Jump to content

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Så där, då har jag till slut både kyl och stolar att sitta i. Nu tillbaka till mina A-armar min 1-fas MIG är lite i klenaste laget, punkta gick bra men att bara få ut 70-80 Amp i svets ström gör det svårt att helsvetsa. provade att förvärma bitarna till 300 grader först men det är krångligt och sen tog gasolen slut. Lösningen blev en Mastercraft 220 3-fas svets som krämar ut ca 140-150 Amp utan att huvudsäkringarna går. nu får jag skära upp svetsarna på bild 2 och göra om dom. 

1665112362_A-armpunktad.thumb.jpg.cc4376376a6383858d297bcee047a0e9.jpg                1359627412_A-armfrstafrsket.thumb.jpg.6482d507d5abdd7fe6b50eff32f89fdb.jpg

 

 

Så då var dom klara !

 

IMG_20191215_160032719.thumb.jpg.ddb8cfd0d59f78e5ce2db62fb59c2662.jpg

 

IMG_20191215_174955881.thumb.jpg.fae2fe39430d2afa98d42d1e7af44543.jpg

Edited by Kjelland28
Posted

Efter att länge ha jagat en styrled som skulle passa både i A-armen M18x1,5 och i hjulspindeln konmått (topp) 14 mm,  så har jag nu gett upp det och beställt 2 st transitleder konmått (topp) 15,4mm och en 1:8 upprymmare/brotsch. I februari så ska den stå på egna hjul ! 😃 Saknar fortfarande bromsok till fram (140 spindel) men det lutar åt att jag går på nya orginal för svidande 1200 spänn styck blir ju lätt att montera då.

Posted

Intressant!

Jag köpte ju Tornado's aluminium spindlar fram men skaffade sedan Granada Mk2 spindlar - samma geometri, nättare och lättare att hitta bra bromskit. Har inte kollat jättemycket på det men tror jag skulle vilja brotscha upp hålet lite för att få ner konan lite och få mer gängor på muttersidan.

Vilken styrled köpte du? Är 1:8 kona "standard"? Var hittade du brotschen?

Posted (edited)

Brotsch och brotsch det är väl mer ett steglöst tvåskärigt borr med kona 1:8. Hittade det faktiskt via en tråd på forumet. 🙂https://www.axminster.co.uk/taper-reamers-ax791111 den lilla 5-19 mm och dom bekräftade att den ska ha kona 1:8, kostade 329 inkl. frakt. Det visade sig vid leveverans att den upprymmaren inte alls hade konicitet 1:8 utan1:4,6. 😕 får göra retur på den och beställa via ebay istället. skulle enligt tråden i forumet funka fint, ska se om jag kan leta upp tråden senare. ska man ta upp hålet mycket så kunde det vara bra att borra upp hålet till en diam en bit under konans minsta diam. sen är det väl som vanlig viktigt med smörjning så använd olja och ta det försiktigt i steg det kan ju behövas lite matning för att det ska skära. Tänker att man får trycka till lite och sen bara hålla kvar så att det får gå rent och sen mäta. ska dubbelkolla hur väl den passar i volvokonan som faktiskt verkar vara 1:8 kan vara std, transitlederna och många andra som jag tittat på har 1:8 bifogar en del av autodoc's orderbekräftelse. I deras katalog står det om leden att konmåttet är 15,4 mm gänga mot A-armen M18x1,5 och den konar 1:8.

