Jump to content

BOE7 med Zetec & R1-brygga


Recommended Posts

Så ja, första riktiga rejäla rundan på 7 mil taget! På det stora hela funkar bilen riktigt bra för att vara den första bilen jag sätter ihopa, men ett par saker är inte 100.

- avgassystemet - satte tillbaka 3" raka dämparen som följde med. Jävligt maffigt ljud, men på tok för högt för långa stunder. Att ha blåset en halv meter från örat är jobbigt, trots jag kör med hjälm. Får bli ett vinterprojekt.

- förgasarinställning - satte tillbaka 1.8 huvudmunstyckena bara för att köra lite. Den får nog för mkt soppa för när jag släpper gasen bluddrar den som en rallybil. Får koppla in datorn och lambdamätare för att justera.

- växellåda - växlar riktigt fint och lägena är klockrena, men den läcker. Trodde först att andningshålet var igentäppt, men det var det inte. Ser ut som det läcker från både ingående och utgående axel samt utgången till hastighetsmätaren. Det kan vara så att jag fyllt för mkt olja, men mer troligt att packningarna är kassa.

Det är lite meck att lyfta ut motor och växellåda så jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Antigen riva allt nu eller så får jag tag det i vinter. Är rädd om växellådan, så jag vetifan.

Vad tycker ni?

Kylsystem, elsystem, bromsar och allt annat då? Funkar klockrent än så länge.

I övrigt då? Efter 3000 rpm bara vrålar motorn, MER MER MER! Underbart! Vilken känsla!

Link to comment
Share on other sites

I det läget du är nu, så skulle jag nog åka till en bensinmack och lyfta upp den på en hydraul-lyft och

försöka ta ur växellådan från undersidan.

Idealet vore väl att skaffa en reservlåda och sedan kan man i lugn och ro ta itu med den vxl.-lådan

som sitter i nu.

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

I det läget du är nu, så skulle jag nog åka till en bensinmack och lyfta upp den på en hydraul-lyft och

försöka ta ur växellådan från undersidan.

Idealet vore väl att skaffa en reservlåda och sedan kan man i lugn och ro ta itu med den vxl.-lådan

som sitter i nu.

En idé, men det känns faktiskt som är det bökigare att göra det.

Beställer hem grejor och ser hur jag gör om det blir nu eller i vinter. Det läcker en hel del...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har varit tyst här ett tag, men nu skall det hända lite grejor. Bilen har bara stått hela hösten, men nu börjar det bli dags att fixa inför våren. Har en hel del att fixa med. Känns som man skall bygga om hela bilen igen. Vissa saker är akuta, andra mer för att det är kul. Insåg att det var alldeles för dålig belysning i garaget, så i helgen bytte jag befintliga armaturer och kompletterade med fler. Vilken skillnad! Pallade upp bilen så nu skall det börja skruvas!

Planera för våren är bl.a.

- Byta lampor fram och bak (sitter besikningslampor nu)

- Lyfta ur motor och fixa läckaget i växellådan

- Montera täckplåt mellan växellåda och motor

- Ev byta handbromsspak då den jag har nu sviktar lite, eller så är det något annat som spökar

- Byta packning på bakaxeln - läcker något lite

- Bygga om täckplåtarna till kardantunneln

- Modifiera givaren till bränslemätaren

- Byta till snabb styrväxel

- Passa in huven bättre

- Byta ljuddämpare

- Ställa in motor/förgasare ordentligt

- Fixa kylsystemet - osäker på om jag verkligen skall köra med waterrailen. Läst för mycket dåliga saker om den, så kanske går tillbaka till original även om den är jävligt snygg. Är extremt dålig på det här med kylsystem, men det löser sig väl.

- Laga påbackningsskadan på bakplåten

Ja, där är en hel del som måste fixas, men jag har ju trots allt plåtar, så jag får ta vad jag hinner göra innan våren och sedan ta saker löpande. Man blir väl aldrig riktigt klar med dessa bilarna och det var trots allt första bilen jag byggde. Inte så konstigt det blivit mycket fel.
Bjuder på två bilder, mest för det piggar upp med bilder i inläggen. Bilen uppe och belysning på G.

post-1143-0-39113600-1452499019_thumb.jpg

post-1143-0-01764900-1452499052_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för att jag fick göra ett besök! Jag trodde bara godkända bilar fanns i fablernas värld :thumbup:

Tack själv! Alltid kul att träffa likasinnande!

