Jump to content
david solander

broms wilwood

Recommended Posts

upplever min sjua som lite trögbromsad 

har wilwood bromsar fram + bromsvåg.

funkar fint men man får trampa hårt på bromsen. kan man köpa bromsbelägg

med bättre friktionsvärde? och vart handlar man?

hälsningar David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ändra utväxlingen på pedalen eller mindre diameter på huvudcylindrarna är andra alternativ. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken typ av belägg har du, diameter på skivorna, diameter på kolvarna i oken, diameter på huvudbromscylindrar, utväxling på bromspedalen osv.. Utan den infon. kan vi bara gissa vad som kan ev. vara bättre.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

tack för tipsen. funderar vidare..

ska leta upp någon återförsäljare för wilwood.

hälsningar David

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du tänker på maximalt bett från Wilwoods egna belägg så är Polymatrix A de som funkat bäst för mig.

De behöver lite värme, men sedan fungerar de bra. Dock så kan de tyvärr bli lite högljudda vid lugn körning.

Edited by Morty

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om du tänker på maximalt bett från Wilwoods egna belägg så är Polymatrix A de som funkat bäst för mig.
De behöver lite värme, men sedan fungerar de bra. Dock så kan de tyvärr bli lite högljudda vid lugn körning.

Tjena Morty
Finns där någon formel eller dylikt för att dimensionerad bromsarna Vad gäller diameter osv. Bromsskiva diameter har ju också betydelse men det har ju betydelse men inte för hydrauliken antar jag.
Robin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robin, om man söker runt på nätet finns en del beräkningsmallar för att guida en fram till en ungefärlig setup.

Man kommer ganska långt med det, men det krävs ändå oftast lite justering genom byte av huvudbromscylindrar m.m..

Sedan är smaken som baken, vissa verkar inte bry sig om det är tungtrampat medans jag vill ha låga pedaltryck...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!
Grov uppskattning:
Bromsmoment M = friktionsytans medelradie Rm x okets klämkraft Fo x friktionskoefficienten my

Dvs klämkraften Fo = M/Rm/my

Exempel:
Bilvikt m 800 kg
Hjulradie 0,3 m
Retardation r 1g
Bromsandel fram 80% (0,8)

M = 0,8 x 800 x 0,3 = 200 kpm = 2000 Nm

Fo = 0,15


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsätter när vi landat!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsättning:

"Fo = 0,15" kom med av misstag. Glöm det.

Diskussionen bygger på 1 g retardation med 80% av bromskraften på framhjulen.

Bägge främre okens sammanlagda klämkraft
Fo = 2000/0,1/0,5/2

Rm = 0,1 m, my 0,5, 2 ok
(ung den radie där beläggen klämmer t å en 250 mm bromsskiva)

Fo = 20 000 N (2 ton!)

Kolvdiameter bromsok fram Df antas 38 mm (enkelkolvsok)

Huvudcylinder 3/4" = 19 mm

Dvs summa ok-kolvarea är 4 gånger större än huvudcylindern per hjul, alltså totalt 8 ggr.

Huvudcylindern skall alltså påverkas med 20000/8 = 2500 N.

Med samma bromskapacitet bak (förenklat) behöver bakre huvudcylindern 20/80, dvs 1/4 av den främre, alltså 625 N.
Summa 3125 N

Om pedalutväxlingen är 7 blir pedalkraften Fp = 3125/7 = 450 N

OBS: Alla uträkningar är huvudräknade och grovt avrundade.

450 N är antagligen lite i högsta laget. Alltså borde huvudcylindrarna vara lite lite mindre.

Med egna siffror får man andra värden. Bara att prova.

P-G




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen!
Skrev ovanstående på flygbussen - blev lite oklart.

Det behövs alltså sammanlagt 2000 Nm på framhjulen för att bromsa med 1 g (+ 500 Nm på bakhjulen med 80/20 fördelning).
Varje framhjul bromsar med 1000 Nm.
Klämkraften per ok var alltså:
Fo = 1000/0,1/0,5 = 2000 N som ovan fast det var lite knasigt uttryckt.
För övrigt är jag naiv nog att tro att resonemanget stämmer i princip.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid sfro bes så ska pedalen belastas med 100kg ca vid en provbromsning.

