Mats Karlsson Posted February 9, 2021 Author Share Posted February 9, 2021 Japp SFRO 1 är klar, det var då jag fick anmärkning på fram och bakvagn, det är ombyggt/kompletterat enligt SFRO's önskemål och nya bilder skickade till besiktningsmannen som han sagt OK till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted March 5, 2021 Author Share Posted March 5, 2021 Växellådan fick lite ny olja innan den lyftes tillbaka i bilen. Motor och låda tillbaka, lite krångligare nu när man inte ville slå emot de målade ytorna men med mycket vinkel så går lådan ner perfekt i tunneln och sen får man stötta den med domkraften medans motorn glider ner på plats. Värmepaketet, fläkten kommer sitta ovanpå och ge lite värme till fötterna på båda sidor genom de 3D printade utblåsen. Printade tre versioner av utblås innan jag blev nöjd, detta är nummer två. 🙂 Har monterat alla bussningar utom dom till främre övre länkarmarna för jag hade tydligen räknat fel och beställt fyra bussningar för lite. Dom är dock på väg över från England nu. Jag vill dock inte montera allt komplett för jag vill få iväg diffen på renovering men det är lite ebb i kassan just nu så det får vänta ett tag. Har beställt Volvos flytande trågpackning och måste komplettera skruvarna till oljetråget....typiskt nog har dom valt M7 skruv till oljetråget....för det har man ju hemma (eller inte alls) men förhoppningsvis kommer det på plats i nästa vecka. Måste kapa av 20 mm på 850 GLT oljestickan med för att den ska matcha 960:ns oljesticka vilket är det oljetråget jag använder. 🙂 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted March 9, 2021 Author Share Posted March 9, 2021 Tänker sadla om och bygga lådbilar istället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 Hej Mats, Får jag fråga specen på dina fjädrar och dämpare? Tack på förhand. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 1, 2021 Author Share Posted April 1, 2021 De är 14,5" långa med 275/300 lbs fjädrar. Räknar med att få byta minst två fjädrar senare när man kan börja pröva lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 Tack, ja det svåra blir ju att få rätt hårdhet på fjädrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fotograf2 Posted April 3, 2021 Share Posted April 3, 2021 (edited) On 2020-12-09 at 19:28, Mats Karlsson sade: Jag har fått lite hjälp av en bekant att börja skissa lite på karossformen. Fick denna bild i mailen i måndags, vilken energiboost det var mitt i allt gråväder! Jag fick även en skalmodell så jag kan leka lite i cadden själv med den. 🙂 On 2020-12-09 at 19:28, Mats Karlsson sade: Jag har fått lite hjälp av en bekant att börja skissa lite på karossformen. Fick denna bild i mailen i måndags, vilken energiboost det var mitt i allt gråväder! Jag fick även en skalmodell så jag kan leka lite i cadden själv med den. 🙂 Titta också på Ulfs bil så blev det inte färdig ännu. Edited April 3, 2021 by fotograf2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 16, 2021 Author Share Posted April 16, 2021 Det händer lite i garaget även om det är dåligt med nya bildelar att visa några bilder på ännu men här är en bild från påskhelgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 (edited) lite tejp och vinpapp på det så är du klar 🙂 Blir det plåt eller plast ? Edited April 16, 2021 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 16, 2021 Author Share Posted April 16, 2021 Mythbusters byggde ju en båt helt i silvertejp så det tänkte jag köra med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 kunde inte låta bli 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 6, 2021 Author Share Posted August 6, 2021 Lite sånt här har jag börjat pyssla med undersemestern.....mycket svårare än det ser att vara på tv. 🙂 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 8, 2021 Author Share Posted August 8, 2021 Fick lite mera gjort så båda sidorna är klara. Slut på semester och dags att börja jobba igen så vi får se hur det går framöver. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted August 10, 2021 Share Posted August 10, 2021 Jäklars snyggt jobb! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 15, 2021 Author Share Posted August 15, 2021 Dags att köra vidare med de bakre plåtarna, grundformen görs likadant som plåtarna framför. Sen lite trimning och en rullad fläns på det så närmar det sig provmontering. Lite inpassning och sen är det cleco dags ! Jag gjorde ett försök på högerpanelen med men den sket sig i falsningen så den gick i skrotbingen. Surt men så blir det ibland. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 Ett par timmar på söndagen så blev högersidan också klar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 Gjorde en liten testbit för den bakre plåten igår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Har du någon uppdaterad skiss på bakdelen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 Inte mer än denna ganska enkla layout. Jag tänker en ganska ren bakre plåt med ett eller två runda bakljus per sida. Lamporna ska sitta något försänkta i plåten så dom är lodräta i rideheight. Även regskylten har jag tänkt ska vara nersänkt i en grund ficka mitt i plåten och ganska högt upp för att den ska kunna monteras utan att tanken är i vägen. Blinkers längst ut och position/broms innanför eller alla tre funktionerna i samma lampa. Tankpåfyllningen kommer fällas in i ovansidan av karossen på vänster sida. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 Tänk på att det är du som konstruktör som bestämmer storleken på infällning för reg plåten, och skulle den bli så det bara passar in en liten skylt i den infällnimgen så måste ju besiktningsmannen ge dig en liten skylt.Bara ett litet tips från en som gjort så.Skickat från min SM-G986B via Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 18, 2021 Author Share Posted August 18, 2021 Tack för bra tips, en mindre skylt är lättare att passa in mellan mina förstärkningsstag bak så det är en bra idé. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 On 2021-03-05 at 19:57, Mats Karlsson sade: Växellådan fick lite ny olja innan den lyftes tillbaka i bilen. Motor och låda tillbaka, lite krångligare nu när man inte ville slå emot de målade ytorna men med mycket vinkel så går lådan ner perfekt i tunneln och sen får man stötta den med domkraften medans motorn glider ner på plats. Värmepaketet, fläkten kommer sitta ovanpå och ge lite värme till fötterna på båda sidor genom de 3D printade utblåsen. Printade tre versioner av utblås innan jag blev nöjd, detta är nummer två. 🙂 Har monterat alla bussningar utom dom till främre övre länkarmarna för jag hade tydligen räknat fel och beställt fyra bussningar för lite. Dom är dock på väg över från England nu. Jag vill dock inte montera allt komplett för jag vill få iväg diffen på renovering men det är lite ebb i kassan just nu så det får vänta ett tag. Har beställt Volvos flytande trågpackning och måste komplettera skruvarna till oljetråget....typiskt nog har dom valt M7 skruv till oljetråget....för det har man ju hemma (eller inte alls) men förhoppningsvis kommer det på plats i nästa vecka. Måste kapa av 20 mm på 850 GLT oljestickan med för att den ska matcha 960:ns oljesticka vilket är det oljetråget jag använder. 🙂 Varför detta oljetråg. Funkar jättebra med originalet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 Jag har också insett det i efterhand men då hade jag redan slängt orginaltråget så nu blir det 960 tråg. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 17, 2021 Author Share Posted September 17, 2021 Jag var inte riktigt nöjd med passformen på fyrkantsröret jag gjort som ram till instrumentbrädan så det hamnade i skrothögen och jag började om från början. 20x3 mm plattjärn formades till efter en utfräst plywood mall. Ditpunktat och mycket bättre passform än tidigare. 🙂 Tanken är sen att skära fram en aluminumpanel som skruvas fast mot ramen med M5 skruvar mot 7 st nitmuttrar som ska sitta i 3 mm bleck som svetsas fast i ramen. Nu börjar vi komma fram där jag skulle vilja ha lite synpunkter från er andra. Jag klurar på om jag ska ha en rak sidoprofil vid sittbrunnen som den övre bilden eller en vinklad som den nedre. Jag ser för och nackdelar med båda. Plus för rad sida: Enkelt att bygga, högre sida bör ge mindre stensprut och turbulens. Minus för rak sida: Högre insteg, ser kanske lite "simpelt" ut Den vinklade sidan har motsatt för och nackdelar. Kan ni komma på fler för och nackdelar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Jag är konservativ, försök att hålla dig så mycket till "orginal" som möjligt det blir alltid rätt.... Under årens lopp har många försökt med alternativ till "orginalet" och det har inte blivit bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Jag tror nog lite på rakt då du om jag fattat rätt är lite ute efter ”bomulids” rod utseende och inga skärmar ( eller?) en svepande linje kan då passa . Men tejp och papper ger nog svaret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Våra kroppar och våra lådbilar är inte gjorda för varann, detta kollade jag under säsongens kanske sista åktur. Vänster armbåge är hela tiden ca. 10 cm utanför karossidan. Om jag vill ha armen innanför så måste ratten flyttas längre åt centrum eller att jag får sitta med del av arslet på kardantunneln. Kan även funka med att korsa armarna på rattkringlan men då funkar det inte att styra. Din lösning måste bli att göra bula för armbågen om du vill ha höjd sidoprofil, har sett detta på Caterham´s dörrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 18, 2021 Author Share Posted September 18, 2021 Nej orginal likt blir det inte då jag inte gillar det stora urtaget vid sittbrunnen på en standard seven. Jag satt och klurade en stund i morse innan jag skred till verket, det blir den höga raka sidolinjen. Min kaross kommer vara ca 25 mm bredare än vad ramen är på varje sida så det blir ju lite extra plats för armbågen samt att jag inte är så stor heller. Det blev ganska mysigt när jag sen provhängde lite plåtar. Skulle det senare behövas en bula så är det inget större problem att ordna det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 4, 2021 Author Share Posted October 4, 2021 Nu har det gjort lite framsteg i helgen. Förra veckan fick jag instrumentpanelen laserskuren. Den ska kompletteras med hål för instrument m.m. men det kan göras senare. Jag använder en remsa med aluplåt med 20 mm omvik som topp till instrumentpanelen. Den handformades sedan mot stålramen innan en fals gjordes i framkant för nästa plåt att ansluta mot. Lite hål för clecos borrades upp och sen kunde jag gå vidare och valsa upp plåtarna framför, först vänster... och sedan höger. Nästa jobb blir att göra plåtarna som ska täcka för vid sittbrunnen, efter det bör man få lite mer bil känsla av det hela! 🙂 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 7, 2021 Author Share Posted October 7, 2021 Jag har börjat göra lite tröskelplåtar. Tog några försök innan jag blev nöjd. Bara att göra andra sidan klar i helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 14, 2021 Author Share Posted October 14, 2021 Förra helgen så gjorde jag klart den vänster "dörrpanel" det blev riktigt bra och vilken energiboost det gav att få på den på ramen och se ytterligare en pusselbit på plats. Naturligtvis måste man torrbryta lite när man kan. Inspirerad av framgången så gjordes höger tröskelplåt och bakre avslutningsplåt klara ganska så omgående. Nu fick jag lägga lite mer tid på att få det rimligt lika mellan vänster och höger sida. Dags att klippa till högerpanelen och börja rull in lite form i den! Dags att plocka fram mera clecos, japp dom börjar ta slut nu så jag skulle gärna ha 30-40 st till. så här är statusen just nu, känns bra ! 🙂 Kommande veckor är det bara att börja bygga mig framåt innan det är dags för det stora examensprovet att försöka få till en noskon. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 22, 2021 Author Share Posted October 22, 2021 Valde att göra om täckplåten till instrumentpanelen igår, den nya är 5 cm längre på vardera sida. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 1, 2021 Author Share Posted November 1, 2021 Gjorde en liten timelapse film i helgen när jag rullade till en panel. Tyvärr har ju telefonen inte några inställningar för hur många bilder den ska ta per tidsenhet så filmsnutten blev inte så lång. Får prova med en annan app nästa gång. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 11, 2021 Share Posted November 11, 2021 Såg denna någonstans och tänkte på detta project , sjua derivat eller hotrod ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 11, 2021 Author Share Posted November 11, 2021 en Cyborg Prowler? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 11, 2021 Share Posted November 11, 2021 Tycker du skall kopiera rakt av men med lite större däck , dessa va mesiga 😎 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 12, 2021 Author Share Posted November 12, 2021 Fick slut på clecos så i veckan har det handlats 50 st till. många hål blir det att borra... och snart dags att börja nita lite. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 17, 2021 Author Share Posted November 17, 2021 Wheelin' wednesday. Det är dags att börja forma till nästa par paneler, totalt blir det 6 st paneler som nitas ihop för att bli motorhuven. När det är klart så ska en bit av huven sågas bort för att få på ett litet scoop eller bula för att kamdreven på motorn är högre än vad karossen är. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 18, 2021 Share Posted November 18, 2021 Skaparglädjen är på topp 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 21, 2021 Author Share Posted November 21, 2021 Haft en bra helg i garaget med en del justeringar gjorda och ytterligare två paneler klara. 🙂 Ibland så fastnar jag lite i hur jag ska göra vissa saker med plåtformningen men då är det bara att påminna mig själv om att det är bättre att starta och göra fel så jag lär mig än att inte göra nåt alls. Plåten är relativt billig och det finns mer att köpa hos den lokala plåthandlaren. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 (edited) Fördelen med att börja är ju att man blir bättre för varje gång. Och det går ju att justera rätt mycket innan plåten är helt utom räddning. Den blir ju tunnare och större, så det man får klippa bort sparar ju vikt 😁 Edited November 22, 2021 by Christer J 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 30, 2021 Author Share Posted November 30, 2021 Pysslar vidare så smått men visst går det långsammare nu när det är fler och fler plåtar som ska passa ihop samtidigt. Men ändå så känns det mestadels positivt när det växer fram nåt som skulle kunna vara en bil. 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 Hittade denna på ett annat forum 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 30, 2021 Author Share Posted November 30, 2021 Oooooh....supercool 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 10, 2021 Author Share Posted December 10, 2021 Efter ett par rundor med grov klipp och finklipp samt slip och fil för att får ner de sista millimetrarna så passar nu höger sidoplåt mot resten av bilen. Tro det eller ej men skillnaden mellan vänstersidan och högersidan blev inom nån millimeter så det är jag supernöjd med. Jag trodde inte jag skulle lyckas få till det så bra. 🙂 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 19, 2021 Author Share Posted December 19, 2021 Gjorde ett par nya lager till noskonen idag och började slipa till lite form på den. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 25, 2021 Author Share Posted December 25, 2021 Dags att börja forma lite plåt ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 26, 2021 Author Share Posted December 26, 2021 Så var den yttre flänsen klar, dags för den inre. 🙂 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 27, 2021 Author Share Posted December 27, 2021 Steg ett är att kapa bort det mesta av plåten. och det mesta av trät i plywood skivan som håller fast plåten. Sen är det bara att börja jobba sig varv på varv runt insidan och börja vika ner innerflänsen. Insidan var enklare än utsidan mest pga att det bara krävs sträckning av plåten i hörnen. Första försöket, kanske blir ett till senare men detta duger att ha att jobba emot tills vidare. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 31, 2021 Author Share Posted December 31, 2021 Jag misslyckades med att få klar karossen till nyår men när jag satte ner den på hjulen nu i eftermiddag så kan jag ändå inte sluta att le som en tok. Det blir faktiskt rätt bra ! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.