Jocke4U Posted March 25, 2018 Posted March 25, 2018 Tjena, En lust har funnits inombords och efter pĂ„verkan av Er hĂ€r och inte minst nĂ„gra av er som har varit/Ă€r med i LocostSweden och SVKG....sĂ„ Ă€r bestĂ€llningen sedan nĂ„gra veckor lagd. Leverans kanske sker i slutet av Ă„ret (hoppas det sker innan BREXIT dĂ„ det nog hoppar upp i pris efterĂ„t) Det som Ă€r bestĂ€llt Ă€r: - Kaross - Chassi - BĂ€rarmar - Uprights (snĂ„lade lite och tog plĂ„t i bak - tills det ev spĂ„rar ur đ - KrĂ€ngningshĂ€mmare - Instrumentpanel - Framruta - Alla övriga rutor utom bakrutan mellan kupĂ© och motorrum - StyrvĂ€xel -...sen Ă€r det andra grejer som Ă€r med ocksĂ„ SpĂ€nnande!! Nu skall jag stĂ€da ur garaget och bl.a.a snygga till golvet. Det Ă€r lite slitet sedan bygget av sjuan. 2 Quote
Tomas Posted March 25, 2018 Posted March 25, 2018 Kul! Ska bli Ànnu ett intressant bygge att följa! Vad har du tÀnkt för utrustning i övrigt som tex hjul, motor, stolar? Quote
Jocke4U Posted March 25, 2018 Author Posted March 25, 2018 Hej Tomas (kan misstĂ€nka frĂ„n PiteĂ„ đ?! ), EDIT: SĂ„g nu att det stod PiteĂ„ đ - dĂ„ sĂ„ vet jag đ Sugen ocksĂ„ đ Det blir inte en replika som sĂ„dan utan lite modernare twist och det Ă€r mycket som inte sitter Ă€n men nĂ„gra tankar Ă€r (och vill sĂ„ klart att du/ni skjuter ner ideerna sĂ„ jag inte gĂ„r i en fĂ€lla đ ) - Stolar tĂ€nker jag Tillett eller liknande - Hjul Ă€r vĂ€ldigt öppet men lagom/ganska brett och troligen 17" (eller 18") - Motor blir nog en Ford SB (302, 347,...eller liknande) - gĂ€rna med insprutning. Det Ă€r vĂ€l hĂ€r man framförallt fĂ„r kolla pĂ„ budgeten. Var inne pĂ„ en Coyote frĂ„n början men den Ă€r STOR och blir svĂ„rt med effekten med gĂ€llande regler ...sĂ„ en 347 med sprut vore nĂ„t. Alla tips emottages! đ - VĂ€xellĂ„da blir troligen en Audi 01E DQS (hade en men den kvaddade Postnord sĂ„ vĂ€nligt ) ...ja det var lite och skjut pĂ„ med frĂ„gor och/eller funderingar för det sĂ€tter igĂ„ng mitt huvud ocksĂ„ đ Quote
Tomas Posted March 25, 2018 Posted March 25, 2018 Joacim wrote: Hej Tomas (kan misstĂ€nka frĂ„n PiteĂ„ đ?! ), EDIT: SĂ„g nu att det stod PiteĂ„ đ - dĂ„ sĂ„ vet jag đ Sugen ocksĂ„ đ Ăr otroligt sugen att dra igĂ„ng ett GT 40 bygge đ Kan förhoppningsvis börja i sommar / höst. Blir till att svetsa chassit sjĂ€lv den hĂ€r gĂ„ngen đ Ăr verkligen ingen motorexpert men har du kollat pĂ„ 351W istĂ€llet för en strokad 302 (347)? Den Ă€r bara liiite större Ă€n 302'an men har starkare block och har ju redan större volym. Quote
Starhonk Posted March 25, 2018 Posted March 25, 2018 Kul -skall bli spÀnnande att följa! Lycka till! / Henrik Quote
