Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag handlade flärpar på eBay, men betalade lite mer än vad Per säljer för.

De finns i viton gummi också med fina märkesnamn då kostar dom ca 100 lappen styck.

Viton är helt klart mer högpresterande men frågan är m det behövs eller bara är överspec (jag vet inte så Locost fick styra) 

Ja la en av de jag köpte i bensin i en vecka utan att se någon förändring alls, kanske inte ett långtidsprov men alltid något.

Har blivit någon plåtbit till färdig

IMG_8610.thumb.jpeg.f3b753b03fb8c16fde9774a300ca382f.jpeg

/T

Posted

Skvalpskotten insvetsade och locket nästan klart.

IMG_8677.thumb.jpeg.2504a2723ccbc8e128fdb68bbd0d543e.jpegIMG_8676.thumb.jpeg.8ed964624f2e9fee49f8bceb0a1ac44c.jpeg

Nästa steg, hål för oljestickan och hål för fastsättning i locket.

Sen nät i sträckmetall under crank scrapern.

Sen rengöring och målning.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Fått lite blodad tand med svetsningen.

Har sen en tid en uppsättning BMW K1300RS trottelspjäll och en insugsfläns i stål från KL Racing.

IMG_8762.thumb.jpeg.2fc44648eab24e8766d93f90e3624194.jpeg

BMW K1300RS har ca 170 hk jfr med ca 130 i K1200RS och spjällen är ca 44 mm kontra 38 som jag har idag.

Sågade 30 graders avgasrör i två delar samt skar ut en kil för att kona ner från 44 till 38 som är insugskanalen i toppen.

IMG_8770.thumb.jpeg.413f52011428d69f12b6523df634ef64.jpeg

Byggde en liten Jigg

IMG_8783.thumb.jpeg.97cafe953be9654871d8ace30ed1b648.jpeg

Och prov montering efter några punktsvetsar.

IMG_8785.thumb.jpeg.ffd59473e3af0e2a65a1e72b155d5682.jpeg

Trattarna är inte skeva de får bara plats i luftfiltret om man vrider dom lite fånigt.

Nu till en fundering, med sepparattrottlat och 60 kpa i tomgångsvacuum, är det värt att försöka koppla in positiv vevhusventilation, eller ska jag bara köra allt till filtret?

 

 

Posted

Nu när jag svetsat insug finns det ingen anledning att inte lyfta ur motorn, så det här hände.

IMG_8816.thumb.jpeg.30810e8d10ff6a736098a40388660318.jpeg

Jag fick också en till ledtråd till varför det luktar så mycket olja om bilen, kanske anklagar bottendelen lite för mycket.

IMG_8811.thumb.jpeg.7acf4329b96c06d2437002347ccad4c7.jpegIMG_8812.thumb.jpeg.b2c50c938a092e6f86960533d6e6cb44.jpeg

  • Like 1
Posted

Japp, bytte tätningar när jag installerade kammen för ca 500 mil sedan.

Dock så installerade jag de tätningar som kom med från Kent och har senare läst att dessa kanske inte är av tillräcklig kvalitet.

Har köpt nya tärningar av märke Febi Bilstein som ser ok ut vid inspektion.

Ventilerna vickade inte olika mycket fram bak och sida och de bildade vakuum när jag drog ut dom.

Funderar lite på vad mer jag kan kolla för att utvärdera styrningarnas slitage.

/T

Posted

Det jag har lärt mig efter mina år med Pinto (som börjar vara rätt många) är;

- om ventilstyrningarna är slitna på riktigt så håller inga tätningar tätt över tid. Det svåra är kanske att säga hur mycket som är mycket...jag brukar känna hur mycket de vickar vid max lyft och så har jag en "känsla"

- med en kam som lyfter högre än original behöver man kolla om retainern tar i ventiltätningen vid fullt lyft. Tar den i så bankas tätningen sönder

- när tätningarna monteras, skyddar jag dem från att skadas av knasterspåren genom att dra ett varv tejp över spåren.

Sedan vill man förstås ha bra kvalitet på tätningarna, så de stannar kvar, och jag har inte haft bäst lycka med Kents tätningar (men lite hit&miss med andra också). 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...