Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Skärddarsytt till Ford GT40 1964-1969 med en Ford GT på bilderna och....

Citat

Bilskydden har perfekt placerade mirrohylsor för ditt . Spegelfickorna ser vackra ut och har ett lyxigt utseende. Biltäcker med spegelfickor ser inte bara bra ut, det gör det ännu enklare att applicera locket, bara placera ärmarna innan du drar locket över hela bilen.

Var sitter speglarna på en GT40!?

Njae, jag hade nopg inte litat på detta skräddarsydda överdrag utan hellre köpt mer på mått L x B x H 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2023-03-25 at 17:23, Arto sade:

Tack Arto, det blev som du tipsade om.

Iaf så länge man skitar ner i gargaget.

 

Idag ställde jag envist svarven på sin plats. Ser lite ynklig ut nu mot väggen, men den är större än min förra, jag lovar 😅

 

IMG_20230405_193301_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, swedishGT40 sade:

............det blev som du tipsade om..........I

Vad bra! Lägg gärna upp någon bild vid tillfälle så man ser hur den sitter. Jag är inne på att göra samma investering.

Link to comment
Share on other sites

Passade på i det fina vädret och bytte ut dörren till garaget mot en säkerhetsdörr jag köpt billigt tidigare.

Snabbt och smidigt så har möjligheten till inbrott försvårats och förhoppningsvis kalldrar det inte som det gamla originalet 😁

 

IMG_20230408_115148_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-08 at 12:32, swedishGT40 sade:

Längd o bredd är perfekt, höjden däremot lämnar o önska, men våra bilar är så låga jämfört med allt annat, så det var väl att vänta sig.

 

IMG_20230408_122925_HDR.jpg

IMG_20230408_122937_HDR.jpg

Såklart att ett täcke som smiter åt som en cocktailklänning på damerna är snyggare....men det här ju i dammig och skitig miljö....hellre funktion till bra pris än en "cocktail-dresss till donnan för 10 KSEK" 😉 😄

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-08 at 12:32, swedishGT40 sade:

.......... höjden däremot lämnar o önska,..................

 Tack för bilderna👍. En liten aning tight på längden verkar det som men annars perfekt ju  Tycker det är bra om den når hela vägen ner till golvet men din bil står ju på hjul-dollysar så, bra nog för pengarna.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Här händer inte mycket inte, men nu börjar det bli dags o flytspackla plattan o utföra golvbeläggning så man kan inreda.
Hade tänkt schackrutigt epoxigolv först, och vill fortfarande ha det, men är lite fundersam hur väl det tar svetsstänk som kommer förekomma en del utav (även om det mesta i svetsväg kommer ske i verkstan)
Eller om man ska hålla det enkelt och köra impregnering med Betsil istället som lätt går att bättra vid behov, men blir inte alls samma känsla av "finrum".

Vad tycker ni, och vad är erfarenheten med svetsloppor o dyl på epoxigolv?

Link to comment
Share on other sites

Svetsloppor blir tråkiga på epoxigolv. En av anledningarna till att jag sällan använder "titta tryck" svetsen (MIG/MAG) utan TIG-svetsar till 99%. Svetsfilt som Sorin skriver eller en Masonitskiva och uppmärksamhet för att skydda golvet. 

Link to comment
Share on other sites

Efter mycket våndande besluta jag mig för att behålla betonggolvet. Men då är det en glättad betongyta som ser rätt skaplig ut. Allt man gör med ett betonggolv brukar se rätt eländigt ut efter några år. 

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Morty sade:

Svetsloppor blir tråkiga på epoxigolv. En av anledningarna till att jag sällan använder "titta tryck" svetsen (MIG/MAG) utan TIG-svetsar till 99%. Svetsfilt som Sorin skriver eller en Masonitskiva och uppmärksamhet för att skydda golvet. 

Har planer på att trilla över på TIG snart, hur funkar det för dig tycker du med tanke på just svetsstänk och sånt på golvet?

