PeÅ Posted August 30, 2023 Share Posted August 30, 2023 16 timmar sedan, Tomas m sade: Gäller bara hitta en som passar. jag har en Toyota Tercel axel och har inte hittat någon LSD som passar. Men om någon har något liggandes så köper jag gärna. kolla med sellholm.se , han säljer diffar till toyota / PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 4, 2023 Author Share Posted September 4, 2023 On 2023-08-30 at 14:55, PeÅ sade: kolla med sellholm.se , han säljer diffar till toyota / PeÅ Dom hade inget som passade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted September 5, 2023 Share Posted September 5, 2023 11 timmar sedan, Tomas m sade: Dom hade inget som passade. Tyvärr en lite udda bakaxel den där, kanske ett byte för att få till en vettig difflösning PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted September 5, 2023 Share Posted September 5, 2023 https://www.tractionconcepts.com , kan de va nå´t? /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 5, 2023 Author Share Posted September 5, 2023 1 timme sedan, PeÅ sade: Tyvärr en lite udda bakaxel den där, kanske ett byte för att få till en vettig difflösning PeÅ Får köra sönder axeln så måste jag köpa en ny. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 7, 2023 Author Share Posted September 7, 2023 Efter en trevlig träff på Nifsta gård så vill växellådan ha lite kärlek. Låter som något lager börjar ge upp. Ska den bara hålla 40år ? 😄 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 20, 2023 Author Share Posted September 20, 2023 Ser ok ut förutom lagren på ingående och utgående Axel. Sen gäller det att lyckas pilla tillbaka skiftgafflar och kulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 3, 2023 Author Share Posted October 3, 2023 Nya lager hemma så kvällen är räddad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 4, 2023 Author Share Posted November 4, 2023 Nu är motor/växellådan tillbaka i bilen. Så nu ska det bli överladdning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 11, 2023 Author Share Posted November 11, 2023 Hade hoppats på att någon skulle ha 4,1:1 men alla är 3,73:1 även den som sitter i bilen. Någon som provat att böja en Axel för mer camber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 11, 2023 Author Share Posted November 11, 2023 (edited) Tydligen räcker det inte att bara räkna kronjulet som är 41 tänder på alla. Pinjongerna var både 10 och 11. Så då har jag 2 av varje👌 Edited November 11, 2023 by Tomas m Fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted March 17 Author Share Posted March 17 Fick tag på en beg Aeroscreen, blev helt ok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted March 23 Share Posted March 23 Snyggt Har funderat på liknande arrangemang då min är ganska liten. Blåser en del runt hjälmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted March 23 Author Share Posted March 23 Årets första tur. Äntligen fick jag åka en sväng och testa Aeroscreenen. Så nu hoppa jag att sommaren kommer tidigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 6 Author Share Posted April 6 Fick ihop ett grenrör i dag men funderar på om jag borde vända avgashuset framåt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 14 Author Share Posted April 14 Alla avgasdelar klara lite värmeskydd så ska det nog duga. Någon som har tips på luftfilter 38 eller 51mm anslutning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 27 Author Share Posted April 27 Nu är allt på plats. Lite slangar som ska justeras. Har nu startat och varmkört och det läcker ut olja i avgasröret. Turbon är nån kina variant med glidlager. Tips på orsak mottages. Returen har samma diameter som utloppet ur turbon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted April 27 Share Posted April 27 (edited) Har du nån restriktion på oljematningen? Edit; hur är fallet på returen? Edited April 27 by Fizz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 27 Author Share Posted April 27 37 minuter sedan, Fizz sade: Har du nån restriktion på oljematningen? Edit; hur är fallet på returen? Jag har ingen då man tydligen inte ska ha det på glidlager. Men jag har en med 1,5mm hål som jag kan sätta dit. Returen går närmaste vägen rätt ner i tråget över oljenivån. Den med blå klämma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 29 Author Share Posted April 29 (edited) Nu har jag kört några mil och det verkar funka. Förhoppningsvis var problemet att oljan var tjock när den var kall. 0,5 bar laddtryck får se hur mycket jag vågar öka. IMG_5498.mov Edited May 11 by Tomas m Fel tryck 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted May 11 Author Share Posted May 11 (edited) Labbar med tändkurvor och laddtrycket. Gå utan knack upp till varvstoppet. Men behöver nog peta i större spridare. Edited May 11 by Tomas m Ordval 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 14 Author Share Posted June 14 Blev inköp av nya däck. Bra mycket bredare men samma dimensioner. Har extra fälgar som är 5,5” blir dom för smala? Däcken är 195/50 15. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 15 Share Posted June 15 Jag tolkar SFRO handboken som att 5½" till 7" är ok för 195/50-15 däck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 15 Share Posted June 15 Det stämmer, sedan kan man nog tro att 5,5" inte är idealiskt för 195/50-15, speciellt inte ett "sportigare" däck som kanske ligger i överkant på bredd. Men det kommer inte vara farligt på något sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 15 Author Share Posted June 15 Jag har 6” på nuvarande så tror jag skiftar över däcken till dom. Var inte så stort utbud på bredare fälgar med rätt offset. (Är nog mest snål) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted June 15 Share Posted June 15 3 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Jag tolkar SFRO handboken som att 5½" till 7" är ok för 195/50-15 däck. Det är ju som Gustaf säger, och sen har ju däcktillverkarna rekommendation till sina däck. Det skiljer ju lite mellan däckmärkena och typerna. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 15 Share Posted June 15 Blir den inte väldigt trögstyrd med så stora och breda sulor fram?Jag kör 185/60x13 fram men 215 bak.Lättstyrd liten rackareSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 15 Author Share Posted June 15 39 minuter sedan, vedde sade: Blir den inte väldigt trögstyrd med så stora och breda sulor fram? Jag kör 185/60x13 fram men 215 bak. Lättstyrd liten rackare Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Har ju 195 redan nu så ska funka. Men gäller att ha rull när man rattar. 195 är smalaste i 15” av dessa däck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted June 15 Share Posted June 15 Jag har 195/45r16 på 7 tum breda fälgar, inga större problem med styrning, men hade nog inte velat ha smalare fälgar. För smal fälgar göra att mönstret rör sig mer mot fälgen och kan göra att du inte får ut nyttan av de bredare däcken, kolla den här: /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 17 Share Posted June 17 Har ju 195 redan nu så ska funka. Men gäller att ha rull när man rattar. 195 är smalaste i 15” av dessa däck. Aha, såg ju mycket bredare ut!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 17 Author Share Posted June 17 On 2024-06-14 at 22:57, Tomas m sade: Blev inköp av nya däck. Bra mycket bredare men samma dimensioner. Har extra fälgar som är 5,5” blir dom för smala? Däcken är 195/50 15. Blev 6” fälgarna blev helt ok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 18 Share Posted June 18 Blir snyggt det där! Är det "rejsigare" däck men inte R-däck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 18 Author Share Posted June 18 11 timmar sedan, vedde sade: Blir snyggt det där! Är det "rejsigare" däck men inte R-däck? Dessa den hårdare varianten. 700kr st så får se om det duger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 19 Share Posted June 19 Var köpte du däcken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 19 Author Share Posted June 19 2 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Var köpte du däcken? Däckonline. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 14 Author Share Posted July 14 Flyttat fram luftfiltret, förhoppningsvis kallare insugsluft. Ev öppna upp så mer luft kan smita runt kylaren. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 21 Author Share Posted July 21 Beställt nya spridare så nu ska det gå att köra e85 utan att spridarna bottnar vid 5000rpm. Och lite mer laddtryck. Nuvarande är bara på ca 200cc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 23 Author Share Posted July 23 Spridarna anlände i dag från https://www.finjector.com/ mycket snabb leverans från finland, sön till tis. Spridaröppningen gick från 95% till 60% på 7000rpm på bensin. Så nu ska den förhoppningsvis klara fullvarv på e85. Får se hur många varv den håller på Kinnekulle😁. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 9 Author Share Posted September 9 Efter 550 körda mil så har det börjat läcka kylarvätska. Har trott att det är slangarna som läcker men verkar vara övre tätningen i kylaren som inte håller tätt. Har klämt ihop skarven så får se om det funkar nu, annars får det bli en ny kylare. Även bytt ut slangklämmorna till fjädrande modell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 10 Author Share Posted September 10 Var och lämnade bruksbilen på service och fick en reservmotor med tillhörande bil. Plocka ur motorn och resten får gå till skroten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 11 Share Posted September 11 Fick? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 11 Author Share Posted September 11 20 minuter sedan, vedde sade: Fick? Japp. Dom ville bli av med den, har varit in i ett räcke på h-sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 15 Share Posted September 15 Gött mos!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 24 Author Share Posted September 24 Lördagens tur slutade med ett litet haveri. Kolven sitter fast i cylindern. Gissar på att kolvringarna har för små spel för 0,9bar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 25 Share Posted September 25 ouch, tur med en reservmotor ändå 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted September 25 Share Posted September 25 Vad tråkigt 😐 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 25 Share Posted September 25 12 timmar sedan, Tomas m sade: Lördagens tur slutade med ett litet haveri. Kolven sitter fast i cylindern. Gissar på att kolvringarna har för små spel för 0,9bar. Du varvade inte så mycke när haveriet inträffade gissar jag. När en rally kompis råkade ut för ett liknade ras så blev det hål i blocket i knytnävstorlek... //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted September 25 Author Share Posted September 25 2 timmar sedan, super7 sade: Du varvade inte så mycke när haveriet inträffade gissar jag. När en rally kompis råkade ut för ett liknade ras så blev det hål i blocket i knytnävstorlek... //Nisse Ca 5500rpm underdelen av kolven ligger i småbitar i tråget. Har delat sig sig vid oljeringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 1 Author Share Posted October 1 Ser ut att vara kolvringarna som är boven i dramat. Gapet bör vara nästan dubbelt vid överladdning. 71mm kolvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 13 Author Share Posted October 13 Har delat reservmotorn och den ser ok ut. Har även monterat en extra fjäder till kopplingen, reservmotorn hade en lika koppling. Kopplingen började slira när jag var och mappade motor blev mer vrid efter det. Såg en video hur man kan montera dubbla fjädrar så blev att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.