Jocke4U Posted March 26, 2018 Author Posted March 26, 2018  Tomas wrote: Ăr verkligen ingen motorexpert men har du kollat pĂ„ 351W istĂ€llet för en strokad 302 (347)? Den Ă€r bara liiite större Ă€n 302'an men har starkare block och har ju redan större volym.  Njae - har inte kollat sĂ„ mycket. Var instĂ€lld pĂ„ Coyote men den Ă€r ju rĂ€tt stor och efter bra samtal med SFRO-Ludde hĂ€r i stan sĂ„ omvĂ€nde han mig. Skall kolla upp 351W ocksĂ„ - Ă€r det nĂ„gon som stöter pĂ„ en 302/247/351W eller liknande sĂ„ Ă€r det vĂ€lkommet att pinga mig đ  Quote
Jocke4U Posted December 19, 2018 Author Posted December 19, 2018 Nix! Vid senaste kontakten för nĂ„gra veckor sedan sĂ„ fick jag meddelandet (efter frĂ„ga sĂ„klart đ ) att dom ligger lite efter och skulle ha stĂ€ngt 2 v över jul och sen skulle dom börja med min leverans. SĂ„ hĂ„ller dom det sĂ„ fĂ„r det vĂ€l ses som ok (bestĂ€llt ca 2018v7 + 40 veckors uppskattad leveranstid) 1 Quote
steel Posted December 19, 2018 Posted December 19, 2018 Grattis, Jocke4U ! Det hĂ€r blir kanonkul, det gĂ„r ju Ă€ven att bygga pĂ„ Tesla grejer, ligger mer i tiden đđ Mvh PĂ€r 1 Quote
Jocke4U Posted December 19, 2018 Author Posted December 19, 2018 31 minuter sedan, steel sade: Grattis, Jocke4U ! Det hĂ€r blir kanonkul, det gĂ„r ju Ă€ven att bygga pĂ„ Tesla grejer, ligger mer i tiden đđ Mvh PĂ€r Tack PĂ€r! Mmm, vem vet ....det skulle vara om foliehattarna i regeringen (som vi inte har đ ) skulle lagstifta att alla nyregistrerade bilar mĂ„ste ha elmotor.... Fast risken Ă€r liten.....fĂ„r i vĂ€rsta fall bygga sĂ„ jag kan köra VĂLDIGT TUNGA STENAR đ đ sĂ„ Ă€r jag hemma  1 1 Quote
heralue Posted December 20, 2018 Posted December 20, 2018 OT: Jag Àr ocksÄ rustad för att köra TUNGA STENAR !  1 1 Quote
Jocke4U Posted January 27, 2019 Author Posted January 27, 2019 GĂ„r fortfarande i vĂ€ntans tiden men det ska vara "nĂ€ra" nu (i alla fall med den engelska tidsstocken đ ) Har Ă€gnat lite tid pĂ„ att rensa ur sĂ„nt som inte behöver vara i garaget och optimerat en del. TIG svets i sin ensamhet.... ...sparar golvytan om MIG'en fĂ„r hĂ€nga med...  Med nymĂ„lat golv och man vill ju ha finish som @steel har (Ă€n sĂ„ lĂ€nge đ ) dĂ„ fĂ„r man ha en sĂ„n hĂ€r i garaget đ Ăven om allt inte Ă€r som jag vill ha det sĂ„ kĂ€nner jag mig redo att trĂ€ffa paketet đ ....Sen hade ett större garage varit att önska ...men inte nu đ Ska se om jag kan optimera med sonens prylar đ 4 Quote
steel Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Det ser kanon ut đ Gillar verkligen svabbenđ Mvh PĂ€r 1 Quote
heralue Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Tjusigt ! Ser fram emot nedkomsten och 1:a garagetrÀffen ! 1 Quote
swedishGT40 Posted January 28, 2019 Posted January 28, 2019 HĂ€rliga vĂ€ntans tider đ Snart fĂ„r du skruva som oss andra och slĂ„ dig sanslös med karosspassning, hehe. Ska bli kul o se Ă€nnu en GT40 vĂ€xa fram đ 1 Quote
Jocke4U Posted May 10, 2019 Author Posted May 10, 2019 @LUPUS Det hĂ€nder inte sĂ„ mycket, vĂ€ntar fortfarande pĂ„ leverans frĂ„n UK och samlar pĂ„ mig information. Skaffar inte sĂ„ mycket delar förrĂ€n jag har chassi't hemma. Senaste status frĂ„n dom kĂ€ndes dock positivt...sĂ„ stay tuned đ Quote
