vedde Posted August 5 Posted August 5 On 2024-07-31 at 16:02, swedishGT40 sade: Fler plåtar på plats och verktyg för rillning version 2 klar, funkade perfekt! Så rillade anslutningarna till kylaren så den kunde slutmonteras. Tätningen sluter fint runt kylaren också. Summa summarum så är jag nöjd 😊 pan-widget Hej, letar rillningsverktyg - kan du tipsa om ditt hemgjorda? bra grej att ha hemma när man vill korta eller länga alu rör. /Vedde Quote
swedishGT40 Posted August 5 Author Posted August 5 Jag gjorde det av biltemas största svetstång som jag kortade ned käftarna på och svetsade in en avgasklammer för tänkt rördimension (38mm i detta fall) Bockade till o svetsade sedan in en m12 bricka av tjockare modell pp motsatt sida som jag först fasat till kanten på för att få trycket på så liten yta som möjligt. Sen är de bara o klämma på. Obs! Förvärmning av rören är nödvändigt på hårdare varianter, annars spricker rören i rillningen. Bakade klart delarna för framvagnen och monterat ihop allt, shims måste till för oken då luftskölden jag tillverkade bygger mer än ursprungliga designen. Styrväxeln är på plats igen också efter att delarna fått avlägsnas för ombehandling. Klämde även kontaktstycket och lindade härvans start in till bakre huven. 1 Quote
swedishGT40 Posted August 7 Author Posted August 7 Bakade lite igår också, börjar bli bra på bakelser nu, men ingen vill smaka🤔 Har börjat med o populera tunneln med isolerade rör, och man kan inte annat än svära och tänka att man får skylla sig självt för att bygga så trång tunnel... Men det SKA få plats 😆 1 Quote
swedishGT40 Posted August 7 Author Posted August 7 Tunneln komplett och stängd 😊 Dags o kika på kylsystemets rördragning för expansionskärlet i bak. 2 Quote
swedishGT40 Posted August 10 Author Posted August 10 Börjat klura på hur kylsystemet ska dras innan jag tänker ut den lösning med rör o kopplingar som bli kortaste sträckorna samt prydligt. Har dragit fram en del skisser men detta är senaste. Är inte helt klar med hur jag tänkte göra med termostat och kupevärmen. Funderar på att köra termostat ändå, och låta pumpen jobba på 30% kapacitet eller dyl, och över 80° kör man kanske 50% och sen låter man den reglera mellan 50-100% baserat på vattentempen med en dämpning på signalen så den inte reglerar för snabbt och svänger o har sig. Elzinkat ett tandat hjul jag skar ut o svarvade adapter så den passar på gamla 3bultade svängningsdämparen. Zinkade även övriga delar till bakre upphängningen samt gjorde om en centrumbultadapter då den ej vart bra(bottnade i badet och behandlingen tog ej på undersidan) samt bakade dem lite 😊 Någon som har nå skisser på sina v8 kylsystem o dela med sig? Vore intressant o se. 2 Quote
swedishGT40 Posted August 13 Author Posted August 13 (edited) Fixat servicelucka till oljebyte i golvet (dränering) samt installerat panelen bredvid tunneln. Andra sidan kommer inte på plats förens jag satt vilka genomföringar jag vill ha och tagit hål för dem 😊 Tankarna går för hur expansionskärlet skall se ut. Som det konstiga ursprunget i bild, eller logiskt format? 😆 Edited August 13 by swedishGT40 2 Quote
swedishGT40 Posted August 14 Author Posted August 14 Litet jobb idag, täckplåtar tillverkade och monterade. Ska dit tätlister under senare innan slutmontaget. Fick för övrigt hem insuget, transportskadat på samtliga bearbetade ytor och jag måste ta till plan B och bearbeta gjutjärnsinsug för spridare istället... Quote
swedishGT40 Posted August 18 Author Posted August 18 Monterade nya hjulnaven bak idag, men icke, dom var fel djup på trots listade för rätt modell. Retur o andra lager beställda... Så fick tid o pilla med lite täckplåtar istället 😊 2 Quote
