Jump to content

Mina övriga bilar


LOLA-Christian

Recommended Posts

Lupus hjälpte mig med att få igång T5Suite och tyckte jag skulle lägga upp en tråd på forumet, så då kanske jag skall göra det... 😗
Jag klumpar ihop alla bilarna i samma tråd, så kanske det kan fungera lite som motivations-höjdare (vilket behövs!).....
Men, ärligt talat, numer handlar det väldigt mycket om rent fritidsintresse, där "resan" är viktigare än målet,
 jag trivs (och mår) helt enkelt väldigt bra när jag får pula i mitt garage (precis som min käre far, även om han pysslade med annat).

Nåväl - bilder, kanske? 

Bilarna, i osorterad ordning:

 

LOLA T598C / SAAB B202 (R 😉 )image.thumb.jpeg.38fda1cabc3b8c9e9dc85709468f6619.jpeg

 

REYNARD 853 / SAAB B202 image.thumb.jpeg.ee69277bdd45ce838788e5c7df1542df.jpeg

 

VW Scirocco (nåväl, en VW-motor i denna - till skillnad mot de övriga (men vem är perfekt...?))
image.jpeg.1628f7392ecf0caf1997521585b62311.jpeg

LEVECHE (Scirocco är ju en ökenvind, och så även Leveche, så då fick det bli ett passande namn 🙄)
image.thumb.jpeg.d7c2a24ad31eae06d87a79f8092edb92.jpeg

 

 

Edited by LOLA-Christian
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bilden på LOLA'n i första inlägget är ifrån juni 1999 på Karlskoga Motorstadium.

Fredagen den 13:e (juli 2001) tog det slut på ett träningspass på Knutstorp, resultatet:
image.jpeg.8fb2ca9da95022169a0307af7e2f2810.jpeg
image.jpeg.7ca430185c58ac5ae5590a2f08eacae5.jpegTuimage.jpegimage.jpeg.e05f17ee07274f2dd6d39ddfd8d8daab.jpeg

Tunn aluminium & plast är inte mycket att ha som krock-skydd, allt framför störtbågen chassie-mässigt, förutom stolen) skrynklades till.
Sista bilden visar en skarp kant (strax bakom pedalstället) som klöv vänster hälben.
Skruvades ihop med skruv och plåt (i titan) så nu är man lite extra rejsig i foten 🙄.

Sjukskrivningstiden ägnades lite åt nätsökning och fann ett liknande chassie upp i England:image.thumb.jpeg.531a731c877df13e78bdd69de066b986.jpeg

En kompis följde med och monocoquen hämtades hem.
Som tur var hade jag en extra frontdel kvar från det första inköpet och de övriga karossbitarna lagades skickligt av en brorson (plast är inte min starka sida....)
I sinom tid hade jag byggt tillbaka mekaniken (och faktiskt förbättrat en del saker som under race-perioden inte riktigt hade hunnits med) tills
det var bränsle-tank, el-kablage (det förra klipptes ned vid demonteringen) samt karossen (lackering, kaross-anpassning mm) kvar.
Då tog orken, pengarna och lusten slut - men nu så har jag ju slutat jobba (och är tids-miljonär) så nu är det nya tag 🙂.

Så det första var frågan om jag kunde använda motorstyrenheten jag hade använt "in the good old days". SAAB DI med "egen" SW i en Trionic 5.
När det begav sig, så var ju det, mer eller mindre, "state of the art" - och utvecklingen av Trionic pågick ju fortfarande.
Min team kollega jobbade lämpligt nog på SAAB Södertälje och därifrån fick vi mycket god hjälp.
Även SAAB Thn ställde upp, den första motorn som monterades i LOLA'n kom f.ö. från dem - en motor som hade satt svenskt hastighetsrekord
på en (ej öppnad) nybyggd motorväg utanför Gävle (1987 (?)).
Fast den hade turbo, och reglerna ändrades när vi var klara med installationen - så det fick bli en sug-motor istället.

