Jump to content

Bjn

Forumdeltagare
  • Posts

    5
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Nyman
  • Ort
    Ängelholm
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Bjn

    329 kg?

    Ja det går väl lite emot "locost" att använda kolfiber och magnesium osv. Det var häftigt att en bilmotor med växellåda hamnar nere runt 70-80 kg. Det är ju mindre än en Hayabusa-motor. Jag får se vad jag hittar på.
  2. Bjn

    329 kg?

    Hur mycket väger en sån bakaxel från Kei-car, och vad väger en "vanlig"?
  3. Bjn

    329 kg?

    Den var frän. Jag gillar tanken på en klassisk look och bra prestanda. Aha, det låter rimligt att SFRO har krav på godtjocklek. Jag försökte hitta vad bilarna hade för rör i ramarna på den tiden, och det verkar ha varit omkring 1mm godstjocklek. (18-20 gauge)
  4. Bjn

    329 kg?

    Tack för era svar. Ja det verkar vara väldigt svårt att komma ned i så låg vikt. Otroligt att man på 50-talet byggde så extremt att ingen tycks matcha vikten idag. Den lättaste Lotus 7-replikan som diskuteras på nätet är en Caterham Fireblade som ägts av en brittisk motorjournalist i början av 2000-talet. Bilen ska ha strippats ned till 369kg inklusive krashbur, vätskor, och en skvätt bensin. Det ska ha krävts kolfiber, magnesium och lättning av delar ända ned till att ge sig på bakaxeln. "Many years ago I built a Fireblade-engined Caterham Seven. Actually that’s not strictly true. I paid a nice man called Paul Harvey to build it for me, as I wouldn’t want to drive anything I’d laid a spanner to. Anyway, the result was something rather special. In fact I believe it’s still the lightest road-registered Caterham ever built, with a wet(!) weight of 369kg, thanks to a carbon-rich diet that extended to the steering wheel – quite a novelty in 2003." https://www.evo.co.uk/opinion/204226/kei-cars-like-the-super-sexy-honda-beat-remain-some-of-the-most-joyous-road-cars "The 369 Kilo weight was as the car appeared at the Racing car show. FIA bar, oil, water, very little fuel." "The first article mentioned a lighter live axle design as well. I think that Paulk Harvey worked some magic to take Kilos off the axle. Plus mag wheels 1 seat etc. Sounds very plausible" https://www.caterhamlotus7.club/forum/chitchat/clash-light-uns Detta bygge skulle kanske närmat sig 329kg utan krashburen monterad och ifall den tömdes på vätskor? (Samt utan däck? jag läste någonstans att man förr specade bilarnas vikt utan däck monterade, kan detta stämma?) Jag hittade en video där Paul Harvey demonstrerar en Caterham Fireblade:
  5. Bjn

    329 kg?

    Enligt information på nätet vägde den första versionen av Lotus 7 bara 329kg utan reservhjul. Det var på 50-talet med 1000cc motor. https://www.supercars.net/blog/1957→1960-lotus-7/ http://www.lotus7register.co.uk/ser1page.htm Med dagens kunskap om bör man kunna bygga lättare? Hur lätt kan en replika bli? Har någon lyckats bygga lika lätt som ursprungsbilen?
×
×
  • Create New...