Jocke4U Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 22 timmar sedan, steel sade: http://elbil.forum24.se/elbil-forum-31.html Lämna oss nu inte här Pär @steel utan fortsätt att uppdatera oss - även med andra bra grejer som din solcellsanläggning (jätteintressant - nästan så min flickvän blir medlem ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 12, 2018 Author Share Posted February 12, 2018 (edited) Hej, har byggbesiktat idag. Gick bra, infästningen av hjulupphängningarna, batterierna och elmotorn var ok. Skulle vara några 10.9 bultar och större schims fram samt en hasplåt under så att inte batterierna kunde ta stryk om man körde på något undertill. Fick lite vikthets, rev bort instrumentpanelen och allt kablage, CANBUS var inget kul i alla fall.... Alltihopa vägde 50 kg. Mvh Pär Edited March 19, 2018 by steel Space 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 Gött! Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 Varför vikthets är det Corvette axlarn som är på gränsen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 13, 2018 Author Share Posted February 13, 2018 Tack, Pac ! Ja, LUPUS! Fick lite kalla fötter. Redovisar viktberäkning senare idag. Men verkar som om det går att höja en aning. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 13, 2018 Author Share Posted February 13, 2018 Hej, nedan följer redovisningar av vikter på Viton: Mercedes Vito, bort -skruvat/ -kapat : Kylare 11 kg Motor m låda 280 kg Träskiva golv bak 30 kg Matta golv fram 10 kg Stolar 50 kg Underrede stol 35 kg Skivor sidor bak 10 kg Fälg och däck 100 kg Framvagn kompl. 140 kg Div fästen 10 kg Avgas system 17 kg Tank 20 kg Kardan 14 kg Bakvagn 150 kg Golvplåt bak 52 kg Golvplåt fram 22 kg Instrumentpanel osv 50 kg ----------------------------------------------- Totalt 1001 kg Dit -monterat / -svetsat : Framvagn kompl. m coilovers 100 kg Bakvagn motor coilovers 250 kg Hjul magnesium 70 kg Div plåt/balk, väl tilltaget 50 kg batterier 400 kg Stolar 19 kg Underrede 25 kg ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Totalt 914 kg, tillkommer laddare kylare kablar osv. antas + 31 kg !! Antar i bägge fall förare 70 kg 0ch 70 kg bränsle, totalt 140 kg Vitons tjänstevikt 1790 kg , last 1100 kg , bilen väger 1650 kg Corvette C 5 tjänstevikt 1560 kg , last 185 kg, bilen väger 1440 kg, axeltryck tot 1745 kg Elvito väger då ca: Vitons tjänstevikt 1790 kg minus ( förare+bränsle) 140 kg = 1650 kg 1650 kr minus 1001 kg ( allt bortplockat/kapat ) = 649 kg 649 kg plus 945 kg ( allt ditsatt ) = 1594 kg Alltså 1594 kg med alla 16 moduler, ( får åka runt ensam). Vilket ger en marginal på 151 kg för förare osv upp tilll 1745 kg, vilket är Corvettens axeltryck. Bilen bör lättas ytterligare ca 150 kg, får bli plastrutor, glasfiberhuv osv ! Ev bort med några moduler. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Det är nog första gången någon lättat en vito. Normalt sett slänger ju man in verktyg och “Bös” lite förvånad att hjulen var så tunga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 14, 2018 Author Share Posted February 14, 2018 (edited) LUPUS, nån måste ju bli den första...bös tappar man effekt på !! Hej, har nu börjat greja med laddare, BMS och laddport. Prutade med en Tesla Gen 2 laddare när jag hämtade batteripacket. Köpte highvoltage junctionbox och kablage på EBAY. De grova kablarna är det ju inget problem med, MEN...de små canbus kontakterna som styr hela härligheten är det däremot. Vår kompis Damien Maguire jobbar med laddaren samt att han ska använda H.J.V boxen. Det hela är inte löst ännu och jag kommer inte att lägga tid på det nu. Får bli ett projekt till nästa vinter. Kommer att använda en Chevy Volt laddare som är canbusstyrd. Den kontrolleras via mitt VCU kort som har två canbus utgångar. Golf laddport från bildeler.no. ( Tack, pm_dawn ). Laddporten kommer att sättas i Vito orginal diesel tanklock. Funderade på lite alternativ med BMS, evtv.me Jack Rickard har en lösning där han använder hela batteripacket med orginal BMS. http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=1FullpackController Demonterade orginal BMS ur bottenplattan komplett med kontaktorer osv. Den lösningen blir dock dyrare än den som kontrollerar modulerna. http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=basicsmodulecontroller Kommer att beställa detta kit, då jag inte lyckats hitta något annat som är " färdigt" och vill inte elda ner hus och hem.... Innehåller de komponenter som visas i elschemat: Edited February 14, 2018 by steel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 @steel, att lätta är inga problem! Fram hålsågen och gå loss! Borra bort allt som inte är bärande. Fanken, det här börjar likna ett racerbilsbygge!