På min sjua tror jag att pedalutvxl är 1:4 eller 1:5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sfro belastning på 100 kilo har bara med hållfasthet i pedalstället att göra. De vill ju inte heller att man trampar sönder pedalstället vid en panikbroms. Hur hårt man vill trampa vid normal körning är ju en helt annan sak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!
Pedalutväxling, huvudcylinderdiameter och ok-kolv diameter bestämmer vilket utväxlingsfärhållande man får mellan pedal- och klämkraft på beläggen.
Ok-kraften skall matchas mot det bromsmoment man behöver uttryckt som friktionskraften från beläggen på den radie som beläggets mitt verkar på.
Friktionskraften beror på friktionskoefficienten my vid den temperatur belägget har.
Har en känsla av att 0,5 som angavs i en tidigare länk är lite högt vid vanlig vardagsbromsning. Hade nog antagit ett lägre värde (0,3 - 0,4).
Skulle vara intressant att veta om någon har en uppfattning om vilken pedalkraft som är lagom för att få en bra bromskänsla. De flesta är ju vana vid servobromsar.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-03-02 at 22:11, Morty sade:

Om du tänker på maximalt bett från Wilwoods egna belägg så är Polymatrix A de som funkat bäst för mig.

De behöver lite värme, men sedan fungerar de bra. Dock så kan de tyvärr bli lite högljudda vid lugn körning.

Kan nog hålla med...men om man kör mestadels på landsväg så är Polymatrix A inte så bra. Jag bytte till Mintex M1144 vilka har även funkat bra på trackdays  - inte för att jag håller Morty's tempo men gasar så mycket jag vågar och har inte märkt av att de mattas på Kullen.

Sen kan det vara bra att höras i trafiken men jag fördrar motor/avgasljud över bromsskrik :prop:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej
Vet inte om David hjälptes av dessa tips/uträkningar men jag bugar och kan börja testa en del saker för att få mina bromsar att inte behöva Hulkens gröna vader för att nypa till.
/Robin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, väcker denna tråden då jag går i tankar att byta mina Sierra bromsar till Wilwood 4-kolv minilite 283mm. Läste sig problemen med pedaltrycket? Vilka belägg rekommenderas till Wilwood ok? 

Polymatrix A som rekommenderades är ju givetvis de dyraste... Vore trevligt med lite konsumentråd gällande val av belägg. 

//Jesper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för Wilwood bromsar som passar på en Sierra spindel? Har 240mm ventilerade välrostade skivor och ok behöver bytas eller renoveras. Tips motages tacksamt även annat än Wilwood. 

Har kört lite jaguar på bana och då gick det ett och annat belägg, provade grön,gul, röd och blå EBC.  Gula tyckte jag funka bäst, orginalbelägg var inte så tokigt det heller. Nöd beläggen från Biltema höll 25min....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag montera rallydesigns bk5 kit. Det är 282mm skivor och midilight ok. Man får med adapter som monteras mot sierra spindeln. Snabbfäste för att byta klossar. Använder en 0.625 cylinder med 5:1 utväxling på pedalen. Tar riktigt bra men igentligen är det alldeles för mkt bromsar på en sån här bil. Tunga skivor och med ok och adaptrar är det klumpigt. Så här i efterhand hade jag hellre valt 240mm skivor och mindre ok. 

20180417_183846.jpg

20180417_193924.jpg

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag läste på och köpte mina letade jag mig fram till att många Britter kör racing med solida sierra skivor, därefter köpte jag ett willwood kit med solida 260 mm skivor.

Typ detta: https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html

Dock så är min fortfarande inte provkörd så jag har svårt att utvärdera om valet var rätt...

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, tpau sade:

När jag läste på och köpte mina letade jag mig fram till att många Britter kör racing med solida sierra skivor, därefter köpte jag ett willwood kit med solida 260 mm skivor.

Typ detta: https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html

Dock så är min fortfarande inte provkörd så jag har svårt att utvärdera om valet var rätt...

/T

Jag resonera som så att powerlight ok klarar väl max 750kg?

Menar dom ekipagets totala vikt då eller bil utan förare? Min haynes vägde med Ford motor 620kg Och fick en tjänstevikt på 730kg. Så ansåg att det var gränsfall när jag valde.

Iaf dom gammla powerlight oken var väl för racing bruk enbart och saknade väl gummi tätningar? Har dina det? 

Hade varit kul och veta vikt skillnaden. För mina bromsar är TUNGA

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag håller med dig i ALLT! efter att ha funderat en stund bestämde jag för att vara en modig ingenjör...

Tillbaka till att Britterna kör racing med dess bitar så 500 kg och 200 hk konstant racing fungerar, och damtätningen gör att standardbromsar kan gå 20 tusen mil i snö o salt utan problem, men jag tror att min sjua kommer gå mindre än 2 tusen i min livstid och bo i garage...

Pratar vi 400 hk och en tung sjua vid bankörning på R-däck är sannolikt dessa för små.

Jag tror att låg ofjädrad vikt kommer ge mig bättre dynamisk säkerhet vid glasskörning på kurvig väg, därför valde jag som jag gjorde.

Men! Jag har inte kört, min bil står på byggvagn........

/T

 

OBS

konstigt typsnitt är inte mitt val utan blev knas vid redigering

Edited by tpau

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, tpau sade:

Jag håller med dig i ALLT! efter att ha funderat en stund bestämde jag för att vara en modig ingenjör...

Tillbaka till att Britterna kör racing med dess bitar så 500 kg och 200 hk konstant racing fungerar, och damtätningen gör att standardbromsar kan gå 20 tusen mil i snö o salt utan problem, men jag tror att min sjua kommer gå mindre än 2 tusen i min livstid och bo i garage...

Pratar vi 400 hk och en tung sjua vid bankörning på R-däck är sannolikt dessa för små.

Jag tror att låg ofjädrad vikt kommer ge mig bättre dynamisk säkerhet vid glasskörning på kurvig väg, därför valde jag som jag gjorde.

Men! Jag har inte kört, min bil står på byggvagn........

/T

 

OBS

konstigt typsnitt är inte mitt val utan blev knas vid redigering

Det är ju svårt att bedöma hur mkt det här med gummitätningarna påverkar livslängden men jag tycker att ditt resonemang är bra. Hade jag valt idag så hade jag valt det kitet du har ochså tror jag. Men det är alltid lätt att vara efterklok:-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack som Fan! har varit ute och letat efter att byta och vill köra 13" fälgar så man kan inte gå upp i storlek för mycket. har kollat på detta kit från Rallydesign: https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=14504 men det är £100 dyrare än Burtons https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html som @tpau har köpt. 

Tror det från Burton räcker gott och väl för våra små räsers så det kommer bli ett sånt för mig! Tack Tpau!

/Vedde

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kört Wilwoods Midilite 2009-2014 och sedan 2015 kör jag med deras Powerlite efter byte till 13” hjul. Båda uppsättningarna med resp. bromsoks största möjliga kolvar. Fick gå ner en huvudbromscylinderstorlek med Powerlite oken då deras största kolvar är mindre än Midilite. Jag skulle vilja påstå att valet av belägg har större betydelse för bromsprestandan än valet mellan Midilite och Powerlite. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

750 kg är ju totalvikt och jag tycker nog inte att man ska överskrida den om tillverkaren själv anger det som max. Det är ingen hemlighet att Wilwoods "mindre" ok gärna flexar om man stressar dem, vilket ger svampig pedal (och kanske i förlängningen risk att oket faktiskt går sönder). Så kolla gärna efter flex i oken...

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skönt då jag har totalvilt på 650kg, då är det bara att åka

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror inte det är tillverkaren som rekommenderar max 750kg utan Rally Design i UK.

En hel del av Miatorna i SPVM kör med Powerlite oken fram och de kör både rysligt fort och väger strax under 1000kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...