Arto Posted May 10, 2019 Posted May 10, 2019 Det Àr dÄ pÄ tiden att det kommer nÄt, vet precis hur det dÀr kÀnns. Vi kanske ska Äka över hela gÀnget och knacka pÄ kanske? 1 Quote
Göran Nilsson Posted May 10, 2019 Posted May 10, 2019 @Jocke4U jag tittade pĂ„ hemsidan GT40 och var imponerad av deras kompletta byggsats/prislista.  Ăr det grejor av hög kvalite eller mĂ„ste man anpassa/modifiera alla delar till varandra?  Quote
Jocke4U Posted May 11, 2019 Author Posted May 11, 2019 @Göran Nilsson Nu har jag inte fÄtt nÄgra grejer Àn och har inte mer Àn kollat bilder. Tornado Àr nog "mellan-klass" tillsammans med flera andra. Ska nog funka bra, kanske inte alltid den mest eleganta/snitsiga lösning. Huvudsaken att funktionen Àr rÀtt, man kan ju snitsa till senare - eller direkt om det gör för ont. SothernGT kanske Àr lite högre klass pÄ men kostar ocksÄ mer. RCR och CAV Àr hög-klass och inte inom den budget jag kan/vill ligga. Sen finns andra sÄsom GTForté som Àven levererar delar som passar till Tornado och andra. Det gÀller ju att sprida inköpen smart - dels sÄ bra/billigt (=prisvÀrt) som möjligt men ocksÄ att inte det ska bli problem med ursprungskontroll eller dylikt. DÄ jag inte har frÀck utrustning för maskinbearbetning sÄ vill jag i alla fall ha möjligheten att kunna köpa mig "standardprylar". Quote
swedishGT40 Posted June 17, 2019 Posted June 17, 2019 Hur gÄr det för dig hÀr dÄ Jocke, nÄgot ljus i slutet av tunneln i evigt vÀntande? Quote
Jocke4U Posted June 17, 2019 Author Posted June 17, 2019 Jadu, kĂ€nns som det var tĂ„get jag sĂ„g i tunneln tidigare - fast det backade ut igen đ Status v.19 var det "Your body is in production this week and the chassis will be in production next week" Senaste budet var 30/5 (v.22) "We had a slight production problem which caused a delay but we are now working on your order to completion". Nu v.25 ...kollar VARJE mail nĂ€r det plingar till...  1 Quote
swedishGT40 Posted June 18, 2019 Posted June 18, 2019 LÄter som standard nÀr man har med engelsmÀn att göra med andra ord. Maj 2020 kommer du fÄ ett mail dÀr dom sÀger, "ready for shipping" bara för att fÄ ett nytt mail dÀr dom skriver "Oops, forgot some parts. will come at a later time..." 1 Quote
Jocke4U Posted June 18, 2019 Author Posted June 18, 2019 Det finns undantag, Ă€ven i UK ....Northwest Propshaft Ă€r ett sĂ„dant. Hade mail-diskussion med dom som mest liknande chat. Efter bestĂ€llning sĂ„ tillverkade dom, lackade och packade - skulle varit hos mig inom 24 h. Dock schabblade tullen/fraktbolaget sĂ„ det tog 48 h. Nortwest drev Ă€rende emot fraktbolaget pĂ„ eget initiativ och jag fick tillbaka nĂ„gra hundra. Fick Ă€ndĂ„ kardanen snabbare Ă€n vad PostNord klarar av inom lĂ€net đ đ 3 Quote
