Göran Nilsson Posted March 12 Share Posted March 12 1 timme sedan, Fizz sade: Tror det är lite mer än 10 mm vid ride height, men runt 2 på ena sidan och 3 på den andra, när hjulet pekar utåt... Jag röstar för att du utgår ifrån att undre bärarmen ska va horisontell vid rideheight och att du flyttar upp styrväxlen en bra bit och dessutom breddar den så tror jag att du löser flera problem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 12 Share Posted March 12 Tolkar jag filmen rätt, du får toe in vid infjädring? Det brukar man vilja undvika eftersom det tenderar att ge överstyrning vid krängning (när bilen kränger styr ytterhjulet in mer). Normalt sett skulle jag vilja sätta ride height och fäste för bärarmar så bärarmen sluttar svagt nedåt-utåt mot hjulet, det brukar ge bättre camberkompensation och minimerad spårviddsförändring genom den fjädringsväg som man använder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted March 12 Author Share Posted March 12 (edited) 1 timme sedan, therealpinto sade: Tolkar jag filmen rätt, du får toe in vid infjädring? Det brukar man vilja undvika eftersom det tenderar att ge överstyrning vid krängning (när bilen kränger styr ytterhjulet in mer). Normalt sett skulle jag vilja sätta ride height och fäste för bärarmar så bärarmen sluttar svagt nedåt-utåt mot hjulet, det brukar ge bättre camberkompensation och minimerad spårviddsförändring genom den fjädringsväg som man använder. Japp, det är så på filmen, men det var mer för att visa själva uppsättningen .. hade inte lagt någon tid alls på att justera något.. ska testa runt mera och se vad som händer.... Bara att "korta" styrväxeln, dvs flytta in nedre leden, minskade bumpsteer en hel del.. Jag lade rätt många timmar på att flytta runt fästpunkterna i VSUSP, och upplevde att "utåt-lutande" nedre bärarmar gjorde det mer eller omöjligt att få ett lågt rollcenter.. det stack liksom iväg direkt.. Som det ser ut nu så har jag ungefär 1,5 grader camber gain per 35 mm fjädring... Edit: vad säger du om avståndet mellan styrstaget och länkarmen? Är 2-3 mm vid det "sämsta" fallet (max styrutslag med hjulet utåt, max bump) för lite? Edited March 12 by Fizz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 12 Share Posted March 12 Jag skulle vilja påstå att har du toe in vid injfädring så bör du absolut korrigera det. Frigången måste vara "tillräcklig" även med lite flex i bärarm och styrstag, men det beror också på var det riskerar att ta i. Är det "rena" och släta ytor som inte kan hugga fast eller låsa i varandra är risken mindre, är det till exempel låsmutter eller liknande som kan haka fast krävs mer frigång. Personligen skulle jag vilja ha i alla fall cirka 10 mm fritt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted March 12 Author Share Posted March 12 38 minuter sedan, therealpinto sade: Jag skulle vilja påstå att har du toe in vid injfädring så bör du absolut korrigera det. Frigången måste vara "tillräcklig" även med lite flex i bärarm och styrstag, men det beror också på var det riskerar att ta i. Är det "rena" och släta ytor som inte kan hugga fast eller låsa i varandra är risken mindre, är det till exempel låsmutter eller liknande som kan haka fast krävs mer frigång. Personligen skulle jag vilja ha i alla fall cirka 10 mm fritt. Japp, bumpsteer ska definitivt bort, måste bara hitta en ny spegel.. den ramlade ner och gick sönder.. 😅 Tror det blir släta ytor, den ena är ju röret, och den andra blir förlängningen till styrstaget, så det bör gå att få hyfsat slätt.. Det går att sänka främre röret lite, så det sks nog gå att ordna 10 mm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted March 13 Author Share Posted March 13 När jag tänker efter lite så borde Göran ha rätt, spindeln är ju mätt vid 0 grader caster, och nu sitter de i "max" position, dvs ungefär 9 grader.. det flyttar ju fästet för styrleden uppåt en del.. alltså borde styrväxeln uppåt en bit med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted March 13 Share Posted March 13 3 timmar sedan, Fizz sade: När jag tänker efter lite så borde Göran ha rätt, spindeln är ju mätt vid 0 grader caster, och nu sitter de i "max" position, dvs ungefär 9 grader.. det flyttar ju fästet för styrleden uppåt en del.. alltså borde styrväxeln uppåt en bit med... Sen flyttar du ut inre styrleden så den är i linje med bärarmarnas ledpunkter så kommer det bli bra. Gör stor skillnad att ändra höjden med 5mm på styrväxeln. På min med Miata na spindlar så rör den sig mycket lite i toe genom hela fjädringsvägen. Tog några kvällar att få det bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted March 13 Author Share Posted March 13 Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 13 Share Posted March 13 2 timmar sedan, Fizz sade: Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... Bestäm vilken castervinkel du vill ha, lås den inställningen ! Jag rekommenderar att du gör lika med camber, lås den inställningen. Därefter börjar du mäta bumpsteer, givetvis placerar du den inre styrväxlen-leden i linje med över och undre ledpunkter. Nu och först nu kan du börja mäta bumpsteer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted March 13 Author Share Posted March 13 13 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Bestäm