Link to comment
Share on other sites

Större svetstänk blir som svarta brända prickar i epoxigolvet och det vill jag undvika. Samtidigt vill jag inte ha en rå betongyta heller för det ger mig fel känsla. TIG-svets är kanon för det genererar inga svetsloppor/stänk och blir trevliga svetsar. Enda egentliga nackdelen är att det tar längre tid.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma, TIG ger överlägsen kontroll och inget sprut och stänk. Jag använder miggen för att snabbt punkta fast saker men sen tar TIG:en över.
Kör en 200 enfas kinatig med vattenkylt litet munstycke vilket ger bra känsla, smidighet och ingen värme i handtaget. Byggt en egen vattenkylning av 1 expansionskärl, 1 grundfors villa circ pump, 1 liten gammal MC kylare och 1 liten 220v fläkt. Funkar hur bra som helst!

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Slipning av garagegolvet i full gång för o få bort rester efter mattan, lim och färg.
JÄVLAR vad det dammar, trots att jag har dammkåpa på slipen och dammsugare kopplad.
Men slipar jag utan så blir det som en dammexplosion, så gör stor skillnad även om det ändå blir fruktansvärt dammigt...

Flytspackling i veckan som kommer, och målning av golv nästkommande helg, varpå målning av shackrutor och härdningstid väntar innan jag rullar in bygget igen.

Link to comment
Share on other sites

Kolla om du hittar TIG welding basics filmen som Miller svetsar har gjort. Där lärde jag mig tigga. Gammal skäggig farbror som är hur pedagogisk som helst. Sen är det bara träna, träna och träna som ger resultat.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips på utländsk sida man kan beställa hem verkstadsinredning för rimligare pengar än på hemmaplan?
Biltema's inredning är bra prisklass på, men det är alldeles för få lådor i deras skåp, och på tok för låg arbetshöjd också tyvärr...
Pela's variant är bra i utförande, begagnad sådan eller motsvarande i lägre prisklass vore lämpligt.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

https://garageinredning.se/

https://www.mellbyhome.com/sv/webbshop/kategori/garageforvaring/inredning/

Jag valde ett svart IKEA kök, med massor av lådor och förvaring. Fungerar klockrent och inget har havererat än efter 7år, svagt överlastade med verktyg i vissa lådor. 😄

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Niclas Börjeson sade:

https://garageinredning.se/

https://www.mellbyhome.com/sv/webbshop/kategori/garageforvaring/inredning/

Jag valde ett svart IKEA kök, med massor av lådor och förvaring. Fungerar klockrent och inget har havererat än efter 7år, svagt överlastade med verktyg i vissa lådor. 😄

Gillar inte o ha brännbart material i garaget.

Vill ha sånt förvarat i plåtskåp isf.

Annars är som du säger beggade köksstommar ett enkelt alternativ som är klart prisvärt 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har ett lyftbord på G som är av låg modell så den går under bilen. Vad ska man tänkas betala för ett sådant i bra skick, är 5,5' billigt?

Kommer behöva förlänga det för att säkra bra lyftpunkter och så skulle jag vilja addera någon form av hjullösning för o kunna flytta den vid behov.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-11-03 at 16:50, swedishGT40 sade:

Har ett lyftbord på G som är av låg modell så den går under bilen. Vad ska man tänkas betala för ett sådant i bra skick, är 5,5' billigt?

Kommer behöva förlänga det för att säkra bra lyftpunkter och så skulle jag vilja addera någon form av hjullösning för o kunna flytta den vid behov.

Det är fantastiskt att ha bygget på ett lyftbord men gäller att tänka till lite så inte hela skiten tippar. Bordets övre plan är ledad i ena änden och ligger bara på rullar i andra. En tung motor i fel ände gör att det kan gå fel men tänker man till lite så är det inget problem. Varför ska du förlänga bordet?

Citat

......... skulle kunna dela med dig av mått och dimensioner så man slipper uppfinna ett "alternativt hjul"?

Jag skruvade bara fast en balk som är lika lång som GT40-ramen är bred i botten i vardera änden. Det lilla lyftbordet (800x1200) har jag inte kvar men det syns i min tråd. Nu har jag ett lite större som är nedsänkt i golvet för att slippa snubbla på det när den inte används vilket är mer praktiskt när bilen står på hjul.

Edit: 1000Kg är väldigt på gränsen för färdigbyggd bil.

//Arto

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Arto sade:

Det är fantastiskt att ha bygget på ett lyftbord men gäller att tänka till lite så inte hela skiten tippar. Bordets övre plan är ledad i ena änden och ligger bara på rullar i andra. En tung motor i fel ände gör att det kan gå fel men tänker man till lite så är det inget problem. Varför ska du förlänga bordet?