Hansol Posted June 19, 2019 Posted June 19, 2019 Lider med dig sÄ sjukt oseriöst handlande /bemötande av leverantören. Om de vore hÀlften sÄ snabba med att leverera som det vill ha in cash efter man lagt bestÀllning , sÄ hade ingen behövt sitta och vÀnta pÄ sina prylar. Med det sagt hoppas jag du snart fÄr prylar att fylla upp ditt vÀntande garage med . Quote
Arto Posted June 19, 2019 Posted June 19, 2019 +1 HÄller med helt. Vad var ursprungslöftet, Ärsskiftet? En sÄ lÄng försening kan bara orsakas av att andra gÄtt före (dina prylar levererats till andra). Vore det en ren försening/produktionsproblem hade dom vÀl kursat vid det hÀr laget. Jag tyckte det var segt nÀr jag handlade men det hÀr Àr ju löjligt. Quote
Jocke4U Posted June 19, 2019 Author Posted June 19, 2019 4 timmar sedan, Arto sade: +1 HĂ„ller med helt. Vad var ursprungslöftet, Ă„rsskiftet?ï»żï»ż Ursprungliga uppskattade leveransvecka var v47 2018, sĂ„ typ Ă„rsskiftet. Anledningen till "förseningen" kan man bara spekulera i - bara jag fĂ„r prylarna inom kort och vill ju inte att det hafsas ihop heller. Quote
Hansol Posted June 19, 2019 Posted June 19, 2019 (edited) Hoppas verkligen att man pÄ nÄgot sÀtt kompenserar dig , om inte Àr det ju inte ett dugg bÀttre leveransprecision och kundbemötande Àn vÄr svenska hovleverantör. Edited June 19, 2019 by Hansol Quote
Jocke4U Posted June 19, 2019 Author Posted June 19, 2019 Jag tror inte att dom kompenserar nÄgot 1 Quote
vedde Posted June 24, 2019 Posted June 24, 2019 à k dit! Maila och sÀg att du kommer över för att du vill se produktionen av dina saker. Billigt med Ryan air och en liten hyrbil. Bo 1 natt pÄ Bed&Breakfast. DÄ fÄr de kunden i fejset och svÄrt att ljuga nÀr du stÀller frÄgor till dem och till personalen pÄ golvet - what were the 30 week delay in production my contact talked about? Tror inte du fÄr samma svar som pÄ mailSkickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
Jocke4U Posted June 28, 2019 Author Posted June 28, 2019 Japp, jag ska Ă„ka dit fredag nĂ€sta vecka - fast jag tar lastbil och hĂ€mtar grejerna đ 5 Quote
heralue Posted June 28, 2019 Posted June 28, 2019 57 minuter sedan, Jocke4U sade: Japp, jag ska Ă„ka dit fredag nĂ€sta vecka - fast jag tar lastbil och hĂ€mtar grejerna đ That's the way ! 2 Quote
Jocke4U Posted July 2, 2019 Author Posted July 2, 2019 Ăr lite pirrig... Onsdag HĂ€mtar skĂ„pbilen imorgon kvĂ€ll Torsdag LĂ€mnar AlingsĂ„s runt 06-ish Kör till Calais, sover lite Fredag Kör Eurotunnel till UK - Tornado i Kidderminster - Eurotunnel till Frankrike Sover i Calais Lördag Kör frĂ„n Calais - AlingsĂ„s Om orken finns sĂ„ kan ett besök ske pĂ„ BorderShop đ Söndag Lasta av   9 Quote
LUPUS Posted July 2, 2019 Posted July 2, 2019 DÄ fÄr vi önska lycka till ( med bordershopen) Quote
Arto Posted July 3, 2019 Posted July 3, 2019 Det Àr ett skit att fÀrjelinjerna till UK bommade igen, hade varit smidigt frÄn Götet annars. Lycka till med resan och drive safely! 1 Quote
