Jump to content

ALMAX Roadster


Recommended Posts

Tackar!

Japp jag tog den från Saaben. Min SFRO tyckte jag skulle ha en och det var ju inte direkt extra jobb att sätta dit den så det gjorde jag. 

En sådan här ventil sitter i tanken: https://www.mrtuning.se/universal/an-kopplingar-slang/roll-over-ventil/roll-over-ventil-an6/?gclid=Cj0KCQjw9YWDBhDyARIsADt6sGaF64cDSX6yASazmoUvP2Nf454ycoqkYlP1AN046emqJZIxQn0PqooaAvReEALw_wcB

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hade ett hängande pedalställ som jag inte fick att passa. Slaktade det och byggde en ny "konsol" för stående pedaler.

Funderar på om man skall ha några fysiska stopp på pedalerna innan bromscylindrarna bottnar? Vad är praxis?20210321_090608.thumb.jpg.51aac3f4ec7bfb218e5f28102a3d3951.jpg20210403_133843.thumb.jpg.69b9df894f70fd536b12ec19b63d5450.jpg20210403_133849.thumb.jpg.9679f329d826d217f793e190229c9daf.jpg

Link to comment
Share on other sites

På kopplingspedalen kan du behöva för att inte trycka solfjädern för långt in. Sen kan du sätta stopp för tillbakarörelsen för att skona huvudcylindrarna när du släpper resp. pedal. 

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, Morty sade:

På kopplingspedalen kan du behöva för att inte trycka solfjädern för långt in. Sen kan du sätta stopp för tillbakarörelsen för att skona huvudcylindrarna när du släpper resp. pedal. 

Bra Tackar! Då blir ett stopp på kopplingspedalen. Tillbaka tänkte jag att pedalerna bottnar innan huvudcylindrarna är helt ute.

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

Se nu till att huvudcylindrarna verkligen går hela vägen tillbaka. Annars kommer du inte öppna upp passagen till behållaren och riskerar tryckuppbyggnad i systemet med anliggande bromsar till följd.

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Morty sade:

Se nu till att huvudcylindrarna verkligen går hela vägen tillbaka. Annars kommer du inte öppna upp passagen till behållaren och riskerar tryckuppbyggnad i systemet med anliggande bromsar till följd.

Ok, bra tips- tackar!!

Link to comment
Share on other sites

Har byggt en ny växelspak/short shift med spaken 110 mm längre bak. Smidig och enkel, men stabil, justerbar slaglängd.

Design inspirerad från kitcar firma i UK.

20210328_095304.jpg

IMG-20210328-WA0004.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte att jag provar att montera ihop kopplingen för att se om den lirar.

Köpte ju ett kit med lättat svänghjul och kopplingspaket från UK, som skulle passa rakt på Zetec 2,0 och MT75 låda (från sierra -92)

Det gjorde det ju självklart inte!  Fattas ca 20 mm mellan lager och tryckplatta.

Westfield har ett koncept där man limmar en 19 mm distanshylsa på urtrampningslagret. Lätt att svarva till en hylsa, men limma fast den på lagret och få den att sitta kvar känns lite tveksamt.

Så jag hittade på en egen lösning - jag flyttar fram urtampningslagret 19 mm på hävarmen till lagret.

 

20210416_173234.thumb.jpg.3a6cd164e95df9cc2727495ec454cf93.jpg 

Monterad koppling (fattar inte varför bilden hamnar uppochned)

 

20210417_094313.thumb.jpg.9e12765ac3fb4b960bf6e662e66fa4f1.jpg 

Orginal hävarm, ca 20 mm glapp mellan lager och platta.

 

 

20210417_095157.thumb.jpg.39d1f89eb9647e316b03e71c08677cfb.jpg 

Omarbetad hävarm. 

 

20210417_113805.thumb.jpg.64f990f02e508ffb741e4b798542dcef.jpg

19 mm framflyttat lager, ett lite lagom spel. Lagret går inte förbi röret på ingående axeln när armen är längst fram.

 

619925822_2021-04-18at09_28_21.thumb.jpeg.3554e96be1f09f26bcea646b00dcc9ca.jpeg

Slavcylinder monterad och testad.

 

 

Link to comment
Share on other sites

snyggt, många engelska bitar känns mer som ämnen att arbeta färdigt än bulta på lösningar...

Om bilriktning.

Jag har märkt att för mina äpple 🍎 produkter går det att lösa om jag går in på redigera bild, snurrar den 90 grader fel, spara, och öppnar o snurrar rätt igen, så hamnar bilderna rätt. 👍🙈

/T

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, tpau sade:

snyggt, många engelska bitar känns mer som ämnen att arbeta färdigt än bulta på lösningar...

Om bilriktning.

Jag har märkt att för mina äpple 🍎 produkter går det att lösa om jag går in på redigera bild, snurrar den 90 grader fel, spara, och öppnar o snurrar rätt igen, så hamnar bilderna rätt. 👍🙈

/T

 

Jo, jag blev inte direkt förvånad att det inte passade som utlovat.

Jag provade att vända på bilden på lite olika sätt innan jag laddade upp den, men den ville bara visas uppochned!

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Zepp71 sade:

Tänkte att jag provar att montera ihop kopplingen för att se om den lirar.

Köpte ju ett kit med lättat svänghjul och kopplingspaket från UK, som skulle passa rakt på Zetec 2,0 och MT75 låda (från sierra -92)

Det gjorde det ju självklart inte!  Fattas ca 20 mm mellan lager och tryckplatta.

Westfield har ett koncept där man limmar en 19 mm distanshylsa på urtrampningslagret. Lätt att svarva till en hylsa, men limma fast den på lagret och få den att sitta kvar känns lite tveksamt.

 

Orginal hävarm, ca 20 mm glapp mellan lager och platta.

 

 

20210417_095157.thumb.jpg.39d1f89eb9647e316b03e71c08677cfb.jpg 

Omarbetad hävarm. 

 

20210417_113805.thumb.jpg.64f990f02e508ffb741e4b798542dcef.jpg

19 mm framflyttat lager, ett lite lagom spel. Lagret går inte förbi röret på ingående axeln när armen är längst fram.

 

 

 

 

Så kan man ju också göra👍

När jag bytte till Zetec motor Typ-9 vxl låda så blev det en hel del sökande efter info på nätet innan jag

började. Och det finns ett urtrampningslager som sitter på nån av Ford Capri modellen som är rätt längd.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...