Jag skruvade bara fast en balk som är lika lång som GT40-ramen är bred i botten i vardera änden. Det lilla lyftbordet (800x1200) har jag inte kvar men det syns i min tråd. Nu har jag ett lite större som är nedsänkt i golvet för att slippa snubbla på det när den inte används vilket är mer praktiskt när bilen står på hjul.

Edit: 1000Kg är väldigt på gränsen för färdigbyggd bil.

//Arto

Det bordet jag såg i din byggtråd med stödarmar runtom som var flyttbara var nedsänkt i golvet iaf.
Det jag nu har släpat hem är 1500x800 i ytan, men lågprofils för att slippa karva ur plattan.
Men vill kunna förlänga för att garantera att ytan vilar på ramens yttre struktur där balkarna är grövst och samtidigt ha bakkant i linje med "hästskon" i bakvagnen för att få motorpaketet innanför ytan och inte riskera obalans i bordet.

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke jag har.

Optimalt vore att ha en åkvagn på takbalken som höll en 2m lång balk för o kunna skjuta sig i längsled i bilen när en motor ska i/ur.

Sen kan man flytta den i sidled i garaget när det flyttas mellan bil och stativ eller dyl.

Nackdelen är att lyftverktyg kommer längre ner från taket än om jag monterar tvärbalk på ena eller andra sidan stora balken, men optimalt centrum när lyftet väl sker är under takbalken, dock lär man kunna skjuta lite i bilens riktning för o kunna lirka ur motorn 🤔

 

Någon som har erfarenhet att tillägga kring kettingtelfer, vad man bör tänka på?

(Ursäkta autokladden😅)

 

IMG_20231106_195419_HDR~2.jpg

Link to comment
Share on other sites

image.thumb.png.abb8d20ae755fa06233e1cdc8edcc622.png

 

Nån nisse som gjort liknande det jag tänkt, men saknar stöd i ändarna(min balk är ju primärt för taket, så borde redan vara stöttad i ytterväggen)

Frågan är om man kan ha en klenare balk ca 2m bred som korsar och sedan lyfter i änden på den, känns som en risk att brytkrafterna kommer knäcka loss släden isf 😱

Link to comment
Share on other sites

image.thumb.png.87daca3a6ec7786d9c53fa8a8c71336b.png

Bättre ritning att kika på, och mer seriöst tänkt, men kanske också totalt överkurs?
Denna version skulle jag kunna förlänga IPE balken förbi HEB balken med 1,5m och därmed täcka hela garageytan mer eller mindre.
Men den enkla lösningen jag primärt är ute efter är om man kan fästa en IPE balk under HEB balken i 90° vinkel på ett åk, med 1m utstick åt båda sidor och få det till en stabil konstruktion som lyfter minst 300kg?
Då skulle jag med lätthet kunna lyfta ur och hantera motorer iaf.
Skissen ovan är mer om man tar steget längre och har 500kg telfer i hela utrymmet.

Någon har har dom teoretiska kunskaperna för o kunna räkna lite hållfasthet för balksystem och nedböjning?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, ulwe sade:

Hej, jag har ett sånt verktyg ja, Pro/E Mechanika. Balkböjning är enkelt där bara du har uppläggen, profiler och krafter så är det lätt.

Ok, vad behöver du veta?

Förklara så en icke byggnadstekniker förstår 😁

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte med på din svarta skissovan, är det sett uppifrån eller från sidan eller? Du nämner IPE och HEB, borde enkelt hitta måtten på dom. Material? Gissar vanligt bonnjärn? E-modulen är samma för järn, så beräkning för nedböjning och spänning funkar hur som helst.

Svarade dig för gjorde en beräkning till lillebror igår, balk att supporta masten i hans båt. Så här kul kan det va att räkna!!! 2 ton uppifrån, 0.9 mm nedböjning, 950 mm mellan uppläggen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, ulwe sade:

Jag är inte med på din svarta skissovan, är det sett uppifrån eller från sidan eller? Du nämner IPE och HEB, borde enkelt hitta måtten på dom. Material? Gissar vanligt bonnjärn? E-modulen är samma för järn, så beräkning för nedböjning och spänning funkar hur som helst.