screenshot_18.jpg.6107cbbb9a40ee3fe7662f263e632896.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Posted
1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Brotsch och brotsch det är väl mer ett steglöst tvåskärigt borr med kona 1:8. Hittade det faktiskt via en tråd på forumet. 🙂https://www.axminster.co.uk/taper-reamers-ax791111 den lilla 5-19 mm och dom bekräftade att den ska ha kona 1:8, kostade 329 inkl. frakt. det skulle enligt tråden i forumet funka fint, ska se om jag kan leta upp tråden senare. ska man ta upp hålet mycket så kunde det vara bra att borra upp hålet till en diam en bit under konans minsta diam. sen är det väl som vanlig viktigt med smörjning så använd olja och ta det försiktigt i steg det kan ju behövas lite matning för att det ska skära. Tänker att man får trycka till lite och sen bara hålla kvar så att det får gå rent och sen mäta. ska dubbelkolla hur väl den passar i volvokonan som faktiskt verkar vara 1:8 kan vara std, transitlederna och många andra som jag tittat på har 1:8 bifogar en del av autodoc's orderbekräftelse. I deras katalog står det om leden att konmåttet är 15,4 mm gänga mot A-armen M18x1,5 och den konar 1:8.

screenshot_18.jpg.6107cbbb9a40ee3fe7662f263e632896.jpg

Tack för infon. Fick erbjudande att ta en sväng till en av våra bilbyggar-kollegor som håller till i närheten av mig, som har brotsch (vad det nu kallas, bara det gör jobbet 😉 )

Posted (edited)

en riktig brotsch  har fler skär vanligtvis fler än 3 och skapar ett hål eller en kona med större nogrannhet och formriktighet än vad en tvåskärig historia klarar. skulla vara kul att få en bild på den brotschen ! :-)

Edited by Kjelland28
Posted

brotch.jpg.f45442087a155aacbde0d7013b165c30.jpg

Här är den Brotchen som alla har hört talas om, men inte vet om den finns. Sex skär, och som upplysning; jag gav 18 spänn, när Jula sålde den sista. /bengt i Vara

  • Like 1
Posted (edited)

Efter lite funderande

1:8 innebär väl 1 mm ökning på diam per 8 mm längd, 0,5 mm på radien per 8 mm. Vinkeln från centrumlinjen borde bli 1/tan*0,5/8 =  3,5763343749973510306847789144588 , brotschvinkel blir den x 2 =7,1526687499947020613695578289176 grader eller 7,15 grader lite avrundat.  Söker man sen på Ebay som nån föreslog så dyker det upp grejer ! :-) Det går ju inte att slå det Bengt gav för sin. Utan det landar på ca 650kr plus frakt. Men dom finns ! :-) 

https://www.ebay.com/itm/XKUT-XECUTIONER-1-1-2-TPF-7-15-DEGREE-BALL-JOINT-TIE-ROD-TAPER-REAMER-1776/152858750471?hash=item2397176e07:g:E14AAOSwSFZajyNy m .fl

screenshot_19.jpg.bb411292a40b0523328f5f9e6a7cb74e.jpg

 

Edited by Kjelland28
  • Like 3
Posted

Kunde inte se vad det var för konicitet på den måste ju vara 1:8 för att passa styrledskonorna

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Posted

Måtten från databladet: 
Overall length of debarring reamer head: 122mm (excluded shaft)
Diameter of top/bottom debarring reamer head: 9.8mm/25.10mm
(edges for the flute)

Alltså skillnaden i diameter är 25,1 - 9,8 = 15,3mm.
Detta över en sträcka på 122mm ger 122 / 15,3 = 8. Alltså 1:8 konicitet. 

Jag har en sådan liggandes och måtten verkar stämma mer än så kan jag inte säga eftersom jag inte provat den.

Posted

Det skiljer lite mellan den som @Kjelland28 och @bexander länkar till.

@Kjelland28 på Ebay https://www.ebay.com/itm/XKUT-XECUTIONER-1-1-2-TPF-7-15-DEGREE-BALL-JOINT-TIE-ROD-TAPER-REAMER-1776/152858750471

(angivet i tum så konverterat)

image.png.5b5f0e2a5feff7ecb6df5bbf71c16262.png

Enligt formeln som bexander skrev (25,4-11,1125)/114,3 = 8 (exakt)

@bexander på RS Online https://se.rs-online.com/web/p/products/0456894/

image.png.4ee0217e123c3181cfd238e21254c1da.png

Dvs (25,1 - 9,8) / 122 = 7,973856209150327

Alltså en väldigt liten skillnad - om det funkar bra eller mindre bra vet jag inte men man är ju lite "binär". Ska det vara 8 så ska det inte vara nästan 8 😉 😄

