Christer J Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 (edited) Var motorn varm när den "baktände"? Eller kan det vara så att den går magert på lågfart så nyser förgasarna. Prova att skruva in luftskruvarna lite i taget. Om det inte räcker så blir det till att brotcha upp eller byta lågfartsmunstyckena. http://www.misab.se/tomginst.php http://www.misab.se/45dcoe.php http://shop.otdtools...6-19-mm/14862-0 Du har en intressant period framför dig med en massa skruvande. Fördelen är att när man spenderat några tusenlappar på munstycken (eller brotcha och eventuellt löda igen och börja om när det blivit för mycket) och en massa timmar, så har man lärt sig en hel del om HUR och VARFÖR mer eller mindre bränsle påverkar. Edited November 17, 2014 by Christer J Quote
Frena Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 (edited) Var motorn varm när den "baktände"? Eller kan det vara så att den går magert på lågfart så nyser förgasarna. Prova att skruva in luftskruvarna lite i taget. Om det inte räcker så blir det till att brotcha upp eller byta lågfartsmunstyckena. http://www.misab.se/tomginst.php http://www.misab.se/45dcoe.php http://shop.otdtools...6-19-mm/14862-0 Du har en intressant period framför dig med en massa skruvande. Fördelen är att när man spenderat några tusenlappar på munstycken (eller brotcha och eventuellt löda igen och börja om när det blivit för mycket) och en massa timmar, så har man lärt sig en hel del om HUR och VARFÖR mer eller mindre bränsle påverkar. Motorn var varm när den baktände. Inte jättesugen på att lägga massa pengar på munstycken själv om det senare visar sig vara helt fel, men som det är nu går den inte ens att ta ut till TG. En film på första rundan. Edited November 17, 2014 by Frena Quote
Christer J Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Jag skulle nog kolla lite på luftskruvarna till att börja med, och synka förgasarna noga. Quote
Frena Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 Jag skulle nog kolla lite på luftskruvarna till att börja med, och synka förgasarna noga. OK, det är här min okunskap kommer in....kan inget alls om detta. Quote
Christer J Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Det finns mycket att läsa på nätet, likaså videos på Youtube Lågfarts / tomgång förklaring Flottörnivå (borde ju vara okej om dom renoverats) Synkronisering. Kan göras något så när utan mätare om du får ner tomgången riktigt lågt så du kan höra skillnaden mellan portarna, funkade på min gamla BMW Men det sista måste du nog låna instrument till. Öronvarianten Quote
Frena Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 Det finns mycket att läsa på nätet, likaså videos på Youtube Lågfarts / tomgång förklaring Flottörnivå (borde ju vara okej om dom renoverats) Synkronisering. Kan göras något så när utan mätare om du får ner tomgången riktigt lågt så du kan höra skillnaden mellan portarna, funkade på min gamla BMW Men det sista måste du nog låna instrument till. Öronvarianten Får försöka sansa mig och titta på det i helgen. Quote
pavve Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Jag har läst igenom hela ditt projekt och blir lite fundersam vad du har som donatorgrejer! Eftersom jag är i startgroparna med mitt egna projekt och införskaffat en 745a ser jag att du använder spindlarna, bromsar och lederna från 740. Trodde inte man fick använda dessa. Har jag missförstått det hela? Quote
Frena Posted November 19, 2014 Author Posted November 19, 2014 Jag har läst igenom hela ditt projekt och blir lite fundersam vad du har som donatorgrejer! Eftersom jag är i startgroparna med mitt egna projekt och införskaffat en 745a ser jag att du använder spindlarna, bromsar och lederna från 740. Trodde inte man fick använda dessa. Har jag missförstått det hela? Vi tar det över PM istället. Quote
Frena Posted February 1, 2015 Author Posted February 1, 2015 Har varit tyst i tråden ett tag, men har varit aktiv i mer ämnesspecifika trådar istället. Nåväl, det har hänt lite. Har fått löst problemen med mina bromsar, nu släpper bromsarna som de skall och inget gnissel. Underbart! Förgasarna är sålda och Yamaha R1-förgasare är på ingång. "Tyvärr" börjar der närma sig inflytt till nya huset och man blir kommenderad att packa flyttlådor istället för bygga bil, men lite skall det nog bli gjort! Såhär i efterhand är det synd jag stressade iväg med många saker förra sommaren, men det skall ju finnas lite förbättringspunkter framöver också. Quote