Svarade dig för gjorde en beräkning till lillebror igår, balk att supporta masten i hans båt. Så här kul kan det va att räkna!!! 2 ton uppifrån, 0.9 mm nedböjning, 950 mm mellan uppläggen.

 

Sett uppifrån.

Balkar nämns i text bredvid dem.

Link to comment
Share on other sites

500 kg på en 200 mm lång telfer som har 4 anliggspunkter på balken. Balken hålls i XYZ vid väggen, hålls i Z vid HEB-balken. Det är 4.4 meter mellan uppläggen, satte igång det innan ditt svar.
4.3 mm nedböjning. Om du tar en infästning vid andra väggen också, så blir det bättre/styvare, den änden svänger fritt nu. 

 

ipe nedböjning.JPG

Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, ulwe sade:

500 kg på en 200 mm lång telfer som har 4 anliggspunkter på balken. Balken hålls i XYZ vid väggen, hålls i Z vid HEB-balken. Det är 4.4 meter mellan uppläggen, satte igång det innan ditt svar.
4.3 mm nedböjning. Om du tar en infästning vid andra väggen också, så blir det bättre/styvare, den änden svänger fritt nu. 

 

ipe bojning.mpg

ipe nedböjning.JPG

Ok, men redan i det läget du räknar nu så är det bara en tusendel av sträckan i nedböjning, normen säger en femhundradel som riktmärke, dvs. Styrkan är fullgod.

Link to comment
Share on other sites

@ulwe Skulle det gå att få bra stabilitet i bara HEB balken tro? Dvs. min alternativa idé som är enklare i utförande där man sätter en åkvagn på HEB balken med 2m lång balk (1m utstick varje sida om HEB balken i tvärled) och kättingtelfer som tar 500kg?
Då ska man helt plötsligt hantera brytande laster, och därav blir jag osäker på om det är lämpligt alls 😅

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

I det läget hamnar allt på vilken telfer och vilken kvalit´e det är på den, har ingen aning eller erfarenhet på vad en telfer klarar i vridmoment "stillastående". När man sen ska flytta längsmed HEB så måtte väl lasten vara centrerad under HEB?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, ulwe sade:

I det läget hamnar allt på vilken telfer och vilken kvalit´e det är på den, har ingen aning eller erfarenhet på vad en telfer klarar i vridmoment "stillastående". När man sen ska flytta längsmed HEB så måtte väl lasten vara centrerad under HEB?

Brytkraften kanske inte påverkar heb balken, utan endast infästningen i balkvagnen?

Men viktmässigt så blir en balk hängd i bara heb balken en större last för takbalken än om den får stöd ute vid väggen som i ritningen.

Hra din beräkning tagit hänsyn till att den tar en del av lasten bara, eller är det räknat på full last utan stöd/avlastning?

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, ulwe sade:

Syns tydligt på färgbilden, blå zon = infästningspunkter. Gula pilar i röda zonen är lasten.

Ok, nu när jag drar slutsatser mellan min skiss och din uträkning så skulle jag säga att jag kanske var otydlig och beräkningen har misstolkats.
Den första skissen som lades upp är sett ovanifrån, dvs. HEB balken har en spännvidd på 6,3 meter och inga stödpelare längs vägen alls.
Tanken var o räkna på två scenarion, en där HEB tar all last utan stöd med 500kg telfer hängandes på mitten (värsta fallet)
Och ett scenario där vikten avlastas genom att en balk med balkvagn rullar i HEB balken och får stöd i en U-balk vid ytterväggen, dvs. någon form av fördelat lastscenario där  nedböjningen på HEB balken minskar.
Hoppas jag var tydlig nog nu och att du orkar bemöda dig om o räkna på dom två scenariona också 🙂

Link to comment
Share on other sites

För att ta med fall 2 så behöver jag ha hur U-balken sitter fast. 3 stöd till golvet, lika fördelade, längden på U-balken är?

HEB-balken ensam klarar detta galant, 2.8 mm nedböjning för 500 kg, sen sitter den väl där av ett husbärande syfte också, men vi ska nog inte trassla till det...... OBS videon har gravt uppskalad deformation.

Stress, stålet har 355 N/mm2, kontaktpunkterna för en balkvagn visar 25 N/mm2.

400125942_318180457632486_3822423361305158618_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...