Jump to content

329 kg?


Bjn

Recommended Posts

Enligt information på nätet vägde den första versionen av Lotus 7 bara 329kg utan reservhjul. Det var på 50-talet med 1000cc motor.

https://www.supercars.net/blog/1957→1960-lotus-7/

http://www.lotus7register.co.uk/ser1page.htm

 

Med dagens kunskap om bör man kunna bygga lättare?

Hur lätt kan en replika bli?

Har någon lyckats bygga lika lätt som ursprungsbilen?

Edited by Bjn
Link to comment
Share on other sites

  • Bjn changed the title to 329 kg?

Det är nog en riktig utmaning att  bygga så lätt.

* Ramen blir tyngre än dåvarande om du ska ha en gatreggad bil pga krav på dimensioner och godstjocklekar.

* Hjulupphängningar, troligtvis även det tyngre än dåvarande. Fälgar och däck, använder du liknande så blir det +/- noll.

* Kaross, tunn aluminium är ganska svårslaget om man inte ska gå till att bygga i kolfiber.

* Drivina, du kan spara en del med en MC motor men du får räkna med extra utrustning för backväxel etc.

Nåt liknande nedan hade varit riktigt fränt att bygga nån gång framöver. 

1.JPG

Link to comment
Share on other sites

En S1 seven är grymt liten o lätt Collin Chapman var besatt av vikt och kompromissa med säkerhet o tillförlitlighet för att hålla ner vikten.

95697404-26F9-4ADB-84BB-76C2CF30E1E6.thumb.png.7b9cc7e59d76e5838619735456cdb257.png

och en Coventry climax motor ska väga strax över 80kg och ge ystra 70 hästar. Där kanske det finns några kilo att spara.

Hittar du en lika lätt o smal bakaxel o drivlina, kanske från en 80-tals kei-pickup och nöjer dig med original effekt från 660cc motorn och rejält smala däck så kanske du förhandla likvärdig ramkonstruktion o hjulupphängningar som s1 med SFRO, men samtidigt vill du nog fortfarande ha en rullbåge o lite sånt som adderar vikt.

I andra ändan finns det sjuor som väger ca 400 och är typ vägregistrerade, men det är mycket jagande för att komma ner i den vikten.

är det ditt första bygge kan det vara ett väl ambitiöst mål som håller dig från att bli färdig med en rolig bil. Samtidigt, det är drömmen som gör att vi har drivet att gå ut i garaget sådan ska hålla sig hyfsat nära den.

rita en ram och räkna på vikt, fundera på vad karossen väger.

leta kolfiberrace delar 

hitta en drivlina

Håll nere storleken på allt, hoppa över all komfort och vakta vikten hela vägen så är det kanske möjligt,

/T

 

Link to comment
Share on other sites

Susuki swift GTI motor och växellåda med borttagen fördelningslåda från en jimny ska ju enligt hörsägen ge en drivlina på runt 70-80 kilo till det brukar det användas en toyota tercel bakaxel vet inte nån vikt på en sån. Min Volvo B18 planta väger 155 kg, vxllåda 45 kg och bakaxeln 65 kg. Själv la jag en del vikt vid lite extra sido krockskydd och mitt chassi tomt väger nog in på runt 115-125 kg komplett bil verkar kunna hamna på 640 kg sen 40 liter bränsle och hundra pannor Andersson så är vi igång. BEC locostar hamnar nog rätt ofta på mitten 400-500 kg. och som Torbjörn säger så har SFRO en del krav som inte fanns på chapmans tid. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Ja det verkar vara väldigt svårt att komma ned i så låg vikt. Otroligt att man på 50-talet byggde så extremt att ingen tycks matcha vikten idag.

Den lättaste Lotus 7-replikan som diskuteras på nätet är en Caterham Fireblade som ägts av en brittisk motorjournalist i början av 2000-talet. Bilen ska ha strippats ned till 369kg inklusive krashbur, vätskor, och en skvätt bensin. Det ska ha krävts kolfiber, magnesium och lättning av delar ända ned till att ge sig på bakaxeln.

