Jump to content

Byggtråd seven/miata


Recommended Posts

Hej på er allihopa! 

Jag har väl lurkat omkring här i bra många år och läst och funderat, men nu har jag äntligen kommit till skott och börjat bygga något! 

Tanken är att bygga en Locost baserad på miata-delar i Sveriges minsta och rörigaste garage. 

Utgår ifrån McSorley 442E, tänker att det är bra med lite extra utrymme på bredden när man ska välja stolar och eventuellt sälja bilen nån gång i framtiden... Lite extra plats i motorutrymmet blir bra om drömmen om "inbyggda stötdämpare" blir verklighet.. 

Lägger in lite bilder på hur långt jag kommit än så länge... 

IMG_20200322_133418.jpg

IMG_20200406_123950.jpg

IMG_20200409_143906.jpg

IMG_20200409_190344.jpg

IMG_20200418_193518.jpg

IMG_20200418_193526.jpg

IMG_20200421_204332.jpg

IMG_20200503_183239.jpg

IMG_20200504_204908.jpg

IMG_20200505_212639.jpg

IMG_20200505_213238.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagens framsteg... 

Finns det något som talar emot att svetsa fast muttrar för växellådsfästet? Det blir ju lite halvsvårt att komma åt och hålla emot när man drar skruvarna, när tunneln är klädd i plåt... 

IMG_20200507_185025.jpg

IMG_20200507_185031.jpg

IMG_20200507_185035.jpg

IMG_20200507_185043.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Förstår fördelarna helt klart men nackdelen är väl om du skulle dra sönder gängorna så är det svårare att byta. Med skruv/mutter är det enkelt att byta mot nya och du kan använda låsmutter. Jag skulle försöka med icke-svetsad mutter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, Jocke4U sade:

Sen lägger du frugan/flickvän/grannen/kompis på golvet att hålla emot 😄

Du har rätt.. Problemet är bara att skruvarna är m12x180, så de måste i underifrån, och muttrarna ovanpå då... Så man får trängas båda under... 😆

Får suga lite på karamellen, det kanske finns något annat sätt... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Coolt bygge, Välkommen!

Jag hade också startat med Miata om jag börjat bygga idag.

Har du tänkt igenom valet att montera växellådan stumt? Tror att det behöver kombineras med stum montering av motor också annars känns det enligt min intuition som att du kommer få sprickor ganska snart.

Här är några förslag på hur andra löst det där med upphängning.

https://forum.retro-rides.org/thread/164583/mazda-motor-gearbox-swaps-mountings

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo just det, jag satt det in liten servicelucka (runt hål) i min tunnel på sidan för hastighetsmätare, men konceptet borde funka för att få i en mejsel också.

Annars brukar de flesta ha övre locket på tunneln demonterbart för att kunna serva diverse saker i tunneln. Med demonterbart övre lock borde det ju gå att få dit skruv eller mutter med några svordomar.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, tpau sade:

Coolt bygge, Välkommen!

Jag hade också startat med Miata om jag börjat bygga idag.

Har du tänkt igenom valet att montera växellådan stumt? Tror att det behöver kombineras med stum montering av motor också annars känns det enligt min intuition som att du kommer få sprickor ganska snart.

Här är några förslag på hur andra löst det där med upphängning.

https://forum.retro-rides.org/thread/164583/mazda-motor-gearbox-swaps-mountings

/T

Tackar, tackar.. 🙂

Japp, tanken är att montera motorn stumt, jag hoppas jag inte kommer ångra det... 😁

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med löstagbar  topp. Men jag har även öppet under. Däremt kommer jag nog i senare skede sätta dit plåt på undersidan.

Alla muttrar som ska kommas åt underifrån är det hål i plåten och sedan pluggade med gummi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, tpau sade:

Jo just det, jag satt det in liten servicelucka (runt hål) i min tunnel på sidan för hastighetsmätare, men konceptet borde funka för att få i en mejsel också.

Annars brukar de flesta ha övre locket på tunneln demonterbart för att kunna serva diverse saker i tunneln. Med demonterbart övre lock borde det ju gå att få dit skruv eller mutter med några svordomar.