Bilderna från http://www.magafor.com/841/uk.htm#

Posted (edited)

Mekanik är sällan helt digital. Det som händer i koniska förband är ju att man defacto skapar en grepp-passning i konan och så länge som man klarar av att dra ner framändan så mycket att det blir ett grepp så långt bak så att det inte kan vicka nåt så  går det nog bra. Skulle vi mäta upp den befintliga volvo-leden och konan i styrspindeln så skulle vi nog se en liten diff antagligen. Men det är klart att ju närmre invändig och utvändig kona är så desto bättre ! 🙂

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Posted

@Jocke4U Jag antog helt enkelt att det måste vara 8. Jag tänkte, vem gör en brotch som är 7,97? Nu när jag tänker på det igen så visst skulle man kunna göra en som är 7,97... det är trots allt en universalbrotsch.

Med de måtten som är angivna i databladet är den 7.97 och inte 8 . Dock om man använder 25,07 och 9,82 istället för 25,1 och 9,8 så blir det exakt 8 men det är fortfarande inom korrekt avrundning. Det är nära nog för mig men var och en får göra sin egen bedömning.

  • Like 2
Posted (edited)

Tillverkat lite SFRO1 bussningar och hängt ihop ena sidan! 😀 Ser ut att funka nu får jag vänta in transitlederna som kanske kommer i morgon och upprymmaren som ska komma 2 jan enligt DHL. liten uppdatering upprymmare på posten och lederna kommer nog i morgon enl avisering.

IMG_20191229_131815966.thumb.jpg.98c6cfad27a11d10617b41cd8b86196f.jpg

IMG_20191229_131906934.thumb.jpg.78c9c5dd40f04b8bd49cc581d29c1e1e.jpg

IMG_20191229_131915681.thumb.jpg.70ada76f290498f28ca6553d79560e74.jpg

IMG_20191229_131927386.thumb.jpg.a864fe9ddf395f0a87a9b49fdd0dedf9.jpg

 

Edited by Kjelland28
Posted

Hylsan är ett krängningshämmarfäste a la caterham modell. Har gjort det så att orginal caterham gummiskyddet passar ! 😀

Posted

Nu har du kanske redan fixat men jag beställde Brotch själv häromdagen. Samt jag har 2 140 spindlar kvar på hyllan då jag "råkade" köpa 4... 😄

 

 

Posted

Du såg vad jag hade skrivit om den brotschen /upprymmaren som jag beställde ? Den var fel kona på som den fick jag skicka tillbaka. Tänkte om du beställt samma !

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Posted

egentligen så är 1:8 kona 7,15 grader och finns också att beställa på ebay. vet inte hur känsligt det är kan ju hända att det funkar ändå !

Posted

Ja differansen där kan man ju fundera på och jag tänkte jag gör en test på något gods. Det är det närmaste jag hittat så långt.  (Inte sökt tillräkligt)

 

 

  • 1 month later...
Posted (edited)

Liten Uppdatering ! 😊

Nu bara en brotschning bort från färdig framvagn minus kapad kuggstång. Jag drog i ihop min spårvidd fram lite jämfört med hur jag tänkte ha det så nu ser det ut att bli fram 1370 mm och bak 1424 mm, vilket jag har för mig ligger i linje med tidiga sevens, smalare fram alltså. Total fjädringsväg fram blir ca 103 mm och bak 114 mm. Har fått ett bra pris på renovering och trimning av toppen så när skattepengarna dyker upp blir det iväg med toppen byte till B20 ventiler, planing, portning och konvertering till blyfritt. hoppas på  ca130 hkr med D-kam, dubbla SU och kanske ett extraktor grenrör.

framvagnsbilder

IMG_20200212_161444861.thumb.jpg.e1c19f12eca651ed1209d5de7a873a69.jpg

IMG_20200212_161509235.thumb.jpg.c080f7e7febd4a85370d16c72bb865c4.jpg

IMG_20200212_161534812.thumb.jpg.ba7652224250a65ef1d966e00a33142e.jpg

IMG_20200212_161609967.thumb.jpg.1b860d5df9f57273a215c2ba6b1d167a.jpg

Blev lite arbete på kardantunneln och golv igår. Saknas dom tre sista rören i tunneln på bilderna glömde fota det. Missade också fota ombygget i skuff delen.