Jocke4U Posted July 5, 2019 Author Posted July 5, 2019 IgÄr AlingsÄs 140 mil till calaisSova liteIdag 70 mil i UKNu snart sovaImorgon 140 mil till AlingsÄs.Söndag blir det att lasta ur innehÄllet:)Skickat frÄn min CLT-L29 via Tapatalk 13 1 Quote
vedde Posted July 6, 2019 Posted July 6, 2019 Grattis!Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
Jocke4U Posted July 6, 2019 Author Posted July 6, 2019 Se dĂ€r - dĂ„ har man landat hemma! đ đ Idag blev det 143 mil (hoppas det inte kommer nĂ„gra fortkörningsböter i efterhand). Soppaförbrukningen har ju inte varit lĂ„g, har ju pressat en del och med stort skĂ„p och vind sĂ„ suger det. Tankade i Danmark och rĂ€knade kallt att det skulle rĂ€cka med marginal. Satan i gatan vad det blĂ„ste i Danmark och SkĂ„ne....förbrukade en jĂ€kla massa sĂ„ gick pĂ„ Ă„ngorna hem.....men hemma Ă€r jag â€ïžÂ En bira, dusch och sĂ€ngdags. Ă terkommer med bilder inom kort....kĂ€nner mig som ett barn vid julafton đ ...vet att en grej inte Ă€r med (som kommer pĂ„ posten) men hoppas allt annat. Kollade inte igenom alla grejer men det kĂ€nns som Andy har koll. ....over and out... (for now)  5 Quote
Jocke4U Posted July 7, 2019 Author Posted July 7, 2019 SĂ„dĂ€r, dĂ„ har jag lastat ur och gĂ„tt igenom grejerna (inte alls bultar Ă„ sĂ„ men de viktiga delarna). Allt bestĂ€llt verkar vara med utom nĂ„gra gummin (se nedan) Ăverlag sĂ„ kĂ€nns det positivt och Andy har packat grejerna bra, svetsarna ser bra ut och karossen OK. Inpassning av karossen och "finslipning" lĂ€r ta ett tag kan jag inse. "Lite" bilder följer đ - sen kommer jag stĂ€lla massa dumma frĂ„gor till ni experter (precis som nĂ€r jag byggde sjuan). Dock blir det inte mycket gjort det nĂ€rmaste pga semester-resa men att sortera ut grejerna och fundera i vilken Ă€nde jag först ska attackera detta projekt đ Kaross Front Baken Dörrar, sills, door pockets och ventilation Tak HĂ€ngde pĂ„ bakdelen (mest för att undan den). HjĂ€lpligt uppallad Chassi Bak Mitten Front Uprights bak StyrvĂ€xel inlagd Lite bultar, bussningar, P-Ă€ndar och "grejer" Bussningar tror jag inte ska anvĂ€nda utan sĂ€tta i Powerflex istĂ€llet. Nu Ă€r nog dessa inte sĂ„ bĂ„ngstyriga som de frĂ„n Westfield men heller inte sĂ„ tajta (stĂ„lrör med gummi runt). Westfield har inner och yttre stĂ„lrör med gummi emellan. De var inte roliga att pressa i. Bytte senare till Powerflex i fram. InfĂ€stning till styrvĂ€xel, Andy hade inte fĂ„tt gummin i tid till denna sĂ„ det skickas senare samt uniballs till bakvagnen. Monteringsgrejer till krĂ€ngningshĂ€mmarna "KrĂ€ngarna" LĂ€nkarmarna bak. Skulle kunna tĂ€nka mig att göra om U-Ă€ndarna till nĂ„got snyggare men duger nog för nu. LĂ€nkarmar fram. Behöver putsas upp lite. Andy "batchar" nog dessa sĂ„ varit liggande och inte sĂ„ blanka. Om jag hade konstruerat dom sĂ„ hade jag nog gjort lite annorlunda - kanske modifierar lite. Uprights, nav, osv fram Nav, axlar och lagerhĂ„llare Bak. Lager fram o bak Framruta i glas och plast till dörrar, bakruta (yttre) och lyktor.  