swedishGT40 Posted October 12, 2024 Author Posted October 12, 2024 Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm. Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men. 1 Quote
Mildseven Posted October 12, 2024 Posted October 12, 2024 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm. Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men. Svarva en hylsa och sätt på 4 skruvar Quote
swedishGT40 Posted October 15, 2024 Author Posted October 15, 2024 Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. 1 Quote
Mildseven Posted October 18, 2024 Posted October 18, 2024 On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade: Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade: Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud Quote
swedishGT40 Posted October 19, 2024 Author Posted October 19, 2024 Kommer senare, men för att spara tid o göra det enklare(tar ett jävla tag o tillverka bra grenrör) så kör jag dem jag har som första steget. 15 timmar sedan, Mildseven sade: Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud 2 Quote
swedishGT40 Posted October 21, 2024 Author Posted October 21, 2024 Tången för o kunna göra iordning tändkablarna kom idag, så nu är tändkablarna på plats. Quote
Mildseven Posted October 21, 2024 Posted October 21, 2024 55 minuter sedan, swedishGT40 sade: Tången för o kunna göra iordning tändkablarna kom idag, så nu är tändkablarna på plats. Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen Quote
swedishGT40 Posted October 31, 2024 Author Posted October 31, 2024 (edited) On 2024-10-21 at 20:01, Mildseven sade: Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆 Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med. Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen. Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen. Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd? Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem. Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu. Edited October 31, 2024 by swedishGT40 Quote
Mildseven Posted October 31, 2024 Posted October 31, 2024 23 minuter sedan, swedishGT40 sade: Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆 Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med. Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen. Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen. Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd? Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem. Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu. Strålningsvärme Quote
tpau Posted November 1, 2024 Posted November 1, 2024 Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt. https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r /T 1 Quote
Mildseven Posted November 1, 2024 Posted November 1, 2024 (edited) 59 minuter sedan, tpau sade: Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt. https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r /T Jag åkte till returbilen Kungsåra och skruvade bort sådana plåtar för det stiger på typ alla nyare bilar sen är det bara att klippa till i rätt storlek Edited November 1, 2024 by Mildseven 1 Quote
swedishGT40 Posted November 1, 2024 Author Posted November 1, 2024 Bra tips båda två, får kika på det när allt är på plats o funkar 😊 Idag tog bakre avgassystem sin plats. Gjorde enklare fästen som tillåter lite finjustering av position också. Nu kan man fixa grenrören o bygga ihop med flex/fläta sista biten för att kompensera för det faktum att det är stumt monterat 😆 1 Quote
swedishGT40 Posted November 2, 2024 Author Posted November 2, 2024 Pulat med härvan för sprutet idag. Kontakterade om för spridarna så den delen är klar, samt rivit någon enstaka tråd som inte ska användas. Ska komplettera med 8-10 trådar för separata tändspolar o bestämma placering för interface mot instrumenthärvan. Kommer behöva komplettera med lite kontakter o annat innan allt är på plats dock. 2 Quote