swedishGT40 Posted August 19 Author Posted August 19 (edited) Försökte montera väggodkända led idag, men stötte på patrull på extraljuset. Kylflänsen får inte plats under kåpan 😕 Får köra vidare på halogen för tillfället och försöka plasta ihop en permanent lösning senare i bilens livscykel. Borrade för spridarhylsor i originalinsuget, gick inte riktigt som jag ville pga slö borr, men hoppas kunna rädda det lite i senare moment. Tänkte hårdlöda fast hylsan sen för att slippa svetsa i gjutjärnet. Tips på lod jag bör använda? Länkar in nå jag hittade på nätet, borde väl funka för dom temperaturer insuget utsätts för väl? https://www.bauhaus.se/massinghardlod-rothenberger-med-flode-rolot-602?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw2ou2BhCCARIsANAwM2GHh9Gdz3DbezDh4MeecIY1A9zDBQExu8nKslW4yNYLYa8fB7DB-LgaAgFhEALw_wcB#go-to-description Edited August 19 by swedishGT40 Quote
Christer J Posted August 19 Posted August 19 Om du har väggodkända? Ledlampor i en lykta som är märkt HCR tex, så.är den godkänd med halogenlampa. Vet inte hur en nitisk besiktningsman ställer sig till det. Kör Halogen på besiktningen så är det inget problem. Quote
swedishGT40 Posted August 29 Author Posted August 29 Fick hem och monterade nya hjullagren, så nu är bakvagnen ihopskruvad. Quote
swedishGT40 Posted August 31 Author Posted August 31 Plastade ihop skarvarna jag hade i ramen för spindeln och nitade/limmade tillbaka den på chassiet igen. Permanent denna gång. Rutan bara ditlagd för o se om det lirar, blir ok passform, men inte perfekt. Har ni monterat era rutor med lister eller utan? Skulle dölja dom felen som finns i plasten iaf. 1 Quote
swedishGT40 Posted September 2 Author Posted September 2 Spackling o annat skitjobb pågår för att få vettiga spalter runt framrutan innan den limmas på plats 😐 Tänkte limma in rutan i veckan så gör allt som skitar ner nu så jag kan sanera när rutan ska i o arbetet fortskrider på andra delar av bilen igen. Quote
swedishGT40 Posted September 3 Author Posted September 3 Har en fundering till er som byggt klart eller iaf. köpt hem gallret till instrumentbrädan. Vilken lösning gick ni på, och vad kostade det er? Ska jag köpa ett galler från samma leverantör som har gjort plastningen(kan ju vara bra om det passar) så kostar det mig över 3 papp för en plåtbit med färg på. Vansinnigt dyrt om du frågar mig. Men jag ser inget utseendemässigt korrekt alternativ heller just nu om jag inte snubblar över en originalgrill otroligt nog som man kan snygga till. Quote
fege Posted September 3 Posted September 3 Japp, jag har kollat runt jag med och prisnivån verkar vara ungefär densamma rakt över... 1 Quote
swedishGT40 Posted September 3 Author Posted September 3 Skit också, inte dem svaren jag ville höra, men tack för feedback. 😊 Får gå o slipa klart så jag kan limma i rutan o fundera om det är värt priset 🤔 Quote
swedishGT40 Posted September 4 Author Posted September 4 (edited) Har preppat för att limma in glasrutan, men skulle vilja applicera lite tryck på ett par ställen på glaset för att få det o ligga som det borde. Har hittat på dessa i bild man kan köpa hem, men vet inte vad dom egentligen heter så man kanske kan se om det går o få tag i lokalt. Någon som vet? Tanken är att använda dem enligt bild nedan. Edited September 4 by swedishGT40 Quote
Arto Posted September 4 Posted September 4 (edited) On 2024-09-03 at 18:52, swedishGT40 sade: Skit också, .... Gör som jag. Bygg en CNC-fräs, rita upp objektet, fräs ut och knacka till aluminiumet. Det blev ingen exakt kopia men i mitt fall "good enaugh" för mig. Edit: Har lite prylar på min bil som sved. Min erfarenhet är att det gör bara ont när man betalar, sedan känns det som att problemet är borta😉 Edited September 4 by Arto 4 Quote
