Kjelland28 Posted December 12, 2025 Author Posted December 12, 2025 Efter lite målande av köksluckor och lite begravningar så har jag äntligen grejat lite med bygget igen. Byggt om tanken och fått den på plats. Nedan länge sen jag svetsade så det gick så där Slipat och tillbaka i bilen Bränslegivare monterad 6 Quote
Kjelland28 Posted February 7 Author Posted February 7 Har varit lite klent med byggande nu ett tag, men idag har jag haft lite tid. Färdig med tankgrejerna så när som på inkoppling av den nya givaren. Har fått det ganska klart med instrumenteringen. Ser värre ut än det är ska koppla tank och temperatur mätarna så är lådan klar. Nästa grej blir att röja upp där alla kablar tittar fram. 3 Quote
Kjelland28 Posted March 2 Author Posted March 2 Lite nya uppdateringar Tankventilation klar, instrumentlåda klar säkringpanel ombyggd. Startade ett litet sido projekt täthetsprovning av oljekylare har två gamla och en helt ny tyvärr passar dom bara B20 eller möjligtvis nån sen variant av B18, Får väl bygga den där 2.1 l B20'n lite tidigare än jag tänkt mig 🙂 hoppas buntbandet sitter kvar i morgon bitti ! Quote
Kjelland28 Posted March 29 Author Posted March 29 (edited) Nu funkar allt som behövs, ska bara få dit nummerskylt belysning och sidospeglar Edited March 29 by Kjelland28 9 Quote
Kjelland28 Posted April 1 Author Posted April 1 (edited) De sista fästena som monteras tillsammans med sidospeglarna, sen är det dags för SFRO2, fästena ska få ett lager Chrome lack i morgon. Edited April 2 by Kjelland28 3 Quote
Kjelland28 Posted April 3 Author Posted April 3 Med backspeglar och limmad hastighetsmagnet på hjulet, kanske får sätta dit en motvikt. 2 Quote
Kjelland28 Posted April 4 Author Posted April 4 (edited) Japp, Glad Påsk på er alla bilbyggare ! Nu behövs bara ett nytt batteri Biltema batteriet har bara suttit och väntat men det tålde det tydligen inte så nu blir det ett Jula batteri i stället 🙂 Edited April 4 by Kjelland28 7 Quote
Kjelland28 Posted April 6 Author Posted April 6 (edited) Hm motorn startade till slut men jag lyckades med konststycket att elda upp min startmotor så får plocka i en annan i veckan. Edited April 6 by Kjelland28 2 Quote
Kjelland28 Posted April 9 Author Posted April 9 (edited) Rättelse, hade inte eldat upp startmotorn 😀 var bara en 32 mm2 kabel som krupit ur en kabelsko nu är den lödd. Sen upptäckte jag att motorn blev svårstartad varm utan värmeisolatorerna mellan insuget och förgasarna. Lätt fixat tänkte jag och skred till verket bara för att upptäcka att någon satt dit för korta pinnskruvar. Så nu är det stopp igen tills dom nya kommer till ombudet med Schenker.☹️ Edited April 9 by Kjelland28 Quote
swedishGT40 Posted April 10 Posted April 10 7 timmar sedan, Kjelland28 sade: Rättelse, hade inte eldat upp startmotorn 😀 var bara en 32 mm2 kabel som krupit ur en kabelsko nu är den lödd. Sen upptäckte jag att motorn blev svårstartad varm utan värmeisolatorerna mellan insuget och förgasarna. Lätt fixat tänkte jag och skred till verket bara för att upptäcka att någon satt dit för korta pinnskruvar. Så nu är det stopp igen tills dom nya kommer till ombudet med Schenker.☹️ Hej Kjell. det där med matningskabeln som "krupit" ur skon låter inte bra alls. Vad är det för typ av sko och hur har den pressats? Det ska nämligen inte kunna hända även om kabeln hänger i skon. Det får mig att tro att det är en dålig kvalitet på sko(läs tunt gods) eller felaktig pressning. Att löda borde ses som en sista utväg då det skapar en brytpunkt för ledarna när kabeln rör sig/vibrerar. Detta är ett faktum på bilarna vi bygger och borde således undvikas. Detta är mina åsikter och erfarenheter i ämnet. Quote
Kjelland28 Posted April 10 Author Posted April 10 (edited) Hej Daniel ! Det var nog en felmix av för dålig pressning av skon i Feltemas verktyg med Feltemas kabelsko och kabel. lyckades öppna skon tillräckligt för att få på den och pressa om den igen och sen matade jag i lod på insidan mot ringen så att det ska kila lite om den vill ge sig iväg igen men inte så mycket att jag fyllde kabeln med lod hade jag haft en hydrauliskt verktyg hade det nog aldrig lossat. Edited April 10 by Kjelland28 Quote