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 Pac, faktum är det har slagit mig med Plastrutor, hålsåg, glasfiberhuv, glasfiberdörrar och magnesiumhjul !!! 1520 A max 3 sekunder ur batterierna, 400 volt, 636 hkr och 650 NM. Vart ska det sluta ?? He, he.... Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Skräm skiten ur timeattack folket ? naturligtvis med kolfiber takräcke med kolfiber stege lackad grå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 17, 2018 Author Share Posted February 17, 2018 Hej, det blir nog lite lugnare framfart till en början. Huvudsäkringen för batteripacket är märkt 630 A och 700 V. P= UxI ger 400 V x ca 600 A = 250 kW Vilket innebär att jag klarar vikteffekten med marginal. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Den här har de hålsågat något så pass!!!! https://www.alfaholics.com/gta-r/ Som sagt, det börjar likna racer-bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 21, 2018 Author Share Posted February 21, 2018 Jadu, Pac !! Där har de varit flitiga, vilket pillgöra.... Har nu legat däckad i förkylning samt varit på tjänsteresa. Nästa vecka sportlov......INTE bra för bilbyggnation. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 @steel Jag har ingen aning om hur SFRO resonerar kring effekten i en elbil men tänkt på att du kan dra mycket mer än märkströmmen genom en säkring om det görs under kort tid. Väldigt olika för olika säkringar men 5-10ggr märkströmen under 1s är inte alls orimligt, gradvis avtagande till kanske 1,5ggr märkströmmen under 1h. Det finns ingen märkeffekt på motorn eller motorstyrningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 27, 2018 Author Share Posted February 27, 2018 Hej, Bexander ! Finns ingen märkning på motor. Fick med en märkning från demontering med 381 hkr. På regpapper i Sverige står det tydligen 90 hkr kontinuerligt. 381 hkr är endast under några sek. Men håller med dig, lite flytande med effektuttag och märkning på säkringar. Någonting måste man ju gå på, det är väl lite som laddtryck på turbomaskiner. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted February 27, 2018 Share Posted February 27, 2018 Du får kanske ta en diskussion med SFRO om hur de ser på det men vore jag i din sits skulle jag försöka med de där 90hk med hänvisning att motorn och motorstyr kommer från sen sådan bil. Om inte det accepteras blir det värre... Det är nog en bra liknelse med laddtryck. Går att få ut många pollar med högt laddtryck under kort tid... :) Oavsett så har du en hyffsat tung bil så det borde ändå gå att lösa på något vettigt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 6, 2018 Author Share Posted March 6, 2018 Hej, nu har det varit dåligt med garagetid. Influensa, tjänsteresa och sportlov. MEN nu är vi på gång igen. Har på nytt ändrat mig gällande laddaren, en Chevy Volt laddare på 3,3 kWh som ska ladda ett batteripack på 85 kWh blir nog en aning segt. Köpt ett styrkort av Damien Maguire som nu knäckt Teslas gen 2 laddare vilket då kommer attt ge 11 kWh i stället Dessutom har jag fått koll på det här med SUPERCHARGING Det hela styrs i Teslas High Voltage Junction Box. Sitter två solenoider ( US model ) och fyra solenoider i EU modellen. Dessa solenoider styrs utifrån vilken spänning och strömstyrka som laddporten får. Vid supercharging dras dessa solenioder och ombord laddaren kopplas ifrån och laddning sker med DC direkt via elskenor ( bushbars ) till batteriet. Jag har tyvärr köpt en US HVJB box på EBAY, skräp, men har fått tag på ett komplett EU kit med HVJB, laddport och kablage. Nu ska " bara" styrningen till för när solenioderna ska dras. Vid AC laddning behövs ej detta. Funderat en del kring placeringen av laddare och HVJB. Kommit fram till att kablaget får avgöra detta då dessa är klara med skruvfästen och att de är avskärmade osv. Kommer att lägga dessa i motorhuven på en hylla. Behöver bygga en motorhuv ändå, gör den lite högre och får då plats med all elektronik där. _________________ Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 7, 2018 Author Share Posted March 7, 2018 Hej, liten filmsnutt på Elvito: https://youtu.be/fs7krsKv70M Mvh Pär 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Har sagt det tidigare - det ser mer ut som ett ställe som man gnider trasan emot metall med lite autosol och vaxar lacken än att köra svets, vinkelslip. Exemplariskt!! Snyggt jobbat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 8, 2018 Author Share Posted March 8, 2018 Tack, Jocke4U ! Ordning och Reda..... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 15, 2018 Author Share Posted March 15, 2018 Hej, konstruerar box för laddare, HJVB, BMS och VCU. Blir inte det bästa ur lastsynpunkt men får väl glädja mig åt att batterierna kom " bort " i stället. Blir tyvärr på detta viste då jag vill använda original kablage. _________________ Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 17, 2018 Author Share Posted March 17, 2018 (edited) Hej, ska åka utomlands i morgon för att hämta lite mer delar. Har även åkt runt med släpvagnen i byarna omkring och samlat lite grejer !! Kroppen blir ibland j-ligt trött på hjärnan ..... Fortsatt med boxen för all el. Satte en plyfaskiva i botten , lätt att skruva fast alla detaljer. Locket på, tror jag ska sätta bultar som fastsättning, inget gångjärn. Ska inte vara lätt att öppna då det blir " High Voltage". _________________ Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !! Mvh Pär Edited March 17, 2018 by steel glömde 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 20, 2018 Author Share Posted March 20, 2018 Hej, hemma igen. Var på Grönvolds Bildemontering i Brumunddal. Nätt tripp på 900 km. Lurade med HSB och bodde t.o.m. på hotell med spa. Allt var frid och fröjd tills hon kom på att en del av bildelarna var till ytterligare ett projekt ?? Drivlina BMW I3. Batteri ca 250 kg och motorn, låda och inverter 102 kg och 170 hkr. Vad ska detta bli då ?? Mvh Pär ( Numera med strypkoppel ). 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Hehe , nu spårar det ur ! GÖÖÖTT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 20, 2018 Author Share Posted March 20, 2018 Jaaaa, visst är det KUL , LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Teslamotorn i en 7a och BMWn i Viton. På så sätt får du ju bygga om igen. Smart sätt att bränna din energi på ? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Bmw i fram på viton ? och nu googlar jag norska bilskrotar , det är DITT fel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 20, 2018 Author Share Posted March 20, 2018 (edited) Ha,ha ? Perfekt, det är vad forum är till för ? Inspirera och så frön till projekt, vilket är det roligaste som finns !! Christer, det jävligaste är att den tanken slagit mig..... Mvh Pär Edited March 20, 2018 by steel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Bmw i3s drivlina har jag tittat på mer än en gång kan jag säga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 21, 2018 Author Share Posted March 21, 2018 Fjonkalicious, den är faktiskt väldigt trevlig. Tittar man på hela konceptet, konstruktion, fabrik och produktion blir man imponerad. Nästan i klass med TESLA. Faktum är att I3 väger bara 1150 kg. Enbart aluminium och kolfiber i hela bilen. Nya batteriet på 33 kWh, 50 % mer kapacitet, är fysiskt inte större än det gamla. HÄR gäller det att tänka till, konstruktionerna snurrar i huvudet.... Ångrar att jag inte frågade på hela bakvagnen komplett. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 25, 2018 Author Share Posted March 25, 2018 Hej, fått dit laddporten, ingen mer skitig diesel här inte. Även donat med kablage och lite fästen för HJVB. Kablage, tyvärr fick jag gina lite. Måste få tag på gummigenomföringar, nån som har nått tips var ? Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 3d-printa i gummi. Då kan du få dem som du vill, tex delbara. ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 26, 2018 Share Posted March 26, 2018 Det var fel på din bild, jag fixade. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 26, 2018 Author Share Posted March 26, 2018 Morty, kan man det ?? Vore ju perfekt i så fall, två flugor i en smäll, sonen har tjatat länge om 3D printer. Ha, ha, Rickard Det där var riktigt bra !! Mvh, Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 26, 2018 Share Posted March 26, 2018 Jag har gjort ett antal, så visst fungerar det. Har printat i huvudsak i abs som är delbara, men man göra dem i Ninjaflex eller något liknande flexibelt material. Välkommen till 3D-printningens värld ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 26, 2018 Author Share Posted March 26, 2018 Tack, Morty ! Allt nytt är kul, frågan är bara hur det ska lösa sig när man numera är besatt med strypkoppel.....hotell och spa är ju liksom genomskådat, hmm Mvh , Pär 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 26, 2018 Share Posted March 26, 2018 Är sonen