/T

Jag hade tänkt helsvetsa plåten, men å andra sidan kanske ett lock kan vara en idé.... 👍

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, daromer sade:

Jag kör med löstagbar  topp. Men jag har även öppet under. Däremt kommer jag nog i senare skede sätta dit plåt på undersidan.

Alla muttrar som ska kommas åt underifrån är det hål i plåten och sedan pluggade med gummi.

Hur tänker du kring plåt på undersidan?

Jag har lite funderingar på att göra som BAC Mono och sätta plywood under hela bilen.... 

Link to comment
Share on other sites

Jag har 1mm stålplåt svetsat där jag sitter. jag hade ingen alu plåt hemma just då och vikten är inte så mycket mer än 1.5mm-2mm alu. Så jag känner att det var ok. Notera dock att den inte täcker kardantunneln i sig 🙂  Går att se i min byggtråd. 

 

Resten är inte bestämt men jag funderar på att sätta dit tunn alu för att få lite bättre aerodynamik samt skydda mot att skit blåser upp i varenda skrymsle. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Kolla om det är ok med SFRO och stumt monterad motor. Har ett svagt minne av att det inte är godkänt av alla.

Antar att vi får uppmärksamma @therealpinto på frågan... 😬

Link to comment
Share on other sites

Skoj med nytt bygge 👍

Jag rekommenderar inte att ha både motor och växellåda stumt monterad med en drivlina från en bil.

När chassit flexar kan du få brytningar mellan motor och låda, vilket jag sett resultera i att sprängkåpan flexar och skador på lamell och/eller skador i växellådan från vinkelförändringar på ingående axel. Att ha motorn stumt monterad fungerar fint om motorn är bra balanserad, men någon form av mjukare upphängning av växellådan är lämpligt. 
 

Svetsade muttrar fungerar i övrigt kanonbra enligt mig. Framförallt i detta fallet där du får bra förspänning på skruven. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Morty sade:

Skoj med nytt bygge 👍

Jag rekommenderar inte att ha både motor och växellåda stumt monterad med en drivlina från en bil.

När chassit flexar kan du få brytningar mellan motor och låda, vilket jag sett resultera i att sprängkåpan flexar och skador på lamell och/eller skador i växellådan från vinkelförändringar på ingående axel. Att ha motorn stumt monterad fungerar fint om motorn är bra balanserad, men någon form av mjukare upphängning av växellådan är lämpligt. 
 

Svetsade muttrar fungerar i övrigt kanonbra enligt mig. Framförallt i detta fallet där du får bra förspänning på skruven. 

Tack för din input! 

Det här tål uppenbarligen att tänkas på.. 

Edit: när jag tänker efter lite, varför funkar det inte tvärtom? "flexibla motorfästen" och stum växellåda? 

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Radiella rörelser/brytningar i växellådsfästet med tanke på att du har bara en och dessutom väldigt centralt placerad uppfästningspunkt till växellådan. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Morty sade:

Radiella rörelser/brytningar i växellådsfästet med tanke på att du har bara en och dessutom väldigt centralt placerad uppfästningspunkt till växellådan. 

Insåg det när jag funderade lite mer... 🙂

Kanske får tänka om och göra ett gummiupphängt, frågan är om man ska göra ett med gummi uppe och nere, och använda hela infästningen som den är på bilen, eller om det går att göra en förenklad variant som bara sitter uppe eller nere... 

Link to comment
Share on other sites

Undrar om det går att dra en av de där m12-orna i en sån här bussning.

https://www.rubbernstuff.com/shop%3Ffunk%3Dvisa_artikel%26artnr%3DC754212?gclid=EAIaIQobChMI796VnN2k6QIVC8qyCh2jUAxWEAQYAyABEgLpTPD_BwE

Sen borde du kunna ta enbart en kort m12a underifrån borde bli lättdemonterat (undrar om en sån vibrerar loss eller vill sitta kvar).

