therealpinto Posted February 10, 2021 Share Posted February 10, 2021 Tänk på både höjd och siktvinklar när det gäller montering av blinkers, minst 350 mm från mark till underkant och 45 graders siktvinkel inåt. Oftast är montering i övre "lyktpottan" det som lirar bäst med reglerna. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 10, 2021 Author Share Posted February 10, 2021 (edited) 1 timme sedan, therealpinto sade: Tänk på både höjd och siktvinklar när det gäller montering av blinkers, minst 350 mm från mark till underkant och 45 graders siktvinkel inåt. Oftast är montering i övre "lyktpottan" det som lirar bäst med reglerna. Gustaf Uppnår båda kraven om den kläms in i övre yttre hörnet i nedre pottan. (Kollade med vinkelmått att den går utanför innerkant med 45° vinkel innåt, o det är på håret att de går) Krympte en spalt lite idag, fixering o plastning, så kan man fortsätta o bredda lite imorgon höger fram tror jag, om de ska stämma 🤔 Edited February 10, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Bergner Posted February 10, 2021 Share Posted February 10, 2021 Om man kombinerar kravet 15 grader uppåt och 45 grader inåt kanske det blir problem med främre blinkers i nedre pottan? Det blir kanske en bedömningsfråga, bl.a. baserat på hur stort blinkersglaset är och hur stor del av det som ska synas inom angivna vinklar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 10, 2021 Author Share Posted February 10, 2021 20 minuter sedan, Anders Bergner sade: Om man kombinerar kravet 15 grader uppåt och 45 grader inåt kanske det blir problem med främre blinkers i nedre pottan? Det blir kanske en bedömningsfråga, bl.a. baserat på hur stort blinkersglaset är och hur stor del av det som ska synas inom angivna vinklar. Hmmm, ja då kanske man får problem 🤔 Värt o undersöka närmre, tack för påpekandet Anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 11, 2021 Author Share Posted February 11, 2021 11 timmar sedan, therealpinto sade: Tänk på både höjd och siktvinklar när det gäller montering av blinkers, minst 350 mm från mark till underkant och 45 graders siktvinkel inåt. Oftast är montering i övre "lyktpottan" det som lirar bäst med reglerna. Gustaf Kollar man både vertikal och horisontell vinkel i kombination? Och sen undrar jag hur de funkar när folk sätter blinkers framför huvudstrålkastaren, då skyms ju delar av ljusbilden, är det verkligen ok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Alla siktvinklar ska uppfyllas "samtidigt", tänk dig en pyramid i 3D från glasets centrum. Generellt sett ska det inte sitta saker framför strålkastare men det finns kanske visst flex om man bedömer att det inte påverkar ljusbilden (för halvljus i första hand). Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 11, 2021 Author Share Posted February 11, 2021 (edited) 11 minuter sedan, therealpinto sade: Alla siktvinklar ska uppfyllas "samtidigt", tänk dig en pyramid i 3D från glasets centrum. Generellt sett ska det inte sitta saker framför strålkastare men det finns kanske visst flex om man bedömer att det inte påverkar ljusbilden (för halvljus i första hand). Gustaf Då skulle jag säga att blinkers där jag tänkt mig utgår, klarar inte 15° upp samtidigt som det är 45° in tyvärr (är också ENDA vinkeln den inte fixar 100%) 😢 Plastar vidare på huven så länge, man hinner fundera mer på blinkers under tiden. Finns det någon chans i helvete @therealpinto att man uppfyller kraven om den vinkeln blinkersen inte klarar täcks av ytterligare en blinkers infälld innanför grillen? (dvs. på insida av pottan för o ta vinkeln innåt) Förtydligar lite. Orange är tänkt placering och kategori 1. Rosa är sidoblinkers (Denna måste räknas som kategori 5 va, inte får jag köra 1 även där?) Grön är kompletterande blinkers för att vinkeln för orange blinkers inte täcker fullt inåt (Går det o "komplettera" döda vinklar med flera lampor för att fånga spektrat o få det godkänt?) Edited February 11, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Lite skisser som kanske hjälper; Du ser