vilken castervinkel du vill ha, lås den inställningen ! Jag rekommenderar att du gör lika med camber, lås den inställningen. Därefter börjar du mäta bumpsteer, givetvis placerar du den inre styrväxlen-leden i linje med över och undre ledpunkter. Nu och först nu kan du börja mäta bumpsteer. Frågan är ju hur man ska veta vilken caster man behöver, utan att köra bilen? Jag har justeringsmöjlighet från 5-9 grader ungefär, och det gör ju ungefär 5-6 mm i höjdskillnad på yttre styrleden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 13 Share Posted March 13 1 timme sedan, Fizz sade: Frågan är ju hur man ska veta vilken caster man behöver, utan att köra bilen? Det är ingen som vet hur den perfekta framvagnen ser ut man måste göra en hel del kompromisser och gissningar och titta på vad andra har gjort för inställningar. Jag föreslår 7 graders caster och 1,5 grader camber i rideheight. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 13 Share Posted March 13 9 timmar sedan, Fizz sade: Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... Precis, jag tycker det är en klok tanke. Prova hur olika camber och caster påverkar bump steer och se till att det går att korrigera för det. Det är "alltid" bättre att bygga fästena för styrväxeln "för lågt" och shimsa upp lite som Fizz säger. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted March 14 Share Posted March 14 Kring 7-10 grader caster brukar ju vara rätt så gångbart på se7en bilar. Sen så beror det ju på syftet med bilen ren race bil eller glassätar bil. //Nisse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 17 Share Posted March 17 (edited) Tumregeln var väl i princip ska styrstaget löpa parallellt med den närmsta A-armen och den inre ledpunkten ska vara på linjen mellan A-armarnas ledpunkter i chassit samt kuggstången en aning 🙂 bakom styrarmarnas fästpunkter för styrstagen. Jag upplevde också det att med nedre A-armen lutande neråt utåt då blev det inget bra RC, När det gäller RC så är det väl lika viktigt med ett RC som inte sticker i sida för mycket vid roll har för mig att detta skapar s.k lastväxelverkan att bilen går från t.ex understyrning till överstyrning när man kör i en sväng t. ex. Edited March 17 by Kjelland28 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted March 23 Author Share Posted March 23 Ny spegel, styrväxeln flyttad 10 mm uppåt. Det finns hopp... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted April 6 Author Share Posted April 6 Magin när CAD motsvarar verkligheten... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted April 6 Author Share Posted April 6 Precis så att stötdämparen får plats, men det ska gå... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted April 7 Author Share Posted April 7 Övre fäste för dämpare och plattor att skruva störtbågen i.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted April 9 Author Share Posted April 9 Fick nån timme i garaget igår, och paket idag... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted April 13 Author Share Posted April 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted April 14 Author Share Posted April 14 Mäta, mäta.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted April 17 Share Posted April 17 Snygga fälgar, Vad är det för några ? och vilken storlek ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted April 17 Author Share Posted April 17 28 minuter sedan, MikaelG sade: Snygga fälgar, Vad är det för några ? och vilken storlek ? Tackar! Det är JR-fälgar, modellen är JR3 .. 16x7, et25 .. färgen bronze.. tänker att det blir snyggt med svart kaross... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted Sunday at 08:08 PM Author Share Posted Sunday at 08:08 PM När jag ställt in framvagn och bakvagn så visade det sig att alla mått var ganska bra, skiljer som högst en millimeter .. Idag blev det stötdämpare fram; 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted Wednesday at 08:01 AM Author Share Posted Wednesday at 08:01 AM Nästan klar med andra sidan.. Mycket rör blir det... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highXspeed Posted Wednesday at 08:37 AM Share Posted Wednesday at 08:37 AM Härligt när det går framåt 🙂 Kollat igenom din tråd och längtar tills man själv kommer igång. Men är ju redan igång fast med planering och det är ju viktigt det med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted Wednesday at 08:43 AM Author Share Posted Wednesday at 08:43 AM 5 minuter sedan, highXspeed sade: Härligt när det går framåt 🙂 Kollat igenom din tråd och längtar tills man själv kommer igång. Men är ju redan igång fast med planering och det är ju viktigt det med. Planeringen är ju ganska rolig den med, såhär i efterhand ser jag att jag borde planerat mer.... 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highXspeed Posted Wednesday at 08:56 AM Share Posted Wednesday at 08:56 AM 11 minuter sedan, Fizz sade: Planeringen är ju ganska rolig den med, såhär i efterhand ser jag att jag borde planerat mer.... 😄 Ja absolut 🙂 Finns så mycket kul byggen och studera. Man plockar lite idéer lite överallt och blandar ihop i en egen mix. Planera kan man nog aldrig göra för mycket så kommer nog hamna där med och känna så. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.