swedishGT40 Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 Syns inte mycket. Men pulat in alla nya trådar i härvan, flyttat can-kontakten och tråcklat igenom allt i genomföringen. Allt har sin plats nu bakom passagerarstolen o ja väntar på sista kontakterna för o kunna göra iordning härvan i motorrummet. Var på en visit i Ford museet också, ingen gigantisk upplevelse tyvärr då endast nyaste gtn o mk4 fanns på plats 😕 1 Quote
swedishGT40 Posted November 22, 2024 Author Posted November 22, 2024 Fixat packning o molterat spjället. Skulle verkligen behöva få iväg grenrören på blästring dock, men min tidigare kontakt har bytt yrke o jag står handfallen. Någon som har tips på smidig o kostnadseffektiv kontakt för detta ändamål i Västmanland? Quote
Jocke4U Posted November 24, 2024 Posted November 24, 2024 Fick stark rekommendation om att sätta en spacer mellan Holley EFI och insuget då den kan knäckas av värmen Ref: https://forum.mustangclubsweden.org/topic/25275-front-sump-till-en-ford-347/ 1 Quote
swedishGT40 Posted November 24, 2024 Author Posted November 24, 2024 3 timmar sedan, Jocke4U sade: Fick stark rekommendation om att sätta en spacer mellan Holley EFI och insuget då den kan knäckas av värmen Ref: https://forum.mustangclubsweden.org/topic/25275-front-sump-till-en-ford-347/ Bra tänkt Jocke. Jag har dock ingen ecu i spjällhuset. Så förhoppningsvis är det inga problem 😊 Idag gjorde jag tråkiga saker som behövs för o färdigställa kupén. Täcklock bakom fotbrunnen och lackat ramen till pedalstället. Quote
Jocke4U Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 (edited) On 2024-11-24 at 19:46, swedishGT40 sade: Bra tänkt Jocke. Jag har dock ingen ecu i spjällhuset. Så förhoppningsvis är det inga problem 😊 Jag har för mig att jag hade Holley EFi 550-510 och den hade inte heller någon ECU i spjällhuset https://www.hansenracing.se/product/sniper-efi/hol550-510 Men du märker väl om det funkar eller blir för varmt "poff" 😉 Edited November 28, 2024 by Jocke4U Quote
swedishGT40 Posted November 30, 2024 Author Posted November 30, 2024 On 2024-11-28 at 21:09, Jocke4U sade: Jag har för mig att jag hade Holley EFi 550-510 och den hade inte heller någon ECU i spjällhuset https://www.hansenracing.se/product/sniper-efi/hol550-510 Men du märker väl om det funkar eller blir för varmt "poff" 😉 Ok, intressant information. Tack för att du delar med dig. Hade du insug med air gap på då, eller ett lägre byggande insug? Pulat vidare med härvan lite. Klantade på första kontakten till tändapolarna, så väntar på en ny, men övriga är klara o ska lindas när sista tråden för jord till topparna läggs in. Har även fått grenrören blästrade och målade innan jag har kapat bort flänsen för o kunna svetsa in 3" börjar och flexbitar så det går att ansluta till bakre systemet 😊 Kompletterande målning sker efter färdigsvetsat system. 1 Quote
swedishGT40 Posted December 8, 2024 Author Posted December 8, 2024 Gjorde passagerarsidans avgas igår, vart bra tills jag försökte stänga huven... Bara o göra om. Så idag tog jag ner allt igen o gjorde förarsidan med fokus på frigång ventilkåpor och hålla nere systemet för huven. Resultatet vart framgångsrikt 😊 2 Quote
swedishGT40 Posted December 9, 2024 Author Posted December 9, 2024 Systemet på plats, dags att helsvetsa. (Nu går huven fritt med 20mm marginal som sämst) 3 Quote
swedishGT40 Posted December 15, 2024 Author Posted December 15, 2024 (edited) Pillade med remsidan idag. Provisoriska fästen för pumpen på plats, så nu kan jag se att det går o dra ner rör från termostaten innanför pumpen och fram till rören i tunneln. Bestämt position för generator o ac också, men måste köpa annan variant på acn för att få in den, så väntar på leverans där. Generatorn ska jag svarva en passhylsa till som ska bultas in i toppen, och sen ta fram fästplåtar för att få allt på plats innan jag skickar slutliga plåtar på utskärning. Hade lite slang hemma för att ansluta pump och tunnelrören, så det åkte på plats också. Konstaterat med nya layouten att jag även kan återanvända original remskiva, så den kan efter att alla fästen är klara, skickas på blästring o lack. Någon som råkar sitta på ritning för termostatflänsen? Måste tillverka egen lösning för att det ska bli bra. Varför passar inga kot till denna bil tro? 😆 Edited December 15, 2024 by swedishGT40 Quote