vilken kategori som ska sitta var, dvs sidoblinkers måste vara 5 och fram måste vara 1. Man får i och för sig ha fler körriktningsvisare men formellt sett gäller kraven för siktvinklar för varje enskild insats, dvs man kan inte ha en som klarar siktvinkeln inåt och en annan som klarar vinkeln uppåt. Det kanske kan tänkas att någon är "snäll" med den saken men jag skulle inte chansa. Om du kollar Christers bygge från Gällivare så fick ju han in Kellermans Extreme i övre yttre hörnet för den övre strålkastaren, en montering som är närapå osynlig innan det blinkar. Sidoblinkers har ju rätt tuffa krav på siktvinkel, den ska synas nästan rakt bakifrån (en skymd vinkel 5 grader närmast karossen är OK), minimihöjden är 500 mm så din rosa markering fungerar med all sannolikhet inte för den kategorin. Men sidoblinkers är den enklaste att lösa, det finns ju mikroskopiska LED-varianter med korrekt E-märkning både med röktonat och vitt glas. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 (edited) Vet inte om du sett det eller missat? sidoblinkers och pos.-ljus tipsade@gabbes om Här i tråden för belysning (Tack Gabriel!👍) Dom är verkligen skitsmå. Jag tycker inte att det är problem att placera dessa på ett bra ställe eller det ser för klumpigt ut men det är ju upp till var och en att tycka annorlunda. Backspegeln eller i närheten av den samma är ju en annan tänkbar placering för sidoblink. Då uppfyller man även höjdkravet. Posljuset får lätt plats i närheten hel/halvljus i övre delen och då är det enkelt att uppfylla alla krav utan problem. Diodhuset med den mycket goda smaken att lägga upp föredömliga bilder på hemsidan där E-märkningar syns tydligt. Fler handlare borde förstå att göra på det viset kan man väl kanske tycka? Edited February 11, 2021 by Arto rensade lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 11, 2021 Author Share Posted February 11, 2021 Bra tips där 👍 Idag jobbades det vidare lite smått med huven, börjar närma sig en passform man kan jobba med nu, återstår lite justering båda sidor, men sen får man nog se sig som nöjd o jobba fram gångjärn istället, eller jobba in ac aggregatet där det ska sitta, blir o designa om en stötta tror jag för o få det bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 13, 2021 Author Share Posted February 13, 2021 (edited) Ska till o fästa ac aggregat snart, men undrar om man bör sätta det med gummi för o motverka vibrationer? Tänker om värmepaketet är känsligt för vibrationsskador/utmattning 🤔 Edited February 13, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 Ac agg på plats, vart tight men fick plats iaf. Plastat lite mer på huven också, börjar ta sig till en vettig passform som man kan vara nöjd med nu. Återstår kanten mot rutramen nu bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 Lyckades klämma in lite anpassning av sparklådorna mot frontens position, ca 12mm förlängning båda sidor för bra passform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 17, 2021 Author Share Posted February 17, 2021 Håller på o bråkar o krånglar med "Foten" till främre huven, underkant mot sparklådan är nämligen INTE plan mot sparklådan, utan vinklad uppåt på insidan ca 10-15°. Detta medför att jag får problem att få dem att styra mot stoppen då anliggning bara blir på en sida av plaststyrningen, och inte hela radien som bakre huven... Någon annan som har sett samma sak på sitt frontklipp? Och hur löste ni stopp och styrning av huvlåsen i främre huven? (Var nästan inne ett tag på att skita i en styrkona i fram, men risken är att den vill vrida sig i fästet kanske, men kan vara värt o testa, då det skulle underlätta kopiöst och blir renare utseende) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 17, 2021 Author Share Posted February 17, 2021 Orkade inte invänta input, så skred till verket istället och det vart riktigt bra (är ju inbyggda styrningar i låset) Han inte med andra sidan ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 18, 2021 Author Share Posted February 18, 2021 (edited) Fått hem strålkastarna, men