Det tog tre motorer innan ett hållbart koncept var färdigutvecklat, Forssbergs i Södertälje stod för en stor del av jobbet - superduktiga!
Den första motorn hade insugsventilerna "särade" från varandra för att få plats med större ventildiametrar, igensvetsade insugskanaler
för att kunna nya, mer "upprättstående" inlopp. En vevaxel med kortare slag (det var egentligen för att kunna fortsätta med turbo) som
gav en slagvolym strax över 1.9 liter.
Teoretiskt maxvarv var 10 200 rpm (SAAB S-tälje räknade ut detta (insugsrörslängd, avgasrörslängd mm mm), men vi nöjde oss med 9 500 rpm ......!
Men som sagt, det höll inte länge - men det lät bra så länge det snurrade 😂!

I mitt jobb på Mecel så var jag i England och besökte det raceteam och de firmor som höll på med SAAB's F3-satsning (1985, därav REYNARD F3:an, BTW))
vilket gjorde att jag kunde lägga vantarna på de sista godbitarna från F3-motorn, bl a en fin vevaxel:
 image.jpeg.caa208ea861814e46f59205fbce2f0db.jpeg
Med denna, en snällare kamaxel-profil (minskad sidokraft på ventiltryckare, första generation knäckte ventiltrycks-brunnarna)
och ett varvtalsstopp på 8 500 rpm så håller grejerna ihop.

Och nu vet jag att jag kan "prata" med mitt styrdon så då får det bli Trionic 5/SAAB DI även i fortsättningen.

 

Edited by LOLA-Christian
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

LEVECHE

... det här är ett projekt som började med att min son köpte en Scirocco kaross som tänktes göras iordning som en "busbil" (kanske, jag vet inte riktigt....)

Efter ett tag så började fantasin rinna iväg lite, så jag föreslog att vi kanske kunna göra något lite mer "special" av den.
Hade möjlighet till ett fräscht drivpaket från en SAAB 9000 (B234T motor & vxl-låda), så jag funderade på ett mittmotor koncept.
Relativt enkelt, en SAAB 9000 sub-frame baktill kompletterad med en bur från Finess och lite extra rör.
Det mesta sitter på plats, SFRO1 genomfördes med några mindre kommentarer/anmärkningar.
Och så blev det som blev...., tiden går, 5år efter 1a besiktning har passerats (med råge!) - och bilen är inte klar....

De mesta prylarna finns på plats, det är bara de "sista detaljerna" (förutom karossen) som skall fixas.
Skärmbreddarna tänkte jag mig använda ett kit som införskaffades från PESCH Motorsport och sedan modifiera så de skulle passa de läckra Image Wheel fälgarna.
Men jag fullföljde inte det (=klarade inte av det!) så jag fick tips om en plåtslagare som gjorde ett, i mina ögon, perfekt jobb - jag blev mycket nöjd iaf! 

image.thumb.jpeg.ccc992dcefde58d94035a6e7cf5516e1.jpeg

Kan nog bli kul när den blir färdig 😏

Edited by LOLA-Christian
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Sciroccon är ju lite kul , den börjar ju nu bli så gammal så de är populära igen.

Ser ut som stuket oxå kommer överleva ”modet”.   Läser lite konstiga nätsidor ibland och de som är från tyska tidningar och mässor verkar gilla detta stuket igen.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Mk1 Scirocco ❤️ Saknar min gamla 1.8T 20v ibland men den har lämnat Sverige sen några år så vart den är nu har jag ingen aning om. 

Du har ju verkligen gått vidare Mats - din 914 var ju så rätt!
BTW, jag tror att golvplåtarna i "LEVECHE'n" kommer från dig 😉 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

VW SCIROCCO (undantaget från SAAB-motorerna 😏 )

En bil som har samlat damm länge, länge......
Det var efter att jag hade slutat med rally (Volvo PV & Volvo 142) som jag tänkte att jag skulle vilja testa ban-åkning:
SSK Roadsport siktade jag in mig på, och eftersom Scirocco var min första "riktiga" (=dyrare) bil, så fanns den i mitt hjärta.
En bll hittades, och en bekant rostlagade och monterade en (GUSS-) bur.
Fick hem den, och byggde en kaross-snurra - himla bra grej:
image.jpeg.8a4f75a92cc740d89c7e0da1454fb56a.jpeg

Motorn, en 1.8L med längre slaglängd och andra kolvar gav 2.0L.
Insugningsrör från Tyskland, vem gillar inte långa trattar 😉 :
image.jpeg.75a6c321253c47daca49a27130bbbb05.jpeg