Men en sån där m12a verkar ju väga ca 170 gram vilket känns onödigt om du jagar vikt. Den där sidan jag visade verkar påstå att det kanske finns två m10 hål bak under växelspaken, kommer inte ihåg hur det såg ut när jag rev ur växellådan på min Miata. Det enda jag kommer ihåg är att det var mycket jobbigt att få loss de där långa skruvarna som hade suttit där i alldeles för många år.

Någon hade också använt bultarna till bakstruten för att montera ett växellådsfäste,

/T

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, tpau sade:

Undrar om det går att dra en av de där m12-orna i en sån här bussning.

https://www.rubbernstuff.com/shop%3Ffunk%3Dvisa_artikel%26artnr%3DC754212?gclid=EAIaIQobChMI796VnN2k6QIVC8qyCh2jUAxWEAQYAyABEgLpTPD_BwE

Sen borde du kunna ta enbart en kort m12a underifrån borde bli lättdemonterat (undrar om en sån vibrerar loss eller vill sitta kvar).

Men en sån där m12a verkar ju väga ca 170 gram vilket känns onödigt om du jagar vikt. Den där sidan jag visade verkar påstå att det kanske finns två m10 hål bak under växelspaken, kommer inte ihåg hur det såg ut när jag rev ur växellådan på min Miata. Det enda jag kommer ihåg är att det var mycket jobbigt att få loss de där långa skruvarna som hade suttit där i alldeles för många år.

Någon hade också använt bultarna till bakstruten för att montera ett växellådsfäste,

/T

 

Jag har inte kollat in länken än, ska göra det nu.... 👍

Du har ju helt rätt i att m12x180 gånger väger en del, inte 170 g styck men runt 110-120 kanske... Jag köpte dem i lösvikt på swedol, och dem ihop med muttrar och 8 st m8x50 plus muttrar blev 320 gram.. 

Det finns två hål på undersidan av struten, vilka borde vara perfekta för en enklare montering med en enkel gummikudde... Dock är de runt 25 mm djupa, men en m10 går bara i något varv... Känns ungefär som om det vore tumgänga, men det är väl osannolikt... 

Edit: det här är ju modellen... 

Screenshot_20200508_215726_com.android.chrome.jpg

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Stumt monterad motor och växellåda är inte "förbjudet" men absolut inget som rekommenderas, tvärtom, man bör undvika det. Speciellt kanske med en fyrcylindrig motor som brukar vibrera en del. Man ökar risken för utmattning i flera komponenter.

Ett tips för den som bygger med Miatadelar är att titta på Mazda själva byggde just Miatan. Den har ju en form av "stege" som binder ihop bakvagnen med växellådan vilket är en del av anledningen till att den bilen känns så bra. Allt är gummiupphängt men stabilt, så att säga.

Att göra lika i en Locost kan bli trångt men det är alltid bra att tänka lite på hur donatorbilens tillverkare tänkte.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

28 minuter sedan, therealpinto sade:

Stumt monterad motor och växellåda är inte "förbjudet" men absolut inget som rekommenderas, tvärtom, man bör undvika det. Speciellt kanske med en fyrcylindrig motor som brukar vibrera en del. Man ökar risken för utmattning i flera komponenter.

Ett tips för den som bygger med Miatadelar är att titta på Mazda själva byggde just Miatan. Den har ju en form av "stege" som binder ihop bakvagnen med växellådan vilket är en del av anledningen till att den bilen känns så bra. Allt är gummiupphängt men stabilt, så att säga.

Att göra lika i en Locost kan bli trångt men det är alltid bra att tänka lite på hur donatorbilens tillverkare tänkte.

Gustaf

Japp, jag gör om och gör rätt... 😊

Jag har kollat en del på "stegen" men som du säger, det blir svårt att få plats med den och en kardantunnel utanpå det... 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-08 at 22:47, tpau sade:

Mazda har fingängat på mycket, kan det vara det som bråkar?

/T

 

Köpte de två varianter på fingänga de hade, 1 och 1,25 mm stigning och testade... Det var 1, 25 mm.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och där kom det mail från trodo.se att gummikudden inte gick att få tag på... Trots att den skulle finnas i lager och skickas från Stockholm idag onsdag... 