IMG_20200214_141514006.thumb.jpg.f93dba0fa9b90b986ece30b24a2495e4.jpg

IMG_20200214_141502507.thumb.jpg.5a15dac416de5bb0b3a86b2bd0017237.jpg

IMG_20200214_141449686.thumb.jpg.2e853ee81a42941eb727110deb77e8b0.jpg

LIte blandade bilder till !

Mina infästningar för broms och bränslerör, kommer att använda en tjock armerad gummiduk med ett hål (med grepp passning) igenom för varje rör gummiduken bultas fast med en M8 med låsmutter i fästet på bilden. Blir samma på bakaxeln.

IMG_20200302_162800350.thumb.jpg.d00d7e865689e2ef5a26c88b494f5a99.jpg

Bild under produktion av stolsinsfästning, 2 st 20x20x2 med spår för en 10mm pinne och längst bak så har jag 2 st 6mm plattjärn på stolen  en som glider ovanpå rören och ett som styr emellan rören samt en pinne som går ner i inställningsplåten ( den har U-spår istället för hål nu), ska lägga upp en bild på den färdiga så småningom. Har inte vägt det men det känns lättare än köpegrejerna jag hade till de första stolarna

IMG_20200310_125644400.thumb.jpg.75c740e2b25efac7a5afa5f296eee8c7.jpg

Flyttade ratten 30 mm bakåt vilket tvingade fram en liten låda för rattaxeltätning 

IMG_20200302_162748273.thumb.jpg.2d7b646ff25ee878af9c47edaf50e23f.jpg

IMG_20200302_162740104.thumb.jpg.61657bd112721d54d3d3a428159e08e7.jpg

Till sist en bild på mig och min byggkonsult Emma. Nu senast så har hon hjälpt oss starta en uppdatering av badrummet genom att slänga ett glas i handfatet så att det sprack. 

IMG_20200311_100213699.thumb.jpg.5ab9b2e7a3d6c88c4bf05ba261db0f7e.jpg

 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Updaterat ! 🙂

 

Liten Uppdatering ! 😊

Nu bara en brotschning bort från färdig framvagn minus kapad kuggstång. Jag drog i ihop min spårvidd fram lite jämfört med hur jag tänkte ha det så nu ser det ut att bli fram 1370 mm och bak 1424 mm, vilket jag har för mig ligger i linje med tidiga sevens, smalare fram alltså. Total fjädringsväg fram blir ca 103 mm och bak 114 mm. Har fått ett bra pris på renovering och trimning av toppen så när skattepengarna dyker upp blir det iväg med toppen byte till B20 ventiler, planing, portning och konvertering till blyfritt. hoppas på  ca130 hkr med D-kam, dubbla SU och kanske ett extraktor grenrör.

framvagnsbilder

IMG_20200212_161444861.thumb.jpg.e1c19f12eca651ed1209d5de7a873a69.jpg

IMG_20200212_161509235.thumb.jpg.c080f7e7febd4a85370d16c72bb865c4.jpg

IMG_20200212_161534812.thumb.jpg.ba7652224250a65ef1d966e00a33142e.jpg

IMG_20200212_161609967.thumb.jpg.1b860d5df9f57273a215c2ba6b1d167a.jpg

Blev lite arbete på kardantunneln och golv igår. Saknas dom tre sista rören i tunneln på bilderna glömde fota det. Missade också fota ombygget i skuff delen.