Kör nu på hårt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Det har varit tyst här i tråden, men har inte legat på latsidan! Tyvärr påbörjat allt arbete för sent innan säsongen, men det löser sig!

Kardantunneln var tidigare i vanlig plåt, vägde massor (även om jag inte byggt en lätt bil så kan man ju lätta om det går enkelt). Istället för att ha allt i ett stycke blir det mer meckvänligt med tredelat i aluminium.

post-1143-0-29578300-1459231382_thumb.jpg

Läckaget från växellådan var en av huvudattraktionerna under vintern, beställde en komplett sats med packningar. Visade sig att det läckte både från utgående och ingående axel så det var bara att skruva ner. Att få bort packboxen på både ingående och utgående axel visade sig vara en större utmaning än jag tänkt. Ett par rejäla krokar och glidhammare så fick jag ut packboxen på utgående axel. Ingående gick lätt att få bort, dock kvar lite gummirester så är svåra som fan att få bort. Någon med bra tips? Har skrapat försiktigt och kört packningsborttagning.

post-1143-0-29715300-1459231997_thumb.jpg

post-1143-0-75064500-1459232004_thumb.jpg

Köpte i vintras även en plåt för att täcka mellan sprängkåpan och motorn, det visade sig att den inte passade som utlovat. Fick göra lite modifikationer, den är inte 100, men täcker bättre än att inte ha något alls.

post-1143-0-27396200-1459232326_thumb.jpg

Imorgon skall låda o motor i bilen!

Link to comment
Share on other sites

Pysslet fortsätter, skulle igår försöka få ihopa växellådan igen. Visade sig vara svårare än väntat då packboxen på ingående axel var totalt omöjlig att få i. Testade med det mesta men efter att jag förstört den insåg jag att den behövs pressas in med en riktig hydraulpress. Får köpa en ny och åka till någon med press, såvida ingen annan har några bra tips?

post-1143-0-05446800-1459405701_thumb.jpg

post-1143-0-85629100-1459405705_thumb.jpg

Fick istället fokusera på att justera in de ny aluplåtarna till kardantunneln, blev klockrent! Skall bara göra ett lock och sedan klä dem i samma folie som instrumentpanelen.

post-1143-0-44236000-1459405775_thumb.jpg

post-1143-0-36681100-1459405784_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nästa gång man skall byta packbox kan man ju ta bort HELA den gamla, blir lättare då. :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

post-1143-0-94496100-1459758172_thumb.jpg

post-1143-0-36553200-1459758191_thumb.jpg

Edited by Frena
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet inte om det finns något intresse längre, verkar som forumet blivit lite "dött" på sistone, men jag uppdaterar lite ändå.

Skulle göra en hel fix under vintern, blev såklart inte så många som önskat, började helt enkelt för sent. Vissa saker var rena fel vid bygget, annat kosmetiskt. Lika viktigt båda två :)

Bortsett från ovanstående så har jag bl.a. gjort följande.

- Nya framlampor

- Nya framblinkers

- Nya baklampor

- Lagat läckage på diffen (tror jag, läckte inte vid provkörning iaf)

- Bytt kylare & kylfläkt

- 4-p bälten

- Ny ljuddämpare

- Fixat handbromsen, tror det blivit bättre

Stora anledningen till att plocka ut motorn var att fixa läckaget i växellådan. Efter några km provkörning igår kommer det fortfarande olja/fett från utgående axel. Förhoppningsvis är det bara lite fett jag hade för att montera kardanen eller kanske om jag fått i lite för mycket olja när jag fyllde lådan. Annars vetifan vad det skulle kunna vara. I värsta fall skulle det kunna vara hela lådan som är kass. Det vill jag inte ens tänka på. Någon annan med idéer? Det är en type 9 låda.

Bestämde mig för att köra ett försök till med Raceline waterrail. Bytte kylaren och fläkten, då den gamla var så stor och ful. Köpte även en ny termostat och borrade på inrådan av folk på engelska forumet, endast ett 2 mm bypass-hål i den. Det lilla jag körde igår verkade detta funka mycket bättre. Motorn gick upp i temp relativt snabbt och låg runt 90-100 gr hela tiden. Får hoppas den gör det även när det är 30 gr ute.