Har ju anat att deras lagersaldo var lite önsketänkande, men nu fick jag det svart på vitt.... 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, daromer sade:

Det saknar jag lite just nu. Fabriceringen av ramen 😄

Ja, det är himla kul faktiskt! 

Jag funderar på att göra "instrumentpanelen" som en fastsvetsad del i ramen, så den kan förstärka/hålla ihop ramsidorna.. examensarbetet som @bexanderlade upp i min tråd om ramen påstod att sidorna flexade utåt vid belastning... Synpunkter på det? 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, daromer sade:

Min panel eller ja ramen i form av underdelen är i mitt fall en förstärkning av sittbrunnen i den ledden.

https://forum.locostsweden.se/uploads/monthly_08_2014/post-901-0-54333600-1406998872.jpg 338 kB · 0 downloads

kan ses här

 

Ah, du har bockade rör på både instrumentpanel och "fire wall"...👍

Jag tänkte att jag skulle göra en 2mm plåt med ett kryss av fyrkantsrör bakom, och förstärka kanterna med böjda plattjärn... Typ som på skissen här.. 

IMG_20200514_130532.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt att göra speed holes i förstärkningsplåtarna, tänker jag rätt angående placering av hålen? 

Tanken är att ha en "oavbruten plåt på tvären", är det en fördel? Eller ska jag strössla med så stora hål som möjligt? 

Köpte biltemas dimple dies, vi se om det håller måttet... Ska klara 3 mm plåt.... 

IMG_20200515_175957.jpg

IMG_20200515_180019.jpg

Link to comment
Share on other sites

En tanke om styvhet i sidorören;

GBS klämmer in ett extra diagonalrör från brandväggen snett bak ut till röret.

75ADF95E-B4D3-45B2-8767-9923C9E0E62B.jpeg.52e7d18bd58722c7bcba4522934c8dab.jpeg

De hävdar att det ger en del extra vridstyvhet utan att vara lika extremt som att lägga en plåt över den sektionen.

Gällande hålen, jag tror att i teorin är det förmodligen rätt att ha hela diagonaler, men skulle gissa att det gör väldigt lite skillnad vart hålen är, se till att inte ta bort för mycket styvhet bara, vad det nu är...

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, tpau sade:

En tanke om styvhet i sidorören;

GBS klämmer in ett extra diagonalrör från brandväggen snett bak ut till röret.

75ADF95E-B4D3-45B2-8767-9923C9E0E62B.jpeg.52e7d18bd58722c7bcba4522934c8dab.jpeg

De hävdar att det ger en del extra vridstyvhet utan att vara lika extremt som att lägga en plåt över den sektionen.

Gällande hålen, jag tror att i teorin är det förmodligen rätt att ha hela diagonaler, men skulle gissa att det gör väldigt lite skillnad vart hålen är, se till att inte ta bort för mycket styvhet bara, vad det nu är...

/T

Hur blir det med benutrymmet då? 

Jag har kollat en del på en Caterham-ram, och den har tvärstag "i taket" på benutrymmet, något den på din bild saknar, och så har de W-förstärkningar vid sidan av motorn, där GBS har ett långt rör från nederkant på fotutrymmet till överkanten av framvagnsinfästningen... Tankar om det? 

Link to comment
Share on other sites

Helgens framsteg.. Lite triangulering av kardantunnel, motorutrymmet och "i nosen".... Har börjat på stommen till "scuttle" och instrumentbrädan... 

IMG_20200517_113218.jpg

IMG_20200517_171505.jpg

IMG_20200517_172813.jpg

IMG_20200517_182515.jpg

Edited by Fizz
La till en bild
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-16 at 12:28, Fizz sade:

Hur blir det med benutrymmet då? 

