimeter. Däremot så var chassit svagt inåtlutat vid kylarinfästningen (slog 15mm ifrån topp-botten), fick slitsa upp i underkant och räta upp. Efter detta passade kylaren som ett yx-hugg i skenbenet.

 

 

kyl222.jpg

2222.jpg

kyl.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Arto sade:

😱 Va f**, det är ju någon som kapat av kniven! :doh:

Whaaat.jpg.09554fc95a4139d11d9d67d9c78a3262.jpg

 

Va! Skall man inte det, den var ju för lång?🧑‍🎨

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den var framplockad ifrån högen märkt "Offerings to the god of speed" (För övrigt en bra film för er som inte har sett den, Worlds fastest Indian), resterande del med tillhörande fjäderben möte sitt öde i rallyskogarna utan för Östergötland. Man kan summera den matchen, stenmur vs Volvo 940 1-0.😁

Grävde fram den för att försöka klargöra hur man mätte totallängden när man skall återinvestera i knivar, men det hjälpte föga i detta fallet då hylsan saknades 😅

 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Niclas Börjeson sade:

.... från högen märkt "Offerings to the god of speed" ...... Worlds fastest Indian...........

:hyper2:

Den där filmen är nog bland det bästa som gjorts? Ett absolut "måste se", om man inte gjort det:icon_thumbup:

Edit: Lägger till bild där längden framgår. (🤔delad kniv?)

Deladkniv.thumb.jpg.b48a38cd6e82967ec8aa4d7d8a11b70b.jpg

 

Edited by Arto
Komplettering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-11-09 at 09:02, Arto sade:

:hyper2:

Den där filmen är nog bland det bästa som gjorts? Ett absolut "måste se", om man inte gjort det:icon_thumbup:

Edit: Lägger till bild där längden framgår. (🤔delad kniv?)

Deladkniv.thumb.jpg.b48a38cd6e82967ec8aa4d7d8a11b70b.jpg

 

Verkligen, häftigt när filmerna är baserade på verkliga personer och händelser 😄

 

Perfekt, tack!

Knivar inhandlade, listigt med gradmarkering på dina hylsor!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha petat navelludd i en nära evighet i väntan på hydraulikrören till bärarmarna, så kunde jag nästan sticka en hel kostym av allt ackumulerat ludd. Men nu är dom på plats!

Har krökt till ett antal 19.76 graders böjar, svarvat hylsor, notchat rör, skurit ut ett knippe plåtbitar så har man ett starter-kit som nog flera av er känner igen.. R2-D2 😊

 

väldigt tillfredsställande när alla bitar passar som en sportmössa.

 

 

 

IMG_9542.jpeg

IMG_9544.jpeg

IMG_9545.jpeg

IMG_9546.jpeg

IMG_9478.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Lyckades få ihop undre bärarmarna fram med Artos eminenta fixtur.
Lyckades även justera in, vad jag tror (i brist på vitala delar) 😆…, 7 graders caster. 

Parallellt och i allians med Fege så mixtrar jag med en adapterplatta för Audi - Ford 302. Utskuren i 15mm aluminium och nästa steg är fräsen samt helicoils.

 

IMG_9585.jpeg

IMG_9593.jpeg

IMG_9594.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Med Murphy hängande runt husknuten och en aluminiumbit inlindad i lite goda förhoppningar, så applicerades Audi 01E låda tillsammans med Ford 302 V8.

Äktenskapet gick hem, det passade 🏆 

(änsålänge… troligen behöver jag spacer för pilotlager, svänghjul skall tillverkas och koppling skall inhandlas)

Skruvarna skall såklart bytas ut, det var olika längder på alla 🙈

IMG_9604.jpeg

IMG_9616.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Trixande och mätande i det fördolda.

Men har lyckats transportera motor och växellåda till garaget för montage, magplask vanlig ordning.

Motorfästenas CC mått mellan 302an och chassit diffar 30mm, felsökning pågår. 
I längsled ligger drivaxlarna relativt ok, 5mm bakåt och dom blir spikraka. Däremot ligger lådan ganska lågt och det blir en viss vinkel uppåt rideheight.

Har ni andra några inspel om drivaxelvinklar? Alla verkar ha olika.. 😅

Mer framgång med tillverkning av rördelar till kylsystemet, 30 och 60 graders vinklar på slangarna passade perfekt.

IMG_9747.jpeg

IMG_9748.jpeg

IMG_9749.jpeg

IMG_9760.jpeg

IMG_9759.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tagning 7, motor och låda på plats!

AK lyckades ordna fram nya fästen på nolltid.

Motorn sitter bra med tråget jämt med chassit på undersidan.

Behöver göra visa justeringar i ramen emot växellådan, den skall ner ca 5mm. 
Drivaxlarna hamnade bra emot uprights, vinkeln blir ca 5,5grader i höjdled vid Rideheight. 

Arto eller Johan, hur långt sticker era lådor ut bakom sista rambalken? Denna hänger utanför med ca 200mm

IMG_9786.jpeg

IMG_9787.jpeg

IMG_9789.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lägg på karossen och kolla så den får plats innanför, så länge den gör det så anser jag att prioordning borde vara;
Axelposition-->horisontell vid ride heigth(tänk på om du har rake)-->Utrymme runt hästsko-->Låg tyngdpunkt.

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Min växellåda sticker ut bak ca:180mm. Men jag har justerat stagen bak något och har porsche låda så det kanske inte är jämförbart

9E9671EB-5A6A-4439-AE32-0A11BCBF3033.png

Tack Johan!

Min tanke med frågan är för att kontrollera om karossen kommer passa, har ingen bakhuv nämligen. Men med 180mm går den fritt emot karossen? Det är inte 2-3cm marginal möjligen? 🥵

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Lägg på karossen och kolla så den får plats innanför, så länge den gör det så anser jag att prioordning borde vara;
Axelposition-->horisontell vid ride heigth(tänk på om du har rake)-->Utrymme runt hästsko-->Låg tyngdpunkt.

Det är precis så jag har gått tillväga, motorn ligger lågt och goda axelpositioner. 

Mitt problem är att jag inte har en bakhuv, därav frågan till några som har samma chassi.. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...