swedishGT40 Posted September 5 Author Posted September 5 Idag gick från en bra dag till dålig på några sekunder. Rutan limmad på plats och jag vände mig om och tog ett foto och några sekunder senare sprack den rakt upp från en reparation som var på rutans nedre kant redan vid leverans... Någon som kanske har lite koll på glas kan upplysa mig om jag gjort rätt som tryckte ner rutan några millimeter i limfogen (med handflatan för o sprida tryck) eller om även en sådan sak är tillräckligt för att få glaset att spricka? 8 Quote
swedishGT40 Posted September 6 Author Posted September 6 Tack för sympatierna. Får se hur det utspelar sig. Ak race cars har ingen försäkring för frakten av nytt glas, då inga garantier gäller pga. Risken att frakta glas utomlands... Ska någon starta ett projekt från ak racing o åka o köpa kaross etc. Så är jag troligen intresserad av o köpa in mig på en ruta o plats i bilen för o få hem den. Passade på o shoppa lite från en av våra rabattpartners då dom hade kampanj, därmed kunde jag montera skottgenomföringarna till kupevärmen. Byggde sjukt mycket inåt dock, så dom raka kopplingarna jag tänkt använda är bara o glömma, blir o fixa vinklade för o kunna ansluta 🤔 Quote
Göran Nilsson Posted September 7 Posted September 7 Var det inte några diskussioner bland GT40 ägare att gå ihop och köpa ett verktyg/form till vindrutan från Veterania/det finska glasbruket. Om jag inte mins fel betalade jag 5k för verktyget och 3k för rutan till min Vstorm. (SEK). 1 Quote
swedishGT40 Posted September 7 Author Posted September 7 31 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Var det inte några diskussioner bland GT40 ägare att gå ihop och köpa ett verktyg/form till vindrutan från Veterania/det finska glasbruket. Om jag inte mins fel betalade jag 5k för verktyget och 3k för rutan till min Vstorm. (SEK). Den diskussionen har jag inte sett, men låter ju intressant helt klart. Men skulle rutorna tillverkas av Veterania då och så splittar man på kostnaden för att ta fram formen, är det vad du säger? Jag kan nästan vara benägen att betala fulla 8' själv för att ha form klar och sen ta en liten vinst per ruta(säg 500kr typ för hantering) På så sätt kan man försörja behovet i Sverige och även sitt eget. 🤔 Klädde sparklådorna nu på morgonen innan frukost. Ska försöka trolla fram skyltbelysningen så jag kan fälla in dem samt göra fästen till bakre lysena(back+dim) nu när bakre huven är på plats. Återstår o se hur produktiv man är i helgen, skulle behöva få hem svänghjulet för att kolla och måtta ut fästen o annat med motor på plats. 1 Quote
Göran Nilsson Posted September 7 Posted September 7 3 timmar sedan, swedishGT40 sade: Den diskussionen har jag inte sett, men låter ju intressant helt klart. Men skulle rutorna tillverkas av Veterania då och så splittar man på kostnaden för att ta fram formen, är det vad du säger? Kontakta @Magnus. Viktorsson 1 Quote
swedishGT40 Posted September 7 Author Posted September 7 (edited) Jobbar vidare med grejer i bak, skyltbelysning, kamera, o täckplåtar så jag kan mäta in lamporna som ska bo i hålrummen. Edited September 7 by swedishGT40 2 Quote
swedishGT40 Posted September 8 Author Posted September 8 Efter en hel del möda(slitit i omgångar då man är sjuk och orken sinar) så sitter fästen o back/dimljus på plats på höger sida. Ska göra samma operation på vänster sida och slutligen ska plåtarna lackas mattsvarta för o smälta in i tomrummet och bli "osynliga". Fick besked att instrumentbrädan var klar för upphämtning nu också, får hämta hem den senare dock. 4 Quote