också försatt med strypkoppel? Annars har du kanske en bulvan där ;-) 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Annars så finns det väl på Biltema, Clas Ohlson mm om det är vanliga runda du ska ha ? Örebro Agenturaffär har, fast jag vet inte om priset är det bästa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 Morty, perfekt HSB vill att han ska utvecklas och hålla på med kreativa saker, får spela på det. Kjelland28, tack ska kolla, är ju onödigt att gå över en 3Dskrivare om det finns färdigt, eller ?? Börjat riva isär. Har börjat fundera hur långt jag ska dra räserbilsstuket. Finns spoiler och diffuser till Viton på Grubier, men det är trots allt en Vito.... Lite fränt om allt som avslöjar är texten Corvette på oket : t. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Var inte blyg nu . Lagom är bäst visst ,men inte i detta fallet . Skapa " Steelstuket " :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Tänkte lite i samma banor. Köpa färdiga kabelgenomföringar är väl mer för folk som köper färdiga elbilar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 Sorin, vacklar, kan inte bestämma mig.... lite typiskt dock, tankarna redan i nästa bygge... Morty, ha ha !! Och så skapar det nya möjligheter Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Jag skulle inte chansa med 400 V DC och gissa på kabelgenomföringar. Definitivt inte en vanlig gummigenomföring till detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 @Christer J Kan du utveckal ditt resonemang lite kring kabelgenomföringarna? I min värld så skall kabelns mantel isolera hela spänningen och kabelgenomföringen skall bara skydda kabelns isolering från att skadas av vassa kanter och skav vid genomföringar. Fördelen med att skapa egna genomföringar är att de kan anpassas för exakt den plåttjocklek som skall passeras och mot kabelns ytterdiameter. Dessutom går det att göra så att kabeln kan passera plåten i andra vinklar än 90 grader... För en vanlig enkel genomföring förefaller det dock enklare med en färdig lösning men roligare att göra saker själv. Jag lägger min röst på printade genomföringar. Passar bättre med resten av bygget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 28, 2018 Author Share Posted March 28, 2018 (edited) Hej, kan nämna att sonen inte var sen att tycka det var en strålande ide med 3D skrivare. Får se om HSB släpper lite på kopplet..... Kjelland28, fanns genomföringar på Biltema 19-1075, 139 kr, dia upp till 38 mm. Får levererat i morgon, ska kolla kvalitet och passform. Börjat demontera, satt en dämpmatta på insidan torpeden, vägde 5 kg. Har även bestämt mig för att löpa linan ut, göra som sorin tyckte, försöka vara oblyg. Mvh Pär Edited March 28, 2018 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Jag ser några hålsågs-hål... Du har nog mer vibrationsdämpandematta du kan skava på "kardantunneln" och torpeden? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 16 timmar sedan, bexander sade: @Christer J Kan du utveckal ditt resonemang lite kring kabelgenomföringarna? I min värld så skall kabelns mantel isolera hela spänningen och kabelgenomföringen skall bara skydda kabelns isolering från att skadas av vassa kanter och skav vid genomföringar. Fördelen med att skapa egna genomföringar är att de kan anpassas för exakt den plåttjocklek som skall passeras och mot kabelns ytterdiameter. Dessutom går det att göra så att kabeln kan passera plåten i andra vinklar än 90 grader... För en vanlig enkel genomföring förefaller det dock enklare med en färdig lösning men roligare att göra saker själv. Jag lägger min röst på printade genomföringar. Passar bättre med resten av bygget! Av mångårig erfarenhet så brukar gummigenomföringar plattas till och även gå sönder om kabeln ligger i spänn pga böj eller vikt. Vibrationer, värme ,kyla osv påverkar också. En plastbussning är tåligare, eller varför inte en vanlig pvc genomföring som man använder i elskåp. Kostar billigt och funkar. 400 V DC är betydligt värre än 400 V AC. https://www.harald-nyborg.se/forskruvning-m20-sb-ip68.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 6 timmar sedan, Christer J sade: 400 V DC är betydligt värre än 400 V AC. Ja, men det är fortfarande kabeln som är isolatorn så det enda genomföringen gör är att avlasta och slitage-skydda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Ja, plastförskruvningar är vad jag föredrar när det finns plats då de även ger en stabil klamning samtidigt. Varför är 400V DC värre än 400V AC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts