Jump to content

SH NERO


Recommended Posts

Ditt instrument är väl tänkt att användas till MC. Många varvräknare använder kabel lindad på tändkabeln för att det ska passa till det mesta.

W uttaget är växelström från statorlindningen före likriktare. Du ska absolut inte koppla till den som du märkt.  W Användes mest på gamla dieselbilar. 

Link to comment
Share on other sites

hittade den här länken https://forums.ybw.com/index.php?threads/alternator-w-terminal.116230/  .Du verkar få ut runt 7 Volt och tre pulser per generator varv. Vad vill ditt instrument ha för signal ?  Själv skulle jag nog följa Christers råd ovan och använda en tråd lindad runt en tänkabel.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har kopplat bort den kabeln helt provat att linda runt en tändkabel, och det funkar.

Men jag kopplar nog inte in den digitala varvräknaren ändå känner jag, den kräver att man tittar åt sidan.

Jag ska leta rätt på en analog istället och sätta den i blickfånget.

Och om jag tolkar er rätt så ska jag fortfarande inte använda W även när det handlar om en gammal hederlig?

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag har backat tillbaka nu så jag har båda möjligheterna.
Men en analog som är värd namnet är inte billig längre märker jag när jag söker runt lite. Blåvitt eller liknade märken känns inte relevant, får kolla runt lite till innan jag bestämmer mig. Den digitala få vara kvar som sista utpost.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Köpte en billig varvräknare från Kinaland för att ha något så länge
b837142fccb47cc0598e3bd2ec8837ed.jpg

Det får bli lite ”så länge” lösningar framåt nu för nu vill jag verkligen ut och köra.
Har börjat montera sidoplåtarna, får se om det blir färg på dom innan besiktningen eller efter, nu lutar det åt det sistnämnda. 9fa1a1f7a3d0711832acc909c42c06b6.jpg
Hittade några gamla fälgar som faktiskt gick att köpa på Biltema men nu pratar vi många år sedan. Vi provar får vi se……df6b42ce6b5b1d5c8c5f05adedf61511.jpg
b44cfc0d4205902c525d25b11dcada5d.jpg
Har klätt in kardantunneln och förberett lite runt ratten med fogskum.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

768306b8a950b44a84b93eff826d145c.jpg
fcaa65cd1eb8be64c727a78133595e85.jpg
6d7afbad7a17fe56e9c46d433e224c3d.jpg
Nu börjar det likna nåt, har varit ute och provkört ganska mycket och det verkar lovande. Ska ställa in hjulen nästa vecka och montera en ruta.
Besiktningen känns nära nu, är dock lite tveksam inför det här med lampor, mäter jag bak så har jag 420 mm från belyst kant till ytterkant, tror jag måttade in bak så dom skulle sitta under varandra, då hade det varit god marginal men sen kom jag väl på andra tankar
Får väl göra en plåt i värsta fall och flytta ut under besiktningen.
Likadant fram vad gäller blinkers, jag antar att jag får hitta på nåt jego så jag får godkänt, för jag antar att dom där i noskonen inte kommer gillas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För blinkersen fram, så hade jag en bockad plåtbit (u-formad) som flyttade ut blinkersens infästning, lite som morrhår. Kanske svarva upp en förlängning i godtycklig plast?

/T

Link to comment
Share on other sites

fbd69ebee317bd598e24489a1a7eeeda.jpg
78102ad5a8b56363367bdd0d521900c6.jpg
Idag blev det hjulinställning, ställde den rätt så neutralt så det duger att gno lite i sommar och köpa glass.
Nu ska jag bara flytta lite lampor o blinkers så alla inblandade blir nöjda, sen är det bara att boka besiktning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

SFRO 2 godkänd
Bullernivån godkänd med nöd o näppe.
Däremot så blir den varm så större kylare måste skaffas samt att jag måste dra kylslangarna på rätt sätt.
Känns ändå rätt ok.
Ska boka regbes nästa vecka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mattias Lindvall sade:

SFRO 2 godkänd
Bullernivån godkänd med nöd o näppe.
Däremot så blir den varm så större kylare måste skaffas samt att jag måste dra kylslangarna på rätt sätt.
Känns ändå rätt ok.
Ska boka regbes nästa vecka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Grattis! 👍

Ang. Kylningen, tänker att luften troligen hellre kryper runt kylaren än igenom den, om jag ser rätt så saknas någon form av kanal att tvinga in luften genom kylaren med, eller har jag missat något?

Link to comment
Share on other sites

Tack
Det kan nog vara flera orsaker i kombination, din iakttagelse är helt riktig, men kylaren är i minsta laget plus att jag har nog inte dragit kylslangarna på korrekt sätt.
Jag valde att använda ett expansionskärl för att få lite mera volym men sen blev jag lite feg och har en bypass till värmepaketet så det blir liksom inte den omsättning som ska vara. Men nu blir det tredje gången jag bygger om så får jag bara en knuff i rätt riktning så kanske det blir 3:de gången gillt


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

För min sjua så var lösningen på kylproblemen 3 faldig:

  1. Fräscht kyl (beställde ett 50 mm från Kina  till billig peng)
  2. Täta runt noskonen
  3. En BRA fläkt (sugande i mitt fall), de billiga no-name är specade till mer än vad dom get 
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var visst inte helt enkelt med registreringsbesiktning här omkring Västervik.
Har ni några tips på hur man kommer framåt och även hur jag undviker att gå bakåt.
Tänker om det finns vissa städer som är bättre att kontakta men också om det finns några man ska undvika.
Går att ta via PM om det känns bättre.
Har ringt både carspect och besikta men här som sagt fanns det ingen större servicekänsla.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det finns (fanns för tre år sedan) en rutinerad besiktningsman på opus i Nyköping vid namn Bengt som tagit ett stort antal amatörbyggda fordon med vettigt resultat.

kanske lite långt att åka dock.

PMa om du vill ha det direktnummer jag använde vid min besiktning.

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2023-07-11 at 16:53, Mattias Lindvall sade:

Det var visst inte helt enkelt med registreringsbesiktning här omkring Västervik.
Har ni några tips på hur man kommer framåt och även hur jag undviker att gå bakåt.
Tänker om det finns vissa städer som är bättre att kontakta men också om det finns några man ska undvika.
Går att ta via PM om det känns bättre.
Har ringt både carspect och besikta men här som sagt fanns det ingen större servicekänsla.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag ringde till kundtjänst på olika bolag och fick telnr till besiktnings ingenjörerna på de olika stationerna. Efter många samtal fick jag tid veckan efter. Är nog svårt nu i semestertider. 
Jag bor norr om Uppsala så ringde stationer på 15mils radie. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort exakt så, men som du säger är det svårt i dessa semestertider.
Men jag är ändå förvånad över hur många fordon som ska registreras.
Det är väntetid på flera månader.
Jag får ägna mig åt lite annat ett par veckor så tar jag nya tag efter min semester, luften gick lite ur mig nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Yes, det gick vägen efter några mindre synpunkter som jag kunde åtgärda med hjälp av närheten till Biltema och en akututryckning från en kompis.
Lite spel för galleriet men nu är det bara att vänta på skyltar d3afacebfe533c090341c86b99472a95.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket, jag har beställt lite nya grejer till kylningen men gjorde ett sista försök med bråten jag har, så nu på det 17:de försöket så tror jag banne mig att jag lyckats få värmen till att hålla sig under 98 grader oavsett hur mycket jag gasar.
Ska dokumentera lite så bilder kommer nästa gång.
Förhoppningsvis blir det mer än bara ett par rundor.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nu med färg:
aa6c9d7efab762dfe24926cc22289c14.jpg
154352e26c70d2b83e60a37bfd8a77f1.jpg
6a8ff1599bdc544ea4a03b8326b3e43a.jpg
cc3c85ba790c73c41bbcd0c925345832.jpg
Satte även dit resterande plåtar under motorn, men det blir nog för tätt.
Måste hitta en bättre fläkt och ta upp mera ventilationhål.
Har redan många hål men är inte säker på vilka som släpper in respektive släpper ut luften.
Ska även gäla golvet under motorn så jag får lite mera hjälp där.


Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En fundering kring din ventilation av motorrum.
Om du har hål överrallt, hur vet du ens att det blir ett forcerat luftutbyte och inte bara värmevägg där luften tar lättaste vägen runt motorrummet?
Jag har tankar om att styra in luft med avsmalnad ingång och forcera ut via en punkt baktill borde vara effektivt för att få genomströmning. Detta skulle isf. bara gälla vid farter över 50km/h troligen, men du har väl fläkt som forcerar in vid lägre fart och skall lösa den pucken tänker jag 🙂

Link to comment
Share on other sites

Exakt som du skriver så är jag inte säker på att alla hålen släpper ut luft.
Men förra säsongen körde jag utan motorplåtar så då kunde det strömma fritt neråt. Jag ska gäla bottenplåten så luften får hjälp av farten men också öka fläktkapaciteten då den får jobba hela tiden i krypfart. Sen kokar den inte ur sig så mycket vatten så något jätteproblem är det inte. Jag kan inte heller säga att 100 grader på mätarn är helt sant, men några grader ner skulle kännas bättre i magen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har ni några tips på effektiva fläktar, söker jag på internet så råder det ju ingen brist direkt men vad är bra och inte?
Den jag har nu från biltema håller uppenbarligen för låg klass.
Skulle vilja begränsa mig till 300-350 mm i diameter.
Tacksam för svar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Spal fläktar är av bra kvalitet och har ett stort sortiment. Generellt är tryckande installation effektivare än sugande installation. Tänk på att vi som medlemmar har rabatt på Speeding.nu

Edited by Göran Nilsson
Felstavat
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen, beställde en sugande dia 305 från speeding, det innebär minst jobb för mig.
Kapacitet ökar till mer än dubbelt så det får bli ett test och ett riktmärke.
Nästa steg får bli större kylare med anpassad fläkt.
Vill ju köra nu, inte hålla på och skruva, det kan jag göra i höst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu verkar jag ha kommit till en acceptabel punkt med mitt kyl, har kapat bort golv under kardantunneln samt gälat under motorn så nu blir jag av med värmen under huven.
Vill ha en bättre fläktstyrning där jag kan ställa både övre och undre gräns men någon sådan har jag inte hittat än.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...