IMG_20200214_141514006.thumb.jpg.f93dba0fa9b90b986ece30b24a2495e4.jpg

IMG_20200214_141502507.thumb.jpg.5a15dac416de5bb0b3a86b2bd0017237.jpg

IMG_20200214_141449686.thumb.jpg.2e853ee81a42941eb727110deb77e8b0.jpg

 

 

IMG_20200302_162800350.jpg

IMG_20200302_162740104.jpg

IMG_20200302_162748273.jpg

IMG_20200310_125644400.jpg

IMG_20200311_100213699.thumb.jpg.5ab9b2e7a3d6c88c4bf05ba261db0f7e.jpg

Edited by Kjelland28
Posted (edited)

LIte blandade bilder till !

Mina infästningar för broms och bränslerör, kommer att använda en tjock armerad gummiduk med ett hål (med grepp-passning) igenom för varje rör gummiduken bultas fast med en M8 med låsmutter i fästet på bilden. Blir samma på bakaxeln.

IMG_20200302_162800350.thumb.jpg.d00d7e865689e2ef5a26c88b494f5a99.jpg-

Bild under produktion av stolsinsfästning, 2 st 20x20x2 med spår för en 10mm pinne och längst bak så har jag 2 st 6mm plattjärn på stolen  en som glider ovanpå rören och ett som styr emellan rören samt en pinne som går ner i inställningsplåten ( den har U-spår istället för hål nu), ska lägga upp en bild på den färdiga så småningom. Har inte vägt det men det känns lättare än köpegrejerna jag hade till de första stolarna

IMG_20200310_125644400.thumb.jpg.75c740e2b25efac7a5afa5f296eee8c7.jpg

Flyttade ratten 30 mm bakåt vilket tvingade fram en liten låda för rattaxeltätning 

IMG_20200302_162748273.thumb.jpg.2d7b646ff25ee878af9c47edaf50e23f.jpg

IMG_20200302_162740104.thumb.jpg.61657bd112721d54d3d3a428159e08e7.jpg

Till sist en bild på mig och min byggkonsult Emma. Nu senast så har hon hjälpt oss starta en uppdatering av badrummet genom att slänga ett glas i handfatet så att det sprack. 

IMG_20200311_100213699.thumb.jpg.5ab9b2e7a3d6c88c4bf05ba261db0f7e.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Posted
On 2019-12-26 at 14:19, Jocke4U sade:

Det skiljer lite mellan den som @Kjelland28 och @bexander länkar till.

@Kjelland28 på Ebay https://www.ebay.com/itm/XKUT-XECUTIONER-1-1-2-TPF-7-15-DEGREE-BALL-JOINT-TIE-ROD-TAPER-REAMER-1776/152858750471

(angivet i tum så konverterat)

image.png.5b5f0e2a5feff7ecb6df5bbf71c16262.png

Enligt formeln som bexander skrev (25,4-11,1125)/114,3 = 8 (exakt)

@bexander på RS Online https://se.rs-online.com/web/p/products/0456894/

image.png.4ee0217e123c3181cfd238e21254c1da.png

Dvs (25,1 - 9,8) / 122 = 7,973856209150327

Alltså en väldigt liten skillnad - om det funkar bra eller mindre bra vet jag inte men man är ju lite "binär". Ska det vara 8 så ska det inte vara nästan 8 😉 😄

Bilderna från http://www.magafor.com/841/uk.htm#

Än en gång har snålheten bedragit visheten - billigt är oftast sämre.... &%¤#%¤# 😡😡

Köpte en billig RS-Online Tapered Reamer enligt och den gick slut på en gång. Beställde då en riktig och den gnagde ur enligt förväntan. Dock behöver jag köpa en ny borrmaskin då den andra (ej billig men billgare märke än andra) gav upp i ett annat jobb och batteridragaren (Makita) tar slut på batterier.

Slutsats och note to self (igen 😈😞 Det är oftare billigare att köpare dyrare och bättre!!

image.thumb.png.b17dabc7e2c4c4696637feaa7ebbf2fa.png

 

 

Posted

Likadant med den jag köpte på Ebay. Har kört 4 spindlar och bra tar den men givet så syns det också på den redan 🙂

  • Like 1
  • 5 weeks later...
Posted

Lite  uppdateringar ser att det var ett tag sen jag la till nåt här.