blir lite förbryllad. Dom är märkta a samt hcr, men det är ingen plats i sidan för posljus. Vad innebär det? @therealpinto EDIT: gjorde klart andra sidan idag. Bjuder på ett par bilder när sparklådorna är på plats också. Dags o kolla höjd på huvens mittendel och sen plasta in kanten igen. Edited February 18, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 13 timmar sedan, swedishGT40 sade: Fått hem strålkastarna, men blir lite förbryllad. Dom är märkta a samt hcr, men det är ingen plats i sidan för posljus. Vad innebär det? @therealpinto Det blir lite gissning, kanske att det är piratgrejer där man mixar reflektor och glas med olika specifikation? Det går säkert att borra in hållare för parkeringsljuslampan, nu när märkningen finns där. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 1 timme sedan, therealpinto sade: Det blir lite gissning, kanske att det är piratgrejer där man mixar reflektor och glas med olika specifikation? Det går säkert att borra in hållare för parkeringsljuslampan, nu när märkningen finns där. Gustaf Aha, då måste man "bara" klura ut vart man skall sätta hålet för att inte störa ljusbilden 🤔 Det är denna typ av genomföring för runt hål du tänker på då antar jag? @therealpinto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Japp, precis. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 21, 2021 Author Share Posted February 21, 2021 Rutan ska åter på förvaring och sargen till huven är under formning/fixering. Plastas in i veckan, sen ska placering av tanklock ske och eventuell justering av hålen i huven för dem 🙈 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 22, 2021 Author Share Posted February 22, 2021 Undersidan förstärkt, imorn ska vi kolla om passformen är som jag vill och sen montera in tanklock och förmodligen flytta hålen för att passa 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 Tanklock på plats, ska forma inre rörförbindelser härnäst, parallellt med kylare o annat. Bockade innerradien på hålet för o ge lite mer styrka, och för att ge plats åt anslutningsröret som ska ner till tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Grymt jobb du gör. Kommer bli riktigt bra. 👍👍 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 26, 2021 Author Share Posted February 26, 2021 Kylaren kom äntligen. Men den fick nog sig en redig omgång i frakten, den är både skev(romb formad, gavlarna lutar) och krökt som en banan... Dvs. Bortom räddning tyvärr😫 Ska försöka häva köpet o köpa från annan leverantör tror jag, eller svetsa egen kanske trots allt, detta kommer dra ut på tidplanen tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 26, 2021 Author Share Posted February 26, 2021 Då man fick skifta fokus pga den skeva kylaren så vart det att avsluta tanklocken och sen montera handtag, låskistor och låspinnar på dörrarna istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 27, 2021 Author Share Posted February 27, 2021 (edited) Just ja, vart fundersam vad hålet i handtagsgfästet är till för? 🤔 Någon som vet? Edited February 27, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 (edited) En annan bild på liknande lösning kanske får dig att lösa gåtan Edited February 28, 2021 by Hansol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 (edited) 2 timmar sedan, Hansol sade: En annan bild på liknande lösning kanske får dig att lösa gåtan Tack för input Peter. Den används inte alls verkar de som, o jag kunde inte heller komma på något användningsområde, så verkar logiskt. Måste se över sprinten däremot, gillar inte sgt lösningen, där sprinten kan falla rakt igenom... Borde åtminstone vara en hatt på sprinten som de du la upp. EDIT: idag ska jag hämta en höglyftande palltruck, den borde gå att modifiera till ett smidigt och portabelt lyftbord som inte kräver ström 😁 Edited February 28, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 (edited) Pallyften hemma och bilen nu uppallad på 60cm för arbetshöjd. Bearbetade lite kaross för lyktor idag. Vart täcklock till främre lyktorna samt håltagning för