Ljuddämparen hjälpte något mot den gamla 3" dämparen, men det räcker inte tillräckligt. Måste hitta på en annan lösning, får inte plats med en till som systemet är konstruerat nu, men det får väl bli nästa vinters fix, tillsammans med en ny motor kanske :)

Trots massa böjar blev det rätt bra.

post-1143-0-70580600-1463383055_thumb.jpg

Tyckte det blev bra med baklamporna, bågen behöver dock bli mindre.

post-1143-0-12366100-1463383099_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vill ha mycket uppdateringar - är inne och läser på detta forum många gånger per dag. Kanske inte kommenterar så ofta men jag tycker att jag har en bra koll på bilarna på forumet. Många härliga diskussioner och frågor som dyker upp. Läser och lär sig något nytt med jämna mellanrum

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Såja, då är säsongen i princip slut. Trots bröllopsplanerande och ett bröllop har det hunnits köra en del och det börjar bli dags att planera inför vintern. Denna gång skall jag sätta igång tidigare, typ nu!

Resultatet av förra vinterns meck blev blandat.

Lamporna blev kanon, likaså blev nya kylsystemet bra. Motorn kommer upp i temp och det verkar funka som det skall med waterrailen.
Det här med 4-punktsbälte var sådär, racigt, men inte så praktiskt. Behåller dem på ändå. Nya ljuddämparen blev mycket bättre än förra, men det kan bli ännu bättre.

Garaget har fått sig en liten "uppgradering", stor kompressor, verkstadsvagn, slangvinda för luft och för el.

Det blev ingen justering av förgasarna som tänkt, främst eftersom jag tänkte byta grenrör.

Vinterns planer då?

- Köpte en ny kuggstång så att jag skall slippa vrida så mycket på ratten. Vill minnas den jag köpte var 2,4 varv. Denna skall monteras och ligger som sagt på hyllan.

- Bågen - kosmetiskt, men den är inte snygg, den måste bli 1 dm lägre. Kommer ändå räcka på höjden.

- Grenrör - avgassystem - då jag har ett chassi som inte tillåter mig att köpa något färdigt grenrör så köpte jag på mig ett grenrör från en ST170 som tydligen skall vara ganska bra. Är riktigt snyggt också! Är inte ute efter max effekt så jag tror detta skall bli bra. Det kommer dock innebära att jag måste göra om ena motorfästet. Då kommer min första fråga.
Kan jag använda hålen markerade med blått till motorfästet? Isf, finns det färdigskurna plåtar till detta?

post-1143-0-80001000-1476542259_thumb.jpg

- Nu till det värsta problemet, växellådan. Den läcker fortfarande som ett såll. Bytte packning på utgående axel i hopp om att det skulle bli bättre, det blev inte så. Jag har upptäckt att min kardan kan röra sig både framme i växellådan och men också bak vid diffen.

Kolla denna tråden http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12982&hl=type

Då är frågan, skall jag få den svetsad där bak eller skall jag få gjort en helt ny kardan? Vad fasen är det som kan läcka om packningen är bytt? Som jag skrev i den andra tråden undrar jag om det är läckage från korset. Alltså att det går från växellådan, in i "tuben" och sedan ut i korset.
Det jag drar mig för att jag måste mäta hur lång kardanen skall vara och då måste jag kolla ändlägena vilket i sin tur innebär att jag måste ta av dämparna, vilket inte är det lättaste.

Har varit inne på om det kan vara denna hylsan som är sliten och inte kan stödja kardanen som den skall. http://www.bearingkits.co.uk/TYPE-9-GEARBOX-TAIL-HOUSING-BUSH/145.htm

Frågan är hur man byter denna, var inte helt lätt att byta packningen. Skulle helst slippa att ta ut motorn och lådan igen, men det kanske är det enda rätta.

Har också varit inne på om vinkeln på kardanen är fel, men det tror jag inte.

Mer vinterprojekt är att skaffa en aeroscreen, då det är rätt jobbigt att inte har något alls som styr vinden.

Ös på med input, tankar och idéer!

Link to comment
Share on other sites

Hålen i motorblocket ser lämpliga ut för motorfäste. Att hitta en färdigskuren platta är nog svårare än att snida till en själv med en pappmall, vinkelslip och borrmaskin.

Jag tror på att borra hål och pluggsvetsa ena splinesen.

Växellådan överlåter jag till någon annan :)

Link to comment
Share on other sites

Hålen i motorblocket ser lämpliga ut för motorfäste. Att hitta en färdigskuren platta är nog svårare än att snida till en själv med en pappmall, vinkelslip och borrmaskin.

Jag tror på att borra hål och pluggsvetsa ena splinesen.

