Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har målat bärarmar och bytt några bussningar. Väntar på packboxar till diffen som befinner sig i den svenska tullen.

Väntar in lönen för att köpa mer gas och svetstråd. Vill börja med karossen. En bit kvar dit.

Ska istället göra klart ramen, skruva dit alla hjulupphängningar, dra bromsrör, och förbereda för byggbesiktning. Om det görs fortfarande vill säga pga. Pandemin.

Men det blir nog senare i vår nån gång.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tusen svetsar senare.
Ser ut som om ingenting har hänt. :)
Ska skruva dit hjulupphängningarna. Sen ska jag svetsa fästen för broms- och bränslerör och skruva dit dom. Hey ho!

07c031f71346128ba36b5bed6f8100ad.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rullade ut bilen idag! Vilket vårtecken. Ska försöka göra rent garaget lite. Sen ska jag dra lite bromsrör och bränslerör. Jag ska köpa en bromsreduceringsventil med bromsljuskontakt i tror jag. Eller så köper jag två separata prylar. Nån som har nån åsikt om det? Måste köpa ett bränslefilter också. Känns som det rör sig framåt! Hoppas ni andra byggare har samma känsla

1e0a07fc592eb7e1293fde226acf8f90.jpg
963aff5ae5e7a154dd2ec63546cff163.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Angående hydraulisk bromsljuskontakt. När jag byggde min bil läste jag om folk som haft problem med hållbarheten. Ett tips för att förlänga hållbarheten var att använda ett relä och inte tända bromsljusen direkt via kontakten.

Vet inte om det finns någon sanning i det, men jag kopplade så och mitt bromljus fungerar fortfarande efter 8 år.

Satte ett 4-vägskors vid bakaxeln. En in, två ut till bakbromsarna och en extra till bromsljuskontakten. Så slapp jag kabel från bromspedalen bak också 🙂

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Angående hydraulisk bromsljuskontakt. När jag byggde min bil läste jag om folk som haft problem med hållbarheten. Ett tips för att förlänga hållbarheten var att använda ett relä och inte tända bromsljusen direkt via kontakten.

Vet inte om det finns någon sanning i det, men jag kopplade så och mitt bromljus fungerar fortfarande efter 8 år.

Satte ett 4-vägskors vid bakaxeln. En in, två ut till bakbromsarna och en extra till bromsljuskontakten. Så slapp jag kabel från bromspedalen bak också 🙂

Jag har också tänkt i dom banorna, att använda ett relä till bromsljuset. Har inte bestämt mig om det blir hydralisk eller mekanisk brytare.

 

Link to comment
Share on other sites

Man vill väl inte få in all skit och smuts där, svetsa igen. Ska du sedan poppnita aluminiumplåtar på rören kan du spruta in lite i hålrumsvätska i varje hål för lite extra rostskydd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat lite närmare på motorn som jag har köpt. Jag trodde ju att jag köpt en Cheva 305 som det stod i annonsen och som säljaren intygade. Det visar sig nu att det är en 350 om man ska tro på serienumret som är ingjutet i blocket.
10243880
Och det står dessutom 5,7 på ett ställe.

Det brukar nog vara åt andra hållet tror jag. Normalt så borde man vara glad men det kanske sätter käppar i hjulet för mig. Vet inte hur mycket hästar den är på. Säljare sa strax under 200 hästar men det kan man väl inte lita på längre.

Antar att jag får köra den i bromsbänk och hoppas att det inte är för många hästar. Nån som har erfarenhet av prisvärd firma som gör bromsprov?
Och vad det skulle kosta ungefär.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-15 at 15:58, dmc12Hank sade:

Jag har också tänkt i dom banorna, att använda ett relä till bromsljuset. Har inte bestämt mig om det blir hydralisk eller mekanisk brytare.

 

Köp en hydraulisk kontakt från en erkänt bra tillverkare, så är det inga problem med hållbarheten. Fick byta min ”no name” efter ett år och ersatte med en Hella. Efter det har jag inte haft några problem. Sett samma hos ett par kompisar med kontakter levererade från England som också varit ”no name”.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fixat tank, filter och pump så dom sitter där dom ska förhoppningsvis. Är det nåt man har lärt sig så är det att man kan få flytta och ändra saker hela tiden. Dags att sova. Nästa blir dra bränslerör. God natt.

209b7a6e9bab73bf5810de5d8f5a335e.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Jag har kollat lite närmare på motorn som jag har köpt. Jag trodde ju att jag köpt en Cheva 305 som det stod i annonsen och som säljaren intygade. Det visar sig nu att det är en 350 om man ska tro på serienumret som är ingjutet i blocket.
10243880
Och det står dessutom 5,7 på ett ställe.