swedishGT40 Posted September 10 Author Posted September 10 (edited) Gjorde andra sidan idag, så nu är allt som ska ha el på sin plats i bak. Dags o göra härvan 😊 Ang. Reklamationen så har jag ingen återkoppling än, men veterania var tyvärr ett dyrt spår, som billigast 12' för en ruta. Då kan jag lika gärna åka själv o hämta en från England. Har ett annat spår som vi ska se vart det kan leda. Edited September 10 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted September 11 Author Posted September 11 Funderar på hur jag ska fästa rutor till dörrar o bakre huven, men ändå kunna byta glaset tillförlitligt utan o riskera o dra sönder glasfibern när man lossar skruvar. Skulle det funka med insatser likt dessa som man borrar, limmar och monterar? Har hört folk nämna att dom lyckats väl med att gänga direkt i glasfibern, men dom försök jag gjorde på täckplåtarna i bak slutade med att hälften hade strippade gängor i glasfibern istället 🤔 Tips för tillförlitlig infästning av maskingängad skruv? Quote
Göran Nilsson Posted September 11 Posted September 11 Nä, gänga i glasfiber är inte bra alls. Du skulle kunna använda gängor som man brukar använda i 3D printade plast detaljer. Quote
swedishGT40 Posted September 12 Author Posted September 12 6 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Nä, gänga i glasfiber är inte bra alls. Du skulle kunna använda gängor som man brukar använda i 3D printade plast detaljer. Jag fattar inte hur dom där fästs med motsatt riktade räfflor, ska dom smältas in? För lär väl inte gå i glasfiber, eller borrar man övermått och förankrar med lim istället? Quote
Göran Nilsson Posted September 12 Posted September 12 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Jag fattar inte hur dom där fästs I 3D printed plast så värmer man dem med en lödpenna och smälter in dem, sitter som berget. I härdplast måste man borra hål och limma in dem. 1 Quote
swedishGT40 Posted September 15 Author Posted September 15 Kopplade klart all el i bakre huven samt monterade täcklocken. Tog även tag i hur jag skulle dra vajrarna till hamdbromsen, så det är nu på sin plats också. Ska ta upp hålen runt reaktionsstagen bara för bättre frigång och rörlighet. 2 Quote
swedishGT40 Posted September 16 Author Posted September 16 Nya verktyg på plats samt drivaxlar som ska monteras ihop 😁 1 Quote
swedishGT40 Posted September 17 Author Posted September 17 Börjat montera ihop drivaxlar, inväntar fett. Justerat in och borrat för motorgallret i bakre huven. 4 Quote
swedishGT40 Posted September 22 Author Posted September 22 Insuget är provmonterat och ser ut att sitta fint 😊 Nu undrar jag om någon med rätt grejer i Västmanland kan hjälpa mig borra för spridare i insug och fuel rail? Quote
swedishGT40 Posted September 29 Author Posted September 29 Söker personer som ska till o köpa kit i vinter och ska ner o hämta dem själva. Behöver få hem framrutor till min bil, och dom vägrar skicka pga. Skaderisken... Hör gärna av er om ni vet med er eller känner nån som ska över o hämta delar.😊 Quote
Iwdal Posted September 29 Posted September 29 Samma här Daniel, behöver bakruta så är också intresserad om det blir en beställning från England. Quote
swedishGT40 Posted October 6 Author Posted October 6 On 2024-09-29 at 23:09, Iwdal sade: Samma här Daniel, behöver bakruta så är också intresserad om det blir en beställning från England. Får hoppas det träder fram någon som ska iväg o köpa kit i England då. Annars får man klura på hur man löser det rimligast 🤔 Fick äntligen tillbaka svänghjulet från balanseringen och har monterat in paketet samt låda för o lyfta i så jag kan utföra lite arbeten runtomkring motorn. Fortsättning följer. Quote
