Jump to content

Byggtråd 7.3


Recommended Posts

16 timmar sedan, Tomas m sade:

Gäller bara hitta en som passar. 
jag har en Toyota Tercel axel och har inte hittat någon LSD som passar. 
Men om någon har något liggandes så köper jag gärna. 

kolla med sellholm.se , han säljer diffar till toyota  / PeÅ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tydligen räcker det inte att bara räkna kronjulet som är 41 tänder på alla. 
Pinjongerna var både 10 och 11. 
Så då har jag 2 av varje👌

Edited by Tomas m
Fel
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Årets första tur. Äntligen fick jag åka en sväng och testa Aeroscreenen.

Så nu hoppa jag att sommaren kommer tidigt. 

IMG_5299.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alla avgasdelar klara lite värmeskydd så ska det nog duga. 
 

Någon som har tips på luftfilter 38 eller 51mm anslutning?

IMG_5437.jpeg

IMG_5438.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är allt på plats. Lite slangar som ska justeras. 
Har nu startat och varmkört och det läcker ut olja i avgasröret. 
Turbon är nån kina variant med glidlager. 

Tips på orsak mottages. 
 

Returen har samma diameter som utloppet ur turbon. 


 

 

IMG_5481.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du nån restriktion på oljematningen?

Edit; hur är fallet på returen?

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, Fizz sade:

Har du nån restriktion på oljematningen?

Edit; hur är fallet på returen?

Jag har ingen då man tydligen inte ska ha det på glidlager.  Men jag har en med 1,5mm hål som jag kan sätta dit. 
 

Returen går närmaste vägen rätt ner i tråget över oljenivån. Den med blå klämma. 
 

 

IMG_5482.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nu har jag kört några mil och det verkar funka. Förhoppningsvis var problemet att oljan var tjock när den var kall.  0,5 bar laddtryck får se hur mycket jag vågar öka. 

Edited by Tomas m
Fel tryck
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Labbar med tändkurvor och laddtrycket. 
Gå utan knack upp till varvstoppet. Men behöver nog peta i större spridare. 

IMG_5564.jpeg

Edited by Tomas m
Ordval
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blev inköp av nya däck. Bra mycket bredare men samma dimensioner. 
 

Har extra fälgar som är 5,5” blir dom för smala? Däcken är 195/50 15. 

IMG_5829.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer, sedan kan man nog tro att 5,5" inte är idealiskt för 195/50-15, speciellt inte ett "sportigare" däck som kanske ligger i överkant på bredd. Men det kommer inte vara farligt på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 6” på nuvarande så tror jag skiftar över däcken till dom. 

Var inte så stort utbud på bredare fälgar med rätt offset. (Är nog mest snål)

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jag tolkar SFRO handboken som att 5½" till 7" är ok för 195/50-15 däck.

Det är ju som Gustaf säger, och sen har ju däcktillverkarna rekommendation till sina däck.

Det skiljer ju lite mellan däckmärkena och typerna.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Blir den inte väldigt trögstyrd med så stora och breda sulor fram?
Jag kör 185/60x13 fram men 215 bak.
Lättstyrd liten rackare

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, vedde sade:

Blir den inte väldigt trögstyrd med så stora och breda sulor fram?
Jag kör 185/60x13 fram men 215 bak.
Lättstyrd liten rackareemoji16.png

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Har ju 195 redan nu så ska funka. Men gäller att ha rull när man rattar. 

195 är smalaste i 15” av dessa däck. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har 195/45r16 på 7 tum breda fälgar, inga större problem med styrning, men hade nog inte velat ha smalare fälgar.

För smal fälgar göra att mönstret rör sig mer mot fälgen och kan göra att du inte får ut nyttan av de bredare däcken, kolla den här:

/T

Link to comment
Share on other sites

Har ju 195 redan nu så ska funka. Men gäller att ha rull när man rattar. 
195 är smalaste i 15” av dessa däck. 
Aha, såg ju mycket bredare ut!

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2024-06-14 at 22:57, Tomas m sade:

Blev inköp av nya däck. Bra mycket bredare men samma dimensioner. 
 

Har extra fälgar som är 5,5” blir dom för smala? Däcken är 195/50 15. 

IMG_5829.jpeg

Blev 6” fälgarna blev helt ok. 

IMG_5845.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, vedde sade:

Blir snyggt det där! Är det "rejsigare" däck men inte R-däck?

Dessa den hårdare varianten. 700kr st så får se om det duger. 

IMG_5852.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Flyttat fram luftfiltret, förhoppningsvis kallare insugsluft.  Ev öppna upp så mer luft kan smita runt kylaren. 

 

IMG_6025.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Beställt nya spridare så nu ska det gå att köra e85 utan att spridarna bottnar vid 5000rpm. 
Och lite mer laddtryck. 
Nuvarande är bara på ca 200cc. 

IMG_6048.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spridarna anlände i dag från https://www.finjector.com/  mycket snabb leverans från finland, sön till tis.

Spridaröppningen gick från 95% till 60% på 7000rpm på bensin.

Så nu ska den förhoppningsvis klara fullvarv på e85.

Får se hur många varv den håller på Kinnekulle😁.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter 550 körda mil så har det börjat läcka kylarvätska. Har trott att det är slangarna som läcker men verkar vara övre tätningen i kylaren som inte håller tätt. Har klämt ihop skarven så får se om det funkar nu, annars får det bli en ny kylare. 
Även bytt ut slangklämmorna till fjädrande modell. 

IMG_6371.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
12 timmar sedan, Tomas m sade:

Lördagens tur slutade med ett litet haveri. Kolven sitter fast i cylindern. 
Gissar på att kolvringarna har för små spel för 0,9bar. 

Du varvade inte så mycke när haveriet inträffade gissar jag.

När en rally kompis råkade ut för ett liknade ras så blev det hål i blocket i knytnävstorlek...

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, super7 sade:

Du varvade inte så mycke när haveriet inträffade gissar jag.

När en rally kompis råkade ut för ett liknade ras så blev det hål i blocket i knytnävstorlek...

 

//Nisse

Ca 5500rpm underdelen av kolven ligger i småbitar i tråget. Har delat sig sig vid oljeringen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har delat reservmotorn och den ser ok ut. 
Har även monterat en extra fjäder till kopplingen, reservmotorn hade en lika koppling. Kopplingen började slira när jag var och mappade motor blev mer vrid efter det. 
Såg en video hur man kan montera dubbla fjädrar så blev att testa. 

 

 

 

IMG_6594.jpeg

IMG_6596.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...