Det brukar nog vara åt andra hållet tror jag. Normalt så borde man vara glad men det kanske sätter käppar i hjulet för mig. Vet inte hur mycket hästar den är på. Säljare sa strax under 200 hästar men det kan man väl inte lita på längre.

Antar att jag får köra den i bromsbänk och hoppas att det inte är för många hästar. Nån som har erfarenhet av prisvärd firma som gör bromsprov?
Och vad det skulle kosta ungefär.

Min research säger att gjutnumret pekar på att det är en L31 Vortec 1995-2000 ungefär, en truckmotor som original gav mellan 255 och 350 hk.

Sedan vet man ju inte vad som eventuellt ändrats så visst kan effektmätning vara bra för att reda ut aktuell spec.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, ulwe sade:

Änden på ramrören, det finns plastplugg att slå i, du har 100 x 50 rör? Då kan man dessutom rostskydda inuti på ett bra sätt.

Annars kan du fjäska för någon med 3D-skrivare om du inte hittar rätt plastplugg 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min research säger att gjutnumret pekar på att det är en L31 Vortec 1995-2000 ungefär, en truckmotor som original gav mellan 255 och 350 hk.
Sedan vet man ju inte vad som eventuellt ändrats så visst kan effektmätning vara bra för att reda ut aktuell spec.
Gustaf

Vad är det som gäller när man söker dispens? Om det går igenom så är det 20kw/100kg som gäller? Har jag fattar det rätt.
Link to comment
Share on other sites

Sitter TPI insuget på så har du förmodligen tpi toppar, större delen av hur mycket effekt du kommer få ut ligger där, nästan oavsett slagvolym.

TPI insuget är väldigt hårt avstämt till att ge effekt på låga varv (högt vridmoment) men ganska blygsam toppefekt.

Den här killen har många roliga och informativa videos i ämnet.

 


/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, dmc12Hank sade:


Vad är det som gäller när man söker dispens? Om det går igenom så är det 20kw/100kg som gäller? Har jag fattar det rätt.

Kort sagt ska det vara en riktigt bra bil, bra hjulupphängningar och bromsar osv. I ditt fall kanske man behöver se över bromsarna för att motivera dispensen, men det beror väl lite på om man väljer att maxa den eller inte. 20 kW/100 kg blir ju max vad man får godkänna men SFRO kan ju bedöma att för en viss bil är det en lägre nivå som är acceptabel. 

Om det är 255-hästarsversionen du har är det väl troligt att det landar runt 16-17 kW/100 kg för din del, är det den kraftigare blir det väl kanske svettigare.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, dmc12Hank sade:

Tack för svar. Bromsarna kommer ju från Mazda rx8 som väger runt 1380kg så det borde väl funka?

...men "bara" 231 hk så det är inte givet att det är tillräckligt för att motivera dispensen. RX8 verkar finnas med 302 eller 324 mm skivor fram, är det de mindre så är det tveksamt.

Grejen med dispensen är ju lite att bilen ska överträffa de vanliga kraven med råge. Men resonera gärna med din besiktningsman runt detta under byggbesiktningen och be honom gärna synka med andra besiktningsmän också så går det nog att hitta en lösning.

 

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, therealpinto sade:

...men "bara" 231 hk så det är inte givet att det är tillräckligt för att motivera dispensen. RX8 verkar finnas med 302 eller 324 mm skivor fram, är det de mindre så är det tveksamt.

Grejen med dispensen är ju lite att bilen ska överträffa de vanliga kraven med råge. Men resonera gärna med din besiktningsman runt detta under byggbesiktningen och be honom gärna synka med andra besiktningsmän också så går det nog att hitta en lösning.

 

Gustaf

Tack för svar!
Jag skruvade av en ventilkåpa och gjutnumret på topparna är 14102193. Vad det verkar från 1987 typ. Dom topparna får ganska mycket skit om man surfar runt lite. 😄  Förhoppningsvis så har min motor inte så många hästar. Får göra bromsprov så småningom. Ett problem som får lösas senare.

Link to comment
Share on other sites

Sitter TPI insuget på så har du förmodligen tpi toppar, större delen av hur mycket effekt du kommer få ut ligger där, nästan oavsett slagvolym.
TPI insuget är väldigt hårt avstämt till att ge effekt på låga varv (högt vridmoment) men ganska blygsam toppefekt.
Den här killen har många roliga och informativa videos i ämnet.
 