Växellådan överlåter jag till någon annan :)

Finns en hel del färdigt till Zetec.

Ja, det är idé m pluggsvetsa!

Link to comment
Share on other sites

Ventilationen på växellådan sitter i locket, ett litet hål i bulan mitt på. Det är väl öppet där och inget gegg innanför i fällan?

Tack för tipset, hade hoppats på det var det i våras, men där var fritt blås. Körde ner lite ståltråd o det var inget gegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen ett par timmar i garaget. På agendan stod att plocka bort gamla kardanen för att mäta till en ny, slog mig då att det är rätt mycket offset på båda hållen.
Bakaxeln sitter inte centrerat, men så är det ju på denna. I höjdled är det väl svårt att få det i samma nivå, men är det för mycket det slår på olika håll? 
Försöker hitta alla felkällor till min läckande växellåda....
Det var inte roligt att skruva loss allt, olja ÖVERALLT!

Lite inne på att stödhylsan i växellådan är kass, frågan är bara hur fan man skall byta denna. Förslag?

 

IMG_3438.JPG

IMG_3439.JPG

IMG_3440.JPG

IMG_3441.JPG

IMG_3443.JPG

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

Om det inte är något speciellt med din låda, varför inte bara stoppa dit en ny? (Begagnad)

/T

Det dräller inte av dem direkt, dessutom är den bra i övrigt. 

Link to comment
Share on other sites

Hej. Det finns väl ett visst antal faktorer som kan göra att det läcker olja via packboxen. Du är säker på att det inte kommer från täckplåten över packboxen, ta ut och täta den för att vara säker. Ventilationen måste fungera  så det inte blir för högt tryck i lådan, se till att den inte är igensatt. sätet där packboxen sitter inte har skador i ytan så oljan kan krypa ut. packboxen skall vid montering bara ligga jämt med bakre ändan. driver man i den för djupare finns risk att det tar i bussningar och kan deformation av den. Packboxen sitter väl på rätt håll, någon tidigare kan ha satt den fel? läppen med fjäder skall vara inåtvänd. Du får inte ha skador på utsidan av kardanen som sticker in i lådan så det river/kan läcka genom där. Kolla att du inte har glapp i bussningar/kardan som kan skada packboxen. har du koll på detta så skall det inte läcka tycker jag.  Sen en sak till som jag såg på bilderna senast. Det ser ut som kardanen har glidmöjlighet axialt både bak och fram? Det ser jag ingen mening med att ha. man har ju det naturligt i lådan för att ta upp variationer i längd  mest för att ta upp rörelse i motorkuddarna. Är det en freelander diff? och man har skarvat en typ 9 och freelander kardan ihop? tänker att om man tar tag i mittendelen så borde man kunna skjuta den fram och tillbaka på gliddelarna, med följd av att insticket i växellådan kan bli litet med mer glad/rörelse i bussningar/packboxen? freelander har väl en hardyskiva som gör att kardanen är fixerad i främre fästet? 

Kardanen borde bara ha ett fast Knutkors där bak och standard typ 9 fram.

 

Det är vad jag kan tänka mig, hoppas någonting kan vara till nytta.

/Patrik 

 

Ursäkta.. jag såg nu att kardanen har varit uppe tidigare, jag som inte läste tillbaka i tråden sry. Har du låst den bakre glid splinesen? Som sagt tidigare så skall den inte röra sig där,en stoppring kanske räcker på inner delen för att hindra den att röra sig eller borra och gänga några hål i ytterröret och sätta i några insexstoppskruvar. det blir för mycket axial rörelse på packboxen. Det är kolvstångstätningar om det skall vara så mycket axial rörelse, men den är ju inte bra på rotation istället. 

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Om det kommer olja genom/förbi plåtlocket över utgående axel så är det packboxen till växelföraren som läcker. Den packboxen är en kombination av tätning och bussning och ingår inte i renoveringssatser. Plåtlocket har ingen funktion förutom att täta mot smuts som kommer utifrån.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-11-24 at 07:18, Näsbypatrik sade:

Hej. Det finns väl ett visst antal faktorer som kan göra att det läcker olja via packboxen. Du är säker på att det inte kommer från täckplåten över packboxen, ta ut och täta den för att vara säker. Ventilationen måste fungera  så det inte blir för högt tryck i lådan, se till att den inte är igensatt. sätet där packboxen sitter inte har skador i ytan så oljan kan krypa ut. packboxen skall vid montering bara ligga jämt med bakre ändan. driver man i den för djupare finns risk att det tar i bussningar och kan deformation av den. Packboxen sitter väl på rätt håll, någon tidigare kan ha satt den fel? läppen med fjäder skall vara inåtvänd. Du får inte ha skador på utsidan av kardanen som sticker in i lådan så det river/kan läcka genom där. Kolla att du inte har glapp i bussningar/kardan som kan skada packboxen. har du koll på detta så skall det inte läcka tycker jag.  Sen en sak till som jag såg på bilderna senast. Det ser ut som kardanen har glidmöjlighet axialt både bak och fram? Det ser jag ingen mening med att ha. man har ju det naturligt i lådan för att ta upp variationer i längd  mest för att ta upp rörelse i motorkuddarna. Är det en freelander diff? och man har skarvat en typ 9 och freelander kardan ihop? tänker att om man tar tag i mittendelen så borde man kunna skjuta den fram och tillbaka på gliddelarna, med följd av att insticket i växellådan kan bli litet med mer glad/rörelse i bussningar/packboxen? freelander har väl en hardyskiva som gör att kardanen är fixerad i främre fästet? 

Kardanen borde bara ha ett fast Knutkors där bak och standard typ 9 fram.

 

Det är vad jag kan tänka mig, hoppas någonting kan vara till nytta.

/Patrik 

 

Ursäkta.. jag såg nu att kardanen har varit uppe tidigare, jag som inte läste tillbaka i tråden sry. Har du låst den bakre glid splinesen? Som sagt tidigare så skall den inte röra sig där,en stoppring kanske räcker på inner delen för att hindra den att röra sig eller borra och gänga några hål i ytterröret och sätta i några insexstoppskruvar. det blir för mycket axial rörelse på packboxen. Det är kolvstångstätningar om det skall vara så mycket axial rörelse, men den är ju inte bra på rotation istället. 

Just det här med läckage från täcklocket har jag funderar på tidigare men tycker inte det ser ut som det kommer något därifrån.

Kardanen skall jag beställa en ny, men som jag skrev innan så passar jag på att checka av alla andra möjliga ställen det kan läcka på när jag ändå är igång. 

Där är lite glapp i kardanen upp och ner, sida till sida, men känns inte som så mycket. Skall försöka göra en filmsnutt i helgen så ni kan bedöma. 

Kardanen är hel och inga skador på yoken som går in i växellådan.

Packboxen sitter på rätt håll, den har jag själv bytt och för en gångs skulle är jag helt säker på att något är rätt. Satte tom lite packningsmassa runt ytterkanten.

Mortys inlägg är också intressant, jag har ingen packning runt växelspaken, men vetifan om det skulle komma därifrån. Skall där vara en packning också?
Jag har ett quickshift kit liknande detta http://www.burtonpower.com/quickshift-gearlever-kit-type-9-5-speed-ford-sierra-qs03k.html

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Frena sade:

Just det här med läckage från täcklocket har jag funderar på tidigare men tycker inte det ser ut som det kommer något därifrån.

Kardanen skall jag beställa en ny, men som jag skrev innan så passar jag på att checka av alla andra möjliga ställen det kan läcka på när jag ändå är igång. 

Där är lite glapp i kardanen upp och ner, sida till sida, men känns inte som så mycket. Skall försöka göra en filmsnutt i helgen så ni kan bedöma. 

Kardanen är hel och inga skador på yoken som går in i växellådan.

Packboxen sitter på rätt håll, den har jag själv bytt och för en gångs skulle är jag helt säker på att något är rätt. Satte tom lite packningsmassa runt ytterkanten.

Mortys inlägg är också intressant, jag har ingen packning runt växelspaken, men vetifan om det skulle komma därifrån. Skall där vara en packning också?
Jag har ett quickshift kit liknande detta http://www.burtonpower.com/quickshift-gearlever-kit-type-9-5-speed-ford-sierra-qs03k.html

Hej. Det Morty antagligen menar och som jag skrev otydligt när jag satt och åt frukost. Är att det sitter in bussning/tätning "Markerad på bild". där växelföraraxeln går genom bakdelen av lådan.

 

Den som kopplar mot nedre delen av växelspaken. Om den läcker så bör det vara mycket olja i det utrymmet under växelspaken. Det bakre locket är en dammtätning bara. Så där skall vara rätt så torrt där. Bifogar bilder. Byt plastbussningen som klykan på vägelspaken sitter i till en i mässing/lagerbrons om du ändå är där och rotar, blir mycket bättre känsla i spaken och den kostar under 100kr.