helljusen. När blinkersen kommer hem ska även dom fräsas hål för. Just ja, är det någon som kan tipsa om vart man kan köpa effektiva cellpaket till kylare? Ändrar inriktning och tänkte köpa cellpaket 13-15" brett och 30" högt (monteras liggandes och görs i s.k. "dual pass" utförande) Hittar inga vettiga källor på cellpaket när jag söker, men har kommit fram till att GT35 och camaro ss har bra storlek på kylare som man skulle kunna kapa gavlarna på om så önskas. Men borde vara mer prisvärt o köpa löst cellpaket i vettigt mått. Edited February 28, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 4, 2021 Author Share Posted March 4, 2021 Upplever att lyktpottorna för bakljusen ej är runda, utan lite ovala (och olika storlek i botten såklart) Därmed får jag smått omöjligt o få dit lysena, behöver nog slipa ur lite o sen bygga mer tjocklek på insidan väggarna igen. Någon mer som haft samma problem med bakre lysena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 10, 2021 Author Share Posted March 10, 2021 (edited) Bakre lysen hittade och på G hem(original simca) Fick lite tid igår o fixade fäste för sidoblinkers också. Provmonterat o ser vettigt ut. Edited March 10, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 10, 2021 Author Share Posted March 10, 2021 Oljekylarna hittade sin plats också. Ska vända dem upp o ner senare o göra hål o konsollen för o få in slangarna underifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 12, 2021 Author Share Posted March 12, 2021 Hittade lite originallysen, behövs lite puts o krom o nya linser, men sen så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Har du verifierat att dom har rätt märkning? Då gäller det att hitta nya linser som också har rätt märkning (kanske svårare). Tipsa gärna om du hittar nåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 4 minuter sedan, Jocke4U sade: Har du verifierat att dom har rätt märkning? Då gäller det att hitta nya linser som också har rätt märkning (kanske svårare). Tipsa gärna om du hittar nåt Det finns linser o köpa med korrekt märkning. Inte lätts o hitta, men dom finns 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 14, 2021 Author Share Posted March 14, 2021 Formar och plastat nya bakstycken till ljuspottorna bak. Plastar in dem i veckan, så kan monteringen avslutas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 15, 2021 Author Share Posted March 15, 2021 (edited) Färdigställda pottor bak, nu passar ljusen alldeles prima. Tänk vad man kan skapa med några toarullar o tejp som mall 🤣 Edited March 15, 2021 by swedishGT40 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 Roat mig med o rita in kylare som ska byggas inom kort. Ser ut o kunna få plats med lite skohorn o hammare 🤣 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 (edited) klämde ur mig en AC kondensor också. Ritat efter CBS AC https://www.carbuilder.com/uk/aluminium-condensing-radiator-480-x-250-x-30-2 Finns o tillgå för den som är intresserad, ligger på grabcad. https://grabcad.com/library/cbs-ac-condenser-480x250x30-incl-threaded-connections-1 Edit: Kompletterar med en bild också. Placering ej spikad, då jag måste ta med slangdragning också. Men skulle vilja ha kondensorn över ena halvan, så en av fläktarna kan jobba med ACn o den andra bara fullt flöde genom kylaren. Edited March 17, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 21, 2021 Author Share Posted March 21, 2021 Har börjat pilla lite med fastsättning av främre lyktorna. Någon som har koll vart man kan köpa plastclips som håller dom små kuländarna till justerskruvarna? (Likt bild) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 22, 2021 Author Share Posted March 22, 2021 Fixat med ramar till främre lyktorna och försöker leta mig fram i djungeln av justerskruvar att montera i ramarna för att få justeringen bakåt. Tips på vart man kan köpa justerskruv med kulände och även plastklips mottages varmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 23, 2021 Author Share Posted March 23, 2021 (edited) Klurar på hur jag ska montera justeringen smart. Kan detta vara en bra lösning enligt bild? Grått är plåt, vänstra är plåt i karossen, högra är plåt i ramen till lyset. Svart är c-clips för att låsa så skruven inte åker ut ur plåten Rött är en fjäder för att hålla grejerna på plats (kraftigare modell för att hindra "vibrerande ljusbild" men räcker det till?