/T

Det verkar vara Tbi toppar om man ska tro på gjutnumret.
Link to comment
Share on other sites

Jag är långt från SBC expert men tror mig ha läst mig till att vortec toppar inte funkar med äldre insug, nått med hur insuget skruvas fast. Så det är rimligt att de växlats bort om en vortec botten hamnat i en TPI motoriserad bil.

Det är också rimligt att 305 topparna bytts om en 350 botten växlades in. 305 topparna har mycket mindre förbränningsrum så att använda dessa på en 350 ger onödigt hög kompression.

Vad tänkte du köra för motorstyrning? Det kan nog vara ganska rimligt att ställa in bilen i bromsbänk oavsett iom att du är ganska långt från en OE konfiguration.

Hur räknar SFRO/Transportstyrelsen effekt när man bromsar på rullande landsväg? Du lär ju ha en del förluster genom automatlådan, men frågan är hur det approximeras.

Oavsett, min Mustang med 205 V8 hästar och korpulenta 1680kg tjänstevikt känns fortfarande bra pigg och lite småbusig, ca 220-240 V8 hästar i en kitcar lär vara rejält underhållande på allmän väg.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag är långt från SBC expert men tror mig ha läst mig till att vortec toppar inte funkar med äldre insug, nått med hur insuget skruvas fast. Så det är rimligt att de växlats bort om en vortec botten hamnat i en TPI motoriserad bil.
Det är också rimligt att 305 topparna bytts om en 350 botten växlades in. 305 topparna har mycket mindre förbränningsrum så att använda dessa på en 350 ger onödigt hög kompression.
Vad tänkte du köra för motorstyrning? Det kan nog vara ganska rimligt att ställa in bilen i bromsbänk oavsett iom att du är ganska långt från en OE konfiguration.
Hur räknar SFRO/Transportstyrelsen effekt när man bromsar på rullande landsväg? Du lär ju ha en del förluster genom automatlådan, men frågan är hur det approximeras.
Oavsett, min Mustang med 205 V8 hästar och korpulenta 1680kg tjänstevikt känns fortfarande bra pigg och lite småbusig, ca 220-240 V8 hästar i en kitcar lär vara rejält underhållande på allmän väg.
/T

Motor, växellådan och motorstyrningen (original så vitt jag vet) har suttit i en inreggad Cobra enligt säljare så jag tänkte testa hur det litar tillsammans när jag väl kommer dit. Jag är egentligen inte intresserad av att ha sjukt mycket effekt utan jag vill ha en välbalanserad bil med okej prestanda. Jag har haft en -70 Mach 1 tidigare och ljudet av en V8 är svårslaget. Sen vet inte jag hur SFRO räknar effekt om det är på hjulen eller motorn.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Angiven (tillåten) effekt är motoreffekt, dvs på svänghjul/vevaxel. Mäter man upp effekten i rullande landsväg eller navdyno så är det upp till den som kör dynon att ha system för att mäta upp förlusterna så man kan räkna ut en motoreffekt. Normalt sett finns det sätt att mäta utrullning eller liknande för att kunna ange förlusterna.

Det här brukar inte vara några konstigheter hos vana dynoperatörer, de brukar veta vad som krävs av intygen som levereras.

Gustaf

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nån som vet om det funkar med 8:8 kvalitet i bultarna i kardanknuten till diffen eller om man ska ha 10,9?

Vad har ni. Själv har jag glömt vad jag har i 7:an och den står i Hälsingland.

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, swedishGT40 sade:

10.9 är starkt att rekommendera om du inte vill klippa av dem o slunga kardan.

Kanske håller med 8.8, men varför chansa?

Ha ha, Nej inget man vill chansa på direkt.

Link to comment
Share on other sites

Har beställt originalbultar till kardanknuten till diffen. Känns bättre så. Har även köpt en sån här.

05b7008b5c528011c98f300ac8d45275.jpg

Väntar på att få nya bromsskivor levererade imorgon. Ska dra bromsrör i helgen. Det blir kul :)

Link to comment
Share on other sites

Har monterat nya fina bromsskivor och väntar på reparationssats till bromsoken fram. Håller på att dra bromsrör bak. Saknar lite detaljer, klammer 6mm, nipplar och bromsreduceringsventil. Dom kommer så småningom, ska försöka dra så mycket rör jag kan innan.

När det är klart så är det bara coilovers som saknas innan byggbesiktning tror jag. För att köpa dom så måste jag väga bilen innan. Och för att väga den så måste karossen på. Lite moment 22. Blir lite gissningslek men man kanske får räkna med att byta fjädrar några gånger.