Göran Nilsson Posted October 6 Posted October 6 9 minuter sedan, swedishGT40 sade: svänghjulet från balanseringen Kunde du få svänghjulet balanserat utan vevaxeln? I så fall skulle jag vilja balansera mitt svänghjul på den firman också, var ? Quote
swedishGT40 Posted October 6 Author Posted October 6 1 timme sedan, Göran Nilsson sade: Kunde du få svänghjulet balanserat utan vevaxeln? I så fall skulle jag vilja balansera mitt svänghjul på den firman också, var ? Personen har inte utfört magi, utan helt enkelt använt sig utav ett original svänghjul och matchat balansen på mitt nya. Vet inte om det funkar än då motorn inte är redo att startas, men i teorin borde de funka iaf 😅 Quote
swedishGT40 Posted October 8 Author Posted October 8 Borrat för spridare ikväll. Återstår o borra railsen och fixa fästen så det håller sig på plats. Ser ut o bli hela 1mm marginal mellan rail och armarna till spjällen 😆 Quote
swedishGT40 Posted October 9 Author Posted October 9 Närmar sig nu, bara fästen kvar för railsen. 1 Quote
Göran Nilsson Posted October 9 Posted October 9 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Närmar sig nu, bara fästen kvar för railsen. Det se snyggt ut och skapar många och enkla möjligheter att styra bränslet i jämförelse med en vanlig förgasare. Nu när du har en spridare per cylinder tänker du mäta EGT per cylinder? Quote
swedishGT40 Posted October 10 Author Posted October 10 9 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Det se snyggt ut och skapar många och enkla möjligheter att styra bränslet i jämförelse med en vanlig förgasare. Nu när du har en spridare per cylinder tänker du mäta EGT per cylinder? Oklart hur jag gör. Sprutet verkar inte vara förberedt för EGT "out of the box", jänkarna är snåla med vad man får. Men finns CAN moduler o annat man kan köra för att få in EGT. Men en 8kanals modul samt 8st EGT med svetsadaptrar är mycket pengar. Quote
Mats Karlsson Posted October 10 Posted October 10 Glöm inte kolla frigången sen när allting är uppe i driftstemp och saker och ting har skakat runt lite. 1 Quote
super7 Posted October 10 Posted October 10 5 timmar sedan, swedishGT40 sade: Oklart hur jag gör. Sprutet verkar inte vara förberedt för EGT "out of the box", jänkarna är snåla med vad man får. Men finns CAN moduler o annat man kan köra för att få in EGT. Men en 8kanals modul samt 8st EGT med svetsadaptrar är mycket pengar. Hej Daniel. Vad skall du höra med för ECU? Jag skulle nog börja med 2 st lambdor en på varje cylinderbank. För att ha nån nytta av 8st avgastemp måste ju insprutningen ha möjlighet att justera cylindrarna separat. //Nisse Quote
swedishGT40 Posted October 10 Author Posted October 10 (edited) 6 timmar sedan, super7 sade: Hej Daniel. Vad skall du höra med för ECU? Jag skulle nog börja med 2 st lambdor en på varje cylinderbank. För att ha nån nytta av 8st avgastemp måste ju insprutningen ha möjlighet att justera cylindrarna separat. //Nisse Holley terminator X MPFI. Och sprutet kan justera per cylinder, både tändning och soppa. Så optimalt vore såklart EGT på samtliga, men samtidigt tror jag det kan bli överkurs. Får se vart jag landar tillslut. Edited October 10 by swedishGT40 Quote
Mildseven Posted October 10 Posted October 10 (edited) Det smartaste sättet att välja sprut är att prata med den tilltänkte mapparen så blir det bäst Edited October 10 by Mildseven Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.