Har bytt till nya packboxar och nya lager, har också svetsat om en del svetsar som jag inte var nöjd med.

IMG_20200404_133943310.thumb.jpg.04a1d99de68ee08d7148a375bd4cc3da.jpg IMG_20200404_133933386.thumb.jpg.67103cd47b6a5fc6ce33c5f75426959b.jpgIMG_20200404_133938751.thumb.jpg.7f49ec656ae29d313af0fba0b199bb7b.jpg 

IMG_20200405_115416104.thumb.jpg.53bc3fd3e8da6ccf6b577850b7d509c3.jpg IMG_20200405_115423864.thumb.jpg.a20b031aa99d612b6185c33daef1125b.jpg

Sen vart det montering bromsar 

 

IMG_20200418_150449382.thumb.jpg.dcaac7493d10c9604c18efd72bab8075.jpg IMG_20200418_150455912.thumb.jpg.6250914a6ea48f553887d9684835dbf5.jpg IMG_20200418_150501280.thumb.jpg.72e6bfe27ba90059372fd685b25921fe.jpg

och sen nya hjulbultstubbar med M12 fingänga samma som 740 axeln bak, stubbarna till bakaxeln passar direkt i naven till 140 spindlarna ! 🙂

IMG_20200418_150518239.thumb.jpg.f56d6a8a1e5991a9c45ecf28ffd35893.jpg IMG_20200418_150508632.thumb.jpg.5d00e220482644e3916965eb2a9b21f2.jpg

Japp ena lagret sitter fast på axel men jag gör inget åt det nu ! inväntar bara den sista hjulbultstubben, av nån anledning så saknades det en i paketet sen på med skivor fram och ok runt om, fälgar och sen ner på golvet ! Har en topp till B18 motorn på väg som ska skickas till Krilles motor för renovering, B20 ventiler, planing och portning. 

resten av motorn ska upp i motorstället och få ny kam lättade lyftare lättat svänghjul och när toppen kommer så finns det ett par nyrenoverade SU och en F-kam som ska på.

 

 

  • Like 3
  • 5 weeks later...
Posted

Dags för lite uppdateringar igen fått dit tätningen i navet fick köpa nya plåtringar, den som följer med biltemas lagersats var en hel millimeter för stor 😡 CVI däremot hade fina såna för 35 kr styck.sen åkte bromsskivor och ok på av bara farten.

IMG_20200516_130225616.thumb.jpg.1ae9305e7247874c689af33be55c6273.jpg IMG_20200516_130153599.thumb.jpg.4b6d3e91deccc67434ad81646d399881.jpg

IMG_20200516_130158689.thumb.jpg.3c4c85a8647318e917f91bb7d2ce5303.jpg

 

Sen vart jag lite sugen på att få ner den på sina egna hjul så dagen efter så ....

 

IMG_20200517_142759803.thumb.jpg.e758be2c53bf46726f913a7e81808f4c.jpg IMG_20200517_142836592.thumb.jpg.a013a71f6dadc5e36679718a54e1ed78.jpg

Lite fartsudd i bilden. där jag sitter i

IMG_20200517_142848947.thumb.jpg.9dcec4046251aa5cb52378d838d97eac.jpg IMG_20200517_143940737.thumb.jpg.6a37e382388e2365c4a8a6b6274c29d8.jpg     

IMG_20200517_152603296.thumb.jpg.d131375579ffe609f1fdae9c36a9f497.jpg

 

Kuggstång till en mini med 2,2 rattvarv i utväxling beställd  tror det landar runt 2,5 varv på min bil om jag kan locka fram lite mer rörelse ur kuggstången. Orginal har den bara 4 tum slag och en 240 kuggstång har lite drygt 6 tum. Behöver nog  spacers bak med 10 mm också. 