4c517d894276302f85a0c810c1085ada.jpg

6c8b10f0635226c113b9c97ab73cd620.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ersätt coilovers med en bit stång istället för byggbesiktningen. (lätt demonterbar med skruv)
Det är normal praxis, och du kan använda den "stötdämparen" under resterande byggtid tills bilen är klar.
Köpa fjädrar är bland det sista du gör.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Ersätt coilovers med en bit stång istället för byggbesiktningen. (lätt demonterbar med skruv)
Det är normal praxis, och du kan använda den "stötdämparen" under resterande byggtid tills bilen är klar.
Köpa fjädrar är bland det sista du gör.

Det är det jag har just nu, jag trodde att det var viktigt att ha coilovers på plats så man ser hur det lirar med fjädringsväg, fjädringsstopp osv.

Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, dmc12Hank sade:

Det är det jag har just nu, jag trodde att det var viktigt att ha coilovers på plats så man ser hur det lirar med fjädringsväg, fjädringsstopp osv.

Du kommer få skruva loss ett av stagen för o höja o sänka fjädringen för kontroll.

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Du kommer få skruva loss ett av stagen för o höja o sänka fjädringen för kontroll.

Det låter ju strålande i så fall! Tack.
Är det nåt man måste kolla med sin besiktningsman eller är det praxis nu för tiden?

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, dmc12Hank sade:

Det låter ju strålande i så fall! Tack.
Är det nåt man måste kolla med sin besiktningsman eller är det praxis nu för tiden?

Alltid värt o kolla med just din besiktningsgubbe.
Men vad jag förstått så är det allmän praxis att man använder s.k. "byggdämpare" för att slippa köpa fjädrar eller dämpare som sen får bytas ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hade mina dämpare på plats för sfro också. Inget som plockades bort där utan jag hade tidigare bara visat upp beräkningar och dylikt.  Så är nog beroende på vem man pratar med och vad man visat under byggets gång. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bilen har bromsar! Känns lite stort. Fick hjälp av sonen att trampa på pedalen vid luftningen. Har renoverat alla oken. Bak sitter det låsbrickor och en av dom flög iväg och försvann. Då fick jag anledning att ta ner bokhyllorna, städa och skruva upp hyllor. Jag hittade brickan till slut. Ska börja kolla på elhärvan till motorn. Kanske kan åka en sväng snart.

Nästa stora grej blir uppstart.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Håller på att reda ut elhärvan till motorstyrningen. Det mesta börjar klarna men fortfarande lite oklarheter. Kommer att ställa lite frågor här så småningom, kanske nån kan bringa lite ljus i mörkret. :)

0f1df1bd62851126786d2e653d49004f.jpg
d33f0ce573890fc852a158c06f1d173c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har roat mig med ett hyllplan
och lite papper för att se hur cockpit känslan blir.
Den ska såklart inte vara så bred osv.
Vad säger alla? Bra eller dåligt.

Det kommer bli ett helvete och passa in dom där minidörrarna känner jag.


d71c89fde260e8bab3ada95a35938d55.jpg5398f9a383bb591ff0eb6d41865e897c.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller på att gå igenom elhärvan. Undrar lite över kontakten till växellådan TH700. Det står trans tourque converter på kabeln. (Ser ut som hela motor-elhärvan är från painless wiring eller liknande. Allt är hyfsat uppmärkt på engelska.)

Det är en lila och en grön kabel som går in i kontakten.
Den röda kabeln står det växellåda relä på. Undrar lite över var den ska gå?

Det finns ett relä som det skulle kunna vara. Se bild 2. Det matas med en ljusbrun kabel som kommer från pin F9 från datorboxen. Som för övrigt är en 1227730

Oerhört tacksam om nån som har lite koll på hur en Th700 är kopplad kan bringa lite ljus i mitt mörker :)



5b9add2d859d64e7315c69bffbbec5bc.jpg
e0af8e7d9fac236da47d86f29324b95f.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har kommit av mig lite. Har beställt och väntar på MAP sensor och speed sensor så kanske man kan koppla in motorhärvan och försöka starta upp motorn. Lite läskigt.

Jag måste spara lite pengar för att köpa stötdämpare och boka byggbesiktning. Men det vore kul att starta upp motorn först. Men då måste jag fixa avgassystem och bestämma om jag ska ha sidepipes eller dra skiten under bilen. När det börjar bli vår är det så mycket annat som tar ens uppmärksamhet. Hus och trädgård. Ska bygga staket och friggebod. Men det känns som lyxproblem. Det gör inget om det blir lite lägre intensitet i bygget då jag inte sätter några deadlines för då blir man bara besviken. Men det vore kul att göra byggbesiktning i sommar nån gång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...