PeÅ Posted August 30, 2023 Posted August 30, 2023 16 timmar sedan, Tomas m sade: Gäller bara hitta en som passar. jag har en Toyota Tercel axel och har inte hittat någon LSD som passar. Men om någon har något liggandes så köper jag gärna. kolla med sellholm.se , han säljer diffar till toyota / PeÅ Quote
Tomas m Posted September 4, 2023 Author Posted September 4, 2023 On 2023-08-30 at 14:55, PeÅ sade: kolla med sellholm.se , han säljer diffar till toyota / PeÅ Dom hade inget som passade. Quote
PeÅ Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 11 timmar sedan, Tomas m sade: Dom hade inget som passade. Tyvärr en lite udda bakaxel den där, kanske ett byte för att få till en vettig difflösning PeÅ Quote
postmanpat Posted September 5, 2023 Posted September 5, 2023 https://www.tractionconcepts.com , kan de va nå´t? /bengt Quote
Tomas m Posted September 5, 2023 Author Posted September 5, 2023 1 timme sedan, PeÅ sade: Tyvärr en lite udda bakaxel den där, kanske ett byte för att få till en vettig difflösning PeÅ Får köra sönder axeln så måste jag köpa en ny. 1 Quote
Tomas m Posted September 7, 2023 Author Posted September 7, 2023 Efter en trevlig träff på Nifsta gård så vill växellådan ha lite kärlek. Låter som något lager börjar ge upp. Ska den bara hålla 40år ? 😄 1 1 Quote
Tomas m Posted September 20, 2023 Author Posted September 20, 2023 Ser ok ut förutom lagren på ingående och utgående Axel. Sen gäller det att lyckas pilla tillbaka skiftgafflar och kulor. Quote
Tomas m Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 Nya lager hemma så kvällen är räddad. 2 Quote
Tomas m Posted November 4, 2023 Author Posted November 4, 2023 Nu är motor/växellådan tillbaka i bilen. Så nu ska det bli överladdning. 3 Quote
Tomas m Posted November 11, 2023 Author Posted November 11, 2023 Hade hoppats på att någon skulle ha 4,1:1 men alla är 3,73:1 även den som sitter i bilen. Någon som provat att böja en Axel för mer camber? Quote
Tomas m Posted November 11, 2023 Author Posted November 11, 2023 (edited) Tydligen räcker det inte att bara räkna kronjulet som är 41 tänder på alla. Pinjongerna var både 10 och 11. Så då har jag 2 av varje👌 Edited November 11, 2023 by Tomas m Fel Quote
EUSSVEN Posted March 23 Posted March 23 Snyggt Har funderat på liknande arrangemang då min är ganska liten. Blåser en del runt hjälmen. Quote
Tomas m Posted March 23 Author Posted March 23 Årets första tur. Äntligen fick jag åka en sväng och testa Aeroscreenen. Så nu hoppa jag att sommaren kommer tidigt. 3 Quote
Tomas m Posted April 6 Author Posted April 6 Fick ihop ett grenrör i dag men funderar på om jag borde vända avgashuset framåt. 2 Quote
Tomas m Posted April 14 Author Posted April 14 Alla avgasdelar klara lite värmeskydd så ska det nog duga. Någon som har tips på luftfilter 38 eller 51mm anslutning? Quote
Tomas m Posted April 27 Author Posted April 27 Nu är allt på plats. Lite slangar som ska justeras. Har nu startat och varmkört och det läcker ut olja i avgasröret. Turbon är nån kina variant med glidlager. Tips på orsak mottages. Returen har samma diameter som utloppet ur turbon. 1 Quote
Fizz Posted April 27 Posted April 27 (edited) Har du nån restriktion på oljematningen? Edit; hur är fallet på returen? Edited April 27 by Fizz Quote
Tomas m Posted April 27 Author Posted April 27 37 minuter sedan, Fizz sade: Har du nån restriktion på oljematningen? Edit; hur är fallet på returen? Jag har ingen då man tydligen inte ska ha det på glidlager. Men jag har en med 1,5mm hål som jag kan sätta dit. Returen går närmaste vägen rätt ner i tråget över oljenivån. Den med blå klämma. Quote
Tomas m Posted April 29 Author Posted April 29 (edited) Nu har jag kört några mil och det verkar funka. Förhoppningsvis var problemet att oljan var tjock när den var kall. 0,5 bar laddtryck får se hur mycket jag vågar öka. IMG_5498.mov Edited May 11 by Tomas m Fel tryck 2 Quote
Tomas m Posted May 11 Author Posted May 11 (edited) Labbar med tändkurvor och laddtrycket. Gå utan knack upp till varvstoppet. Men behöver nog peta i större spridare. Edited May 11 by Tomas m Ordval 2 Quote
Tomas m Posted June 14 Author Posted June 14 Blev inköp av nya däck. Bra mycket bredare men samma dimensioner. Har extra fälgar som är 5,5” blir dom för smala? Däcken är 195/50 15. Quote
Mats Karlsson Posted June 15 Posted June 15 Jag tolkar SFRO handboken som att 5½" till 7" är ok för 195/50-15 däck. Quote
therealpinto Posted June 15 Posted June 15 Det stämmer, sedan kan man nog tro att 5,5" inte är idealiskt för 195/50-15, speciellt inte ett "sportigare" däck som kanske ligger i överkant på bredd. Men det kommer inte vara farligt på något sätt. Quote
Tomas m Posted June 15 Author Posted June 15 Jag har 6” på nuvarande så tror jag skiftar över däcken till dom. Var inte så stort utbud på bredare fälgar med rätt offset. (Är nog mest snål) Quote