"Many years ago I built a Fireblade-engined Caterham Seven. Actually that’s not strictly true. I paid a nice man called Paul Harvey to build it for me, as I wouldn’t want to drive anything I’d laid a spanner to. Anyway, the result was something rather special. In fact I believe it’s still the lightest road-registered Caterham ever built, with a wet(!) weight of 369kg, thanks to a carbon-rich diet that extended to the steering wheel – quite a novelty in 2003."

https://www.evo.co.uk/opinion/204226/kei-cars-like-the-super-sexy-honda-beat-remain-some-of-the-most-joyous-road-cars

"The 369 Kilo weight was as the car appeared at the Racing car show. FIA bar, oil, water, very little fuel."

"The first article mentioned a lighter live axle design as well. I think that Paulk Harvey worked some magic to take Kilos off the axle. Plus mag wheels 1 seat etc. Sounds very plausible"

https://www.caterhamlotus7.club/forum/chitchat/clash-light-uns

Detta bygge skulle kanske närmat sig 329kg utan krashburen monterad och ifall den tömdes på vätskor? (Samt utan däck? jag läste någonstans att man förr specade bilarnas vikt utan däck monterade, kan detta stämma?)

Jag hittade en video där Paul Harvey demonstrerar en Caterham Fireblade:

 

 

Edited by Bjn
Link to comment
Share on other sites

On 1/4/2023 at 1:58 PM, Mats Karlsson said:

Det är nog en riktig utmaning att  bygga så lätt.

* Ramen blir tyngre än dåvarande om du ska ha en gatreggad bil pga krav på dimensioner och godstjocklekar.

* Hjulupphängningar, troligtvis även det tyngre än dåvarande. Fälgar och däck, använder du liknande så blir det +/- noll.

* Kaross, tunn aluminium är ganska svårslaget om man inte ska gå till att bygga i kolfiber.

* Drivina, du kan spara en del med en MC motor men du får räkna med extra utrustning för backväxel etc.

Nåt liknande nedan hade varit riktigt fränt att bygga nån gång framöver. 

1.JPG

Den var frän. Jag gillar tanken på en klassisk look och bra prestanda.

Aha, det låter rimligt att SFRO har krav på godtjocklek. Jag försökte hitta vad bilarna hade för rör i ramarna på den tiden, och det verkar ha varit omkring 1mm godstjocklek. (18-20 gauge)

Edited by Bjn
Link to comment
Share on other sites

 

On 1/4/2023 at 3:05 PM, tpau said:

En S1 seven är grymt liten o lätt Collin Chapman var besatt av vikt och kompromissa med säkerhet o tillförlitlighet för att hålla ner vikten.

95697404-26F9-4ADB-84BB-76C2CF30E1E6.thumb.png.7b9cc7e59d76e5838619735456cdb257.png

och en Coventry climax motor ska väga strax över 80kg och ge ystra 70 hästar. Där kanske det finns några kilo att spara.

Hittar du en lika lätt o smal bakaxel o drivlina, kanske från en 80-tals kei-pickup och nöjer dig med original effekt från 660cc motorn och rejält smala däck så kanske du förhandla likvärdig ramkonstruktion o hjulupphängningar som s1 med SFRO, men samtidigt vill du nog fortfarande ha en rullbåge o lite sånt som adderar vikt.

I andra ändan finns det sjuor som väger ca 400 och är typ vägregistrerade, men det är mycket jagande för att komma ner i den vikten.