Jag har kollat en del på en Caterham-ram, och den har tvärstag "i taket" på benutrymmet, något den på din bild saknar, och så har de W-förstärkningar vid sidan av motorn, där GBS har ett långt rör från nederkant på fotutrymmet till överkanten av framvagnsinfästningen... Tankar om det? 

mina tankar:

GBS gör något som SFRO inte rekommenderar, dvs att använda alupanelerna som förstärkning därav de saknade stagen över fötterna. Det är bättre att göra som SFRO rekommenderar, eventuellt kanske du kan gå ner i dimension på diagonalstaget för att spara vikt.

För stagning fram till framvagnsinfästning, det GBS gör är den teoretiskt bästa lösningen, det går en tetraeder fram till övre stötdämparinfästningen, så det teoretiskt sett blir drag och tryckalast i rören. 
I verkligheten är nog vinkeln för låg så det blir böjlaster även i GBS konstruktion, dessutom är det övre röret rejält ivägen för motorinstallationen.

Caterhams lösning ger böjlast i övre ramröret mellan de två diagonalstagen, i teorin är det inte lika bra, men Caterham har räknat sönder sina ramar ganska hårt, om de gör så så är det förmodligen bra nog i verkligheten.

/T

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har provmonterat motorn för första gången.... 😀

Det finns ju gott om plats för rör på båda sidor... 

Kan vara lite högt i framkant på motorn, är slät undersida att föredra, framför en "speedbump" i huven? 

IMG_20200527_135334.jpg

IMG_20200527_135339.jpg

IMG_20200527_135343.jpg

IMG_20200527_143033.jpg

IMG_20200527_143225.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ur prestandasynpunkt ska du försöka minimera hur mycket motor och växellåda sticker ner för att kunna köra med lägre total ride height.

Ett slätt underrede hjälper också i viss mån aerodynamiken.

Sen är det ju den estetiska frågan, googla runt på bilder för att se hur hur olika huvbulor ser ut och vad du gillar. 

Försöka hitta den kompromiss som du trivs med.

Fundera också på om du ska sätta motorn lite till höger för att i viss mån väga upp vikten av föraren.

/T

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, tpau sade:

Ur prestandasynpunkt ska du försöka minimera hur mycket motor och växellåda sticker ner för att kunna köra med lägre total ride height.

Ett slätt underrede hjälper också i viss mån aerodynamiken.

Sen är det ju den estetiska frågan, googla runt på bilder för att se hur hur olika huvbulor ser ut och vad du gillar. 

Försöka hitta den kompromiss som du trivs med.

Fundera också på om du ska sätta motorn lite till höger för att i viss mån väga upp vikten av föraren.

/T

Hur mycket skulle man behöva flytta motorn, pratar vi millimeter eller centimeter? Det var inte med i den ursprungliga planen, så det lär bli lite meck att få till... 😁

Link to comment
Share on other sites

Det gör extremt lite på ”corner weight” att flytta motorn ett par cm. Hade min på vågar när jag skulle göra mina motorfästen och det är viktigare att du får rätt på parallelliteten mellan utgåendeaxel från växellådan och ingående på diffen, samt att det blir plats för ett bra grenrör, insug etc..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Morty sitter på mycket erfarenhet lär av vad han skriver.

Nu är det sent på kvällen Och mer än 15 år sen mekaniken på teknis men om jag tänker rätt så borde andelen av viken på ett hjul kunna beskrivas som avstånd från hjul till viktens tyngdpunkt delat med avståndet mellan hjulen. Då borde en tumregel kunna vara;

Om motor väger 150 kg och bilen har 150 cm spårvidd ger varje cm sidoflytt ett kilo per sida.

Med samma tankemodell borde ca 2/3 av förarens vikt ligga på förarsidan så i mitt fall borde Jag ha ca 30 kg för mycket vikt att balansera ut.

Det är väl en typisk sån där, om de ligger och skräpar på bordet ska de plockas. Men det är inte en huvudparameter att optimera på.

/T

Link to comment
Share on other sites

Halloj !

Ang. ditt tvärstag i överkant benutrymmet, du skulle nog ha på andra hållet, då ger det dig lite bättre skydd mot sidopåkörningar och hindrar chassisidan att vika in sig.  jag har själv funderat rätt mycket över hur jag kan styva upp så att sidorna inte kan vika in sig så lätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...