Frena Posted February 12, 2015 Author Posted February 12, 2015 Idag är bra dag! Kom ett väldigt trevligt paket idag :)/> Nu skall jag bara klura ut vad som skall fixas med dem innan montering! Quote
steel Posted February 12, 2015 Posted February 12, 2015 Hej, alltid kul med lite paket, man blir både glad och motiverad Mvh Pär Quote
Frena Posted March 3, 2015 Author Posted March 3, 2015 I fredags fick vi tillträde till huset. Detta ser väl trevligt ut att mecka i? :)/> Quote
Frena Posted April 20, 2015 Author Posted April 20, 2015 Har varit tyst i denna tråden ett tag. Har ju haft lite problem med motorn som inte vill varva upp, men det står det mer om i en annan tråd. Saknade en plåt för att kunna montera spännrullen till kamremmen. Efter tre timmar på returbilen, många svordomar och trasiga händer så fick jag äntligen loss den plåten jag saknade. Har även skaffat mig en MC-pump som jag skall försöka montera när jag är klar med kamremmen. Hoppas verkligen bilen kommer på vägen i år....känns mörkt just nu. Quote
Frena Posted June 9, 2015 Author Posted June 9, 2015 Så ja, nu har det varit tyst i denna tråden väldigt länge. Har haft mina förgasarproblem i en annan tråd. Det visade sig ju till slut vara problem med tändsystemet, så nu är ett nytt monterat. Nu med lite ny energi så skall det hända lite grejor så att jag förhoppningsvis kan få den på vägen innan säsongen är slut. Mitt största problem just nu är att dämpa ljudet, både avgas och insug. Avgas löser jag nog rätt lätt, men insuget skall jag trixa lite med. Annars är det småfix. Kolla över bromsar ordentligt. Kolla belysningen en gång till osv. Skall försöka provmontera huven i helgen som kommer. Hoppas nu att allt passar som det skall. Quote
Frena Posted June 12, 2015 Author Posted June 12, 2015 Blev en runda till garaget igår kväll. Testade att montera huven. Blev helt OK, passformen är inte 100 överallt, men det får duga. Hade slut på vettiga skruvar och brickor för att få fast fästena till den.Den är lite "bågig" i mitten, men den ligger säkert till sig. I annat fall får man "förstärka" till den på insidan så den blir rak. Har märkt att besiktningslamporna fram tar i när man svänger mycket. Vad säger SFRO om detta? Det är vid rätt mycket rattutslag så det är liksom inte bara vid en sväng i en rondell. Quote
Christer J Posted June 12, 2015 Posted June 12, 2015 (edited) Vad händer med skärmen när det dessutom fjädrar in vid krängning? Jag tror inte att varken sfro eller du vill att sakerna ska gå sönder för att du svänger. Edited June 12, 2015 by Christer J Quote
Frena Posted June 13, 2015 Author Posted June 13, 2015 Du får sätta en stopper på styrväxeln. Kan man också göra, googlade lite på olika lösningar med ringar men kan inte hitta var man kan köpa. Idéer? Quote
Pac Posted June 14, 2015 Posted June 14, 2015 Skall man bearbeta sin styrning gäller det att göra det "på riktigt". Man skall använda metoder som inte riskerar styrningens funktion och som är 100%-iga. 99.9999% räcker inte eftersom det är en av de säkerhetskritiska systemen i bygget man labbar med. - Bästa lösningen är nog en anpassad ring som du klämmer runt racken, enkelt tillverkat om man har en svarv svårare utan. - Man skulle kunna försöka anpassa en dubbel slangklämma eller V-klämma om man kan hitta något som är litet nog så att det får plats. - Är man duktig nog på svetsning alternativt hårlödning kan man ju alltid vara lite innovativ och lägga igen en tand eller två på racken, men var försiktig, man böjer enkelt racken. Quote
Christer J Posted June 14, 2015 Posted June 14, 2015 Att svetsa igen en kugg blir ju som att hälla grus i växellådan. Viktigt att tänka på när man kortar en styrväxel att drevet absolut inte får ta stopp innan utslaget stoppas av något annat på utsidan växeln. En ring innanför inre styrleden måste vara bästa lösningen. Då begränsas utslaget på bästa sätt. Det är ju där styrutslaget begränsas från början. Quote
Pac Posted June 14, 2015 Posted June 14, 2015 Christer har rätt, har du kollat om du har rätt längd på steering-racken? Quote
Morty Posted June 14, 2015 Posted June 14, 2015 Jag svarvat aluminiumdistanser och placerat precis innanför styrstagsleden som ett mekaniskt stopp. Som sagt, enkelt om man har tillgång till stångmaterial och svarv. Har man inte det får man be någon som har denna möjligheten snällt ;-) 1 Quote
kengren Posted June 14, 2015 Posted June 14, 2015 Här kommer en länk till ett företag i Sverige som säljer dessa stoppringar http://www.wiberger.se/templates/din705.htm kenneth Quote