@therealpinto vad tror du som sett lite lösningar?) Skruven är från Volvo 140, finns liknande från volvo's äldre modeller. Edited March 23, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 23, 2021 Share Posted March 23, 2021 Det är lite svårt att gissa, fjädern bör väl vara ganska rejält hård kan jag tänka mig men det beror nog också på hur det är gjort - "låser" insatsen i gängan eller är det bara fjädern som hindrar den att röra sig bakåt? Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 23, 2021 Share Posted March 23, 2021 Vad jag kommer ihåg så var det ett spår i kutsen i änden på skruven som man trädde in i ett U-spår på hållaren till insatsen. sen satt det väl några fjädrar nånstans också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 23, 2021 Author Share Posted March 23, 2021 4 timmar sedan, Kjelland28 sade: Vad jag kommer ihåg så var det ett spår i kutsen i änden på skruven som man trädde in i ett U-spår på hållaren till insatsen. sen satt det väl några fjädrar nånstans också. Får leta efter lite bilder. Det är nog som du säger ett spårat hål man för in den i, och sen fjädrar som håller det i spänn så skruven håller sin plats. Kikade en snabbis på Biltema, dom har kraftigare fjädrar avsedda för bromstrummor som verkar lämpliga, ska kolla vilken jag köper när jag har fixat ihop grejerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 24, 2021 Share Posted March 24, 2021 Hittade en bild på bildelsbasen. Här syns ju spåren som skruvarna träs ner i sen har jag för mig att det var 2 fjädrar där nere tycker jag ser 2 st hål där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 24, 2021 Author Share Posted March 24, 2021 Tack för input Kjell, planerar för en originalliknande installation. Idag vart de lite småpul, börjar få stopp snart om inte vattenskärningen kommer eller kylaren 🙄 Men fimpade gångjärnsfästena som utgått ur designen, svetsade klart fästet till ACn, fimpade balken vid ACn och svetsade in en plåt istället så det finns gott om utrymme nu, monterade lysena i sina ramar, och sist så fick jag fatt på en bekant som kan plana av mina uprights också 👍 Seg dag med andra ord, hände inte så mycket som jag ville. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 25, 2021 Author Share Posted March 25, 2021 Ni som byggt era GT40, hur gjorde ni med ledning till värmepaketet från kylarvattnet? Det börjar bli trångt i tunneln, o ett rör extra för värmepaketet i tunneln är, mjaa, besvärligt kan man säga 😅 Returen kan jag bara sticka på grova returledningen från kylaren, men tillförseln av värme lär funka innan termostaten öppnar ledningen till kylaren 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 Du kan ta ut fram parallellt med kylaren om du installerar en liten pump för värmekretsen. Räcker nog med 10 mm invändig slang Viss cirkulation kan säkert förekomma när pumpen står men om det blir ett problem kan du ju sätta in en ventil mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 26, 2021 Author Share Posted March 26, 2021 1 minut sedan, Örjan Brattberg sade: Du kan ta ut fram parallellt med kylaren om du installerar en liten pump för värmekretsen. Räcker nog med 10 mm invändig slang Viss cirkulation kan säkert förekomma när pumpen står men om det blir ett problem kan du ju sätta in en ventil mvh Örjan Jag förstår inte riktigt hur du menar, du får gärna utveckla svaret lite mer. Pratar du om en lösning där man inte har termostat utan kör på elpump?(då förstår jag resonemanget) Men om man har mekanisk pump och termostat som jag hade tänkt, då måste jag väl ändå ha en ledning fram iaf (returen kan jag dumpa in i grova röret från kylaren) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.