Toppen fixade Nille, på Forssbergs Maskin i S-tälje till,
ett DTA P8Pro införskaffades, och Coil-On-Plug är ju ett måste, sedan fick den snurra i bromsbänken:
image.jpeg.99c3e4078e39519a1f7bf9228a35443f.jpeg

E85 var lite "hett" då, så det användes - lite svårt att få igång den med en "tom" ECU men sedan gick det bra, så långt jag nu kom:
 image.jpeg.1d74f63a0bcdac130b177a1a89907e01.jpeg

Över 150 hk och en bit kvar till max - när det tog slut:image.jpeg.fef0ea02177cef6866646cac3fcf78e7.jpeg

Jag hade räknat fel på kompressionsförhållandet !!!!
Nya kolvar från Wössner:image.thumb.jpeg.6095cd07dd6e4106ff6934f6b3cde790.jpeg

Men sedan försvann möjligheten att köra motorn i bromsbänk så den åkte in i karossen utan att ha blivit mappad:
image.thumb.jpeg.94b70a0ea039651c45a8b9503481797c.jpeg

Växellådan är vajerstyrd 5-växlad, försedd med en QUAIFE-diff.

Har nog bestämt mig för att lämna DTA, så om det är någon som är intresserad av att ge mig ett bud får ni gärna höra av er (lite nyfiken på MaxxECU).

Edited by LOLA-Christian
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, LOLA-Christian sade:

Du har ju verkligen gått vidare Mats - din 914 var ju så rätt!
BTW, jag tror att golvplåtarna i "LEVECHE'n" kommer från dig 😉 

Jo det var väl du eller din grabb som köpte min silvriga 78 GTI med golvplåtarna inkluderade? eller så kommer jag bara ihåg fel, det var ju några år sedan. 🙂

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jo det var väl du eller din grabb som köpte min silvriga 78 GTI med golvplåtarna inkluderade? eller så kommer jag bara ihåg fel, det var ju några år sedan. 🙂

Korrekt, så var det - fast den karossen var för dålig så den fick gå till de sälla jaktmarkerna (men lite delar sparades ju).

Sedan letades en annan kaross upp som vi kunde bygga vidare på.

Link to comment
Share on other sites

Åååh, min första bil var en Sirocco Gti som gick som f-n. Första bil jag åkte 200kh/tim i. Älskar mittmotorkonceptet på den, ger ju en idéer om vad man kanske vill ge sig på.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, LUPUS sade:

Hur mycket är det kvar på mittmotor bilen ? Vet jag såg den för några år sedan och har för mig det mesta mekaniska var klart ? 

Det har tyvärr inte hänt så mycket sen du såg den tror jag. Fast en hel del smådetaljer har lagts till.

Jag skulle bl a dra batterikablar från batteri (fram) till motor (bak) och insåg att det hade börjat bli trångt i ”kardantunneln”, hittade ingen bra lösning (som jag blev nöjd med) så då gjorde jag som jag brukar - bytte focus 😙

Det hade det goda att sonens Scirocco till sist blev besiktad, lite skönt att det blev på den iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Jag har kopplat min S direkt till IG, med 16 mm2 kablar till litet batteri så har jag ganska varierande spännig.

Med MS1 och halvt okända injektorer så har jag svängningar i lambda på låglast som jag tror beror på varierande spänning till spridarna och för dålig modell, kanske även varierande spänning till bredbandslambdan.

Det kan också vara att jag är en glad ammatör som pillart allt själv 🤣.

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2023-02-19 at 19:14, LOLA-Christian sade:

Tack, då gör jag så.

Fixade en 3D-printad gavel/lock till "lampan (lysdioden), som täcker de tre flatstifen då det gamla kontakthuset var trasigt.
Drar en (lite grövre (AWG16) till batteri (pin #1) och en lite klenare (AWG20) till Ign Key (pin #2).

image.thumb.jpeg.b5d5a9d25d494de8df646c032946cb35.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Från något gammalt misstag jag själv gjort tror jag det kanske behövs en större last , har du bara dioden inkopplad ? 

