fege Posted August 17, 2022 Share Posted August 17, 2022 (edited) Nu när jag samlat delar ett bra tag är det väl dags att sparka igång en byggtråd för mitt planerade GT40-bygge. Bygget baseras på ett laserskuret chassie-kit med egna hjulupphängningar, spindlar m.m. Kommer bli en lång och rolig resa! Lite bilder kommer allt eftersom... 🙂 Här är den mentala bilden/målet som det ser ut nu. Edited August 18, 2022 by fege 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 17, 2022 Share Posted August 17, 2022 Plötsligt händer det ! Som vi har väntat …. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted August 18, 2022 Share Posted August 18, 2022 Är det GTFortes laserskurna kit eller är det något annat? Ska bli roligt att följa ditt bygge 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted August 18, 2022 Author Share Posted August 18, 2022 (edited) On 2022-08-17 at 20:24, heralue sade: Plötsligt händer det ! Som vi har väntat …. Den som väntar på något gott... 😄 On 2022-08-18 at 07:43, Tomas sade: Är det GTFortes laserskurna kit eller är det något annat? Ska bli roligt att följa ditt bygge 😊 Japp, det är ett GT Forte chassie med lite tjockare material än vad han normalt levererar. Riktigt smidigt att sätt ihop måste jag säga! Dock är leverantören inte att lita på så min åsikt är att man inte bör ha med dem (honom) att göra. Edited January 30, 2023 by fege 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 18, 2022 Share Posted August 18, 2022 (edited) Kul med ett nytt aktivt bygge när man själv känner att man håller fart på annat håll än i garaget 🙂 Jag var inne på att köra Forte's ram från början, men vart ej så pga. "leveransproblem" om vi säger så. Och tur var väl det, för det var kul o rita själv, och väldigt lärorikt. Med tanke på inredningen i garaget så är färgvalet redan spikat eller? 🤣 Med det sagt så följer jag bygget med glädje 😎 Edited August 18, 2022 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 18, 2022 Share Posted August 18, 2022 Grattis ! och det var ju på tiden 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted August 19, 2022 Author Share Posted August 19, 2022 18 timmar sedan, swedishGT40 sade: Med tanke på inredningen i garaget så är färgvalet redan spikat eller? 🤣 Det skulle man kunna tro men jag är nog rätt säker på att det blir Linden Green som bilderna ovan. Eller så blir det Ford France färgsättning eller gul eller... 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted August 19, 2022 Author Share Posted August 19, 2022 (edited) Fälgar blir "Halibrand" från Image Wheels Motorn kom jag över för några år sedan och har sedan pyntats med fina trattar. Växellådan blir en Audi 01E Edited August 19, 2022 by fege 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 (edited) Skönt när garageväggarna redan är färdigmålade... 🙂 Edit: doh, läste inte alla kommentarer ovan, tittade bara på bilderna. Edited August 19, 2022 by Mats Karlsson 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted August 20, 2022 Author Share Posted August 20, 2022 Lite grovkapning av glasfiber i solens sken. 🌞 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 25, 2022 Share Posted August 25, 2022 Nämen, levererades body'n ? Hela? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted August 26, 2022 Author Share Posted August 26, 2022 Nope, det gjorde den inte... Denna kommer från en lokal, mycket trevlig leverantör i Borås. 🙂 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 26, 2022 Share Posted August 26, 2022 1 timme sedan, fege sade: Nope, det gjorde den inte... Denna kommer från en lokal, mycket trevlig leverantör i Borås. 🙂 Troligtvis har den också bättre passform så inte 30% av bygget går ut på att plasta om karossen som för oss andra 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted August 26, 2022 Author Share Posted August 26, 2022 Ja, det är gott att veta att delarna passar ihop från start. Finns ju en del annat att lägga tid på i ett sådant här bygge ändå... 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 26, 2022 Share Posted August 26, 2022 9 timmar sedan, fege sade: Nope, det gjorde den inte... Denna kommer från en lokal, mycket trevlig leverantör i Borås. 🙂 Tänkte väl nästan det 😉 Karossen från "han" i Borås är nog det bästa man kan få tag i 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted August 26, 2022 Share Posted August 26, 2022 10 timmar sedan, fege sade: Ja, det är gott att veta att delarna passar ihop från start. Finns ju en del annat att lägga tid på i ett sådant här bygge ändå... 🙂 Tänk den som kunde fått unna sig en sådan lyx under sitt bygge. Kan villigt erkänna att jag numer hatar glasfiber i alla dess former . Lycka till med ditt bygge kommer med all säkerhet bli en riktig ögonsten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted August 27, 2022 Share Posted August 27, 2022 Vad kul! Jag ser fram mot att följa bygget. Lycka till och mycket nöje! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 10, 2022 Author Share Posted September 10, 2022 Då har växellådan fått en välbehövlig omgång. Viking Verkstadstvätt från Mackans Garage, pensel och tandborste och vips så var allt gammalt gegg puts väck. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 magne Posted September 15, 2022 Share Posted September 15, 2022 On 8/20/2022 at 4:03 PM, fege said: Lite grovkapning av glasfiber i solens sken. 🌞 Hei. Har du navn på de som støpte bodyen? . Jeg trenger et sånt sett, har et prosjekt i Norge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 15, 2022 Author Share Posted September 15, 2022 Du har PM! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 30, 2022 Author Share Posted September 30, 2022 (edited) Försöker skapa mig en känsla av karossdelarnas passform och hur de lirar med ramen. Strax dags för helsvetsninng av huvuddelen av ramen så att den kan komma ner från byggbordet (kommer vara till salu när jag kommit så långt). Därefter blir det till att få till fastsättning av karossen innan arbetet med hjulupphängningarna tar vid. Har också snickrat lite på en vagn till motor/växellåda med så att de blir lätta att flytta runt i garaget. Edited September 30, 2022 by fege 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 30, 2022 Share Posted September 30, 2022 Ratten på fel sida ???? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 30, 2022 Author Share Posted September 30, 2022 Nej, nej!!! Det är instrumentbrädan som kom med karossen. Ny med ratten på rätt sida är på gång. Kanske att jag använder ändarna från den på bilden då de är anpassade till dörrarna. Så du kan lugnt somna om Micke! 🙂 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 25, 2022 Author Share Posted October 25, 2022 Spagetti !?!? 😀 Inväntar lite delar, renoverar ett rum och svetsar lite på chassiet mellan varven. Planen är att ha huvuddelen av ramen helsvetsad till helgen så att den kan komma ner från byggbordet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted November 6, 2022 Author Share Posted November 6, 2022 Då har 40:an varit ute och rullat... 😃 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted November 10, 2022 Author Share Posted November 10, 2022 (edited) Ny instrumentbrädan har anlänt! Nu med ratten på the "right side" så vår kassör kan fortsätta att sova gott... 😁 AK-sportscars (f.d. Southern GT) var var mycket hjälpsamma och tyckte själva att frakten var våldsamt dyr då längden översteg 120 cm. Efter lite funderande bad jag dem kapa den där det var lättast att plasta ihop igen och det ställde de gladeligen upp på. Väldigt bra på att uppdatera och informera var de också så tummen upp för dem! Edited November 10, 2022 by fege 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 10, 2022 Share Posted November 10, 2022 Du borde satsa på denna uppgradering till din Audi-låda 🙂 http://www.mme-motorsport.com/en/products/audi-01e-paddle-shift-conversion 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted November 10, 2022 Author Share Posted November 10, 2022 Det kittet har jag stött på när jag surfat runt. Ser trevligt ut men personligen tycker jag det är ajabaja med paddlar i en GT40. 🙂 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted November 28, 2022 Author Share Posted November 28, 2022 Något som slog mig när jag höll på att svetsa var att det spontant kändes som det skulle bli lite tight mellan övre bärarmarna och stötdämparna i bakvagnen. Mycket riktigt, efter lite studerande av bilder på andra byggen så verkar det som flera som byggt GTForte har bärarmarna vinklade något bakåt och dämparna vinklade framåt och trots detta ser det ut att vara liten marginal. Inte optimalt kan jag tycka... Så fram med kapen och så blir det lite nya delar så att jag får bak det övre bärarmsfästet något. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 23, 2023 Author Share Posted January 23, 2023 (edited) Har varit mycket funderande och mätande den senaste tiden men nu har jag äntligen bestämt var karossen skall sitta! 🙂 Placering av B-stolpen och tröskellådorna är nu fastslagen och så får resten utgå från detta. Fick också svetsat på en liten läpp längs sidorna som blir bra att skruva div. fästen och tröskellådor i. Pluggar till "koppar" för bakljusen har också tillverkats och de väntar nu på lite spackel/slip innan det är dags för laminering. Kommer köra med separata baklkjus och blinkers som på de tidiga Mk 1:orna. Edited January 23, 2023 by fege 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 23, 2023 Author Share Posted January 23, 2023 (edited) Eftersom ramrören är av mindre dimension än huvudbågen behöver ramrören breddas lite i bågens fästpunkter. Det kändes fel att bara dra dit någon platta så därför blev det komplettering med förstärkningsplattor vilka säkert är helt onödiga och overkill men det ger sinnet frid om inte annat. 🙂 Härnäst står inpassning och tillkapning av huvudbågen på tur nu när positionen på mittsektionen är bestämd. Edited January 23, 2023 by fege 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 29, 2023 Author Share Posted January 29, 2023 Då var huvudbågen inmätt och punktad på plats. Härnäst blir det bakåtsträvorna, infästningar för bälten och dörrlås och så div rör att fästa den bakre väggen i. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted January 30, 2023 Share Posted January 30, 2023 När du är nöjd med inpassningen så se till o lås spindeln i bakkant mot din fina båge. Då kommer den sluta o röra på sig och du kan finlira det sista på karossdelarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 30, 2023 Author Share Posted January 30, 2023 Japp, det är tanken! Det blir ett par fäste som jag kan skruva bakkanten på spindeln i. Ungefär såhär tänkte jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 12, 2023 Author Share Posted February 12, 2023 Rambygget går sakta vidare med inpassning av bakåtsträvor till huvudbågen och rör som senare skall hålla delar av dörrlåsen och plåtar mellan kupé och motorrum. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 26, 2023 Author Share Posted February 26, 2023 Eftersom jag har en kaross som egentligen inte är anpassad till chassiet så blir lutningen på huvudbågen något mer bakåtlutad i mitt fall. Bra då jag kan få till en lite mer bakåtlutad sittställning. Men eftersom placering av precis ALLT på dessa bilar hänger ihop med varandra kändes det som ett bra läge att testa med motorn på plats. Med lite ingrepp så skall det nog funka (fördelaren jag skall använda har något större diameter än den som är monterad nu). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 Om det blir problem med fördelaren, kan du väl köra fördelarlös tändning? Finns väl få fördelar med fördelare (🙂) förutom om man tycker om det visuella. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 Japp, det är helt klart ett alternativ. Vi får se hur det blir när det är spikat och klart. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 (edited) På tal om att kolla av mått och inpassning: Finns det någon av er Southern GT byggare där ute som skulle kunna bistå med de lodräta måtten från botten av chassierören till centum av reaktionsstagens främre ledpunkter? Fy f#¤%¤n vad det lät krångligt. Kolla bilden nedan så klarnar det förhoppningsvis... 🙂 Tack på förhand! Edited February 27, 2023 by fege 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 Jag har ett litet urtag för fördelaren i det som motsvarar ditt rör. (För säkerhets skull så har jag ingen fördelare så problemet är dubbel-borta.) Utseendemässigt tycker jag inte det spelar någon stor roll, däremot kan det vara sexigt med tennisbollar i trattarna.😆 Du har bra tempo, kul att du postar & ser fram mot att följa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 4 minuter sedan, fege sade: ..........måtten från botten av chassierören till centum av reaktionsstagens främre ledpunkter? ....... Tänkte att det liknar SGT väldigt mycket men såg sedan att det ju är min kärra😆 Kollade i pärmen men hade tyvärr inte stoppat in den skissen. Min bil är inte så lätt att mäta på för tillfället men det finns flera, återkommer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 Din byggtråd kan ha varit en inspirationskälla... 🙂 Själv tycker jag det går segt men det blir någon timma här och någon halvtimma där när tid ges. Många bäckar små... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 Flikar in , hänger inte måttet på reaktionsstagsinfästningen på C-C höjden på uprightsen med eller kör du med SGT prylar där med kanske ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 Helt rätt! Jag kommer köra med egendesignade uprights och förmodligen snegla lite åt SGT där med. Det verkar ju vara en beprövad variant som fungerar i praktiken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 En väg att gå är väl att göra infästning med valmöjligheter , vi som har hovleverantörens chassie har fått säkra upp den vägen 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 Ja, det är nog den bästa lösningen så kan man "leka" med inställningar senare (eller skruva bort sig totalt... 🙄) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 3 timmar sedan, Arto sade: .............återkommer. Bra @Hansol! Jag utgick från att det var SGT-spindlar. (Eller rättare sagt GPD Developments som är lite mer kunniga i aluminiumgjutning än vissa andra 😱). Undre 130mm, övre 405mm mätt från centrum hål till vinkelrätt, planet, undersida ram. Det är aldrig fel att göra fästen med tre hål där mittenhålen ligger i utgångsläget. Det kan ju vara kul att prova. Det som är nackdelen är att den här typen av bakvagn är så förbaskat kinkig så det är inte bara att flytta. Så fort man rör något så sticker allt annat åt skogen, har man en gång fått till det vill inte jag iaf. röra det😆. Det kan nog underlätta rejält om man lyckas placerar hålen i en tänkt radie från bakre leden i ride height så man får behålla caster. Det kan verka larvigt men det kommer att påverka. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 Grymt Arto! Jag tackar och bockar (och återkommer säkert med fler frågor 😉 ) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted February 28, 2023 Share Posted February 28, 2023 Hej Jag höll på med detta ett bra tag. Det blev typ 10 hål för justering av anti squat. Skruvat fast det och har inte ändrat någon gång än, kanske är jag hyffsat rätt men man vill ju prova och känna skillnad. Finns lite data program att ladda ner om man vill testa sig fram. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 28, 2023 Author Share Posted February 28, 2023 Tack @Magnus. Viktorsson! Jag återkommer eventuellt... 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.