Jump to content

Recommended Posts

Posted

Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm.

Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men.

 

IMG_20241012_123508_HDR.jpg

  • Like 1
Posted
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm.

Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men.

 

IMG_20241012_123508_HDR.jpg

Svarva en hylsa och sätt på 4 skruvar

Posted

Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot.

Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med.

Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv.

Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊

Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet.

Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas.

 

IMG_20241015_174233_HDR.jpg

IMG_20241015_174323_HDR.jpg

IMG_20241015_174441_HDR.jpg

  • Like 1
Posted
On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade:

Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot.

Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med.

Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv.

Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊

Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet.

Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas.

 

IMG_20241015_174233_HDR.jpg

IMG_20241015_174323_HDR.jpg

IMG_20241015_174441_HDR.jpg

 

On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade:

Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot.

Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med.

Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv.

Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊

Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet.

Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas.

 

IMG_20241015_174233_HDR.jpg

IMG_20241015_174323_HDR.jpg

IMG_20241015_174441_HDR.jpg

Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud

Posted

Kommer senare, men för att spara tid o göra det enklare(tar ett jävla tag o tillverka bra grenrör) så kör jag dem jag har som första steget.

15 timmar sedan, Mildseven sade:

 

Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud

 

  • Like 2
Posted
55 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Tången för o kunna göra iordning tändkablarna kom idag, så nu är tändkablarna på plats.

 

IMG_20241021_180337_HDR.jpg

IMG_20241021_172923_HDR.jpg

Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen

  • 2 weeks later...
Posted (edited)
On 2024-10-21 at 20:01, Mildseven sade:

Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen

Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆

 

Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med.

Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen.

Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen.

Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd?

Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem.

 

IMG_20241031_173614_HDR.jpg

IMG_20241031_173642_HDR.jpg

IMG_20241031_173659_HDR.jpg

IMG_20241031_173753_HDR.jpg

 

 

Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu.

IMG_20241031_161948_HDR.jpg

IMG_20241031_162007_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Posted
23 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆

 

Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med.

Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen.

Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen.

Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd?

Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem.

 

IMG_20241031_173614_HDR.jpg

IMG_20241031_173642_HDR.jpg

IMG_20241031_173659_HDR.jpg

IMG_20241031_173753_HDR.jpg

 

 

Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu.

IMG_20241031_161948_HDR.jpg

IMG_20241031_162007_HDR.jpg

Strålningsvärme 

Posted (edited)
59 minuter sedan, tpau sade:

Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt.

https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r

/T

Jag åkte till returbilen Kungsåra och skruvade bort sådana plåtar för det stiger på typ alla nyare bilar sen är det bara att klippa till i rätt storlek

Edited by Mildseven
  • Like 1
Posted

Bra tips båda två, får kika på det när allt är på plats o funkar 😊

Idag tog bakre avgassystem sin plats.

Gjorde enklare fästen som tillåter lite finjustering av position också.

Nu kan man fixa grenrören o bygga ihop med flex/fläta sista biten för att kompensera för det faktum att det är stumt monterat 😆

 

IMG_20241101_183721_HDR.jpg

IMG_20241101_183728_HDR.jpg

IMG_20241101_183916_HDR.jpg

IMG_20241101_183947_HDR.jpg

  • Like 1
Posted

Pulat med härvan för sprutet idag.

Kontakterade om för spridarna så den delen är klar, samt rivit någon enstaka tråd som inte ska användas.

Ska komplettera med 8-10 trådar för separata tändspolar o bestämma placering för interface mot instrumenthärvan.

Kommer behöva komplettera med lite kontakter o annat innan allt är på plats dock.

 

IMG_20241102_180026_HDR.jpg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Syns inte mycket. Men pulat in alla nya trådar i härvan, flyttat can-kontakten och tråcklat igenom allt i genomföringen.

Allt har sin plats nu bakom passagerarstolen o ja väntar på sista kontakterna för o kunna göra iordning härvan i motorrummet.

Var på en visit i Ford museet också, ingen gigantisk upplevelse tyvärr då endast nyaste gtn o mk4 fanns på plats 😕

 

IMG_20241117_173151_HDR.jpg

IMG_20241114_133724_HDR.jpg

IMG_20241114_133703_HDR.jpg

IMG_20241114_133415_HDR.jpg

  • Like 1
Posted

Fixat packning o molterat spjället.