är det ditt första bygge kan det vara ett väl ambitiöst mål som håller dig från att bli färdig med en rolig bil. Samtidigt, det är drömmen som gör att vi har drivet att gå ut i garaget sådan ska hålla sig hyfsat nära den.

rita en ram och räkna på vikt, fundera på vad karossen väger.

leta kolfiberrace delar 

hitta en drivlina

Håll nere storleken på allt, hoppa över all komfort och vakta vikten hela vägen så är det kanske möjligt,

/T

 

Hur mycket väger en sån bakaxel från Kei-car, och vad väger en "vanlig"?

Edited by Bjn
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Kjelland28 said:

Susuki swift GTI motor och växellåda med borttagen fördelningslåda från en jimny ska ju enligt hörsägen ge en drivlina på runt 70-80 kilo till det brukar det användas en toyota tercel bakaxel vet inte nån vikt på en sån. Min Volvo B18 planta väger 155 kg, vxllåda 45 kg och bakaxeln 65 kg. Själv la jag en del vikt vid lite extra sido krockskydd och mitt chassi tomt väger nog in på runt 115-125 kg komplett bil verkar kunna hamna på 640 kg sen 40 liter bränsle och hundra pannor Andersson så är vi igång. BEC locostar hamnar nog rätt ofta på mitten 400-500 kg. och som Torbjörn säger så har SFRO en del krav som inte fanns på chapmans tid. 🙂

Ja det går väl lite emot "locost" att använda kolfiber och magnesium osv.

Det var häftigt att en bilmotor med växellåda hamnar nere runt 70-80 kg. Det är ju mindre än en Hayabusa-motor. Jag får se vad jag hittar på.

 

Link to comment
Share on other sites

Rolig läsning du länkat till 👍

Jag som person är inte så intresserad av stela bakaxlar, lite för låg tekniknivå för mig. 
Men titta på en sån här, ser man bara hur nätt den är är det svårt att få tag i en lättare.

https://www.b-parts.com/auto-parts/suspension/rear-axle-suzuki-ignis-ii-mh-15-rm415-4651086gg0-2003-5568429

Men tro inte att den ska hålla för bankörning med en fireblade motor och klibbiga däck. Sikta snarare på de ca 70 häst som ignis har.

Jake har jagat vikt rakt igenom och varit ganska öppen med vad han gjort för att ben ska bli lätt.

/T

Link to comment
Share on other sites

Att jag tjatar om låg effekt är för att S1an har mycket vekare ram med tunnt gods och få diagonalrör, har ganska klurig framvagn med krängningshämmaren som övre bärarm och positiv camber (dvs lutar utåt som på en gammal traktor) och stolar som egentligen är två tunna sittkuddar som till en utemöbel, saker som sparar massor av vikt men leder till ganska begränsad prestanda, speciellt med moderna däck.

De är kompromisser jag vet om, det finns förmodligen massor fler.

Folk bygger t23 rodar med fyrcylindrig sidventilare hairpins och toquetube, Porsche speedster replikor på kortade bubbla chassier osv, bilar som helt klart inte har modern prestanda, bygger du en s1 replika på samma filosofi fast med moderna lätta material går det säkert.

Men vill du ha r1 motor och slicks för konkurrenskraftiga bantider på en gatgodkänd bil är det klurigare.
Jag skulle gärna följa när du gör det, det låter intressant.

Men en 450 kg sjua med r1 motor är snabb…
och helt olik det mesta annat på 4 hjul som du kan framföra på allmän väg.

Min blysläde med 750 kg tjänstevikt är även den ganska olik det mesta annat på vägen och jag vet hur jag skulle kunna få ur ca 70 kg från drivlinan. 
Skulle nog kunna kapa ytterligare 20-30 kg på däck fälg o bromsar.

Det på en bil vars ram vägde 110 kg och har en 2mm stålplåt i botten.

Sen har vi stolar med justermån osv

Så en torrvikt på strax under 500 är inte så extremt, men sen ska du hitta ytterligare vikt, helt klart tekniskt utmanande, hålborra allt, titan skruvar där det går, lövtunn kolfiber osv.