Min dash display (diod) och saab generator trigga inte igång laddströmmen , fick lägga en liten lampa/motstånd parallellt  

 

Men jag  hade kanske bara två kablar  du har ju mera ??? 
 

men du märker ju hur det går 🤔
blev snyggt 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-02-22 at 23:58, LUPUS sade:

Från något gammalt misstag jag själv gjort tror jag det kanske behövs en större last , har du bara dioden inkopplad ? 

Min dash display (diod) och saab generator trigga inte igång laddströmmen , fick lägga en liten lampa/motstånd parallellt  

 

Men jag  hade kanske bara två kablar  du har ju mera ??? 
 

men du märker ju hur det går 🤔
blev snyggt 

Tack LUPUS,

Efter att jag postade mitt inlägg så letade jag i forumet ("Elektronik & Belysning) och hittade denna tråden som innehöll bra information (bl a detta)
Styrningen av magnetiseringen sker mha av "IG", "S" styr laddningsspänningen & "L" jordas (genom regulatorn) när allt är "OK".
(till skillnad mot hur "gamla" Bosch generatorer fungerade, där magnetiseringen skedde mha kontrollampan)

 

Filmsnutt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Insåg att när jag grejade undertill på den vita att jag skulle ju ha en "lower stress bar strut".
Men eftersom det sitter en vajer-låda (02A (AGC))så passar inte en "katalog-artikel". 

Så det fick bli lite bock & svets:
 

IMG_2598.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
14 timmar sedan, LUPUS sade:

Hur långt är det till provkörning ? 

Långt......., det går såå sakta (motivationen är inte speciellt hög), men listan blir iaf kortare och kortare 😏
Resterande chassie-kablage är nästa punkt, sedan karosseri (lackering)
Sista punkt är byta av bränsle-tank (eftersom den är datumstämplad så kommer den allra sist (fråga mig inte varför jag vet att jag skall fixa den som sista punkt 💰))

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...
On 2023-08-16 at 22:03, LOLA-Christian sade:

3D printade en hållare till styrdonet (till LEVECHE),
tyvärr helt i onödan då det visade sig att MoTeC var för "instängt" enligt mitt tycke......,
får börja om (igen...)

Sådärja. MaxxECU på plats.....

IMG_2677.thumb.jpg.8c92b2ced92334562ba16baee06e7668.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Funderar ibland på motorstyr till F3:an. 


När det begav sig 1985 så ingick REYNARD/SAAB 853 sas i de fältprov som SAAB/Mecel genomförde på tänd kassett och styrdon.
För bränslet nyttjades Bosch LH 2.2, med HLM (!) ända till ett "wet-race" dränkte värmetråden och gav alldeles för mycket bränsle till motorn.
Då skrev Bosch om mjukvaran så last-info blev TPS (undrar vad den SW-uppdateringen kostade... 😉).
I slutet av säsongen kom ZYTEK in och bytte ut Bosch mot deras modifierade styrsystem
(en 4-cyl variant av deras system som användes på Jaguars Grupp C V12 motorer).

Jag tror iofs att motorn kanske fortfarande skulle kunna köras med denna kombinationen....
Men, det finns ingen möjlighet att justera någon av dem (var lovad PC-SW av Bill Gibson för länge sedan, men men...). 
Och som tur är, så tillåter reglementet att man får byta ut styrsystemet då det är svårt att hålla liv i dessa.

Alternativen är:

- T5Suite (där har jag ju en ypperlig SW från Lola'n), behöver bara byta bländarskiva och tändkasset.
- MaxxECU MINI (ett IFC till tändkasset behövs/alt byta till "Coil on plug").

När man jämför "då och nu" så inser man vilken otrolig utveckling som har skett 😮!

 

image.thumb.jpeg.17ea9aee080e2ae8b84d09d19d454076.jpegimage.thumb.jpeg.eb976b68a031d194ded11e4bc92e92ba.jpeg

Edited by LOLA-Christian
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, LUPUS sade:

du kommer få vikta upp för att ersätta förlorad styrdons vikt 🙂

Den personliga utvecklingen (=vikt) löser det automatiskt.......
Fast, jag tänkte att man skulle  bygga in ny teknik i de gamla lådorna - bara för kunna att säga "nä, det är original" .....  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...