emilborg Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Sådär, efter 10 års velande fram o tillbaka om att bygga en egen super seven, har jag äntligen tagit tag i det (trots fusket med att beställa färdig ram) Kitet är beställt från GBS i England och är baserat på Ford sierra donator delar, så nu går man här i väntans tider på det stora paketet ska dyka upp. Full motorspec etc är inte spikat har dock en hel hög med idéer 😀 Så med det sagt dröjer det lite innan byggbilderna kommer😊 Är det någon som har bra tips på vart man hittar Ford-delar i form av hjulspindlar fram är jag mycket mottaglig för detta! 5 Quote
MatsE Posted November 11, 2018 Posted November 11, 2018 Välkommen i träsket 🙂 Jag har en ZERO jag med som är klar så är det några frågor/funderingar så är det bara att höra av dig. Finns en tråd här på forumet, ”Min GBS ZERO” //Mats Quote
emilborg Posted November 11, 2018 Author Posted November 11, 2018 Tack för det! tro mig den o alla andra Zero trådar har jag nog kollat i 10 ggr 🤣 Quote
Jocke4U Posted November 11, 2018 Posted November 11, 2018 Kul @emilborg och välkommen! Skapa gärna din egen byggtråd i forumet Våra Bilar och kör på med frågor, funderingar....det finns många kunniga här 😉 🙂 Glöm inte minst att bli medlem i klubben 😉 1 Quote
steel Posted November 12, 2018 Posted November 12, 2018 Hej, kul 👍 Men det jag blir att tänka på med ordet "Zero " är de elektriska motorcyklarna och de går ju som sagt på el...... Mvh Pär Quote
Jocke4U Posted November 12, 2018 Posted November 12, 2018 19 timmar sedan, Jocke4U sade: Skapa gärna din egen byggtråd i forumet Våra Bilar och kör på med frågor, funderingar....det finns många kunniga här 😉 🙂 Glöm inte minst att bli medlem i klubben 😉 Missade ju att du ju skapade tråden i Våra Bilar Hörde också att du har blivit medlem, ännu mer välkommen! 😄 1 Quote
emilborg Posted November 12, 2018 Author Posted November 12, 2018 @Jocke4U alla kan vi missa saker 🤣 Tack för välkomnandet 😊 1 Quote
tpau Posted November 13, 2018 Posted November 13, 2018 Om spindlar tror jag bland det billigaste näst efter att köpa en donatorbil är GBS donatorkit, kolla kitspares som är gbs webbutik. Men fler i England saluför också, tex MK, ligger även några på ebay.co.uk. Britterna kallar dom för uprights. /T Quote
emilborg Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 Äntligen var dagen kommen 😆 Nu ska man bara försöka organisera upp alla delar så man kan börja bygga sen 😊 2 Quote
postmanpat Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Gött, nu är du ordentligt på G !!! /bengt Quote
Jocke4U Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Snyggt @emilborg. Det är bra att ha organisation på grejerna. Jag håller själv på att organisera garaget inför mitt "stora paket". 🙂 Najs ned nedsänkt höj/sänkbart bord (lite avis 😉 ) Quote
emilborg Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 (edited) Ja de måste va ordning om ja ska få något gjort!😊 Det är hur bra som helst med arbetsbord, man får ju tänka på ergonomin. @Jocke4UDitt nya projekt ska bli skoj att följa! Edited January 7, 2019 by emilborg Quote
Göran Nilsson Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Har det varit några tvivel om att byggsatsen inte uppfyller kriterierna för amatörbyggnad pga av att chassit är färdigtsvetsat från en firma och inte själv utförts ? Quote
emilborg Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 Nej inte som jag har uppfattat det, det är ett 30 tal såna här kit sålda till Sverige så det ska vara grönt! Quote
Göran Nilsson Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Jaha, det är ju toppen. Det är ju inte lite jobb att utföra trots att svetsningen är klar å är svetsningen utförs av proffs är det en fördel tycker jag. Lycka till med ditt bygge det skall bli roligt att följa ditt arbete, själv är jag kass på att dokumentera vad jag gör. Quote
emilborg Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 Jag kommer att ändra lite o lägga till o dra ifrån just för att få min ”egen” bil. sen är det skönt att komma till 50% i bygget med en gång 😊 Tack! 3 Quote