Bygg det som gör dig taggad och bygg gärna ultralätt men fastna inte på för extrema mål det kan göra att extremt bra hamnar i vägen för j—-igt bra.

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-05 at 23:53, Kjelland28 sade:

Susuki swift GTI motor och växellåda med borttagen fördelningslåda från en jimny ska ju enligt hörsägen ge en drivlina på runt 70-80 kilo till det brukar det användas en toyota tercel bakaxel vet inte nån vikt på en sån. Min Volvo B18 planta väger 155 kg, vxllåda 45 kg och bakaxeln 65 kg. Själv la jag en del vikt vid lite extra sido krockskydd och mitt chassi tomt väger nog in på runt 115-125 kg komplett bil verkar kunna hamna på 640 kg sen 40 liter bränsle och hundra pannor Andersson så är vi igång. BEC locostar hamnar nog rätt ofta på mitten 400-500 kg. och som Torbjörn säger så har SFRO en del krav som inte fanns på chapmans tid. 🙂

70-80kg för Suzuki 16v motor och låda låter lite väl lite. En Suzuki Samurai 1,3 8v motor med växellåda väger ca 125kg komplett med generator grenrör och nödvändigt elsystem och olja. Växellådan kan inte skilja nått vidare viktmässigt och motor är lik Swift gti motorn men bara 8v. Det är lätt motor/låda men inte så lätt som 70-80kg komplett. 16v gti motorn är annars rätt fräck när den överladdas men tyvärr är dom väldigt ovanliga nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju byggt lätt med R1 i min bil och kom ner runt 500kg, Fege tror jag låg på 450. Då är den snabb men saknar vrid som gör den körbar som "vanlig" bil enligt mig. Askul på bana men en plåga på vanlig motorväg och äter koppling om man vill busa. Nu är jag inne på 3:e motorn och en tyngre bil 650kg- full tank och mig i bilen(70kg) men 300hk kompressormatad duratec som är en dröm att köra i prestanda och motorväg.
Bilen skulle inte hålla för effekten om den var lättare men effekt är sjukt mycket roligare. 1/2 hk/ kg kan ju uppnås på flera sätt.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mitt bygge väger ca 435 kg med 125 hk mc motor. 
Mittmotor med kedje-diff spar vikt. Liksom egenbygda spindlar och lätta skivor. Minimal kaross skulle spara en del men har sina nackdelar 
Har ett excel-blad någonstans med vikter på olika delar

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32171&start=840
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-07 at 01:21, Ernie sade:

70-80kg för Suzuki 16v motor och låda låter lite väl lite. En Suzuki Samurai 1,3 8v motor med växellåda väger ca 125kg komplett med generator grenrör och nödvändigt elsystem och olja. Växellådan kan inte skilja nått vidare viktmässigt och motor är lik Swift gti motorn men bara 8v. Det är lätt motor/låda men inte så lätt som 70-80kg komplett. 16v gti motorn är annars rätt fräck när den överladdas men tyvärr är dom väldigt ovanliga nu.

Det var som jag sa hörsägen, men blir det ett bygge till då ska jag nog fundera på en sån drivlina , viktskillnad på 3/4-dels mig. Updat. hittade en notering i en tråd där det står 74 kg på en samurai motor 20-25 på vxllåda och ungefär lika mycket för diffen så en sån drivlina landar som du kom fram till på ca 125 Kg. Min ligger runt 240 kg 😞 en original Caterham Seven 620 väger 610 Kg och har 310 Hkr vid 7700 rpm   🙂 Caterham Seven 420 väger 560 Kg och har 210 Hkr vid 7600 rpm. Här kommer ett video clip från caterham fabriken som visar delar av hur dom bygger chassiet kan vara intressant för dig att kolla på. framför att så ser man att i fram har dom knutit ihop alla stagen till en punkt vilket förmodligen ger dig den styvaste lösningen.  🙂 

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...