Christer J Posted June 14, 2015 Posted June 14, 2015 Håller med Morty. Mät och be någon svarva med rätt bredd. Stoppringen med spårskruv riskerar ytan på kuggstången,och det är ju onödigt om du kan ha större utslag med andra lampor tex. Quote
Morty Posted June 14, 2015 Posted June 14, 2015 Det finns en risk med stoppring som inte har full bredd och det är när du av någon anledning når fullt rattutslag i en pressad situation. Då kommer ringen både att flytta på sig och dra ett spår från stoppskruven i kuggstången. Det är lätt att tro att man inte ska hamna i dessa situationer, men använder man bilen till annat än glassåkning sker det när man minst anar det. Det var en Modsport bil ifjol på SSM som krökte bärarmarna i en sådan situation för att han inte hade stoppen i rätt läge. Quote
Frena Posted June 15, 2015 Author Posted June 15, 2015 Tack för all input. Skall kika lite noggrannare på det i veckan. Tills dess ett litet smakprov på en provkörning. Bjuder på garvet, efter alla problem kan man inte annat än skratta när den går fint :) 1 Quote
steel Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Underbart att se och höra glädjen i det där skrattet !!! 2 Quote
Frena Posted June 29, 2015 Author Posted June 29, 2015 Blev en runda till garaget i helgen. Håller på att försöka få till mitt besiktningssystem som jag lånat av Rikard. Hade köpt fel krökar på Biltema så jag fick börja pilla med luftburken istället. Jag vet att många förespråkar att man skall göra en lösning som håller permanent för t.ex. banköring, men just nu vill jag bara ta mig igenom bullerprovet. Har hört att SFRO blivit hårdare med "tillfälliga" lösningar, så försöker få till det så att det håller ordentligt. Man kan ju köpa en Pipercross luftburk för 2000, men vill köra med öppet sedan så jag försöker mig på att sätta ihopa något. Köpte en original R1 luftburk för småpengar på Ebay och en slang med stos på Biltema. Fram med sågen och med lite alu, Sikaflex och gaffatape skall det nog gå att få till. Inget konstverk, men kan funka! Skall som sagt bara vara till besiktning. Quote
Frena Posted July 6, 2015 Author Posted July 6, 2015 Första dagen på semestern gick i bilens tecken. Var hos Rikard och fick svetsat lite på avgassystemet, men när jag sedan kom hem saknades såklart en liten klämma för att få ihopa allt. Var också en sväng på Returbilen för att försöka hitta en luftburk som passade. Hittade en smidig runda sak från en Renault, tror det var en Espace. Fortsatte sedan med att få ihopa allt. Får hoppas det blir tyst nog med detta..... Quote
Frena Posted July 22, 2015 Author Posted July 22, 2015 Semestern avklarad halvvägs - bilen nästan klar! Rikard har hjälpt mig med hjulinställning, styrstopp och massa annat, väldigt tacksamt med vänner som har mer tålamod än en själv. Det kvarstår dock en väsentlig sak, motorn går som en kratta över 3000 rpm. Nu tänker ni att det är samma fel som förra gången, det är det inte. Det är helt sonika så att motorn får för lite luft efter mina ljuddämpande åtgärder på insuget. Som ni ser i tidigare inlägg har jag gjort hemmalösningar som blir jävligt tysta, men lite dumt att bilen inte går att köra. Så, den måste få mer luft. Själva luftburken som sitter på förgasarna är nog inga problem. Slangen som går ner till den andra luftburken/filterhållaren är 50-55mm ID. Hur hade ni gjort? Har en tanken på att borra upp filterhållaren/luftburken för att få mer luft. Frågan är då om der är bättre, sett ur ljudsynpunkt att göra många små eller få stora hål. Vad säger expertisen? Andra tips? Quote
tpau Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 (edited) Original luftfilter burkar brukar tendera att flöda väldigt bra för den luftmängd dom är byggda för, då bra flöde är synonymt med bra bränsleekonomi. På bensinare är ju luftmängd väldigt lika med effekt, så har du valt en luftburk från en bil med ungefär samma effekt som ditt bygge borde den inte vara ett hinder. Däremot låter slangen emellan väldigt liten, min 115 hk pinto har en 70 mm slang till luftfiltret Rent teoretiskt ger många små hål högre frekvenser, och stora hål lägre. Högre frekvenser är lättare att ljuddämpa bort med porös absorbent. En annan fundering är om du får tillräckligt med luft till cylindern längst ifrån intaget i luftboxen... /T Edited July 22, 2015 by tpau Quote