Andy hade ju en "utstĂ€llningshall" dĂ€r det inte var nĂ„gon verkstad. Han hade 3 st fĂ€rdiga GT40, nĂ„gon halvfĂ€rdig, en sjua (fĂ€rdig) som han ocksĂ„ har skapat kit för men lagt ner. En fin Lamborghini Countach (replika) som han ev hade planer att sĂ€lja som kit....och massa andra grejer sĂ„som modellflyg (modell "större" typ 2,5m) och kontor. Trevlig kille och vĂ€ldigt pratsam - var vĂ€l vĂ€rt den lĂ„nga resan bara för att trĂ€ffa honom och skapa en mer personlig relation Ă€n via mail.   6 Quote
Hansol Posted July 8, 2019 Posted July 8, 2019 15 timmar sedan, Jocke4U sade:  Dock blir det inte mycket gjort det nĂ€rmaste pga semester-resa men att sortera ut grejerna och fundera i vilken Ă€nde jag först ska attackera detta projekt đ Du har ju precis vart och hĂ€mta hem ditt semesterprojekt. Skippa sem-resan och skicka ivĂ€g resten familjen , sĂ„ kan du börja din GT40 resa med destination garaget.   2 Quote
Jocke4U Posted July 8, 2019 Author Posted July 8, 2019 5 timmar sedan, Hansol sade: Du har ju precis vart och hĂ€mta hem ditt semesterprojektï»ż. Skippa sem-resan och skicka ivĂ€g resten familjen , sĂ„ kan du börja din GT40 ï»żresa ï»żï»żï»żmed ï»żï»żdestination ï»żï»żï»żgaraget.   Haha, sĂ„ skulle man kunna göra đ men behöver lite miljöombyte för kommande utmaningar đ  Quote
Jocke4U Posted July 25, 2019 Author Posted July 25, 2019 Utlandssemestern avslutas i Cape Town och bokade in ett besök pÄ CAV (Cape Advanced Vehicles) Skickat frÄn min CLT-L29 via Tapatalk 2 Quote
Jocke4U Posted September 3, 2019 Author Posted September 3, 2019 HĂ€r har det inte hĂ€nt sĂ„ mycket. BestĂ€llt och fĂ„tt lite prylar. Poly-bussningar Kylare (var inte tĂ€nkt sĂ„ - inte det jag behöver först men @heralue tipsade och lika bra att passa pĂ„ đ ) Fler och större paket pĂ„ vĂ€g... 1 Quote
Fredrik SvedjefÀlt Posted September 3, 2019 Posted September 3, 2019 On 2019-07-25 at 15:40, Jocke4U sade: Utlandssemestern avslutas i Cape Town och bokade in ett besök pÄ CAV (Cape Advanced Vehicles) Skickat frÄn min CLT-L29 via Tapatalk  Det hÀr har jag missat att du har gjort, mÄste ju varit en kanon kick och inspiration för framtida garagekvÀllar. Kul. Quote
Jocke4U Posted September 3, 2019 Author Posted September 3, 2019 24 minuter sedan, Fredrik SvedjefĂ€lt sade: Det hĂ€r har jag missat att du har gjort, mĂ„ste ju varit en kanon kick och inspiration för framtida garagekvĂ€llar. Kul. đ Det var ett mycket trevligt besök och kanonbra mottagande av Jordi som Ă€r CEO. Sen Ă€r det Sydafrika sĂ„ de lĂ„g i ett "gated company community" men inga direkta konstigheter att bli inslĂ€ppt; trodde det skulle vara vĂ€rre för vi passerade dagen innan. EDIT: NĂ€r det gĂ€ller inspiration sĂ„ finns det mycket nĂ€rmare....pĂ„ detta forum och trĂ€ffar sĂ„som Magnus trĂ€ff inom kort (kalendern Ă€r blockad đ )  Quote
Recommended Posts