super7 Posted June 15 Posted June 15 3 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Jag tolkar SFRO handboken som att 5½" till 7" är ok för 195/50-15 däck. Det är ju som Gustaf säger, och sen har ju däcktillverkarna rekommendation till sina däck. Det skiljer ju lite mellan däckmärkena och typerna. //Nisse Quote
vedde Posted June 15 Posted June 15 Blir den inte väldigt trögstyrd med så stora och breda sulor fram?Jag kör 185/60x13 fram men 215 bak.Lättstyrd liten rackareSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Tomas m Posted June 15 Author Posted June 15 39 minuter sedan, vedde sade: Blir den inte väldigt trögstyrd med så stora och breda sulor fram? Jag kör 185/60x13 fram men 215 bak. Lättstyrd liten rackare Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Har ju 195 redan nu så ska funka. Men gäller att ha rull när man rattar. 195 är smalaste i 15” av dessa däck. Quote
tpau Posted June 15 Posted June 15 Jag har 195/45r16 på 7 tum breda fälgar, inga större problem med styrning, men hade nog inte velat ha smalare fälgar. För smal fälgar göra att mönstret rör sig mer mot fälgen och kan göra att du inte får ut nyttan av de bredare däcken, kolla den här: /T Quote
vedde Posted June 17 Posted June 17 Har ju 195 redan nu så ska funka. Men gäller att ha rull när man rattar. 195 är smalaste i 15” av dessa däck. Aha, såg ju mycket bredare ut!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Tomas m Posted June 17 Author Posted June 17 On 2024-06-14 at 22:57, Tomas m sade: Blev inköp av nya däck. Bra mycket bredare men samma dimensioner. Har extra fälgar som är 5,5” blir dom för smala? Däcken är 195/50 15. Blev 6” fälgarna blev helt ok. 1 Quote
vedde Posted June 18 Posted June 18 Blir snyggt det där! Är det "rejsigare" däck men inte R-däck? Quote
Tomas m Posted June 18 Author Posted June 18 11 timmar sedan, vedde sade: Blir snyggt det där! Är det "rejsigare" däck men inte R-däck? Dessa den hårdare varianten. 700kr st så får se om det duger. 1 Quote
Tomas m Posted June 19 Author Posted June 19 2 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Var köpte du däcken? Däckonline. Quote
Tomas m Posted July 14 Author Posted July 14 Flyttat fram luftfiltret, förhoppningsvis kallare insugsluft. Ev öppna upp så mer luft kan smita runt kylaren. 3 Quote
Tomas m Posted July 21 Author Posted July 21 Beställt nya spridare så nu ska det gå att köra e85 utan att spridarna bottnar vid 5000rpm. Och lite mer laddtryck. Nuvarande är bara på ca 200cc. 1 Quote
Tomas m Posted July 23 Author Posted July 23 Spridarna anlände i dag från https://www.finjector.com/ mycket snabb leverans från finland, sön till tis. Spridaröppningen gick från 95% till 60% på 7000rpm på bensin. Så nu ska den förhoppningsvis klara fullvarv på e85. Får se hur många varv den håller på Kinnekulle😁. 3 Quote
Tomas m Posted September 9 Author Posted September 9 Efter 550 körda mil så har det börjat läcka kylarvätska. Har trott att det är slangarna som läcker men verkar vara övre tätningen i kylaren som inte håller tätt. Har klämt ihop skarven så får se om det funkar nu, annars får det bli en ny kylare. Även bytt ut slangklämmorna till fjädrande modell. Quote
Tomas m Posted September 10 Author Posted September 10 Var och lämnade bruksbilen på service och fick en reservmotor med tillhörande bil. Plocka ur motorn och resten får gå till skroten. Quote
Tomas m Posted September 11 Author Posted September 11 20 minuter sedan, vedde sade: Fick? Japp. Dom ville bli av med den, har varit in i ett räcke på h-sida. Quote
Tomas m Posted September 24 Author Posted September 24 Lördagens tur slutade med ett litet haveri. Kolven sitter fast i cylindern. Gissar på att kolvringarna har för små spel för 0,9bar. Quote
super7 Posted September 25 Posted September 25 12 timmar sedan, Tomas m sade: Lördagens tur slutade med ett litet haveri. Kolven sitter fast i cylindern. Gissar på att kolvringarna har för små spel för 0,9bar. Du varvade inte så mycke när haveriet inträffade gissar jag. När en rally kompis råkade ut för ett liknade ras så blev det hål i blocket i knytnävstorlek... //Nisse Quote
Tomas m Posted September 25 Author Posted September 25 2 timmar sedan, super7 sade: Du varvade inte så mycke när haveriet inträffade gissar jag. När en rally kompis råkade ut för ett liknade ras så blev det hål i blocket i knytnävstorlek... //Nisse Ca 5500rpm underdelen av kolven ligger i småbitar i tråget. Har delat sig sig vid oljeringen. Quote
Tomas m Posted October 1 Author Posted October 1 Ser ut att vara kolvringarna som är boven i dramat. Gapet bör vara nästan dubbelt vid överladdning. 71mm kolvar. Quote
Tomas m Posted October 13 Author Posted October 13 Har delat reservmotorn och den ser ok ut. Har även monterat en extra fjäder till kopplingen, reservmotorn hade en lika koppling. Kopplingen började slira när jag var och mappade motor blev mer vrid efter det. Såg en video hur man kan montera dubbla fjädrar så blev att testa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.