Jocke4U Posted December 16, 2024 Posted December 16, 2024 On 2024-11-30 at 20:36, swedishGT40 sade: Ok, intressant information. Tack för att du delar med dig. Hade du insug med air gap på då, eller ett lägre byggande insug? Ingen aning, nu kom jag inte så långt. Motor och insug var standard från Blueprint Engines Quote
swedishGT40 Posted December 23, 2024 Author Posted December 23, 2024 Kom en ac lagom till jul 😊 Så nu har man något o pilla vidare med i mellandagarna för o komma ett steg närmre uppstart. (Mallade upp expansionskärl idag i frigolit också, saknas bild) Quote
swedishGT40 Posted December 24, 2024 Author Posted December 24, 2024 9 timmar sedan, heralue sade: Ac ??? I racerbil ??? Ja, gubben är inte 20 år längre och tycker att några kilo kompenseras lätt för på annat vis. Den kommer vara lagd så den släpper remskivan över 75% spjällöppning 😆 2 Quote
swedishGT40 Posted December 27, 2024 Author Posted December 27, 2024 (edited) Hållt på några dagar o klurat fram o tillbaka med fästplatta för ac o generator. Vill rikta ett stort tack till Niclas för att dela med sig av sin egen design som jag kunde använda och ändra för mina behov. Återstår att fixa ut den i formplyfa så man kan se vart man vill addera fäste för vevaxelgivare, slangar o vajrar möjligen innan man lägger sista touchen o skickar den för utskärning. Då jag har större generator så behöver min adapterplatta ut mer från motorn än Niclas hade, därmed bytte jag delningshål mot vattenpumpsadaptern för att komma ner lite i höjd för att undvika kollision med torpedväggen. Det är tråååångt (ovanligt för o vara GT40, eller? 😛 ) Hade tankar om delad platta så jag kunde hålla den mot motorn och sen köra olika djup för generator och ac och slippa problemen mot torpedväggen, men nej. Det blir sjukt komplicerat o få till det, och jag vill hellre komma framåt. Helheten väger idag 860g enligt modellen i 7075 alu. Edited December 27, 2024 by swedishGT40 4 Quote
swedishGT40 Posted December 28, 2024 Author Posted December 28, 2024 Provmonterade adaptern idag och det ser bra ut. Men med denna lösning kommer jag behöva riktigt långa skruv som jag var svårt att hitta. Söker 5/16 unc ca 90/145mm långa. 90mm går o hitta, men 145mm verkar döfött. Någon som har bra tips på vart man kan finna dessa? 1 Quote
sorin Posted December 28, 2024 Posted December 28, 2024 43 minuter sedan, swedishGT40 sade: Provmonterade adaptern idag och det ser bra ut. Men med denna lösning kommer jag behöva riktigt långa skruv som jag var svårt att hitta. Söker 5/16 unc ca 90/145mm långa. 90mm går o hitta, men 145mm verkar döfött. Någon som har bra tips på vart man kan finna dessa? https://www.kullager.se/skruv-unc-5/16x152 Lite för långa men kanske går att korta ? // Sorin 2 1 Quote
Niclas Börjeson Posted December 28, 2024 Posted December 28, 2024 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Provmonterade adaptern idag och det ser bra ut. Men med denna lösning kommer jag behöva riktigt långa skruv som jag var svårt att hitta. Söker 5/16 unc ca 90/145mm långa. 90mm går o hitta, men 145mm verkar döfött. Någon som har bra tips på vart man kan finna dessa? Hade samma detektivproblem, har köpt gängstång som jag tänkte använda. Men ser nu att Sorin kanske skakade fram en lösning 🎁 2 Quote
swedishGT40 Posted December 28, 2024 Author Posted December 28, 2024 Hur kunde jag inte hitta kullager.se när jag sökte runt. Skumt. Men tack för tipset! 🙂 Ska kika om det funkar med 6kantsskalle, alternativet är betydligt krångligare o innefattar o hitta tillräckligt långa pinnbultar (eller gängstång som jag inte heller hittar i 5/16 grade 8+) som skruvas åt med gängade hylsor som har UNC i ena änden o M8 i andra. Då kan jag avsluta snyggt med M8 skruv med extra låg skalle eller försänkt skalle för att få en plan o snygg yta. Kan låta löjligt, men remmen kommer gå rätt nära plattan, så är troligen viktigt för att inte skapa problem tyvärr. Quote
