Göran Nilsson Posted December 8, 2024 Posted December 8, 2024 13 timmar sedan, tpau sade: hålen ska fyllas med små gummi flärpar, allt för att hålla kvar oljan Var kan man köpa sådana gummi flärpar ? Quote
Mildseven Posted December 8, 2024 Posted December 8, 2024 21 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Var kan man köpa sådana gummi flärpar ? Quote
super7 Posted December 8, 2024 Posted December 8, 2024 Liknar Bmw:s som sitter original i S14 motorn Quote
tpau Posted December 8, 2024 Author Posted December 8, 2024 Jag handlade flärpar på eBay, men betalade lite mer än vad Per säljer för. De finns i viton gummi också med fina märkesnamn då kostar dom ca 100 lappen styck. Viton är helt klart mer högpresterande men frågan är m det behövs eller bara är överspec (jag vet inte så Locost fick styra) Ja la en av de jag köpte i bensin i en vecka utan att se någon förändring alls, kanske inte ett långtidsprov men alltid något. Har blivit någon plåtbit till färdig /T Quote
EUSSVEN Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 Checka etanol också? Ifall man vill prova annat bränsle? 1 Quote
tpau Posted December 19, 2024 Author Posted December 19, 2024 Skvalpskotten insvetsade och locket nästan klart. Nästa steg, hål för oljestickan och hål för fastsättning i locket. Sen nät i sträckmetall under crank scrapern. Sen rengöring och målning. 1 Quote
tpau Posted December 28, 2024 Author Posted December 28, 2024 Svetsarbete klart nu är det bara rengöring och målning kvar 2 Quote
tpau Posted January 8 Author Posted January 8 Fått lite blodad tand med svetsningen. Har sen en tid en uppsättning BMW K1300RS trottelspjäll och en insugsfläns i stål från KL Racing. BMW K1300RS har ca 170 hk jfr med ca 130 i K1200RS och spjällen är ca 44 mm kontra 38 som jag har idag. Sågade 30 graders avgasrör i två delar samt skar ut en kil för att kona ner från 44 till 38 som är insugskanalen i toppen. Byggde en liten Jigg Och prov montering efter några punktsvetsar. Trattarna är inte skeva de får bara plats i luftfiltret om man vrider dom lite fånigt. Nu till en fundering, med sepparattrottlat och 60 kpa i tomgångsvacuum, är det värt att försöka koppla in positiv vevhusventilation, eller ska jag bara köra allt till filtret? Quote
tpau Posted January 11 Author Posted January 11 Nu när jag svetsat insug finns det ingen anledning att inte lyfta ur motorn, så det här hände. Jag fick också en till ledtråd till varför det luktar så mycket olja om bilen, kanske anklagar bottendelen lite för mycket. 1 Quote
Christer J Posted January 13 Posted January 13 Pintomotorerna äter ventiltätningar. Det är sen gammalt. Quote
tpau Posted January 14 Author Posted January 14 Japp, bytte tätningar när jag installerade kammen för ca 500 mil sedan. Dock så installerade jag de tätningar som kom med från Kent och har senare läst att dessa kanske inte är av tillräcklig kvalitet. Har köpt nya tärningar av märke Febi Bilstein som ser ok ut vid inspektion. Ventilerna vickade inte olika mycket fram bak och sida och de bildade vakuum när jag drog ut dom. Funderar lite på vad mer jag kan kolla för att utvärdera styrningarnas slitage. /T Quote
therealpinto Posted January 15 Posted January 15 Det jag har lärt mig efter mina år med Pinto (som börjar vara rätt många) är; - om ventilstyrningarna är slitna på riktigt så håller inga tätningar tätt över tid. Det svåra är kanske att säga hur mycket som är mycket...jag brukar känna hur mycket de vickar vid max lyft och så har jag en "känsla" - med en kam som lyfter högre än original behöver man kolla om retainern tar i ventiltätningen vid fullt lyft. Tar den i så bankas tätningen sönder - när tätningarna monteras, skyddar jag dem från att skadas av knasterspåren genom att dra ett varv tejp över spåren. Sedan vill man förstås ha bra kvalitet på tätningarna, så de stannar kvar, och jag har inte haft bäst lycka med Kents tätningar (men lite hit&miss med andra också). 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.