Jocke4U Posted January 8, 2019 Posted January 8, 2019 22 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Har det varit några tvivel om att byggsatsen inte uppfyller kriterierna för amatörbyggnad pga av att chassit är färdigtsvetsat från en firma och inte själv utförts ? Det brukar inte vara några problem om man kan visa materialintyg och att ramen är olackad och väsentliga svetsar inte är nerslipade så SFRO kan granska bygget vid byggbesiktningen. Är chassit dessutom levererat av en välkänd (inte ökänd 😉 ) leverantör så bidrar även detta tror jag. Jag byggde t.ex. med Westfield chassi utan problem 1 Quote
Frena Posted January 8, 2019 Posted January 8, 2019 23 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jaha, det är ju toppen. Det är ju inte lite jobb att utföra trots att svetsningen är klar å är svetsningen utförs av proffs är det en fördel tycker jag. Lycka till med ditt bygge det skall bli roligt att följa ditt arbete, själv är jag kass på att dokumentera vad jag gör. Tycker du skall starta en tråd Göran, ditt bygge är grymt! Quote
emilborg Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 Inget exotiskt alls att pressa bussningar, men behövs det med 😊 Nu då mina vänner förslag på motorer+låda? Hade tänkt Volvo 5a o bmw låda men det var nog väl optimistiskt vad gäller utrymmet tyvärr. Hade från början tänkt att hålla mig ifrån ford men har nästan börjat snegla dit nu😆 vilka modeller ska man leta efter? 1 Quote
tpau Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Om jag började idag skulle jag bygga med NC miata motor o växellåda (MZR = Mazdas version av Ford Duratec) . Relativt kompakt och lätt 2 liters helaluminium motor som med byte av insug ger nästan 200 hk. http://www.webcon.co.uk/downloads/duratec flyer.pdf /T 1 Quote
postmanpat Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Du har väl inte långt till Mazda 😉, hela Miatan´s motor och drivlina. Själv har jag en Mazda 3 Sport 150 hk, en härlig motor. Är väl en Duratec samma som Ford. I min sjua SHSC sitter det en otrimmad och sliten Zetec i orginal 131 hk, men med insprut från MC och Megasquirt så ligger den på 160 hk. Till det är kopplat en Ford T9 med diff från Ford. Kolla på http://danstengineering.co.uk/ där får du lite uppslag. /bengt Quote
emilborg Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 Har tittat på mx5 drivlina, inte så lätta att få tag i verkar de som.. eller 1.6 på 110hk finns de gott om. Quote
tpau Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Undrar hur man gör för att skrota ut men köra hem en bil från UK https://www.gumtree.com/p/mazda/2006-mazda-mx5-2.0i-sport-heated-leather-seats-17-wheels/1319061044 /T Quote
emilborg Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 @postmanpat jo jag borde väl titta åt Mazda med tanke på arbetsplats, får undersöka lite om man kan få tag i motor utrikes kanske. Hur funkar det med Zetec maskinen då, från vilken bilmodell? Är type9 lådan bara att skruva dit? Det går att ha en mt75 låda med som jag förstått? @tpau liten annan prisbild än här, Quote
postmanpat Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Zetec från en Mondeo -99 a. För att få dit type9 krävs: stödlager, koppling för Sierra och anpassad "sandplåt" och en annan startmotor. Du behöver ändra på tråget, då motorn kommer att bli rakställd och för att få lite frigång till asfalten. Har inte erfarenhet med MT75 lådan men tror att det funkar att dra dit den på samma sätt. Det finns flera trådar i detta fantastiska forum hur konvertering mellan Ford delar går till. Zetec motorer får man för skit och ingenting. Sen om du vill få upp klöset så finns det i princip hur mycket grejer som helst. Om nu inte Brexit kommer att ställa till det. Jag har reservdelsnummer för delarna som behövs, det är bara att höra av dig när det är dax. Sitter även på en MT75-låda och diffar. Men är ramen anpassad för alternativ eller är den klar för Ford från början? /bengt Quote
emilborg Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 Okej, det ska jag kika på! kitet är anpassat för Ford, så de kloka vore ju att köra på Ford. I detta läget kanske ja får förbise mina yrkeserfarenheter av Ford 😁 Absolut, har du uppfattning av vilken låda som är bäst mt75 eller type 9 @postmanpat , hade du mer grejer kvar? Rattstång? Quote
tpau Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Mt75 tål mer moment, väger mindre (ca 5 kg enl internet), har bättre utväxlingssteg mellan ettan o tvåan och det är lättare att ändra placering på växelspaken. Typ 9 är mindre, har utbytbar svänghjulskåpa och har bättre eftermarknadsstöd. Mt75 får plats i en Zero. Kul att se ditt bygge gå framåt! /T Quote
Klubbsson Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 9 timmar sedan, tpau sade: Undrar hur man gör för att skrota ut men köra hem en bil från UK https://www.gumtree.com/p/mazda/2006-mazda-mx5-2.0i-sport-heated-leather-seats-17-wheels/1319061044 /T Körde hem en Jaguar xjs v12 från UK för några år sen till ett skrotbils rejs. Var inga problem att skrota i sverige. Fins ganska mycket engelska bilar i Sverige där man inte fått med sig alla papper och gör att men inte får igenom ursprungs kontrollen med transportstyrelsen. Quote
emilborg Posted January 29, 2019 Author Posted January 29, 2019 Ni som har byggt på GBS zero , vad använder ni för storlek på hjul? Markfrigång? 😊 Quote
emilborg Posted March 6, 2019 Author Posted March 6, 2019 Någon som vet hur dem tänker gällande breaking torque? Inte speciellt högt värde för en led i styrningen..😬 Har mailat, dock inget svar Quote
emilborg Posted June 9, 2019 Author Posted June 9, 2019 Här går det trögt, men lite har hänt sen sist 😀 2 Quote
emilborg Posted January 7, 2020 Author Posted January 7, 2020 Vart lite dåligt med uppdateringar här har jag konstaterat🙂 Men har iaf jobbat på, Sfro 1 klar o kämpar nu vidare mot att slutföra! 3 Quote
emilborg Posted January 15, 2020 Author Posted January 15, 2020 Någon som har koll på detta med avgaskrav, hur hårt är det? Är katalysator krav?😊 Quote
daromer Posted January 15, 2020 Posted January 15, 2020 Snyggt jobbat. Du har inte fler bilder på dragningen av bromsrör och framför allt det i tunneln? Samt vad för fäste använder du där? Quote
Frena Posted January 16, 2020 Posted January 16, 2020 11 timmar sedan, emilborg sade: Någon som har koll på detta med avgaskrav, hur hårt är det? Är katalysator krav?😊 Jag körde min zetec med förgasare och då var det inga problem med avgasvärde. Katalysator är väl bara krav om du skall söka dispens för 20 kW. Tror jag iaf :) Quote
emilborg Posted January 16, 2020 Author Posted January 16, 2020 11 timmar sedan, daromer sade: Snyggt jobbat. Du har inte fler bilder på dragningen av bromsrör och framför allt det i tunneln? Samt vad för fäste använder du där? Såhär har jag gjort, lite platjärn, gummibeklädda klämmor. Råder dig inte o köra de enkla clips fästena som finns på biltema, de håller inte måttet 👎 Quote
daromer Posted January 16, 2020 Posted January 16, 2020 Nej jag tänker samma som du har till kopparröret från biltema och inte de plastklipsen. Det ska hålla ett tag också 🙂 Quote
Fredrik Svedjefält Posted January 16, 2020 Posted January 16, 2020 Car builder solutions. Väldigt dyra värkar det som, men ser stabilare ut än Biltema clipsen. Ganska smutt att bara borra ett hål utan att använda några skruv eller nit, Tänk på vikten🤣 Quote
emilborg Posted January 16, 2020 Author Posted January 16, 2020 5 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade: Car builder solutions. Väldigt dyra värkar det som, men ser stabilare ut än Biltema clipsen. Ganska smutt att bara borra ett hål utan att använda några skruv eller nit, Tänk på vikten🤣 Ja de där såg lite smutt ut 😊 o gällande vikten så vet ja vart man kan hitta 10 kg utan vidare, o de är inte på bilen ....😂 1 Quote
emilborg Posted January 22, 2020 Author Posted January 22, 2020 Någon som har tips på färg ? Eller vad man ska hålla sig ifrån? Quote
postmanpat Posted January 23, 2020 Posted January 23, 2020 Jag använde POR15 till ramen och Plastidip gummifärg till skärmar, noskon och scoop. Gjorde hela arbetet på ramen med från början Cleaner - Metal prep - Rust preventine - Chassi coat Black. Fick en stenhård yta efter påläggningen av Rust Preventine, svårarbetad vid gängade hål mm, men en mycket bra grund som jag tror stoppar framtida rost. Allt var lättapplicerat och lukten dödade inte mig eller andra. Valet av gummifärg var enbart för att får en neonfärg som syns i trafiken, jag gjorde fel, la färgen direkt på en spraygrund vilket fick till följd att färgen hade svårt att täcka. Rätt hade varit att lägga en vit lack först. /bengt Quote
Jocke4U Posted January 23, 2020 Posted January 23, 2020 7 timmar sedan, postmanpat sade: Jag använde POR15 till ramen och Plastidip gummifärg till skärmar, noskon och scoop. Gjorde hela arbetet på ramen med från början Cleaner - Metal prep - Rust preventine - Chassi coat Black. Fick en stenhård yta efter påläggningen av Rust Preventine, svårarbetad vid gängade hål mm, men en mycket bra grund som jag tror stoppar framtida rost. Allt var lättapplicerat och lukten dödade inte mig eller andra. Valet av gummifärg var enbart för att får en neonfärg som syns i trafiken, jag gjorde fel, la färgen direkt på en spraygrund vilket fick till följd att färgen hade svårt att täcka. Rätt hade varit att lägga en vit lack först. /bengt Håller med POR-15 är jäkligt bra och maskera gängor eller ta fram gängsnitt/tapp. Att dra på en mutter hjälper inte. Köpes lämpligen på https://www.por15.de/ eller om man ska ha mindre mängd https://malmmotors.se/varumarken/por15/ Note: Top coat behövs bara om det är utsatt av UV. Jag målade inte chassit med Coat utan bara Rust preventive Quote
john koskela Posted January 24, 2020 Posted January 24, 2020 Galva chassiet. Väger lite mer men blir rostskyddat på både ut och insidan. Quote
emilborg Posted April 14, 2020 Author Posted April 14, 2020 Lite framsteg både här o där 🙂 Någon som har kläm på hur bromsrören brukar kopplas på sierra huvudcylinder? Quote
postmanpat Posted April 15, 2020 Posted April 15, 2020 Så här har jag anslutit bromsrören: Främre undre uttaget går till ena sidans främre broms, främre övre uttaget går till den andra sidans främre bromsen, bakre uttaget till bromsarna i bak. På bakre ledningen sitter bromsreduceringsventil. Vad visar bilderna? /bengt Quote
longen Posted April 15, 2020 Posted April 15, 2020 (edited) 19 timmar sedan, emilborg sade: Lite framsteg både här o där 🙂 Någon som har kläm på hur bromsrören brukar kopplas på sierra huvudcylinder? Om du vill få en snygg installation skulle jag rekommendera att sätta MaxECU innanför instrumentbrädan och inte i motorutrymmet, jag skulle skippa den fina El lådan då jag anser att den bara är överflödig då konststycken på ECU borde vara IP68 klassad. Dra kablaget in i torped väggen under kolfiberplåten. Trevligt bygge att följa 🙂 Så här gjorde jag iallafall. Hittade ingen bättre bild på ECU jag har. Sitter placerad på passagerare sidan😄 Edited April 15, 2020 by longen Quote
emilborg Posted April 15, 2020 Author Posted April 15, 2020 1 timme sedan, longen sade: Om du vill få en snygg installation skulle jag rekommendera att sätta MaxECU innanför instrumentbrädan och inte i motorutrymmet, jag skulle skippa den fina El lådan då jag anser att den bara är överflödig då konststycken på ECU borde vara IP68 klassad. Dra kablaget in i torped väggen under kolfiberplåten. Trevligt bygge att följa 🙂 Så här gjorde jag iallafall. Hittade ingen bättre bild på ECU jag har. Sitter placerad på passagerare sidan😄 Ja har allt kikt på din installation, mycket snyggt 👍 Anledningen till ellådan är helt enkelt att ecun inte är vattentät.. Jag är inte helsåld själv på min installation, får se om man gör om 🙂 Man är ju bara sugen på att bli klar nu 😆 1 Quote
Fredrik Svedjefält Posted April 15, 2020 Posted April 15, 2020 (edited) En ganska traditionell installation som jag har gjort på min Velox VII Edited April 15, 2020 by Fredrik Svedjefält 2 Quote
emilborg Posted April 15, 2020 Author Posted April 15, 2020 8 minuter sedan, Fredrik Svedjefält sade: En ganska traditionell installation som jag har gjort på min Velox VII Den där varianten var riktigt smutt, tåls att undersöka om de går att få till 👍😊 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.