  • Like 6
Posted

Japp, :burnout: fast min egna infästning på förarsidan blev inte så bra som det var tänkt så nu blir det en köpelösning. Såg din film från bankalaset vad har du för utväxling på ratten ?

Posted

Härligt jobbat, bara att kötta på så blir det klart i ett huj!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted
23 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Japp, :burnout: fast min egna infästning på förarsidan blev inte så bra som det var tänkt så nu blir det en köpelösning. Såg din film från bankalaset vad har du för utväxling på ratten ?

Jag vet faktiskt inte vad det sitter för styrväxel. Kan kolla om det står något i Sfro pappren.

 

Posted

En styck styrväxel till en mini :burnout:Nu ska den bara kortas lite ! Håll tummarna för att slaget ger tillräckligt styrutslag, plan b är att se om det går att korta styrarmar på en 140 spindel på något sätt

IMG_20200529_155254824.thumb.jpg.c914c99e33f89c2825e984e768de6e88.jpg

 

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Till slut så hade jag lite tid att titta vad som gömde sig i paketet.

IMG_20200608_185201_579.thumb.jpg.5f8792d636df0b412fcda5e4b8f6fedd.jpg

Styraxeln från 240'n passade direkt på minin's kuggstång 😃. bara att plocka isär och kapa lite nu då. Om detta funkar så har jag en ca 2,5 varvskuggstång för 1100 kr.

Fick mitt senaste tradera fynd också !

IMG_20200608_185715_797.thumb.jpg.76c1e947883ba8455fc8638ec149e005.jpg

Hur tror ni jag tänker flytta växelspaken längre bak i bilen ? 🙂

IMG_20200608_185704_743.thumb.jpg.6b691873d05176bd8ff33afb1c33023c.jpg

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Posted

Sjyst lådbil där. Får ju rump-värme dessutom. Vet dock inte hur du tänkt får den styrstången monterad men jag antar att du löser det 😄  

  • Like 1
Posted (edited)

Detta är ett fordon som trots bensindrift ska köras med sladd i svängarna ! 🙂

Sen är det betydligt smidigare att baxa runt 190 kg på den där vagnen ! 🙂

 

Edited by Kjelland28
  • Haha 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Motorkonfigurationen börjar arta sig. Blir std renoverad B18 med nya lager och kolvringar, lättat svänghjul, Orginal dubbla SU 🙂 jag vet men jag gillar att göra på mitt sätt, efter att ha pratat med Gunnar proffessorn Lundström så blir det nog en NH76 eller NH158 kam sen kommer vi till det mer exotiska, om pengarna räcker, vippbrygga med ändrad utväxling för snabbare och högre lyft 1:1,55-1,6. Målet en rapp 1,8 liters motor med 150-160 kusar och bra bottendrag.

Edited by Kjelland28
  • Like 3
  • 4 weeks later...
Posted

Nu är det snart dags att börja pilla med 7:an igen nu när semesterturnen är över. Har bestämt mig för att vipparmsbryggan får bli på nästa motor. ska börja med att montera kylet och justera noskonen i bredd så att den stämmer med chassit.

Posted

Spännande läsning. Ser att jag kan låna många bra lösningar från dig när jag kommer igång med mitt projekt. 

  • Like 1
Posted

Det går så bra det, har du frågor och funderingar så är det bara att fråga på. Vill man spara tid och arbete så är nog mitt tips som jag sagt förr att bygga sitt chassi anpassat till utrymmet mellan de inre däcksidorna när hjulen är på den bakaxel man valt och i fram skaffa den noskon man vill ha och och anpassa noskonen eller chassit så att det matchar. I mitt fall  blir det till att göra noskonen 4 cm smalare och kanske använda spacers bak p g a att jag byggde ett std Mcsorley 442 chassi utan att veta detta.🤔

Posted

Håller med. Jag fick köra spacer bak och noskonen jag köpte vart för bred och fick kapas ito och smalnas av... Ytterligare 10+h jobb för det 🙂

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...