super7 Posted April 10 Posted April 10 Sen en sak som en del använder andra inte tyvärr, det är krympslag Krympslang och krympformgods – ett brett sortiment. //Nisse Quote
swedishGT40 Posted April 10 Posted April 10 Dom där kabelskopressarna borde förbjudas då inget garanterar korrekt presskraft. Tänger är vad som gäller. Antingen hydraulisk eller mekanisk. Men så är man yrkesskadad också... 2 Quote
Kjelland28 Posted April 29 Author Posted April 29 (edited) 10:e uppstarten eller såHar hållit på med förgasarinställning ett tag och tror jag att jag börjar närma mig, motor sitter ju lite mer plant än i Volvosarna vilket verkar spelat mig lite spratt. Men nu börjar tomgången fungera. Liten film https://photos.app.goo.gl/kb3uaiyf1HjwW246A Edited April 29 by Kjelland28 9 Quote
Kjelland28 Posted May 14 Author Posted May 14 Den bara envisas med att gå varm 😞 trots 70 graders termostat, kylarslangarna blir varma så det finns nån sorts cirkulation. Vad tusan kan det bero på ? Quote
tpau Posted May 14 Posted May 14 Hur mycket har du klätt in mellan kylare och noskon? En sak som kan hända är att den redan uppvärmda luften bara snurrar runt kylaren om det inte finns ett bra stopp. Andra frågan är, är termostaten fungerande (har du kokat den med stektermometer) och vänd åt rätt håll? Quote
EUSSVEN Posted May 14 Posted May 14 Luftfickor ngn stans? Gissar att att du har en avluftning av kylet som går tillbaka till expansionskärlet som i sin tur sitter på högsta punkten? Quote
ulwe Posted May 15 Posted May 15 Hmmm, jag skulle skaffat en plastflaska som kragen går att få tät mot expansionskärlet, kapa ur botten på flaskan och fylla på så det är 2-3 decimeter ovanför högsta punkten på motorn, vilket verkar vara den uppåtgående kylarslangen. Och lyfta upp höger fram för att få än mer höjdfördel. På filmen ser det ut att nivån i expansionskärlet är "jättelåg". Quote
tpau Posted May 15 Posted May 15 Fler tankar. Faller det kalla vattnet genom kylaren? Startar kylfläkte? Finns det modeller av vattenpumpen som går åt olika håll och kan du ha vänt den? Är det så att kupevärmen behöver cirkulera för att ge tillräckligt flöde i toppen? Suger returslangen mellan kylare och vattenpump platt? Quote
Kjelland28 Posted May 15 Author Posted May 15 Jag gav upp och bestämde mig för att byta vattenpumpen när lossat den och tog bort den nedre slangen så upptäckte jag att vulktejpen jag lindat på röret för att det skulle passa mot slangen, hade med hjälp av värme och kraft från slangklämman, flutit iväg förbi änden på röret och sen dragit ihop sig där. Flödet var strypt till mindre än hälften tack vare det. Hade en annan pump som såg fräschare ut så nu åkte den på. Låter silikonet härda i natt så blir det prov i morgon. 😀 5 Quote
Kjelland28 Posted May 17 Author Posted May 17 Det sista problemet med kylningen är nog som en del av er redan påpekat att jag fångar luft i slangen mellan kylet och termostathuset. Tror att det blir en höjning av kylet så småningom med 30 mm och ett vinklat termostathus. Har ju inget riktigt påfyllningslock till kylet så jag funderar på att göra en slangskarv med påfyllningslock så att jag enkelt kan fylla på högsta stället. just nu så har jag med viss slangakrobatik fått det nästan fullt. Nån som vet om det finns når färdigt sånt lock att köpa nånstans ? Quote
tpau Posted May 17 Posted May 17 CBS har; https://www.carbuilder.com/products/in-line-radiator-filler-neck-32mm Varför inte försöka bygga självluftande istället. Sätt en t-koppling från den höga slangen med en avluftningsslang som går till expansionstanken (högt upp) Sen från botten av expansionstanken kopplar du till strax innan insuget på vattenpumpen. Då höjer du dessutom inloppstrycket till pumpen och reducerar risken för kavitation Då kommer motorn att självlufta när den går, sen fyller du på medans motorn går.i jobbet har jag varit med och gjort en sån konstruktion som funkade bra. Där satt dessutom expansionstanken bra mycket lägre än motorn. Quote
Recommended Posts