Om du upplever att det är glapp i bussningen skall du byta den, I mitt tycke så skall det knappt gå att känna (det gjorde det inte på min låda i alla fall. Såg över den i sommras efter jag kört Mscc Km3 och jag inte kunde växla ner till tvåan. Har en utgåendebussning som ligger, Om du behöver hjälp att byta den så kan jag kanske hjälpa dig om du orkar släpa hem lådan till mig?  

/Patrik

typ 9 bak.jpg

type-9-gearbox-cross-section.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2016-11-26 at 08:28, tpau sade:

Det finns en tätning vid hastighetsmätarutgången också.

kan det vara den som läcker?

 

/T

Hej,

 

Bra tips - den har jag kollat och kletat på massa packning på tub. Läckan kommer från området kring utgående axel.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-11-25 at 15:35, Näsbypatrik sade:

Hej. Det Morty antagligen menar och som jag skrev otydligt när jag satt och åt frukost. Är att det sitter in bussning/tätning "Markerad på bild". där växelföraraxeln går genom bakdelen av lådan.

 

Den som kopplar mot nedre delen av växelspaken. Om den läcker så bör det vara mycket olja i det utrymmet under växelspaken. Det bakre locket är en dammtätning bara. Så där skall vara rätt så torrt där. Bifogar bilder. Byt plastbussningen som klykan på vägelspaken sitter i till en i mässing/lagerbrons om du ändå är där och rotar, blir mycket bättre känsla i spaken och den kostar under 100kr.

Om du upplever att det är glapp i bussningen skall du byta den, I mitt tycke så skall det knappt gå att känna (det gjorde det inte på min låda i alla fall. Såg över den i sommras efter jag kört Mscc Km3 och jag inte kunde växla ner till tvåan. Har en utgåendebussning som ligger, Om du behöver hjälp att byta den så kan jag kanske hjälpa dig om du orkar släpa hem lådan till mig?  

/Patrik

typ 9 bak.jpg

type-9-gearbox-cross-section.jpg

Hej,

Vi snackar inte samma bussning, men den ni snackar om kan vara bra för mig att kolla. Skall kolla om det finns mycket olja i huset där växelföraren sitter, dock svårt att tänka mig att det skulle komma ut så mycket som det gör.

Den bussningen jag pratar om är nummer 17 som jag funderar på om den tagit stryk och därmed gör att kardanen kanske vobblat lite och därmed packningen nummer 18 inte håller tät. Är ni med?

Jag tar tacksam emot hjälp med växellådan. Det är ju inte så långt till dig. Dock är lådan fortfarande i bilen. Råkade smälla en hare med min vanliga bil, så just nu står jag utan kombibil. Svårt att få hem en motorlyft utan denna :(
Hoppas erbjudandet står kvar.

type 9.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 4 april 2016 at 10:23, Frena sade:

Nästa gång man skall byta packbox kan man ju ta bort HELA den gamla, blir lättare då. :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

IMG_0672.JPG

IMG_0671.JPG

Vad bra att du gör detta, så slipper jag göra samma misstag :) Jag skall göra exakt samma service på min låda.

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Näsbypatrik sade:

Hej. Bussningen jag markerade på bild var den det skulle kunna komma ojla ur enligt Mortys tips. Som sagt inte den som lagrar runt kardanen.

Garaget mitt står väl kvar hela vintern så om du behöver hjälp så bara hör av dig.

 

/Patrik

Tack!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
11 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Riktigt fint!

Synd att det inte kommer att synas :)

Därför man visar upp det på forumet så att likasinnade kanske har lite glädje av det :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Går inte jättefort i garaget, men jag håller på att klura på grenröret. Det gamla jag hade var inte snyggt så jag skall försöka få till något bättre. 
O ja, jag vet att man skall räkna på längder, kammar etc etc men nu skall jag inte krama ur varenda liten hk. 
Grenröret kommer från en ST170 och jag skall försöka modda det så att det passar i min bil. I annat fall får jag kanske lägga pengar på att få ett byggt.

IMG_4100.JPG

IMG_4101.JPG

IMG_4114.JPG

 

Har tidigare lånat en svets, men nu var det dags och köpa en egen, så det blev en Esab. Skall bli kul att testa den!

IMG_4228.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...