swedishGT40 Posted December 28, 2024 Author Posted December 28, 2024 Konstaterade att det bara är runt acn det är ett krav på försänkt eller dylikt pga remmen. Så det löser jag senare o kan därmed bara lösa uppgiften genom o beställa vanliga bult från länken Sorin skickade. Tack! Fick kopplingen jag väntade på för defrostersystemet, så nu är det kopplat o tunneln stängd.(För tillfället och efter bilden togs) 2 Quote
swedishGT40 Posted December 29, 2024 Author Posted December 29, 2024 Fått ordning på fästet för timingmärkningen på motorn idag, kapat upp lite plåt för expansionskärl samt printar dild**, jag menar rör såklart. 😉 Skulle köpa 38mm kortradierör tänkte jag, men se det finns ju inte såklart. 40mm på kortradie eller 38mm i vanlig radie. Osäker om någon av dem kommer funka, så därav 3D printningen för att kunna testa innan man lägger massa pengar på rör man eventue inte kommer behöva. 1 Quote
Jocke4U Posted December 29, 2024 Posted December 29, 2024 On 2024-12-23 at 22:17, heralue sade: Ac ??? I racerbil ??? Jag skulle valt AC alla dagar i veckan.....blir nog varmt ändå 😉 1 Quote
swedishGT40 Posted December 30, 2024 Author Posted December 30, 2024 (edited) Finns det nå vettiga riktlinjer vilket temp på termostat man önskar öppna vid för en GT40? Sitter o tittar på aeroflow högflödes varianter, finns i 71,82,91°C utförande. Original är väl 82 antar jag, men vet med mig att modernare motorer ofta ligger på 91, men kanske inte är lämpligt så länge man har gjutjärnsblock, utan är mer för alublock? Var inget, fick svar av en som rejsat en hel del gt40. Han rekommenderar lägsta termostaten och sen bestämma temperatur med pumpens varvtal istället. Edited December 30, 2024 by swedishGT40 Quote
Kjelland28 Posted December 31, 2024 Posted December 31, 2024 On 2024-10-31 at 18:11, swedishGT40 sade: Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆 Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med. Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen. Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen. Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd? Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem. Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu. Nu bygger jag ju i vanliga fall inte lättviktskonstruktioner 🙂 men om detta är färdig konstruktion för växellådsfästet så skulle jag förstärka med en skuren plåt på hitsidan eller båda sidor röret, gärna boxad under för att göra röret styvt igen. Du har tagit bort väldigt mycket material ur röret har för mig att tumregeln är max 1/3 av höjden på röret helst centrerat eller mindre ocentrerat. Boxar du så borde 2mm räcka i gods, jag skulle ta 3mm 🙂 Quote
swedishGT40 Posted December 31, 2024 Author Posted December 31, 2024 (edited) 6 timmar sedan, Kjelland28 sade: Nu bygger jag ju i vanliga fall inte lättviktskonstruktioner 🙂 men om detta är färdig konstruktion för växellådsfästet så skulle jag förstärka med en skuren plåt på hitsidan eller båda sidor röret, gärna boxad under för att göra röret styvt igen. Du har tagit bort väldigt mycket material ur röret har för mig att tumregeln är max 1/3 av höjden på röret helst centrerat eller mindre ocentrerat. Boxar du så borde 2mm räcka i gods, jag skulle ta 3mm 🙂 Det kommer någon form av kombinerad förstyvning, intag till oljekylarna och venturitunnel. Men kommer troligen ske efter registreringen. Edited December 31, 2024 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted Friday at 03:03 PM Author Posted Friday at 03:03 PM Ibland kan några små detaljer göra skillnad. Rätt längd på skruv och vinkeladapter till ena kopplingen för kompressorn så passar allt så fint. 😊 Passade på att klämma ena änden av slangarna också, så kan jag montera upp dem o klämma andra änden när plattan är utskuren och monterad. Quote
swedishGT40 Posted Monday at 04:04 PM Author Posted Monday at 04:04 PM Börjar bli dags o loppa ihop expansionskärlet. Återstår bakstycke och de mindre hålen för anslutningarna. Tänkte pricka ut dessa när jag kan måtta med tanken på plats. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.