Frena Posted July 22, 2015 Author Posted July 22, 2015 (edited) Original luftfilter burkar brukar tendera att flöda väldigt bra för den luftmängd dom är byggda för, då bra flöde är synonymt med bra bränsleekonomi. På bensinare är ju luftmängd väldigt lika med effekt, så har du valt en luftburk från en bil med ungefär samma effekt som ditt bygge borde den inte vara ett hinder. Däremot låter slangen emellan väldigt liten, min 115 hk pinto har en 70 mm slang till luftfiltret Rent teoretiskt ger många små hål högre frekvenser, och stora hål lägre. Högre frekvenser är lättare att ljuddämpa bort med porös absorbent. En annan fundering är om du får tillräckligt med luft till cylindern längst ifrån intaget i luftboxen... /T Bra input! Slangen passar ju till anslutningen på luftburken från bilen, så där är svårt m grövre. Den kanske kom från en mindre bil, kommer inte ihåg vad där var för motor i den Renaulten jag tog den ifrån. Har lite grövre slang hemma, så jag får kanske rentav bygga nått nytt. Ja att cylindern längst bort får luft vetifan.....får väl testa på nått sätt. Edited July 22, 2015 by Frena Quote
Frena Posted July 27, 2015 Author Posted July 27, 2015 Efter lite strul med besiktningsmannen och få till en tid lyckades jag idag få till en tid med honom. Hyrde en trailer och bad en bön att det inte skulle regna. Resultatet då? Godkänd SFRO2 OCH bullerprov. Högsta notering vill jag minnas vara 77 dB på tvåans växel och 71-72 dB på treans växel! UNDERBART!!!! Nu skall det bara göras lite pappersarbete och sedan skall det bokas enskilt godkännande! 3 Quote
Näsbypatrik Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Hej. Kul att det har löst sig för dig. Undrar bara ungefär hur avgassystemet "låne" är konstruerat? Jag Skall besiktiga efter ett motorbyte och antar jag åker på bullerprov? SFRO killen har dock gått under jorden! Vem gjorde du bullerprov med? Mvh Quote
Frena Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Hej. Kul att det har löst sig för dig. Undrar bara ungefär hur avgassystemet "låne" är konstruerat? Jag Skall besiktiga efter ett motorbyte och antar jag åker på bullerprov? SFRO killen har dock gått under jorden! Vem gjorde du bullerprov med? Mvh Jätteskönt!I grova drag är det såhär: 3" kollektor => stegmuff => 2,5" oval universaldämpare från Biltema => lite böjar och flexibel avgasslang => någon gammal ljuddämpare från skroten, fick den av Rikard på forumet => 90 gr böj så ljudet kommer bakåt Den sista ljuddämparen är upphäng med spikband och lite gummiduk som skyddar ramen. Har en bild på sidan. Du får gärna komma ner och titta på bilen eller sparka däck. Alltid kul! Om du kör förgasare så är det extra viktigt att dämpa insugsljudet också. Har ett bra recept på det. Quote
Rikard Larsson Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Ljuddämparen jag donerade är slutburken från en tidig volvo s40. 1 Quote
Frena Posted August 5, 2015 Author Posted August 5, 2015 Hade tid för enskilt godkännade idag kl 8:00 på Besikta i Malmö. Hade först tänkt YBB eller Carspect, men såhär i semestertider var det lång väntan. SFRO tyckte att min handbroms var lite dålig när jag gjorde SFRO2, så jag spände den lite men tyckte ändå inte den tog som den skulle. Efter många sömnlösa nätter bestämde jag mig för att igår sätta in justerskruvar. Sagt o gjort, hela kvällen igår gick åt till att montera dessa. Efter många om och men satt de på plats men då passade himlen på att öppna sig. Ingen lastning av släp och ingen provkörning. Nåväl, kl 7:45 infann sig ekipaget på Besikta. Hade en del andra tveksamma lösningar, typ avgassystemets fastsättning och markfrigången som blev låg pga just avgassystemet. Efter lite kontroller av lampor, bälten och en kort runda runt lokalen rullade EUC445 ut och allt var frid och fröjd :) Känns så in i helvetes gött att efter två år av blod, svett och tårar äntligen kunna klappa sig själv på axeln. Att jag som för två år sedan knappt hållt i en vinkelslip idag lyckats registrera min alldeles egna bil. Visserligen med mycket hjälp härifrån och av många andra, men ändå! Nu skall rätt lampor på, alla ljuddämpande åtgärder skall bort och skyltarna skall komma!!!!! Skyltar ja, fick faktiskt liten både fram och bak samt välja slutsiffra själv :)Den enda anmärkningen jag fick som de ville jag skulle fixa (utan att komma tillbaka såklart) var att avgassystemet läckte..... Och apropå läckor så läcker växellådan och diffen, men det får jag fixa i vinter tror jag, för nu skall det fan köras! TJO! :banana: :banana: :banana: :eclipsee_steering: :eclipsee_steering: :eclipsee_steering: 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.