Skulle verkligen behöva få iväg grenrören på blästring dock, men min tidigare kontakt har bytt yrke o jag står handfallen.

Någon som har tips på smidig o kostnadseffektiv kontakt för detta ändamål i Västmanland?

 

IMG_20241122_162811_HDR.jpg

Posted
3 timmar sedan, Jocke4U sade:

Fick stark rekommendation om att sätta en spacer mellan Holley EFI och insuget då den kan knäckas av värmen
Ref: https://forum.mustangclubsweden.org/topic/25275-front-sump-till-en-ford-347/

Bra tänkt Jocke.

Jag har dock ingen ecu i spjällhuset. Så förhoppningsvis är det inga problem 😊

Idag gjorde jag tråkiga saker som behövs för o färdigställa kupén. Täcklock bakom fotbrunnen och lackat ramen till pedalstället.

 

IMG_20241124_124947_HDR.jpg

IMG_20241124_145756_HDR.jpg

Posted (edited)
On 2024-11-24 at 19:46, swedishGT40 sade:

Bra tänkt Jocke.

Jag har dock ingen ecu i spjällhuset. Så förhoppningsvis är det inga problem 😊

Jag har för mig att jag hade Holley EFi 550-510 och den hade inte heller någon ECU i spjällhuset
https://www.hansenracing.se/product/sniper-efi/hol550-510

Men du märker väl om det funkar eller blir för varmt "poff" 😉

 

 

Edited by Jocke4U
Posted
On 2024-11-28 at 21:09, Jocke4U sade:

Jag har för mig att jag hade Holley EFi 550-510 och den hade inte heller någon ECU i spjällhuset
https://www.hansenracing.se/product/sniper-efi/hol550-510

Men du märker väl om det funkar eller blir för varmt "poff" 😉

 

 

Ok, intressant information. Tack för att du delar med dig. Hade du insug med air gap på då, eller ett lägre byggande insug?

 

Pulat vidare med härvan lite. Klantade på första kontakten till tändapolarna, så väntar på en ny, men övriga är klara o ska lindas när sista tråden för jord till topparna läggs in.

Har även fått grenrören blästrade och målade innan jag har kapat bort flänsen för o kunna svetsa in 3" börjar och flexbitar så det går att ansluta till bakre systemet 😊

Kompletterande målning sker efter färdigsvetsat system.

 

IMG_20241130_130219_HDR.jpg

IMG_20241130_112855_HDR.jpg

  • Like 1
Posted

Gjorde passagerarsidans avgas igår, vart bra tills jag försökte stänga huven... Bara o göra om.

Så idag tog jag ner allt igen o gjorde förarsidan med fokus på frigång ventilkåpor och hålla nere systemet för huven. Resultatet vart framgångsrikt 😊

 

IMG_20241208_121601_HDR.jpg

IMG_20241208_121556_HDR.jpg

  • Like 2
Posted (edited)

Pillade med remsidan idag.

Provisoriska fästen för pumpen på plats, så nu kan jag se att det går o dra ner rör från termostaten innanför pumpen och fram till rören i tunneln.

Bestämt position för generator o ac också, men måste köpa annan variant på acn för att få in den, så väntar på leverans där.

Generatorn ska jag svarva en passhylsa till som ska bultas in i toppen, och sen ta fram fästplåtar för att få allt på plats innan jag skickar slutliga plåtar på utskärning.

Hade lite slang hemma för att ansluta pump och tunnelrören, så det åkte på plats också.

 

Konstaterat med nya layouten att jag även kan återanvända original remskiva, så den kan efter att alla fästen är klara, skickas på blästring o lack.

 

IMG_20241215_105001_HDR.jpg

IMG_20241215_105005_HDR.jpg

 

 

 

Någon som råkar sitta på ritning för termostatflänsen? Måste tillverka egen lösning för att det ska bli bra. Varför passar inga kot till denna bil tro? 😆

Edited by swedishGT40
Posted
On 2024-11-30 at 20:36, swedishGT40 sade:

Ok, intressant information. Tack för att du delar med dig. Hade du insug med air gap på då, eller ett lägre byggande insug?

Ingen aning, nu kom jag inte så långt. Motor och insug var standard från Blueprint Engines

Posted

Kom en ac lagom till jul 😊

Så nu har man något o pilla vidare med i mellandagarna för o komma ett steg närmre uppstart. (Mallade upp expansionskärl idag i frigolit också, saknas bild)

 

IMG_20241223_170254_HDR.jpg

Posted
9 timmar sedan, heralue sade:

Ac ???

I racerbil ???

Ja, gubben är inte 20 år längre och tycker att några kilo kompenseras lätt för på annat vis.

Den kommer vara lagd så den släpper remskivan över 75% spjällöppning 😆

  • Like 2
Posted (edited)

Hållt på några dagar o klurat fram o tillbaka med fästplatta för ac o generator.
Vill rikta ett stort tack till Niclas för att dela med sig av sin egen design som jag kunde använda och ändra för mina behov.
Återstår att fixa ut den i formplyfa så man kan se vart man vill addera fäste för vevaxelgivare, slangar o vajrar möjligen innan man lägger sista touchen o skickar den för utskärning.

Då jag har större generator så behöver min adapterplatta ut mer från motorn än Niclas hade, därmed bytte jag delningshål mot vattenpumpsadaptern för att komma ner lite i höjd för att undvika kollision med torpedväggen. Det är tråååångt (ovanligt för o vara GT40, eller? 😛 )
Hade tankar om delad platta så jag kunde hålla den mot motorn och sen köra olika djup för generator och ac och slippa problemen mot torpedväggen, men nej. Det blir sjukt komplicerat o få till det, och jag vill hellre komma framåt.
Helheten väger idag 860g enligt modellen i 7075 alu.


image.thumb.png.51e5dc77ca1ba4387b6a5638edc9e3e6.png

Edited by swedishGT40
  • Like 4
Posted

Provmonterade adaptern idag och det ser bra ut. Men med denna lösning kommer jag behöva riktigt långa skruv som jag var svårt att hitta.

Söker 5/16 unc ca 90/145mm långa. 90mm går o hitta, men 145mm verkar döfött.

Någon som har bra tips på vart man kan finna dessa?

  • Like 1
Posted
43 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Provmonterade adaptern idag och det ser bra ut. Men med denna lösning kommer jag behöva riktigt långa skruv som jag var svårt att hitta.

Söker 5/16 unc ca 90/145mm långa. 90mm går o hitta, men 145mm verkar döfött.

Någon som har bra tips på vart man kan finna dessa?

https://www.kullager.se/skruv-unc-5/16x152 Lite för långa men kanske går att korta ?

// Sorin 

  • Like 2
  • Thanks 1
Posted
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Provmonterade adaptern idag och det ser bra ut. Men med denna lösning kommer jag behöva riktigt långa skruv som jag var svårt att hitta.

Söker 5/16 unc ca 90/145mm långa. 90mm går o hitta, men 145mm verkar döfött.

Någon som har bra tips på vart man kan finna dessa?

Hade samma detektivproblem, har köpt gängstång som jag tänkte använda.

Men ser nu att Sorin kanske skakade fram en lösning 🎁 

  • Like 2
Posted

Hur kunde jag inte hitta kullager.se när jag sökte runt. Skumt. Men tack för tipset! 🙂
Ska kika om det funkar med 6kantsskalle, alternativet är betydligt krångligare o innefattar o hitta tillräckligt långa pinnbultar (eller gängstång som jag inte heller hittar i 5/16 grade 8+) som skruvas åt med gängade hylsor som har UNC i ena änden o M8 i andra.
Då kan jag avsluta snyggt med M8 skruv med extra låg skalle eller försänkt skalle för att få en plan o snygg yta.
Kan låta löjligt, men remmen kommer gå rätt nära plattan, så är troligen viktigt för att inte skapa problem tyvärr.

Posted

Konstaterade att det bara är runt acn det är ett krav på försänkt eller dylikt pga remmen.

Så det löser jag senare o kan därmed bara lösa uppgiften genom o beställa vanliga bult från länken Sorin skickade. Tack!

Fick kopplingen jag väntade på för defrostersystemet, så nu är det kopplat o tunneln stängd.(För tillfället och efter bilden togs)

 

IMG_20241228_134332_HDR.jpg

IMG_20241228_142514_HDR.jpg

  • Like 2
Posted

Fått ordning på fästet för timingmärkningen på motorn idag, kapat upp lite plåt för expansionskärl samt printar dild**, jag menar rör såklart. 😉

Skulle köpa 38mm kortradierör tänkte jag, men se det finns ju inte såklart.

40mm på kortradie eller 38mm i vanlig radie.

Osäker om någon av dem kommer funka, så därav 3D printningen för att kunna testa innan man lägger massa pengar på rör man eventue inte kommer behöva.

 

IMG_20241229_135858.jpg

IMG_20241229_154333_HDR.jpg

IMG_20241229_170112.jpg

  • Like 1
Posted
On 2024-12-23 at 22:17, heralue sade:

Ac ???

I racerbil ???

Jag skulle valt AC alla dagar i veckan.....blir nog varmt ändå 😉 

  • Haha 1
Posted (edited)

Finns det nå vettiga riktlinjer vilket temp på termostat man önskar öppna vid för en GT40?
Sitter o tittar på aeroflow högflödes varianter, finns i 71,82,91°C utförande.
Original är väl 82 antar jag, men vet med mig att modernare motorer ofta ligger på 91, men kanske inte är lämpligt så länge man har gjutjärnsblock, utan är mer för alublock?

Var inget, fick svar av en som rejsat en hel del gt40. Han rekommenderar lägsta termostaten och sen bestämma temperatur med pumpens varvtal istället.

Edited by swedishGT40
Posted
On 2024-10-31 at 18:11, swedishGT40 sade:

Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆

 

Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med.

Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen.

Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen.

Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd?

Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem.

 

IMG_20241031_173614_HDR.jpg

IMG_20241031_173642_HDR.jpg

IMG_20241031_173659_HDR.jpg

IMG_20241031_173753_HDR.jpg

 

 

Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu.

IMG_20241031_161948_HDR.jpg

IMG_20241031_162007_HDR.jpg

Nu bygger jag ju i vanliga fall inte lättviktskonstruktioner 🙂 men om detta är färdig konstruktion för växellådsfästet så skulle jag förstärka med en skuren plåt på hitsidan eller båda sidor  röret, gärna boxad under för att göra röret styvt igen. Du har tagit bort väldigt mycket material ur röret har för mig att tumregeln är max 1/3 av höjden på röret helst centrerat eller mindre ocentrerat. Boxar du så borde 2mm räcka i gods, jag skulle ta 3mm 🙂

image.thumb.png.b37877dd679c9904f386221aa4f22ffc.png

Posted (edited)
6 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Nu bygger jag ju i vanliga fall inte lättviktskonstruktioner 🙂 men om detta är färdig konstruktion för växellådsfästet så skulle jag förstärka med en skuren plåt på hitsidan eller båda sidor  röret, gärna boxad under för att göra röret styvt igen. Du har tagit bort väldigt mycket material ur röret har för mig att tumregeln är max 1/3 av höjden på röret helst centrerat eller mindre ocentrerat. Boxar du så borde 2mm räcka i gods, jag skulle ta 3mm 🙂

image.thumb.png.b37877dd679c9904f386221aa4f22ffc.png

Det kommer någon form av kombinerad förstyvning, intag till oljekylarna och venturitunnel.

Men kommer troligen ske efter registreringen.

Edited by swedishGT40
Posted

Ibland kan några små detaljer göra skillnad.

Rätt längd på skruv och vinkeladapter till ena kopplingen för kompressorn så passar allt så fint. 😊

Passade på att klämma ena änden av slangarna också, så kan jag montera upp dem o klämma andra änden när plattan är utskuren och monterad.

 

IMG_20250103_155115_HDR.jpg

IMG_20250103_154030_HDR.jpg

Posted

Börjar bli dags o loppa ihop expansionskärlet.

Återstår bakstycke och de mindre hålen för anslutningarna.

Tänkte pricka ut dessa när jag kan måtta med tanken på plats.

 

IMG_20250106_164806_HDR.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...